P r o t o k ó ł Nr XV/2011
z posiedzenia XV sesji Rady Miejskiej w Gołdapi odbytego w dniu 29 grudnia 2011 r.
Na posiedzeniu obecni wg załączonej listy – 20 radnych.
Nieobecny usprawiedliwiony Radny Józef Dominiuk.
Obradom przewodniczył Wojciech Hołdyński.
Protokołowała Alicja Pietranis – inspektor.
Godzina rozpoczęcia – 13 ,00 zakończenia – 15,30.
Porządek posiedzenia
-
Otwarcie posiedzenia i przedstawienie porządku obrad
-
Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji
-
Informacja Burmistrza na temat pracy Urzędu
-
Informacja Przewodniczącego na temat pracy Rady
-
Podjęcie uchwał w sprawach:
-
Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2012 – 2032 (skarbnik)
-
uchwalenia budżetu gminy na 2012 rok (burmistrz, skarbnik)
a) omówienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem
b) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej
c) przedstawienie proponowanych do projektu budżetu autopoprawek wynikających z
konsultacji projektu budżetu z różnymi środowiskami i poprawek wynikających z
uwzględnionych wniosków złożonych przez Komisję ds. Rozwoju Gospodarczego i
Budżetu
d) głosowanie nad projektem uchwały budżetowej
-
zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2011 2032 (skarbnik)
-
zmian budżetu na 2011 rok (skarbnik)
-
ustalenia wykazu wydatków które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2011 (skarbnik)
-
zaciągnięcia kredytów długoterminowych w 2012 roku (skarbnik)
-
przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2012 (pełnomocnik burmistrza)
-
zatwierdzenia planów pracy Komisji Rady Miejskiej na rok 2012
-
uchwalenia planu pracy Rady Miejskiej na 2012 rok
-
zmiany lokalizacji tablicy pamiątkowej
-
Interpelacje i zapytania radnych
-
Zapytania i wnioski sołtysów i przewodniczących organów osiedli
-
Odpowiedzi na interpelacje
-
Wolne wnioski
-
Zamknięcie obrad Sesji
Do pkt. 1
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Wojciech Hołdyński. Powitał zaproszonych gości, radnych i pracowników urzędu. Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, iż w sesji uczestniczy 20 radnych zatem podejmowane uchwały będą prawomocne.
Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił porządek posiedzenia sesji. Odczytał wniosek Burmistrza Gołdapi o przyjęcie do porządku posiedzenia projektu uchwały w sprawie zmiany lokalizacji tablicy pamiątkowej.
Innych propozycji nie zgłoszono i porządek posiedzenia sesji został jednogłośnie przyjęty.
Do pkt. 2
Do protokołu z sesji uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie protokół został przyjęty.
Do pkt. 3
Informacja nie była przedstawiana.
Do pkt. 4
Przewodniczący Rady Pan Wojciech Hołdyński przedstawił informację na temat pracy Rady Miejskiej w Gołdapi. Przedstawił harmonogram posiedzeń poszczególnych komisji Rady Miejskiej w okresie międzysesyjnym. Były to posiedzenia poświęcone pracy nad budżetem gminy na 2012 rok.
Wielu radnych uczestniczyło w uczczeniu 30 rocznicy wprowadzenia stanu wojennego oraz w spotkaniach opłatkowych organizowanych przez instytucje z terenu naszej gminy.
Do pkt. 5
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2012 – 2032.
Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy.
Przewodniczący Rady Pan Wojciech Hołdyński poinformował, iż wszystkie komisje rady jednogłośnie pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie (20 głosów za) uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XV/98/2011
/w załączeniu/
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2012 rok
Pan Marek Miros Burmistrz Gołdapi zabrał głos w sprawie budżetu gminy na 2012 rok.
Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Szanowni Państwo
Na początek niejako dla porządku kilka skondensowanych danych, tak by nasi goście choć w zarysach poznali główne wskaźniki budżetu.
Budżet po stronie dochodowej wynosi 80.116.245 zł.
Z tego dochody bieżące 57.504.361 zł. a majątkowe 22.611.884 zł
Dochody własne (podatki i opłaty lokalne, dochody ze sprzedaży i dzierżawy mienia, udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych) 29.860.684 zł co stanowi 37,3% dochodów.
Dotacje na zadania własne to 19.271.884 zł co stanowi 24%
dochodów,
Dotacje na zadania zlecone (głównie zasiłki) to 8.340.686 zł co stanowi 10,4% dochodów.
Subwencje to 22.280.231 zł co stanowi 27,8%
dochodów.
W ramach subwencji subwencja oświatowa wynosi 13.456.578 zł co stanowi 16,8 % dochodów.
Wydatki stanowią 83.159.072 zł, z czego bieżące 58.793.501 zł. a majątkowe 24.365.571 zł.
Największą pozycję po stronie wydatków stanowią łącznie Oświata i Wychowanie i Edukacyjna Opieka Wychowawcza 23.036.880 oraz 483.041 zł, Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego 2.715.710 zł oraz Kultura Fizyczna i Sport 3.388.900 zł.
Łącznie 29.624.531 zł. Co daje 35,6% wydatków ogółem
Z sumy 23.036.880 na oświatę i wychowanie przeznaczamy-szkoły podstawowe 11.606.726 co stanowi 50,4-oddziały przedszkolne w szkołach 1.133.596 co stanowi 4,9 %
-przedszkola 2.217.500 co stanowi 9,6 %
-gimnazja 6.750.904 co stanowi 29,3 %
dowożenie uczniów 1.104.000 co stanowi 4,8 %
powyższej sumy
Pomoc społeczna (głównie zasiłki i dodatki mieszkaniowe) to 12.999.069 + 221.440 = 13.220.509 zł, czyli 15,9 %.
Dla informacji podaję również wydatki na administrację Urzędu Miejskiego 4.295.000 zł. czyli 5,2% co mieści się zdecydowanie poniżej absolutnych standardów tym bardziej, że gmina z definicji prowadzi działalność administracyjną.(jest to wyjątkowo niski wskaźnik !!!!!!!!!!!!)
Chciałbym zwrócić uwagę na porównanie dwóch wielkości - jednej po stronie dochodów a drugiej wydatków.
Po stronie dochodów subwencja oświatowa.
Są to pieniądze, jakie gmina dostaje z budżetu państwa na prowadzenie działalności oświatowej, które to pieniądze w założeniu powinny wystarczyć na utrzymanie oświaty w szeroko pojętym zakresie prowadzenia szkół podstawowych i gimnazjów.
Subwencja ta wynosi 13.456.578 zł.
Wydatki natomiast 23.036.880 zł.
Proszę zwrócić uwagę, że gmina dokłada z własnych środków aż 9.580.302 zł.
Powtarzam to do znudzenia i powtórzę po raz kolejny. Gdyby subwencja z budżetu państwa pokrywała w pełni potrzeby na bieżącą działalność oświatową, gmina nie tylko nie zaciągałaby kredytów inwestycyjnych, a dysponowałaby co roku sporą nadwyżką budżetową, która mogłaby przeznaczać na jeszcze szybsze tempo inwestycyjne, które i tak jest imponujące.
Wartość inwestycji wynosi 24.150.571 zł.
Stanowi to 29% wydatków nie licząc tzw inwestycji zewnętrznych prowadzonych z naszej inicjatywy na terenie naszej gminy przez inne jednostki i instytucje budżetowe.
Deficyt budżetowy wynosi 3.042.827 zł. Co stanowi 3,8% dochodów, a więc dużo mniej niż w latach ubiegłych
Tak pokrótce wyglądają proporcje głównych działów budżetu. Te proporcje przedstawiam w bardzo ogólny sposób, bo budżet wraz z kompletem dokumentów towarzyszących będzie opublikowany w internecie i tam zainteresowani będą mogli się z nim zapoznać,ponadto będziemy docierać do Państwa z informacjami o nim w różnych, dostępnych nam formach.
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady odczytał opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej (opinia w załączeniu do protokołu). Do przedstawionych uchybień w projekcie uchwały ustosunkowała się Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy informując, iż błędy zostały poprawione w przedstawionych radnym zmianach.
Pani Cecylia Stecka Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu przedstawiła propozycje zmian do projektu budżetu wynikające z konsultacji projektu budżetu z różnymi środowiskami i poprawki wynikające z uwzględnionych wniosków złożonych przez Komisję ds. Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.
Pan Radny Marcin Przystawski w imieniu Klubu „Lokalna platforma” wyraził pozytywną opinię do przedstawionego budżetu gminy na 2012 rok i oświadczył, iż klub poprze go w całości.
Pan Antoni Banel zgłosił swoje uwagi do budżetu.
Pan Jan Steć wyraził swoje stanowisko do budżetu na 2012 rok, stanowisko w załączeniu do protokołu.
Przewodniczący Rady Pan Wojciech Hołdyński przedstawił wyniki głosowania projektu uchwały w/s uchwalenia budżetu gminy na 2012 rok: komisja Budżetu i Rolna jednogłośnie za, komisja Obywatelska 3 za, 1 wstrzymujący, komisja Zdrowia 4 za, 1 wstrzymujący, komisja Oświaty 4 za, 2 wstrzymujące.
W głosowaniu jawnym większością głosów 16 za, 4 wstrzymujące, budżet Gminy Gołdap na 2012 rok został przyjęty.
Uchwała Nr XV/99/2011
/w załączeniu/
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2011- 2032.
Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy.
Przewodniczący Rady Pan Wojciech Hołdyński przedstawił wyniki głosowania projektu uchwały: wszystkie komisje jednogłośnie pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym większością głosów 17 za, 3 wstrzymujące uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XV/100/2011
/w załączeniu/
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian budżetu na 2011 rok
Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy.
Przewodniczący Rady Pan Wojciech Hołdyński przedstawił wyniki głosowania projektu uchwały przez komisje rady. Wszystkie komisji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XV/101/2011
/w załączeniu/
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia wykazu wydatków które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2011.
Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy.
Przewodniczący Rady Pan Wojciech Hołdyński przedstawił wyniki głosowania projektu uchwały przez komisje rady. Wszystkie komisji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XV/102/2011
/w załączeniu/
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytów długoterminowych w 2012 roku.
Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy.
Przewodniczący Rady Pan Wojciech Hołdyński przedstawił wyniki głosowania projektu uchwały przez komisje rady. Wszystkie komisji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym większością głosów 16 za, 4 wstrzymujące uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XV/103/2011
/w załączeniu/
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2012.
Projekt uchwały omówiła Pani Barbara Michałowska pełnomocnik Burmistrza. Poinformowała, iż Program zgłoszony został do konsultacji społecznej. Zgłoszeń było brak.
Zaproponowała przyjęcie zmian w programie, które zostały zgłoszone na posiedzeniach komisji.
W dziale IV pkt.2.4, po słowach „pedagogów” dodać „oraz innych osób zaangażowanych w realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii” oraz w pkt.3.9 po słowach „nietrzeźwości” dodać „i zażywania środków odurzających”.
Przewodniczący Rady Pan Wojciech Hołdyński przedstawił wyniki głosowania projektu uchwały przez komisje rady. Wszystkie komisji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie 19 za uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XV/104/2011
/w załączeniu/
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy Komisji Rady Miejskiej na rok 2012.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie 18 za uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XV/105/2011
/w załączeniu/
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Miejskiej na 2012 rok.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie 18 za uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XV/106/2011
/w załączeniu/
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany lokalizacji tablicy pamiątkowej.
Pan Marek Miros Burmistrz Gołdapi poinformował, iż po rozmowach z wykonawcą inwestycji rewitalizacji placu, proponujemy przeniesienie tablicy pamiątkowej znajdującej się w miejscu niedawnego pomnika braterstwa broni, w inne miejsce Placu Zwycięstwa, na stronę łączącą parking z częścią parkową. Propozycja jest słuszna, gdyż jednym z zarzutu było jej umieszczenie „na płasko”. Teraz będzie ona ułożona w pozycji podniesionej. Zmian typu kolor liter, jakości płyty, czy zapisu jest na razie niemożliwa.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym większością głosów 19 za, 1 wstrzymujący uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XV/107/2011
/w załączeniu/
Do pkt. 6
Radny Marian Mioduszewski odniósł się do sprawy używania wyrobów pirotechnicznych na terenie miasta od kilkunastu dni. Jest to problem nie tylko tego roku, trawa to już od lat kilkunastu. Wiadomo, iż używanie wyrobów pirotechnicznych, oprócz dni do tego wyznaczonych jest zakazane pod groźbą kar. Nikt jednak do tego się nie stosuje i huk wystrzałów słychać w całym mieście. Jest to bardzo uciążliwe dla ludzi i zwierząt. Jak to jest iż nikt nie reaguje, gdzie są służby pilnujące porządku, aby to zjawisko zlikwidować lub choć zminimalizować? Jak jest ze sprzedażą tych wyrobów, gdyż przede wszystkim są one bezkarnie używane przez dzieci a tak nie powinno być.
Pan Paweł Werchowicz Komendant Straży Miejskiej w Gołdapi stwierdził, iż istotnie jest to problem coroczny, dotyczący przeważnie osób nieletnich. Straż miejska sprawdza jak są sprzedawane wyroby pirotechniczne, jeżeli nie zgodnie z prawem to wnioski kierowane są do sądu. Wyeliminowanie używania wyrobów pirotechnicznych ze strony służb porządkowych jest w zasadzie niemożliwe. Dużą rolę powinni odegrać tu rodzice.
Pan Marek Miros Burmistrz Gołdapi stwierdził, iż mała skuteczność służ porządkowych nie jest problemem. Problemem jest mentalność i obyczajowość społeczeństwa.
Rany Marcin Przystawski poinformował o programie, który jest pomocny przy tworzeniu strony BIP. Zapytał o koszt przesłanych przez burmistrza życzeń z okazji świąt.
Pan Marek Miros wyjaśnił, iż życzenia przesłane były bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Urząd był zobowiązany do zakupienia programu wczesnego ostrzegania naszego społeczeństwa i ramach tego programu można przesyłać inne informacje do społeczeństwa.
Radny Piotr Rant powrócił do sprawy „strategii gminy i ich dostosowania do realiów”, weryfikacji tego jest. W imieniu Klubu „Lokalna platforma” zwrócił się do przewodniczącego rady, aby wystąpił z inicjatywą rozpoczynającą prace nad dostosowaniem strategii do realiów.
Zapytał również, czy są przygotowane projekcje związane z uruchomieniem dzielnicy uzdrowiskowej, jak to będzie funkcjonować, jakie będzie zatrudnienie, kto będzie tym zarządzać, a przy tym co z czystością naszego jeziora?
Poruszył również sprawę bezpańskich psów. Z jednym z nich były ogromne problemy, które przy zastosowaniu wszystkich procedur nie dały rezultatu i psa nie można usunąć z posesji. Co z tym zrobić?
Radny Ryszard Wrzosek złożył interpelację w sprawie skomunikowania miejscowości Pietraszki i Mażucie z Gołdapią.
Pan Mariusz Kowalczuk Kierownik PKS Gołdap poinformował, iż od września uruchomiono cztery linie połączeń, dwie rano, dwie po południu.
Radny Ryszard Wrzosek powrócił do sprawy oświetlenia obwodnicy. Zaproponował, aby wystąpić o rozstrzygnięcie, kto ma płacić za oświetlenie obwodnicy. Najlepiej byłoby gdyby czyniła to GDDiA.
Zadał pytanie, czy na ulicy Wczasowej musi przez całą noc świecić tak dużo latarni?
Zgłosił problem dotyczący podwykonawców zalewu. Od roku nie otrzymują oni od wykonawcy pieniędzy. Należałoby porozmawiać z Urzędem Marszałkowskim aby wypłynęli na wykonawców i przekazali należne środki do podwykonawców.
Radny Marian Waraksa poruszył problem dotyczący barku wody w miejscowości Wiłkajcie. Należy zainteresować się, czy nie zostało to spowodowane kopalinami TORFEXU, może to mieć wpływ na brak wody w studniach.
Przewodniczący Rady Wojciech Hołdyński zapytał w jakim kierunku będziemy podążać z gospodarką śmieciową w związku z nowymi przepisami w tej sprawie?
Do pkt. 7
Pan Krzysztof Zajączkowski sołtys Wiłkajć również poruszył problem braku wody w studniach w miejscowości Wiłkajcie.
Pan Krzysztof Gnacikowski sołtys Dunajka poinformował, iż propozycją powstałej Rady Sołtysów Gminy Gołdap jest współpraca radnych z sołtysami poprzez uczestniczenie w posiedzeniach komisji, gdzie był omawiany budżet, prowadzeniu konsultacji w sprawach dotyczących społeczeństwa wiejskiego.
Przewodniczący Rady Pan Wojciech Hołdyński wyjaśnił, iż w tym roku nie bardzo to było możliwe do zrealizowania, bo taki wniosek rady sołtysów wpłynął stosunkowo późno, kiedy ruszyły już procedury dotyczące uchwalania budżetu. Podczas rozmów uzgodnione było, iż procedurę tę zastosujemy w późniejszych latach.
Pan Kazimierz Kazaniecki sołtys z Górnego wnioskował o podłączenie wody do nowych wodociągów w Górnym, Dzięgielach, Kozakach.
Pan Józef Kiszkorno Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr III odczytał wniosek o przedstawienie mieszkańcom Osiedla informacji odzwierciedlającej przesłanki niewspółmiernego planowania w budżecie środków w dziale służby zdrowia oraz nakładów na schronisko dla zwierząt.
Szczegółowy wniosek w załączeniu do protokołu.
Pan Marek Miros Burmistrz Gołdapi stwierdził, iż przekaz ten do mieszkańców jest: „więcej na psy niż na ludzi”, ale to nie jest tak. Utrzymanie schroniska dla psów jest zadaniem własnym gminy, a służba zdrowia jest zadaniem własnym powiatu.
Do pkt. 8
Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem, czy wszyscy radni otrzymali na piśmie odpowiedzi na interpelacje i czy są wnioski w tej sprawie.
Radni składający interpelacje otrzymali odpowiedzi na piśmie. Wniosków w tej sprawie nie było.
Do pkt. 9
Pan Marek Miros Burmistrz Gołdapi przekazał życzenia noworoczne ze Stade i Givat Shmuel oraz od siebie.
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady złożył noworoczne życzenia.
Radny Jan Steć zwrócił się do radnych w propozycją ufundowania kolejnego stypendium uczniowi pochodzącemu z naszego terenu.
Do pkt. 10
Po wyczerpaniu porządku Przewodniczący Rady dokonał zamknięcia posiedzenia sesji.
Protokołowała Przewodniczący Rady
Alicja Pietranis (-) Wojciech Hołdyński
Odpowiedzi na interpelacje
Szanowny Pan
Ryszard Wrzosek
Radny Rady Miejskiej w Gołdapi
W odpowiedzi na złożoną w dniu 29.12.2011 r. interpelację dotyczącą ponoszenia kosztów przez gminę Gołdap oświetlenia obwodnicy, informuję Pana, że zgodnie z obecnym stanem prawnym – na podstawie przepisów art. 18 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo Energetyczne (Dz.U. Z 2006 r. Nr 89, poz 625 z późn. zm.) finansowanie oświetlenia ulic, placów
i dróg publicznych , znajdujących się na terenie gminy, należy do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną. Dotyczy to również oświetlenia dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych za wyjątkiem dróg autostradowych. Na mocy tych przepisów gmina Gołdap podpisała umowę NR GDDKiA O/OL-P-1am-400-4/1/2010 z dnia 29.09.2010 r. do utrzymania i konserwacji urządzeń oświetlenia ulicznego w należytym stanie.
Niektóre gminy występują na drogę sądową w sprawie ponoszenia kosztów oświetlenia dróg krajowych. Gmina Słupsk w ten sposób uzyskała nawet pozytywne rozstrzygnięcie sądowe w I instancji. Nie są to jednak przepisy wykonawcze, zwalniające gminy z obowiązku oświetlenia dróg krajowych.
Oświetlenie ulicy Wczasowej stanowi część projektu dzielnicy uzdrowiskowej. Po wykonaniu Promenady Zdrojowej oświetlenie tej ulicy będzie wpisywało się w ciąg ulic Stadionowej, Promenady Zdrojowej i właśnie ul. Wczasowej. Drogi te prowadzą do sanatorium, ośrodka Leśny Zakątek, ośrodka OHP, w niedalekiej przyszłości hotelu SPA, czy też do pensjonatów i kwater prywatnych, stąd zasadne wydaje się oświetlenie tych dróg dzielnicy uzdrowiskowej z uwagi na coraz większy ruch, również w nocy, występujący na tych drogach.
Szanowny Pan
Piotr Rant
Radny Rady Miejskiej w Gołdapi
W odpowiedzi na złożoną w dniu 29.12.2011 r. interpelację dotyczącą bezpańskich psów informuję Pana, że gmina Gołdap zawarła umowę z firmą UST i WN prowadzącą schronisko dla bezdomnych zwierząt na utrzymywanie w schronisku 50 psów. Miejsca te są wykorzystane i na tyle zapewnione jest finansowanie przez gminę Gołdap. Nowelizacja Ustawy o Ochronie Zwierząt w art. 11 pkt. 3 zabrania odławiania zwierząt bezdomnych bez zapewnienia im miejsca w schronisku dla zwierząt, chyba, ze zwierzę stwarza poważne zagrożenie dla ludzi lub innych zwierząt. Przypadki wymagające natychmiastowej interwencji są nakładane na gminę przez Powiatowego Lekarza Weterynarii w formie decyzji i dotyczą obserwacji psów agresywnych lub z podejrzeniem choroby.
Pan Piotr Rant
Radny Rady Miejskiej w Gołdapi
W odpowiedzi na interpelację złożoną przez Pana w dniu 29 grudnia 2011r. podczas Sesji Rady Miejskiej w Gołdapi odnośnie aktualizacji poszczególnych dokumentów strategicznych gminy informuje, że Urząd Miejski w Gołdapi prowadzi wstępne rozeznanie związane z przygotowaniem ,,Strategii komunikacji marketingowej Uzdrowiska Gołdap”.
Przygotowanie wymienionego dokumentu uważamy za kluczowe dla skutecznej promocji i zrównoważonego rozwoju Gołdapi, przede wszystkim w związku z prowadzoną inwestycją ,,dzielnicy uzdrowiskowej” ale też, ze względu na fakt, że posiadana ,,Strategia rozwoju produktu turystycznego regionu Gołdap” opracowana w 2000 roku przez PART w obecnej sytuacji Gminy Gołdap w kontekście realizowanych inwestycji jest już dokumentem nieaktualnym.
Według rozmów i informacji uzyskanych z Fundacji Best Place – Europejski Instytut Marketingu Miejsc kwota opracowania wymienionego dokumentu to koszt około 100 tysięcy złotych.
Budżet Gminy Gołdap na 2012 rok nie przewiduje środków na opracowanie tego typu dokumentu.
Jednocześnie informuję, że podjęte zostały działania w celu uzyskania przynajmniej częściowego dofinansowania na opracowanie Strategii. W ramach naboru nr II/LIDERWEGO/PROW-LEADER/4.1/413-MP/2011 prowadzonego w terminie do 19 stycznia 2012 roku Gmina Gołdap złożyła wniosek na opracowanie ,,Strategii komunikacji marketingowej Uzdrowiska Gołdap” na dofinansowanie w wysokości 25 000,00 zł (co stanowi maksymalną kwotę wsparcia przewidzianą dla programu).
Sporządziła: Justyna Charkiewicz inspektor ds. środków pomocowych
Kazimierz Kazaniecki
Sołtys wsi Górne
Górne
19-500 Gołdap
W odpowiedzi na interpelację złożoną w dniu 29 grudnia 2011 r
-
w sprawie podłączenia do sieci wodociągowej Pogorzel -Dzięgiele-Górne-Kozaki
Do chwili przekazania do eksploatacji sieci wodociągowej nie jest możliwe ze względów prawnych podłączenie mieszkańców do nowo budowanej sieci. Planowany termin oddania sieci wodociągowej do eksploatacji to koniec lutego 2012 r.
Szanowny Pan
Marian Waraksa
Radny Rady Miejskiej
Krzysztof Zajączkowski
Sołtys wsi Wiłkajcie
W odpowiedzi na interpelację złożoną w dniu 29 grudnia 2011 r w sprawie braku wody w gospodarstwach w m Wiłkajcie
Zgodnie z sugestią Pana Sołtysa oraz Pana Mariana Waraksy Radnego Rady Miejskiej dokonano wizji lokalnej we wsi Wiłkajcie. Stwierdzono brak okresowo wody w gospodarstwie Pani Drażbo (w grudniu 2011 oraz 25.01.2012). W dniu 25.01.2012 r w gospodarstwie występują niedobory wody. Woda jest używana do celów bytowych i pojenia młodego bydła, bydło dorosłe jest pojone w pobliskim rowie. Należy zaznaczyć, iż ubiegłoroczna jesień była dość sucha i to mogło mieć znaczący wpływ na stan wód gruntowych. Podmiot zajmujący się eksploatacją torfu posiada pozwolenie wodno-prawne, określające zasady gospodarki zasobami wodnymi w rejonie działania kopalni. Według naszej oceny fakt funkcjonowania kopalni torfu nie powinien mieć wpływu na poziom wód podziemnych. Wystąpiliśmy z pismem do Starosty Gołdapskiego z prośbą o sprawdzenie prawidłowości funkcjonowania pobliskich torfowni i żwirowni zgodnie z wydanymi przez niego pozwoleniami wodno-prawnymi.
Odpowiedzi na interpelację radnego Ryszarda Wrzoska, złożoną podczas sesji 29 grudnia 2011 r.
Budowa zalewu.
Według informacji uzyskanych w Zarządzie Melioracji i Urządzeń Wodnych w Olsztynie wykonawca zalewu na bieżąco opłaca podwykonawców.
Gołdap, 3 lutego 2012 roku
Sporządził Jacek Morzy
Odpowiedzi na interpelacje radnego Piotra Ranta, złożone podczas sesji 29 grudnia 2011 r.
Dzielnica uzdrowiskowa.
Zgodnie z wnioskami o dotacje unijne, złożonymi w 2009 roku: instytucjami odpowiedzialnymi za zarządzanie inwestycją, eksploatację i utrzymaniem projektu będą:
-
tężnie i pijalnia wód mineralnych - Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Gołdapi (musieliśmy określić podmiot, który mógł ubiegać się o koncesję na wydobywanie wód leczniczych ujętych otworem GZ-1 z utworów jurajskich i GZ-2 z utworów kredowych). Zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym ma powstać łącznie 6 miejsc pracy, w tym 3 kobiety i 3 mężczyzn;
-
parki (między innymi: plaża miejska, park zdrojowy) – ogólnie: Gmina Gołdap (np. OSiR w Gołdapi). Zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym mają powstać 2 miejsca pracy, w tym 1 kobieta i 1 mężczyzna.
Rekultywacja jeziora Gołdap.
Złożyliśmy 18 lipca 2011 roku wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w ramach programu LIFE+ pn. „Renaturyzacja zdegradowanego ekosystemu Jeziora Gołdap położonego na terenie SOO Puszcza Romincka”.
Wniosek jest po ocenie formalnej dokonanej przez NFOŚiGW w Warszawie. Wszystkie wnioski z Polski (61, w tym 20 z działania „naszego”) trafiły do Brukseli. Dla Polski przewidziano ok. 18 mln euro.
Do końca marca czekamy na „odzew” z Brukseli.
Finansowanie:
wartość ogółem – 1 459 895 euro,
- dotacja UE – 1 094 921 euro (75%),
- dotacja NFOŚiGW – 218 984 euro (15%), otrzymaliśmy 25 sierpnia 2011 roku deklarację z NFOŚiGW w Warszawie o przydzieleniu tej dotacji w przypadku zakwalifikowania Projektu do dofinansowana przez Komisję Europejską.
- Gmina Gołdap – 145 990 euro (10%).
Gołdap, 3 lutego 2012 roku
Sporządził Jacek Morzy