Aktualności

Wtorek, 12 kwietnia 2011

w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na 2011r.

UCHWAŁA Nr V/30/11

Rady Miejskiej w Gołdapi

z dnia 1 marca 2011 r.

 

w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2011

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm.) i art. 41 ust. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj. Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.) oraz art. 10 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 179, poz. 1485 z późn. zm.) Rada Miejska uchwala, co następuje:

 

§ 1. Przyjmuje się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2011 stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2. Traci moc uchwała Nr XLVI/286/10 z dnia 30 marca 2010 roku w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2010.

 

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi.

 

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2011 roku.

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

 

Wojciech Hołdyński

 

Załącznik

do Uchwały Nr V/30/11

Rady Miejskiej w Gołdapi

z dnia 1.03.211r.

 

 

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2011

 

Główne kierunki działań strategicznych samorządów lokalnych w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii zostały wyznaczone przez:

- ustawę z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wraz z nowelizacjami,

- Założenia Narodowego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych opracowanego przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

- ustawę z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii, z późniejszymi zmianami.

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii zwany dalej Gminnym Programem określa lokalną strategię w zakresie profilaktyki oraz minimalizacji szkód społecznych i indywidualnych wynikających z używania alkoholu i narkotyków.

Program przedstawia zadania własne gminy wynikające z art. 4¹ ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zgodnie z treścią tej ustawy zadania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi wykonuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, w szczególności: tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie motywuje powstrzymywanie się od spożywania alkoholu; działalność wychowawczą i informacyjną; ograniczanie dostępności do alkoholu; leczenie, rehabilitację i reintegrację osób uzależnionych od alkoholu; zapobieganie negatywnym następstwom nadużywania alkoholu.

Program zawiera równocześnie zadania własne gminy w obszarze profilaktyki i terapii narkomanii zapisane w ustawie z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii – szczególnie działalność wychowawczą, edukacyjną, informacyjną i zapobiegawczą oraz leczenie i rehabilitację osób uzależnionych.

Niniejszy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii jest kontynuacją zadań realizowanych w latach ubiegłych oraz nowych przedsięwzięć. Stanowi opis działań będących jednocześnie zadaniami własnymi gminy w obszarze tych zagadnień społecznych, które będą realizowane w 2011 roku.

Program proponuje całościowe podejście do problematyki uzależnień, nie dzielące jej na poszczególne kategorie: rozwiązywanie problemów alkoholowych, przeciwdziałanie narkomanii, nikotynizmowi czy przemocy w rodzinie. Stanowi wytyczną do szeroko rozumianych przedsięwzięć i działań promujących model zdrowego i trzeźwego stylu życia, aktywnego wypoczynku oraz ograniczających rozmiary występujących problemów.

Program podkreśla rolę właściwych działań edukacyjno – profilaktycznych sprzyjających sytuacjom, w których dobrowolny, własny i świadomy wybór zmniejszy skalę zagrożenia. Konieczne jest w tym zakresie współdziałanie wszystkich placówek, instytucji, stowarzyszeń, organizacji pozarządowych, kościołów z terenu całej gminy.

 

I. Ustala się na rok 2011 następujące cele i kierunki działań Programu:

Podstawowym celem programu jest zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych, zmniejszenie rozmiarów tych, które aktualnie występują oraz zwiększenie zasobów niezbędnych do radzenia sobie z już istniejącymi problemami poprzez:

1. Kreowanie lokalnej polityki rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii oraz propagowanie trzeźwego stylu życia, aktywnego wypoczynku.

2. Zmniejszanie rozmiarów uszkodzeń zdrowia spowodowanych nadużywaniem alkoholu, innych środków psychoaktywnych.

3. Ograniczanie zaburzeń życia rodzinnego i społecznego wywołanych używaniem alkoholu, przemocą i innymi czynnikami niszczącymi życie rodzinne i społeczne.

4. Zapobieganie spożywaniu alkoholu oraz innych środków psychoaktywnych (nikotyna, narkotyki, dopalacze) ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży.

5. Ulepszenie sposobów radzenia sobie z problemami aktualnie występującymi w gminie.

6. Zwiększenie wiedzy młodzieży i dorosłych w zakresie problemów alkoholowych.

7. Zwiększenie zdolności do radzenia z problemami aktualnie istniejącymi.

8. Zmniejszenie udziału nietrzeźwości wśród przyczyn naruszenia prawa, porządku publicznego i zmniejszenia rozmiaru naruszeń prawa na rynku alkoholowym.

9.Tworzenie bazy materialnej, organizacyjnej i merytorycznej dla realizacji programu.

 

II. Zawarte w programie kierunki działań wskazują, że w 2011 roku należy zwrócić uwagę na:

- uwzględnianie problematyki przemocy w rodzinie związanej z nadużywaniem alkoholu,

- uwzględnienie oddziaływań profilaktycznych na dzieci i młodzież oraz dorosłych,

- dalsze wspieranie systemu lecznictwa odwykowego,

- uwzględnienie problematyki narkomanii i nikotynizmu zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży,

- przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i bezdomności.

    - przestrzeganie prawa w zakresie niepodawania alkoholu nieletnim w punktach sprzedaży na terenie miasta,

- zwiększenie oddziaływań socjoterapeutycznych na dzieci i młodzież z rodzin dysfunkcyjnych

- zwiększenie oddziaływań terapeutycznych osób uzależnionych

 

III. Finansową podstawę realizacji Gminnego Programu stanowią dochody gminy z opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych zgodnie z art. 182 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

 

IV. Zadania Gminnego Programu ogólne:

    1. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków:

    a) Wspieranie działalności Poradni Odwykowej w Gołdapi (zakup programów psychoterapii uzależnienia od alkoholu, materiałów biurowych, materiałów edukacyjnych do prowadzenia zajęć terapeutycznych dla osób uzależnionych od alkoholu oraz dla terapeutów).

    b) Realizacja zadań pomocy ludziom uzależnionym po przebytym podstawowym programie terapii (programy wspierające, motywujące i podtrzymujące abstynencję, lektura fachowa).

    c) Kierowanie osób realizujących zadania gminnego programu na szkolenia i dofinansowanie szkoleń z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, narkomanii i nikotynizmu oraz zwrot kosztów podróży i zakwaterowania.

    d) Prowadzenie Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego dla osób uzależnionych i współuzależnionych od alkoholu oraz dla osób z problemem narkomanii (zakup materiałów biurowych, materiałów edukacyjnych dla osób uzależnionych od alkoholu i współuzależnionych, grup wsparcia oraz dla terapeuty)

    e) Realizacja programów pomocy dla młodzieży używającej napojów alkoholowych, w połączeniu z innymi środkami psychoaktywnymi (programy ograniczania szkód), finansowanie realizowanych programów socjoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych.

    f) Utworzenie i finansowanie działalności świetlicy socjoterapeutycznej dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym, z rodzin dysfunkcyjnych

    g) Dofinansowanie udziału w konferencjach, sympozjach i innych formach spotkań i szkoleń związanych z podnoszeniem kwalifikacji, ludzi pracujących na rzecz uzależnionych i ich rodzin oraz zwrot kosztów podróży , zakwaterowania oraz materiałów szkoleniowych.

    h) Informowanie społeczności o możliwościach uzyskania pomocy w zakresie terapii oraz o najbliższych placówkach zajmujących się leczeniem osób uzależnionych.

    i) Zakup materiałów informacyjno-edukacyjnych dla instytucji i organizacji współpracujących w rozwiązywaniu problemów alkoholowych i narkomanii

    j) Inne zadania mające wpływ na zwiększenie pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej, wynikłe w trakcie roku.

    2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie:

    a) Prowadzenie Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego dla ofiar przemocy i ich rodzin- prowadzenie grup samopomocowych dla ofiar przemocy domowej; prowadzenie pomocy indywidualnej z zakresu psychologii i pomocy prawnej.

    b) Wspieranie zespołu interdyscyplinarnego rozwiązującego problemy rodzinne, w tym również alkoholowe i przemoc

    c) Wczesne wykrywanie zagrożeń alkoholowych i narkotykowych w rodzinach przez pracowników socjalnych.

    d) Dofinansowywanie szkoleń w zakresie udzielania pomocy rodzinom z problemem alkoholowym, narkotykowym i doznających przemocy w rodzinie oraz zwrot kosztów podróży i zakwaterowania.

    e) Rozpatrywanie wniosków o wszczęcie postępowania w sprawach o zastosowanie obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu. Wstępne motywowanie osób uzależnionych do podjęcia leczenia przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz kierowanie do biegłych na badania w przedmiocie uzależnienia.

    f) Propagowanie spotkań grup wsparcia dla osób uzależnionych od alkoholu i ich rodzin.

    g) Koordynacja działań dotyczących pomocy ofiarom przemocy, poprzez współdziałanie z policją, pracownikami socjalnymi, szkołami, pracownikami służby zdrowia oraz organizacjami pozarządowymi i osobami fizycznymi, kościołami różnych wyznań realizującymi programy przeciwdziałania przemocy domowej.

    h) Realizacja programów edukacyjno-korekcyjnych dla sprawców przemocy w rodzinie

    i) Organizowanie lokalnych kampanii edukacyjnych.

    3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych:

    a) Finansowanie: programów profilaktycznych, opracowań autorskich i pilotażowych, zakup materiałów edukacyjnych dotyczących profilaktyki uzależnień, prenumeraty pism, periodyków, literatury fachowej dla uczniów i nauczycieli oraz szkoleń dla nauczycieli i rodziców, realizowanych w placówkach oświatowych w ramach szkolnych programów profilaktyki,uczenie umiejętności służących zdrowemu i trzeźwemu życiu.

    b) Promowanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu przez dzieci i młodzież poprzez: wspieranie uczniowskich klubów sportowych i organizacji sportowo-gimnastycznych oraz finansowanie imprez sportowo-rekreacyjnych i sportowych zajęć pozaszkolnych, także w placówkach oświatowych; projektowanie i rozwój oraz poprawa funkcjonowania bazy sportowo – rekreacyjnej.

    c) Tworzenie i współfinansowanie bazy niezbędnej do prowadzenia zajęć pozalekcyjnych w placówkach oświatowych i opiekuńczych. Pomoc w wyposażeniu placówek oświatowych prowadzących zajęcia profilaktyczne oraz socjoterapeutyczne w niezbędny sprzęt i artykuły papiernicze służące realizacji zadania.

    d) Wdrażanie nowych oddziaływań profilaktycznych i edukacyjnych z zakresu alkoholizmu, narkomanii, nikotynizmu, agresji, przemocy np. debaty szkolne, spektakle teatralne, warsztaty, koncerty muzyczno-słowne i inne formy w szkołach i placówkach oświatowo – wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych dostosowanych do wieku dzieci i młodzieży.

    e) Tworzenie warunków do szeroko rozumianej współpracy pomiędzy placówkami oświatowymi, a rodzicami dzieci uczęszczającymi do tych placówek w celu podejmowania wspólnych działań wychowawczych. Rozwijanie umiejętności porozumiewania się z dziećmi na temat alkoholu i narkotyków – zajęcia warsztatowe (np. rodzice- nauczyciele, rodzice-dzieci).Podejmowanie działań budujących więź między rodzicami a dziećmi.

    f) Wspieranie działań świetlic wiejskich promujących wspieranie więzi rodzinnych, zdrowego stylu życia bez uzależnień

    g) Organizowanie lokalnych kampanii edukacyjnych,debat,konferencji, kampanii edukacyjnych w placówkach oświatowych m. in. kampanii „Zachowaj trzeźwy umysł”

h) Promowanie i dofinansowanie wybranych imprez o charakterze masowym, których przesłaniem jest styl życia bez uzależnień.

    i) Wspieranie organizacji, stowarzyszeń, kościołów różnych wyznań skupiających dzieci i młodzież w realizacji przez nich wszelkich działań i zadań propagujących zdrowy styl życia.

    j) Edukacja publiczna, prezentacja w mediach wiedzy na temat problemów związanych z używaniem i nadużywaniem napojów alkoholowych i narkotyków.

    k) Działania na rzecz przeciwdziałania nietrzeźwości kierowców

    l) Dofinansowanie wypoczynku w różnych formach, w tym obóz terapeutyczny dla dzieci i młodzieży z grup ryzyka – jako jedno z ogniw terapii uzależnień.

    m) Zadania służące propagowaniu profilaktyki uzależnień wynikłe w trakcie roku.

    4. Wspomaganie działalności instytucji i stowarzyszeń służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych i narkotykowych:

    a) Współpraca z organizacjami pozarządowymi i innymi jednostkami pożytku publicznego w obszarze profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień; promowanie ciekawych projektów i inicjatyw społecznych.

    b) Wspomaganie działalności organizacji, stowarzyszeń młodzieżowych promujących zdrowy tryb życia i abstynencję.

    c) Współfinansowanie konferencji trzeźwościowej.

    d) Wspieranie finansowe i organizacyjne instytucji, stowarzyszeń i organizacji pozarządowych realizujących działania statutowe związane z profilaktyką, rozwiązywaniem problemów uzależnień i ich skutków – zapewnienie bazy lokalowej Klubowi Abstynenta.

    e) Wspieranie organizacji, instytucji pozarządowych, stowarzyszeń i kościołów różnych wyznań realizujących programy edukacyjne, profilaktyczne dla osób z grup ryzyka, posiadających problemy alkoholowe lub uzależnionych od narkotyków, poprzez dofinansowanie imprez kulturalno – sportowych, których ideą przewodnią będzie propagowanie zdrowego i trzeźwego stylu życia.

    f) Zapewnienie bazy lokalowej, współpraca i wspieranie ruchów samopomocowych szczególnie AA, Al-ANON oraz innych.

    5. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i art. 15 ustawy , występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego oraz podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem innych przepisów określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi:

    a) Kontrola przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi w punktach sprzedaży napojów alkoholowych w przedmiocie przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w szczególności sprzedaży napojów alkoholowych osobom, których zachowanie wskazuje, że znajdują się w stanie nietrzeźwości, nieletnim oraz pod zastaw i na kredyt - legitymowanie młodzieży, umieszczenie w widocznym miejscu we wszystkich punktach sprzedaży napojów alkoholowych tabliczki informującej o zakazie sprzedaży napojów alkoholowych osobom poniżej 18 lat.

    b) Kontynuacja działań wynikających z realizacji uchwał Rady Miejskiej dotyczących szczegółowych zasad wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych.

    c) Kontrola w zakresie reklamy i kryptoreklamy napojów alkoholowych.

    d) Podejmowanie działań interwencyjnych w stosunku do osób łamiących przepisy ustawy – wnioskowanie o cofnięcie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz występowanie w charakterze oskarżyciela publicznego.

    e) Współpraca z Powiatową Komendą Policji, która przyczyni się do zmniejszenia ilości alkoholu spożywanego przez młodzież w miejscach publicznych, ograniczenia wybryków chuligańskich popełnionych w stanie upojenia alkoholowego, zmniejszenia rozmiarów naruszeń prawa przez osoby kierujące, będące pod wpływem alkoholu.

V. Zasady wynagradzania członków gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych

1. Gminna Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:

    - inicjuje działania w zakresie działań związanych z zapobieganiem alkoholizmowi oraz działań zmierzających do podejmowania czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu przymusu leczenia wobec osób uzależnionych od alkoholu

    - ma kompetencje do kierowania na badanie przez biegłego w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu osoby, które w związku z nadużywaniem alkoholu powodują rozkład życia rodzinnego, demoralizują młodzież, zakłócają spokój lub porządek publiczny,

    - wytycza priorytety gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,

    - opiniuje wnioski o dotacje z środków finansowych budżetu gminy pochodzących z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,

    - opiniuje wnioski w sprawie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych dotyczące zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami Rady Gminy.

2. Członkom Komisji przysługuje miesięczne wynagrodzenie, za udział w realizacji zadań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych rekompensujące:

- nakład pracy związany z udziałem w posiedzeniach i pracach zespołowych,

- koszty przejazdu na posiedzenia,

- utracone zarobki.

3. Wysokość ryczałtu ustala się w sposób następujący:

1) Przewodniczący Komisji - 80%

2) pozostali członkowie Komisji - 38%

minimalnego wynagrodzenia za pracę pracowników, określonego Zarządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej.

4. Ryczałt wypłacany jest z dołu.

5. Wysokość ryczałtu określonego w ust. 3 ulega proporcjonalnemu zmniejszeniu za nieusprawiedliwioną nieobecność na posiedzeniach według następującego wzoru: (ilość nieobecności: łączna ilość posiedzeń w miesiącu x wysokość przysługującego ryczałtu).

6. W przypadku gdy w miesiącu nie odbędzie się co najmniej jedno posiedzenie (z braku quorum lub nie zostanie zwołane) – ryczałt nie przysługuje.

7. Za usprawiedliwioną uważa się nieobecność w pracach z powodu:

      1. choroby albo konieczności opieki nad chorym – potwierdzonej zwolnieniem lekarskim,

      2. innego, jeżeli Przewodniczący Komisji uzna tą nieobecność za usprawiedliwioną.

VI. Pełnomocnik burmistrza Gołdapi ds. uzależnień

1. Do podstawowych zadań pełnomocnika Burmistrza ds. Uzależnień należy koordynowanie zadań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziała Narkomanii, a w szczególności:

- wdrażanie i propagowanie na terenie gminy ogólnopolskich i regionalnych programów przeciwdziałania i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz prowadzenia kampanii profilaktyczno-edukacyjnych

- prowadzenie spraw związanych z działalnością Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

- przeprowadzanie analizy problemów alkoholowych i stanu zasobów w dziedzinie ich rozwiązywania

- przygotowywanie wspólnie z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i przedkładanie Burmistrzowi Gołdapi:

a) projektu Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na dany rok

b) projektu preliminarza wydatkowania środków na realizację Programu

c) projektu sprawozdania z realizacji Programu

- udział w posiedzeniach Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

- planowanie, koordynowanie i inicjowanie działań na rzecz przeciwdziałania narkomanii w gminie

2. Pełnomocnikowi przysługuje miesięczne wynagrodzenie w wysokości wynagrodzenia członka Komisji -tj. 38% minimalnego wynagrodzenia za pracę pracowników, określonego Zarządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej. Wynagrodzenie płatne z dołu.