Aktualności

Poniedziałek, 23 stycznia 2012

w/s przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2012


UCHWAŁA Nr XV/104/2011
Rady Miejskiej w Gołdapi
z dnia 29 grudnia 2011 roku

w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2012

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r.  Nr 142, poz.1591 z późn. zm.) i art. 41 ust. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj. Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.) oraz art. 10 ust. 1i 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 179, poz. 1485 z późn. zm.)  Rada Miejska uchwala, co następuje:

§ 1. Przyjmuje się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania  Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2012 stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Traci moc uchwała Nr V/30/11 z dnia 1 marca 2011roku w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok  2011.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi.

§ 4. Uchwała wchodzi w  życie z dniem  1 stycznia  2012 roku.


Przewodniczący Rady Miejskiej
         (-)Wojciech Hołdyński



                                                                          Załącznik  do
                                                                                              Uchwały Nr XV/104/2011
                                                                                               Rady Miejskiej w Gołdapi
                                                                                    z dnia 29.12.2011 r



Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2012


I. Wprowadzenie
A) Alkohol
Problem uzależnienia od alkoholu – mimo podejmowanych od wielu lat działań mających na celu zwiększenie świadomości na temat konsekwencji jego nadużywania oraz dostępności do świadczeń terapeutycznych związanych z leczeniem uzależnień – stale utrzymuje tendencję wzrostową. Problem ten jest znaczący zarówno w skali lokalnej, regionalnej, jak również całego kraju. Posługując się wskaźnikami europejskimi oraz wynikami polskich badań społecznych, liczbę osób uzależnionych w Polsce można oszacować na ok. 700-900 tys., zaś osób pijących alkohol ryzykownie i szkodliwie na około 4 miliony.
Według Światowej Organizacji Zdrowia, alkohol znajduje się na trzecim miejscu wśród czynników ryzyka dla zdrowia populacji, a ponad 60 różnych rodzajów chorób i urazów ma związek z alkoholem. Corocznie z przyczyn bezpośrednio i pośrednio związanych z używaniem alkoholu, umiera w Polsce kilkanaście tysięcy osób, z czego połowa przypada na zgony spowodowane bezpośrednio piciem alkoholu.
Alkohol jest najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną wśród młodzieży szkolnej w Polsce. Najbardziej popularnym napojem alkoholowym wśród młodzieży jest piwo.
Wśród różnych problemów społecznych w naszym kraju, te związane z alkoholem są jednymi z trudniejszych do rozwiązania. Uzależnienie od alkoholu jest postępującą i śmiertelną chorobą bio-psycho-społeczną. Nadużywanie alkoholu jest przyczyną wielu negatywnych zjawisk zachodzących w różnych obszarach życia społecznego, ekonomicznego, ale przede wszystkim wielką tragedią osoby uzależnionej jak i jej współuzależnionej rodziny.
B) Narkomania
Narkomania to patologiczne zjawisko społeczne, w którym uzależnienie spowodowane krótszym lub dłuższym zażywaniem leków (głównie leków przeciwbólowych, środków narkotycznych) lub innych środków uzależniających.
Od kilku lat narkomania utraciła swój marginalny charakter, dotyczący jedynie wąskiego kręgu zbuntowanej młodzieży, stając się zjawiskiem coraz bardziej powszechnym i obecnym. Skala zjawiska wzrasta, obejmując coraz młodsze dzieci. Sytuację utrudnia fakt, iż wykrywalność uzależnienia we wczesnym stadium jest sporadyczna ze względu na wielość stosowanych środków, brak wiedzy rodziców. Problem staje się dzisiaj bardziej powszechny w szkołach, dyskotekach i innych miejscach, w których można w sposób łatwy i anonimowy sprzedać czy zażyć narkotyk.
II. Diagnoza
    Diagnoza powstała w oparciu o materiały zebrane przez Pełnomocnika Burmistrza ds. Uzależnień oraz dane statystyczne pozyskane następujących podmiotów:
Komendy Powiatowej Policji w Gołdapi,
Straży Miejskiej w Gołdapi,
Ośrodka Pomocy Społecznej w Gołdapi,
Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
Gminnego Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego dla uzależnionych i współuzależnionych od alkoholu, dla ofiar przemocy i ich rodzin oraz dla osób z problemem narkomanii,
Indywidualna Specjalistyczna Praktyka Lekarska Dariusz Chałas Poradnia Uzależnień,
Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Gołdapi,
Szkół z terenu gminy Gołdap.
          Na terenie gminy Gołdap obowiązują następujące uchwały Rady Miejskiej i zarządzenia Burmistrza dotyczące profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych:
Uchwała Nr V/30/11 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 1 marca 2011r. w sprawie przyjęcia „Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gołdapi na 2011 rok”
Uchwała Nr XXXVII/198/2001 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 27 sierpnia 2001r. w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży
Uchwała Nr X/66/99 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 26 maja 1999r. w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży, warunków prowadzenia sprzedaży oraz przeprowadzania kontroli w zakresie przestrzegania zasad obrotu tymi napojami
Zarządzenie Nr 879/III/2010 Burmistrza Gołdapi z dnia 4 marca 2010r. w sprawie powołania pełnomocnika Burmistrza Gołdapi ds. Uzależnień
członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powoływani są zarządzeniami Burmistrza Gołdapi.
Oficjalny rynek napojów alkoholowych w gminie Gołdap (stan na 31.12.2008r.) liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych:

Ogółem
(wszystkich punktów sprzedaży)

„symbol”→
w tym z napojami - w/g zawartości alkoholu w % - przeznaczonymi do spożycia:

poza miejscem sprzedaży:
w miejscu sprzedaży:

do 4,5 oraz piwa
„A”
od 4,5 do 18
(za wyjątkiem piwa)
„B”

powyżej 18
„C”

razem

do 4,5
oraz piwa
„A”
od 4,5 do 18 (za wyjątkiem piwa)
„B”

powyżej
18
„C”

razem

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.

84

55

34

15

55

29

12

15

29
Źródło: Urząd Miejski
Liczba mieszkańców przypadających na 1 punkt sprzedaży alkoholu - ok. 243.
Oficjalny rynek napojów alkoholowych w gminie Gołdap (stan na 31.12.2009r.) liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych:

Ogółem
(wszystkich punktów
sprzedaży)

„symbol”→
w tym z napojami - w/g zawartości alkoholu w % - przeznaczonymi do spożycia:

poza miejscem sprzedaży:
w miejscu sprzedaży:

do 4,5
oraz piwa
„A”
od 4,5 do 18
(za wyjątkiem piwa)
„B”

powyżej 18
„C”

razem

do 4,5
oraz piwa
„A”
od 4,5 do 18 (za wyjątkiem piwa)
„B”

powyżej
18
„C”

razem

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.

87

51

32

18

51

36

15

14

36
Punkty sprzedaży napojów alkoholowych - w/g ich rodzajów:
            a) s k l e p y - 51 punktów sprzedaży:
Punkty posiadające zezwolenia na sprzedaż - z zawartością alkoholu (symbol):
ilość punktów
do 4,5 %  i piwo („A”)
51
do 4,5 %  i piwo oraz od 4,5 % do 18 % („A” i „B”)
32
do 4,5 %  i piwo, od 4,5 % do 18 %  i powyżej 18 % ( „A’; „B” i „C”)
18
od 4,5 % i piwo oraz powyżej 18 % („A” i „C”)
19
od 4,5 % do 18 % („B”)
42
    b) g a s t r o n o m i a - 36 punktów sprzedaży:
Punkty posiadające zezwolenia na sprzedaż - z zawartością alkoholu (symbol):
ilość punktów
do 4,5 %  i piwo („A”)
36
do 4,5 %  i piwo oraz od 4,5 % do 18 % („A” i „B”)
5
do 4,5 %  i piwo, od 4,5 % do 18 %  i powyżej 18 % ( „A’; „B” i „C”)
10
do 4,5 %  i piwo oraz powyżej 18 % („A” i „C”)
1
  Źródło: Urząd Miejski
Liczba mieszkańców przypadających na 1 punkt sprzedaży alkoholu - ok. 236.
Oficjalny rynek napojów alkoholowych w gminie Gołdap (stan na 31.12.2010r.) liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych:

Ogółem
(wszystkich punktów sprzedaży)

„symbol”→
w tym z napojami - w/g zawartości alkoholu w % - przeznaczonymi do spożycia:

poza miejscem sprzedaży:
w miejscu sprzedaży:

do 4,5
oraz piwa
„A”
od 4,5 do 18
(za wyjątkiem piwa)
„B”

powyżej 18
„C”

razem

do 4,5
oraz piwa
„A”
od 4,5 do 18 (za wyjątkiem piwa)
„B”

powyżej
18
„C”

razem

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.

83

48

33

23

51

32

15

14

32

Punkty sprzedaży napojów alkoholowych - w/g ich rodzajów:
            a) s k l e p y  - 51 punktów sprzedaży:
Punkty posiadające zezwolenia na sprzedaż - z zawartością alkoholu (symbol):
ilość punktów
do 4,5 %  i piwo („A”)
49
do 4,5 %  i piwo oraz od 4,5 % do 18 % („A” i „B”)
33
do 4,5 %  i piwo, od 4,5 % do 18 %  i powyżej 18 % ( „A’; „B” i „C”)
23
od 4,5 % i piwo oraz powyżej 18 % („A” i „C”)
1
od 4,5 % do 18 % („B”)
2
     b) g a s t r o n o m i a - 32 punktów sprzedaży:
Punkty posiadające zezwolenia na sprzedaż - z zawartością alkoholu (symbol):
ilość punktów
do 4,5 %  i piwo („A”)
32
do 4,5 %  i piwo oraz od 4,5 % do 18 % („A” i „B”)
15
do 4,5 %  i piwo, od 4,5 % do 18 %  i powyżej 18 % ( „A’; „B” i „C”)
11
do 4,5 %  i piwo oraz powyżej 18 % („A” i „C”)
4
     Źródło: Urząd Miejski      
Liczba mieszkańców przypadających na 1 punkt sprzedaży alkoholu - ok. 246.
Ponadto w gminie Gołdap funkcjonuje nieoficjalny rynek alkoholu, tzw. „rynek szarej strefy”- alkohole pochodzące z przemytu.
W 2009 r. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych podjęła czynności zmierzające do orzeczenia o zastosowaniu wobec 55 osób obowiązku poddania się leczenia w zakładzie lecznictwa odwykowego. Z tego wystąpiła z 30 wnioskami do sądu o zobowiązanie do podjęcia leczenia.
Natomiast w 2010 roku Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych podjęła czynności zmierzające do orzeczenia o zastosowaniu wobec 60 osób obowiązku poddania się leczenia w zakładzie lecznictwa odwykowego. Z tego wystąpiła z 47 wnioskami do sądu o zobowiązanie do podjęcia leczenia.
Z analizy dokumentów GKRPA wynika, że zwiększa się liczba osób z problemem alkoholowym, szczególnie osób coraz młodszych do 25 r.ż. Problem nadużywania alkoholu dotyka rodzin bez względu na ich statut społeczny.
Liczba udzielonych porad w Gminnym Punkcie Informacyjno-Konsultacyjnym dla uzależnionych i współuzależnionych od alkoholu, dla ofiar przemocy i ich rodzin oraz z problemem narkomanii w latach 2009-2010 przedstawia się następująco:

Poszczególne kategorie klientów
2009
2010

Liczba osób
Liczba porad
Liczba osób
Liczba porad
Osobom z problem alkoholowym
39
73
35
67
Dorosłym członkom rodziny osoby z problemem alkoholowym (w tym współuzależnionym DDA)
43
80
23
59
Ofiarom przemocy
10
10
38
51
Sprawcom przemocy
35
35
11
17
Źródło: Gminny Punkt Informacyjno-Konsultacyjny
Według danych przedstawionych przez Komendę Powiatową Policji w 2008r. w pomieszczeniu policyjnym przebywało 117 osób nietrzeźwych, sami mężczyźni. W 2009r. zatrzymano 114 osób w celu wytrzeźwienia oraz 80 osób nietrzeźwych poniżej 18 r.ż. odwieziono do domów rodzinnych. W 2010r. 92 osoby, w tym 90 mężczyzn, 2 kobiety. Jedną osobę poniżej 18r.ż. odwieziono do domu rodzinnego.
W Poradni Uzależnień w Gołdapi systematycznie zwiększa się liczba osób korzystających z pomocy lekarza i terapeuty.
Rok
2008
2009
2010
Liczba osób
188
204
217
Źródło: Poradnia Uzależnień
Z obserwacji osób zajmujących się problemem uzależnień wynika, że coraz bardziej widoczne jest zjawisko patologiczne pijących nieletnich oraz uzależnionych od alkoholu coraz młodszych osób. Terapeuta uzależnień na potrzeby badań młodzieży ponadgimnazjalnej musiał zwiększyć skalę licznika trzeźwości z 16 porcji standardowych (fabrycznych) do 24 porcji. Młodzież przyznaje, że najczęściej spożywanym napojem alkoholowym jest piwo, chociaż spożywana w dużym stopniu jest również wódka, na trzecim miejscu jest wino. Istnieją nawet tacy uczniowie, którzy przyznają się, że piją alkohol codziennie.
Na drugim miejscu znajduje się nałóg palenia papierosów przez młodzież. Niewiele mniej zaś młodzieży deklaruje, że próbowało bądź zażywało narkotyki lub środki odurzające. Niestety wśród nich znajdują się osoby, które zażywają codziennie.

III. Cele Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii:
Kluczową rolę w polskim systemie rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii odgrywają samorządy gmin, które na mocy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii są odpowiedzialne za rozwiązywanie problemów alkoholowych i narkomanii w społecznościach lokalnych. Zadaniem gminy jest podejmowanie takich przedsięwzięć, które będą przestrzegać przed zgubnymi skutkami nadużywania alkoholu oraz zażywania środków odurzających oraz przyczynią się do ich minimalizacji. Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii reguluje prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych i narkomanii na terenie gminy Gołdap.
Celem programu jest:
 ograniczenie szkód zdrowotnych wynikających z nadużywania alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających,
 ograniczenie zaburzeń życia rodzinnego związanych z alkoholem i narkotykami, w tym ograniczenie zjawiska przemocy w rodzinie,
 ograniczenie skali zjawiska picia alkoholu przez dzieci i młodzież oraz zażywania narkotyków i środków odurzających,
 ograniczenie rozmiarów naruszenia prawa lub innych zakłóceń życia publicznego przez osoby będące pod wpływem alkoholu lub narkotyków,
 podniesienie świadomości społecznej poprzez prowadzenie działalności profilaktycznej, edukacyjnej, informacyjnej oraz szkoleniowej,
 promowanie modelu zdrowego i trzeźwego stylu życia oraz aktywnego wypoczynku.
Program zapewnia ciągłość już podjętych działań i inicjatyw na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii. Jest zbudowany w oparciu o zadania wynikające z zapisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Przyjęto założenia Narodowego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata 2011-2015 oraz założenia Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata  2011-2016. Program skierowany jest do całej społeczności lokalnej.
IV. Zadania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii:
1.  Zwiększenie dostępności terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków poprzez wspieranie działalności Poradni Uzależnień w Gołdapi:
1.1  Zakup programu terapii, programu wspierającego, motywującego i podtrzymującego abstynencję,
1.2  Zakup materiałów edukacyjnych do prowadzenia zajęć terapeutycznych dla osób uzależnionych oraz dla terapeutów.
2.  Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe i narkomanii pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie:
2.1  Prowadzenie i dofinansowanie działalności Gminnego Punktu Informacyjno - Konsultacyjnego dla uzależnionych i współuzależnionych od alkoholu, dla ofiar przemocy i ich rodzin oraz dla osób z problemem narkomanii (zakup sprzętu i materiałów biurowych, materiałów edukacyjnych, udzielanie bezpłatnych porad prawnych, porad psychologa, prowadzenie grup wsparcia, psychoedukacja,   wynagrodzenie i szkolenie osób pracujących w GPI-K).
2.2  Wspieranie pracy zespołu interdyscyplinarnego, diagnozowanie problemów całej rodziny i planowanie pomocy dla wszystkich jej członków (zakup materiałów edukacyjnych, sprzętu i materiałów biurowych potrzebnych do pracy zespołu).
2.3  Finansowanie programów pomocy dla młodzieży używającej napojów alkoholowych lub innych środków odurzających (programy ograniczania szkód), finansowanie programów socjoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych.
2.4  Dofinansowanie udziału w konferencjach, sympozjach i szkoleń związanych z podnoszeniem kwalifikacji osób pracujących na rzecz uzależnionych i ich rodzin, ofiar przemocy i sprawców przemocy m.in. policjantów, psychologów, pracowników socjalnych, członków GKRPA, prawników, pedagogów oraz innych osób zaangażowanych w realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii, a w szczególności  zwrot kosztów podróży,  zakwaterowania i materiałów szkoleniowych.
2.5  Udzielanie pomocy rodzinom z problemem alkoholowym przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych poprzez motywowanie do podjęcia leczenia, poprzez kierowanie osób uzależnionych na przymusowe leczenie (finansowanie opinii biegłych sądowych, wniosków do sądu).
2.6  Dofinansowanie wypoczynku w różnych formach, w tym obozów z programem socjoterapeutycznym dla dzieci i młodzieży z rodzin z problemem alkoholowym.
2.7  Finansowanie zatrudnienia oraz działalności świetlicy socjoterapeutycznej dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym, z rodzin dysfunkcyjnych.
2.8  Zakup Niebieskich Kart dla OPS, Policji, służby zdrowia, oświaty, GKRPA w związku z istniejącą przemocą w rodzinie w celu zmniejszania jej rozmiarów.
3.  Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo - wychowawczych i socjoterapeutycznych.
3.1  Finansowanie materiałów edukacyjnych, pomocy dydaktycznych, publikacji niezbędnych do realizacji profilaktyki.
3.2  Organizowanie i finansowanie lokalnych kampanii edukacyjnych, kampanii w szkołach, w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, np. „Zachowaj trzeźwy umysł”, „Postaw na rodzinę” i innych wynikłych w trakcie roku poprzez m.in. zakup materiałów edukacyjnych.
3.3  Finansowanie programów profilaktycznych i edukacyjnych, spektakli profilaktycznych, warsztatów profilaktycznych z zakresu alkoholizmu, narkomanii, nikotynizmu, agresji, przemocy w szkołach, placówkach opiekuńczo - wychowawczych dostosowanych do wieku dzieci i młodzieży.
3.4  Organizowanie i finansowanie programów profilaktycznych i edukacyjnych dla rodziców.
3.5   Finansowanie konferencji trzeźwościowej o charakterze prospołecznym.
3.6  Promowanie i dofinansowanie aktywnego wypoczynku, zdrowego stylu życia.
3.7  Promowanie i dofinansowanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu przez dzieci i młodzież poprzez: wspieranie uczniowskich klubów sportowych i organizacji sportowo-gimnastycznych, organizowanie imprez sportowych i rekreacyjnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych w ramach działań profilaktycznych oraz imprez sportowo-rekreacyjnych i sportowych zajęć pozaszkolnych, także w placówkach oświatowych
3.8  Dofinansowanie  działań świetlic wiejskich, promujących wspieranie więzi rodzinnych, zdrowego stylu życia bez uzależnień (np. materiały, nagrody, itp.).
3.9  Organizowanie i dofinansowanie działań na rzecz przeciwdziałania nietrzeźwości i zażywania środków odurzających przez kierowców, np. kampania profilaktyczno-edukacyjna „Odpowiedzialny kierowca”.
3.10  Organizowanie i finansowanie szkoleń dla sprzedawców alkoholu.
3.11  Współpraca z Policją - zakup materiałów edukacyjnych.
3.12  Współpraca z mediami – edukacja publiczna, informowanie społeczeństwa o realizacji programu.
3.13  Promowanie i dofinansowanie wybranych imprez o charakterze masowym, których przesłaniem jest styl życia bez uzależnień.
3.14  Sfinansowanie radiowęzła dla redakcji uczniowskiej przy samorządzie uczniowskim w Zespole Szkół Zawodowych w Gołdapi w celu realizacji słuchowisk profilaktycznych na przerwach.
3.15  Dofinansowanie do programów profilaktycznych autorskich realizowanych przez placówki oświatowo – wychowawcze.
3.16  Organizowanie i dofinansowanie innych działań mających wpływ na zwiększenie pomocy terapeutycznej, rehabilitacyjnej i profilaktycznej, wynikłe w trakcie roku.
4.  Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych:
4.1  Wspieranie organizacji, stowarzyszeń, kościołów różnych wyznań skupiających dzieci i młodzież, dorosłych oraz instytucji i osób fizycznych w dofinansowaniu realizacji przez nich wszelkich działań propagujących zdrowy styl życia wolny od narkotyków, alkoholu i innych używek.
4.2  Współpraca z ruchami samopomocowymi(AA, Al - Anon) - krzewienie trzeźwości wśród różnych grup społecznych, zorganizowanie spotkania AA z osobami pracującymi na rzecz uzależnionych i współuzależnionych.
4.3  Utrzymywanie pomieszczenia dla grupy AA i Al - Anon przy ul. Żeromskiego 8 (opłata czynszu, energii).
5.  Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego. W przypadku złamania zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim lub nietrzeźwym oraz złamania zakazów promocji i reklamy napojów alkoholowych gmina może podejmować interwencje oraz występować przed sądem, jako oskarżyciel publiczny, czyli występować z aktem oskarżenia bezpośrednio do sądu z pominięciem prokuratora.
  6. Kontrola przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia obrotu napojami alkoholowymi w punktach sprzedaży napojów alkoholowych przez członków gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, straż miejską lub upoważnionych przez Burmistrza pracowników Urzędu Miejskiego
V. Sposoby realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii:
1. Zasoby rzeczowe:
Gmina Gołdap realizuje zadania z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii przy współpracy z:
szkołami,
świetlicami wiejskimi,
Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Gołdapi,
Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
Gminnym Punktem Informacyjno-Konsultacyjnym dla uzależnionych i współuzależnionych od alkoholu, dla ofiar przemocy i ich rodzin oraz dla osób z problemem narkomanii,
Komendą Powiatową Policji w Gołdapi,
Strażą Miejską,
Indywidualną Specjalistyczną Praktyką Lekarską Dariusza Chałas Poradnią Uzależnień
organizacjami pozarządowymi,
innymi instytucjami zajmującymi się niniejszą problematyką.
Podmioty realizujące zadania programu składają do Pełnomocnika Burmistrza ds. Uzależnień sprawozdanie z realizacji zadania.
2. Zasoby ludzkie:
W zakresie realizacji Programu gmina korzysta z wiedzy i doświadczenia osób zawodowo zajmujących się problemem uzależnienia od alkoholu i narkotyków, a w szczególności:
specjalistów i instruktorów terapii uzależnień,
pedagogów szkolnych,
prawnika,
członków GKRPA,
funkcjonariuszy Policji i Straży Miejskiej,
pracowników socjalnych,
biegłych sądowych.
VI. Finansowanie
Źródłem finansowania zadań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii są dochody uzyskane z opłat za zezwolenia wydawane na sprzedaż napojów alkoholowych. Finansowanie odbywa się na zasadach określonych dla realizacji powierzonych przez gminę zadań publicznych.
VII. Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
1. Gminna Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:
a) inicjuje działania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych
b) podejmuje czynności zmierzające do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego
c) opiniuje wnioski o dotacje z środków finansowych budżetu gminy pochodzących z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
d) opiniuje wnioski w sprawie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych dotyczące zgodności z Uchwałami Rady Miejskiej.
2.Członkom Komisji przysługuje miesięczne wynagrodzenie, za udział w realizacji zadań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych rekompensujące:
- nakład pracy związany z udziałem w posiedzeniach i pracach zespołowych,
- koszty przejazdu na posiedzenia,
- utracone zarobki.
3.Wysokość ryczałtu ustala się w sposób następujący:
1) Przewodniczący Komisji - 80%
2) pozostali członkowie Komisji - 38%
minimalnego wynagrodzenia za pracę pracowników, określonego Zarządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej.
4. Ryczałt wypłacany jest z dołu.
5.Wysokość ryczałtu określonego w ust.3 ulega proporcjonalnemu zmniejszeniu za nieusprawiedliwioną nieobecność na posiedzeniach według następującego wzoru:(ilość nieobecności: łączna ilość posiedzeń w danym miesiącu x wysokość przysługującego ryczałtu).
6. W przypadku, gdy w miesiącu nie odbędzie się, co najmniej jedno posiedzenie (z braku quorum lub nie zostanie zwołane) – ryczałt nie przysługuje
7. Za usprawiedliwioną uważa się nieobecność w pracach z powodu:
- choroby albo konieczności opieki nad chorym – potwierdzonej zwolnieniem lekarskim,
- innego, jeżeli Przewodniczący Komisji uzna tą nieobecność za usprawiedliwioną.

VIII. Pełnomocnik Burmistrza Gołdapi ds. Uzależnień
1. Pełnomocnik Burmistrza ds. Uzależnień powoływany odrębnym zarządzeniem Burmistrza Gołdapi koordynuje realizację zadań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii.
2. Pełnomocnikowi z tytułu wykonywania zadań przysługuje miesięczne wynagrodzenie w wysokości 80% minimalnego wynagrodzenia za pracę pracowników, określonego Zarządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej,  płatne ze środków wskazanych w pkt. VI. Finansowanie niniejszego programu.