Aktualności

Środa, 10 marca 2010

przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Preoblemów Alkoholowych dla Gminy Gołdap na 2010 rok

UCHWAŁA Nr XLV/274/2010

Rady Miejskiej w Gołdapi

z dnia 17 lutego 2010 roku

 

w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2010

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm.) i art. 41 ust. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj. Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.) oraz art. 10 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 179, poz. 1485 z późn. zm.) oraz art.6 ust.1 i 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U.180 poz.1493) Rada Miejska uchwala, co następuje:

 

§ 1. Przyjmuje się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2010 stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2. Traci moc uchwała Nr XXXIII/202/2009 z dnia 26 marca 2009 roku w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2009.

 

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi.

 

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Remigiusz Karpiński

 

Załącznik Nr 1

do Uchwały Nr XLV/274/2010 Rady Miejskiej w Gołdapi

z dnia 17 lutego 2010r.

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2010

 

Główne kierunki działań strategicznych samorządów lokalnych w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii zostały wyznaczone przez:

 

- ustawę z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wraz z nowelizacjami,

- Założenia Narodowego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych opracowanego przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

- ustawę z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii, z późniejszymi zmianami

- ustawę o z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii zwany dalej Gminnym Programem określa lokalną strategię w zakresie profilaktyki oraz minimalizacji szkód społecznych i indywidualnych wynikających z używania alkoholu i narkotyków.

Program przedstawia zadania własne gminy wynikające z art. 4¹ ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zgodnie z treścią tej ustawy zadania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi wykonuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, w szczególności: tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie motywuje powstrzymywanie się od spożywania alkoholu; działalność wychowawczą i informacyjną; ograniczanie dostępności do alkoholu; leczenie, rehabilitację i reintegrację osób uzależnionych od alkoholu; zapobieganie negatywnym następstwom nadużywania alkoholu.

Program zawiera równocześnie zadania własne gminy w obszarze profilaktyki i terapii narkomanii zapisane w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii – szczególnie działalność wychowawczą, edukacyjną, informacyjną i zapobiegawczą oraz leczenie i rehabilitację osób uzależnionych.

Ponadto zawiera również zadania własne gminy w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie – szczególnie prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie- zapisane w ustawie o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005r.

Niniejszy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii jest kontynuacją zadań realizowanych w latach ubiegłych oraz nowych . Stanowi opis działań będących jednocześnie zadaniami własnymi gminy w obszarze tych zagadnień społecznych, które nadal będą realizowane w 2010 roku przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Gołdapi.

Program proponuje całościowe podejście do problematyki uzależnień, nie dzielące jej na poszczególne kategorie: rozwiązywanie problemów alkoholowych, przeciwdziałanie narkomanii , nikotynizmowi czy przemocy w rodzinie. Stanowi wytyczną do szeroko rozumianych przedsięwzięć i działań promujących model zdrowego i trzeźwego stylu życia , aktywnego wypoczynku oraz ograniczających rozmiary występujących problemów.

Program podkreśla rolę właściwych działań edukacyjno – profilaktycznych sprzyjających sytuacjom, w których dobrowolny, własny i świadomy wybór zmniejszy skalę zagrożenia. Konieczne jest w tym zakresie współdziałanie wszystkich placówek, instytucji, stowarzyszeń, organizacji pozarządowych, kościołów z terenu całej gminy.

I. Ustala się na rok 2010 następujące cele i kierunki działań Programu:

Podstawowym celem programu jest zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych, zmniejszenie rozmiarów tych, które aktualnie występują oraz zwiększenie zasobów niezbędnych do radzenia sobie z już istniejącymi problemami poprzez:

1. Kreowanie lokalnej polityki rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii oraz propagowanie trzeźwego stylu życia, aktywnego wypoczynku

2. Zmniejszanie rozmiarów uszkodzeń zdrowia spowodowanych nadużywaniem alkoholu , innych środków psychoaktywnych

3. Ograniczanie zaburzeń życia rodzinnego i społecznego wywołanych używaniem alkoholu, przemocą i innymi czynnikami niszczącymi życie rodzinne i społeczne.

4. Zapobieganie spożywaniu alkoholu oraz innych środków psychoaktywnych (nikotyna, narkotyki) ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży.

5. Ulepszenie sposobów radzenia sobie z problemami aktualnie występującymi w gminie.

6. Zwiększenie wiedzy młodzieży i dorosłych w zakresie problemów alkoholowych.

7. Zwiększenie zdolności do radzenia z problemami aktualnie istniejącymi.

8. Zmniejszenie udziału nietrzeźwości wśród przyczyn naruszenia prawa, porządku publicznego i zmniejszenia rozmiaru naruszeń prawa na rynku alkoholowym.

9.Tworzenie bazy materialnej, organizacyjnej i merytorycznej dla realizacji programu.

Zawarte w programie kierunki działań wskazują, że w 2010 roku należy zwrócić uwagę na:

 

  • uwzględnianie problematyki przemocy w rodzinie związanej z nadużywaniem alkoholu,

  • zwiększenie oddziaływań profilaktycznych na dzieci i młodzież oraz dorosłych,

  • dalsze wspieranie systemu lecznictwa odwykowego,

  • uwzględnienie problematyki narkomanii i nikotynizmu zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży,

  • przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i bezdomności.

  • przestrzeganie prawa w zakresie niepodawania alkoholu nieletnim w punktach sprzedaży na terenie miasta.

 

Realizując Gminny Program szczególną uwagę zwrócimy na :

 

- Udział w ogólnopolskiej kampanii profilaktycznej „Zachowaj trzeźwy umysł” organizowanej przez Stowarzyszenie Producentów i Dziennikarzy Radiowych w Poznaniu. Jest to akcja podejmująca problem profilaktyki uzależnień. Jednym z jej najważniejszych celów jest promowanie konstruktywnych postaw, zdrowego stylu życia oraz atrakcyjnych dla dzieci i młodzieży zachowań prospołecznych jako alternatywy wobec wielu patologii, szczególnie picia alkoholu, zażywania narkotyków oraz stosowania przemocy. Głównym realizatorem tego przedsięwzięcia będzie Zespół Szkół w Grabowie.

- Wiejskie świetlice, które obejmują swoją opieką dzieci z różnych środowisk, również z rodzin nadużywających alkohol. Realizacja obchodów Dni Rodziny w świetlicach będzie promowaniem zdrowej, silej ,aktywnej rodziny, rodziny o poprawnych relacjach dzieci-rodzice.

- Utworzenie świetlicy socjoterapeutycznej w Ośrodku Pomocy Społecznej i jej wspieranie. Pozwoli to na zwiększenie dostępności do pomocy terapeutycznej dzieciom z rodzin, w których występują problemy alkoholowe.

- Projekt „Pod dobrymi skrzydłami” pozwalający dać wyrównanie szans edukacyjnych dla dzieci z rodzin z różnymi problemami, w tym również alkoholowych.

- Konferencję trzeźwościową – wspieranie ruchów samopomocowych AA, AL-ANON

- Promowanie zdrowego stylu życia, aktywny wypoczynek – wspieranie organizacji, stowarzyszeń, kościołów różnych wyznań skupiających dzieci i młodzież w realizacji przez nich wszelkich działań i zadań propagujących zdrowy styl życia.

- Dofinansowanie kształcenia pracowników lecznictwa odwykowego – dofinansowanie do Studium Terapii Uzależnień

akredytowanego przez Instytut Psychologii Zdrowia terapeutki w procesie certyfikacji , zatrudnionej w Gminnym Punkcie Informacyjno-Konsultacyjnym dla osób uzależnionych i współuzależnionych od alkoholu oraz dla osób z problemem narkomanii oraz w Poradni Uzależnień.

III. Finansową podstawę realizacji Gminnego Programu stanowią dochody gminy z opłat za wydane zezwolenia na

sprzedaż napojów alkoholowych zgodnie z art. 182 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

IV. Zadania Gminnego Programu ogólne :

  1. ZWIĘKSZENIE DOSTĘPNOŚCI POMOCY TERAPEUTYCZNEJ I REHABILITACYJNEJ DLA OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU I NARKOTYKÓW:

 

  1. Wspieranie działalności Poradni Odwykowej w Gołdapi (udostępnienie pomieszczeń oraz zakup materiałów do prowadzenia zajęć terapeutycznych dla osób uzależnionych od alkoholu, lektury fachowej).

  2. Realizacja zadań pomocy ludziom uzależnionym po przebytym podstawowym programie terapii (programy wspierające , motywujące i podtrzymujące abstynencję, lektura fachowa).

  3. Kierowanie osób realizujących zadania gminnego programu na szkolenia i dofinansowanie szkoleń z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, narkomanii i nikotynizmu oraz zwrot kosztów podróży i zakwaterowania.

  4. Prowadzenie Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego dla osób uzależnionych i współuzależnionych od alkoholu oraz dla osób z problemem narkomanii (udostępnienie pomieszczeń oraz zakup materiałów do prowadzenia zajęć terapeutycznych dla osób uzależnionych od alkoholu i współuzależnionych, prowadzenie grup samopomocowych, grup wsparcia).

  5. Realizacja programów pomocy dla młodzieży używającej napojów alkoholowych, w połączeniu z innymi środkami psychoaktywnymi (programy ograniczania szkód).

  6. Dofinansowanie udziału w konferencjach, sympozjach i innych formach spotkań i szkoleń związanych z podnoszeniem kwalifikacji, ludzi pracujących na rzecz uzależnionych i ich rodzin oraz zwrot kosztów podróży , zakwaterowania oraz materiałów szkoleniowych.

  7. Informowanie społeczności o możliwościach uzyskania pomocy w zakresie terapii oraz o najbliższych placówkach zajmujących się leczeniem osób uzależnionych.

  8. Zakup materiałów informacyjno-edukacyjnych dla instytucji i organizacji współpracujących w rozwiązywaniu problemów alkoholowych i narkomanii

  9. Inne zadania mające wpływ na zwiększenie pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej, wynikłe w trakcie roku.

 

  1. UDZIELANIE RODZINOM, W KTÓRYCH WYSTĘPUJĄ PROBLEMY ALKOHOLOWE, POMOCY PSYCHOSPOŁECZNEJ I PRAWNEJ, A W SZCZEGÓLNOŚCI OCHRONY PRZED PRZEMOCĄ W RODZINIE:

 

  1. Prowadzenie Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego dla ofiar przemocy i ich rodzin- prowadzenie grup samopomocowych dla ofiar przemocy domowej; prowadzenie pomocy indywidualnej z zakresu psychologii i pomocy prawnej.

  2. Wspieranie zespołu interdyscyplinarnego rozwiązującego problemy rodzinne, w tym również alkoholowe i przemoc

  3. Wczesne wykrywanie zagrożeń alkoholowych i narkotykowych w rodzinach przez pracowników socjalnych.

  4. Dofinansowywanie szkoleń w zakresie udzielania pomocy rodzinom z problemem alkoholowym, narkotykowym i doznających przemocy w rodzinie oraz zwrot kosztów podróży i zakwaterowania.

  5. Rozpatrywanie wniosków o wszczęcie postępowania w sprawach o zastosowanie obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu. Wstępne motywowanie osób uzależnionych do podjęcia leczenia przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz kierowanie do biegłych na badania w przedmiocie uzależnienia .

  6. Propagowanie spotkań grup wsparcia dla osób uzależnionych od alkoholu i ich rodzin.

  7. Koordynacja działań dotyczących pomocy ofiarom przemocy, poprzez współdziałanie z policją, pracownikami socjalnymi, szkołami, pracownikami służby zdrowia oraz organizacjami pozarządowymi i osobami fizycznymi, kościołami różnych wyznań realizującymi programy przeciwdziałania przemocy domowej.

  8. Organizowanie lokalnych kampanii edukacyjnych.

  1. PROWADZENIE PROFILAKTYCZNEJ DZIAŁALNOŚCI INFORMACYJNEJ I EDUKACYJNEJ W ZAKRESIE ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII, W SZCZEGÓLNOŚCI DLA DZIECI I MŁODZIEŻY, W TYM PROWADZENIE POZALEKCYJNYCH ZAJĘĆ SPORTOWYCH, A TAKŻE DZIAŁAŃ NA RZECZ DOŻYWIANIA DZIECI UCZESTNICZĄCYCH W POZALEKCYJNYCH PROGRAMACH OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZYCH I SOCJOTERAPEUTYCZNYCH,

  1. Finansowanie: programów profilaktycznych, opracowań autorskich i pilotażowych, zakup materiałów edukacyjnych dotyczących profilaktyki uzależnień, prenumeraty pism, periodyków , literatury fachowej dla uczniów oraz szkoleń dla nauczycieli i rodziców, realizowanych w placówkach oświatowych w ramach szkolnych programów profilaktyki. uczenie umiejętności służących zdrowemu i trzeźwemu życiu.

  2. Promowanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu przez dzieci i młodzież poprzez: wspieranie uczniowskich klubów sportowych i organizacji sportowo-gimnastycznych oraz finansowanie imprez sportowo-rekreacyjnych i sportowych zajęć pozaszkolnych, także w placówkach oświatowych; projektowanie i rozwój oraz poprawa funkcjonowania bazy sportowo – rekreacyjnej.

  3. Tworzenie i współfinansowanie bazy niezbędnej do prowadzenia zajęć pozalekcyjnych w placówkach oświatowych i opiekuńczych. Pomoc w wyposażeniu placówek oświatowych prowadzących zajęcia profilaktyczne oraz socjoterapeutyczne w niezbędny sprzęt i artykuły papiernicze służące realizacji zadania.

  4. Wdrażanie nowych oddziaływań profilaktycznych i edukacyjnych z zakresu alkoholizmu, narkomanii, nikotynizmu , agresji, przemocy np. debaty szkolne, spektakle teatralne, warsztaty, koncerty muzyczno-słowne i inne formy w szkołach i placówkach oświatowo – wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych dostosowanych do wieku dzieci i młodzieży.

  5. Tworzenie warunków do szeroko rozumianej współpracy pomiędzy placówkami oświatowymi, a rodzicami dzieci uczęszczającymi do tych placówek w celu podejmowania wspólnych działań wychowawczych. Rozwijanie umiejętności porozumiewania się z dziećmi na temat alkoholu i narkotyków – zajęcia warsztatowe (np. rodzice, nauczyciele).

  6. Promowanie i dofinansowanie wybranych imprez o charakterze masowym, których przesłaniem jest styl życia bez uzależnień.

  7. Wspieranie organizacji, stowarzyszeń, kościołów różnych wyznań skupiających dzieci i młodzież w realizacji przez nich wszelkich działań i zadań propagujących zdrowy styl życia.

  8. Edukacja publiczna – prezentacja w mediach wiedzy na temat problemów związanych z używaniem i nadużywaniem napojów alkoholowych i narkotyków.

  9. Działania na rzecz przeciwdziałania nietrzeźwości kierowców

  10. Dofinansowanie wypoczynku w różnych formach, w tym obóz terapeutyczny dla dzieci i młodzieży z grup ryzyka – jako jedno z ogniw terapii uzależnień.

  11. Zadania służące propagowaniu profilaktyki uzależnień wynikłe w trakcie roku.

 

  1. WSPOMAGANIE DZIAŁALNOŚCI INSTYTUCJI I STOWARZYSZEŃ SŁUŻĄCEJ ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I NARKOTYKOWYCH:

 

  1. Współpraca z organizacjami pozarządowymi i innymi jednostkami pożytku publicznego w obszarze profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień; promowanie ciekawych projektów i inicjatyw społecznych.

  2. Wspomaganie działalności organizacji, stowarzyszeń młodzieżowych promujących zdrowy tryb życia i abstynencję.

  3. Współfinansowanie konferencji trzeźwościowej.

  4. Wspieranie finansowe i organizacyjne instytucji, stowarzyszeń i organizacji pozarządowych realizujących działania statutowe związane z profilaktyką, rozwiązywaniem problemów uzależnień i ich skutków – zapewnienie bazy lokalowej Klubowi Abstynenta.

  5. Wspieranie organizacji, instytucji pozarządowych, stowarzyszeń i kościołów różnych wyznań realizujących programy edukacyjne, profilaktyczne dla osób z grup ryzyka, posiadających problemy alkoholowe lub uzależnionych od narkotyków, poprzez dofinansowanie imprez kulturalno – sportowych, których ideą przewodnią będzie propagowanie zdrowego i trzeźwego stylu życia.

  6. Współpraca i wspieranie ruchów samopomocowych szczególnie AA, Al-ANON oraz innych.

 

  1. PODEJMOWANIE INTERWENCJI W ZWIĄZKU Z NARUSZENIEM PRZEPISÓW OKREŚLONYCH W ART. 131 I ART. 15 USTAWY ORAZ WYSTĘPOWANIE PRZED SĄDEM W CHARAKTERZE OSKARŻYCIELA PUBLICZNEGO ORAZ PODEJMOWANIE INTERWENCJI W ZWIĄZKU Z NARUSZENIEM PRZEPISÓW OKREŚLONYCH W USTAWIE O WYCHOWANIU W TRZEŹWOŚCI I PRZECIWDZIAŁANIU ALKOHOLIZMOWI.

 

  1. Kontrola przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi w punktach sprzedaży napojów alkoholowych w przedmiocie przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w szczególności sprzedaży napojów alkoholowych osobom, których zachowanie wskazuje, że znajdują się w stanie nietrzeźwości, nieletnim oraz pod zastaw i na kredyt - legitymowanie młodzieży, umieszczenie w widocznym miejscu we wszystkich punktach sprzedaży napojów alkoholowych tabliczki informującej o zakazie sprzedaży napojów alkoholowych osobom poniżej 18 lat.

  2. Kontynuacja działań wynikających z realizacji uchwał Rady Miejskiej dotyczących szczegółowych zasad wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych.

  3. Kontrola w zakresie reklamy i kryptoreklamy napojów alkoholowych.

  4. Podejmowanie działań interwencyjnych w stosunku do osób łamiących przepisy ustawy – wnioskowanie o cofnięcie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz występowanie w charakterze oskarżyciela publicznego.

  5. Współpraca z Powiatową Komendą Policji, dofinansowanie, mająca na celu wprowadzenie dodatkowych sił policji, które przyczyni się do zmniejszenia ilości alkoholu spożywanego przez młodzież w miejscach publicznych, ograniczenia wybryków chuligańskich popełnionych w stanie upojenia alkoholowego, zmniejszenia rozmiarów naruszeń prawa przez osoby kierujące, będące pod wpływem alkoholu.

 

V. ZASADY WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

1. Gminna Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:

  • inicjuje działania w zakresie działań związanych z zapobieganiem alkoholizmowi oraz działań zmierzających do podejmowania czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu przymusu leczenia wobec osób uzależnionych od alkoholu

  • ma kompetencje do kierowania na badanie przez biegłego w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu osoby, które w związku z nadużywaniem alkoholu powodują rozkład życia rodzinnego, demoralizują młodzież, zakłócają spokój lub porządek publiczny,

  • wytycza priorytety gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,

  • opiniuje wnioski o dotacje z środków finansowych budżetu gminy pochodzących z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,

  • opiniuje wnioski w sprawie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych dotyczące zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami Rady Gminy.

2. Członkom Komisji przysługuje miesięczne wynagrodzenie, za udział w realizacji zadań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych rekompensujące:

- nakład pracy związany z udziałem w posiedzeniach i pracach zespołowych,

- koszty przejazdu na posiedzenia,

- utracone zarobki.

3.Wysokość ryczałtu ustala się w sposób następujący:

1) Przewodniczący Komisji - 80%

2) pozostali członkowie Komisji - 38%

minimalnego wynagrodzenia za pracę pracowników, określonego Zarządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej.

4. Ryczałt wypłacany jest z dołu.

5. Wysokość ryczałtu określonego w ust. 3 ulega proporcjonalnemu zmniejszeniu za nieusprawiedliwioną nieobecność na posiedzeniach według następującego wzoru: (ilość nieobecności : łączna ilość posiedzeń w miesiącu x wysokość przysługującego ryczałtu).

6. W przypadku gdy w miesiącu nie odbędzie się co najmniej jedno posiedzenie (z braku quorum lub nie zostanie zwołane) – ryczałt nie przysługuje z zastrzeżeniem ust. 7.

7. Wymogu określonego w ust. 6 nie stosuje się w miesiącu lipcu i sierpniu.

8. Za usprawiedliwioną uważa się nieobecność w pracach z powodu:

      1. choroby albo konieczności opieki nad chorym – potwierdzonej zwolnieniem lekarskim,

      2. innego, jeżeli Przewodniczący Komisji uzna tą nieobecność za usprawiedliwioną.