Zarządzenie Nr 1566/VI/2022 Burmistrza Gołdapi z dnia 8 czerwca 2022 r. w sprawie ustalenia procedury postępowania w związku z przekazywaną przez banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe informacją o rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy rachunku


ZARZĄDZENIE NR 1566/VI/2022
Burmistrza Gołdapi
z dnia 8 czerwca 2022 r.

w sprawie ustalenia procedury postępowania w związku z przekazywaną przez banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe informacją  o rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy rachunku bankowego lub umowy imiennego rachunku członka kasy

Na podstawie art. 30 ust. 1, ust. 2 pkt 3, art. 33 ust. 1, 3 i 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.) w związku z art. 935 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.) zarządzam, co następuje:

§ 1

Celem niniejszego Zarządzenia jest uregulowanie zasad postępowania Gminy Gołdap, zwanej dalej „Gminą” w związku z przekazywanymi przez banki oraz spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe zwane dalej „kasami” informacjami o rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy rachunku bankowego lub imiennego rachunku członka kasy, dotyczących posiadaczy, dla których Gmina była ostatnim miejscem zamieszkania.

§ 2

Wszczęcie procedury następuje na podstawie pisemnej informacji o rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy rachunku przekazanej Gminie na podstawie art. 111 c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo Bankowe  lub art. 13 c  ustawy z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych oraz możliwością nabycia zgromadzonych na nim środków zgodnie z art. 935 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.

§ 3

Otrzymane informacje, o których mowa w § 2, podlegają zaewidencjonowaniu w Rejestrze informacji o rozwiązanych lub wygaśniętych umowach o rachunek bankowy i imienny rachunek członka kasy prowadzonego przez wyznaczonego pracownika Wydziału Finansów i Realizacji Budżetu, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Zarządzenia.

§ 4

Dalsze czynności podejmowane są w przypadku, gdy wartość środków na wskazanym rachunku bankowym przewyższa kwotę 2500 zł (słownie: dwa tysiące pięćset złotych), będącą przewidywanym kosztem postepowania sądowego o stwierdzenie nabycia spadku. Kwoty wyrażone w walutach obcych przelicza się według średniego kursu NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wpływu informacji do Urzędu.

§ 5

1. W stosunku do otrzymanych informacji wyznaczony pracownik Wydziału Finansów i Realizacji Budżetu podejmuje następujące czynności:

1) sprawdza czy informacja z banku lub kasy zawiera dane identyfikujące posiadacza rachunku, takie jak: imię, nazwisko, PESEL, adres. W przypadku braku tych danych zwraca się do banku lub kasy o ich uzupełnienie,

2) sprawdza czy wskazana przez bank lub kasę osoba zmarła, jeśli nie wynika to jednoznacznie z otrzymanego pisma,

3) sprawdza czy Gmina była ostatnim miejscem zamieszkania wskazanej przez bank lub kasę osoby zmarłej,

4) sprawdza w Rejestrze Spadkowym prowadzonym w formie elektronicznej na stronie https://rejestry-notarialne.pl/ czy istnieje notarialny akt poświadczenia dziedziczenia lub sądowe stwierdzenie nabycia spadku po zmarłym posiadaczu rachunku,

5) występuje do Sądu Rejonowego ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego posiadacza rachunku z zapytaniem czy toczyło się lub toczy postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku,

6) podejmuje czynności  w celu ustalenia potencjalnych spadkobierców po zmarłym posiadaczu rachunku,

7) ustala osoby zamieszkujące pod adresem ostatniego zamieszkania zmarłego posiadacza rachunku i występuje do nich z zapytaniem, czy znane są im osoby mogące dziedziczyć po zmarłym,

8) występuje do ustalonych potencjalnych spadkobierców z zapytaniem czy zostały przez nich podjęte lub zostaną podjęte czynności zmierzające do nabycia lub odrzucenia spadku po zmarłym.

2. Czynności wymienione w podpunktach 2, 3, 6, 7 wyznaczony pracownik podejmuje korzystając z danych dostępnych w Rejestrze Mieszkańców.

§ 6

Postępowanie zostaje zakończone w następujących przypadkach:

1) bank lub kasa nie uzupełni informacji pozwalających na identyfikację posiadacza rachunku,

2) z uzyskanych informacji wynika, że posiadacz rachunku żyje,

3) z uzyskanych informacji wynika, że Gmina nie była ostatnim miejscem zamieszkania zmarłego posiadacza rachunku,

4) w elektronicznym rejestrze spadkowym widnieje informacja o postępowaniu spadkowym,

5) sąd przekazał informację, że toczy się lub toczyło postępowanie spadkowe po zmarłym,

6) z uzyskanych informacji wynika, że istnieje przynajmniej jeden potencjalny spadkobierca uprawniony do dziedziczenia przed Gminą po zmarłym posiadaczu rachunku,

7) potencjalni spadkobiercy przekazali informację o podjęciu lub zamiarze podjęcia działań mających na celu nabycie spadku po zmarłym posiadaczu rachunku.

8) nie została spełniona przesłanka wskazana w § 4 niniejszego Zarządzenia.

§ 7

W przypadku braku zaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w § 6 niniejszego Zarządzenia, wyznaczony pracownik Wydziału Finansów i Realizacji Budżetu występuje do Centralnej informacji o rachunkach w celu uzyskania zbiorczej informacji o wszystkich rachunkach zmarłego posiadacza i po jej otrzymaniu przekazuje akta sprawy do Biura Prawnego Urzędu Miejskiego w Gołdapi w celu skierowania wniosku o stwierdzenie nabycia spadku na rzecz Gminy.

§ 8

Informację o przekazaniu sprawy do Biura Prawnego (wraz z pokwitowaniem odbioru dokumentów) lub istnieniu przesłanek negatywnych do wszczęcia postępowania spadkowego zamieszcza się w Rejestrze, o którym mowa w  § 3 niniejszego Zarządzenia.

§ 9

Wykonanie Zarządzenia powierzam Skarbnikowi Gminy Gołdap.

§ 10

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

BURMISTRZ GOŁDAPI

Tomasz Rafał Luto


 

Autor: Piotr Mietliński
Data utworzenia: 22-06-2022 10:46:15
Autor edycji: Piotr Mietliński
Data edycji: 22-06-2022 10:52:27