P r o t o k ó ł Nr XXXII/2012
z XXXII sesji Rady Miejskiej w Gołdapi odbytej w dniu 28 grudnia 2012 r.
Na posiedzeniu obecni wg załączonej listy – 19 radnych.
Nieobecnych usprawiedliwionych – 2 radnych: Zofia Syperek i Mariusz Kowalczuk.
Obradom przewodniczył Wojciech Hołdyński.
Protokołowała Aneta Wielgus.
Godzina rozpoczęcia – 1300, zakończenia – 1520.
Porządek posiedzenia
1. Otwarcie posiedzenia i przedstawienie porządku obrad
2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji
3. Informacja Burmistrza na temat pracy Urzędu
4. Informacja Przewodniczącego na temat pracy Rady
5. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:
1) Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2013 – 2033
2) Uchwalenia budżetu gminy na 2013
a) omówienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem
b) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej
c) przedstawienie proponowanych do projektu budżetu autopoprawek wynikających z konsultacji projektu budżetu z różnymi środowiskami i poprawek wynikających z uwzględnionych wniosków złożonych przez Komisję ds. Rozwoju Gospodarczego i Budżetu
d) głosowanie nad projektem uchwały budżetowej
3) zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2012 – 2032
4) udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Gołdapskiemu na realizację zadania pod nazwą: „Przebudowa drogi powiatowej nr 4810 N – ulicy Kolejowej w Gołdapi”
5) zmian budżetu na 2012 rok
6) ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2012
7) zaciągnięcia kredytów długoterminowych w 2013 roku
8) ustalenia wzoru formularzy deklaracji na podatek od nieruchomości, rolny i leśny
9) ustalenia wzoru formularzy informacji na podatek od nieruchomości, rolny i leśny
10) przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2013
11) wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa
12) określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomościami Gminy Gołdap oraz ich wydzierżawienia lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony
13) wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty i ustalenia stawki za pojemnik
14) zmian wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości
6. Interpelacje i zapytania radnych
7. Zapytania i wnioski sołtysów i przewodniczących organów osiedli
8. Odpowiedzi na interpelacje
9. Wolne wnioski
10. Zamknięcie obrad Sesji
Do pkt 1
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej - Pan Wojciech Hołdyński. Powitał zaproszonych gości, radnych i pracowników urzędu. Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, iż na początku sesji uczestniczy w niej 19 radnych, zatem podejmowane uchwały będą prawomocne.
Przewodniczący Rady Miejskiej - Pan Wojciech Hołdyński przedstawił porządek posiedzenia sesji. Zaproponował do pkt 5 wprowadzić: projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Gołdapskiemu na realizację zadania pod nazwą: „Przebudowa drogi powiatowej nr 4810 N – ulicy Kolejowej w Gołdapi” jako ppkt 4, projekt uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty i ustalenia stawki za pojemnik jako ppkt 13 oraz projektu uchwały w sprawie zmian wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości jako ppkt. 14. Przewodniczący Rady Pan Wojciech Hołdyński poddał pod głosowanie wniosek, do ppkt 4 i 13 - 18 głosów – za, wstrzymał się - 1 radny, natomiast do ppkt. 14 - 19 głosów – za, został jednogłośnie przyjęty.
Przewodniczący Rady Miejskiej - Pan Wojciech Hołdyński przedstawił porządek posiedzenia sesji po wprowadzonych zmianach.
Porządek posiedzenia został jednogłośnie przyjęty.
Do pkt. 2
Przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował przyjęcie protokołu sesji z dnia 28.11.2012 r.
Do protokołu uwag nie wniesiono i jednogłośnie został przyjęty.
Głos zabrał Pan Marek Miros – Burmistrz Gołdapi: „Uchwała budżetowa to najważniejsza uchwała podejmowana przez Radę Miejską w danym roku i oprócz uchwał regulujących porządek prawny w gminie, mam tu na myśli np. statut, czy plany zagospodarowania przestrzennego zajmuje ona szczególne miejsce w ustanawianiu prawa lokalnego. Stanowi bowiem o kierunku rozwoju gminy, o polityce prowadzonej przez jej organy, inwestycjach i kierunkach rozwoju lokalnej społeczności Stąd jej waga i szczególny sposób jej uchwalania. Szczególna procedura polegająca na trzykrotnym tzw czytaniu projektu budżetu, konsultacjach z radnymi, dyskusjach , mających na celu przyjęcie optymalnego budżetu. Optymalnego tzn najlepszego z możliwych. Wysoka Rada uczestniczy czynnie w procesie przygotowania tego dokumentu i dysponuje na ten temat dużą wiedzą. Natomiast oprócz radnych na tej sali gościmy wiele innych osób, które nie miały okazji brać udziału w dyskusjach związanych z planem dochodów i wydatków gminy na rok 2013.
Są również media które przekazują informacje opinii publicznej. Dlatego pozwólcie Państwo na kilkadziesiąt zdań, które, mam nadzieja pozwolą naszym mieszkańcom zapoznać się z założeniami budżetu na 2013 rok.
Budżet to w skrócie plan dochodów i wydatków będących w gestii gminnego samorządu i jego organów . Budżet to również niejako wypadkowa długofalowej polityki prowadzonej przez Radę Miejską, Burmistrza i instytucje z nimi związane bądź im podległe.
Innymi słowy. Budżet na rok 2013 zdeterminowany jest trzema czynnikami.
Po pierwsze przepisami , które dają organom gminy prawo ustanawiania budżetu, ale tylko w granicach określonych przepisami.
Po drugie sytuacją finansową gminy, która wynika głownie z dwóch przyczyn:
- wysokiego poziomu inwestycyjnego w szczególności w ostatnich latach, co potwierdzają liczne rankingi prowadzone przez niezależne od gminy ośrodki, które sytuują nas w czołówce kraju i absolutnej czołówce województwa,
- oraz z bardzo wysokiego poziomu dofinansowania oświaty w naszej gminie.
Po trzecie wreszcie z konsekwentnej prorozwojowej polityki prowadzonej przez gminę Gołdap.
Innymi słowy. Budżet na rok 2013 jest wypadkową wielu czynników, a w szczególności trzech przeze mnie wymienionych.
Ta informacja skierowana jest głownie do opinii publicznej, która nie bierze bezpośredniego udziału w przygotowaniu budżetu.
Na marginesie tych dyskusji pojawiają się od czasu do czasu wypowiedzi, z których wynika, ze ich autorzy są albo niedoinformowani, delikatnie rzecz ujmując, albo celowo wprowadzają opinię publiczną w błąd.
Rzecz głównie dotyczy wysokości miejscowych podatków, opłat za wodę, np. rzekomo mamy najwyższe ceny w kraju (a naprawdę plasujemy się na 225 miejscu na około 400 sklasyfikowanych gmin) czy tez zadłużenia gminy, które podawane jest jako po pierwsze monstrualnie duże, a po drugie jest wynikiem niegospodarności, czy pewnych cech jakie się nam przypisuje, a które z rozsądkiem, czy inteligencją niewiele mają wspólnego. Zwykle opinie te podawane są przez ludzi, którzy albo się swoich nazwisk wstydzą, albo boją się ich ujawnić. Wyjątkiem jest tu jeden gentelmen, który obficie darzy nas opiniami na każdy temat i który swoim nazwiskiem posługuje się bez żenady firmując nawet najbardziej nieprawdopodobne fantasmagorie. Można by je pominąć.
Ale w związku z tym, ze wprowadzają one w błąd część mieszkańców, winniśmy tym mieszkańcom informację rzetelną. Pozwólcie Państwo, że powrócę po raz kolejny do zadłużenia gminy, które to zadłużenie w sposób oczywisty wpływa na kształt każdego budżetu , w tym budżetu na 2013 rok, determinując jego zapisy, jego ograniczenia.
Odpowiedzmy sobie na pytanie. Czy da się obronić tezę że zadłużenie w gminie musiało się pojawić. Zatem spróbujmy.
Pozwólcie Państwo, ze przypomnę niektóre dane które pozwolą nam odpowiedzieć na te pytania.
subwencje | wydatki | różnice | 4/2% | 4/3% | inwestycje | zadłużenie | |
1997 | 5393 | 7165 | 1772 | 133 | 25 | 5681 | |
1998 | 6210 | 8092 | 1882 | 130 | 23 | 4989 | |
1999 | 6825 | 9205 | 2380 | 135 | 26 | 3842 | |
2000 | 7162 | 11201 | 4039 | 156 | 36 | 4041 | |
2001 | 8150 | 13075 | 4925 | 160 | 38 | 935 | |
2002 | 8555 | 12223 | 3668 | 143 | 30 | 1956 | |
2003 | 9493* | 12934* | 3441 | 136 | 27 | 2191* | |
2004 | 9467* | 14654* | 5187 | 155 | 35 | 1474 | |
2005 | 9183* | 14516* | 5333 | 158 | 37 | 7295* | |
2006 | 9057* | 16798* | 7741 | 185 | 46 | 10660* | |
2007 | 9377* | 16407* | 7030 | 175 | 43 | 9823* | |
2008 | 10680* | 17738* | 7058 | 166 | 40 | 16566* | |
2009 | 11488* | 20230* | 8742 | 176 | 43 | 19095* | |
2010 | 11966 | 23417* | 11451 | 196 | 49 | 26746 | |
2011 | 11958 | 22486* | 10528 | 188 | 47 | 27310 | |
2012 | 13457 | 23037* | 9580 | 171 | 42 | 24151 | |
suma | 148.421 | 243.178 | 94.757 | 164 | 39 | 166.755 | 41.627 |
Z tabel powyższych wynika ewidentnie, że gmina w ciągu 17 lat dołożyła do oświaty 94757 mln zł, a tymczasem zadłużenie zadłużenie wynosiło 41627mln
Ta suma jaka dołożyliśmy do oświaty stanowi 228% zadłużenia i jest od niego 2,3 razy większa
Inwestycje to 166.75 mln zł, a zadłużenie 41627 Inwestycje zatem stanowią 401% zadłużenia a więc ich wartość czterokrotnie to zadłużenie przewyższa.
Łącznie środki, które dołożyliśmy do należytego funkcjonowania oświaty, przy zachowaniu pełnej sieci szkół oraz środki wydatkowane na inwestycje to 261512 mln zł, co stanowi 628% zadłużenia.
Innymi słowy łącznie środki wydatkowane na te dwa obszary tzn inwestycje i pokrycie różnicy między subwencją oświatową, a wydatkami na oświatę są ponad sześciokrotnie wyższe niż dotychczasowe zadłużenie
Dane obejmują lata 1997- 2012, a więc okres 16 lat, praktycznie od przejęcia prowadzenia oświaty przez polskie gminy, w wyniku ustawowego przekazania z gestii kuratoriów czyli przedstawicieli budżetu centralnego, na rzecz samorządów gminnych. Dane obejmują wartość inwestycji oraz przewidywany stan zadłużenia gminy na 31.12.2012 r.
Jeśli się rozmawia o zadłużeniu gminy, trzeba te dane po prostu znać. Wtedy argumenty o rzekomej niegospodarności, niefrasobliwości czy zaniechaniach są po prostu niepoważne.
Zadłużenie wynika z racjonalnych przesłanek prorozwojowych
i chroniących poziom oświaty w gminie Gołdap.
A w międzyczasie jeszcze coś się wydarzyło. Wydarzył się kryzys, a w jego wyniku zmiana ustawy o finansach publicznych, która nałożyła na jednostki samorządu terytorialnego bardzo wyostrzone rygory. Rygory tak silne, że ich nieprzestrzeganie wprost powoduje niemożliwość uchwalenia w zgodzie z prawem budżetów na obecny rok, a w szczególności na przyszłe lata. I to następna determinanta kształtu budżetu na rok 2013.
Szanowni Państwo.
Jestem człowiekiem otwartym, tak jak ludźmi otwartymi są przedstawiciele Rady Miejskiej. Jesteśmy w stanie podjąć każda dyskusję. Ale poważną.
Dopóki, dopóty nasi oponenci, czy jak ich tam nie nazwać nie wskażą, z której inwestycji powinniśmy zrezygnować, której drogi, wodociągu, sali sportowej remontu szkoły, hali, basenu, miało nie być, czy którą szkołę należało zamknąć, podejmowanie dyskusji nie ma żadnego sensu.
Bo zadłużenie byłoby mniejsze, gdyby zrezygnować z inwestycji i pozamykać część szkół. Tylko po co wtedy gmina, jej samorząd, jej organy.
Ale skoro takie głosy w debacie publicznej padają i opinie publiczną dezinformują, naszym obowiązkiem jest przedstawienie faktów. I to czynimy. Nie da się prowadzić poważnej dyskusji o budżecie bez oczyszczenia przedpola i odarcia jej z mitów o nieuzasadnionym i monstrualnym zadłużeniu gminy. Stąd ten mocny i może przydługi akcent w moim dzisiejszym wystąpieniu
A teraz przejdźmy do konkretnych danych związanych z budżetem na rok 2013.
Na początek niejako dla porządku kilka skondensowanych danych, tak by nasi goście choć w zarysach poznali główne wskaźniki budżetu.
Budżet po stronie dochodowej wynosi 70.613.861 zł.
Z tego dochody bieżące 60.790.917 zł. a majątkowe 9.882.944 zł.
Dochody własne (podatki i opłaty lokalne, dochody ze sprzedaży i dzierżawy mienia, udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych) 29.889.882 zł, co stanowi 42,3% dochodów.
Dotacje na zadania własne to 9.540.318 zł co stanowi 13,5% dochodów.
Dotacje na zadania zlecone (głównie zasiłki) to 8.552.248 zł co stanowi 12,1% dochodów.
Subwencje to22.456.810 zł co stanowi 31,8% dochodów.
W ramach subwencji subwencja oświatowa wynosi 13.894.367 zł co stanowi 19,7 % dochodów.
Wydatki stanowią 77.253.848 zł, z czego bieżące 62.520.856 zł, a majątkowe 14.732.992 zł.
Największą pozycję po stronie wydatków stanowią łącznie Oświata i Wychowanie i Edukacyjna Opieka Wychowawcza 22.758.116 zł oraz 392.953 zł, Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego 2.870.285 zł Kultura Fizyczna i Sport 3.438.200 zł oraz Ochrona Zdrowia 662.095 zł. Łącznie 30.121.649 zł, co daje 42,7% wydatków ogółem. Z sumy 22.758.116 na oświatę i wychowanie przeznaczamy:-na szkoły podstawowe 10.773.577 co stanowi 47,3%, - oddziały przedszkolne w szkołach 1.684.885 co stanowi 7,4 %, - przedszkola 2.414.200 co stanowi 10,6 %, - gimnazja 6.395.562 co stanowi 28,1 %, dowożenie uczniów 901.500 zł co stanowi 4 % powyższej sumy.
Pomoc społeczna (głównie zasiłki i dodatki mieszkaniowe) 13.536.879 zł czyli 17,5 %
Dla informacji podaję również wydatki na administrację Urzędu Miejskiego 4.224.160 zł
czyli 5,5% co mieści się zdecydowanie poniżej absolutnych standardów tym bardziej, że gmina z definicji prowadzi działalność administracyjną.(jest to wyjątkowo niski wskaźnik).
Chciałbym zwrócić uwagę na porównanie dwóch wielkości -jednej po stronie dochodów a drugiej wydatków.
Po stronie dochodów subwencja oświatowa.
Są to pieniądze, jakie gmina dostaje z budżetu państwa na prowadzenie działalności oświatowej, które to pieniądze w założeniu powinny wystarczyć na utrzymanie oświaty w szeroko pojętym zakresie prowadzenia szkół podstawowych i gimnazjów.
Subwencja ta wynosi 13.894.367 zł.
Wydatki natomiast 22.758.116 zł.
Proszę zwrócić uwagę, że gmina dokłada z własnych środków aż 8.863.749 zł.
Powtarzam to do znudzenia i powtórzę po raz kolejny. Gdyby subwencja z budżetu państwa pokrywała w pełni potrzeby na bieżącą działalność oświatową, gmina nie tylko nie zaciągałaby kredytów inwestycyjnych, a dysponowałaby co roku sporą nadwyżką budżetową, która mogłaby przeznaczać na jeszcze szybsze tempo inwestycyjne, które i tak jest imponujące.
Jednak w tym miejscu pozwalam sobie prosić Państwa o wyjątkową uwagę. Zdając sobie sprawę z tego, jak kosztochłonna jest oświata, postawiliśmy sobie dwa cele.
Znalezienie poważnych oszczędności w tym obszarze, przy jednoczesnym utrzymaniu pełnej sieci szkół. Zadanie z pozoru karkołomne, szczególnie ze względów społecznych. Czy nam się udało ten proces rozpocząć?
Oto dane.
Za rok bazowy przyjęliśmy rok 2010, gdzie różnica między subwencją otrzymywaną z budżetu państwa, a wydatkami na oświatę wynosiła 6 mln 360 tys zł.
W roku 2011 tę różnicę zmniejszyliśmy o 870 tys zł, w roku 2012 o dalsze 2 mln 67 tys zł, na rok 2013 planujemy dalsze jej zmniejszenie o następne 2 mln 602 tys zł. Łącznie za trzy lata osiągniemy 5 mln 539 tys zł. A w związku z tym, że program oszczędnościowy kończymy w roku 2014, szacujemy, ze w ciągu całej kadencji zaoszczędzimy ponad 9,5 mln zł. To suma dla nas ogromna, a podkreślenia wymaga fakt, że zachowujemy pełną sieć szkól i placówek oświatowych, łącznie z terenem wiejskim, przy stale zwiększającej się liczbie dzieci uczęszczających do przedszkoli.
To wielki wysiłek organizacyjny i finansowy. Powtarzam. Przy zachowaniu pełnej sieci szkół, przy zwiększeniu ilości dzieci w przedszkolach 9,5 mln oszczędności.
W tym miejscu dziękuje wszystkim, którzy nas w tym wysiłku w tej niełatwej pracy wspomagają. Dziękuję przede wszystkim dyrektorom szkół i głównym księgowym nauczycielom i pracownikom oświaty, których niemała część wykazała się zrozumieniem dla konieczności podjęcia działań oszczędnościowych, dziękuję wydziałowi finansów i budżetu, ze szczególnym uwzględnieniem obojga skarbników, dziękuję wydziałowi oświaty, dziękuje tej znakomitej większości radnych, którzy nas dopingowali i nam pomagali, mam nadzieję, że za jakiś czas w to wspólne dzieło włączą się również związki zawodowe, bo tym działaniom ratujemy miejsca pracy waszych członków i innych pracowników oświaty.
Gdyby nie one, uchwalenie budżetu na rok 2013 byłoby oczywiście możliwe, ale bez inwestycji.
Wartość inwestycji wynosi 14.732.992 zł.
Stanowi to 19,1% wydatków nie licząc tzw inwestycji zewnętrznych prowadzonych z naszej inicjatywy na terenie naszej gminy przez inne jednostki i instytucje budżetowe. Są to jednak tylko inwestycje nasze tzw wewnętrzne firmowane przez gminę. Jednak określając wartość inwestycji, nie sposób pominąć inwestycji prowadzonych przez inne instytucje, ale na terenie naszej gminy i będące wynikiem naszych zabiegów i uporczywej niekiedy o nie walce . Tym bardziej, że maja one walor dodatkowy. Całkowicie finansowane są przez środki zewnętrzne, a będą służyły naszym mieszkańcom.
Deficyt budżetowy wynosi 6.639.987 zł.
Tak pokrótce wyglądają proporcje głównych działów budżetu. Te proporcje przedstawiam w bardzo ogólny sposób, bo budżet wraz z kompletem dokumentów towarzyszących będzie opublikowany w internecie i tam zainteresowani będą mogli się z nim zapoznać,ponadto będziemy docierać do Państwa z informacjami o nim w różnych, dostępnych nam formach.
Szanowni Państwo.
Wysoka Rado.
W imieniu swoim i pani skarbnik zwracam się z wnioskiem o uchwalenie budżetu na rok 2013”.
Do pkt. 4
Przewodniczący Rady - Pan Wojciech Hołdyński przedstawił informację na temat pracy Rady Miejskiej w Gołdapi, podał daty i tematykę odbytych posiedzeń poszczególnych komisji Rady Miejskiej oraz przypomniał o Nadzwyczajnej Sesji Rady z dnia 11 grudnia br. Ponadto wskazał na udział: wspólnie z Radnym A. Pianką w spotkaniu z mieszkańcami ul. Ustronie głównie w sprawie naprawienia szkód po inwestycji „zalew”, w obchodach Dnia Wolontariatu zorganizowanym przez Stowarzyszenie Partnerstwo Sztuk, w otwarciu świetlicy wiejskiej w Galwieciach, w wysłuchaniu wspólnego koncertu Chórów PSM I st. w Gołdapi i PSM I st. w Olecku, który odbył się w gołdapskiej kontrkatedrze, w otwarciu jarmarku bożonarodzeniowego, w spotkaniu opłatkowym w XV Gołdapskim Pułku Przeciwlotniczym (M. Mioduszewski- Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej).
Do pkt.5
1)
Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2013– 2033.
Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko - Skarbnik Gminy. Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta
Uchwała Nr XXXII/197/2012
/w załączeniu/
2)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2013 rok.
Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko - Skarbnik Gminy. Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXXII/198/2012
/w załączeniu/
3)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2012 – 2032.
Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy. Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXXII/201/2012
/w załączeniu/
4)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Gołdapskiemu na realizację zadania pod nazwą: „Przebudowa drogi powiatowej nr 4810 N – ulicy Kolejowej w Gołdapi”.
Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXXII/200/2012
/w załączeniu/
5)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian budżetu na 2012 r..
Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXXII/202/2012
/w załączeniu/
6)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia wykazu wydatków które nie wygasają z upływem roku budżetowego.
Projekt uchwały Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko - Skarbnik Gminy.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXXII/203/2012
/w załączeniu/
7)
Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytów długoterminowych w 2013 roku.
Projekt uchwały Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko - Skarbnik Gminy.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXXII/199/2012
/w załączeniu/
8)
Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia wzoru formularzy deklaracji na podatek od nieruchomości, rolny i leśny
Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXXII/204/2012
/w załączeniu/
9)
Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia wzoru formularzy informacji na podatek od nieruchomości, rolny i leśny
Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko - Skarbnik Gminy.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXXII/205/2012
/w załączeniu/
10)
Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2013
Projekt uchwały omówiła Pani Barbara Michałowska - Pełnomocnik Burmistrza Gołdapi. Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXXII/206/2012
/w załączeniu/
11)
Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa.
Projekt uchwały omówiła Pani Beata Kołakowska - Kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej Ochrony Środowiska i Nieruchomości. Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXXII/207/2012
/w załączeniu/
12)
Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomościami Gminy Gołdap oraz ich wydzierżawienia lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony .
Projekt uchwały omówiła Pani Beata Kołakowska - Kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej Ochrony Środowiska i Nieruchomości. Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXXII/208/2012
/w załączeniu/
13)
Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości.
Projekt uchwały omówił Pani Barbara Woźniak Kierownik Biura Prawnego.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXXII/210/2012
/w załączeniu/
14)
Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty i ustalenia stawki za pojemnik .
Projekt uchwały omówił Pani Barbara Woźniak - Kierownik Biura Prawnego.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXXII/209/2012
/w załączeniu/
Do pkt.6
Radny Pan Andrzej Pianka zgłosił, że droga na odcinku Grabowo – Dunajek jest nienależycie odśnieżana, tzn. tylko jednostronnie.
Poruszył również sprawę umów i zleceń, że na 75 umów (kwoty: 40, 30 tys. zł i mniejsze) brakuje dokumentów dotyczących rozeznania cenowego do tych umów.
Radny Pan Antoni Banel zgłosił problem wjazdu na posesję Pana Dołęgi przy ul. Paderewskiego, stwierdził iż jest tam zbyt wysoki krawężnik, oraz transport powyżej 18 ton nie może wjechać do miasta, ponieważ jest zakaz wjazdu. Pan Dołęga nie może zaopatrywać przez to swojego zakładu.
Radny Pan Ryszard Wrzosek zgłosił problem ludzi bezdomnych. m.in. dotyczy głównie jednego bezdomnego w Gołdapi Pana Roberta Pruczkowskiego. Zapytał, czy można Pana Pruczkowskiego umieścić w ośrodku dla bezdomnych ludzi.
Burmistrz skierował się do Pani Jolanty Mogilnickiej Sekretarz i Pani Barbary Woźniak Radcy Prawnego, aby ustaliły co można zrobić w sprawie Pana Roberta Pruczkowskiego.
Do pkt. 7
Pan Józef Kiszkorno s twierdził, że spadły dochody budżetu gminy. Zapytał jaka jest przyczyna takich małych dochodów? Stwierdził również, że za małe środki pieniężne przeznaczono na remont cmentarzy komunalnych.
Do pkt. 8
Radni nie zgłosili uwag do odpowiedzi na interpelacje, które zostały złożone na piśmie.
Do pkt. 9
Burmistrz Gołdapi zaprosił wszystkim na kolejny XIV już Świąteczno-Noworoczny Konecrt Charytaywny, a Przewodniczący R. Wrzosek zaproponował składkę od radnych na stypendium dla wybranego ucznia.
Przewodniczący Rady Miejsiej przekazał wszystkim obecnym na sali życzenia noworoczne.
Do pkt. 10
Po wyczerpaniu porządku Przewodniczący Rady dokonał zamknięcia sesji.
Protokołowała Przewodniczący Rady
Aneta Wielgus Wojciech Hołdyński