Aktualności

Piątek, 19 września 2014

Protokol z sesji - 28.07.2014

 

P r o t o k ó ł Nr LII/2014

z LII sesji Rady Miejskiej w Gołdapi odbytej w dniu 28 lipca 2014 r.

 

Na posiedzeniu obecni wg załączonej listy – 16 radnych.

Nieobecni usprawiedliwieni radni: Józef Dominiuk, Remigiusz Karpiński, Piotr Kuśtowski, Marian Skiba, Marian Waraksa.

Obradom przewodniczył Wojciech Hołdyński.

Protokołowała Alicja Pietranis – inspektor.

Godzina rozpoczęcia – 13.00, zakończenia – 15.00.

 

Porządek posiedzenia

 

  1. Otwarcie posiedzenia, stwierdzenie kworum

  2. Przedstawienie porządku obrad

  3. Przyjęcie protokołu z ostatniej sesji

  4. Sprawozdania Burmistrza o pracach w okresie międzysesyjnym

  5. Informacja Przewodniczącego o bieżących pracach Rady

  6. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:

  1. zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2014 – 2032

  2. zmian budżetu na 2014 rok

  3. pozbawienia statusu pomnika przyrody

  4. rozpatrzenia skargi złożonej na działalność Burmistrza Gołdapi

  5. zmiany uchwały w/s podziału gminy Gołdap na okręgi wyborcze, ustalenia

ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym

6) zmieniająca uchwałę w/s podziału miasta Gołdap na osiedla

7) zmiany statutu Osiedla Nr 4

8) zmiany Statutu Gminy Gołdap

  1. Interpelacje radnych

  2. Zapytania radnych

  3. Zapytania i wnioski sołtysów i przewodniczących zarządów osiedli

  4. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania zgłoszone na poprzednich sesjach lub w okresie międzysesyjnym

  5. Wolne wnioski

  6. Zamknięcie sesji

 

 

Do pkt. 1

 

Posiedzenie otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej - Pan Wojciech Hołdyński. Powitał zaproszonych gości, radnych i pracowników urzędu, lokalne media. Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, iż w sesji uczestniczy 16 radnych, zatem podejmowane uchwały będą prawomocne.

 

Do pkt. 2

 

Przewodniczący Rady Miejskiej - Pan Wojciech Hołdyński przedstawił porządek obrad. Porządek posiedzenia został jednogłośnie przyjęty.

Do pkt. 3

 

Przewodniczący Rady Miejskiej - Pan Wojciech Hołdyński zaproponował przyjęcie protokołu z ostatniej sesji.

Radny Antoni Banel zgłosił do protokołu brak zapisu jego wypowiedzi dotyczącej sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2013 rok a niepotrzebnego zapisu zapytania Pani sołtys Dzięgiel dotyczącej kosztów budowy wodociągu do Pana Banela.

Pan Wojciech Hołdynski przypomniał, że zwracał się do radnego Antoniego Banela o dołączenie swego wystąpienia do protokołu.

Do protokołu innych uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym 14 za,. 2 wstrzymujące go przyjęto.

 

Do pkt. 4

 

Pan Marek Miros - Burmistrz Gołdapi poinformował, że w okresie międzysesyjnymi rozstrzygnięto przetarg na wywóz odpadów komunalnych, umowa została podpisana z firmą gołdapską Pana Józefa Brzezińskiego. W ostatnich dniach pracownicy Urzędu gro czasu poświęcają na przygotowanie i udzielanie odpowiedzi na złożone wnioski o udostępnienie informacji publicznej. A jest ich bardzo dużo.

Radny Antoni Banel stwierdził, że Klub Sportowy Rominta ma pretensje do Burmistrza, że nie przyszedł on na spotkanie z zawodnikami klubu i nie podziękował za awans do III Ligi. Z władz był Przewodniczący Rady Pan Wojciech Hołdyński i Pan Antoni Banel. Miały być przekazane pieniądze klubowi a nie zostały.

Pan Marek Miros poinformował, że w tym dniu był w delegacji. Nieobecność była uzgodniona z Prezesem Klubu, który o niej wiedział. Nikt ich nie zlekceważył. W imieniu Burmistrza przygotowano nagrody każdemu zawodnikowi. Od nich otrzymaliśmy podziękowanie. Pieniądze zostaną przekazane jak rada podejmie taka decyzję.

Radny Tomasz Luto stwierdził, że piętnowanie składania wniosków przez mieszańców o udostępnienie informacji publicznych jest nie ładne.

Pan Marek Miros stwierdził, że była to informacja a nie piętnowanie. Odpowiadamy na wnioski bo jest to nasz obowiązek ale stwierdzam, że jest to ogrom pracy, gdyż trzeba przejrzeć „ tomy dokumentów”.

 

Do pkt. 5

 

Przewodniczący Rady - Pan Wojciech Hołdyński przedstawił informację o bieżących pracach Rady Miejskiej w Gołdapi. Przedstawił harmonogram posiedzeń poszczególnych komisji Rady Miejskiej w okresie międzysesyjnym (w załączeniu).

Ponadto Przewodniczący Rady i Radni Rady Miejskiej uczestniczyli w: zakończeniu roku przedszkolnego w Przedszkolu Samorządowym, wręczenie z burmistrzem pucharów i nagród w maratonie rowerowym, zakończeniu roku szkolnego w SP Nr 3 i Gimnazjum w Gołdapi, w ostatnim meczu sezonu „Rominty” i awansu do III Ligi, obchodach Święta Policji, w półmaratonie w jeździe szybkiej na wrotkach i nartorolkach, w wyjeździe radnych powiatowych do Bań Mazurskich celem zapoznania się z działalnością stowarzyszeń działających na terenie Gminy Banie Mazurskie.

MKS „Rominta” w podziękowaniu za awans do III Ligi przekazała statuetkę Burmistrzowi Gołdapi Panu Markowi Mirosowi i Radnym Rady Miejskiej w Gołdapi. Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady zaprezentował statuetkę uczestniczącym w posiedzeniu sesji.

Do pkt. 6

 

Do wszystkich omawianych projektów uchwał Przewodniczący Rady przedstawił jak dany projekt uchwały został zaopiniowany przez poszczególne komisje Rady Miejskiej.

 

1)

 

Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2014 – 2032.

Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym 14 za, 2 wstrzymujące uchwała została podjęta.

Uchwała Nr LII/378/2014

/w załączeniu/

2)

 

Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2014 rok.

Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym 14 za, 2 wstrzymujące uchwała została podjęta.

Uchwała Nr LII/379/2014

/w załączeniu/

3)

Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie pozbawienia statusu pomnika przyrody.

Projekt uchwały omówiła Pani Beata Kołakowska.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym 15 za, 1 wstrzymujący uchwała została podjęta.

Uchwała Nr LII/380/2014

/w załączeniu/

4)

 

Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi złożonej na działalność Burmistrza Gołdapi.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym 12 za, 4 wstrzymujące uchwała została podjęta – skarga nie zasadna.

Uchwała Nr LII/381/2014

/w załączeniu/

5)

 

Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w/s podziału gminy Gołdap na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym.

Projekt uchwały omówiła Pani Jolanta Mogilnicka Sekretarz Gminy.

Po analizie przez Krajowe Biuro Wyborcze w Olsztynie podjętej w dniu 13.06.2014r uchwały w sprawie jak wyżej i propozycji dokonania poprawek, urząd proponuje dokonanie zmian:

  • w załączniku do omawianej uchwały, budynek znajdujący się przy ul. Partyzantów 20 został ujęty zarówno w granicach okręgu wyborczego nr 14, jak i w granicach okręgu wyborczego nr 15. Prawidłowy opis granicy okręgu wyborczego nr 14, w zakresie dotyczącym ulicy Partyzantów, powinien brzmieć: „Partyzantów nr 1, 3, 5, 7, od nr 9 do nr 25 bez numeru 20”.

  • w okręgu wyborczym nr 20 brak jest przy ulicy 1 maja budynku nr 1A.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym 14 za, 2 wstrzymujące uchwała została podjęta.

Uchwała Nr LII/382/2014

/ w załączeniu/

6)

 

Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmieniająca uchwałę w/s podziału miasta Gołdap na osiedla.

Projekt uchwały omówiła Pani Jolanta Mogilnicka Sekretarz Gminy.

Kolejne projekty uchwał są konsekwencją omówionego pierwszego projektu uchwały, dotyczącego zapisu „bez nr 20”.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym 15 za, 1 wstrzymujący uchwała została podjęta.

Uchwała Nr LII/383/2014 /w załączeniu/

7)

 

Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekty uchwały w sprawie zmiany statutu Osiedla Nr 4.

Projekt uchwały omówiła Pani Jolanta Mogilnicka Sekretarz Gminy.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr LII/384/2014

/w załączeniu/

8)

 

Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu Gminy Gołdap.

Projekt uchwały omówiła Pani Jolanta Mogilnicka Sekretarz Gminy.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr LII/385/2014

/w załączeniu/

Do pkt. 7

 

 

Radny Andrzej Pianka złożył interpelacje w sprawach:

  1. udostępnić dojazd drogą z Podlasia do ulicy Stadionowej. Obecnie jest zagrodzona szlabanem,

  2. zakłócania spokoju mieszkańcom i zanieczyszczanie odchodami przy zalewie przez rybitwy. Czy można coś z tym zrobić?

  3. budowa przepompowni przy Osiedlu I. Gmina posiada tam swój grunt, a koszt będzie nieduży,

  4. wykonać kładkę przez rów na ścieżce, którą chodzą mieszkańcy Osiedla I i II,

 

Radny Antoni Banel interpelował w sprawie ustawienia trzech ławek na ulicy: 1 Maja, Kolejowej i Lipowej, co ułatwi osobom starszym pokonanie długiej drogi.

Interpelację poparł burmistrz, ławki trzeba ustawić.

 

Do pkt. 8

 

Radny Ryszard Wrzosek zadał kilka pytań:

  1. jak to jest z zabezpieczaniem imprez na palcu. W ostatnia niedzielę piani mieszkańcy zakłócili odbywającą się na placu imprezę. Takie zjawiska występują często a na interwencję trzeba było długo czekać,

  2. czy jest możliwie, aby przy tężni i pijali uruchomić małą gastronomię, której nie ma a potrzeby są duże?

  3. W perspektywie zastanowić się nad zmianą sposobu ogrzewania wody na pływalni.

 

Radny Zbigniew Makarewicz zapytał, czy dokumenty na adopcję zwierząt nie można przygotować już teraz, mimo braku środków na ten cel w tegorocznym budżecie. Były by gotowe na następny rok.

Poprosił o przygotowanie planu wydatków na bezdomne zwierzęta od stycznia do czerwca 2014 roku.

 

Rany Andrzej Pianka zadał kilka pytań:

  1. czy można coś zrobić z wysokim krawężnikiem przy wjeździe z ulicy 1 Maja na ulice Spacerową,

  2. zalew – rośliny, które zostały tam posadzone wyschły lub zgniły a siatka drewniana wyschła i się rozpada,

  3. dlaczego na drodze, skręt w prawo od Leśnego Zakątka wkopano dwa krawężniki i wykopano wielki dół? Ostatnio straż pożarna nie mogła tamtędy przejechać.

  4. dlaczego do zajazdu oświetlenie się nie świeci?

  5. poprawienie płyt na drodze wewnętrznej w miejscowości Galwiecie.

 

Radny Jarosław Dzienis zapytał dlaczego w przetargu na Wronki i Grabowo – kanalizacja i wodociąg nie znalazła się miejscowość Podgórze? Zabezpieczyć środki w tym roku na wykonanie wodociągu do Podgórza.

 

Radny Piotr Rant

  1. usprawnienia rowerzystom wjazdu na ścieżkę rowową przy Stadionowej i Suwalskiej. W tym miejscu jest zdecydowanie za wysoki krawężnik oraz ustawienie lampy oświetleniowej na przejeździe kolejowym – ul. Stadionowa,

  2. zagospodarowanie terenu wokół tężni miało być funkcjonalne, żwirowe alejki są zarośnięte a żwir nieodpowiedni.

  3. Nie było rewizji dróg po ich wybudowaniu i teraz wychodzą sprawy takie jak ulica Spacerowa.

 

Do pkt.9

 

Pani Krystyna Sadowska – sołtys Wronek też zgłosiła wniosek o budowę wodociągu do miejscowości Pogórze. Mieszkający tam ludzie nie mają dostępu do wody, dowożą ją z rzeki. Przydał by się tam beczkowóz na wodę. Poruszyła tez sprawę dotycząca plagi czarnych ślimaków, które zjadają wszystko na swojej drodze, jak im zapobiegać?

Pan Bogdan Gadaszewski sołtys z Zatyk zwrócił uwagę na fatalny stan drogi powiatowej Grabowo – Pogorzel, same dziury i nic się nie robi.

Pani Danuta Szermińska sołtys z Grabowa wnioskowała o wykoszenie pobocza przy cmentarzu w Grabowie.

Pan Stanisław Miernik Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr IV zwrócił uwagę na fakt, że do obecnej chwili park nie jest sprzątnięty po imprezie niedzielnej.. Takie sytuacje powtarzają si e co tydzień. OHP nie jest w stanie utrzymać porządku na placu. Zwrócił również uwagę na bezpieczeństwo na placu.

 

Do pkt.10

 

Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem, czy wszyscy radni otrzymali na piśmie odpowiedzi na interpelacje i czy są wnioski w tej sprawie. Radni składający interpelacje otrzymali odpowiedzi na piśmie.

Pan Marek Miros i pracownicy Urzędu udzielili odpowiedzi na zgłaszane w dniu dzisiejszym interpelacje i zapytania:

Pan Marek Kuskowski dyrektor OSiR odniósł się do zagrodzonej drogi przy siedzibie ośrodka. Poinformował, że drogę zamknięto w porozumieniu w Wydziałem Infrastruktury Komunalnej Urzędu. Droga wymaga remontu. Wykonano odwodnienie drogi przez co droga się zwęziła. Wyłączenie tej drogi z ruchu nie utrudnia komunikacji w tym rejonie. Dogodny przejazd jest między Promenadą ulicą Zdrojową do Sportowej oraz inna drogą, która niestety jest złym stanie. Na odcinku drogi został zorganizowany parking samochodowy dla tych co przyjeżdżają na mecze. Droga wcześniej była w opłakanym stanie i dochodziło do wypadków.

Pan Marek Miros stwierdzi, że jak nie będzie innych monitów to droga pozostanie zamknięta tak jak wykonał to dyrektor OSiR.

W sprawie budowy przepompowni na Osiedlu I to są już uzgodnienia i Urząd wystąpi do PWiK a oni ja wykonają.

W sprawie bezpieczeństwa na organizowanych imprezach a jest ich bardzo dużo Pan Marek Miros zobowiązał Panią Jolantę Mogilnicką Sekretarz Gminy, aby wystąpiła do organizatorów i służb porządkowych o wzmocnienie patroli.

W sprawie małej gastronomi przy promenadzie rozmowy odbyły się ale nie było zainteresowanych propozycjami uruchomienia tam punktów gastronomicznych. Takiej informacji udzieliła Pani Beata Kołakowska architekt miejski.

Pan Marek Miros stwierdził, że temat jest do przedyskutowania ale nie da się już nic zrobić w tym roku.

W sprawie zmiany sposobu ogrzewania wody na pływalni to Pan Marek Miros zaproponował zaczekać. Hala, basen została podłączona do ciepłowni i trzeba zaczekać jakie będą efekty.

W sprawie przygotowanie dokumentacji na adopcję zwierząt Pan Jacek Morzy stwierdził, że tę dokumentację powinna przygotować osoba która się na tym zna a na to potrzeba środków, aby je opracować.

Pan Marek Miros wyjaśnił, że sprawa oświetlenia do zajazdu nie jest w kompetencji gminy. Oświetlenie jet na gruncie prywatnym i trwają negocjacje. Urząd pilnuje jak to się zakończy.

Pan Marek Miros poinformował, że poprawienie płyt na drogach wewnętrznych potrzebne jest i w innych mi4ejscowosciach nie tylko w Galwieciach. Z braku środków w tym roku nie jet to możliwe.

Pan Marek Miros stwierdził, że jest zaskoczony o nie załatwieniu sprawy dotyczącej doprowadzenia wodociągu do miejscowości Podgórze. Wodociąg miał być wykonany.

Pan Wiesław Swatek poinformował, że były uzgodnienia i wodociąg miał zrobić PWiK.

Pan Zbigniew Cherek Prezes PWiK poinformował, że on nie ma tej inwestycji w projekcie i nie ma na to środków , uzgodnień nie było.

Radny Jarosław Dzienis potwierdził, że nie było uzgodnień PWiK z Panem Swatkiem.

Pan Marek Miros Walne Zgromadzenie PWiK zobowiązał Prezesa PWiK do wzięcia kredytu jak nie ma środków i wykonanie wodociągu do miejscowości Pogórze.

 

Do pkt.11

 

Burmistrz zaprosił na obchody w dniach 1, 2, 3 sierpnia 2014 roku.

 

Radny Jan Steć stwierdził, że jest zadowolony z wywozu śmieci przez nową firmę i z przeprowadzanych imprez w Gołdapi, których w tym roku jest bardzo dużo a w szczególności tych organizowanych przez Ośrodek Sportu i Rekreacji.

 

Radny Ryszard Wrzosek zgłosił wniosek, aby odbywające się imprezy były skoordynowane. W jednym dniu odbywa się trzy, cztery imprezy i to w tym samym czasie i nie jest możliwy udział w ich wszystkich. Na przyszłość wydział oświaty do koordynowania imprez.

 

Pani Anna Falińska sołtys ze Skoczy podziękowała Urzędowi a w szczególności Panu Kalinowskiemu za szybką naprawę drogi po odbytym rajdzie samochodowym.

 

Pan Andrzej Grażulis sołtys z Suczek w sprawie rajdu samochodowego zaapelował o lepszą organizację i zabezpieczenie od strony bezpieczeństwa takich imprez. W tym roku tego nie było.

 

Do pkt. 12

 

Po wyczerpaniu porządku Przewodniczący Rady dokonał zamknięcia posiedzenia.

 

Protokołowała Przewodniczący Rady

(-)Alicja Pietranis (-)Wojciech Hołdyński