Aktualności

Czwartek, 8 lipca 2010

Protokół z Sesji z 28.04.2010r.

Protokół Nr XLVII/2010

z posiedzenia XLVII Sesji Rady Miejskiej w Gołdapi

odbytego w dniu 28 kwietnia 2010 roku.

 

Na posiedzeniu obecni wg załączonej listy – 17 radnych na stan 21 radnych

Obradom przewodniczył Remigiusz Karpiński.

Nieobecni usprawiedliwieni: Józef Dominiuk, Marek Kalinowski, Andrzej Pianka, Tomasz Waraksa

Protokołowała Alicja Pietranis – inspektor.

Godzina rozpoczęcia – 12,00, zakończenia – 14,00

Porządek posiedzenia

  1. 1. Otwarcie posiedzenia

  2. 2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji

  3. 3. Informacja burmistrza na temat pracy Urzędu

  4. 4. Informacja Przewodniczącego Rady na temat pracy Rady

  5. 5. Interpelacje i zapytania radnych

  6. 6. Zapytania i wnioski sołtysów i przewodniczących organów osiedli

  7. 7. Odpowiedzi na interpelacje

  8. 8. Przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2009 rok

  9. 9. Przedstawienie opinii i wniosku Komisji Rewizyjnej w/s przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2009 rok

  10. 10. Przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie o wykonaniu budżetu za 2009r

  11. 11. Podjęcie uchwał w sprawach:

1) udzielenia absolutorium Burmistrzowi Gołdapi z tytułu wykonania budżetu za rok 2009

2) zmiany uchwały nr XLIII/265/06 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 13.06.06r. w/s podziału Gminy Gołdap na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu

3) podziału Gminy Gołdap na stałe obwody głosowania, określenia ich numerów oraz granic

4) utworzenia odrębnych obwodów głosowania w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

5) zmian budżetu na 2010 rok

6) ustalenia odpłatności za świadczenia wykraczające poza podstawę programową realizowane w przedszkolu prowadzonym przez Gminę Gołdap

7) zatwierdzenia „Lokalnego programu rewitalizacji zabudowanych terenów mieszkaniowych wykonanych w technologii OWT w Gołdapi”

  1. Przyjęcie informacji z funkcjonowania Jednostek Organizacyjnych Gminy Gołdap za 2009 rok

  2. Wolne wnioski

  3. Zamknięcie obrad Sesji

 

Do pkt.1

Posiedzenie otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej w Gołdapi Remigiusz Karpiński. Przestawił porządek posiedzenia. Stwierdził, iż w sesji uczestniczy 17 radnych, zatem podejmowane uchwały będą prawomocne.

Przewodniczący Rady zaproponował wprowadzenie do porządku posiedzenia 6 projektów uchwał w sprawach:

  1. zmiany uchwały nr XLIII/265/06 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 13.06.06r. w/s podziału Gminy Gołdap na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu,

  2. podziału Gminy Gołdap na stałe obwody głosowania, określenia ich numerów oraz granic

  3. utworzenia odrębnych obwodów głosowania w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,

  4. zmian budżetu na 2010 rok,

  5. ustalenia odpłatności za świadczenia wykraczające poza podstawę programową realizowane w przedszkolu prowadzonym przez Gminę Gołdap,

  6. zatwierdzenia „Lokalnego programu rewitalizacji zabudowanych terenów mieszkaniowych wykonanych w technologii OWT w Gołdapi”.

Wszystkie te uchwały zostały omówione przez komisje rady i pozytywnie zaopiniowane.

 

Do pkt.2

Do protokołu Sesji uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie został on przyjęty.

 

Do pkt.3

Marek Miros, Burmistrz Gołdapi poinformował, iż 1 kwietnia br. wraz z marszałkiem Jarosławem Słomą odbyli spotkanie z Premierem Donaldem Tuskiem, na którym m. in. poruszyli sprawę dotyczącą dofinansowania z budżetu państwa remontu i budowy dróg gminny i powiatowych. W dniu 9 kwietnia posadzono cztery dęby –w celu uczczenia ofiar pomordowanym w Katyniu. Rozstrzygnięto konkursy na stanowisko kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Gołdapi, została Agnieszka Iwanowska, na dyrektora Ośrodka Sportu i Rekreacji w Gołdapi, został Marek Kuskowski. W dniu 7 maja otwarcie wyremontowanego budynku przy ulicy Jaćwieskiej pod potrzeby OPS.

Do pkt.4

Przewodniczący Rady przedstawił informację na temat pracy Rady między Sesjami.

Do pkt.5

Rany Józef Wawrzyn złożył pisemne interpelacje w sprawach:

  1. Wnioskuję o przyśpieszenie prac związanych z budową lokali socjalnych. Problem jest naświetlany i poruszany przez wiele lat, kilkanaście interpelacji było w tej sprawie .Przypominam o odpowiedzialności finansowej Gminy z tytułu nie dostarczenia lokali socjalnych. Proszę o poważne potraktowanie tej tematyki i rozwiązania problemu w jak najszybszym czasie.

  2. Zgłaszam zapytanie w imieniu działkowiczów im. 400–lecia w Gołdapi jako wiceprezes Zarządu związku działkowców, czy Gmina ma plany zabrania części działek wzdłuż ul. Bagiennej z przeznaczeniem na inny cel, ponieważ krążą informacje że takie zamierzenia są.

Radny Antoni Banel złożył pisemne interpelacje w następujących sprawach:

  1. Zwracam się z zapytaniem w sprawie przyjęcia ulicy Sosnowej przez Gminę Gołdap. Jeżeli nie została jeszcze przyjęta to proszę o podanie terminu przyjęcia.

  2. Mieszkańcy Osiedla I zwrócili się z prośbą o interwencję w sprawie uszkodzenia drenażu podczas budowy chodnika prowadzącego do Zajazdu Piękna Góra. Uszkodzenie drenażu spowodowało zalewanie ogródków i piwnic w trzech posesjach.

  3. Droga żwirowa prowadząca z Gołdapi przez wieś Suczki do Kamionki została wyrównana tylko do Suczek, a dalszy odcinek nie został wyrównany.

  4. Dlaczego jest rozbierany chodnik przy ulicy Królewieckiej, który jest w dobrym stanie?

Radny Wojciech Hołdyński zapytał o budowę ciepłowni w mieście. Jakie są perspektywy i kiedy nastąpi budowa?

Radny Piotr Rant zapytał jaką mamy pewność, iż dostarczane ciepło z wybudowanej ciepłowni będzie tańsze od cen dziś obowiązujących na terenie miasta?

Radny Remigiusz Karpiński zgłosił interpelację w sprawie ustawienia znaku zakazu zatrzymywania pojazdów na ulicy Słonecznej, co ułatwiłoby ruch na tej ulicy.

Do pkt. 6

Krzysztof Sztandera sołtys z Dunajka zgłosił wniosek o postawienie barierki nad wąwozem na drodze w Dunajku pod lasem.

Marian Milewski sołtys ze wsi Jany zgłosił wniosek w sprawie usunięcia z rzeki drzew, które bobry zwaliły. Rzeką będą odbywały się spływy kajakowe, a drzewa utrudnią spływ.

Do pkt.7

Przewodniczący Rady poinformował, iż odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na posiedzeniu sesji w dniu 30 marca zostały udzielone w tym dniu, pozostałe przesłane zostały z materiałami na sesję.

Marek Miros Burmistrz Gołdapi udzielił odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na sesji:

  1. W sprawie rozbiórki chodnika na ulicy Królewieckiej. Ulica Królewiecka jest ulica krajową i jest obecnie remontowana wraz z chodnikiem.

  2. Budowa ciepłowni rozpocznie się na początku miesiąca maja. Jest już pozwolenie na budowę. Jeżeli chodzi o ceny za ciepło to nie ma pewności, czy będą wyższe. O ile będą wyższe to umowa o dostarczanie ciepła nie zostanie z nimi podpisana. Są zapewnienia, iż ceny będą niższe o 30%.

Paweł Werchowicz Komendant Straży Miejskiej w Gołdapi poinformował, iż na ulicy Słonecznej nie potrzeba znaków zakazu. Parkowanie na tej ulicy jest niedozwolone.

Do pkt.8

Marek Miros przedstawił sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2009 rok.

 

Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Szanowni Państwo

Moim zadaniem jest przedstawienie danych dotyczących wykonania budżetu za 2009 rok.

Na początek niejako dla porządku kilka skondensowanych danych, tak by nasi goście choć w zarysach poznali główne wskaźniki budżetu.

Budżet po stronie dochodowej wynosi 65.638.461 zł. 60 gr.

Z tego dochody własne (podatki i opłaty lokalne, dochody ze sprzedaży i dzierżawy mienia, udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych) 23.722.338 zł co stanowi 36,1% dochodów.

Dotacja na zadania własne to11.345.866 zł co stanowi 17,3% dochodów.

Dotacja na zadania zlecone (głównie zasiłki) to 8.044.233 zł co stanowi 12,3% dochodów.

Subwencje to 21.776.233 zł co stanowi 33,2% dochodów.

W ramach subwencji subwencja oświatowa wynosi 11.487.979 zł co stanowi 17,5 % dochodów.

Wydatki wyniosły 71.336.733 zł. 24 gr.

Największą pozycję po stronie wydatków stanowią łącznie Oświata i Wychowanie i Edukacyjna Opieka Wychowawcza 20.229.995 i 708.483 zł, Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego 2.808.685 zł oraz Kultura Fizyczna i Sport 3.762.350 zł.

Łącznie 27.509.513 zł. Czyli 38,6%

Pomoc społeczna (głównie zasiłki i dodatki mieszkaniowe) to13.261.171czyli 18,6 %

Dla informacji podaję również wydatki na administrację 5.052.306czyli 7,1% co mieści się zdecydowanie poniżej absolutnych standardów tym bardziej, że gmina z definicji prowadzi działalność administracyjną.(jest to wyjątkowo niski wskaźnik!)

Chciałbym zwrócić uwagę na porównanie dwóch wielkości -jednej po stronie dochodów a drugiej wydatków.

Po stronie dochodów subwencja oświatowa.

Są to pieniądze, jakie gmina dostaje z budżetu państwa na prowadzenie działalności oświatowej, które to pieniądze w założeniu powinny wystarczyć na utrzymanie oświaty w szeroko pojętym zakresie prowadzenia szkół podstawowych i gimnazjów. Subwencja ta wynosi 11.487.797 zł, wydatki natomiast 20.229.995 zł.

Proszę zwrócić uwagę, że gmina dokłada z własnych środków aż 8.742.198 zł.

Powtarzam to do znudzenia i powtórzę po raz kolejny. Gdyby subwencja z budżetu państwa pokrywała w pełni potrzeby na bieżącą działalność oświatową, gmina nie tylko nie zaciągałaby kredytów inwestycyjnych, a dysponowałaby co roku sporą nadwyżką budżetową, która mogłaby przeznaczać na jeszcze szybsze tempo inwestycyjne, które i tak jest imponujące.

Wartość inwestycji wynosi 10.898.652 zł. + 8.196.593 zł. jako środki niewygasające, przeznaczone na inwestycje co stanowi sumę 19.095.245 zł czyli 26,8 % wydatków nie licząc tzw. inwestycji zewnętrznych prowadzonych z naszej inicjatywy na terenie naszej gminy przez inne jednostki i instytucje budżetowe.

Deficyt budżetowy to 5.698.272 wobec planowanego 9.565.127 zł.

Nastąpił tu spadek o 3.866.855 zł.

Tak pokrótce wyglądają proporcje głównych działów budżetu. Te proporcje przedstawiam w bardzo ogólny sposób, bo budżet wraz z kompletem dokumentów towarzyszących będzie opublikowany w internecie i tam zainteresowani będą mogli się z nim zapoznać, ponadto będziemy docierać do Państwa z informacjami o nim w różnych, dostępnych nam formach.

Uchwałą Nr RIO.VIII-0120-158/10 z 7 kwietnia 2010 roku Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie wydał pozytywna opinię o przedłożonym przez Burmistrza Gołdapi sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2009 rok.

Do pkt.9

Jarosław Dzienis Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zapoznał z treścią opinii i wniosku Komisji Rewizyjnej w/s przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2009 rok. Opinia i wniosek w załączeniu do protokołu.

Do pkt.10

Remigiusz Karpiński Przewodniczący Rady Miejskiej w Gołdapi zapoznał z treścią Uchwały Nr RIO.VIII-0120-186/10 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie z dnia 19 kwietnia 2010 roku w sprawie zaopiniowania wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Gołdapi w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Gołdapi z tytułu wykonania budżetu za 2009 rok, opinia pozytywna (w załączeniu do protokołu).

Do pkt.11

Przewodniczący Rady Remigiusz Karpiński przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Gołdapi z tytułu wykonania budżetu za rok 2009.

Radny Władysław Pawłowski po wysłuchaniu wystąpienia Burmistrza Gołdapi stwierdził, iż na posiedzeniu komisji dotyczącym opiniowania sprawozdania z wykonania budżetu wstrzymał się od wyrażenia pozytywnej opinii. W dniu dzisiejszym jest za udzieleniem absolutorium Burmistrzowi za 2009 rok, gdyż uzyskał informację, iż wartość inwestycji wyniosła 10.898.652 zł. plus 8.196.593 zł. jako środki niewygasające, przeznaczone na inwestycje co stanowi sumę 19.095.245 zł. Kwota ta zwiększa wskaźnik na cele inwestycyjne. W głosowaniu jawnym jednogłośnie 17 za udzielono absolutorium Burmistrzowi Gołdapi z tytułu wykonania budżetu za 2009 rok.

Uchwała Nr XLVII/294/10

(w załączeniu)

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XLIII/265/06 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 13.06.06r. w/s podziału Gminy Gołdap na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu.

Projekt uchwały omówił z-ca Burmistrza Jacek Morzy.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLVII/295/10

(w załączeniu)

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie podziału Gminy Gołdap na stałe obwody głosowania, określenia ich numerów oraz granic. Projekt uchwały omówił z-ca Burmistrza Jacek Morzy.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLVII/296/10

(w załączeniu)

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie utworzenia odrębnych obwodów głosowania w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Projekt uchwały omówił z-ca Burmistrza Jacek Morzy.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLVII/297/10

(w załączeniu)

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian budżetu na 2010 rok . Projekt uchwały omówiła Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLVII/298/10

(w załączeniu)

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia odpłatności za świadczenia wykraczające poza podstawę programową realizowane w przedszkolu prowadzonym przez Gminę Gołdap.

Projekt uchwały omówiła Irena Wojnikiewicz Kierownik WOś.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLVII/299/10

(w załączeniu )

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia „Lokalnego programu rewitalizacji zabudowanych terenów mieszkaniowych wykonanych w technologii OWT w Gołdapi”.

Projekt uchwały omówił z-ca Burmistrza Jacek Morzy.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLVII/300/10

(w załączeniu)

Do pkt.12

Przewodniczący Rady Remigiusz Karpiński poinformował, iż informacje z działalności i funkcjonowania Jednostek Organizacyjnych Gminy Gołdap za 2009 rok, radni otrzymali wraz z porządkiem posiedzenia Sesji.

Zapytał, czy są pytania do przedstawionych materiałów. Radni nie podjęli dyskusji w tym punkcie.

Informacja została przyjęta.

 

Do pkt.13

Nie zgłoszono wniosków.

Do pkt.14

Po wyczerpaniu porządku Przewodniczący Rady dokonał zamknięcia posiedzenia Sesji.

 

Protokołowała Przewodniczący Rady

Alicja Pietranis Remigiusz Karpiński