Aktualności

Poniedziałek, 9 maja 2011

Protokół z Sesji z 29.03.2011 r.

P r o t o k ó ł Nr VI /2011

z VI posiedzenia sesji Rady Miejskiej w Gołdapi odbytego

w dniu 29 marca 2011 roku

 

Na posiedzeniu obecni wg załączonej listy – 21 radnych

Obradom przewodniczył Wojciech Hołdyński

Protokołowała Alicja Pietranis – inspektor.

Godzina rozpoczęcia – 13 ,00 zakończenia – 16,00.

 

Porządek posiedzenia:

 

1. Otwarcie posiedzenia i przedstawienie porządku posiedzenia

2. Wystąpienie Wojewody Warmińsko – Mazurskiego

3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

4. Informacja burmistrza na temat pracy Urzędu

5. Informacja Przewodniczącego na temat pracy Rady

6. Podjęcie uchwał w sprawach:

    1) przystąpienia Gminy Gołdap do realizacji projektu pod nazwą „Platforma Współpracy EGO A” - na lata 2011 – 2032

    2) określenia warunków i trybu finansowania zadania własnego Gminy Gołdap w zakresie tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi sportu

    3) zmiany uchwały Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2011 – 2032

    4) zmiany uchwały budżetu Gminy Gołdap na 2011 r.

    5) zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2011 - 2032

    6) zmian budżetu na 2011 rok

    7) wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki

    8) udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Gołdapskiemu na realizację zadania pn: „ Budowa drogi powiatowej nr 4806 N – ulicy Górnej w Gołdapi”

7. Interpelacje i zapytania radnych

8. Zapytania i wnioski sołtysów i przewodniczących organów osiedli

9. Odpowiedzi na interpelacje

10. Wolne wnioski

11. Zamknięcie obrad Sesji

 

Do pkt.1

 

Posiedzenie otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Wojciech Hołdyński. Stwierdził, iż w sesji uczestniczy 21 radnych zatem podejmowane uchwały będą prawomocne. Przewodniczący Rady powitał Pana Mariana Podziewskiego Wojewodę Warmińsko – Mazurskiego, radnych, zaproszonych gości, pracowników urzędu.

Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił porządek posiedzenia dzisiejszej sesji. Radny Ryszard Wrzosek zgłosił formalny wniosek o zdjęcie z porządku posiedzenia projektu uchwały w sprawie opłaty za pobyt dziecka w przedszkolach prowadzonych przez Gminę Gołdap. Uzasadnienie do wniosku – na wspólnym posiedzeniu trzech komisji projekt tej uchwały zdjęto z porządku, nie był opiniowany.

Wniosek poddano głosowaniu.

Za wnioskiem Ryszarda Wrzoska, zdjęcia z porządku posiedzenia projektu uchwały w/s opłaty za pobyt dziecka w przedszkolach prowadzonych przez Gminę Gołdap głosowało 20 radnych, 1 wstrzymał się od głosu.

Przewodniczący Rady Pan Wojciech Hołdyński przedstawił porządek obrad po zmianach.

Do nowego porządku obrad radni uwag nie wnieśli, w głosowaniu jawnym jednogłośnie porządek obrad został przyjęty.

 

Przewodniczący Rady Pan Wojciech Hołdyński poinformował, iż na dzisiejszym posiedzeniu sesji zostaną wręczone medal, nadane postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Medale za wzorowe, wyjątkowo sumienne wykonywanie obowiązków wynikających z pracy zawodowej, nauczycielskiej.

 

Medale otrzymali:

  1. Srebrny medal za długoletnią służbę Pan Grzegorz Klimaszewski dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Gołdapi,

  2. Srebrny medal za długoletnią służbę Pani Alicja Szafranowska z-ca dyrektora Zespołu Szkół Zawodowych w Gołdapi,

  3. Brązowym medalem za długoletnią służbę Pan Józef Mor nauczyciel Zespołu Szkół Zawodowych w Gołdapi.

Medale przyznane decyzją Ministra Edukacji Narodowej za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania.

Medale otrzymali:

1. Pani Urszula Wrzosek – nauczycielka Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Gołdapi,

2. Pani Jadwiga Białokozowicz - nauczycielka Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Gołdapi,

3. Pan Ryszard Wrzosek - nauczyciel Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Gołdapi,

4. Pan Marek Miros Burmistrz Gołdapi,

5. Pan Władysław Frydrych kierownik Wydziału Organizacji i Nadzoru w Urzędzie Miejskim w Gołdapi.

 

Odznaczenia dokonał Pan Marian Podziewski – Wojewoda Warmińsko-Mazurski.

 

Do pkt. 2

 

Pan Marian Podziewski Wojewoda Warmińsko – Mazurski przedstawił informacje dotyczące inwestycji zrealizowanych i te na które jest szansa realizacji w roku bieżącym. Ważną dla Gołdapi inwestycją jest zatwierdzony projekt na rozbudowę trzeciego etapu przejścia granicznego Gołdap - Gusiew, którego wartość kosztorysowa wynosi 59 mln. zł.

 

Do pkt. 3

 

Do protokołu z ostatniej sesji uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie protokół został przyjęty.

 

Do pkt. 4

Burmistrz Gołdapi Pan Marek Miros przedstawił informację dotyczącą pracy Urzędu.

Jednym z trzech wiceprezesów Związku Miast Polskich został Burmistrz Gołdapi Pan Marek Miros. W dniach 7 – 8 marca br. przeprowadzone zostały ćwiczenia służb mundurowych z naszego terenu. Odbyły się spotkania: z wojewodą gdzie omówiono dalszą współpracę, ze starosta i Caritasem, z sołtysami, z Gromadą o budowie hotelu nad jeziorem. Odbyły się posiedzenia komisji rady. Szkolenie dotyczące finansów organizowane prze RIO, w którym uczestniczyli: Pani Trzasko i Pan Morzy. Omówiono sprawę dotyczącą zmiany dostawcy energii elektrycznej. Prowadzone są prace dotyczące zmian w strukturach Urzędu i jednostek podległych oraz związanych z tym oszczędności.

 

Do pkt. 5

 

Przewodniczący Rady Pan Wojciech Hołdyński przedstawił informację na temat pracy poszczególnych komisji Rady Miejskiej w okresie międzysesyjnym.

Poinformował o swoim udziale w spotkaniu z sołtysami, z aktorem – wspólnie z radnym J. Steciem - wywodzącym się z Gołdapi – Cezarym Rybińskim, udziale w konferencji Partycypacja obywatelska: wyzwania badawcze i animacja, w uroczystym apelu przekazania podporządkowania gołdapskiego pułku.

 

Do pkt. 6

 

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Gołdap do realizacji projektu pod nazwą „Platforma Współpracy EGO SA” - na lata 2011 – 2032 .

Pani Justyna Charkiewicz omówiła projekt uchwały.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczących Komisji o przedstawienie wyniku głosowania projektu uchwały. Komisja Rolna 6 za, 1 wstrzymujący, pozostałe komisje jednogłośnie za projektem uchwały.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr VI/36/2011

/ w załączeniu/

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia warunków i trybu finansowania zadania własnego Gminy Gołdap w zakresie tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi sportu.

Pani Justyna Charkiewicz omówiła projekt uchwały.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczących Komisji o przedstawienie wyniku głosowania projektu uchwały. Komisja Rolna 4 za, 3 wstrzymujące, Komisja Budżetu jednogłośnie za, Komisja Oświaty 5 za, 1 wstrzymujący, Komisja Obywatelska 3 za, 2 wstrzymujące, Komisja Zdrowia 4 za, 1 wstrzymujący

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr VI/37/2011

/ w załączeniu/

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2011 – 2032.

Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy omówiła projekt uchwały.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczących Komisji o przedstawienie wyniku głosowania projektu uchwały. Członkowie wszystkich komisji jednogłośnie za projektem uchwały.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr VI/38/2011

/ w załączeniu/

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetu Gminy Gołdap na 2011 r.

Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy omówiła projekt uchwały.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczących Komisji o przedstawienie wyniku głosowania projektu uchwały. Komisja Rolna 6 za, 1 wstrzymujący, pozostałe komisje jednogłośnie za projektem uchwały.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr VI/39/2011

/ w załączeniu/

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2011 - 2032 .

Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy omówiła projekt uchwały.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczących Komisji o przedstawienie wyniku głosowania projektu uchwały. Członkowie wszystkich komisji jednogłośnie za projektem uchwały.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr VI/40/2011

/ w załączeniu/

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian budżetu na 2011 rok.

Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy omówiła projekt uchwały.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczących Komisji o przedstawienie wyniku głosowania projektu uchwały. Komisja Rolna 6 za, 1 wstrzymujący, Komisja Budżetu 3 za, 1 wstrzymujący, pozostałe komisje jednogłośnie za projektem uchwały.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr VI/41/2011

/ w załączeniu/

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki.

Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy omówiła projekt uchwały.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczących Komisji o przedstawienie wyniku głosowania projektu uchwały. Członkowie wszystkich komisji jednogłośnie za projektem uchwały.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr VI/42/2011

/ w załączeniu/

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Gołdapskiemu na realizację zadania pn: „ Budowa drogi powiatowej nr 4806 N – ulicy Górnej w Gołdapi” .

Pan Marek Miros omówił projekt uchwały.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczących Komisji o przedstawienie wyniku głosowania projektu uchwały. Komisja Oświaty 5 za, 2 wstrzymujący, pozostałe komisje jednogłośnie za projektem uchwały.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr VI/43/2011

/ w załączeniu/

Do pkt. 7

 

Radny Antoni Banel interpelował w sprawie wykonywanej inwestycji „zalew”:

  1. Zatrudnieni pracownicy przy tej inwestycji nie otrzymują wynagrodzenia za pracę.

  2. Co stało się z drewnem pozyskanym podczas prac przy zalewie?

  3. Kto jest odpowiedzialny za tę inwestycję i dlaczego przerwano prace?

Radny Marcin Przystawski złożył interpelację w sprawie: „ ze względu na problem, który się pojawił w ostatnim czasie pewna grupa mieszkańców poinformowała mnie, iż mają kłopot z korzystaniem z boiska „Orlik” znajdującym się przy Szkole Podstawowej Nr 1. Mieszkańcy informują, iż prosząc Panią Dyrektor SP 1 o zgodę na korzystanie z boiska dla własnych potrzeb zostali poinformowali o konieczności opłaty za korzystanie z obiektu. Jak wiem do tej pory korzystanie z obiektu było darmowe, jeżeli zasada bezpłatności zmieniła się proszę o informację na temat oraz podstawę prawną takiej zmiany” ( interpelacja pisemna).

Radny Piotr Rant złożył interpelacje w sprawach:

1. Realizowanej inwestycji „uzdrowisko”, jaka jest je przyszłość, kto będzie nią zarządzał

  1. Rekultywacja jeziora Gołdap, środki zewnętrzne na ten cel nie zostaną pozyskane. Jak to jest na dzień dzisiejszy? Co zrobić, aby poprawić stan jeziora? Kończymy inwestycję „uzdrowisko”, a jezioro mamy „kwitnące”.

Powrócić do złożonych przeze mnie propozycji w opracowanym programie.

Radny Marian Waraksa złożył interpelację w sprawie zmiany ulicy Konstytucji 3 Maja na ulicę Adama Małysza. Ulica prowadzi do Pięknej Góry, w kierunku zjazdów narciarskich, a to jest dyscyplina uprawiana przez Adama Małysza.

Radny Andrzej Pianka złożył interpelację w sprawach:

  1. Kiedy zostanie zrobiony porządek ze ściekami i smrodem przy ulicy Wileńskiej (dół, w stronę wąwozu),

  2. Przygotowania przez Gminę Gołdap projektów w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013, polegające na „Ochronie środowiska przed zanieczyszczeniami i zniszczeniami” oraz „Wykorzystaniem odnawialnym źródeł energii” (interpelacja pisemna).

 

Do pkt. 8

Pan Marian Milewski sołtys z Jan zgłosił wnioski;

  1. Do Starostwa Powiatowego w sprawie drogi Gołdap – Rogale. Prace zakończono na miejscowości Skocze i co dalej? Droga jest w złym stanie, duże dziury.

  2. Czy będą w tym roku prowadzone prace związane z regulacja rzeki Gołdapy w kierunku Jan?

  3. Do Ośrodka Pomocy Społecznej w Gołdapi – kontrola tych osób, które otrzymują a nie powinni otrzymywać pomoc z opieki.

Pan Józef Kiszkorno Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr III - znaki ograniczenia, ustawione na czas zimy powinny być zdjęte. W sprawie zanieczyszczenia naszego jeziora zaproponował porozumieć się ze stroną rosyjską

Do pkt. 9

 

Przewodniczący Rady zaproponował, aby nie odczytywać odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na sesji w dniu 1 marca 2011r. Radni otrzymali odpowiedzi w formie pisemnej.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek: kto jest za tym, aby odpowiedzi na interpelacje, które są wysłane w formie pisemnej do radnych nie były odczytywane ?

W głosowaniu jawnym większością głosów 15 za, 1 przeciw, 2 wstrzymujące odstąpiono od odczytywania interpelacji.

 

Rany Antoni Banel stwierdził, iż z odpowiedzi na interpelację w/s parkingu przy kościele św. Józefa nie jest zadowolony. Teren nie jest Nadleśnictwa, jak to było w odpowiedzi. Teren jest ternem gminnym i parking można zrobić.

Pan Jacek Morzy z-ca Burmistrza wyjaśnił, iż Gmina Gołdap w okolicy kościoła nie posiada gruntów, na których można zlokalizować miejsca parkingowe. Na działkach, którymi jest zainteresowany ksiądz, jest użytek gruntowy LsV. W takich przypadkach niemożliwe jest wykonanie inwestycji budowlanej. Chcąc zmienić użytek LsV na nieleśny trzeba uzyskać decyzję o wyłączeniu gruntu z produkcji leśnej. Potrzeba na to zgody Regionalnej Dyrekcji Lasów w Białymstoku, a trudno ją uzyskać. W przypadku zgody trzeba wnieść duże opłaty.

Radny Marian Mioduszewski również uznał odpowiedź na swoją interpelację za nie pełną. Odpowiedź nie zawiera konkretów, czy jest możliwe wykonanie przejścia na ulicy Mazurskiej w pobliżu sklepu, czy nie?

 

Do pkt.10

Radny Jan Steć stwierdził, iż przedstawione przez Przewodniczącego Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych roczne sprawozdanie jest niedopracowane i źle przedstawione. Zgłosił wniosek, aby GKRPA opracowywała i przedstawiała kwartalny plan zamierzeń komisji.

Przewodniczący Hołdyński poinformował o planowanej sesji wyjazdowej w dniu 27 maja br. w celu zapoznania się z funkcjonowaniem Wigierskiego Parku Narodowego, o obowiązku złożenia do 30 kwietnia oświadczeń majątkowych, o planowanej na dzień 28 kwietnia sesji absolutoryjnej.

 

Do pkt.11

 

Po wyczerpaniu porządku Przewodniczący Rady dokonał zamknięcia posiedzenia sesji.

 

Protokołowała Przewodniczący Rady

 

(-) Alicja Pietranis (-)Wojciech Hołdyński

 

Odpowiedzi na interpelacje z posiedzenia Sesji z dnia 29.03.2011 r.

 

Gołdap, 6 kwietnia 2011r.

 

OPS.810.2121.2011

 

Pan

Marek Miros

Burmistrz Gołdapi

 

Dotyczy odpowiedzi na interpelację złożoną na VI Sesji Rady Miejskiej w dniu 28 marca 2011r. przez Pana Mariana Milewskiego sołtysa wsi Jany dotyczącą „kontroli tych osób, które otrzymują a nie powinny otrzymywać pomocy z opieki”.

 

W odpowiedzi na interpelację dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Gołdapi informuje, iż pomocy pieniężnej i niepieniężnej udziela się rodzinom i osobom zgodnie z ustawą z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.).

Zasady i powody przyznawania pomocy społecznej określone są w artykułach 7 i 8 wspomnianej ustawy i należą do nich:

1.ubóstwo;

    2.sieroctwo;

    3.bezdomność;

    4.bezrobocie;

    5. niepełnosprawność;

    6 długotrwała lub ciężka choroba;

    7.przemoc w rodzinie;

    8. potrzeba ochrony ofiar handlu ludźmi;

    9. potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietności;

    10. bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych;

    11.brak umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej całodobowe placówki opiekuńczo-wychowawcze;

    12. trudności w integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą;

    13. trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;

    14. alkoholizm lub narkomania;

    15. zdarzenia losowe i sytuacja kryzysowa;

    16. klęska żywiołowa lub ekologiczna.

Dodatkowo prawo do świadczeń z pomocy społecznej przysługuje:

    1. osobie samotnie gospodarującej, której dochód nie przekracza 477zł;

    2. osobie w rodzinie, w której dochód na osobę nie przekracza kwoty 351zł;

    3. rodzinie, której dochód nie przekracza sumy kwot kryterium dochodowego na osobę w rodzinie;

przy jednoczesnym wystąpieniu, co najmniej jednego z powodów wymienionych w art. 7 lub innych okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy społecznej.

Przyznanie świadczeń z pomocy społecznej następuje w formie decyzji administracyjnej i jest poprzedzone przeprowadzeniem przez pracownika socjalnego, w miejscu zamieszkania świadczeniobiorcy, rodzinnego wywiadu środowiskowego w celu ustalenia sytuacji osobistej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej osób i rodzin ubiegających się o pomoc.

W przypadku odmowy przyznania albo ograniczenia wysokości lub rozmiaru świadczeń z pomocy społecznej każdorazowo należy uwzględnić sytuację osób będących na utrzymaniu osoby ubiegającej się o świadczenie lub korzystającej ze świadczeń.

W związku z tegorocznymi zmianami we władzach sołectw, po konsultacji z Panem Marianem Waraksą, Przewodniczącym Komisji Rolnictwa i Gospodarki Zasobami Naturalnymi, w dniu 17 marca 2011r. o godz. 13.00 w Urzędzie Miejskim odbyło się wspólne spotkanie Komisji Rolnictwa, sołtysów wszystkich sołectw oraz kierowników i dyrektorów wydziałów i jednostek. W czasie tego spotkania dyrektor OPS zwrócił się z prośbą do sołtysów, przedstawicieli mieszkańców wsi we władzach, ale przede wszystkim, jako do osób najlepiej znających ich lokalne bolączki i problemy, o zacieśnienie współpracy i wspólne inicjowanie działań na rzecz poprawy sytuacji tych osób. Dotychczas z zaproszenia dyrektora skorzystała Pani Anna Falińska. Spotkanie odbyło się w siedzibie ośrodka, ponieważ w czasie omawiania konkretnych problemów konkretnych rodzin wymagana była również obecność pracownika socjalnego tego rejonu opiekuńczego.

W chwili obecnej opracowywana jest szczegółowa informacja, która zostanie przekazana wszystkim sołtysom za pośrednictwem Urzędu Miejskiego. Dotyczyć ona będzie:

  • rejonizacji pracowników socjalnych,

  • form i zasad udzielania pomocy przez wszystkie wydziały OPS,

  • telefony kontaktowe do pracowników ośrodka.

Jednocześnie informujemy, iż zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych OPS nie upublicznia list osób korzystających z pomocy.

Agnieszka Iwanowska

Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Gołdapi

 

Gołdap, 07.04.2011 r.

 

Radny Rady Miejskiej w Gołdapi

Jan Steć

 

Odpowiadając na wniosek radnego Jana Stecia, zgłoszony na sesji Rady Miejskiej w dniu 29.03.2011 r. w spr. działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, uprzejmie informuję, że:

Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w „PRZEWODNIUKU do realizacji znowelizowanej ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu

alkoholizmowi dla samorządów terytorialnych” (Warszawa 1997 -str. 33) wskazuje na to, że:

Z chwilą wejścia w życie znowelizowanej ustawy (dot. nowelizacji z 12.09.1996 r. - przyp. własny) działające dotychczas terenowe komisje ds. przeciwdziałania alkoholizmowi przekształcają się w gminne komisje rozwiązywania problemów alkoholowych. Nowopowstałe gminne komisje rozwiązywania problemów alkoholowych są odmiennym bytem prawnym niż stałe i doraźne komisje gminy powoływane przez Radę Gminy na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy o samorządzie terytorialnym (obecnie gminnym - przyp. własny). Ponieważ wyłączono zastosowanie przepisu art. 21 ust. 1, to również nie stosuje się odnośnie nowo powstałych komisji przepisów art. 21 ust. 2 i 3 jako odnoszących się tylko i wyłącznie do komisji stałych i doraźnych. Powołanie tych komisji na terenie każdej gminy jest obligatoryjne.”

Art. 21 ustawy z 08.03.1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm) brzmi: „1. Rada gminy ze swojego grona może powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy. 2. (skreślony).

3. Komisje podlegają radzie gminy, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania z działalności.”

Stosownie do art.41 ust. 3 (w brzmieniu nadanym przez art. 1 pkt 1 lit. a ustawy z 30.08.2002 r. o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z 30.08.2002 r. - Dz. U. Nr 167, poz. 1372) Burmistrz powołuje Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, w szczególności inicjującą działania związane z: zapobieganiem alkoholizmowi, wytyczaniem priorytetów gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, opiniowaniem wniosków o dotacje ze środków finansowych budżetu gminy oraz podejmującą czynności zmierzające do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego. Z uwagi na to, że do Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych nie stosuje się art. 21 ust. 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym - jej działalność i procedowanie normuje „Regulamin Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych” - uchwała Nr 103/738/2001 Zarządu Miejskiego w Gołdapi z 11.09.2001 r.

 

Z poważaniem

Jerzy Sobisz

Przewodniczący GKRPA

 

 

 

Odpowiedź na interpelację Radnego Antoniego Banela, zgłoszoną podczas sesji Rady Miejskiej w Gołdapi 29.03.2011 r., dotyczącą budowy zalewu w Gołdapi.

  1. Inwestorem budowy zbiornika retencyjnego - zalewu w Gołdapi jest Województwo Warmińsko – Mazurskie, a w jego imieniu inwestycję prowadzi Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych (ZM i UW) w Olsztynie.

Burmistrz Gołdapi nie ma wpływu na rozliczenia finansowe między inwestorem, a wykonawcą robót.

  1. Drewno pozyskane podczas prac przy budowie zalewu, pochodzące z zadrzewień zlokalizowanych na gruntach stanowiących własność Gminy Gołdap, zgodnie z Zarządzeniem nr 1014/VIII/2010 Burmistrza Gołdapi z dnia 6.08.2010 roku, przekazane zostało nieodpłatnie następującym instytucjom: - Ośrodkowi Sportu i Rekreacji w Gołdapi (239 sztuk), - Szkole Podstawowej nr 2 w Gołdapi (168 sztuk) i - Szkole Podstawowej w Jabłońskich (552 sztuki).

Ponadto 331 sztuk drzew, zlokalizowanych na gruntach Skarbu Państwa, przekazanych zostało przez ZM i UW/ Oddział w Gołdapi, gołdapskiemu Szpitalowi.

  1. Odpowiedzialny za powyższą inwestycję jest ZM i UW w Olsztynie.

Według informacji uzyskanych od Pani Lucyny Kozłowskiej - Kierownika ZM i UW/ Oddział w Gołdapi, prace przerwano ze względu na warunki atmosferyczne (zbyt wysoki wiosenny poziom wód gruntowych oraz zbyt zmarzniętą ziemię).

Prace zostaną wznowione najprawdopodobniej pod koniec maja b. r.

 

Beata Kołakowska

p.o. Kierownika WGPOŚN

 

 

 

Odpowiedź na interpelację Radnego Andrzeja Pianki złożoną na Sesji Rady Miejskiej w Gołdapi w dniu 29.03.2011 r.

 

Kiedy zostanie zrobiony porządek ze ściekami i smrodem przy ul. Wileńskiej (dół, w stronę wąwozu)

W 2010 r. wykonano kanalizację sanitarną umożliwiającą podłączenie się prawej strony ul. Wileńskiej do w/w sieci. Po zakończeniu inwestycji wydział Infrastruktury Komunalnej i Inwestycji zobowiązał mieszkańców do wykonania podłączeń sanitarnych swoich posesji do dnia 30 maja b.r

Na dzień 11 kwietnia podłączone do kanalizacji przy ul. Wileńskiej zostały dwie posesje.

Gwarancją czystości strumyka płynącego przy ul Wileńskiej jest uregulowanie gospodarki ściekowej na posesjach, które dotąd nie wypełniły tego obowiązku.

Po wyznaczonym terminie na wykonanie przyłączy sanitarnych, funkcjonariusze Straży Miejskiej przeprowadzą kontrolę wszystkich nieruchomości przy ul. Wileńskiej, Warszawskiej oraz na Osiedlu I i II.

W załączeniu:

Pismo WIK kierowane do mieszkańców

Przygotowania przez Gminę Gołdap projektów w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013, polegającego na „ Ochronie środowiska przed zanieczyszczeniami” oraz „Wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii”

 

Przystąpienie przez Gminę do realizacji jakiegokolwiek projektu współfinansowanego różnych programów , w tym również ze wspomnianego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013, polegającego na „ Ochronie środowiska przed zanieczyszczeniami” oraz „Wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii” wymaga zarezerwowania w budżecie gminnym środków finansowych na ich realizację. W budżecie gminnym na ten rok nie przewidziano realizacji takiego zadania inwestycyjnego.

Biorąc pod uwagę fakt, że inwestycje związane z instalowaniem paneli słonecznych dotyczą głównie indywidualnych gospodarstw domowych, do wiadomości wszystkich mieszkańców została podana informacja o możliwości uzyskania preferencyjnych kredytów na ten cel z Banku Ochrony Środowiska.

Należy zaznaczyć, że troska o ochronę środowiska przez wykorzystanie czystej energii, w tym wypadku energii wiatru, w naszej gminie budzi wiele kontrowersji.

Wydział GPO stara się głównie zintensyfikować działania administracyjne w celu zmniejszenia zanieczyszczeń środowiska tj. podłączania się do kolektorów sanitarnych, eliminowanie spalania odpadów i nielegalnych składowisk, budowa ciepłowni miejskiej, składowiska odpadów komunalnych w Siedliskach k/Ełku.

Beata Kołakowska

p.o Kierownika WGPOŚN

 

 

 

Pan Marian Mioduszewski

Radny Rady Miejskiej w Gołdapi

 

W uzupełnieniu odpowiedzi na interpelację złożoną 1 marca podczas Sesji Rady Miejskiej dotyczącej wykonania przejścia dla pieszych przy ul. Mazurskiej w pobliżu sklepu spożywczego, Wydział Infrastruktury Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gołdapi zlecił wykonanie nowej organizacji ruchu na odcinku ulicy Mazurskiej od skrzyżowania z ulicą Bagienną do skrzyżowania z ulicami Cmentarną i Okrzei z możliwością zlokalizowania przejścia dla pieszych w pobliżu sklepu, firmie projektowej „DARPOL” z Suwałk. W przypadku uzyskania możliwości nowej lokalizacji przejścia dla pieszych określonych w nowym projekcie, takie przejście zostanie wykonane. Wiesław Swatek

Kierownik Wydziału

Infrastruktury Komunalnej

 

Gołdap2011-04-12

 

Pan Marcin Przystawski

Radny Rady Miejskiej

w Gołdapi

 

 

W odpowiedzi na interpelację zgłoszoną na Sesji Rady Miejskiej w dniu 29.03.2011r. uprzejmie informuję , że podczas rozmowy z Panią Beatą Karpińską - Dyrektorem Szkoły Podstawowej Nr 1 w Gołdapi ustalono, iż nigdy nie były pobierane opłaty za korzystanie z boiska sportowego „Orlik”.

Jedna z osób zainteresowanych korzystaniem z boiska została poinformowana o ewentualnej możliwości wprowadzenia pobierania opłat po sprawdzeniu obowiązujących przepisów prawnych. Był to jedyny przypadek. Wszystkie zainteresowane grupy od początku marca korzystają z boiska bezpłatnie, po uzgodnieniu terminu z animatorem.

Jednocześnie informuję, że założenia do programu „Moje boisko Orlik 2012” określają główne cele programu jako:

1.Udostępnianie dzieciom i młodzieży nowoczesnej infrastruktury sportowej w celu aktywnego

uprawiania sportu i rozwoju fizycznego pod okiem trenera – animatora.

2. Popularyzacja aktywnego stylu życia, a więc rodzinnych zawodów sportowych, weekendów ze

sportem i turystyką.

3.Przeciwdziałanie zjawiskom agresji i patologii wśród dzieci i młodzieży, poprzez skierowanie do

tych środowisk profesjonalnej oferty zajęć sportowych i sportowo – rekreacyjnych.

Gmina Gołdap jako wnioskodawca w w/w programie złożyła oświadczenie potwierdzające, że obiekt będzie ogólnodostępny i korzystanie z niego będzie bezpłatne.

Sekretarz Gminy Jolanta Mogilnicka

 

Odpowiedź na interpelacje Radnego Piotra Ranta, złożone podczas sesji 29 marca 2011 r.

    1. Zgodnie z wnioskami o dotacje unijne, złożonymi w 2009 roku, „.....instytucją odpowiedzialną za zarządzanie inwestycją, eksploatację i utrzymanie projektu po zakończeniu będzie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Gołdapi....”. Dotyczy to tężni i pijalni wód mineralnych.

    2. Komisja Oceniająca nasz wniosek o dofinansowanie rekultywacji jeziora Gołdap w ramach programu Współpracy Transgranicznej Litwa – Polska – Rosja 2007 -2013 niestety nie zakwalifikowała go do dofinansowania.

Nie rezygnujemy ze starań o uzyskanie dotacji na wykonanie oczyszczenia jeziora metodą z zastosowaniem preparatu phoslock. Posiadamy pozwolenie wodno – prawne na wykonanie rekultywacji tą metodą. Według naszej wiedzy i zdaniem naukowców jest to sprawdzona w Europie bardzo skuteczna metoda oczyszczania jezior. Wzbudziła zainteresowanie władz Ełku, które zrezygnowały w ubiegłym roku z metody napowietrzania, stosowanej przez 10 lat. Okazała się nieskuteczna i bardzo kosztowna w eksploatacji.

Złożymy ponownie wniosek o dotacje w nowym naborze do programu Współpracy Transgranicznej Litwa – Polska – Rosja 2007 -2013, po uzyskaniu poparcia hydrologów z Uniwersytetu Technicznego w Kaliningradzie, z którymi nawiązaliśmy kontakt poprzez projektanta rekultywacji naszego jeziora – prof. Tomasza Hesse. Pracujemy nad zwiększeniem tzw. „transgraniczności” projektu. Jestem po rozmowach z przedstawicielami Programu LT-PL-RU, którzy po uzyskaniu ode mnie informacji o planowanych działaniach zapraszają do ponownego złożenia wniosku.

 

Sporządził Jacek Morzy