Aktualności

Poniedziałek, 7 września 2009

UCHWAŁA NR XLII/260/2006 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 20 kwietnia 2006r.

 

UCHWAŁA NR XLII/260/2006
Rady Miejskiej w Gołdapi

z dnia 20 kwietnia 2006 r.


w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gołdap


Na podstawie art.18 ust.2 pkt 15 oraz art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz U z 2001 r. nr 142, poz. 1591, z 2002 DzU nr 23 poz. 220, nr 62 poz. 558, nr 113 poz.984, nr 153 poz. 1271, nr 214 poz. 1806, z 2003r. DzU nr 80 poz.717, nr 162 poz.1568, z 2004r. DzU nr 116 poz. 1203, z 2005r. DzU nr 172 poz.1441) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. DzU z 2005 nr 236, poz.2008), oraz art. 4 ust 1 i art. 13 pkt. 2 ustawy z dnia 20.07.2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (DzU z 2005 r. nr 190, poz. 1606) i pozytywnej opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego z dnia 12.01.2006 r., Rada Miejska w Gołdapi uchwala Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Gołdapi, zwany dalej Regulaminem o następującej treści:


Rozdział I

Postanowienia ogólne


§ 1. Regulamin ustala szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenach przeznaczonych do użytku publicznego oraz na terenach nieruchomości położonych w gminie Gołdap.


§ 2. Ilekroć w Uchwale jest mowa o:


  1. ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 o utrzymaniu czystości i porządku w Gminach (Dz.U z 2005 nr 236, poz.2008);


  1. GPGO - należy przez to rozumieć Gminny Plan Gospodarki Odpadami przyjęty uhwałą nr XXXI/197/2005 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 31 maja 2005r.;


  1. właścicielach nieruchomości, umowach, górnych stawkach opłat, zbiornikach bezodpływowych, nieczystościach ciekłych - należy przez to rozumieć odpowiednie pojęcia określone w ustawie;


  1. odpadach komunalnych, odpadach obojętnych, odpadach niebezpiecznych, odpadach ulegających biodegradacji - należy przez to rozumieć odpowiednie pojęcia określone w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (Dz.U z 2001 r. Nr 62, poz. 628 z pózn. zmianami);


  1. odpadach komunalnych wielkogabarytowych, należy przez to rozumieć odpady komunalne, które nie mogą być umieszczone, ze względu na swoje rozmiary lub masę, w typowych pojemnikach na odpady;


  1. odpadach balastowych, odpadach budowlanych, selektywną zbiórkę odpadów – należy przez to rozumieć odpowiednie pojęcia określone w GPGO;


  1. podmiotach uprawnionych - należy przez to rozumieć zakład będący gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorców, w rozumieniu odpowiednich przepisów, posiadających wydane przez Burmistrza Gołdapi zezwolenie na wykonywanie usług w zakresie:


    • odbierania odpadów komunalnych,


    • opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,


    • prowadzeniem schronisk, grzebowisk dla zwierząt itp.;


  1. górnych stawkach opłat - należy przez to rozumieć górne stawki opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości lub najemców za usługi podmiotów uprawnionych, w zakresie pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych określone odrębną uchwałą Rady Miejskiej na podstawie art.6 ust.2 ustawy;


  1. chowie zwierząt – należy przez to rozumieć wszelkie formy posiadania zwierząt gospodarskich bez względu na tytuł prawny oraz sposób ich utrzymywania i użytkowania;


  1. zwierzętach domowych – należy przez to rozumieć zwierzęta tradycyjnie przebywające z człowiekiem,

utrzymywane przez człowieka dla towarzystwa (psy, koty, ptaki egzotyczne, chomiki, świnki morskie, ryby,

żółwie i inne trzymane w celach niehodowlanych);


  1. zwierzętach gospodarskich - należy przez to rozumieć zwierzęta gospodarskie w rozumieniu przepisów

ustawy z dnia 20 sierpnia 1997r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich

(tekst jednolity Dz.U z 2002r. Nr 207, poz.1762) oraz gołębie;


  1. zwierzętach bezdomnych – należy przez to rozumieć odpowiednie pojęcie określone w ustawie z dnia

21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (tekst jednolity Dz.U z 2003r. Nr 106, poz.1002).


§ 3. Regulamin obowiązuje:


  1. właścicieli nieruchomości;


  1. wykonawców robót budowlanych;


  1. użytkujących tereny służące komunikacji publicznej;


  1. wszystkich korzystających z terenów będących własnością gminy.


§ 4. 1. Gmina Gołdap realizuje zadania wynikające z „Programu Ochrony Środowiska” i „Planu Gospodarki Odpadami” przyjętych Uchwałą Nr XXXI/197/2005 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 31 maja 2005r.


2. Gmina Gołdap, realizuje zadania wynikające z przynależności do Związku Międzygminnego „Gospodarka Komunalna” określone „Statutem Związku” (Dz. Urz. Woj. Warmińsko-Mazurskiego z 2004r Nr 8 poz. 173).


Rozdział II

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości


§ 5. Właściciele nieruchomości są obowiązani do utrzymywania czystości i porządku, należytego stanu sanitarno-higienicznego nieruchomości oraz estetyki, w zakresie i na zasadach określonych ustawą oraz niniejszym Regulaminem, a w szczególności do:


  1. usuwania sopli lodu i nawisów śniegu z dachów i gzymsów budynków nad chodnikami, ciągami komunikacyjnymi i terenami przeznaczonymi do użytku publicznego;


2) niezwłocznego uprzątania śniegu, lodu, błota pośniegowego i innych zanieczyszczeń z chodników

przylegających bezpośrednio do nieruchomości;


3) pielęgnacji zieleni, tj. trawników, rabatek, krzewów itp.;


4) usuwania ze ścian budynków, ogrodzeń i innych obiektów, ogłoszeń, plakatów, napisów, rysunków itp.

umieszczonych tam bez zachowania trybu przewidzianego przepisami prawa;


5) usuwania z terenu nieruchomości wraków pojazdów mechanicznych;


6) utrzymania nieruchomości niezabudowanych w stanie wolnym od zachwaszczeń;


  1. niezwłocznego usuwania z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku remontu i modernizacji lokali i budynków.



§ 6. Właściciele nieruchomości, nieposiadający ważnych umów na wywóz odpadów komunalnych zobowiązani są w ciągu 1 miesiąca od wejścia w życie uchwały do zawarcia umów z podmiotami posiadającymi zezwolenie na usuwanie odpadów komunalnych. Obowiązek obejmuje zarówno usuwanie odpadów stałych, jaki i nieczystości ciekłych.


§ 7. 1. Podmioty określone w § 3 mają obowiązek oczyszczania chodnika położonego bezpośrednio przy granicy nieruchomości ze śniegu i lodu. Winien on być realizowany przez odgarnięcie w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów i podjęcie działań usuwających lub co najmniej ograniczających śliskość chodnika przez posypywanie piaskiem. Piasek użyty do tych celów należy usunąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania.


2. Zakazuje się przerzucania śniegu, lodu, błota lub innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię i z jezdni na chodnik. Dopuszcza się możliwość odgarniania śniegu na pas chodnika graniczący z jezdnią w taki sposób, aby nadmiar śniegu nie spowodował zawężenia chodnika do szerokości mniejszej niż 1m. W przypadku bardzo dużych opadów śniegu zobowiązuje się zarządcę przyległej do chodnika drogi do usunięcia nadmiaru śniegu.


§ 8. Gmina lub prowadzący handlową działalność gospodarczą, są zobowiązani ustawić w miejscach publicznych, przed sklepami, punktami usługowymi itp. pojemniki na odpady.


Rozdział III

Mycie i naprawa pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi


§ 9. Mycie i naprawa pojazdów samochodowych na terenach publicznych, poza myjniami i warsztatami naprawczymi, jest dozwolone wyłącznie w miejscach do tego wyznaczonych.


§ 10. Dopuszcza się mycie pojazdów samochodowych na terenie nieruchomości nie służących do użytku publicznego, z wyłączeniem terenów leśnych i w pobliżu zbiorników wodnych, pod warunkiem  odprowadzania powstałych ścieków do kanalizacji lub zbiorników bezodpływowych zgodnie z obowiązującymi przepisami. Odprowadzanie ścieków bezpośrednio do gleby lub wód powierzchniowych jest zabronione.


§ 11. Naprawa pojazdów samochodowych związana z ich bieżącą eksploatacją jest dozwolona na terenie nieruchomości, pod warunkiem, że nie spowoduje to zanieczyszczenia wód lub gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów. Powstałe odpady powinny być gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami.


Rozdział IV

Selektywna zbiórka odpadów.


§ 12. 1. Na terenie Gminy Gołdap, zgodnie z GPGO, wprowadza się stopniowo system selektywnej zbiórki odpadów ograniczający masę odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, kierowanych do składowiska.


2. Właściciele nieruchomości obowiązani są do segregowania i odrębnego gromadzenia następujących rodzajów odpadów zgodnie z GPGO, a w szczególności:


  1. szkło i stłuczka szklana kolorowe;

  2. szkło i stłuczka szklana bezbarwne;

  3. makulatura i tekstylia;

  4. puszki i drobny złom;

  5. tworzywa sztuczne;

  6. odpady wielkogabarytowe;

  7. odpady niebezpieczne;

  8. odpady organiczne;

  9. odpady balastowe.


§ 13. 1. Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów stosuje się pojemniki odpowiadające ogólnym warunkom określonym w Regulaminie i wyłącznie do tego celu przeznaczone worki z tworzywa. Pojemniki i worki swoją kolorystyką, zgodnie z GPGO powinny odpowiadać następującemu przeznaczeniu:


  1. zielony – z przeznaczeniem na szkło i stłuczkę szklaną kolorowe;

  2. biały – z przeznaczeniem na szkło i stłuczkę szklaną bezbarwne;

  3. niebieski – z przeznaczeniem na makulaturę i tekstylia;

  4. czerwony – z przeznaczeniem na puszki i drobny złom;

  5. żółty – z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne;

  6. czarny lub srebrny – z przeznaczeniem na odpady balastowe.


2. Selektywna zbiórka odpadów powinna być prowadzona z zachowaniem ogólnych warunków usuwania odpadów określonych w niniejszym Regulaminie oraz w miarę wprowadzania systemu selektywnej zbiórki odpadów na warunkach określonych w GPGO.


Rozdział V

Rozmieszczenie i utrzymywanie urządzeń do zbierania odpadów komunalnych.


§ 14. Podmioty określone w § 3 zapewniają wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych.


§ 15. 1. Odpady komunalne powstające na terenie nieruchomości muszą być gromadzone w urządzeniach odpowiadających wymaganiom określonym w niniejszym Regulaminie.


2. Nieczystości ciekłe, nieodprowadzane do sieci kanalizacyjnej lub przydomowej oczyszczalni ścieków, muszą być gromadzone w zbiornikach bezodpływowych odpowiadających wymaganiom wynikającym z odrębnych przepisów, w szczególności z ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. nr 207 poz. 2016 z późn. zm.).


3. Jeżeli na terenie nieruchomości powstają także odpady inne niż komunalne, muszą być one gromadzone w sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych na zasadach określonych odrębnymi przepisami, w szczególności w GPGO.


§ 16. Odpady komunalne wielkogabarytowe, remontowe powinny być gromadzone odrębnie od pozostałych odpadów komunalnych w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości, w sposób nieutrudniający korzystania z nieruchomości przez osoby do tego uprawnione i usuwanie ich możliwie jak najszybciej, w terminach uzgodnionych z uprawionymi podmiotami.


§ 17. 1. Odpady komunalne balastowe mogą być gromadzone jedynie w zamkniętych i szczelnych pojemnikach lub kontenerach, wyłącznie do tego celu przeznaczonych.


2. Pojemniki służące do gromadzenia odpadów komunalnych balastowych mogą mieć pojemność od 0,05 do 5 m3, a kontenery od 5 do 36 m3.


3. Wyjątkowo, w przypadkach krótkotrwałego zwiększenia ilości odpadów komunalnych dozwolone jest gromadzenie odpadów komunalnych balastowych w przeznaczonych do tego celu szczelnych workach z tworzywa, koniecznie czarnego koloru.


4. Worki i pojemniki na odpady komunalne balastowe służą wyłącznie do gromadzenia tego rodzaju odpadów.


§ 18. 1. Powstające na terenie nieruchomości odpady organiczne powinny być w miarę możliwości kompostowane we własnym zakresie przez właścicieli nieruchomości w sposób nie powodujący uciążliwości dla właścicieli sąsiednich posesji lub gromadzone w pojemnikach do tego przeznaczonych.


2. Odpady organiczne w postaci drewna i części roślin nadających się do spalania powinny być wykorzystywane do celów energetycznych.


§ 19. Kosze na odpady, ustawiane przy drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego, powinny odpowiadać następującym wymaganiom:


  1. powinny być rozmieszczone w sposób umożliwiający bezpieczne i wygodne korzystanie z nich dla wszystkich użytkowników w/wym. terenów;


  1. powinny być ustawione w miejscach nie powodujących zagrożenia dla ruchu pojazdów i pieszych oraz umożliwiających ich opróżnianie przez uprawnione podmioty;


  1. powinny być rozmieszczone w ilości zapewniającej utrzymanie czystości terenu;


  1. powinny być estetyczne i zabezpieczone przed wysypywaniem się zgromadzonych w nich odpadów.


§ 20. 1. Podmioty określone w § 3 mają obowiązek utrzymywać pojemniki, worki na odpady lub kosze na odpady w takim stanie sanitarnym i technicznym, aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód i powodowania zagrożeń dla zdrowia użytkowników, a w szczególności ma obowiązek utrzymywania ich w czystości oraz co najmniej raz na kwartał dezynfekowania pojemników i koszy na odpady.


2. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne i koszach na odpady: śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużlu, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych a także odpadów z działalności gospodarczej.


3. Zabrania się spalania w pojemnikach i koszach na odpady jakichkolwiek odpadów komunalnych (także suchych odpadów roślinnych).


§ 21. 1. Pojemniki i worki na odpady komunalne drobne należy ustawiać w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla ich użytkowników jak i podmiotów uprawnionych, w taki sposób, aby nie powodowały nadmiernych uciążliwości.


2. Pojemniki i worki powinny być ustawiane w pobliżu granicy nieruchomości, na równej powierzchni, w miarę możliwości utwardzonej, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota. Miejsce ustawienia pojemników właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymywać w czystości.


3. Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników ponosi właściciel nieruchomości.


4. Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do ustawiania koszy na odpady ustawianych przy drogach publicznych i przystankach komunikacji zbiorowej.


§ 22. Zabrania się gromadzenia zużytego sprzętu AGD oraz odpadów niebezpiecznych łącznie z innymi odpadami.


Rozdział VI

Częstotliwość, minimalna pojemność pojemników i sposób pozbywania się odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.


§ 23. 1. Stałe odpady komunalne muszą być usuwane z nieruchomości systematycznie, z częstotliwością zapewniającą nieprzepełnianie pojemników, w terminach uzgodnionych z uprawnionym podmiotem;


2. Nieczystości ciekłe muszą być usuwane z nieruchomości z częstotliwością i w sposób gwarantujący, że nie nastąpi ich wypływ ze zbiornika.


3. W przypadku wyposażenia nieruchomości w przydomową oczyszczalnię ścieków usuwanie osadów ściekowych powinno odbywać się zgodnie z instrukcją eksploatacyjną oczyszczalni.


§ 24. 1. Przyjmuje się średnią miesięczną ilość wytwarzanych odpadów komunalnych:


  1. 25 l – dla każdej z osób zamieszkałych na nieruchomości;


  1. 10 l - na każdą osobę w domach opieki społecznej, hotelach oraz biurach, urzędach i zakładach pracy, niezależnie od odpadów opakowaniowych i innych niż odpady komunalne;


  1. 25 l – na każde miejsce dla konsumenta i zatrudnioną osobę, nie mniej jednak niż 220 l na punkt, dla restauracji, baru, punktu małej gastronomii, niezależnie od odpadów opakowaniowych i odpadów innych niż komunalne;


  1. 30 l - na osobę zatrudnioną, nie mniej jednak niż – 220 l na punkt, dla sklepów, punktów usługowych, przychodni i praktyk lekarskich, niezależnie od odpadów opakowaniowych i odpadów innych niż odpady komunalne.


2. Pojemność ustalona w ust. 1, nie dotyczy osób zamieszkałych w budynkach wielolokalowych. W przypadku tym pojemność kontenerów i pojemników na odpady komunalne wynika z faktycznych potrzeb i powinna być uregulowana odpowiednią umową zarządcy nieruchomości z uprawnionymi podmiotami.


  1. Przy zabudowie usługowo-mieszkalnej , pojemności określone w ust. 1 sumują się. Odbiór nieczystości powinien następować na podstawie odrębnych umów, zawartych dla gospodarstwa domowego i prowadzonej działalności gospodarczej.


  1. Ilość nieczystości płynnych usuwanych ze zbiorników bezodpływowych określa się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. nr 72 poz. 747 z późn. zm.).


§ 25. Na każdej nieruchomości powinien się znajdować odpowiednio pojemnik (pojemniki) lub worek (worki) o pojemności będącej co najmniej połową iloczynu liczby osób faktycznie zamieszkujących nieruchomość i obowiązującej dla danego rodzaju nieruchomości normatywnej ilości odpadów, ustalonej według zasad określonych w § 25 . Dozwolone jest wspólne korzystanie przez właścicieli nieruchomości sąsiednich z jednego lub kilku pojemników ustawionych razem, za zgodą właściciela pojemnika i z zachowaniem zasady wyliczenia ich pojemności zgodnie z Regulaminem;


§ 26. 1. Organizatorzy imprez masowych są zobowiązani do wyposażenia miejsca, na którym ona się odbywa, w  pojemniki na odpady oraz w szalety przenośne.


2. Organizatorzy imprezy są zobowiązani zawrzeć umowy z uprawnionymi podmiotami na dostarczanie pojemników i szaletów oraz ich opróżnienie i uprzątnięcie.


§ 27 1. Podmioty określone w § 3 obowiązane zapewnić uprawnionemu podmiotowi dostęp do pojemników i  worków, w sposób umożliwiający opróżnienie pojemników i zabranie worków bez narażania na szkodę ludzi, budynków bądź pojazdów.


2. Obowiązki określone w ust. 1 dotyczą także dostępu do urządzeń służących do gromadzenia nieczystości ciekłych.


§ 28. 1. Nakłada się na uprawnione podmioty obowiązek wywożenia odpadów komunalnych, z wyłączeniem wyselekcjonowanych surowców wtórnych, wyłącznie na składowisko odpadów w Kośmidrach oraz do punktu zlewnego na oczyszczalni ścieków w Gołdapi.



Rozdział VII

Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania

na składowisku



§ 29. System gospodarowania odpadami komunalnymi zapewnia ograniczenie masy odpadów komunalnych ulęgających biodegradacji kierowanych do składowania. Plan redukcji ilości komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych na składowisko odpadów w latach 2006 – 2013 określa GPGO.


§ 30. Wszystkie powstające na terenie nieruchomości odpady ulegające biodegradacji powinny być gromadzone w przydomowych kompostownikach i wykorzystywane we własnym zakresie lub w specjalnie do tego celu przeznaczonych oddzielnych pojemnikach i przekazywane uprawnionym podmiotom.



Rozdział VIII

Inne wymagania wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami


§ 31. Gmina Gołdap poprzez podmioty uprawnione zobowiązane do selektywnego odbierania odpadów komunalnych oraz do ograniczania ilości odpadów ulegających biodegradacji, kierowanych do składowania, zapewnia warunki funkcjonowania systemu selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji.


§ 32. Wydzielenie odpadów niebezpiecznych z odpadów komunalnych oraz osiągnięcia poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych, realizowane jest poprzez selektywne zbieranie ich przez podmioty określone w § 3 i selektywny ich odbiór przez uprawnione podmioty, w dalszej kolejności przez właściwe postępowanie z nimi.


Rozdział IX

Obowiązki właścicieli zwierząt domowych


§ 33. 1. Osoby będące właścicielami bądź opiekunami psów zobowiązuje się do:


  1. zarejestrowania w Urzędzie Miejskim w Wydziale Infrastruktury i Inwestycji Komunalnych niezwłocznie od terminu wejścia w posiadanie psa, po dokonaniu aktualnych szczepień i opłaceniu podatku – ustalanego corocznie przez Radę Miejską; wpis w rejestrze obejmuje następujące dane: imię i nazwisko właściciela, jego adres, rasę i imię psa, numer identyfikacyjny nadany psu; wynikiem rejestracji będzie oznakowanie psa znaczkiem identyfikacyjnym, który wydawany jest nieodpłatnie;


  1. prowadzenie psa na smyczy, a psa rasy uznawanej za agresywną lub w inny sposób zagrażającego otoczeniu – w nałożonym kagańcu;


  1. sprawowania opieki nad nimi w sposób wykluczający zagrożenie bezpieczeństwa lub uciążliwości dla ludzi;


  1. zachowania środków ostrożności przy ich wyprowadzaniu oraz przewożeniu środkami komunikacji publicznej;


  1. niezwłocznego usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez zwierzęta w miejscach publicznych, w szczególności na klatkach schodowych lub innych pomieszczeniach wspólnego użytku, jak również chodnikach, ulicach i placach , a także na zieleńcach i innych miejscach publicznych.


2. W budynkach wielomieszkaniowych w pomieszczeniach wspólnego użytku, takich jak korytarze, klatki schodowe, prowadzenie psów może mieć miejsce wyłącznie na smyczy i w kagańcu.

3.Zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest wówczas gdy opiekun psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem, w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi, pod warunkiem że pies jest w kagańcu.


§ 34. Osoby posiadające psy zobowiązane są wyposażyć je w odpowiedni znak identyfikacyjny poprzez przypięcie do obroży.


§ 35. 1. Zabrania się:


  1. wypuszczania zwierząt domowych bez dozoru;


  1. pozostawiania zwierząt domowych bez dozoru, jeżeli zwierzę nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym albo na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający wydostanie się zwierzęcia na zewnątrz;


  1. wprowadzania zwierząt domowych na zamknięte tereny rekreacyjne, sportowe, cmentarze, place zabaw, a w szczególności w pobliżu piaskownic i do piaskownic;


  1. wprowadzania zwierząt domowych do sklepów, zakładów produkcji spożywczej, zakładów usługowych, lokali gastronomicznych, aptek, szpitali, obiektów użyteczności publicznej;


  1. kąpieli psów i innych zwierząt domowych w otwartych ogólnodostępnych zbiornikach wodnych;


  1. trzymania psów, kotów i innych zwierząt domowych w piwnicach, komórkach, na balkonach i w suszarniach budynków wielorodzinnych.


2. W budynkach wielomieszkaniowych zabrania się utrzymywania zwierząt domowych w mieszkaniach w sposób stwarzający uciążliwości dla zamieszkujących w nich ludzi, w szczególności prowadzenia hodowli psów lub kotów.


§ 36. Sposób wyłapywania oraz dalszego postępowania ze zwierzętami bezdomnymi określa odrębna uchwała Rady Miejskiej.


Rozdział X

Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej


§ 37. Wprowadza się całkowity zakaz chowu i utrzymywania zwierząt gospodarskich na obszarze miasta Gołdapi przy ulicach: Królewiecka, Partyzantów, Wojska Polskiego, Warszawska, Jaćwieska, Warsztatowa, Tatyzy, Armii Krajowej, Malarska, Paderewskiego, E.Plater, Lipowa, Mazurska, Żeromskiego do ul. Nadbrzeżnej, Dolna, Okrężna, Górna, Podgórna, Matejki, Mickiewicza, Wolności, Wąska, Szkolna, 11 Listopada , Plac Zwycięstwa, Osiedle Młodych i w strefie A określonej w ustawie o uzdrowiskach oraz na terenach dla których zakaz przewidują odrębne przepisy.


§ 38. 1. Na terenach wiejskich zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane na nieruchomościach położonych w promieniu nie mniejszym niż 50 m od obiektów użyteczności publicznej i osiedli mieszkaniowych, a także budynków wielorodzinnych na warunkach określonych w odrębnych przepisach i w niniejszym Regulaminie.


2. Prowadzący chów zwierząt gospodarskich jest obowiązany:


  1. gromadzić i usuwać powstające w związku z hodowlą odpady i nieczystości w sposób zgodny zobowiązującymi

w tym zakresie przepisami;


  1. przeciwdziałać uciążliwościom takim jak hałas, odory i tym podobne w stosunku do nieruchomości sąsiednich;


  1. pozbywać się padłych zwierząt zgodnie z zasadami określonymi odrębnymi przepisami, w szczególności poprzez zgłoszenie uprawnionemu podmiotowi - celem utylizacji. Wykaz uprawnionych podmiotów udostępniany jest między innymi w Urzędzie Miejskim w Gołdapi;


  1. przestrzegać obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych.


Rozdział XI

Obowiązki w zakresie przeprowadzania deratyzacji, wyznaczanie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania


§ 39. Przeprowadzenie powszechnej deratyzacji na terenie Gminy Gołdap ustala w zależności od potrzeb Burmistrz Gołdapi stosownym zarządzeniem wydanym w uzgodnieniu z Państwowym Terenowym Inspektorem Sanitarnym podanym do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.


§ 40. 1. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do przeprowadzenia, we własnym zakresie, deratyzacji w częściach wspólnych budynków wielolokalowych , w budynkach użyteczności publicznej, w budynkach produkcyjnych, handlowych oraz gospodarczych.


2.Deratyzację przeprowadza się środkami dostępnymi w handlu oraz w sposób zgodny z zaleceniami producenta.


3. Teren poddany deratyzacji powinien zostać oznaczony i zabezpieczony przed dostępem osób postronnych.


4. Właściciele nieruchomości mają obowiązek umożliwić kontrolę w zakresie sposobu i skuteczności działań deratyzacyjnych.


Rozdział XII

Przepisy końcowe


§ 41. Kontrolę przestrzegania postanowień zawartych w Regulaminie powierza się Burmistrzowi Gołdapi.


§ 42. Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 12 września 1997r. nr XXIV/197/97 w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gołdap.


§ 43. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko - Mazurskiego oraz poprzez umieszczenie obwieszczeń w mediach lokalnych i tablicach ogłoszeń na terenie Gminy Gołdap.


§ 44. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.




Przewodniczący Rady Miejskiej

Remigiusz Karpiński