Aktualności

Czwartek, 25 lipca 2013

UCHWAŁA Nr XXXIX/252/2013 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 12 lipca 2013 roku w sprawie utworzenia Środowiskowego Domu Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi

UCHWAŁA Nr XXXIX/252/2013
Rady Miejskiej w Gołdapi
z dnia 12 lipca 2013 roku

w sprawie utworzenia Środowiskowego Domu Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi.


Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 9 h ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r. poz.594.), art. 12 ust. l pkt. 2 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157 poz.1240 ze zm.) oraz art. 1 ust. l, art. 9 ust. l i 2 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U z 2011 r. Nr 231 poz.1375 ze zm.), art.18 ust. l pkt. 5 i art. 51,art. 51 a ust. l i 2, art. 51c ust. l ustawy z dnia 12 marca 2004 o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2013r., poz. 182) oraz § 3, § 4 ust. l pkt 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 roku w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz.U. Nr 238 poz. 1586) uchwala się, co następuje:

§ 1


Z dniem 1 sierpnia 2013 roku tworzy się ośrodek wsparcia typu A,B,C dla osób z zaburzeniami psychicznymi, upośledzonych umysłowo i wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych pod nazwą Środowiskowy Dom Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi, w celu realizacji usług opiekuńczych dla osób dorosłych.


§ 2


Nadaje się Środowiskowemu Domu Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi statut w brzmieniu określonym w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały oraz wyposaża się w mienie niezbędne do jego funkcjonowania określone w załączniku nr 2.


§ 3


Środowiskowy Dom Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi jest jednostką organizacyjną działającą w formie jednostki budżetowej.


§ 4


Strukturę organizacyjną oraz sposób funkcjonowania Środowiskowego Domu Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi określi Regulamin Organizacyjny opracowany przez Dyrektora i zatwierdzony przez Burmistrza Gołdapi.


§ 5


Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gołdapi.


§ 6


Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia za wyjątkiem § 2, który wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Przewodniczący Rady Miejskiej
Wojciech Hołdyński


Załącznik nr 1
do Uchwały Nr XXXIX/252/2013
Rady Miejskiej w Gołdapi
z dnia 12 lipca 2013 r.

STATUT ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY „SŁONECZNY DOM” W GOŁDAPI. 


Rozdział I
Postanowienia ogólne 
§ 1


Środowiskowy Dom Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi, zwanym dalej Domem, działa na podstawie obowiązujących aktów prawnych:
1) ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz. 535 z późn. zm.); 
2) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.); 
3) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.); 
4) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240); 
5) rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz. U. Nr 238, poz. 1586);
6) przepisów niniejszego statutu.


§ 2


1.Obszarem działania Domu jest Gmina Gołdap.
2. Siedzibą Domu jest budynek przy ulicy 1 Maja 25 w Gołdapi.


§ 3


1. Dom jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną Gminy Gołdap, zorganizowaną w celu wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej określonych w ustawie o pomocy społecznej i ustawie o ochronie zdrowia psychicznego.
2. Dom jest ośrodkiem wsparcia dziennego pobytu typu A, B i C przeznaczona dla 35 dorosłych osób przewlekle psychicznie chorych, które nie wymagają leczenia szpitalnego i upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym, umiarkowanym, a także z lekkim upośledzeniem umysłowym, gdy jednocześnie występują inne zaburzenia, zwłaszcza neurologiczne oraz dla osób wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych z wyłączeniem osób czynnie uzależnionych od środków psychoaktywnych.
3.Zajęcia w Domu są prowadzone od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 16.00. Dopuszcza się możliwość organizowania zajęć w innym terminach jak również poza terenem Domu.
4. Dom prowadzi swoją działalność w oparciu o program działalności i plan pracy opracowany na każdy rok w uzgodnieniu z Wojewodą Warmińsko-Mazurskim.
5. Pobyt w Domu jest odpłatny na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej.
6.Nadzór nad działalnością Domu sprawuje Burmistrz Gołdapi.
7.Wojewoda Warmińsko – Mazurski sprawuje nadzór merytoryczny.

§ 4


1.Dom ma zasięg lokalny i obejmuje swoim terytorium Gminę Gołdap.
2. Uczestnikami zajęć mogą być mieszkańcy sąsiednich gmin, jeżeli Dom dysponuje wolnymi miejscami oraz zostało zawarte porozumienie na realizację zadania publicznego pomiędzy odpowiednimi organami jednostek samorządu terytorialnego w tym, właściwego dla miejsca zamieszkania osoby ubiegającej się o przyjęcie do placówki.
3. Skierowanie do domu następuje w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Gołdapi.


Rozdział II
Cele i zadania Środowiskowego Domu Samopomocy


§ 5


Podstawowym celem działalności Domu jest stworzenie osobom, które z powodu choroby psychicznej, upośledzenia umysłowego oraz innych przewlekłych zaburzeń czynności psychicznych mają trudności w codziennym funkcjonowaniu systemu wsparcia społecznego poprzez zaspokojenie ich potrzeb bytowych, edukacyjnych, społecznych ukierunkowanych na podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia.


§ 6


1. Do podstawowych zadań Domu należy:
1) podtrzymywanie i rozwijanie u osób z zaburzeniami psychicznymi umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia;
2)organizowanie zajęć dostosowanych do stanu zdrowia, sprawności psychofizycznej i szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzenia lub niepełnosprawności;
3) pobudzenie społecznej aktywności w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych;
4) wsparcie terapeutyczne i psychologiczne.
2. Dom realizuje swoje zadania poprzez działania wspierająco-aktywizujące które obejmują:
1)uczestnictwo podopiecznych w organizowanych zajęciach;
2)organizację czasu pobytu osób z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb, możliwości i zainteresowań;
3)pogłębianie integracji ze środowiskiem lokalnym;
4)współpracę z rodzinami i opiekunami uczestników Domu.
3.Zajęcia w Domu prowadzone są w grupach i indywidualnie.
4.Dom współpracuje z rodzinami, opiekunami, placówkami służby zdrowia, organami administracji rządowej i samorządowej oraz organizacjami społecznym, charytatywnymi i wyznaniowymi.


Rozdział III
Organizacja i zarządzanie


§7


1. Domem kieruje Dyrektor, który odpowiada za całokształt funkcjonowania jednostki.
2.Dyrektora Domu zatrudnia i odwołuje Burmistrz Gołdapi, który jednocześnie jest zwierzchnikiem służbowym Kierownika Domu i dokonuje wobec niego czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.


§ 8


Do obowiązków i uprawnień Dyrektora należy w szczególności:
1) zapewnienie właściwej organizacji pracy Domu i dokonywanie podziału zadań dla poszczególnych stanowisk pracy;
2) sprawowanie nadzoru merytorycznego i finansowego nad wykonywaniem zadań przez Dom;
3) prowadzenie polityki kadrowej zapewniającej efektywne wykonywanie powierzonych zadań;
4) zarządzanie mieniem i reprezentowanie Domu na zewnątrz;
5) składanie oświadczeń woli w oparciu o udzielone pełnomocnictwa, w tym zawieranie umów cywilnoprawnych;
6) odpowiedzialność za opracowanie oraz realizację planów finansowo-rzeczowych;
7) przestrzeganie dyscypliny budżetowej i prawa zamówień publicznych;
8) występowanie, w zależności od potrzeb z wnioskami o udzielenie dotacji na realizację zadań.


§ 9


Szczegółową organizację i zasady funkcjonowania Domu określa Regulamin Organizacyjny opracowany przez Dyrektora i zatwierdzony przez Burmistrza Gołdapi.


Rozdział IV
Gospodarka finansowa

§ 10

1.Dom jest jednostką budżetową prowadzącą działalność finansową na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.
2.Podstawą gospodarki finansowej Domu jest roczny plan finansowy obejmujący dochody i wydatki budżetu opracowany przez Dyrektora Domu.


§ 11


1.Dom posiada odrębny rachunek bankowy.
2. Źródłami dochodów są:
a) środki z budżetu Wojewody Warmińsko-Mazurskiego (dotacja celowa);
b) darowizny;
c) dochody inne.


Rozdział V
Postanowienia końcowe


§ 12


Dom używa pieczęci podłużnej o treści:

Środowiskowy Dom Samopomocy
Słoneczny Dom
ul. 1 Maja 25
19-500 Gołdap

§ 13

1. W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie właściwe przepisy prawa dotyczące poszczególnych zadań realizowanych przez Dom i o samorządzie gminnym.
2. Zmiany niniejszego Statutu dokonuje się w trybie właściwym dla jego uchwalenia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Załącznik nr 2
do uchwały Nr XXXIX/252/2013
Rady Miejskiej w Gołdapi
z dnia 12 lipca 2013 r.

 

Wykaz wyposażenia Środowiskowego Domu Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi.


Lp.
Nazwa sali/pracowni
Wyposażenie
Kondygnacja
1.
Sala ogólna
Kanapa – 2 szt., fotele – 4 szt., stół – 1szt., krzesła – 40 szt., telewizor – 1 szt., DVD – 1 szt., sprzęt grający- wieża HIFI – 1 szt., regał na książki – 2 szt., stolik pod telewizor – 1 szt., półki – 2szt., stolik okolicznościowy – 1szt., szafa – 2 szt., komoda – 1 szt., projektor multimedialny – 1 szt., ekran projekcyjny – 1 szt., stolik pod projektor i laptop – 1 szt., laptop – 1szt., aparat fotograficzny – 1 szt., flipchart – 1 szt., kolumny +mikrofon – 1 kpl., kosz na śmieci 2 szt., lampka na stolik – 2szt, karnisze – 3 szt.
parter
2.
Szatnia
Szafy ubraniowe zabudowa) – 1 kpl., wieszak stojący – 10 szt., lustro – 1szt., kosz na śmieci – 1szt.
parter
3.
Pracownia komputerowa
Zestaw komputerowy (monitor, klawiatura, mysz)–6 kpl., oprogramowanie antywirusowe– 6 szt., urządzenie wielofunkcyjne – 1szt., biurko komputerowe – 6 szt., fotel obrotowy – 6 szt., szafa w formie zabudowy - 1, kosz na śmieci – 1szt., żaluzja drewniana – 2 szt.,
parter
4.
Pracownia manualna (prac ręcznych) I
Stół warsztatowy – 1 szt., krzesła warsztatowe – 12 szt., szafa przemysłowa – 1szt., warsztat tkacki- krosno – 2 szt., maszyna do szycia- 2 szt., sztaluga do malowania – 5 szt., karnisze – 1 szt.
parter
5.
Pracownia kulinarna
Meble kuchenne(pod wymiar) – 1 zestaw, płyta gazowa – 2szt., okap – 2szt., piekarnik do zabudowy – 2 szt., kuchenka mikrofalowa – 2 szt., zmywarka do zabudowy– 1 szt., zlew nablatowy – 1 szt., robot kuchenny – 1 szt., toster – 1 szt., gofrownica – 1 szt., maszynka do mielenia – 1 szt., elektryczna tarka do ziemniaków, czajnik elektryczny – 2 szt., chłodziarko – zamrażarka – 1 szt., mikser- 1 szt., blender- 1 szt., sokowirówka- 1 szt., waga kuchenna -1 szt., stół –1 szt., krzesła- 12 szt., stolnica- 4 szt., patelnie- 1 kpl., garnki- 3kpl., sztućce na 12 osób – 6 kpl., przybory kuchenne( chochla, ubijaczka, wałek, praska do czosnku itp)- 2 zestawy., serwis obiadowy na 12 osób – 6 zestawów, naczynia kuchenne (miski, durszlaki itp.)- 4 kpl., kosz na śmieci– 1 szt., radio – 1 szt., ściereczki lniane – 20 szt., żaluzje-roleta pozioma drewniana – 2 szt.

parter
6.
Jadalnia
Stół – 4 szt., krzesła- 40szt., kredens kuchenny (na wymiar)– 1 szt., kosz na śmieci 1 szt., karnisze – 2 szt.
parter
7.
Wc mężczyzn
Kosz na śmieci – 1 szt., uchwyt na ręczniki – 1 szt., dozownik na mydło – 1 szt., uchwyt na papier toaletowy – 1 szt.
parter
8.
Wc kobiet
Kosz na śmieci – 1 szt., uchwyt na ręczniki – 1 szt., dozownik na mydło – 1 szt., uchwyt na papier toaletowy – 1 szt.
parter
9.
Wc niepełnosprawnych
Kosz na śmieci – 1 szt., uchwyt na ręczniki – 1 szt., dozownik na mydło – 1 szt., uchwyt na papier toaletowy – 1 szt.
parter
10.
Pracownia manualna (prac ręcznych) II
Stół warsztatowy(z szafkami narzędziowymi / szufladami) – 1szt., - stół warsztatowy z tablicą narzędziową – 1 szt., krzesła warsztatowe – 12 szt., szafa przemysłowa – 1szt., narzędzia (młotek, klucze nasadowe, klucze płaskie, imadło, pilniki, tarniki, śrubokręty)- 2 komplety, wiertarka- 1 szt., wkrętarka – 1 szt., wyrzynarka – 1 szt., szlifierka stołowa- 1 szt., strug elektryczny – 1 szt., szlifierka taśmowa – 1szt., lutownica- 1 szt., szlifierka kątowa-1szt., młotki różnej wagi – 2 zestawy po 5 sztuk, kosz na śmieci – 1szt., żaluzje – rolety poziome drewniane – 2 szt., rolety do okien dachowych – 2 szt.
I piętro
11.
Sala samodzielności i zaradności
Pralko- suszarka – 1 szt., suszarka do bielizny – 3 szt., deska do prasowania – 1 szt., żelazko – 2 szt., odkurzacz piorący – 1 szt., szafka (komoda) – 2szt., szafa trzy drzwiowa – 1 szt., ręcznik – 15 kpl, kosz na śmieci - 1 szt., wózek serwisowy do sprzątania- 2 szt., żaluzje – rolety poziome drewniane – 4 szt.
I piętro
12.
Sala do zajęć ruchowo – relaksacyjnych
Rower stacjonarny – 2 szt., bieżnia -1 szt., materac – 5szt., piłki rehabilitacyjne- 12 szt., wałki rehabilitacyjne- 10 szt., ławka do ćwiczeń – 1 szt., chusta klanzy – 2 szt., stół do gry w piłkarzyki – 1 szt., stół do gry w tenisa stołowego – 1 szt., fotel bujany – 4 szt., wieża HiFi – 1 szt. , kosz na śmieci– 1 szt., wertikal poziomy – 1 szt., rolety do okien dachowych – 1 szt.
I piętro
13.
Sala indywidualnego poradnictwa – sala wyciszeń
Biurko –1 szt., fotel obrotowy – 1 szt., krzesła – 4 szt., komplet wypoczynkowy (1 wersalka + 2 fotele)- 1, dywan -1szt.,zmiana pościeli– 4 kpl., koc – 3 szt., pościel (kołdra, 2 duże poduszki + 2 małe poduszki)- 2 kpl., kosz na śmieci – 1szt., lampka na stoli – 1 szt.

 

 

I piętro
14.
Wc mężczyzn
Kosz na śmieci – 1 szt., uchwyt na ręczniki – 1 szt., dozownik na mydło – 1 szt., uchwyt na papier toaletowy – 1 szt.

I piętro
15.
Wc kobiet
Kosz na śmieci – 1 szt., uchwyt na ręczniki – 1 szt., dozownik na mydło – 1 szt., uchwyt na papier toaletowy – 1 szt.
I piętro
16.
Łazienka
Kosz na śmieci – 1 szt., uchwyt na ręczniki – 1 szt., dozownik na mydło – 1 szt., uchwyt na papier toaletowy – 1 szt.
I piętro
17.
Pomieszczenie administracyjne - I
Biurko komputerowe – 1 szt., fotel obrotowy – 1 szt., krzesła – 2 szt., szafa (zabudowa) -1 szt., zestaw komputerowy (monitor, klawiatura, mysz) – 1 szt., oprogramowanie antywirusowe – 1 szt., telefon-faks – 1 szt., urządzenie wielofunkcyjne (drukarko -kopiarka)– 1 szt. kosz na śmieci – 1 szt., rolety – żaluzje drewniane – 2 szt.
II piętro

18.
Pomieszczenie administracyjne - II
Biurko komputerowe – 1 szt., fotel obrotowy – 1 szt., krzesła – 2 szt., zestaw komputerowy 1 szt., oprogramowanie antywirusowe – 1 szt., półki drewniane – 2 szt., rolety – żaluzje drewniane – 1 szt.
II piętro
19.
Pokój samodzielności i zaradności
Tapczan- 1 szt., stolik nocny – 1 szt., lampka nocna – 1 szt., szafa – 1 szt., komoda – 1 szt., ława – 1 szt., fotel – 2szt., telewizor – 1 szt., radio – 1 szt., stolik pod telewizor – 1szt, meble kuchenne pod wymiar – 1 zestawy, zlew nablatowy – 1 szt., lodówko – zamrażarka – 1 szt., płyta gazowa – 1 szt., okap – 1 szt., czajnik elektryczny – 1 szt., kuchenka mikrofalowa – 1 szt., garnki – 1 kpl., komplet talerzy na 12 osób – 1 kpl., odkurzacz piorący - 2 szt., deska do krojenia -10 szt., cukiernice – 10 szt., pojemniki na przyprawy – 2szt., pościel (kołdra, 2 duże poduszki + 2 małe poduszki) – 2 kpl, zmiana pościeli - 3 kpl., koc- 3 szt., pralka automatyczna – 1szt, lustro owalne – 1szt., suszarka o włosów – 1 szt., ręczniki – 5 kpl.., ściereczki – 20 szt., suszarka do bielizny – 1 szt., deska do prasowania – 1szt., żelazko – 1 szt., kosz na śmieci – 1szt., żaluzje drewniane – 2 szt., rolety do okien dachowych – 3 szt.
II piętro
20.
Wc personelu
Kosz na śmieci – 1 szt., uchwyt na ręczniki – 1 szt., dozownik na mydło – 1 szt., uchwyt na papier toaletowy – 1 szt.
II piętro
21.
Łazienka
uchwyt na ręczniki – 1 szt., dozownik na mydło – 1 szt.,
II piętro