Aktualności

Czwartek, 31 lipca 2014

Protokół z sesji 13.06.2014r.

 

 

P r o t o k ó ł Nr LI /2014

z LI sesji Rady Miejskiej w Gołdapi odbytej

w dniu 13 czerwca 2014 roku

 

Na posiedzeniu obecni wg załączonej listy – 18 radnych.

Nieobecni usprawiedliwieni radni: Mariusz Kowalczuk, Zbigniew Makarewicz, Andrzej Pianka.

Obradom przewodniczył Wojciech Hołdyński

Protokołowała Alicja Pietranis – inspektor.

Godzina rozpoczęcia – 13.00 zakończenia – 16.30.

 

Porządek posiedzenia:

 

  1. Otwarcie posiedzenia, stwierdzenie kworum

  2. Przedstawienie porządku obrad

  3. Przyjęcie protokołu z ostatniej sesji

  4. Sprawozdania Burmistrza o pracach w okresie międzysesyjnym

  5. Informacja Przewodniczącego o bieżących pracach Rady

  6. Przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2013 rok

  7. Przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej w/s zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2013 rok oraz wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Gołdapi z tytułu wykonania budżetu za rok 2013

  8. Przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie o wykonaniu budżetu za 2013 rok

  9. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:

  1. zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2013 rok

  2. udzielenia absolutorium Burmistrzowi Gołdapi za 2013 rok

  3. zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2014 – 2032

  4. zmian budżetu na 2014 rok

  5. podwyższenia kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. z siedzibą w Gołdapi

  6. przyjęcia ,,Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Gminy Gołdap do roku 2025”

  7. rozpatrzenia skargi złożonej przez Pana Marka Michowskiego na bezczynność Burmistrza Gołdapi

  8. zmieniająca uchwałę w sprawie podziału gminy Gołdap na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym

  1. Interpelacje radnych

  2. Zapytania radnych

  3. Zapytania i wnioski sołtysów i przewodniczących zarządów osiedli

  4. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania zgłoszone na poprzednich sesjach lub w okresie międzysesyjnym

  5. Wolne wnioski

  6. Zamknięcie sesji

 

Do pkt.1

 

Posiedzenie otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej - Pan Wojciech Hołdyński. Powitał zaproszonych gości, radnych i pracowników urzędu, lokalne media. Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, iż w sesji uczestniczy 18 radnych, zatem podejmowane uchwały będą prawomocne.

Przewodniczący Rady Miejskiej - Pan Wojciech Hołdyński poinformował, że Pani Czesława Jakubanis Przewodnicząca Związku Nauczycielstwa Polskiego w Gołdapi zakończyła swoją długoletnia pracę pełniąc tę funkcję. W imieniu Rady i Burmistrza złożył serdeczne podziękowania za zaangażowanie, wiele lat wspanialej, zaszczytnej ale również ciężkiej i odpowiedzialnej pracy społecznej. Jednocześnie życzył dużo zdrowia, pomyślności i realizacji planów w dalszym życiu osobistym.

Do podziękowań dołączył Pan Marek Miros - Burmistrz Gołdapi.

 

Do pkt.2

Przewodniczący Rady Miejskiej - Pan Wojciech Hołdyński przedstawił porządek obrad. Porządek posiedzenia został jednogłośnie przyjęty.

 

Do pkt. 3

 

Przewodniczący Rady Miejskiej - Pan Wojciech Hołdyński zaproponował przyjęcie protokołu z ostatniej sesji.

Do protokołu z ostatniej sesji z dnia uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie protokół został przyjęty.

 

Do pkt. 4

Pan Marek Miros - Burmistrz Gołdapi przedstawił informację dotyczącą pracy Urzędu między sesjami.

Wizyta Burmistrza u Premiera i ministra Siemoniaka. Obchody 3 Maja w Warszawie oraz wizyta radnych w Pałacu Prezydenckim na obchodach Dnia Samorządu Terytorialnego. Wizyty w Gołdapi: Prezesa Gromady, posła Iwińskiego. Otwarcie tężni, Bieg Zwycięstwa, konferencja Małych Miast Polskich, Dni Samorządu i konferencje samorządowe Polsko – Rosyjskie. Spotkanie w Dunajku z poetą Wojciechem Kassem, „Kozackie klimaty”, występ zespołu wojskowego, zakończenie roku akademickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, Święto Pułku, Święto Służb Specjalnych. Nagroda Lider Biznesu.

 

Do pkt. 5

 

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił informację na temat pracy poszczególnych komisji Rady Miejskiej w okresie międzysesyjnym (w załączeniu do protokołu). Poinformował o uczestnictwie w spotkaniach, konferencjach i innych uroczystościach m.in: w konferencji sprawozdawczowo-wyborczej ZNP, wizycie na Dniach Gusiewa, w Pałacu Prezydenckim w związku z obchodami Dnia Samorządu Terytorialnego, obchodach Straży Granicznej, Dniach Strażaka, Festynie „Kozackie klimaty”, w święcie gołdapskiego pułku., wizycie w Pałacu Prezydenckim w związku ze Świętem Wolności.

 

Do pkt.6

 

Pan Marek Miros Burmistrz Gołdapi przedstawił sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2013 rok. Treść wystąpienia w załączeniu.

Panie Przewodniczący

Wysoka Rado

Szanowni Państwo

 

Uchwała budżetowa to najważniejsza uchwała podejmowana przez Radę Miejską w danym roku i oprócz uchwał regulujących porządek prawny w gminie, mam tu na myśli n.p. statut, czy plany zagospodarowania przestrzennego zajmuje ona szczególne miejsce w ustanawianiu prawa lokalnego. Stanowi bowiem o kierunku rozwoju gminy, o polityce prowadzonej przez jej organy, inwestycjach i kierunkach rozwoju lokalnej społeczności Stąd jej waga i szczególny sposób jej uchwalania. Szczególna procedura polegająca na trzykrotnym tzw czytaniu projektu budżetu, konsultacjach z radnymi, dyskusjach , mających na celu przyjęcie optymalnego budżetu. Optymalnego tzn najlepszego z możliwych. Wysoka Rada uczestniczyła czynnie w procesie przygotowania tego dokumentu i dysponuje na ten temat dużą wiedzą. Wysoka Rada można powiedzieć permanentnie uczestniczyła w jego modyfikacji, wprowadzaniu zmian, zarówno po stronie dochodów jak i wydatków. Zmian wynikających z przepisów prawa jak również tego co przynosi życie. Przyjęcia dotacji, przesunięć, rozstrzygnięć przetargowych itd. itd...Natomiast oprócz radnych na tej sali gościmy wiele innych osób, które nie miały okazji brać udziału w dyskusjach związanych z pracami na planem dochodów i wydatków gminy oraz ich realizacją na rok 2013, a w trakcie roku jego modyfikacjami

Są również media które przekazują informacje opinii publicznej. Dlatego pozwólcie Państwo na kilkadziesiąt zdań, które , mam nadzieja pozwolą naszym mieszkańcom zapoznać się z danymi dotyczącymi wykonania budżetu za 2013 rok.

Budżet to w skrócie plan dochodów i wydatków będących w gestii gminnego samorządu i jego organów . Budżet to również niejako wypadkowa długofalowej polityki prowadzonej przez Radę Miejską, Burmistrza i instytucje z nimi związane bądź im podległe.

Innymi słowy. Budżet na rok 2013 zdeterminowany był trzema czynnikami.

Po pierwsze przepisami , które dają organom gminy prawo ustanawiania budżetu, ale tylko w granicach określonych przepisami.

Po drugie sytuacją finansową gminy, która wynika głownie z dwóch przyczyn.

Wysokiego poziomu inwestycyjnego w szczególności w ostatnich latach, co potwierdzają liczne rankingi prowadzone przez niezależne od gminy ośrodki, które sytuują nas w czołówce kraju i absolutnej czołówce województwa,

Bardzo wysokiego poziomu dofinansowania oświaty w naszej gminie.

Po trzecie z konsekwentnej pro rozwojowej polityki prowadzonej przez gminę Gołdap.

Budżet na rok 2013 jest wypadkową wielu czynników, a w szczególności trzech przeze mnie wymienionych.

  • Ta informacja skierowana jest głownie do opinii publicznej, która nie bierze bezpośredniego udziału w przygotowaniu i realizacji budżetu.
  • Nie będę zbyt szczegółowo dzisiaj przedstawiał Państwu danych związanych z polityką prowadzoną przez gminę i wynikającymi z niej danymi liczbowymi. Są one zawarte w obszernej informacji, którą pozwoliłem sobie kilka miesięcy temu przesłać każdej gołdapskiej rodzinie, gdzie w szczegółowy sposób przedstawiłem opis nie tylko budżetu, ale wielu innych aspektów działalności gołdapskiego samorządu. W informacji tej wszystko w obszerny i bardzo dokładny sposób jest opisane. W ujęciu nie budżetu jednego roku, a w w ujęciu przekrojowym. Budżet bowiem to nie tylko zestawienie dochodów i wydatków w konkretnym roku. Budżet to niejako element większej całości, to wypadkowa polityki prowadzonej przez organy samorządu. Polityki inwestycyjnej, fiskalnej, społecznej, oświatowej, sportowej, kulturalnej, polityki prorozwojowej.
  • Panie Przewodniczący
  • Wysoka Rado
  • Szanowni Państwo
  • Pozwólcie, że przedstawię teraz dane dotyczące wykonania konkretnego budżetu za 2013 rok.
  • Na początek niejako dla porządku kilka skondensowanych danych, tak by nasi goście choć w zarysach poznali główne wskaźniki budżetu.
  • Budżet po stronie dochodowej wynosi 71.809.204,43zł.
  • Z czego bieżące to 64.954.861,26 a majątkowe 6.854.343,17 zł.
  • Z tego dochody własne (podatki i opłaty lokalne, dochody ze sprzedaży i dzierżawy mienia, udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych)
  • 33.494.006,09 zł co stanowi 46,6 % dochodów.
  • Największe pozycje z dochodów własnych ( nie biorę tu pod uwagę dochodów majątkowych, bo są one bardzo różne w różnych latach, a wyłącznie tzw bieżące) to m.in.
  • Dochody od osób prawnych i osób fizycznych 23.808.723,16 zł. co stanowi 33,15%
  • W tym
  • podatki łącznie od osób prawnych od osób fizycznych
  •  
  • 15.235.563,79 8.291.701,45 6.943.862.34
  • w tym
  • od nieruchomości 10.964.701,80 7.506.037,45 3.458.664.35
  • rolny 1.868.760,26 165.121 1.703.639,26
  • leśny 289.594.71 217.395 72.199,71
  • od środków
  • transportu 625.610,48 292.468 333.142.48
  • podatek od czynności
  • cywilnoprawnych 483.204,52 8.596 474.608,52
  • uzdrowiskowa 644.983,80
  • Tu jednak trzeba przypomnieć, że de facto ten dochód jest wyższy i wynosi około 1.000.000 zł. ponieważ do każdej złotówki zebranej przed dwoma laty z opłaty uzdrowiskowej budżet państwa dopłaca drugą
  • udziały w dochodach
  • od osób prawnych i fizycznych
  •  
  • 8.110.814,83 206.217,83 7.904.597
  • Dotacje oraz środki pozyskane z innych źródeł na zadania własne to 7.089.498.79 zł.
  • co stanowi 9,9 % dochodów
  • Dotacje na zadania zlecone (głównie zasiłki) to 8.849.492,55 zł. co stanowi 12,3 % dochodów
  • Subwencje to 22.376.207 zł. co stanowi 31,2 % dochodów
  • w tym:
  • część wyrównawcza i równoważąca subwencji ogólnej to odpowiednio:
  • 7.014.942 i 1.547.501 co daje łączną sumę 8.562.443 zł.
  • W ramach subwencji subwencja oświatowa wynosi 13.813.764zł. co stanowi 19,2 % dochodów.
  • Wydatki wyniosły 74.186.947,02 zł.
  • w tym bieżące 60.197.274, 58 zł. i majątkowe 13.989.672,44 zł.
  • Największą pozycję po stronie wydatków stanowią Oświata i Wychowanie i Edukacyjna Opieka Wychowawcza 22.588.435,10 i 834.756,83 zł, Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego 2.918.339,48 zł oraz Kultura Fizyczna i Sport 3.393.625,56 zł.
  • Łącznie 29.735.156,97 zł. czyli 40,1%
  • Pomoc społeczna (głównie zasiłki i dodatki mieszkaniowe) to 14.019.114,54 + 298.333,27
  • co daje razem 14.317.447,81czyli 19,3 %
  • Dla informacji podaję również wydatki na administrację 5.560.333,83czyli 7,5%
  • co mieści się zdecydowanie poniżej absolutnych standardów tym bardziej, że gmina z definicji prowadzi działalność administracyjną.(jest to wyjątkowo niski wskaźnik !!!!!!!!!!!!)
  • Chciałbym zwrócić uwagę na porównanie dwóch wielkości -jednej po stronie dochodów a drugiej wydatków.
  • Po stronie dochodów subwencja oświatowa.
  • Są to pieniądze, jakie gmina dostaje z budżetu państwa na prowadzenie działalności oświatowej, które to pieniądze w założeniu powinny wystarczyć na utrzymanie oświaty w szeroko pojętym zakresie prowadzenia szkół podstawowych i gimnazjów.
  • Subwencja ta wynosi 13.813.764 zł.
  • Wydatki natomiast 22.588.435,10 zł.
  • Proszę zwrócić uwagę, że gmina dokłada z własnych środków 8.774.671,10 zł.
  • I tu chciałbym zwrócić Państwa uwagę, że w wyniku m.in. działań podjętych przez Urząd Miejski w porozumieniu z dyrektorami szkół ta rozpiętość w 2011 troku w porównaniu do roku 2010 gdy wyniosła ona 11.450.572 zmniejszyła się o 2.675.901 zł.
  • Nie osiągnęlibyśmy tego bez tych działań, niepopularnych, budzących emocje ale koniecznych - działań, które docelowo mają przynieść kolejne widoczne i wyraźne oszczędności. Zdołaliśmy zmniejszyć tu różnicę o prawie 2,7 mln zł. w skali roku.
  • Dotyczy to prostej różnicy między subwencja oświatową, a wydatkami na oświatę w ogóle. Tu trzeba przypomnieć, że część zadań oświatowych jest finansowana subwencją oświatową, a część, która z mocy ustawy jest zadaniem własnym gminy finansowana jest z dochodów własnych gminy bądź subwencji ogólnej. Dotyczy to n.p. prowadzenia przedszkoli, czy dowozu dzieci do szkół.
  • Dlatego dużo ważniejsze jest porównanie różnicy między subwencja na oświatę, a wydatkami finansowanymi przez państwo właśnie z tej subwencji.
  • Poniższa tabela przedstawia to jakiego wysiłku dokonaliśmy w ostatnich czterech latach, przy zachowaniu pełnej sieci szkół. Dokładnie to opisywałem w posłaniu, jakie kilka miesięcy temu otrzymała każda gołdapska rodzina. Godzi się jednak przypomnieć tę konkretną tabelę:
  •  
  •  
  • Z tabeli powyższej wynika, że w stosunku do roku bazowego 2010, a więc roku od którego zaczęliśmy przebudowę organizacji szkół w gminie Gołdap, bez likwidacji żadnej z nich, osiągamy w roku 2013 oszczędność w wysokości 2.366.000 zł. (prawie 2,4 miliona złotych złotych rocznie) W roku 2010 subwencja na wydatki subwencjonowane (bez gimnazjum OHP) wyniosła 10.772.000 złotych, a wydatki 17.082.000 złotych. Gmina dokładała ponad 6.300.000 złotych. Tymczasem w roku 2013 dokładamy nadal, ale różnica zmniejszyła się do niespełna czterech milionów złotych. To nadal dużo, ale o prawie 2,4 miliona rocznie mniej. Oczywiście można byłoby osiągnąć jeszcze większe oszczędności. Ale:
  • Postawiliśmy sobie za cel oszczędności przy zachowaniu pełnej sieci szkół, bez zamykania nawet najmniejszej placówki, przy zachowaniu zasady niezwalniania nauczycieli. Gmina Gołdap mogłaby być tu modelowym przykładem. Oszczędności wynikają z dwóch przyczyn.
  • Po pierwsze zwiększenia subwencji poprzez optymalizacje arkuszy organizacyjnych i poszukiwaniu przez dyrektorów szkół dodatkowych środków na tworzenie n.p. klas sportowych, czy zdobywaniu subwencji na dzieci niepełnosprawne.
  • Po drugie zmiany kadrowe nie polegały na drastycznym zmniejszeniu liczby nauczycieli. Przyjęliśmy zasadę , że na miejsce osoby, która odchodzi na emeryturę, nie przyjmujemy nowych osób, co daje oszczędności bez krzywdy dla ludzi. Powtarzam raz jeszcze. Te oszczędności mogłyby być większe, ale tylko kosztem nauczycieli, których musielibyśmy zwalniać z pracy. W Gołdapi ruchy kadrowe są płynne, a nie drastyczne. Rodzice, dzieci i nauczyciele mogą się czuć bezpiecznie.
  • Innymi słowy. Oszczędności są relatywnie mniejsze, (choć znaczne) ale szkoły funkcjonują płynnie, a rodziny nauczycieli mogą się czuć bezpiecznie.
  • Średnio rocznie począwszy od 2013 roku oszczędzamy ponad 2,3 miliona złotych, zmniejszając nadwyżkę jaką dokładamy z budżetu gminy z 59% w roku 2010 % do 31 % w roku 2013. Zmniejszyliśmy rozpiętość o 28%. . W roku 2014 planujemy jej zmniejszenie o następne 3% co da dodatkową oszczędność o czterysta tysięcy rocznie, powiększając ja do sumy prawie 2, 8 miliona i oszczędność 31%.
  • Tu chciałbym podziękować zarówno moim współpracownikom, jak dyrektorom szkół, pracownikom księgowości i pracownikom szkół i innych placówek oświatowych. Bez Was nie mielibyśmy żadnych szans na tak duże oszczędności. W zamian gwarantujemy Wam stabilność i perspektywy.
  • Podsumowując:
  • Utrzymaliśmy całą sieć szkół, zarówno w mieście jak i na wsi rozbudowując i modernizując bazę oświatową
  • Dokonaliśmy oszczędności sięgających prawie 2,4 miliona rocznie bez szkody dla uczniów, rodziców, rozbudowując jednocześnie system oddziałów przedszkolnych przy szkołach miejskich i wiejskich
  • I co szalenie ważne, mam wrażenie na długie lata zamknęliśmy dyskusję nad pomysłami zamykania niektórych szkół pod hasłem oszczędności, przez likwidację dwóch, trzech najmniejszych placówek. I to ostatnie jest chyba najważniejsze. Szkoły funkcjonujące w naszej gminie mają wieloletnią perspektywę istnienia, a pracownicy oświaty stabilność pracy, bez obawy przed kolejnymi pomysłami likwidacji tej, czy innej placówki.
  •  
  • I tu chciałbym podziękować Wydziałowi Finansów i Budżetu na czele z panią Skarbnik Krystyną Trzasko, wice skarbnikowi Piotrowi Komockiemu Wydziałowi Oświaty i obu paniom- Irenie Wojnikiewicz i Stanisławie Gajewskiej.
  • Dziękuje dyrektorkom i dyrektorom szkół i ich wydziałom księgowości. Dziękuję tym, którzy nam pomagali i tym którzy nie przeszkadzali, wbrew populistom i krzykaczom, którzy nie znając materii odsądzają nas niekiedy od czci i wiary. Działania te będą z żelazną konsekwencją kontynuowane.
  • Powtarzam to do znudzenia i powtórzę po raz kolejny. Gdyby subwencja z budżetu państwa pokrywała w pełni potrzeby na bieżącą działalność oświatową, gmina nie tylko nie zaciągałaby kredytów inwestycyjnych, a dysponowałaby co roku sporą nadwyżką budżetową, która mogłaby przeznaczać na jeszcze szybsze tempo inwestycyjne, które i tak jest imponujące.
  •  
  • Rok w rok, słowo w słowo. Zmieniały się tylko dane, zmieniały liczby. Nikt z radnych, również obecnej kadencji, nikt z obserwatorów gołdapskiego samorządu nie może twierdzić, że uchwalane w ubiegłych latach budżety, przyjęte w ubiegłych latach sprawozdania nie były poprzedzone wyraźną, powtarzam wyraźną informacją o stale utrzymującej się wielomilionowej rozpiętością między subwencją na oświatę i asygnowanymi na nią wydatkami.
  • Deficyt.
  • Planowaliśmy deficyt na poziomie 2.849.033,85 zmniejszyliśmy do poziomu 2.377.742,59 czyli o 471.291,26 zł.
  • Inwestycje
  • Wartość inwestycji wynosi 7.040.403 zł. + 3.208.258, zł. jako środki niewygasające, przeznaczone na inwestycje + Fundusz sołecki i Rady Osiedlowe 378.027 zł. + dotacje dla gminnych i zewnętrznych instytucji na inwestycje 735.011 zł. Daje to łączna wartość 11.361.699 zł.
  • De facto należy te sumę powiększyć o 3.425.000 zł. Czyli o różnice miedzy dotacjami gminy, a wartością inwestycji ( ulice Kolejowa i Górna realizowane przez powiat, zakup pianina przez Szkołę Muzyczną, sprzętu medycznego przez szpital czy kina cyfrowego przez Dom Kultury)
  • Łącznie zatem wartość inwestycji z udziałem środków gminy wynosi 14.786.699 zł.
  • Co stanowi ok. 20% wydatków nie licząc tzw inwestycji zewnętrznych prowadzonych z naszej inicjatywy na terenie naszej gminy przez inne jednostki i instytucje budżetowe, o czym obszernie informowałem Państwa w wystąpieniu skierowanym do każdej gołdapskiej rodziny.
  • Chciałbym w tym miejscu podziękować zarówno pracownikom urzędu, jak i tej zdecydowanej większości radnych, którzy ten budżet uchwalali i wspierali. To nasze wspólne dzieło. To Wasz sukces.
  • Szczególne podziękowania kieruję na ręce pani skarbnik Krystyny Trzasko i jej współpracowników
  • To nasz wspólny budżet, nasze wspólne sprawozdanie. Zwracam się do Wysokiej Rady o jego przyjęcie i zatwierdzenie w formie absolutorium.
  • Tak pokrótce wyglądają proporcje głównych działów budżetu. Te proporcje przedstawiam w bardzo ogólny sposób, bo budżet wraz z kompletem dokumentów towarzyszących będzie opublikowany w internecie i tam zainteresowani będą mogli się z nim zapoznać,ponadto będziemy docierać do Państwa z informacjami o nim w różnych, dostępnych nam formach.
  • Do pkt.7
  •  
  • Pan Jarosław Dzienis - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zapoznał zebranych z treścią uchwały nr 1/2014 Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 22 maja 2014 r. w sprawie wydania opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy za 2013 rok oraz innych materiałów towarzyszących wnioskowi o udzielenie absolutorium, tj.: sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy za 2013 rok, sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z wykonania planów finansowych jednostek dla których organem założycielskim jest jednostka samorządu terytorialnego, informacja o stanie mienia komunalnego, informacja o zmianach w planie wydatków na realizację programów finansowych z udziałem środków unijnych, informacja o stopniu zaawansowania realizacji programów wieloletnich. Przewodniczący Jarosław Dzienis zapoznał także radnych z wnioskiem Komisji Rewizyjnej w/s udzielenia Burmistrzowi Gołdapi absolutorium z tytułu wykonania budżetu gminy za 2013 rok.
  • Uchwała i wniosek Komisji Rewizyjnej przyjęte: - 5 za, 1 wstrzymujący, obecnych - 6 na stan 6 członków.
  •  
  •  
  • Do pkt.8
  •  
  • Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady Miejskiej w Gołdapi zapoznał z treścią Uchwały Nr RIO.VIII-0120-241/14 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie z dnia 6 maja 2014 roku w sprawie wydania opinii o przedłożonym przez Burmistrza Gołdapi sprawozdaniu z wykonania budżetu miasta za 2013 rok i Uchwałą Nr RIO.VIII-0120—305/14 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie z dnia 2 czerwca 2014 roku w sprawie zaopiniowania wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Gołdapi o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Gołdapi z tytułu wykonania budżetu za 2013 rok, opinie pozytywne (uchwały w załączeniu do protokołu).

Do pkt. 9

1)

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2013 rok. Poinformował jak głosowały poszczególne komisje rady.

Radny Antoni Banel odczytał swoje uwagi i zapytania do sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2013 rok.

Do tego wystąpienia odniosła się Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy i Radny Jarosław Dzienis Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, który jeszcze raz poinformował, ze sprawozdanie przedstawione przez Burmistrza zostało pozytywnie zaopiniowane przez RIO oraz uchwała i wniosek komisji rewizyjnej pozytywnie zostały zaopiniowane prze RIO.

Rany Krzysztof Słoma m.in. zauważył, że gros budżetu to wydatki na oświatę (gdzie subwencja nie pokrywa wydatków) i opiekę społeczną. Pozostałe środki to dodatek na inne potrzeby.

Radny Tomasz Luto zapytanie do komisji rewizyjnej - ile jest niewykorzystanego urlopu burmistrza?

Radny Jarosław Dzienis Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że dokładnie nie pamięta ale prawdopodobnie prawo nie zostało złamane. Ta część kontroli została przeprowadzana przez inny zespół.

Uchwała w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2013 rok została podjęta w głosowaniu jawnym 15 za, 3 wstrzymujące.

Uchwała Nr LI/370/2014

/ w załączeniu/

2)

Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Gołdapi za 2013 rok. Poinformował jak głosowały poszczególne komisje rady.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym większością głosów 15 za, 3 wstrzymujące udzielono absolutorium Burmistrzowi Gołdapi z tytułu wykonania budżetu za 2013 rok.

Uchwała Nr LI/371/2014

/ w załączeniu/

3)

Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2014 – 2032.

Poinformował jak głosowały poszczególne komisje rady. Projekt uchwały pozytywnie zaopiniowany przez komisje rady.

Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko. Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie 18 za uchwała została podjęta.

Uchwała Nr LI/372/2014

/ w załączeniu/

4)

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian budżetu na 2014 rok. Projekt uchwały pozytywnie zaopiniowany przez komisje rady.

Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko.

Przewodniczący Rady poinformował jak głosowały poszczególne komisje rady.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie 18 za uchwała została podjęta.

Uchwała Nr LI/373/2014

/ w załączeniu/

5)

Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. z siedzibą w Gołdapi. Poinformował jak głosowały poszczególne komisje rady.

Projekt uchwały omówił Pan Marek Miros Burmistrz Gołdapi.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie 18 za uchwała została podjęta.

Uchwała Nr L/374/2014

w załączeniu/

6)

Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia ,,Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Gminy Gołdap do roku 2025”. Poinformował jak głosowały poszczególne komisje rady.

Projekt uchwały omówiła Pani Justyna Charkiewicz.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie 17 za uchwała została podjęta.

Uchwała Nr LI/375/2014

/ w załączeniu/

7)

 

Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie skargi złożonej przez Pana Marka Michowskiego na bezczynność Burmistrza Gołdapi. Poinformował jak głosowały poszczególne komisje rady.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie 18 za uchwała została podjęta.

Uchwała Nr LI/376/2014

/ w załączeniu/

8)

 

Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały zmieniająca uchwałę w sprawie podziału gminy Gołdap na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym. Poinformował jak głosowały poszczególne komisje rady.

Projekt uchwały omówił Pan Marek Miros Burmistrz Gminy.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie 18 za uchwała została podjęta.

Uchwała Nr LI/377/2014

/ w załączeniu/

Do pkt.10

 

 

Brak

 

 

Do pkt. 11

Radny Józef Dominiuk zapytał:

  • kiedy zostanie uruchomiony kolektor ściekowy w Grabowie?

  • ile Dom Kultury w Gołdapi wydał na zorganizowanie Dnia Dziecka w Gołdapi?

  • dlaczego Pan Piotr Popławski komendant OSP w Grabowie nie udostępnił dzieciom do obejrzenia samochodu strażackiego podczas obchodów Dnia Dziecka?

Radny Piotr Kuśtowski zapytał kiedy wreszcie będzie wybudowana droga od ciepłowni i zostanie zrobiony tam porządek? Poinformował również o niestosownych działaniach pracownika WIK, a dotyczących zagadnień gospodarki odpadami komunalnymi.

Radny Antoni Banel zapytał czy będzie kontynuowana budowa ulicy Sosnowej. Stwierdził, że jest niezadowolony z odpowiedzi na interpelację dotyczącą ulicy Wiosennej i zalewania piwnic mieszkańcom.

Radny Jarosław Dzienis zapytał, czy został rozstrzygnięty przetarg na wywóz nieczystości. Poinformował, że nie otrzymał odpowiedzi na temat remontu drogi w Botkunach. Poprosił, aby zastępca burmistrza wyjaśnił sprawę tężni, gdyż słyszy się opinie o złym ich funkcjonowaniu.

Radny Ryszard Wrzosek wnioskował o uprzątnięci poboczy przy ulicy Kolejowej i Suwalskiej, rosną same chwasty. Zrobić tam trawniki, czy inne rabaty. Zaproponował zajęcie się barierami architektonicznymi w placówkach oświatowych i zabezpieczenie środków na ten cel w roku 2015.

Radny Remigiusz Karpiński zwrócił uwagę na jakość ostatnio wykonywanych dróg, ulicy Sosnowej, gdzie po ostatniej ulewie powstały kałuże co może świadczyć o braku studzienek oraz ulicy 1 Maja gdzie również stoi kałuża.

Radny Jan Steć stwierdził, że park przy ulicy Wojska Polskiego jest sprzątany tylko do połowy. Druga część prawdopodobnie z braku pieniędzy nie jest sprzątana. Zasugerował, aby park sprzątać rzadziej ale cały. Zapytał, czy jest gotowy komplet dokumentów na adopcję zwierząt. Poinformował, że w budynku szkoły w Galwieciach do tej pory wiszą protokoły z głosowania w ostatnich wyborach do europarlamentu. Chyba czas już ich zdjąć.

Radny Tadeusz Faliński zapytał jakie są oszczędności dla gminy i jej jednostek podległych po podłączeniu do ciepłowni.

 

Do pkt. 12

 

Pan Kazimierz Kazaniecki sołtys z Górnego poinformował o pożarze, który miał miejsce w Górnym u P. Pawełków gdzie straż pożarna nie mogła dojechać z powodu braku drogi. Zaapelował o jak najszybsze jej wykonanie.

Pani Elżbieta Ratomska sołtys z Pogorzeli poprosiła o sfinansowanie kwotą 500 zł opłaty sadowej na odwołanie złożonej sprawy sądowej przez mieszkańców Pogorzeli w/s norek. Wnioskowała o wykonanie parkingu przy kościele.

Pani Irena Milewska sołtys z Dzięgiel stwierdziła, że wodociąg do Pana Banela został doprowadzony, koszty poniosła gmina a Pan Banel nawet nie podłączył się do wodociągu. Jaki koszt poniosła gmina wykonując ten wodociąg?

Pani Anna Falińska sołtys ze Skocz zaproponowała zmianę lokalizacji wiaty, która ma być postawiona w Skoczach przy świetlicy. To nie jest dobre miejsce. Propozycją mieszkańców jest, aby wiata była postawiona na boisku szkolnym.

Pan Wojciech Hołdyński poinformował, że w związku z nowym podziałem miasta na 7 osiedli, dotychczasowy podział z dniem 20 maja 2014 roku przestał funkcjonować. Przestały również funkcjonować rady i zarządy osiedli. W tym miejscu przewodniczący złożył podziękowanie przewodniczącym rad osiedli i zarządów czterech funkcjonujący osiedli za ich pracę i pełnioną funkcję. Do podziękowań dołączył się Pan Marek Miros - Burmistrz Gołdapi.

Pan Józef Kiszkorno Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr III podziękował za lata współpracy.

Zgłosił wniosek o zmianę oznakowania na ulicy Popiełuszki, chodzi o oznakowanie ulicy jednokierunkowej, odwrotnie jak jest.

Do pkt.13

Pan Marek Miros Burmistrz Gołdapi udzielił odpowiedzi na zapytania z dnia dzisiejszego:

  1. przetarg na budowę kolektora ściekowego w Grabowie został rozstrzygnięty, budowa rozpocznie się lada chwila,

  2. budowa ulicy Sosnowej będzie kontynuowana, również budowane będą ulice Cisowa i Akacjowa,

  3. w sprawie zalewania piwnic na ulicy Wiosennej, to postaramy się z powiatem tę ulicę wyremontować,

  4. umowa na wywóz śmieci została w dniu 12 czerwca 2014 roku podpisana z Panem Józefem Brzezińskim.

Pan Jacek Morzy zastępca Burmistrza Gołdapi odniósł się do:

  1. budowy drogi do ciepłowni i porządku. Droga będzie robiona wtedy jak ja całkowicie się zamknie, a porządek na posesji ciepłowni sprawdzi straż miejska.

  2. funkcjonowania tężni i stwierdzeń, że źle funkcjonują bo woda nie spływa po całości. Poinformował, że wszystko zostało dobrze zaprojektowane i dobrze wykonane. Potrzeba czasu, aby woda spływając z góry opływała całość.

 

Do pkt.14

 

Radny Marian Waraksa zgłosił wniosek o wykoszenie poboczy przy drogach, gdyż nic nie widać, szczególne na skrzyżowaniach i zakrętach.

Radny Ryszard Wrzosek wnioskował o wycięcie drzewa na ulicy Stadionowej, bo zasłania znak drogowy.

Radny Jan Steć poruszył sprawę dotycząca dostarczania żużlu z Kowal Oleckich. Powstał problem z dojazdem. Zaproponował odbiór z elektrociepłowni w Suwałkach. Propozycją jest również wystąpienie do powiatu o wydanie zgody na kładzenie żużlu w całym powiecie.

Radny Piotr Kuśtowski stwierdził, że teraz jest najlepszy czas na usuwanie barszczu Sosnowskiego.

Pan Jacek Morzy - zastępca Burmistrza Gołdapi poinformował, że z Urzędu zrobiono rozeznanie gdzie barszcz rośnie. Na jego całkowitą likwidację potrzebne są duże środki. Najwięcej tej rośliny jest na prywatnych posesjach i oni mają to usunąć.

Pan Wojciech Hołdyński zwrócił uwagę na ładne ukwiecenie miasta. Ten dobry pomysł Komisji Spraw Obywatelskich sprzed paru lat należy kontynuować. Ponadto podziękowania należą się ekipie na czele z p. Maciejem Kosińskim odpowiedzialnej za nasadzenia roślin.

 

Do pkt.15

 

Po wyczerpaniu porządku Przewodniczący Rady dokonał zamknięcia posiedzenia.

 

 

Protokołowała Przewodniczący Rady

 

Alicja Pietranis Wojciech Hołdyński