Aktualności

Środa, 5 lutego 2014

Protokół z sesji z 30.12.2013 r.

 

P r o t o k ó ł Nr XLVI/2013

z XLVI sesji Rady Miejskiej w Gołdapi odbytej w dniu 30 grudnia 2013 r.

 

Na posiedzeniu obecni wg załączonej listy – 20 radnych.

Nieobecny usprawiedliwiony radny – Józef Dominiuk.

Obradom przewodniczył Wojciech Hołdyński.

Protokołowała Alicja Pietranis – inspektor.

Godzina rozpoczęcia – 13.00, zakończenia – 16.00.

 

Porządek posiedzenia

 

  1. Otwarcie posiedzenia i przedstawienie porządku obrad

  2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji

  3. Sprawozdania Burmistrza o pracach w okresie międzysesyjnym

  4. Informacja Przewodniczącego o bieżących pracach Rady

  5. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:

  • Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2014 – 2032

  • uchwalenia budżetu Gminy Gołdap na 2014 rok

a) omówienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem

b) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej

c) przedstawienie proponowanych do projektu budżetu autopoprawek wynikających z konsultacji

projektu budżetu z różnymi środowiskami i poprawek wynikających z uwzględnionych wniosków

złożonych przez Komisję Rozwoju Gospodarczego i Budżetu

d) głosowanie nad projektem uchwały budżetowej

  • zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2013 – 2033

  • zmian budżetu na 2013 rok

  • ustalenie wydatków, które nie wygasają z upływem roku kalendarzowego 2013

  • przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2014

  • przyjęcia statutu sołectwa Babki

  • przyjęcia statutu sołectwa Bałupiany

  • przyjęcia statutu sołectwa Barkowo

  • przyjęcia statutu sołectwa Bitkowo

  • przyjęcia statutu sołectwa Botkuny

  • przyjęcia statutu sołectwa Dunajewski

  • przyjęcia statutu sołectwa Dzięgiele

  • przyjęcia statutu sołectwa Galwiecie

  • przyjęcia statutu sołectwa Główka

  • przyjęcia statutu sołectwa Górne

  • przyjęcia statutu sołectwa Grabowo

  • przyjęcia statutu sołectwa Jabłońskie

  • przyjęcia statutu sołectwa Jany

  • przyjęcia statutu sołectwa Jeziorki Wielkie

  • przyjęcia statutu sołectwa Juchnajcie

  • przyjęcia statutu sołectwa Konikowo

  • przyjęcia statutu sołectwa Kośmidry

  • przyjęcia statutu sołectwa Kowalki

  • przyjęcia statutu sołectwa Kozaki

  • przyjęcia statutu sołectwa Łobody

  • przyjęcia statutu sołectwa Marcinowo

  • przyjęcia statutu sołectwa Nasuty

  • przyjęcia statutu sołectwa Osowo

  • przyjęcia statutu sołectwa Pietraszki

  • przyjęcia statutu sołectwa Pogorzel

  • przyjęcia statutu sołectwa Rożyńsk Wielki

  • przyjęcia statutu sołectwa Siedlisko

  • przyjęcia statutu sołectwa Skocze

  • przyjęcia statutu sołectwa Suczki

  • przyjęcia statutu sołectwa Wiłkajcie

  • przyjęcia statutu sołectwa Zatyki

  • upoważnienia Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Gołdapi do załatwiania spraw z zakresu administracji publicznej dotyczących zryczałtowanego dodatku energetycznego

  • zatwierdzenia planów pracy Komisji Rady Miejskiej na rok 2014

  • uchwalenia planu pracy Rady Miejskiej na rok 2014

  1. Interpelacje radnych

  2. Zapytania radnych

  3. Zapytania i wnioski sołtysów i przewodniczących zarządów osiedli

  4. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania zgłoszone na poprzednich sesjach lub w okresie międzysesyjnym

  5. Wolne wnioski

  6. Zamknięcie sesji

 

 

Do pkt. 1

 

Posiedzenie otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej - Pan Wojciech Hołdyński. Powitał zaproszonych gości, radnych, pracowników urzędu i lokalne media. Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, iż na sesji uczestniczy 20 radnych, zatem podejmowane uchwały będą prawomocne.

Przewodniczący Rady Miejskiej - Pan Wojciech Hołdyński przedstawił porządek posiedzenia sesji. Porządek posiedzenia został przyjęty jednogłośnie.

 

Do pkt.2

 

Przewodniczący Rady Miejskiej - Pan Wojciech Hołdyński zaproponował przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

Do protokołu uwag nie wniesiono i większością głosów 19 za, przy 1 wstrzymującym go przyjęto.

 

Do pkt. 3

 

Pan Marek Miros - Burmistrz Gołdapi przedstawił sprawozdanie o pracach w okresie międzysesyjnymi. W ostatnim miesiącu oddano po remoncie do użytku ulicę Kolejową. Uroczyście otworzono Środowiskowy Dom Samopomocy „Słoneczny Dom”, który w całości został sfinansowany ze środków wojewody. Odbywa się cykliczne czytanie dla dzieci. Gmina wystąpiła z wnioskiem o przejęcie gruntów od Skarbu Państwa położonych na terenie miasta. Po przedstawieniu projektu budżetu na 2014 rok odbyły się trzy czytania budżetu. Reprezentując Związek Miast Polskich Burmistrz Gołdapi miał publiczne wysłuchanie w Sejmie. Burmistrza i Jarosław Słoma – Wicemarszałek województwa zostali przyjęci przez Premiera Donalda Tuska. Rozmawiano m.in. na temat stanu dróg lokalnych, gminnych i powiatowych oraz stanu drogi 65 od Kowal Oleckich do Ełku. Pożegnanie dowódcy gołdapskiego pułku płk dr B. Musiała. Na rok przyszły zaplanowano modernizacje ulic Partyzantów i Warsztatowej oraz ulic wiejskich w Kozakach. Odbywa się XV koncert charytatywny.

Do pkt. 4

 

Przewodniczący Rady - Pan Wojciech Hołdyński przedstawił informację o bieżących pracach Rady Miejskiej w Gołdapi. Przedstawił harmonogram posiedzeń poszczególnych komisji Rady Miejskiej w okresie międzysesyjnym (w załączeniu).

Poinformował o uczestnictwie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Mariana Mioduszewskiego w Międzynarodowym Dniu Wolontariusza, w Kiermaszu Bożenarodzeniowym w Przedszkolu Samorządowym, pożegnaniu dowódcy gołdapskiego pułku płk dr B. Musiała, w spotkaniu opłatkowym żołnierzy i pracowników 15 Gołdapskiego Pułku Przeciwlotniczego.

Radni wzięli udział w XIV Spotkaniu Opłatkowym Gołdap 2013 zorganizowanym przez Warsztaty Terapii Zajęciowej i otwarciu ŚDS „Słoneczny Dom”.

Pan Jarosław Dzienis poinformował o odbytych zebraniach w sołectwie Babki i Botkuny, w których uczestniczył. Wybrano na nich nowych sołtysów. Sołtysem Babek została Pani Małgorzata Czarniewska, a sołtysem Botkun został Pan Grzegorz Olszewski.

 

Do pkt. 5

 

1)

Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2014 – 2032.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym większością głosów 15 za, 5 wstrzymujących uchwała została podjęta

Uchwała Nr XLVI/288/2013

/w załączeniu/

 

2)

Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie budżetu gminy na 2014 rok.

Pan Marek Miros Burmistrz Gołdapi przedstawił założenia do budżetu gminy na 2014 rok: dochody, wydatki inwestycje, spłata kredytu. Budżet został opracowany zgodnie z wymogami ustawy o finansach publicznych. Zadłużeniu gminy jest pod absolutna kontrolą. Brak jest deficytu budżetowego a jest planowana nadwyżka. Nie będą zaciągane nowe kredyty (chyba że na coś nadzwyczajnego) i obligacje. Będą kontynuowane inwestycje rozpoczęte. Dąży się do zmniejszania wydatków bieżących. Nie będą likwidowane szkoły.

Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady zapoznał zebranych z uchwałami Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie w/s opinii o przedłożonym projekcie budżetu na 2014 rok – opinia pozytywna i opinii o projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2014 -2032 – opinia pozytywna. Zapoznał również z opinią Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu i pozostałych komisji w/s budżetu na 2014 rok.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym większością głosów 15 za, 5 wstrzymujących uchwała została podjęta.

 

Uchwała Nr XLVI/289/2013

/w załączeniu/

3)

Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2013 – 2033.

Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym większością głosów 18 za, 2 wstrzymujące uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLVI/290/2013

/w załączeniu/

4)

Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian budżetu na 2013 rok

Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym większością głosów 16, 4 wstrzymujące uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLVI/291/2013

/w załączeniu/

5)

Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenie wydatków, które nie wygasają z upływem roku kalendarzowego 2013.

Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

 

Uchwała Nr XLVI/292/2013

/w załączeniu/

6)

Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2014.

Projekt uchwały omówił Pan Marek Miros. Poinformował, iż w trakcie konsultacji społecznych wpłynęły dwa wnioski. Wniosek SLD i wniosek Fundacji Puszczy Rominckiej. Wniosek FPR został uwzględniony i znajduje się w projekcie uchwały, który radni otrzymali.

Pan Jan Steć stwierdził, iż nie było dyskusji radnych nad wnioskami, które wpłynęły.

W głosowaniu jawnym większością głosów 12 za, 8 wstrzymujące uchwała została podjęta.

 

Uchwała Nr XLVI/293/2013

/w załączeniu/

7) - 37)

Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekty uchwał w sprawie przyjęcia statutów sołectw. Poinformował, iż w sprawie ustalenia statutów sołectw odbyły się dwie konsultacje społeczne. Jedne w miesiącu czerwcu, drugie w grudniu i tu nie zgłoszono wniosków do przedstawionych projektów. W dniu dzisiejszym sołtys Pan Krzysztof Gnacikowski zgłosił autopoprawkę, aby z załącznika do statutu sołectwa – oświadczenie wykreślić zapis „ w miejscowości ... stale zamieszkuje od ...”

Pani Barbara Woźniak radca prawna wyjaśniła, iż od strony prawnej takie rozwiązanie jest lepsze.

Pan Remigiusz Karpiński zaproponował dopisanie numeru PESEL.

Pan Antoni Banel dodał dowód osobisty. Pani Barbara Woźniak wyjaśniła, iż dopisanie numeru PESESL lub dowodu będzie naruszeniem ustawy o ochronie danych osobowych.

Pan Krzysztof Słoma zapytał, czy różni się „zameldowany” od „zamieszkałego”. Pani Barbara Woźniak wyjaśniła, iż zameldowanie nie jest tożsame z zamieszkaniem. Zamieszkanie jest tam gdzie prowadzi się życie rodzinne, gospodarstwo, przebywa i utożsamia się z tym miejscem.

Głosowanie autopoprawki: 16 radnych za przyjęciem autoporawki, 4 wstrzymało się od głosu.

Przewodniczący Rady zaproponował głosowanie blokowe wszystkich 31 uchwał w sprawie przyjęcia statutów sołectw. Poinformował, iż statuty różnią się zapisem jakie to sołectwo jest i jakie miejscowości wchodzą w jego skład.

Uchwały w sprawie przyjęcia statutu sołectwa: Babki, Bałupiany, Barkowo, Bitkowo, Botkuny, Dunajek, Dzięgiele, Galwiecie, Główka, Górne, Grabowo, Jabłońskie, Jany, Jeziorki Wielkie, Juchnajcie, Konikowo, Kośmidry, Kowalki, Kozaki, Łobody, Marcinowo, Nasuty, Osowo, Pietraszki, Pogorzel, Rożyńsk Wielki, Siedlisko, Skocze, Suczki, Wiłkajcie, Zatyki zostały większością głosów 18 za, 2 wstrzymujące podjęte.

Uchwała od Nr XLVI/294/2013

do Nr XLVI/324/2013

/w załączeniu/

38)

Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie upoważnienia Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Gołdapi do załatwiania spraw z zakresu administracji publicznej dotyczących zryczałtowanego dodatku energetycznego.

Projekt uchwały omówiła Pani Agnieszka Iwanowska - Dyrektor OPS w Gołdapi.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLVI/325/2013

/w załączeniu/

39)

 

Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy Komisji Rady Miejskiej na rok 2014

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLVI/326/2013

/w załączeniu/

40)

Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Miejskiej na rok 2014.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLVI/327/2013

/w załączeniu/

Do pkt. 6

 

Radny Antoni Banel stwierdził, iż nie otrzymał konkretnej odpowiedzi na swoją interpelację więc ponownie zwraca się o odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Jakie zobowiązania podatkowe i w jakiej wysokości zalegała, a ile jeszcze zalega w stosunku do gminy Pani Jadwiga Grivet?

  2. Za jaką kwotę została sprzedana działka Nr 1215/3, o pow. 10.706 m2 i kto jest nabywcą?

  3. Do kogo należy budynek po byłym biurowcu PBRol, budynek warsztatowy i budynek magazynowy oraz 45 garaży w tym 14 dużych garaży dla samochodów ciężarowych i w jakiej kwocie? Czy podatek jest wpłacany na bieżąco? Jeżeli nie to proszę podać wysokość zaległości.

Radny Marian Mioduszewski – sport w szkołach, aktywność dzieci i młodzieży na lekcjach wychowania fizycznego, wykorzystanie środków z różnych programów, między innymi: „Mały Mistrz”, „Umiem pływać”, „Multisport”. Wszystkie te programy służą upowszechnianiu postaw zdrowotnych i sportowych, poprzez udział w różnej aktywności ruchowej. Czy gmina, szkoła lub klub działający w szkole wykorzystywały środki z tych lub innych Programów. Jeżeli nie to dlaczego?

Radny Piotr Rant złożył interpelacje w sprawach:

  1. Czy zbiornik zalewu zostanie spiętrzony?

  2. Stopniowego wprowadzania na terenie naszej gminy ledowego oświetlenia, co przyniesie oszczędności. Takie rozwiązania stosują już niektóre gminy i mają oszczędności na oświetleniu.

  3. Działki nad jeziorem będącej własnością Gromady, która do obecnej chwili nic tam nie robi. Może zaproponować im odkupienie działki po cenie sprzedaży?

Radny Piotr Kuśtowski zgłosił interpelacje w sprawie sprawdzenia jaki jest stan prawny i przejęcia budynku mieszkalnego położonego przy ulicy Zatorowej przy młynie i zaadaptowanie go na mieszkania socjalne

Radny Andrzej Pianka zgłosił interpelacje w sprawach:

  1. przejęcia księgozbioru przez gminę do biblioteki publicznej z biblioteki pedagogicznej, która może będzie zlikwidowana,

  2. okręgów szkolnych,

  3. „Coś zrobić” z budynkiem po byłym dworcu PKP - jest w strasznym stanie.

 

Do pkt.7

 

Radny Antoni Banel zapytał dlaczego stoi pusty i dewastuje się lokal mieszkalny po wykwaterowanym Panu Solnicy przy ulicy Paderewskiego i kto ponosi koszty jego utrzymania? Zapytał o budynek przy przejeździe kolejowym na ulicy Gumbińskiej, czy można z nim coś zrobić bo jest w strasznym stanie.

Radny Krzysztof Słoma zapytał o zmianę terminu wywozu śmieci z 17.12.13 r. na 31.12.13 r. Dlaczego tak późno roznoszono ulotki do mieszkańców informujących ich o zmianie terminu (30.12.2013r.).

Radny Mariusz Kowalczuk zapytał o koszty wykonania oświetlenia tężni.

Do pkt.8

 

Pan Leon Korotko - sołtys z Kośmidr złożył podanie w imieniu mieszkańców Kośmidr, którzy są nie zadowoleni, iż budżecie na 2014 rok nie znalazły się środki na wykonanie progu zwalniającego na osiedlu w Kośmidrach oraz na wykonanie wiaty ochronnej dla dzieci oczekujących na autobus szkolny.

Pan Krzysztof Gnacikowski - sołtys z Dunajka podziękował za przygotowanie i przyjęcie statutów sołectw.

Pan Marian Milewski - sołtys z Jan powrócił do sprawy zakupu zabawek z funduszu sołeckiego w 2013 roku. Zapytał gdzie są pieniądze z funduszu sołeckiego za 2011 rok, które miały być przeznaczone na zakup zabawek. Zwrócił uwagę na sytuację rodziny, gdzie synowa i teściowa nadużywają alkoholu i brak jest opieki nad rodziną. Wyraził negatywną opinię o pracy naszego szpitala, gdzie nie można uzyskać pomocy choćby od pielęgniarki. Poruszył sprawę drogi, która ma trzech właścicieli i jak przyjdzie do odśnieżania to nie wiadomo kto ma to robić, niech właściciele gmina, powiat leśnictwo dojdą do porozumienia.

Pani Elżbieta Ratomska - sołtyska z Pogorzeli zapytała o nieruchomość położona w Pogorzeli będącą własnością Agencji nieruchomości, aby ja przejąć i przeznaczyć pod oczyszczalnię ścieków. Poruszyła sprawę wywozu śmieci od mieszkańców. Zabierane są one od jednych, a od drugich nie, choć posesje położone są obok siebie. Zapytała czy gmina ma wpływ na wykonywanie chodnika w Pogorzeli, bo jest robiony źle i co zrobić, aby tablica ogłoszeniowa nie była zalepiana przez różne ogłoszenia niedotyczące spraw sołectwa.

Pani Krystyna Sadowska poruszyła sprawę wywozu śmieci, problem z odbiorem od wszystkich mieszkańców – od jednego odbiorą od drugiego nie. Czy mieszkańcy oddaleni od drogi o kilometr mają swoje śmiecie dowozić do drogi głównej, gdyż od nich nie są śmiecie odbierane. Czy jest szansa na odbiór śmieci wielogabarytowych, gdyż do tej pory nie zostały odebrane, a przybywa ich coraz więcej.

Pani Anna Falńska - sołtyska ze Skocz zapytała, czy wniosek na odnowę wsi Skocze można złożyć ustnie dziś na sesji, czy pisemnie. Podziękowała za transport, którym dzieci udały się do kina.

Pan Józef Kiszkorno - Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 3 wnioskował o wykonanie wiaty przy Placu Zwycięstwa. Na wcześniejszy wniosek odpowiedź była negatywna ale ta wiata jest bardzo potrzebna, gdyż dużo osób z niej korzysta. Poruszył również sprawy: odejścia dowódcy jednostki, co może spowodować przeniesienie pułku do Elbląga, złej działalności naszego szpitala, gdzie nie można załatwić nawet błahej sprawy, zaniedbanego budynku byłego młyna przy ulicy Jaćwieskiej, problemu z wywozem śmieci.

 

Do pkt.9

Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem, czy wszyscy radni otrzymali na piśmie odpowiedzi na interpelacje i czy są wnioski w tej sprawie. Radni składający interpelacje otrzymali odpowiedzi na piśmie.

Udzielono odpowiedzi na dzisiejsze zapytania radnych w sprawach: spiętrzenia wód, przejęcia budynku, oświetlenia, wywozu śmieci, zakupu zabawek w Janach – szczegółowe wyjaśnienia. W sprawie sprzedaży gruntu nad jeziorem Pan Marek Miros - Burmistrz Gołdapi poinformował, że Gromada ma trudności finansowe. Nie chcą sprzedawać działki, gdyż są zainteresowani budową hotelu w 2015 roku.

 

Do pkt. 10

Pan Wiesław Swatek poprosił, aby wszystkie problemy dotyczące sprzątania zgłaszać na bieżąco bezpośrednio do wydziału.

Pan Piotr Kuśtowski zaproponował przeanalizowanie działania harmonogramu wywozu śmieci i nakładać kary, o ile na to zasłużą.

Pan Jan Steć stwierdził, iż na początku działalności ustawy śmieciowej opinia była pozytywna. Teraz jest źle, reakcje złe, spóźnione odbiory, coraz większe problemy. Nałożyć kary może wtedy zaczną lepiej pracować.

Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady podziękował radnym, pracownikom urzędu i jednostkom organizacyjnym, sołtysom, przewodniczącym rad osiedli za mijający rok wspólnej pracy i życzył wszelkiej pomyślności w Nowym 2014 Roku.

 

Do pkt. 11

 

Po wyczerpaniu porządku Przewodniczący Rady dokonał zamknięcia posiedzenia sesji.

 

 

Protokołowała Przewodniczący Rady

 

Alicja Pietranis Wojciech Hołdyński