Protokół z Sesji z 30.03.2010r.

Protokół Nr XLVI/2010

z posiedzenia XLV Sesji Rady Miejskiej w Gołdapi

odbytego w dniu 30 marca 2010 roku.

 

Na posiedzeniu obecni wg załączonej listy – 20

Obradom przewodniczył Remigiusz Karpiński.

Nieobecni usprawiedliwieni: Józef Dominiuk

Protokołowała Alicja Pietranis – inspektor.

Godzina rozpoczęcia – 12,00, zakończenia – 14,30

Porządek posiedzenia

  1. Otwarcie posiedzenia

  2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji

  3. Informacja burmistrza na temat pracy Urzędu

  4. Informacja Przewodniczącego Rady na temat pracy Rady

  5. Interpelacje i zapytania radnych

  6. Zapytania i wnioski sołtysów i przewodniczących organów osiedli

  7. Odpowiedzi na interpelacje

  8. Podjęcie uchwał w sprawach:

  1. przyjęcia do realizacji projektu pn. „Zacznij od nowa – aktywna integracja sposobem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu w Gołdapi” w ramach Priorytetu VII, Działanie 7.1 Rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji. Poddziałanie 7.1. Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez ośrodki pomocy społecznej Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

  2. zmiany statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Gołdapi

  3. zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2010

  4. wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa

  5. przejęcia od Powiatu gołdapskiego części zadania polegającego na remoncie chodników w ulicy Żeromskiego, Armii Krajowej i Mickiewicza położonych w Gołdapi, będących drogami powiatowymi

  6. wspólnej realizacji z Powiatem gołdapskim zadania polegającego na wykonaniu dokumentacji technicznej przebudowy ulicy Partyzantów położonej w Gołdapi, będącej drogą powiatową

  7. zmian budżetu na 2010 rok

  8. wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki

  9. zmieniająca uchwałę w/s ustalenia planu sieci szkół podstawowych i gimnazjów oraz granic ich obwodów na terenie Gminy Gołdap

  10. zmiany Statutu Domu Kultury w Gołdapi

  1. Wolne wnioski

  2. Zamknięcie obrad Sesji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Do pkt.1

 

Posiedzenie otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej w Gołdapi - Remigiusz Karpiński. Przestawił porządek posiedzenia. Stwierdził, iż w sesji uczestniczy 20 radnych, zatem podejmowane uchwały będą prawomocne.

Przewodniczący Rady zaproponował zdjęcie z porządku posiedzenia projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia „Lokalnego programu rewitalizacji zabudowanych terenów mieszkaniowych wykonanych w technologii OWT w Gołdapi”.

Przewodniczący Rady poinformował, iż dyrektor SPZOZ i Zarządu Dróg Powiatowych w Gołdapi poprosili o udzielenie głosu. Przewodniczący Rady zaproponował, aby miało to miejsce po punkcie 4 porządku obrad.

 

 

Do pkt.2

 

Do protokołu Sesji uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie został on przyjęty.

 

Do pkt.3

 

Marek Miros Burmistrz Gołdapi poinformował, iż od 23 lutego trwa kontrola z RIO. Po wielu staraniach jednostka wojskowa w Gołdapi została utrzymana. W kancelarii Prezydenta odbyła się uroczystość pożegnania sekretarza stanu Ewy Jurczyk-Ziomeckiej, w której uczestniczył Marek Miros. Marek Miros i Remigiusz Karpiński uczestniczyli w Kongresie Samorządowym w 20 rocznicę powstania samorządu. Gmina Gołdap została Liderem Innowacyjności. Po raz 9 odbył się Turniej Piłki Nożnej Lektorów o Puchar Biskupa Ełckiego. Odbyły się spotkania w sprawach: ewentualnej sprzedaży gruntu przy Pięknej Górze, spotkanie ze związkami zawodowymi Gimnazjum, ze wspólnotami mieszkaniowymi w celu ustalenia kierunków i zasad dotyczących sytuacji ciepłowniczej, z kuratorem oświaty, z komendantem Straży Granicznej w Baniach Mazurskich, z Premierem w sprawie pierwszych wyborów samorządowych.

Z najbliższych planów: to spotkanie z Jarosławem Słomą u Premiera, rozmowa na temat propozycji modernizacji lokalnych dróg gminnych i powiatowych na lata 2013 – 2020, rozpoczęcie budowy niszczenia odpadów przez EGO, obchody 14 – 16 maja 440–lecia Gołdapi, obchody 27 maja Dnia Samorządowca, 9 kwietnia msza i sadzenie 4 dębów w 70 rocznicę Mordu Katyńskiego.

 

Do pkt.4

 

Przewodniczący Rady przedstawił informację na temat pracy Rady między Sesjami.

Przewodniczący Rady udzieli głosu Lechowi Kowalewskiemu dyrektorowi Powiatowego Zarządu Dróg w Gołdapi, który przedstawił propozycję wykonania miejsc parkingowych wokół rynku.

Burmistrz Marek Miros zgłosił propozycję wykonania wokół rynku ruchu jednokierunkowego, co zwiększy ilość miejsc parkingowych.

Wszystkie propozycje można zgłaszać bezpośrednio do Zarządu Dróg.

Dyrektor SP ZOZ w Gołdapi Wiesław Jurgielewicz przedstawił aktualny stan szpitala oraz plany na przyszłość.

 

Do pkt.5

 

Radny Józef Wawrzyn złożył pisemne interpelacje w sprawach:

  1. Wyeliminowania problemu psich odchodów na chodnikach, trawnikach, placach zabaw itp. Sprawa ta jest bagatelizowana przez wiele lat, pomimo znajomości problemu i wynikających z tego skutków. Miejscowość uzdrowiskowa nie może sobie pozwolić na brak w tym kontekście ochrony środowiska i zdrowia mieszkańców.

  2. Przedstawienie informacji na temat dojazdu do wysypiska i oczyszczalni ścieków.

  3. Udzielenie informacji, czy opłaty za przedszkole samorządowe są pobierane zgodnie z prawem. Pojawiają się informacje w prasie oraz na stronach internetowych, że większość pobieranych opłat jest niezgodna z prawem. Są już wyroki sądowe w tej sprawie. Dlatego tez proszę o wyjaśnienie tej kwestii.

  4. W związku z licznymi skargami mieszkańców – proszę o przedstawienie informacji na temat osoby bezdomnej Roberta P. Problem jest znany od wielu lat jednakże nie jest załatwiony skutecznie.

Radny Andrzej Pianka złożył pisemne interpelacje w sprawach:

  1. Czy to prawda że od 01 stycznia 2010 r. po nowelizacji Ustawy Prawo Ochrony Środowiska, Gmina Gołdap nie posiada już środków finansowych w dziale Gminny Fundusz Ochrony Środowiska i jak w związku z tym zostanie zrealizowana inwestycja pod nazwą usuwanie i utylizacja eternitu w kwocie 100 tys. zł., która została zaplanowana w ubiegłym roku na bieżący rok budżetowo – inwestycyjny?

  2. Czy wpłynęły już środki, które mieliśmy otrzymać po sprzedaży CRS Piękna Góra, a jeżeli tak to w jakiej kwocie?

  3. Na jakim etapie jest inwestycja boiska szkolnego przy SP Nr 2? Kiedy zostanie ogłoszony przetarg na jego budowę?

  4. Na jakim etapie jest modernizacja pomieszczeń w szkołach w celu umieszczenia i zainstalowania szafek dla uczniów. Kiedy dyrektorzy otrzymają pieniądze na tę inwestycję?

Radny Władysław Pawłowski złożył pisemne zapytanie: „Według doniesień prasy krajowej oraz regionalnej, przed kilkoma tygodniami Burmistrz Gołdapi Marek Miros otrzymał w Poznaniu nagrodę - wyróżnienie za zajęcie przez naszą gminę jednego z czołowych miejsc w województwie warmińsko-mazurskim, w zakresie wykorzystania funduszy z regionalnych programów operacyjnych. Zgodnie z przedstawionymi przez Rzeczpospolitą z 8 marca br. tabelami, nasza gmina w ubiegłym roku wykorzystała z funduszy regionalnych programów operacyjnych aż ponad 55 mln. zł., co w przeliczeniu na 1 mieszkańca dało 2833 zł. Razem z burmistrzem chciałbym się z tego wyróżnienia cieszyć, tym bardziej, że zadedykował on je naszemu społeczeństwu tyle, że wg otrzymanego ostatnio sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2009, na cele inwestycyjno – rozwojowe wydano u nas ogółem jedynie niecałe 11 mln. zł, a środków zewnętrznych w tych wydatkach, co zrozumiałe, było jeszcze mniej. Pytam więc i proszę o odpowiedź na piśmie, skąd się wzięła tak ogromna różnica w przytoczonych wyżej liczbach?

Radny Antoni Banel złożył interpelację w sprawie boiska „Orlik” przy SP Nr 1. W budynku socjalnym ściany pękają i są szpary. Również płyta boiska ma dużo do życzenia. Upływa termin gwarancji i trzeba o to zadbać.

Radny Marian Waraksa złożył interpelację w sprawie nieużywanej stacji paliw przy ulicy Cmentarnej. Czy jest możliwość, aby uporządkować teren?

Radny Piotr Rant złożył interpelacje w sprawach:

1. Wprowadzenia stref płatnego parkowania w centrum miasta.

  1. Oświetlenia końcówki ulicy Armii Krajowej (skrzyżowanie z ulicą E. Plater).

  2. Ustawienia w mieście słupów i tablic ogłoszeniowych. Udostępnienie urzędowej strony internetowej na ogłoszenia mieszkańców gminy.

  3. Przeprowadzenie pozytywnej akcji medialnej o naszej gminie.

 

Do pkt. 6

 

Krzysztof Sztandera sołtys z Dunajka zgłosił wniosek do Zarządu Dróg Powiatowych o wysłanie równiarki na drogę do Dunajka. Zwrócił się z prośbą o rozpoczęcie prac nad wdrożeniem funduszu sołeckiego zaplanowanego na rok bieżący.

Sołtys Małgorzata Czarniewska złożyła wnioski w sprawach:

  1. Pozostawienia na okres wakacyjny kursów relacji Gołdap – Żelazki o godz. 11,30 i Żelazki – Gołdap o godz. 12,00. PKS Suwałki chce te kursy zlikwidować.

  2. Utwardzenia zjazdu z drogi z krajowej na drogę powiatową do Żelazek oraz skorygowanie odłamanego asfaltu w Żelazkach.

  3. Obok drogi w Żelazkach stoi kałuża, po opadach deszczu nie ma gdzie odpłynąć i niszczy asfalt. Wjazd do świetlicy jest także zalewany.

Elżbieta Ratomska sołtys z Pogorzela poprosiła, aby mieć na uwadze budowę oczyszczalni ścieków.

 

Do pkt.7

 

Przewodniczący Rady poinformował, iż odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na posiedzeniu sesji w dniu 17 lutego zostały udzielone w tym dniu, pozostałe przesłane zostały z materiałami na sesję.

Marek Miros Burmistrz Gołdapi udzielił odpowiedzi na dzisiejsze interpelacje:

  1. W sprawie stref płatnego parkowania, nie. Płatne parkingi uderzą w mieszkańców. Przyniosą więcej szkód niż pożytku.

  2. Procedury sprzedaży majątku CRS Piękna Góra jeszcze trwają. Może w roku 2011 zostanie to zakończone i gmina otrzyma ze sprzedaży ok. 1.500 tys. zł.

  3. W sprawie udostępnienia urzędowej strony internetowej mieszkańcom, jest niemożliwe ze względu na rozliczenie finansowe.

  4. Akcje medialne naszej gminy prowadzone są na bieżąco.

Beata Kołakowska kierownik GPO poinformowała, iż w sprawie uporządkowania posesji byłej stacji paliw przy ulicy Cmentarnej, Urząd wystąpił z pismem do właściciela PKN ORLEN. Pismo pozostało bez odpowiedzi.

 

Do pkt.8

 

Przewodniczący Rady Remigiusz Karpiński przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji projektu pn. „Zacznij od nowa – aktywna integracja sposobem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu w Gołdapi” w ramach Priorytetu VII, Działanie 7.1 Rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji. Poddziałanie 7.1. Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez ośrodki pomocy społecznej Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Projekt uchwały omówiła Agnieszka Iwanowska, pracownik OPS w Gołdapi.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLVI/284/10

(w załączeniu)

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Gołdapi.

Projekt uchwały omówiła Barbara Woźniak radca prawny.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLVI/285/10

(w załączeniu)

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2010.

Projekt uchwały omówiła Barbara Woźniak radca prawny.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLIVI/286/10

(w załączeniu)

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa.

Projekt uchwały omówiła Beata Kołakowska kierownik WGPO.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLIVI/287/10

(w załączeniu)

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przejęcia od Powiatu gołdapskiego części zadania polegającego na remoncie chodników w ulicy Żeromskiego, Armii Krajowej i Mickiewicza położonych w Gołdapi, będących drogami powiatowymi.

Projekt uchwały omówił Wiesław Swatek kierownik WIK.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLIVI/288/10

(w załączeniu)

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie wspólnej realizacji z Powiatem gołdapskim zadania polegającego na wykonaniu dokumentacji technicznej przebudowy ulicy Partyzantów położonej w Gołdapi, będącej drogą powiatową.

Projekt uchwały omówił Wiesław Swatek kierownik WIK.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLIVI/289/10

(w załączeniu)

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian budżetu na 2010 rok.

Projekt uchwały omówiła Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLIVI/290/10

(w załączeniu)

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki.

Projekt uchwały omówiła Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLIVI/291/10

(w załączeniu)

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmieniająca uchwałę w/s ustalenia planu sieci szkół podstawowych i gimnazjów oraz granic ich obwodów na terenie Gminy Gołdap.

Projekt uchwały omówiła Irena Wojnikiewicz kierownik WOś.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLIVI/292/10

(w załączeniu)

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu Domu Kultury w Gołdapi.

Projekt uchwały omówiła Barbara Woźniak radca prawny.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLIVI/293/10

(w załączeniu)

Do pkt.9

 

Radna Beata Otto zgłosiła wniosek o posprzątanie podwórka przy Placu Zwycięstwa 19. Podwórko należy do gminy.

Radna Janina Pietrewicz zgłosiła wniosek o wymianę 3 żarówek oświetleniowych w miejscowości Jabramowo.

Radny Marek Kalinowski zapytał czy spółka Piękna Góra została zlikwidowana? Czy udziałowcy ponoszą koszty?, choć jest nowy właściciel.

Marek Miros wyjaśnił, iż CRS Piękna Góra to dwa byty prawne: „Spółka”, która nie jest na sprzedaż i tu trwają procedury likwidacyjne oraz „Majątek”, który podlega sprzedaży i został on sprzedany Panu Rudziewiczowi. Udziałowcy nie ponoszą żadnych kosztów.

 

Do pkt.10

 

Po wyczerpaniu porządku Przewodniczący Rady dokonał zamknięcia posiedzenia Sesji.

Protokołowała Przewodniczący Rady

Alicja Pietrania Remigiusz Karpiński

 

Odpowiedzi na interpelacje :

W odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na posiedzeniu sesji w dniu 30 marca 2010r. w sprawie Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i rozliczenia środków po sprzedaży CRS Piękna Góra, wyjaśniamy:

1) Dnia 29 grudnia 2009 roku został uchwalony budżet Gminy Gołdap na 2010 rok, w którym na Pana wniosek zostało ujęte zadanie pod nazwą „usuwanie i utylizacja eternitu” na wartość 100.000 złotych. Informacje na ten temat otrzymali wszyscy radni na piśmie.

Od dnia 01 stycznia 2010 roku na podstawie znowelizowanej ustawy „Prawo ochrony środowiska” zostały zlikwidowane Gminne Fundusze Ochrony Środowiska, a pochodzące z tego funduszu środki finansowe zostały włączone do dochodów budżetu.

2) Środki finansowe pochodzące ze sprzedaży majątku po CRS Piękna Góra Gmina Gołdap otrzyma w 2011 roku po zakończeniu procedur likwidacyjnych.

 

W odpowiedzi na Pana interpelację złożoną na sesji w dniu 30 marca 2010 roku dotyczącą zainstalowania szafek dla uczniów – niniejszym informuję co następuje :

  1. W Szkole Podstawowej nr 1 wszystkie dzieci uczęszczające do klas „O” i klas IV – VI mają szafki. Do I klas będą zakupywane stopniowo.

  2. W Szkole Podstawowej nr 2 obecnie prowadzone jest rozeznanie dotyczące zakupu szafek po jak najkorzystniejszych cenach. W pierwszej kolejności zostaną zakupione szafki do klas I – III i do oddziałów „O”.

  3. W Szkole Podstawowej nr 3 zostaną przygotowane odpowiednie pomieszczenia oraz zainstalowane szafki w czasie wakacji po przeprowadzeniu remontu.

  4. W Szkole Podstawowej w Jabłońskich wszyscy uczniowie mają zapewnione pomieszczenia

do przechowywania podręczników i przyborów szkolnych. Po wakacjach zostaną zakupione nowe szafki.

5. W Zespole Szkół w Grabowie – szafki znajdują się w poszczególnych klasach.

6. W Szkole Podstawowej w Boćwince szafki są zamówione, będą zainstalowane do końca

roku szkolnego.

7. W Szkole Podstawowej w Galwieciach – szafki są dla zainteresowanych i chętnych.

8. W Szkole Podstawowej w Pogorzeli- część szafek jest już w szkole .Przybory zostawiają

chętni. Pozostałe szafki są zamówione w CEZASIE.

9. W Gimnazjum nr 1 w Gołdapi – są prowadzone przygotowania do zakupu szaf. Duże szafy

będą się znajdowały po jednej w każdej klasie.

Na zainstalowanie szafek środki finansowe zostały przekazane w budżetach szkół na 2010 rok.

 

Odpowiedź na interpelację radnego Józefa Wawrzyna w sprawie drogi do oczyszczalni ścieków i wysypiska śmieci, złożoną 30 marca 2010 roku podczas sesji Rady Miejskiej w Gołdapi.

W 2007 roku sprzedano w drodze przetargu nieruchomość rolną, położoną miedzy oczyszczalnią ścieków i wysypiskiem śmieci a posesją pana Antoniego Kuśtowskiego. Nabywcą nieruchomości został pan Antoni Kuśtowski.

Tak jak w przypadku sprzedaży innych nieruchomości (od 1990 roku sprzedano setki nieruchomości: działki gruntu przeznaczone pod budownictwo, grunty rolne, działki pod zieleń urządzoną, na poprawę funkcjonalności nieruchomości sąsiednich, mieszkania komunalne itd.), tak i w przypadku sprzedaży tej nieruchomości, proces sprzedaży wyglądał następująco:

  1. Ze Starostwa Powiatowego w Gołdapi uzyskano wypis z rejestru gruntów i kserokopię fragmentu mapy, obejmującego swym zasięgiem przedmiotową nieruchomość (na żadnym z tych dokumentów nie było informacji o tym, że przez nieruchomość przebiega część drogi dojazdowej do oczyszczalni ścieków i wysypiska śmieci).

  2. Po otrzymaniu materiałów geodezyjno – kartograficznych zlecono wycenę nieruchomości rzeczoznawcy majątkowemu. Rzeczoznawca ma między innymi obowiązek dokonania wizji w terenie w celu określenia parametrów wycenianej nieruchomości, cech mających wpływ na jej wartość. Rzeczoznawca majątkowy, co roku wybierany przez Gminę drogą przetargu, wycenił tę nieruchomość jako niezabudowaną, rolną. W operacie szacunkowym również nie ma nawet słowa o tym, że przez część działki przebiega fragment drogi dojazdowej do oczyszczalni ścieków.

  3. Po zebraniu powyższych materiałów przygotowano zarządzenie o przeznaczeniu nieruchomości do sprzedaży.

  1. Po upływie wymaganego prawem terminu (dawniej – 6 tygodni a obecnie – 3 tygodni) podjęto zarządzenie o ogłoszeniu przetargu.

  2. W ogłoszeniu przetargowym umieszczono informację między innymi o tym, że okazanie granic nieruchomości wykona na własny koszt przyszły nabywca.

Na każdym etapie sprzedaży nieruchomości żadna z osób, które tym się zajmowała, nie wiedziała o tym, że przez część sprzedawanej nieruchomości przebiega droga:

  1. W wielu przypadkach operat ewidencji gruntów i budynków, prowadzony przez Starostwo Powiatowe w Gołdapi nie jest aktualny. Dotyczy to szczególnie obrębów wiejskich (oczyszczalnia ścieków i wysypisko śmieci leżą w obrębie geodezyjnym Kośmidry). Często przebieg dróg w terenie nie pokrywa się z ich stanem prawnym. Tak jest niestety i w tym przypadku. Często taki stan rzeczy spowodowany jest tym, że inwestorzy nie wykonują inwentaryzacji powykonawczych. Najprawdopodobniej w tym przypadku, po wykonaniu nawierzchni z płyt drogowych w II połowie lat 80-tych, inwestycja też nie została zinwentaryzowana i w związku z tym nie naniesiono jej na mapę zasadniczą.

  2. Kilka lat temu PWiK w Gołdapi wynajął geodetę uprawnionego, który porządkował stan prawny wszystkich nieruchomości spółki. W 2004 roku geodeta przygotował mapy do celów projektowych, na których widnieje odrębna nieruchomość po drogą do oczyszczalni. Mapa ta została zatwierdzona przez Starostwo Powiatowe w Gołdapi a po kilku latach okazuje się, że z nieznanych nam powodów podział geodezyjny nieruchomości nie doszedł do skutku. O tym pracownicy Urzędu Miejskiego dowiedzieli się kilka tygodni temu - próbując za wszelką cenę wyjaśnić przyczynę obecnego stanu rzeczy.

Żadna z osób, które wiedziały o innym przebiegu drogi niż zapisy ewidencyjne nie poinformowała o tym wydziału GPO.

Podczas negocjacji z panem Antonim Kuśtowskim w celu zawarcia ugody sądowej kilkukrotnie dokonywano wizji w terenie bazując na materiałach uzyskanych ze Starostwa. Wszyscy zgodnie wskazywali teren do sprzedaży jako działka poza drogą dojazdową.

Wyceniający nieruchomość rzeczoznawca majątkowy również z całkowitym przekonaniem szacował nieruchomość leżącą poza drogą, jako działkę niezabudowaną.

Sprawa przebiegu drogi wynikła z chwilą okazania granic nieruchomości przez uprawnioną jednostkę geodezyjną. Dopiero wyniesienie stanu prawnego w teren uwidoczniło wszystkim błędne położenie drogi w stosunku do zapisów ewidencyjnych. Tak jak w najprawdopodobniej wielu przypadkach na terenie naszej gminy (w całym zresztą kraju) niestety również i w tym przypadku przebieg drogi jest inny niż jej stan prawny.

Wnioski:

1. Przed sprzedażą nieruchomości zlecać okazanie jej granic na koszt Gminy a nie kupującego.

Po pierwszych wyborach samorządowych radni I kadencji a konkretnie – pierwszy Zarząd – postanowili dokonywać sprzedaży nieruchomości w sposób jak najmniej kosztowny dla Gminy, tzn. bez ponoszenia przez Gminę kosztów, później i do dzisiaj określanych jako koszty tzw. „jednorazowe”, między innymi takich jak:

1. Okazywanie granic nieruchomości.

2. Wyceny nieruchomości sprzedawanych drogą bezprzetargową.

3. Wykonywanie, modernizacja, przekładanie przyłączy urządzeń infrastruktury technicznej.

4. Rozbiórka obiektów znajdujących się na nieruchomościach a przeznaczonych do rozbiórki.

Te wszystkie prace wykonuje nabywca nieruchomości na własny koszt.

Taki sposób sprzedaży sprawdzał się przez 19 lat. Okazało się jednak, że nie był doskonały.

Trzeba mieć świadomość tego, że nie wszystkie koszty zostaną odzyskane w formie tzw. opłat jednorazowych. Okazanie granic należy wykonać po podjęciu decyzji o chęci sprzedaży nieruchomości, przed zleceniem wyceny i ogłoszeniem o przeznaczeniu do sprzedaży. Wiadomo z doświadczenia, że ostatecznie tylko część nieruchomości wystawianych do sprzedaży znajduje nabywców.

2. W corocznych budżetach przeznaczać kwoty co najmniej 50 000 zł na okazywanie granic nieruchomości przeznaczanych do sprzedaży.

3. W corocznych budżetach przeznaczać ponadto około 100 000 zł na okazywanie w terenie granic dróg gminnych ze względu na ogromne różnice między przebiegiem dróg w terenie a zapisami w Starostwie Powiatowym, z ich stanem prawnym. Jako przykład dodatkowy można podać drogę: Botkuny – Kolniszki – Górne, tzw. „schetynówkę”. Ze względu na różnice w przebiegu pasa drogowego w terenie w stosunku stanu prawnego konieczne są przejęcia nieruchomości od osób fizycznych na mienie komunalne. Na szczęście w tym przypadku jest dobra wola właścicieli. Sprawa podziałów nieruchomości i negocjacje przebiegają sprawnie. Większość z właścicieli wyraża zgodę na propozycję zamiany gruntów.

W tej chwili, od czerwca 2009 roku, trwają negocjacje z panem Antonim Kuśtowskim. Rozpatrywane były w tym czasie różne warianty rozwiązania problemu:

4. Podpisanie aktu notarialnego z Antonim Kuśtowskim i nałożenie służebności przejazdu - wpisanie jej do księgi wieczystej. Niestety do tego potrzebna była dobra wola Kuśtowskiego. Byliśmy już u notariusza ale nie doszło do podpisania aktu. Pan Kuśtowski nie wyraził zgody na służebność bezterminową (takie było stanowisko Gminy a Antoni Kuśtowski proponował okres tylko 5-ciu lat). Ponadto ciągle warunkował zawarcie porozumienia uzyskaniem różnych rekompensat ze strony Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie w związku z budową obwodnicy.

5.Wywłaszczenie części nieruchomości, zabudowanej drogą publiczną. Postępowanie administracyjne prowadzi w takich przypadkach Starosta. Wykonuje się podział, wycenę i tzw. wykupienie części nieruchomości na cel publiczny.

6. Sądowe nałożenie służebności przejazdu.

W chwili obecnej trwają prace związane z drugim wariantem – wywłaszczeniem nieruchomości na cele publiczne. Niedługo trafi na sesję Rady Miejskiej w Gołdapi projekt uchwały nadającej drodze do oczyszczalni ścieków i wysypiska śmieci status drogi gminnej. Po podjęciu uchwały przez radnych wystąpimy z odpowiednim wnioskiem do Starosty Gołdapskiego o wydanie stosownej decyzji administracyjnej, na podstawie której sporny odcinek drogi stanie się ponownie własnością Gminy Gołdap.

W odpowiedzi na interpelację dotyczącą pobierania opłat za korzystanie z przedszkola samorządowego wyjaśniam, że opłaty za przedszkole samorządowe pobierane są na podstawie uchwały nr XXIII/133/2008 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 19 czerwca 2008 r. w sprawie ustalenia opłaty za świadczenia przedszkola prowadzonego przez Gminę Gołdap w zakresie przekraczającym podstawy programowe .

Treści uchwały nie zakwestionował organ nadzoru ( wojewoda). Została ona opublikowana w Dz. Urz. Woj. Warm-Maz. Nr 113, poz. 1895 z 2008 r. i nadal obowiązuje.

Obecnie jej legalność może być oceniona tylko przez sąd administracyjny. Niezależnie od tego, rada gminy uprawniona jest do jej zmiany lub uchylenia i może to uczynić w każdej chwil, ponieważ zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty opłaty te ustala rada gminy.

 

W odpowiedzi na Pańskie zapytanie, zgłoszone w dniu 30.03.2010 w sprawie wykorzystania funduszy z regionalnych programów operacyjnych wyjaśniamy co następuje:

Przytoczył Pan w swoim zapytaniu dane z tabel, które ukazały się w gazecie„Rzeczpospolita” w dniu 8 marca 2010 r. jako niezgodne z otrzymanym prze Pana sprawozdaniem z wykonania budżetu.

W w/w gazecie tabela „Fundusze unijne na mieszkańca – gminy miejsko-wiejskie” w żadnym miejscu nie informuje jakiego okresu czasu dane w niej zawarte dotyczą , jak również brak jest jakiejkolwiek informacji na temat wysokości dotacji jakie zostały przyznane tylko i wyłącznie JST Gołdap.

Tak więc wydaje się bezzasadne porównywanie kwot zawartych w artykule gazety z kwotami ze sprawozdań z wykonania budżetu.

Aby jednak precyzyjnie odpowiedzieć na Pańskie pytanie, zasięgnięto informacji w Redakcji gazety „Rzeczpospolita”. Redaktor Artur Osiecki , autor artykułu wyjaśnił, iż ranking gmin stworzony został w redakcji gazety na podstawie danych otrzymanych z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.

Biuro Prasowe Ministerstwa przekazało gazecie zestawienie umów z podmiotami z całego kraju, o dofinansowanie programów,województw, powiatów i gmin w/g stanu na 24.02.2010 r.,

Dane te pozyskane zostały z Krajowego systemu Informatycznego i dotyczą perspektywy finansowej 2007-2013 Narodowej Strategii Spójności, a w jej ramach dwudziestu jeden programów operacyjnych, w tym szesnastu programów regionalnych i pięciu krajowych.

Kwota dotacji ogółem 56.089 tys. zł. w gminie Gołdap, podana przez gazetę, to wartość na jaką zostały podpisane umowy w ramach Programu „Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka”, „Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki” i Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego” , ze wszystkimi podmiotami z terenu gminy, a nie tylko z JST Gołdap.

Do niniejszego wyjaśnienia dołączamy wyciąg ze wspomnianego zestawienia umów będących w bazie danych Krajowego Systemu Informatycznego, a dotyczącego trzech programów operacyjnych w gminie Gołdap. Dodana do otrzymanego wyciągu, ostatnia kolumna informuje o wartości podpisanych umów przez JST Gołdap w ramach dwóch programów z perspektywy finansowej 207-2013.

 

Autor: Alicja Pietranis
Data utworzenia: 07-05-2010 13:35:41
Autor edycji: Alicja Pietranis
Data edycji: 07-05-2010 13:35:41