Aktualności

Środa, 19 października 2011

w/s trybu prac nad projektem uchwały budżetowej oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu Gminy Gołdap

 

Uchwała Nr XIII/80/2011

Rady Miejskiej w Gołdapi

z dnia 27 września 2011 r.

 

w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej oraz rodzajów
i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu Gminy Gołdap

 

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt.15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zmianami) Rada Miejska w Gołdapi uchwala, co następuje:

 

§ 1. 1. Burmistrz Gołdapi, w terminie do dnia 15 września, określa w drodze zarządzenia zakres, zasady i tryb opracowania materiałów planistycznych do projektu budżetu na kolejny rok.

 

2. Wnioski o uwzględnienie realizacji zadań w projekcie budżetu, kierownicy gminnych jednostek budżetowych, instytucji kultury, radni, organy jednostek pomocniczych miasta – Rady Osiedli oraz inne osoby mogą składać Burmistrzowi Gołdapi w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy. Wnioski winny zawierać dane dotyczące proponowanych nakładów finansowych wraz z ich uzasadnieniem.

 

3. Kierownicy Wydziałów Urzędu Miejskiego w oparciu o wnioski, o których mowa w ust.2 opracowują według właściwości zbiorcze plany finansowe dochodów i wydatków w szczegółowości dział, rozdział, paragraf, opiniują projekty planów finansowych jednostek organizacyjnych gminy, projekty planów finansowych dochodów na wydzielonym rachunku oświatowych jednostek budżetowych i wydatków nimi finansowanych i przekazują je Skarbnikowi Gminy w terminie do dnia 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy.

 

4. Zbiorcze plany finansowe powinny zawierać propozycje realizacji zadań Gminy Gołdap przez inne podmioty (np. organizacje pozarządowe, podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego itp.). Wydziały oszacują wysokość środków na te zadania z uwzględnieniem obszaru i rodzaju zadania oraz ujęcia w klasyfikacji budżetowej.

 

§ 2.1. Skarbnik Gminy, w oparciu o dostarczone materiały i wnioski, uwzględniając wszystkie źródła dochodów, a w szczególności źródła dochodów własnych Gminy Gołdap, dotacje celowe na realizację zadań własnych
i zleconych z zakresu administracji rządowej oraz subwencje z budżetu państwa
opracowuje prognozę wysokości dochodów oraz zestawienie wydatków uwzględniające obligatoryjne wydatki Gminy Gołdap w roku budżetowym, wynikające z zaciągniętych zobowiązań oraz realizacji zadań obowiązkowych, zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych Gminie ustawami.

 

2. Burmistrz, na podstawie przedłożonych przez Skarbnika Gminy materiałów, opracowuje projekt uchwały budżetowej.

 

3. Zapisy ujęte w projekcie uchwały budżetowej powinny być zgodne, w zakresie zadań/przedsięwzięć i kwot przewidzianych na dany rok budżetowy, z danymi wykazanymi w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap.

 

§ 3. 1. Projekt uchwały budżetowej określa w szczególności:

  1. planowane dochody według działów, rozdziałów klasyfikacji budżetowej, w podziale na dochody bieżące i dochody majątkowe według ich źródeł w tym dotacji i środków na finansowanie zadań realizowanych z udziałem środków, o których mowa w art.5 ust 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych,

  2. planowane wydatki bieżące budżetu według działów, rozdziałów klasyfikacji budżetowej, z wyszczególnieniem:

      a) wydatków jednostek budżetowych na wynagrodzenia i składki od nich naliczane,

      b) pozostałych wydatków bieżących związanych z realizacją statutowych zadań jednostek budżetowych,

      c) świadczeń na rzecz osób fizycznych,

      d) dotacji,

      e) wydatków na obsługę długu publicznego i wypłat z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji,

      3) planowane wydatki majątkowe budżetu według działów, rozdziałów, z wyszczególnieniem:

      a) wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne,

      b) wydatki na zakup i objęcie akcji oraz wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego,

    4) wyodrębnione z wydatków o których mowa w pkt 2 i 3:

      a) wydatki na finansowanie zadań realizowanych z udziałem środków,
      o których mowa w art.5 ust 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych,

      b) wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej
      i innych zadań zleconych gminie odrębnymi ustawami,

      c) wydatki realizowane na podstawie umów i porozumień zawartych z innymi jednostkami samorządu terytorialnego i w ramach pomocy udzielanej innym jednostkom samorządu terytorialnego,

      d) wydatki związane z realizacją Programów Przeciwdziałania Narkomanii
      i Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

    5) wykaz rezerw ujętych w planie wydatków budżetowych,

      6) kwotę planowanego deficytu lub nadwyżki budżetowej oraz źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetowej;

    7) kwoty planowanych przychodów i rozchodów budżetu;

    8) limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych związanych z pokryciem występującego w ciągu roku przejściowego deficytu oraz pożyczek w państwowych funduszach celowych na finansowanie przedsięwzięć ujętych w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Gołdap,

    9) plany przychodów i wydatków oraz plany dochodów wydzielonych rachunków dochodów oświatowych jednostek budżetowych i wydatków nimi finansowanych,

    10) dotacje podmiotowe i celowe przekazywane z budżetu Gminy Gołdap na podstawie odrębnych przepisów,

    11) upoważnienia dla Burmistrza Gołdapi, do zaciągania zobowiązań w ramach limitów o których mowa w pkt 8.

 

2. Projekt uchwały budżetowej może zawierać również:

    1) upoważnienia dla Burmistrza Gołdapi do dokonywania zmian w budżecie,
    w zakresie określonym w art. 258 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 o finansach publicznych,

    2) upoważnienie dla Burmistrza Gołdapi, lokowania wolnych środków w wybranych przez siebie bankach,

    3) inne upoważnienia i postanowienia dotyczące wykonania budżetu.

 

3. W projekcie budżetu tworzy się rezerwę ogólną oraz rezerwę celową na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego i mogą być także tworzone inne rezerwy celowe.

 

4. Do projektu uchwały budżetowej Burmistrz dołącza uzasadnienie i dodatkowe informacje, które obejmują w szczególności:

    1) omówienie sposobu kalkulowania planowanych dochodów;

    2) przedstawienie zadań uzasadniających przyjęcie planowanych wydatków:

    3) wykaz tytułów składających się na dług publiczny Gminy Gołdap oraz wykaz udzielonych poręczeń, gwarancji i udzielonych z budżetu pożyczek,

    4) informację o zaawansowaniu kontynuowanych inwestycji, informację o proponowanych nowych wydatkach majątkowych i sposobie ich finansowania, a w przypadku inwestycji przewidywanych do realizacji z udziałem środków obcych ze wskazaniem etapu aplikowania o ich współfinansowanie,

    5) uzasadnienie kwot przewidywanych przychodów i rozchodów budżetu,

    6) wskazanie przyjętych w projektowaniu wskaźników np. cen towarów i usług, inflacji, itp.

 

§ 4. 1. Projekt uchwały budżetowej Burmistrz przedkłada do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy Przewodniczącemu Rady Miejskiej oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej celem zaopiniowania.

 

2. Burmistrz umożliwia zapoznanie się z projektem uchwały budżetowej mieszkańcom przez zamieszczenie go w Biuletynie Informacji Publicznej i udostępnienie do wglądu w formie papierowej w Biurze Rady Miejskiej.

 

3. Burmistrz, w ciągu 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej Radzie Miejskiej, przekazuje informację podległym jednostkom niezbędną do opracowania projektów planów finansowych.

 

4. Jednostki opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania danych, o których mowa w ust. 3 nie później jednak niż do 22 grudnia.

 

5. Burmistrz weryfikuje otrzymane projekty planów finansowych pod względem ich zgod­ności z projektem uchwały budżetowej i w przypadku stwierdzenia różnic wprowadza w nich odpowiednie zmiany, informując o ich dokonaniu kierownika jednostki budżetowej.

 

6. Zweryfikowane plany finansowe, o których mowa w ust. 3, stanowią podstawę gospodarki finansowej w okresie od dnia 1 stycznia roku budżetowego do dnia opracowania planu finansowego na podstawie informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków wynikających z uchwały budżetowej

 

§ 5. 1. Przewodniczący Rady Miejskiej przekazuje niezwłocznie projekt budżetu wraz z materiałami informacyjnymi do zaopiniowania stałym komisjom Rady Miejskiej.

 

2. Komisje w terminie 14 dni odbywają posiedzenia, na których formułowane są opinie o projekcie budżetu. W przypadku zgłoszenia propozycji wprowadzenia do budżetu nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidzianego w projekcie, istnieje obowiązek wskazania przez komisję źródła jego finansowania.

 

3. Opinie te dostarczane są w ciągu 3 dni Komisji ds. Rozwoju Gospodarczego i Budżetu i są podstawą do sformułowania przez Komisję w terminie 7 dni od ich uzyskania, ostatecznej opinii o projekcie budżetu.

 

4.  W posiedzeniu Komisji ds. Rozwoju Gospodarczego i Budżetu, na którym opiniowany jest projekt budżetu, mogą uczestniczyć radni.

 

§ 6. 1. Wnioski wynikające z opinii Komisji ds. Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o projekcie budżetu przekazanej Burmistrzowi, mogą zostać ujęte w ostatecznej wersji projektu uchwały budżetowej.

 

2. Pominięcie wniosków Komisji ds. Rozwoju Gospodarczego i Budżetu w ostatecznej wersji projektu uchwały budżetowej wymaga uzasadnienia Burmistrza.

 

3. Autopoprawki i wnioski uwzględnione przez Burmistrza w projekcie ostatecznej wersji uchwały budżetowej zostaną zredagowane w formie odrębnego dokumentu i przedstawione Radnym przed rozpoczęciem sesji, na której uchwalany ma być budżet Gminy Gołdap.

 

§ 7.1. Uchwałę budżetową Rada Miejska uchwala do dnia 31 grudnia poprzedzającego rok budżetowy, a szczególnie uzasadnionych przypadkach – nie później niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego.

 

      2.Porządek obrad sesji, na której uchwalany ma być budżet Gminy Gołdap winien zawierać następujące punkty:

      1) omówienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem;

    2) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie budżetu;

    3) przedstawienie proponowanych do projektu budżetu autopoprawek wynikających z konsultacji projektu budżetu z różnymi środowiskami i poprawek wynikających
    z uwzględnionych wniosków złożonych przez
    Komisję ds. Rozwoju Gospodarczego i Budżetu ,

    4) głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.

 

§ 8. W przypadku nie uchwalenia budżetu przez Radę Miejską do końca roku poprzedzającego rok budżetowy, przedstawiony przez Burmistrza Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej projekt budżetu stanowi podstawę gospodarki finansowej Gminy Gołdap lecz nie dłużej niż do 31 stycznia roku budżetowego.

 

§ 9. Traci moc Uchwała Nr XIV/93/99 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 23 listopada 1999r. w sprawie określania procedury opracowywania i uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

§ 10. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi.

 

§ 11. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego.

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

 

 

 

 

(-) Wojciech Hołdyński