Protokół z sesji 29.11.2011 r.

P r o t o k ó ł Nr XIV/2011

 

z posiedzenia XIV sesji Rady Miejskiej w Gołdapi odbytego w dniu 29 listopada 2011 r.

 

Na posiedzeniu obecni wg załączonej listy – 20 radnych

Nieobecny usprawiedliwiony Radny Marian Waraksa

Obradom przewodniczył Wojciech Hołdyński

Protokołowała Alicja Pietranis – inspektor.

Godzina rozpoczęcia – 13,00, zakończenia – 17,00

 

Porządek posiedzenia

  1. Otwarcie posiedzenia i przedstawienie porządku obrad

  2. Wystąpienie Wojewody Warmińsko – Mazurskiego Pana Mariana Podziewskiego

  3. Wręczenie medali i odznaczeń zasłużonym osobom

  4. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

  5. Informacja Burmistrza na temat pracy Urzędu

  6. Informacja Przewodniczącego na temat pracy Rady

  7. Podjęcie uchwał w sprawach:

  1. udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Gołdapskiemu na realizację zadania: dofinansowanie zakupu wyposażenia Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w Gołdapi

  2. zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków w Gminie Gołdap

  3. określenia wysokości dziennych stawek opłaty uzdrowiskowej

  4. ustalania wysokości i sposobu poboru opłaty targowej

  5. określenia wysokości stawek w podatku od środków transportowych

  6. określenia stawek kwotowych podatku od nieruchomości w 2012 roku

  7. zwolnień w podatku od nieruchomości

  8. zmieniająca uchwałę zmieniającą w/s ustalenia wzoru formularzy na podatek od nieruchomości

  9. zmieniająca uchwałę w/s ustalenia wzoru formularzy na podatek od nieruchomości

  10. zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2011 – 2032

  11. zmian budżetu na 2011 rok

  12. przejęcia zadania z zakresu oświaty polegającego na umożliwieniu realizacji obowiązku szkolnego w części nauki religii Kościoła Zielonoświątkowego

  13. przyjęcia Programu współpracy Gminy Gołdap z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art.3 ust.3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2012

  1. Interpelacje i zapytania radnych

  2. Zapytania i wnioski sołtysów i przewodniczących organów osiedli

  3. Odpowiedzi na interpelacje

  4. Informacja n/t oświadczeń majątkowych radnych za rok 2010

  5. Wolne wnioski

  6. Zamknięcie obrad Sesji

 

Do pkt.1

Posiedzenie otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Wojciech Hołdyński. Powitał zaproszonych gości, w tym wojewodę i osoby, które zostaną w dniu dzisiejszym odznaczone, radnych i pracowników urzędu

Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, iż w sesji uczestniczy 20 radnych zatem podejmowane uchwały będą prawomocne.

Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił porządek posiedzenia sesji.

Zaproponował przyjęcie do porządku posiedzenia projektu uchwały w sprawie zmieniająca uchwałę w/s ustalenia wzoru formularzy na podatek od nieruchomości. Na prośbę starosty gołdapskiego zaproponował przeniesienie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Gołdapskiemu na realizację zadania: dofinansowanie zakupu wyposażenia Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w Gołdapi z pkt. 7 ppkt.10 na pkt. 7 ppkt.1.

 

Innych propozycji nie zgłoszono i porządek posiedzenia sesji został jednogłośnie przyjęty.

 

Do pkt.2

Burmistrz Gołdapi Pan Marek Miros w wystąpieniu swoim podziękował Wojewodzie za czteroletnią współpracę, za wspieranie i pomoc w działaniach mających na celu rozwój naszej gminy i powiatu. Wyraził nadzieje na dalszą współpracę i życzył wszelkich sukcesów.

Podziękowanie za współpracę i życzenia na przyszłość złożyli Starosta Gołdapski Pan Andrzej Ciołek, Przewodniczący Rady Powiatu Pan Leszek Retel i Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Wojciech Hołdyński.

Pan Marian Podziewski Wojewoda Warmińsko – Mazurski w swoim wystąpienie podkreślił bardzo dobrą współpracę z samorządami gminnymi i powiatowym. Wspieranie inicjatyw i popieranie złożonych wniosków na różne inwestycje i programy było potrzebne do dobrego rozwoju naszego powiatu. Inwestycje na naszym terenie, te zaplanowane już są zrealizowane i te które są w planach będą wspierane przez władze wojewódzkie. Podziękowała za wszystkie życzenia i dowody sympatii od mieszkańców naszego powiatu.

 

Do pkt.3

Wręczenie medali i odznaczeń zasłużonym osobom.

Przewodniczący Rady przedstawił osoby, które w dniu dzisiejszym zostaną odznaczeni krzyżami i medalami nadanymi przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Odznaczenia dokonał Wojewoda Warmińsko-Mazurski Pan Marian Podziewski.

Złoty Krzyż Zasługi otrzymała Pani Danuta Gąsiewska i Pan Marian Mioduszewski.

Srebrny Krzyż Zasługi otrzymała Pani Zofia Syperek, Pan Antoni Banel i Pan Tomasz Waraksa.

Brązowy Krzyż Zasługi otrzymał Pan Jarosław Dzienis i Pan Wojciech Hołdyński.

Złoty Medal za Długoletnią Służbę otrzymała Pani Janina Chlebowska, Pani Jolanta Mogilnicka i Pani Aleksandra Retel, Pan Zdzisław Szukajt.

Srebrny Medal za Długoletnią Służbę otrzymała Pani Ewa Fiedorczyk i Pani Barbara Sewioło.

Złoty Medal za Zasługi dla Budownictwa otrzymali Pan Władysław Zajkowski, Pan Zdzisław Galiński, Pan Zdzisław Lewiński.

 

Następnie Przewodniczący Rady zarządził krótką przerwę. Po przerwie obecnych było 18 radnych.

 

Do pkt. 4

Do protokołu z sesji uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie protokół został przyjęty.

 

Do pkt.5

Informacja na prośbę Burmistrza Marka Mirosa zostanie przedstawiona na kolejnej sesji.

 

Do pkt.6

Przewodniczący Rady Pan Wojciech Hołdyński przedstawił informację na temat pracy Rady Miejskiej w Gołdapi. Przedstawił harmonogram posiedzeń poszczególnych komisji Rady Miejskiej w okresie międzysesyjnym.

Ponadto: wręczono stypendia uczniom szkół ponadpodstawowych, udział w spotkaniu zorganizowanym przez Powiat i Gołdapskie Stowarzyszenie Pszczelarzy, spotkanie radnych miejskich i powiatowych na temat funkcjonowania SPZOZ oraz utrzymania i remontów dróg gminnych, udział w uroczystym spotkaniu z okazji Dnia Edukacji Narodowej, spotkanie z delegacją rosyjską na czele z przewodniczącym Rady Obwodu Gusiewa Andriejem Gniezdiłowem w ramach Dni Gusiewa, spotkanie z przewodniczącymi komisji rady miejskiej w/s wody i ścieków, PEC, podatków, ruchu ciężarowego w mieście, spotkanie w sprawie założeń budżetowych gminy na 2012 rok, spotkanie z delegacją Rady Sołtysów, pożegnanie insp. Bogusława Turka komendanta Powiatowej Policji, uroczystości Święta Niepodległości, spotkanie w/s ciepłownictwa w mieście, uczestnictwo w konferencji w Gdańsku pt. „Produkty turystyczne i oferta inwestycyjna Polski Północno-Wschodniej”, uroczystości Okręgowego Związku Łowieckiego Zarząd Okręgowy w Suwałkach.

 

Do pkt. 7

1)

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Gołdapskiemu na realizację zadania: dofinansowanie zakupu wyposażenia Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w Gołdapi.

Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy. Poinformowała, iż na sugestie radnych projekt uchwały, do wysłanego z porządkiem posiedzenia sesji został zmieniony.

Radny Jan Steć zapytał, czy wpłynęła informacja od dyrektora SPZOZ na co będą przeznaczone środki, na sprzęt nowy czy stary?

Pan Marek Miros Burmistrz Gołdapi poinformował, iż rozważane są różne warianty. O ile rzeczoznawca stwierdzi, iż potrzeba jest naprawa sprzętu to zostanie on naprawiony, a w przypadku zakupu zostanie on zakupiony. Decyzję pozostawimy im.

Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy poinformowała, iż informacja od dyrektora SP ZOZ wpłynęła. Przewodniczący Rady Pan Wojciech Hołdyński przedstawił wyniki głosowania projektu uchwały: komisje Zdrowia, Obywatelska i Oświaty jednogłośnie pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały, komisja Rolna przy 2 głosach wstrzymujących się, komisja Budżetu przy 1 głosie wstrzymującym się.

W głosowaniu jawnym większością głosów 17 za, 1 wstrzymujący uchwała została podjęta.

 

Uchwała Nr XIV/85/2011

/w załączeniu/

2)

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków w Gminie Gołdap.

Pan Marek Miros Burmistrz Gołdapi poinformował, iż wniosek z PWiK w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków w Gminie Gołdap wpłynął do burmistrza, a potem został przesłany radnym. Nie zajęcie się tą sprawą w tym roku nic nie da. Nie podwyższenie cen odbije się w następnym roku podwójną podwyżką. Nie podwyższenie cen może doprowadzić do strat spółki, a wtedy stratę trzeba będzie pokryć z budżetu gminy. Również nie będzie można realizować inwestycji. Pan Marek Miros poinformował, iż zaopatrzenie w wodę jest zadaniem własnym gminy i tego nie można sprywatyzować. W ostatnich latach na terenie gminy przeprowadzono ogromne i kosztowne inwestycje wodociągowo – kanalizacyjne, gdzie odbiór jest mały w porównaniu z kosztami. Po wybudowaniu wodociągów wiejskich jest bardzo małe zainteresowanie, aby się do nich podłączyć, co skutkuje małym poborem wody, a generowaniem ogromnych kosztów. Przedsiębiorstwo nie może nikogo zmusić do podłączenia się do wybudowanego wodociągu. Wniosek złożony przez przedsiębiorstwo został zweryfikowany. Przedsiębiorstwo nie działa po to, aby osiągać zysk, tylko po to aby zaspokajać potrzeby mieszkańców. Podwyżka cen to ok. 4%. O ile radni nie podejmą uchwały zatwierdzającej stawek, to one i tak wejdą w życie od 1 stycznia 2012 roku, obligatoryjnie.

Radny Antoni Banel stwierdził, iż rada nie ma uprawnień do kontroli PWiK i nie podejmuje decyzji o zatwierdzeniu stawek. Takie uprawnienia posiada burmistrz. Na terenie wiejskim gmina poniosła duże nakłady, a pobór to 1 metr wody na miesiąc w gospodarstwie. Trzeba coś z tym zrobić.

Pan Marek Miros stwierdził, iż nie prawdą jest, iż rada nie ma wpływu na działalność przedsiębiorstwa. Co roku radni otrzymują sprawozdanie z działalności przedsiębiorstwa, komisje na swoich posiedzeniach zapoznają się z działalnością przedsiębiorstwa, radni otrzymują wraz z wnioskiem o zatwierdzeniu taryf wszystkie potrzebne, wymagane ustawą materiały, a uchwałę o zatwierdzeniu stawek podejmuje rada.

Przewodniczący Rady Pan Wojciech Hołdyński przedstawił wyniki głosowania projektu uchwały: komisja Budżetu i Zdrowia 3 za, 1 wstrzymujący, komisja Rolna 3 za, 4 wstrzymujące, komisja Obywatelska 2 za, 1 przeciw, 2 wstrzymujące.

W głosowaniu jawnym większością głosów 8 za, 5 przeciw, 4 wstrzymujące, 1 radny nie głosował uchwała została podjęta.

Radny Marian Mioduszewski wyjaśnił, dlaczego zrezygnował z głosowania nad projektem tej uchwały. Był to protest przeciwko „dziwacznej” ustawie z 2001 roku, bowiem bez względu na wynik głosowania zaproponowane przez PWiK stawki i tak wchodzą w życie obligatoryjnie.

Uchwała Nr XIV/86/2011

/w załączeniu/

3)

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia wysokości dziennych stawek opłaty uzdrowiskowej.

W sprawie stawek podatków Pan Marek Miros poinformował, iż ogólnie podatki na 2012 rok w naszej gminie wzrastają o procent inflacji. Podatki w naszej gminie są najwyższe, ale w innym przypadku nie mielibyśmy środków na realizację inwestycji.

Za zebrany podatek od opłaty uzdrowiskowej, gmina otrzymuje z budżetu państwa taką samą kwotę jaka została zebrana, czyli podatek jest podwojony.

Radny Marcin Przystawski zgłosił wniosek, aby głosować projekt zmienionej uchwały. Zmiana dotyczy § 3 pkt.3.

Za zmianą § 3 pkt.3 głosowało 12 radnych, 6 wstrzymało się od głosu.

Radny Andrzej Pianka stwierdził, iż osoby prawne nie pobierają opłat i nie odprowadzają gminie i my nie mamy wpływu, aby to od nich wyegzekwować.

Przewodniczący Rady Pan Wojciech Hołdyński przedstawił wyniki głosowania projektu uchwały: wszystkie komisje jednogłośnie pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.

Przewodniczący Rady przedstawił poprawiony projekt uchwały w/s określenia wysokości dziennych stawek opłaty uzdrowiskowej.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie 18 za uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XIV/87/2011

/w załączeniu/

4)

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalania wysokości i sposobu poboru opłaty targowej.

Przewodniczący Rady Pan Wojciech Hołdyński przedstawił wyniki głosowania projektu uchwały przez komisje rady. Wszystkie komisji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie 17 za uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XIV/88/2011

/w załączeniu/

5)

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek w podatku od środków transportowych i poinformował, jak głosowały poszczególne komisje rady: Członkowie komisji obywatelskiej 4 za, 1 wstrzymujący, pozostałe komisje jednogłośnie pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym 16za, 1 wstrzymujący uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XIV/89/2011

/w załączeniu/

6)

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia stawek kwotowych podatku od nieruchomości w 2012 roku i poinformował, jak głosowały poszczególne komisje rady: komisja Budżetu, Zdrowia i Oświaty jednogłośnie pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały, komisja Rolna 5 za, 2 wstrzymujące, komisja Obywatelska 4 za, 1 wstrzymujący.

W głosowaniu jawnym większością głosów 14 za, 1 przeciw i 2 wstrzymujące uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XIV/90/2011

/w załączeniu/

7)

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości i poinformował, jak głosowały poszczególne komisje rady: komisja Rolna, Budżetu, Zdrowia, Obywatelska jednogłośnie pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały, komisja Oświaty 5 za, 1 wstrzymujący.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie 18 za uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XIV/91/2011

/w załączeniu/

8)

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmieniająca uchwałę zmieniającą w/s ustalenia wzoru formularzy na podatek od nieruchomości i poinformował, jak głosowały poszczególne komisje rady: członkowie wszystkich komisji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie 18 za uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XIV/92/2011

/w załączeniu/

9)

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmieniająca uchwałę w/s ustalenia wzoru formularzy na podatek od nieruchomości i poinformował, jak głosowały poszczególne komisje rady: Członkowie wszystkich komisji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie 18 za uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XIV/93/2011

/w załączeniu/

10)

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2011 – 2032 i poinformował, jak głosowały poszczególne komisje rady: Członkowie wszystkich komisji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym większością głosów 17 za, 1 wstrzymujący uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XIV/94/2011

/w załączeniu/

11)

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian budżetu na 2011 rok i poinformował, jak głosowały poszczególne komisje rady: Członkowie komisji Zdrowia, Obywatelskiej i Oświatowej jednogłośnie pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały, komisja Rolna 4 za, 3 wstrzymujące, komisja Budżetu 3 za, 1 wstrzymujący.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym większością głosów 17 za, 1 wstrzymujący uchwała została podjęta. uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XIV/95/2011

/w załączeniu/

12)

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przejęcia zadania z zakresu oświaty polegającego na umożliwieniu realizacji obowiązku szkolnego w części nauki religii Kościoła Zielonoświątkowego.

i poinformował, jak głosowały poszczególne komisje rady: Członkowie komisji Budżetu, Zdrowia, Obywatelskiej i Oświatowej jednogłośnie pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały, komisja Rolna 6 za, 1 wstrzymujący.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie 18 za uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XIV/96/2011

/w załączeniu/

13)

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Gołdap z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art.3 ust.3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2012.

Pani Justyna Charkiewicz omówiła projekt uchwały.

Radny Marcin Przystawski zgłosił wniosek, aby zgłoszone podczas konsultacji poprawki i propozycje organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów głosować każdą oddzielnie.

Za wnioskiem Radnego Marcina Przystawskiego głosowało 9 radnych, 7 wstrzymało się od głosu.

  1. poprawka § 6 ust.2, dopisać litery: i) „turystyka i krajoznawstwo”, k) „działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art.3ust.3” - za tą poprawką głosowało 12 radnych, 5 wstrzymało się od głosu,

  2. poprawka § 10 ust.7 „w przypadku wyłączenia z postępowania lub nieobecności poszczególnych członków Komisji, posiedzenie odbywa się i podejmuje prawomocne decyzje w zmniejszonym składzie pod warunkiem, że bierze w nim udział co najmniej czterech członków Komisji” - za tą poprawką głosowało 9 radnych, 3 było przeciw, 4 wstrzymało się od głosu,

  3. poprawka § 10 ust.16 litera d) „ przygotowuje listę rankingową ofert wraz z ofertami rekomendowanymi do dofinansowania oraz propozycją wysokości dotacji” - za ta poprawką głosowało 11 radnych, 6 wstrzymało się od głosu,

  4. poprawka § 10 ust.16 , jako dodatkowy podpunkt „ tzw. punktacja” - za tą poprawką głosowało 12 radnych, 5 wstrzymało się od głosu,

  5. poprawka w załączniku 2 do Programu, propozycja punktacji do kryteriów w ocenie merytorycznej „indywidualna karta oceny ofert” - za tą poprawka głosowało 9 radnych, 7 wstrzymało się od głosu. Konsekwencją tej poprawki jest zmiana § 8 ust.17.

W głosowaniu jawnym większością głosów 11 za, 6 wstrzymujących uchwała został podjęta. Uchwała Nr XIV/97/2011

/w załączeniu/

Do pkt. 8

Radny Andrzej Pianka złożył interpelacje w sprawach:

  1. brakujących w SP Nr 2 w Gołdapi szafek bądź innych mebli, w których uczniowie mogliby zostawić przynajmniej część podręczników,

  2. oświetlenia obwodnicy – wystąpić z pismem o częściowe wyłączenie lamp,

  3. mieszkań socjalnych, czy gmina Gołdap zamierza coś zrobić w tym kierunku, aby powstały u nas mieszkania socjalne.

  4. Wyjaśnienie na jakiej podstawie Państwu Orłowskim został umorzony dług w kwocie 10 tys. zł. Dług dotyczy zasobów Administracyjnych Domów Mieszkalnych.

Radny Marcin Przystawski złożył interpelacje w sprawach:

  1. zamieszczenia elektronicznych formularzy poszczególnych dokumentów na stronie urzędu miejskiego,

  2. remontu ulicy Stadionowej (wniosek mieszkańców),

  3. droga do oczyszczalni ścieków. Kto ponosi odpowiedzialność za sprzedaż gruntu – drogi, a potem jej odkupienia?

Radny Piotr Kuśtowski interpelował w sprawie ulicy Żeromskiego. Prowadzony był jej remont ale nie został dokończony. Kiedy to nastąpi?

Radny Ryszard Wrzosek złożył interpelację w sprawie oznakowania ograniczenia prędkości i wykonania progów zwalniających na ulicy Stadionowej.

Radny Wrzosek powrócił do sprawy podwyżek pracownikom urzędu. Od paru lat ich nie było, a inflacja rośnie, opłaty rosną, dlatego powinniśmy pomyśleć o podwyższeniu płac.

Radny Antoni Banel złożył interpelację w sprawie smrodu na ulicy Sportowej. Śmierdzi w mieszkaniach.

 

Do pkt.9

Pan Bogdan Gadaszewski sołtys Zatyk złożył wniosek o odwodnienie drogi gminnej i jej wyrównanie oraz o budowę oczyszczalni ścieków w Zatykach.

Pan Marian Milewski sołtys Janek złożył wniosek w sprawie wykonania tablicy informacyjnej i numeracji w miejscowości Jany i Osieki oraz zapytał dlaczego położono 450 m wodociągu bez potrzeby, tam gdzie nikt nie mieszka, jest las. Były to duże nakłady.

Pan Leon Korotko sołtys z Kośmidr wnioskował o naprawę drogi Rostek – Kośmidry. Nie można nią przejechać.

 

Pan Józef Kiszkorno Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr III odczytał wniosek o dofinansowanie podwyżki do CO oraz listę odbiorców.

Szczegółowa informacja w załączeniu do protokołu.

 

Do pkt. 10

Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem, czy wszyscy radni otrzymali na piśmie odpowiedzi na interpelacje i czy są wnioski w tej sprawie.

Radni składający interpelacje otrzymali odpowiedzi na piśmie. Wniosków w tej sprawie nie było.

 

Do pkt.11

Przewodniczący Rady Pan Wojciech Hołdyński przedstawił informację na temat przeprowadzonej przez Urząd Skarbowy w Olecku analizy oświadczeń majątkowych radnych i pracowników urzędu, które wpłynęły w 2011 roku. W wyniku analizy ustalono, iż dane wykazane przez radnych i pracowników urzędu są zgodne z danymi, które posiada Urząd Skarbowy w Olecku. Nieprawidłowości nie stwierdzono.

 

Do pkt.12

Pan Marek Miros zaprosił na obchody „13 grudnia”.

Przewodniczący Rady Pan Wojciech Hołdyński poinformował, iż powstał klub radnych o nazwie „Lokalna platforma”. W skład klubu wchodzą radni: Marcin Przystawski – przewodniczący klubu, Mariusz Kowalczuk – wiceprzewodniczący klubu, Piotr Rant – członek klubu.

Do pkt.13

Po wyczerpaniu porządku Przewodniczący Rady dokonał zamknięcia posiedzenia sesji.

 

 

Protokołowała Przewodniczący Rady

 

(-)Alicja Pietranis (-)Wojciech Hołdyński

 

 

 

 

 

odpowiedzi na interpelacje

 

URZĄD MIEJSKI W GOŁDAPI

Wydział Gospodarki Przestrzennej

Ochrony Środowiska i Nieruchomości

 

Gołdap, 5 grudnia 2011 roku

 

Szanowny Pan

Marcin Przystawski

Radny Rady Miejskiej w Gołdapi

 

Odpowiedź na interpelację radnego Marcina Przystawskiego w sprawie drogi do oczyszczalni ścieków i wysypiska śmieci, złożoną 29 listopada 2011 roku podczas sesji Rady Miejskiej w Gołdapi.

W 2007 roku sprzedano w drodze przetargu nieruchomość rolną, położoną miedzy oczyszczalnią ścieków i wysypiskiem śmieci a posesją pana Antoniego Kuśtowskiego. Nabywcą nieruchomości został pan Antoni Kuśtowski.

Tak jak w przypadku sprzedaży innych nieruchomości (od 1990 roku sprzedano setki nieruchomości: działki gruntu przeznaczone pod budownictwo, grunty rolne, działki pod zieleń urządzoną, na poprawę funkcjonalności nieruchomości sąsiednich, mieszkania komunalne itd.), tak i w przypadku sprzedaży tej nieruchomości, proces sprzedaży wyglądał nastepująco:

1. Ze Starostwa Powiatowego w Gołdapi uzyskano wypis z rejestru gruntów i kserokopię fragmentu mapy, obejmującego swym zasięgiem przedmiotową nieruchomość (na żadnym z tych dokumentów nie było informacji o tym, że przez nieruchomość przebiega część drogi dojazdowej do oczyszczalni ścieków i wysypiska śmieci).

2. Po otrzymaniu materiałów geodezyjno – kartograficznych zlecono wycenę nieruchomości rzeczoznawcy majątkowemu. Rzeczoznawca ma między innymi obowiązek dokonania wizji w terenie w celu określenia parametrów wycenianej nieruchomości, cech mających wpływ na jej wartość. Rzeczoznawca majątkowy, co roku wybierany przez Gminę drogą przetargu, wycenił tę nieruchomość jako niezabudowaną, rolną. W operacie szacunkowym również nie ma nawet słowa o tym, że przez część działki przebiega fragment drogi dojazdowej do oczyszczalni ścieków.

3. Po zebraniu powyższych materiałów przygotowano zarządzenie o przeznaczeniu nieruchomości do sprzedaży.

4. Po upływie wymaganego prawem terminu (dawniej – 6 tygodni a obecnie – 3 tygodni) podjęto zarządzenie o ogłoszeniu przetargu.

5. W ogłoszeniu przetargowym umieszczono informację między innymi o tym, że okazanie granic nieruchomości wykona na własny koszt przyszły nabywca.

Na każdym etapie sprzedaży nieruchomości żadna z osób, które tym się zajmowała, nie wiedziała o tym, że przez część sprzedawanej nieruchomości przebiega droga:

1. W wielu przypadkach operat ewidencji gruntów i budynków, prowadzony przez Starostwo Powiatowe w Gołdapi nie jest aktualny. Dotyczy to szczególnie obrębów wiejskich (oczyszczalnia ścieków i wysypisko śmieci leżą w obrębie geodezyjnym Kośmidry). Często przebieg dróg w terenie nie pokrywa się z ich stanem prawnym. Tak jest niestety i w tym przypadku. Często taki stan rzeczy spowodowany jest tym, że inwestorzy nie wykonują inwentaryzacji powykonawczych. Najprawdopodobniej w tym przypadku, po wykonaniu nawierzchni z płyt drogowych w II połowie lat 80-tych, inwestycja też nie została zinwentaryzowana i w związku z tym nie naniesiono jej na mapę zasadniczą.

2. Kilka lat temu PWiK w Gołdapi wynajął geodetę uprawnionego, który porządkował stan prawny wszystkich nieruchomości spółki. W 2004 roku geodeta przygotował mapy do celów projektowych, na których widnieje odrębna nieruchomość po drogą do oczyszczalni. Mapa ta została zatwierdzona przez Starostwo Powiatowe w Gołdapi a po kilku latach okazuje się, że z nieznanych nam powodów podział geodezyjny nieruchomości nie doszedł do skutku. O tym pracownicy Urzędu Miejskiego dowiedzieli się kilka tygodni temu - próbując za wszelką cenę wyjaśnić przyczynę obecnego stanu rzeczy.

Żadna z osób, które wiedziały o innym przebiegu drogi niż zapisy ewidencyjne nie poinformowała o tym wydziału GPO.

3. Podczas negocjacji z panem Antonim Kuśtowskim w celu zawarcia ugody sądowej kilkukrotnie dokonywano wizji w terenie bazując na materiałach uzyskanych ze Starostwa. Wszyscy zgodnie wskazywali teren do sprzedaży jako działka poza drogą dojazdową.

4. Wyceniający nieruchomość rzeczoznawca majątkowy również z całkowitym przekonaniem szacował nieruchomość leżącą poza drogą, jako działkę niezabudowaną.

Sprawa przebiegu drogi wynikła z chwilą okazania granic nieruchomości przez uprawnioną jednostkę geodezyjną. Dopiero wyniesienie stanu prawnego w teren uwidoczniło wszystkim błędne położenie drogi w stosunku do zapisów ewidencyjnych. Tak jak w najprawdopodobniej wielu przypadkach na terenie naszej gminy (w całym zresztą kraju) niestety również i w tym przypadku przebieg drogi jest inny niż jej stan prawny.

 

Wnioski:

Przed sprzedażą nieruchomości zlecać okazanie jej granic na koszt Gminy a nie kupującego.

Po pierwszych wyborach samorządowych radni I kadencji a konkretnie – pierwszy Zarząd – postanowili dokonywać sprzedaży nieruchomości w sposób jak najmniej kosztowny dla Gminy, tzn. bez ponoszenia przez Gminę kosztów, później i do dzisiaj określanych jako koszty tzw. „jednorazowe”, między innymi takich jak:

1. Okazywanie granic nieruchomości.

2. Wyceny nieruchomości sprzedawanych drogą bezprzetargową.

3. Wykonywanie, modernizacja, przekładanie przyłączy urządzeń infrastruktury technicznej.

4. Rozbiórka obiektów znajdujących się na nieruchomościach a przeznaczonych do rozbiórki.

Te wszystkie prace wykonuje nabywca nieruchomości na własny koszt.

Taki sposób sprzedaży sprawdzał się przez 19 lat. Okazało się jednak, że nie był doskonały.

Trzeba mieć świadomość tego, że nie wszystkie koszty zostaną odzyskane w formie tzw. opłat jednorazowych. Okazanie granic należy wykonać po podjęciu decyzji o chęci sprzedaży nieruchomości, przed zleceniem wyceny i ogłoszeniem o przeznaczeniu do sprzedaży. Wiadomo z doświadczenia, że ostatecznie tylko część nieruchomości wystawianych do sprzedaży znajduje nabywców.

W corocznych budżetach przeznaczać kwoty conajmniej 50 000 zł na okazywanie granic nieruchomości przeznaczanych do sprzedaży.

    W corocznych budżetach przeznaczać ponadto około 100 000 zł na okazywanie w terenie granic dróg gminnych ze względu na ogromne różnice między przebiegiem dróg w terenie a zapisami w Starostwie Powiatowym, z ich stanem prawnym. Jako przykład dodatkowy można podać drogę: Botkuny – Kolniszki – Górne, tzw. „schetynówkę”. Ze względu na różnice w przebiegu pasa drogowego w terenie w stosunku stanu prawnego konieczne były przejęcia nieruchomości od osób fizycznych na mienie komunalne. Na szczęście w tym przypadku była dobra wola właścicieli. Sprawa podziałów nieruchomości i negocjacje przebiegły sprawnie.

 

Od czerwca 2009 roku, trwały negocjacje z panem Antonim Kuśtowskim. Rozpatrywane były w tym czasie różne warianty rozwiązania problemu:

1. Podpisanie aktu notarialnego z Antonim Kuśtowskim i nałożenie służebności przejazdu - wpisanie jej do księgi wieczystej. Niestety do tego potrzebna była dobra wola Kuśtowskiego. Byliśmy już u notariusza ale nie doszło do podpisania aktu. Pan Kustowski nie wyraził zgody na służebność bezterminową (takie było stanowisko Gminy a Antoni Kuśtowski proponował okres tylko 5-ciu lat). Ponadto ciągle warunkował zawarcie porozumienia uzyskaniem różnych rekompensat ze strony Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie w związku z budową obwodnicy.

2. Wywłaszczenie części nieruchomości, zabudowanej drogą publiczną. Postępowanie administracyjne prowadzi w takich przypadkach Starosta. Wykonuje się podział, wycenę i tzw. wykupienie części nieruchomości na cel publiczny.

3. Sądowe nałożenie służebności przejazdu.

Wobec braku porozumienia z Antonim Kuśtowskim zmuszeni byliśmy wybrać wariant drugi - wywłaszczenie nieruchomości na cele publiczne:

    1. Uzyskaliśmy w dniu 6 października 2010 roku decyzję nr gG-146/2010 Starosty Gołdapskiego, która między innymi zatwierdziła podział nieruchomości, wydzielając odpowiednia drogę dojazdową do oczyszczalni ścieków i wysypiska śmieci. Decyzja ta była podstawą do uwidocznienia w księdze wieczystej własności Gminy Gołdap. Własność „nadana” przez Starostę zobowiązała Gminę do zapłaty odszkodowania na podstawie wyceny rzeczoznawcy majątkowego.

    2. Starosta Gołdapski decyzją nr GN,7010/99/10/2011 z 2 czerwca 2011 roku ustalił wysokość odszkodowania.

    3. Gmina Gołdap odwołała się do wojewody od powyższej decyzji 14 czerwca 2011 roku, kwestionując wysokość odszkodowania.

    4. Wojewoda Warmińsko-Mazurski 25 sierpnia 2011 roku niestety utrzymał w mocy decyzję Starosty Gołdapskiego i zobowiązał Gminę do zapłaty odszkodowania.

    5. Droga dojazdowa do oczyszczalni ścieków, dawnego już wysypiska śmieci i nowej stacji przeładunkowej, związanej z Zakładem Unieszkodliwiania Odpadów w Siedliskach koło Ełku, jest własnością Gminy Gołdap.

      Z up. Burmistrza

mgr inż. arch. Beata Kołakowska

p. o. KIEROWNIKA

Wydział Gospodarki Przestrzennej

Ochrony Środowiska i Nieruchomości

 

Szanowny Pan

Piotr Kuśtowski

Radny Rady Miejskiej

w Gołdapi

W odpowiedzi na złożoną w dniu 29.11.2011 r. podczas sesji Rady Miejskiej w Gołdapi interpelację, dotyczącą dokończenia remontu ul. Żeromskiego, uprzejmie informuję, że inwestorem remontu tej ulicy jest Powiatowy Zarząd Dróg w Gołdapi. Z uzyskanych przez nas informacji wynika, że w najbliższym czasie wjazdy i zjazdy zostaną poprawione.

Szanowny Pan

Marcin Przystawski

Radny Rady Miejskiej

w Gołdapi

 

W odpowiedzi na złożoną w dniu 29.11.2011 r. podczas sesji Rady Miejskiej w Gołdapi interpelację dotyczącą remontu ulicy Stadionowej uprzejmie informuję, że kwestia remontu tej ulicy jest rozpatrywana przez Wydział Infrastruktury Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gołdapi. Modernizacja ul. Stadionowej jest konieczna na całym odcinku, tj. od ul. Suwalskiej do Promenady Zdrojowej, wraz z wykonaniem chodnika.

Po wykonaniu zalewu i Promenady tą ulicą przestanie jeździć ciężki sprzęt i wówczas pojawi się możliwość zaplanowania tej inwestycji w budżecie Gminy. Zostanie wykonana w przypadku zatwierdzenia jej przez gołdapskich radnych w planach inwestycyjnych na następne lata.

Pan Ryszard Wrzosek

Radny Rady Miejskiej

w Gołdapi

 

W odpowiedzi na złożoną w dniu 29.11.2011 r. podczas sesji Rady Miejskiej interpelację dotyczącą ograniczenia prędkości pojazdów na ulicy Stadionowej, informuję Pana, że ul. Stadionowa znajduję się w zarządzie gminy Gołdap. Po wykonaniu w ubiegłych latach remontu nawierzchni tej ulicy, zostało też wprowadzone nowe oznakowanie pionowe, w tym ograniczenie prędkości ruchu pojazdów do 40 km/godz. Z uwagi na to, że kierujący pojazdami nie przestrzegli ograniczenia prędkości wprowadzone zostały w kilku miejscach na tej ulicy progi zwalniające. Część z nich po krótkim okresie użytkowania została zdemontowana i rozkradziona, a gmina Gołdap ponosząc dodatkowe koszty dokonała ponownego zakupu progów zwalniających i zleciła ich zamontowanie. O tym fakcie powiadomiono Komendę Powiatową Policji w Gołdapi.

Na czas budowy zalewu i promenady część progów została zdemontowana (okolice stadionu). Z uwagi na ruch ciężkich pojazdów budowlanych progi zwalniające ulegają również zniszczeniu.

Po zakończeniu prac związanych z budową zalewu i promenady oznakowanie pionowe zostanie ustawione a progi zwalniające uzupełnione.

Szanowny Pan

Andrzej Pianka

Radny Rady Miejskiej w Gołdapi

W odpowiedzi na złożoną 29.11.2011 r. podczas sesji Rady Miejskiej w Gołdapi interpelację, dotyczącą budowy mieszkań socjalnych przez Gminę Gołdap, uprzejmie informuję, że w tej kwestii podjęliśmy następujące działania:

  • zarezerwowano teren pod budownictwo socjalne przy ul. Zatorowej,

  • opracowano plan zagospodarowania terenu,

  • wykonano projekt techniczny,

  • uzyskano pozwolenie na budowę.

Realizacja inwestycji zależy już tylko od woli radnych. Jeśli w najbliższych planach budżetowych umieszczą zadanie polegające na budowie mieszkań socjalnych, wówczas zrealizuje się je ze środków gminnych.

Na budownictwo w ogóle, a w szczególności na budownictwo socjalne, nie ma środków pomocowych. Unia Europejska nie dotuje żadnych inwestycji związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Mieszkania socjalne mogą powstać tylko i wyłącznie wtedy gdy inwestycja znajdzie się w budżecie gminnym.

Szanowny Pan

Andrzej Pianka

Radny Rady Miejskiej w Gołdapi

W odpowiedzi na złożoną w dniu 29.11.2011 r. interpelację, dotyczącą częściowego wyłączenia oświetlenia obwodnicy Gołdapi, informuję, że zgodnie z obecnym stanem prawnym - na podstawie przepisów art. 18 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo Energetyczne (Dz.U. Z 2006 r Nr 89, poz. 625 z późn. zm.), finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg publicznych, znajdujących się na na terenie gminy, należy do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną. Dotyczy to oświetlenia dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Wyjątkiem są drogi autostradowe.

Ustawodawca obowiązek oświetlenia ulicznego dróg nie będących drogami gminnymi uzasadnia realizacją w sposób stały zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w drodze świadczenia usług o charakterze powszechnie dostępnym, co wpływa również na poczucie bezpieczeństwa danej zbiorowości. Ponadto zdaniem Ministra Finansów, zwiększając zakres zadań własnych gmin o dotychczasowe zadania z zakresu administracji rządowej, określone w przepisach ustawy – Prawo energetyczne, gminom zapewniono odpowiednie źródła finansowania zadań w postaci zwiększenia dochodów własnych gmin, poprzez wzrost udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz subwencji ogólnej.

Oświetlenie obwodnicy Gołdapi to inwestycja wykonana zgodnie z wymogami oświetlenia dróg publicznych w Unii Europejskiej. Projektant w celu zapewnienia właściwej ilości lumenów oświetlających drogę, ujął w projekcie taką ilość punktów świetlnych, które spełnią wymogi
i zapewnią właściwą jakość jej oświetlenia. W okresie dwuletniej gwarancji urządzeń oświetlenia ulicznego obwodnicy, nie ma możliwości ingerencji w jej system, poza pracami konserwacyjnymi na punktach świetlnych (wymiana lamp świetlnych w oprawach).

Należy dodać, że dzięki staraniom gminy Gołdap oświetlenie obwodnicy zostało ograniczone do niezbędnego minimum (skrzyżowania i zjazdy). Pierwotny projekt zakładał oświetlenie całej obwodnicy.

Jednocześnie informuję Pana, że Gmina Gołdap zobowiązała się na podstawie umowy Nr GDDKiA O/OL-P-1am-400-4/1/2010 z dnia 29.09.2010 r. do utrzymania i konserwacji urządzeń oświetlenia ulicznego w należytym stanie. Należy dodać, że zarządzający obwodnicą ponosi odpowiedzialność cywilną deliktową wobec osób trzecich, wynikającą z tytułu projektowania i budowy oświetlenia, stanowiącego własność Skarbu Państwa, z wyjątkiem przypadków nienależących do urządzeń oświetlenia drogowego, stąd to właśnie gminy stają się stroną w postępowaniu skierowanym na drogę sądową.

Dlatego też oświetlenie obwodnicy Gołdapi, kierującej ruch pojazdów do międzynarodowego, całodobowego przejścia granicznego z Rosją jest konieczne, chociażby ze względu na wprowadzenie uproszczonego ruchu granicznego w 2012 r. a w dalszej perspektywie otwarcie terminala odprawiającego ciężarówki TIR, co w efekcie spowoduje wzmożony ruch pojazdów, którym należy zapewnić minimum bezpieczeństwa w ruchu drogowym na obwodnicy, również poprzez jej oświetlenie.

Szanowny Pan

Marian Milewski

Sołtys wsi Jany

 

Odpowiedzi na interpelacje złożone 29 listopada 2011 roku.

Dotyczy ustawienia drogowskazów z nr budynków

Ustawienie drogowskazów będzie możliwe w przypadku pojawienia się środków finansowych w budżecie gminy na 2012 rok na zamontowanie drogowskazów z oznaczeniem numerów posesji.

W 2010 roku Gmina wykonała 50 sztuk takich drogowskazów za kwotę około 15 000 zł. Według naszego rozeznania potrzeba jeszcze ustawić około 100 sztuk na terenie wiejskim, tj. wyasygnować kwotę około 30 000 zł (około 300 zł za sztukę – wykonanie wraz z transportem i montażem).

Należy zastanowić się, czy nie warto wykonać tych drogowskazów z funduszu sołeckiego.

Dotyczy wykonania sieci wodociągowej we wsi Janki

Na terenie wsi Janki wykonano sieć wodociągową do wszystkich posesji, w tym również do działki zabudowanej, oznaczonej numerem geodezyjnym 4, której współwłaścicielami są: pan Jerzy Rusak oraz Skarb Państwa. Tylko ze względu na to, że toczy się między współwłaścicielami spór, do tej pory nie wykonali oni jeszcze przyłącza wodociągowego do zabudowań. Wcześniej pan Jerzy Rusak deklarował chęć przyłączenia się do sieci wodociągowej.

Sieć wodociągowa od zabudowań Pani Luty w kierunku zabudowań Pana Jerzego Rusaka przebiega między innymi przy działce o nr 2/8 (atrakcyjnie położona, graniczy z rzeką Gołdapą i lasem), która jest własnością Gminy Gołdap i dzięki temu nieruchomość gminna zyskała na wartości. atrakcyjnie położona, graniczy z rzeką Gołdap i lasem.

Szanowny Pan

Leon Korotko

Sołtys wsi Kośmidry

 

Odpowiedź na interpelację złożoną w dniu 29 listopada 2011 r w sprawie naprawy drogi Kośmidry - Rostek

Pracownicy Urzędu Miejskiego w Gołdapi wraz z radnymi Rady Miejskiej kilkakrotnie dokonywali wizji na powyższej drodze i wszyscy oceniają jej stan jako zły. Droga Kośmidry – Rostek jest drogą, która wymaga naprawy głównej. Samo równianie nawierzchni, bez uzupełnienia kruszywem, nie poprawi jej stanu.

W roku 2011, ze względu na ograniczone środki finansowe, nie jest możliwe dokonanie naprawy. Inwestycję należałoby wykonać w roku przyszłym, po zabezpieczeniu przez radnych odpowiednich środków finansowych.

Ponadto trzeba zaznaczyć, że obecnie droga na znacznym odcinku przebiega poza działką, której właścicielem jest Gmina Gołdap. Przed przystąpieniem do gruntownej naprawy – przebudowy w pierwszej kolejności należy uregulować sprawy własności gruntów.

 

  • Szanowny Pan

  • Bogdan Gadaszewski

  • Sołtys sołectwa Zatyki

  • Odpowiedzi na interpelacje złożone w dniu 29 listopada 2011 r

  • Dotyczy drogi we wsi Wilkasy

  • Według pracowników Wydziału Infrastruktury Komunalnej Urzędu Miejskiegeo w Gołdapi naprawa drogi równiarką jest nie wskazana. Może przynieść odwrotny skutek. Lepszym rozwiązaniem jest uzupełnianie braków w nawierzchni w razie konieczności.

  • W lipcu zgłosił Pan potrzebę dokonania równania drogi we wsi Wilkasy. W trakcie wizji terenowej stwierdzono, że mieszkańcy we własnym zakresie uzupełnili braki w nawierzchni, co zdecydowanie poprawiło jej stan i wykonanie prac równiarką nie jest wskazane, a wręcz mogłoby pogorszyć stan nawierzchni.

  • 30 listopada 2011 r po raz kolejny dokonano wizji w terenie i ponownie poinformowano Pana o tym, że równanie drogi będzie niezasadne.

  • Obecnie wykonywana jest bieżąca naprawa drogi ze względu na brak możliwości przejazdu ze wsi Zatyki do wsi Pietrasze w ramach bieżącego utrzymania dróg. Dowieziono kruszywo dobrej jakości oraz uzupełniono nawierzchnię. Dodatkowo, w celu poprawy nawierzchni, planuje się odwodnienie odcinka drogi na długości 50 m, jednak będzie mogło to nastąpić w przypadku wyrażenia zgody przez właściciela gruntów przyległych, na skierowanie wód opadowych z drogi na prywatną nieruchomość. Ze względów technologicznych prace te będzie można wykonać dopiero wiosną.

  • Dotyczy kanalizacji we wsi Zatyki

  • Na terenie gminy Gołdap kanalizacja sanitarna wykonywana jest w celu odprowadzenia ścieków tylko z terenów zwartej zabudowy. Na terenach budownictwa rozproszonego ze względów ekonomicznych wykonanie sieci kanalizacji sanitarnej jest nieuzasadnione. Zatyki są miejscowością o zabudowie rozproszonej – kolonijnej. Najwłaściwszym rozwiązaniem jest budowa oczyszczalni przydomowych - lokalnych.

  • W przypadku nieruchomości o numerze ewidencyjnym 22, położonej w obrębie geodezyjnym Zatyki nie możliwa jest budowa oczyszczalni przydomowej na gruntach gminnych, ponieważ Gmina Gołdap nie ma w pobliżu żadnej nieruchomości. Współwłaścicielami wspomnianej działki są państwo: Kowalscy, Szymańscy i Sieczkowscy oraz Agencja Nieruchomości Rolnych. Znane nam programy unijne nie finansują inwestycji z zakresu gospodarki ściekowej, w których beneficjentem jest Skarb Państwa. Mieszkańcy powinni wystąpić z wnioskiem do Agencji Nieruchomości Rolnych o współfinansowanie takiej inwestycji.

  • Gmina Gołdap ze swej strony 30 listopada 2011 roku wysłała pismo do ANR w Suwałkach z prośbą o rozważenie możliwości współfinansowania budowy przydomowej oczyszczalni ścieków wspólnie z mieszkańcami.

 

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Gołdapi

19-500 GOŁDAP, ul.Sikorskiego 9A, tel. +87 615 49 49, fax + 87 615 49 49

NIP 847-13-83-832 Konto: PKO BP S.A. O/1 Gołdap 31102047240000360200459008

Sąd Rejonowy w Olsztynie VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego Nr KRS 0000167200

Kapitał zakładowy 8 264 500 zł.

Burmistrz Gołdapi

Plac Zwycięstwa 14

19-500 Gołdap

Nasz znak: W / / 2011 Gołdap, dnia 12.12.2011r.

W odpowiedzi na pismo nr GPO.6031.2.2011 z dnia 06.12.2011r. dotyczące uciążliwości zapachowych występujących na ul. Sportowej i Stadionowej, w dniu 23.11.2011r. została powołana komisja w celu wyjaśnienia tych niedogodności.

Na spotkaniu omówiono problem występowania przykrych zapachów na w/w ulicach i ustalono:

- użytkownik zmniejszy retencję ścieków w przepompowniach, co spowoduje mniejsze zagniwanie ścieków z tranzytu Kolniszki – Botkuny – Gołdap w terminie do 30.11.2011r.

- wykonawca zainstaluje w przepompowni w Botkunach i na ul. Stadionowej skuteczniejszą wentylację poprzez wyprowadzenie kominów wentylacyjnych na wysokość ok. 4m wraz z turbowentem Ø 160 w terminie do 30.11.2011r.

W związku z powyższym PWiK w Gołdapi zobowiązuje wszystkich mieszkańców ul. Sportowej i Stadionowej do uszczelnienia wewnętrznej instalacji kanalizacji sanitarnej i założenie wentylacji z wyprowadzeniem nad dach.


 

Autor: Alicja Pietranis
Data utworzenia: 30-12-2011 13:10:02
Autor edycji: Alicja Pietranis
Data edycji: 30-12-2011 13:10:02