Aktualności

Środa, 22 stycznia 2014

UCHWAŁA Nr XLVI/293/2013 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 30 grudnia 2013 r. w/s przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2014.

UCHWAŁA Nr XLVI/293/2013

Rady Miejskiej w Gołdapi

z dnia 30 grudnia 2013 r.

 

w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2014.

 

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2013 r. poz.594 z późn. zm.) i art. 41 ust. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 1356 z późn. zm.) oraz art. 10 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2012 r. poz. 124 z późn. zm.) Rada Miejska uchwala, co następuje:

 

§ 1. Przyjmuje się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2014 stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2. Traci moc uchwała Nr XXXII/206/2012 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 28 grudnia 2012 roku w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2013.

 

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gołdapi.

 

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1stycznia 2014 roku.

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

 

Wojciech Hołdyński

 

 

Załącznik do Uchwały Nr XLVI/293/2013

Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 30.12.2013 r.

 

 

 

 

 

 

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2014

 

 

 

 

  1. WSTĘP

 

Przeprowadzone w Polsce badania epidemiologiczne pozwalają szacować liczbę osób uzależnionych od alkoholu na ok. 600 tys., zaś osób pijących alkohol szkodliwie- na ok. 2,5 mln. Zgodnie z raportem Światowej Organizacji Zdrowia pt. „Zagrożenia dla zdrowia światowego. Śmiertelność i obciążenie chorobami powodowane wybranymi najpoważniejszymi zagrożeniami”( wydanie z 2009 roku ), alkohol znajduje się na trzecim miejscu wśród czynników ryzyka dla zdrowia populacji, odpowiedzialny jest za ponad 60 rodzajów chorób i urazów. Problemy związane z nadużywaniem alkoholu, to również wysokie koszty społeczne i ekonomiczne ponoszone przez budżety państw. Światowa Organizacja Zdrowia szacuje te koszty na poziomie 1,3 PKB tj. w przypadku Polski ok. 17,5 mld. złotych. Każdego roku , z przyczyn pośrednio lub bezpośrednio związanych z nadużywaniem alkoholu umiera na świecie ok. 2,3 mln. osób.

Nadużywanie alkoholu niesie za sobą także szkody społeczne, takie jak: naruszanie zasad bezpieczeństwa publicznego, przemoc w rodzinie, przestępczość, wypadki komunikacyjne oraz ubóstwo i bezrobocie.

Według danych statystycznych prezentowanych przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2012 roku średnio1,5 mln dzieci wychowywało się w rodzinach z problemem alkoholowym. Przemocy domowej doświadczyło ok. 2 mln. osób, zarówno dorosłych jak i dzieci.

Spożycie napojów alkoholowych w Polsce , po okresie intensywnego wzrostu w latach 1989-92 ustabilizowało się w drugiej połowie lat 90. na poziomie ok. 7-8 litrów 100% alkoholu na jednego mieszkańca. ( bad. Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie przeprowadzone w latach: 1989,1992,1993,1995, 1998) Z badań GUS od 2001 roku wynika, że pojawiła się tendencja spadkowa w stosunku do lat poprzednich: 6,25 l. 100% alkoholu na jednego mieszkańca. Przy założeniu, że 30% sprzedaży wyrobów spirytusowych i winnych dokonuje się poza obiegiem rejestrowanym, rzeczywiste rozmiary średniej konsumpcji w 2001 roku można oszacować na poziomie ok. 7,5 l. 100% alkoholu na jednego mieszkańca.

2. PODSTAWA PRAWNA

Prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania te obejmują:

1. Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.

2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.

3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży- w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.

4. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

5. Podejmowanie interwencji z związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 13 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.

6. Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.

Realizacja wyżej wymienionych zadań zgodnie z art.. art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r,. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /tekst jednolity Dz.U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późn.zm/ prowadzona jest w postaci Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2014.

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2014:

1. opiera się na wytycznych Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2014 , zgodnie z „Rekomendacjami do realizowania i finansowania gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w 2014 roku.”

2. został stworzony z uwzględnieniem Diagnozy Problemów Społecznych na terenie Gminy Gołdap w roku 2013.

3. DIAGNOZA

W maju 2013 roku, Centrum Rozwiązywania Problemów Społecznych z Warszawy przeprowadziło na terenie gminy badanie dotyczące dostępności sprzedaży alkoholu nieletnim. Inicjatorem badania był Pełnomocnik Burmistrza ds. profilaktyki i uzależnień oraz Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gołdapi. Potrzeba taka pojawiła się w związku z informacjami ze środowiska o coraz większej liczbie nieletnich używających alkohol. Badania przeprowadzone w 2011 r. w ramach Europejskiego programu badań ankietowych w polskich szkołach-ESPAD wykazały, że spożycie alkoholu przez młodzież w ostatnich kilku latach utrzymuje się na podobnym poziomie, jednak powszechność spożywania napojów alkoholowych przez nastolatki jest bliska wskaźnikom obserwowanym u dorosłych. Zauważa się również zacieranie się różnic w tym względzie pomiędzy dziewczętami a chłopcami. Dane te wskazują , ze istnieje ogromna potrzeba podejmowania działań profilaktycznych wśród młodzieży. Dziecko uzależnia się znacznie szybciej niż człowiek dorosły, a skutki działania substancji psychoaktywnych są bardzo poważne, poza tym ,że zaburzają procesy rozwojowe, sprawiają także że pojawia się coraz większa osób uzależnionych w młodym wieku.

Punktem wyjścia do „Badania dostępności sprzedaży alkoholu nieletnim” były badania przeprowadzone w 2013 roku w wyniku , których okazało się, że napoje alkoholowe są jedną z najbardziej powszechnych substancji psychoaktywnych wśród młodzieży w Polsce. Próby picia alkoholu ma za sobą 90% gimnazjalistów, zaś większość nastolatków ocenia dostępność alkoholu, jako łatwą i przyznaje się do próby zakupu alkoholu. Odmową sprzedaży alkoholi ze względu na młody wiek kończy się zaledwie 10% zakupów. W programie interwencyjno-kontrolnym zgłoszono do badania próbę 20 sklepów. We wszystkich badanych punktach sprzedano alkohol osobie, która w danym roku ukończyła 18-sty rok życia, dlatego w świetle prawa, jako pełnoletni nie łamie prawa, jednak jej wygląd i zachowanie budzi uzasadnione wątpliwości, jeżeli chodzi o wiek. Spośród badanych punktów 6 sprzedawców zapytało „małoletniego” o dowód osobisty, po czym gdy osoba dokonująca zakupu go nie okazała, alkohol i tak został sprzedany. Pozostałych 13 sprzedawców o dowód osobisty nie zapytało.

Kolejnym etapem badania dostępności alkoholu nieletnim, było przeprowadzenie kampanii informacyjnej dla sprzedawców napojów alkoholu „Praktyczne porady”. W ramach spotkania poinformowano sprzedawców o karach wynikających z obowiązujących przepisów oraz udzielono porad dotyczących asertywnej sprzedaży alkoholu. Dodatkowo sprzedawcy otrzymali materiały edukacyjne aby mogli na bieżąco uzupełniać swoją wiedzę, jak stosować prawo w tym obszarze. W ramach niniejszej kampanii sprzedawca, który podczas zakupu wykazał się czujnością i nie tylko zapytał o dowód osobisty , ale także nie sprzedał alkoholu osobie dokonującej zakupu, otrzymuje Certyfikat Rzetelnego Punktu sprzedaży. Niestety w przypadku badania na terenie Gminy Gołdap żaden ze sprzedawców nie otrzymał takiego dokumentu.

Badanie to wskazuje na konieczność przeprowadzenia na szerszą skalę kampanii informacyjnej wśród sprzedawców alkoholu, w ramach ograniczania dostępności sprzedaży alkoholu nieletnim. Cel ten będzie realizowany poprzez szkolenie sprzedawców alkoholu.

Na terenie Gminy Gołdap została przeprowadzona również Diagnoza Problemów Społecznych. Oficyna Profilaktyczna z Krakowa objęła badaniem : szkoły na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym, punkty sprzedaży alkoholu oraz populację osób badanych metodą wywiadu ankietowego na ulicy. Wnioski płynące w wyników badania sugerują pożądane działania na najbliższy rok. Zauważa się następujące tendencje:

w szkołach ponadpodstawowych

1. krytyczny wiek, jeśli chodzi o wszelkie środki psychoaktywne to 14 lat - początek gimnazjum (prawie wszyscy 14 - latkowie twierdzą, że osoby w ich wieku piją alkohol i palą papierosy),

2. alkohol młodzież najczęściej spożywa na imprezach, dyskotekach, wycieczkach szkolnych i świeżym powietrzu (im starsi uczniowie, tym częściej i więcej miejsc wskazują),

3. młodzież pije dla lepszej zabawy, imponowania innym, ale także dla towarzystwa,

4. alkohol przez niepełnoletnie osoby w gminie jest pozyskiwany za pośrednictwem starszych kolegów lub podkradają z domu, im starsi (od 15 lat), tym częściej sami sobie kupują,

5. im starsi uczniowie, tym częściej ich rodzice wiedzą, że dziecko pije lub pali (szczególnie od 16 roku życia zdają się dzieci nie ukrywać tego przed opiekunami),

6. 17 - latkowie piją kilka razy w tygodniu,

7. młodsi piją głównie piwo, starsi piwo i wódkę,

w szkołach podstawowych

1. jeśli chodzi o częstotliwość picia alkoholu, to w SP najwięcej dzieci odpowiada, że nigdy nie piły alkoholu , zaczynają próbować w gimnazjum - chłopcy nieco wcześniej niż dziewczęta (chłopcy - 12 rok życia, dziewczęta13-14),

2. 3/4 uczniów SP twierdzi, że osoby w ich wieku (12-13 lat) palą papierosy, takiego zdania są też prawie wszyscy gimnazjaliści i licealiści,

3. młodzież pali na dyskotekach, imprezach, w szkole, na świeżym powietrzu,

4. palą, by zaimponować innym, dla towarzystwa oraz dla lepszej zabawy (podobnie jak alkohol),

5. zdobywają papierosy tak jak alkohol - kupują im starsi znajomi, kradną z domu a od 15 roku życia coraz częściej sami sobie kupują.

Narkotyki w obu grupach

1. w gimnazjum i liceum twierdzą, że osoby w ich wieku zdecydowanie lub raczej mają kontakt z narkotykami, w podstawówce - raczej nie, 

2. 15%uczniów z SP, 40% z gimnazjum i 75% z LO zna kogoś, kto bierze narkotyki (świadczy to o łatwym dostępie), podobnie kształtuje się przekonanie o tym, czy do szkoły chodzą takie osoby,

3. chłopcy szybciej zaczynają brać narkotyki - 15 rok życia lawinowo rośnie liczba wskazań, u dziewcząt - 16 rok życia, prawie połowa dziewcząt i 40% chłopców w wieku 18 lat przyznała, że miała kontakt z narkotykami (dziewczęta mimo ,że później, to jednak w liczniejszej populacji sięgają po narkotyki),

4. wiedzę o narkotykach czerpią z telewizji, internetu, od rówieśników, starszych kolegów i ze szkoły,

5. zdaniem ankietowanych młodzi ludzie biorą narkotyki z ciekawości, dla zaimponowania innym, a zdaniem dziewcząt jeszcze dla sprawdzenia siebie oraz aby zapomnieć o kłopotach,

6. 3/4 z SP i prawie wszyscy uczniowie badanu z gimnazjum i LO twierdzą, że wiedzą co to znaczy być uzależnionym - to bardzo wysoki wskaźnik świadomości, ale należałoby to zweryfikować badając poziom faktycznej wiedzy uczniów,

7. po pomoc w przypadku problemu a alkoholem, narkotykami czy papierosami zwróciliby się głównie do rodziny (matka, ojciec, rodzeństwo) oraz kolegów i koleżanek i pracownika telefonu zaufania,

przekonania na temat używek w obu grupach

1. dziewczęta oraz młodsi chłopcy nie zgadzają się, że alkohol pomaga w trudnych sytuacjach, starsi chłopcy są skłonni tak postrzegać picie,

2. starsi uczniowie ( dziewczęta i chłopcy) są bardziej świadomi, że uzależnić może się każdy u uczniów 16 i 17 letnich przeważa opinia, że alkohol przed 18 rokiem życia powinien być legalny, u młodszych – przeciwnie,

3. im starsi uczniowie, szczególnie wśród chłopców, tym bardziej są skłonni postrzegać piwo nie jako alkohol ale jako zwykły napój,

4. większość uczniów SP, z gimnazjum i LO znają miejsca w gminie, gdzie mogą bez problemu kupić alkohol (!) im starsi uczniowie, tym częściej wiedzą, od kogo mogą kupić narkotyki,

5. postrzeganie marihuany nie jako narkotyku i domaganie się jej legalizacji jest na mniej więcej stałym poziomie około 40% osób, które się zgadzają,

6. niezależnie od wieku chęć spróbowania narkotyku wyraziło: wśród dziewczyn: 10% dziesięciolatek, 21% czternastolatek, 26% szesnastolatek, a wśród chłopców: 23% dziesięciolatków (!), 12% czternastolatków, 19% szesnastolatków.

Rynek napojów alkoholowych :

2012 rok- 70 punktów sprzedaży alkoholu

Rodzaj posiadanego zezwolenia / zawartość alkoholu

SKLEPY

 

LOKALE GASTRONOMICZNE

do 4,5 % i piwo

11

9

4,5% do 18%

3

0

do 4,5 % i piwo oraz 4,5% do 18%

8

1

do 4,5 % i piwo oraz 4,5% do 18% i powyżej 18%

23

10

do 4,5 % i piwo oraz powyżej 18%

1

4

Źródło: Urząd Miejski w Gołdapi

2013 rok - 65 punktów sprzedaży alkoholu (stan na 31.10.2013r.)

Rodzaj posiadanego zezwolenia / zawartość alkoholu

SKLEPY

 

LOKALE GASTRONOMICZNE

do 4,5 % i piwo

5

8

4,5% do 18%

1

0

do 4,5 % i piwo oraz 4,5% do 18%

8

1

do 4,5 % i piwo oraz 4,5% do 18% i powyżej 18%

23

10

do 4,5 % i piwo oraz powyżej 18%

1

4

Źródło: Urząd Miejski w Gołdapi

Dane Komendy Powiatowej Policji ujawniają w 2012 roku liczbę 34 odnotowanych nieletnich będących pod wpływem alkoholu.

W 2012 roku w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia odnotowano : 81 mężczyzn i 7 kobiet.

Problemem jest przemoc domowa :

1. W 2012 roku funkcjonariusze policji wypełnili 111 formularzy „Niebieska Karta”

Istniało podejrzenie , ze 277 osób było dotkniętych przemocą w rodzinie (110 kobiet, 15 mężczyzn, 152 małoletnich )

117 osób było podejrzanych o to że stosują przemoc w rodzinie (10 kobiet, 107 mężczyzn)

52 osoby stosowały przemoc będąc pod wpływem alkoholu ( 51 mężczyzn , 1 kobieta)

2. W 2013 roku funkcjonariusze wypełnili 86 „Niebieskich Kart” ( stan na 30.06.2013 r.)

Istniało podejrzenie , ze 169 osób było dotkniętych przemocą w rodzinie (89 kobiet, 13 mężczyzn, 67 małoletnich )

87 osób było podejrzanych o to że stosują przemoc w rodzinie (5 kobiet, 82 mężczyzn)

51 osób stosowało przemoc będąc pod wpływem alkoholu ( 50 mężczyzn , 1 kobieta)

Straż Miejska w 2012 roku zastosowała 27 mandatów karnych oraz 21 pouczeń za picie alkoholu miejscach publicznych, wystosowano w tej sprawie 4 wnioski do sądu.

Liczba udzielonych porad w Gminnym Punkcie Informacyjno-Konsultacyjnym dla osób uzależnionych ich rodzin dla osób doświadczających przemocy w rodzinie w latach 2011-2013

 

Poszczególne kategorie klientów

2011

2012

2013r. ( stan na 13 11.2013r.)

Liczba osób

Liczba porad

Liczba osób

Liczba porad

Liczba osób

Liczba porad

Osobom z problem alkoholowym

32

100

46

160

46

134

Dorosłym członkom rodziny osoby z problemem alkoholowym (w tym i współuzależnionym DDA)

35

62

43

119

37

71

Osobom doświadczającym przemocy w rodzinie

36

54

33

87

22

47

Osobom stosującym przemoc

9

27

10

21

8

30

Źródło: Gminny Punkt Informacyjno-Konsultacyjny

Prawnik w ramach Gminnego Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego udzielił 34 porad prawnych w 2013 roku ( stan na 22.11.2013 r.)

W Poradni Uzależnień w Gołdapi systematycznie zwiększa się liczba osób korzystających z pomocy lekarza i terapeuty.

Rok

2010

2011

2012

2013 ( stan na 20.11.2013r)

Liczba osób

217

240

228

280

Źródło: Poradnia Uzależnień w Gołdapi.

Osoby korzystające z pomocy terapeutycznej w Poradni Uzależnień, to zarówno osoby uzależnione od alkoholu, osoby uzależnione od wielu substancji, oraz osoby współuzależnione

W ramach zwiększania dostępności pomocy terapeutycznej należy zwrócić uwagę na potrzebę zakupu dodatkowych usług w postaci terapeutycznych sesji indywidualnych dla osób uzależnionych i współuzależnionych. Takie działania są zasadne, ponieważ ze względu na wielkość kontraktu podpisanego z Narodowym Funduszem Zdrowia , poradnia nie jest w stanie realizować pojawiających się potrzeb. Każdego miesiąca w 30% usługi terapeutyczne wykonywane są bez refundacji ze strony Narodowego Funduszu Zdrowia.

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w roku 2013 rozpatrzyła 54 wnioski w sprawie procedury przymusowego leczenia odwykowego. Członkowie komisji przeprowadzili 50 rozmów motywacyjnych z osobami podejrzanymi o nadużywanie oraz wnioskodawcami i świadkami w sprawie. GKRPA skierowała 34 wnioski do sądu w sprawie postanowienia o przymusowym leczeniu odwykowym. Zespołowi motywującemu udało się zmotywować 10 osób do podjęcia leczenia dobrowolnie , bez postanowienia sądu.

4. ZASOBY LOKALNE

Aby możliwa była pomoc osobom uzależnionym, ich rodzinom, osobom doświadczającym przemocy oraz stosującym przemoc, niezbędna jest współpraca różnych służb działających na terenie Gminy Gołdap. Są to m. in.:

1. Specjalistyczna Praktyka Lekarska Dariusz Chałas, Poradnia Leczenia Uzależnień,

2. Punkt Informacyjno –Konsultacyjny dla Osób Uzależnionych , Ich Rodzin oraz Osób doświadczających przemocy w rodzinie,

3. Ośrodek Pomocy Społecznej,

4. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie,

5. Komenda Powiatowa Policji,

6. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna,

7. Placówki Służby Zdrowia,

8. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

9. Grupa AA „Jaćwing”,

10. Organizacje Pozarządowe

11. Placówki oświatowo-wychowawcze

12. Straż Miejska w Gołdapi

13. Instytucje Kultury

5. REALIZACJA PROGRAMU

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii będzie w roku 2014 realizowany przez następujące działania:

I. Zwiększenie dostępności terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków :

Lp

Nazwa zadania

Partnerzy w realizacji zadania

Termin realizacji

1

Zwiększenie dostępności oddziaływań terapeutycznych w placówce przez zakup usług na indywidualne sesje terapii na poziomie podstawowym i pogłębionym

 

Poradnia odwykowa

 

 

Praca ciągła

2

Współpraca z poradnią odwykową

GKRPA

OPS

GPI-K

Praca ciągła

3

Zakup materiałów edukacyjnych, broszur, publikacji, sprzętu na potrzeby realizacji programu terapeutycznego, doposażenie poradni w sprzęt potrzebny do prowadzenia zajęć.

Poradnia odwykowa

W zależności od potrzeb

4

Dofinansowanie do szkoleń, konferencji dla pracowników , ( zwrot kosztów podróży, zakwaterowania, części dydaktycznej)

Poradnia odwykowa

W zależności od potrzeb

 

  1. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe i narkomanii pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie:

Lp

Nazwa zadania

Partnerzy w realizacji zadania

Termin realizacji

1

Prowadzenie i dofinansowanie działalności Gminnego Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego dla uzależnionych i współuzależnionych od alkoholu, dla ofiar przemocy i ich rodzin oraz dla osób z problemem narkomanii (zakup materiałów edukacyjnych, książek , publikacji,czasopism, udzielanie bezpłatnych porad prawnych, prowadzenie grupwsparcia,psychoedukacja,wynagrodzenie i dofinansowanie szkoleń ( kosztów podróży, zakwaterowania, części dydaktycznych dla osób pracujących w GPI-K.

Pracownicy GPI-K: terapeuta

prawnik

 

Praca ciągła

2

Współpraca z członkami Zespołu Interdyscyplinarnego

- diagnozowanie problemów całej rodziny i planowanie pomocy dla wszystkich jej członków

Pracownicy socjalni OPS, GKRPA, placówki oświatowe, Policja, PCPR

Praca ciągła

3

Dofinansowanie udziału w konferencjach, sympozjach i szkoleń związanych z podnoszeniem kwalifikacji osób pracujących na rzecz uzależnionych i ich rodzin, ofiar przemocy i sprawców przemocy m.in. policjantów, psychologów, pracowników socjalnych, członków GKRPA, prawników, pedagogów, pracowników służby zdrowia a w szczególności zwrot kosztów podróży, zakwaterowania i materiałów szkoleniowych.

OPS, PCPR, GKRPA, GPI-K, placówki oświatowe, Policja, Straż Miejska, służba zdrowia

W zależności od potrzeb

4

Udzielanie pomocy rodzinom z problemem alkoholowym przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych poprzez motywowanie do podjęcia leczenia, poprzez kierowanie osób uzależnionych na przymusowe leczenie (finansowanie opinii biegłych sądowych, wniosków do sądu).

GKRPA,

biegli sądowi z zakresu psychologii i psychiatrii, terapeuci

Sąd Rejonowy w Olecku

kuratorzy zawodowi

Praca ciągła

5

Dofinansowanie obozów, kolonii, półkolonii i zimowisk uwzględniających program profilaktyczny lub socjoterapeutycznych

Placówki oświatowe, Ochotnicza Straż Pożarna, organizacje pozarządowe, Pełnomocnik Burmistrza ds. profilaktyki i uzależnień

W okresie wakacji lub w zależności od potrzeb

6

Finansowanie programów pomocy dla młodzieży używającej napojów alkoholowych lub innych środków psychoaktywnych (programy ograniczania szkód), finansowanie programów socjoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych.

OPS, placówki oświatowe

W zależności od potrzeb

 

III. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w  pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych :

 

Lp

Nazwa zadania

Partnerzy w realizacji zadania

Termin realizacji

1

Organizowanie i finansowanie lokalnych kampanii edukacyjnych, kampanii w placówkach oświatowych m.in. „Zachowaj trzeźwy umysł”, „Postaw na rodzinę” i innych wynikłych w trakcie roku poprzez m.in. zakup materiałów edukacyjnych,

 

OPS, Policja, placówki oświatowe, PCPR

Praca ciągła

2

Finansowanie programów profilaktycznych i edukacyjnych, spektakli profilaktycznych, warsztatów profilaktycznych z zakresu alkoholizmu, narkomanii, nikotynizmu, agresji, przemocy w placówkach oświatowych dostosowanych do wieku dzieci i młodzieży.

 

Placówki oświatowe, instytucje kultury

W okresie roku szkolnego

3

Organizowanie i finansowanie programów profilaktycznych i edukacyjnych dla rodziców.

 

Placówki oświatowe

W okresie roku szkolnego

4

Zakup czasopism, fachowej literatury dotyczącej problemu alkoholowego, narkomanii oraz przemocy

GPI-K,Zespół Interdyscyplinarny,OPS, GKRPA,ruch samopomocowyAA, Policja, placówki oświatowe

 

W zależności od potrzeb

5

Współpraca z Policją -

-Organizowanie i dofinansowanie działań na rzecz przeciwdziałania nietrzeźwości kierowców, w szczególności kampania profilaktyczno-edukacyjna „Odpowiedzialny kierowca”.

 

Policja, GKRPA, placówki oświatowe

Praca ciągła

6

 

 

 

 

 

Organizowanie i dofinansowanie innych działań mających wpływ na zwiększenie pomocy terapeutycznej, rehabilitacyjnej i profilaktycznej, wynikłe w trakcie roku.

 

W zależności od potrzeb

7

Dofinansowanie prowadzonych pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych

gminne jednostki organizacyjne ,osoby fizyczne, organizacje pozarządowe , organizacje kościelne i związki wyznaniowe, placówki oświatowe, instytucje kultury, kluby sportowe.

 

 

IV. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych:

 

Lp

Nazwa zadania

Partnerzy w realizacji zadania

Termin realizacji

1

Współpraca z ruchami samopomocowymi(AA, Al - Anon) - krzewienie trzeźwości wśród różnych grup społecznych

GKRPA, GPI-K

Praca ciągła

2

Finansowanie konferencji trzeźwościowej o charakterze prospołecznym.

Ruch samopomocowy AA, Al-Anon, GKRPA

I kwartał

3

Opłata energii pomieszczenia dla grupy AA i Al - Anon przy ul. Żeromskiego 8

Samorząd gminy

Cały rok

4

Współpraca z organizacjami pozarządowymi, stowarzyszeniami, kościołami różnych wyznań skupiających dzieci i młodzież, finansowanie projektów z elementami profilaktyki i socjoterapii

GKRPA, OPS

W zależności od potrzeb

 

V. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.

W przypadku złamania zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim lub nietrzeźwym oraz złamania zakazów promocji i reklamy napojów alkoholowych gmina może podejmować interwencje oraz występować przed sądem, jako oskarżyciel publiczny, czyli występować z aktem oskarżenia bezpośrednio do sądu z pominięciem prokuratora.

Lp

Nazwa zadania

Partnerzy w realizacji zadania

Termin realizacji

1

Kontrola przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia obrotu napojami alkoholowymi w punktach sprzedaży napojów alkoholowych

Członkowie GKRPA, Straż Miejska oraz upoważnieni przez Burmistrza pracownicy Urzędu Miejskiego

Cały rok

2

Organizowanie i finansowanie szkoleń dla sprzedawców alkoholu.

GKRPA, Pełnomocnik Burmistrza ds profilaktyki i uzależnień

W zależności od potrzeb

 

6. FINANSOWANIE

Źródłem finansowania zadań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii są dochody uzyskane z opłat za zezwolenia wydawane na sprzedaż napojów alkoholowych. Finansowanie odbywa się na zasadach określonych dla realizacji powierzonych przez gminę zadań publicznych. Plan finansowy realizacji stanowi załącznik do Programu.

Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

. Gminna Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:

1. inicjuje działania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych

2. podejmuje czynności zmierzające do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego

3. opiniuje wnioski o dotacje z środków finansowych budżetu gminy pochodzących z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,

4. opiniuje wnioski w sprawie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych dotyczące zgodności z Uchwałami Rady Miejskiej.

Członkom Komisji przysługuje miesięczne wynagrodzenie, za udział w realizacji zadań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych rekompensujące:

1. nakład pracy związany z udziałem w posiedzeniach i pracach zespołowych,

2. koszty przejazdu na posiedzenia,

3. utracone zarobki.

Wysokość ryczałtu ustala się w sposób następujący:

1. Przewodniczący Komisji - 80%

2. pozostali członkowie Komisji - 38%

minimalnego wynagrodzenia za pracę pracowników, określonego Zarządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej.

1. Ryczałt wypłacany jest z dołu.

2. Wysokość ryczałtu określonego w ust. 3 ulega proporcjonalnemu zmniejszeniu za nieusprawiedliwioną nieobecność na posiedzeniach według następującego wzoru: (ilość nieobecności: łączna ilość posiedzeń w danym miesiącu x wysokość przysługującego ryczałtu).

3. W przypadku, gdy w miesiącu nie odbędzie się, co najmniej jedno posiedzenie (z braku quorum lub nie zostanie zwołane) – ryczałt nie przysługuje

4. Za usprawiedliwioną uważa się nieobecność w pracach z powodu: choroby albo konieczności opieki nad chorym – potwierdzonej zwolnieniem lekarskim lub innego, jeżeli Przewodniczący Komisji uzna tą nieobecność za usprawiedliwioną

7. PEŁNOMOCNIK BURMISTRZA DS. PROFILAKTYKI UZALEŻNIEŃ

Pełnomocnik Burmistrza ds. Uzależnień powoływany odrębnym zarządzeniem Burmistrza Gołdapi koordynuje realizację zadań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii.