Aktualności

Poniedziałek, 20 czerwca 2011

Zarządzenie Nr 152/VI/11 w sprawie zasad przeprowadzania okresowej oceny kwalifikacyjnej pracowników samorządowych.

ZARZĄDZENIE Nr 152/VI/2011

BURMISTRZA GOŁDAPI

z dnia 17 czerwca 2011r.

 

w sprawie zasad przeprowadzania okresowej oceny kwalifikacyjnej pracowników samorządowych

 

Na podstawie art. 27 i 28 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz.1458) zarządza się, co następuje:

 

§ 1.

Wprowadza się do stosowania w Urzędzie Miejskim w Gołdapi w stosunku do samorządowych pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych zatrudnionych na kierowniczych stanowiskach urzędniczych, z wyjątkiem kierowników, dla których status prawny określają odrębne przepisy, „Regulamin okresowej oceny pracowników” zwany dalej „Regulaminem” stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.

§ 2.

1. Wszystkich pracowników Urzędu Miejskiego w Gołdapi oraz kierowników podlegających ocenie zobowiązuję do zapoznania się z Regulaminem i do przestrzegania podanych w nim zasad.

2. Odpowiedzialni za prawidłową realizację postanowień zawartych w Regulaminie są bezpośredni przełożeni.

§ 3.

 

Traci moc zarządzenie nr 651/III/109 Burmistrza Gołdapi z dnia 5 marca 2009 r. w sprawie Regulaminu przeprowadzania okresowej oceny kwalifikacyjnej pracowników samorządowych.

 

§ 4.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia



Burmistrz Gołdapi

/-/ Marek Miros

 

Załącznik

do zarządzenia nr 152/VI/2011

z dnia 17 czerwca 2011r.

 

 

REGULAMIN

przeprowadzania okresowej oceny kwalifikacyjnej pracowników samorządowych

 

 

 

ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

 

§ 1

Przedmiot Regulaminu

 

  1. Regulamin przeprowadzania okresowej oceny kwalifikacyjnej pracowników samorządowych zatrudnionych w Urzędzie Miejskim w Gołdapi i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych zatrudnionych na kierowniczych stanowiskach urzędniczych, z wyjątkiem kierowników dla których status prawny określają odrębne przepisy, określa sposób i tryb dokonywania ocen kwalifikacyjnych tych pracowników samorządowych.

  2. Bezpośredni przełożony jest zobowiązany do dokonywania okresowych ocen kwalifikacyjnych pracowników podlegających ocenie.

  3. Końcowym wynikiem oceny okresowej jest wypełnienie przez oceniającego arkusza okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika samorządowego.

  4. Wzór arkusza okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika samorządowego określa załącznik nr 1 do Regulaminu.

 

§ 2

Słowniczek

Użyte w Regulaminie terminy oznaczają:

  1. jednostka – jednostka samorządowa, której dotyczy Regulamin,

  2. kierownik jednostki – osoba uprawniona do kierowania jednostką,

  3. pracodawca samorządowy – podmiot będący stroną umowy o prace ,

  4. bezpośredni przełożony – osoba kierująca zespołem, która jest upoważniona do dokonania oceny, zwana w Regulaminie oceniającym,

  5. ocena – okresowa ocena kwalifikacyjna, jakiej podlegają pracownicy samorządowi zatrudnieni na stanowisku urzędniczym,

  6. ocena pozytywna – ocena końcowa obejmująca bardzo dobry, dobry lub zadowalający poziom wykonywania obowiązków przez ocenianego,

  7. ocena negatywna – ocena końcowa obejmująca niezadowalający poziom wykonywania obowiązków przez ocenianego,

  8. oceniający – bezpośredni przełożony, który jest uprawniony do dokonania oceny,

  9. oceniany – pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym,

  10. opinia – stanowisko oceniającego, sformułowane w formie pisemnej, dotyczące wykonywania obowiązków przez ocenianego w okresie, w którym podlegał ocenie,

  11. kryteria – obowiązkowe i do wyboru, określone w Załączniku nr 2 i 3 do Regulaminu, są podstawą do dokonania oceny kwalifikacyjnej,

  12. Burmistrz – Burmistrz Gołdapi.

 

ROZDZIAŁ II

Tryb dokonywania oceny

 

§ 3

Rozmowa z ocenianym przed wyborem kryteriów

 

  1. Przed wyborem kryteriów oceniający jest zobowiązany przeprowadzić rozmowę z ocenianym.

  2. Przedmiotową rozmowę oceniający winien odbyć w terminie nie późniejszym niż 7 dni przed wyborem kryteriów.

  3. Celem rozmowy z pracownikiem jest wybór przez oceniającego kryteriów będących podstawą dokonania oceny kwalifikacyjnej.

  4. Przedmiotem rozmowy jest omówienie z pracownikiem sposobu realizacji obowiązków wynikających z zakresu czynności na zajmowanym przez niego stanowisku pracy.

  5. W trakcie rozmowy oceniający winien posiłkować się zakresem czynności ocenianego pracownika.

  6. Przy omawianiu sposobu realizacji obowiązków ocenianego pracownika oceniający analizuje, czy są one wykonywane zgodnie z obowiązkami pracownika określonymi w art. 24 i art. 25 ust.1 ustawy o pracownikach samorządowych.

  7. Obowiązki pracownika samorządowego określone w art. 24 i art. 25 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych to:

  1. dbałość o wykonywanie zadań publicznych oraz o środki publiczne, z uwzględnieniem interesu publicznego oraz indywidualnych interesów obywateli,

  2. przestrzeganie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa,

  3. wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie,

  4. udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu jednostki, w której pracownik jest zatrudniony, jeżeli prawo tego nie zabrania,

  5. dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej,

  6. zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami,

  7. zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim,

  8. stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych,

  9. sumienne i staranne wykonywanie poleceń przełożonego.

8. W razie pisemnego potwierdzenia polecenia, pracownik powinien je wykonać,

zawiadamiając jednocześnie Burmistrza o zastrzeżeniach.

  1. Pracownikowi samorządowemu nie wolno wykonywać poleceń, których wykonanie według jego przekonania stanowiłoby przestępstwo lub groziłoby niepowetowanymi stratami.

  2. W trakcie rozmowy oceniający winien zapytać ocenianego o jego opinię na temat zakresu

zleconych mu obowiązków, o propozycję zmiany, plany zawodowe, chęć dalszego dokształcania itp.

11. Po zakończeniu rozmowy oceniający jest zobowiązany do poinformowania ocenianego o dalszym trybie procedury dokonywania oceny kwalifikacyjnej.

12. Po zakończeniu rozmowy oceniający sporządza notatkę będącą podstawą do wyboru kryteriów do oceny.

§ 4

Wybór kryteriów

 

1. Po rozmowie z ocenianym oceniający wybiera z wykazu kryteriów do wyboru nie mniej niż trzy i nie więcej niż pięć kryteriów oceny, najistotniejszych dla prawidłowego wyko­nywania obowiązków na stanowisku pracy zajmowanym przez ocenianego.

2. Biorąc pod uwagę specyfikę stanowiska pracy ocenianego, oceniający może dodatkowo ustalić jedno kryterium nieobjęte wykazem określonym w załącznik nr 3 do Regulaminu i dokonać opisu tego kryterium.

3. Jeśli oceniający ustali dodatkowe kryterium, powinno ono być nazwane i zdefiniowane tak jak pozostałe kryteria oraz podlegać takim samym procedurom prezentowania oraz zatwierdzania.

4. Wykaz kryteriów do wyboru określa załącznik nr 3 do Regulaminu.

5. W przypadku oceny negatywnej, by zapewnić obiektywizm, kolejna ocena winna być pro­wadzona według uprzednio wybranych kryteriów.

6. Wykaz kryteriów wspólnych oceny określa załącznik nr 2 do Regulaminu.

 

§ 5

Wyznaczenie terminu oceny

 

  1. Oceniający wyznacza ocenianemu indywidualny termin sporządzenia oceny na piśmie, określając miesiąc i rok.

  2. W przypadku znacznej liczby pracowników podlegających ocenie bezpośredni przełożony opracowuje harmonogram ocen z uwzględnieniem należytego wypełniania obowiązków bieżących.


§ 6

Wpis do arkusza oceny

 

Po wyborze kryteriów dodatkowych oraz wyznaczeniu terminu oceny na piśmie oceniający wpisuje je w części B arkusza okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika samorządowego.

 

§ 7

Zatwierdzenie kryteriów przez kierownika jednostki

 

  1. Oceniający przekazuje arkusz oceny kierownikowi jednostki, w celu zatwierdzenia wybranych kryteriów.

  2. Kierownik jednostki może upoważnić do zatwierdzenia wybranych kryteriów Sekretarza Gminy.

  3. W przypadku negatywnej opinii co do zaproponowanych kryteriów oceny kierownik przedstawia uwagi do kryteriów wybranych przez oceniającego i spisuje je w punkcie II Części B arkusza oceny. Oceniający zobowiązany jest do korekty wybranych kryteriów oraz powtórnej ich weryfikacji przez kierownika jednostki.

  4. Kierownik jednostki zatwierdza wybrane kryteria w terminie 7 dni od otrzymania arkusza, co potwierdza imieniem i nazwiskiem oraz podpisem w punkcie II Części B arkusza oceny.

  5. Po zatwierdzeniu kryteriów oceny oceniający niezwłocznie przekazuje ocenianemu kopię arkusza z zatwierdzonymi kryteriami oceny.

  6. Fakt zapoznania się z kryteriami oceny oraz terminem sporządzenia oceny na piśmie oce­niany potwierdza własnoręcznym podpisem w punkcie II Części B arkusza oceny.

 

§ 8

Rozmowa z ocenianym po wyborze kryteriów – rozmowa oceniająca

 

  1. Po wyborze kryteriów oceniający jest zobowiązany przeprowadzić z ocenianym rozmowę oceniającą.

  2. Przedmiotową rozmowę oceniający winien odbyć nie wcześniej niż na siedem dni przed sporządzeniem oceny na piśmie.

  3. Przedmiotem rozmowy jest omówienie wykonywanych przez ocenianego obowiązków zleconych mu w okresie, w którym podlegał ocenie, oraz spełnianie przez ocenianego ustalonych kryteriów oceny.

  4. W trakcie rozmowy oceniający winien zapytać ocenianego o trudności, jakie napotkał podczas realizacji zadań.

§ 9

Zmiana na stanowisku bezpośredniego przełożonego

 

W razie zmiany na stanowisku bezpośredniego przełożonego w trakcie okresu, w którym oce­niany podlega ocenie, ocena jest sporządzana na podstawie wybranych wcześniej kryteriów oceny.

§ 10

Sporządzenie oceny na piśmie

 

Sporządzenie oceny na piśmie składa się z trzech etapów.

Etap I

  1. W części C arkusza oceny oceniający wpisuje opinię dotyczącą wykonywania obowiąz­ków przez ocenianego w okresie, w którym podlegał ocenie.

  2. W opinii oceniający podaje, w jaki sposób oceniany wykonywał obowiązki w okresie, w którym podlegał ocenie, czy spełniał ustawowe kryteria oceny.

  3. W przypadku gdy pracownik wykonywał w okresie, w którym podlegał ocenie, dodat­kowe zadania, nie wynikające z opisu zajmowanego przez niego stanowiska, oceniający zobowiązany jest je wskazać.

 

Etap II

  1. W części D arkusza oceny oceniający określa poziom wykonywania obowiązków przez ocenianego. Dopuszczalne są następujące poziomy oceny:

 

 

Poziom

 

 

Kryteria oceniania

Bardzo dobry

Oceniany wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stano­wiska pracy w sposób często przewyższający oczekiwania. W razie konieczności podjął się wykonywania zadań dodatkowych i wykonał je zgodnie z ustalonymi standardami. W trakcie wykonywania obo­wiązków stale spełniał wszystkie kryteria oceny wymienione w części B.

Dobry

Oceniany wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stano­wiska pracy w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wy­konywania obowiązków stale spełniał większość kryteriów oceny wymienionych w części B.

Zadowalający

Oceniany większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał niektóre kryteria oceny wy­mienione w części B.

Niezadowalający

Oceniany większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób nieodpowiadający oczekiwaniom. W trak­cie wykonywania obowiązków nie spełniał wcale bądź spełniał rzadko kryteria oceny wymienione w części B.

 

Etap trzeci

  1. W części D arkusza oceny oceniający przyznaje ocenę końcową – pozytywną lub negatywną.

  2. Ocena pozytywna obejmuje następujące poziomy wykonywania obowiązków przez ocenianego: bardzo dobry, dobry lub zadowalający.

  3. Ocena negatywna obejmuje niezadowalający poziom wykonywania obowiązków przez ocenianego.

 

§ 11

Poinformowanie o ocenie ocenianego

 

  1. Oceniający niezwłocznie doręcza ocenianemu ocenę sporządzoną na piśmie i poucza go o przysługującym mu prawie złożenia odwołania.

  2. Fakt zapoznania się z oceną sporządzoną na piśmie oceniany potwierdza własnoręcznym podpisem w Części E arkusza oceny.

  3. W aktach osobowych pracownika zostaje oryginał arkusza oceny, pracownik zaś otrzy­muje kopię potwierdzoną za zgodność przez bezpośredniego przełożonego.

 

ROZDZIAŁ III

Termin dokonywania oceny

 

§ 12

Zasada ogólna

 

  1. Pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym podlega okresowym ocenom kwalifikacyjnym, dokonywanym przez bezpośredniego przełożonego.

  2. Ocena jest sporządzana raz na dwa lata.

 

§ 13

Pierwsza ocena nowego pracownika

 

  1. Okresowa ocena pracownika samorządowego dokonywana jest za okres 12 miesięcy poprzedzający termin sporządzenia oceny na piśmie.

  2. W sytuacji zatrudnienia pracownika samorządowego na stanowisku urzędniczym bezpośredni przełożony jest zobowiązany do dokonania pierwszej oceny w ciągu dwunastu miesięcy od dnia jego zatrudnienia .

  3. Odpowiednio wcześniej bezpośredni przełożony jest zobowiązany przeprowadzić rozmowę z ocenianym, o której mowa w § 3.

 

§ 14

Ocena kolejna przy pierwszej opinii negatywnej

 

  1. W razie przyznania przez oceniającego ocenianemu negatywnej oceny końcowej (poziom wykonywania obowiązków przez ocenianego został określony jako niezadowalający) oceniający jest zobowiązany do dokonania ponownej oceny.

  2. Ponowną ocenę przeprowadza się nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od dnia zakończenia poprzedniej oceny.

  3. Uzyskanie ponownej negatywnej oceny skutkuje rozwiązaniem umowy o pracę, z zachowaniem okresów wypowiedzenia.

 

§ 15

Zmiana terminu oceny

 

  1. W uzasadnionych przypadkach oceniający może zmienić termin sporządzenia oceny na piśmie.

  2. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności w pracy ocenianego uniemożliwiającej przeprowadzenie okresowej oceny kwalifikacyjnej oceniający jest zobowiązany wyzna­czyć nowy termin sporządzenia oceny na piśmie.

  3. W razie zmiany stanowiska pracy ocenianego lub istotnej zmiany zakresu obowiązków na zajmowanym przez niego stanowisku pracy sporządzenie oceny na piśmie następuje w terminie wcześniejszym niż wyznaczony przez oceniającego zgodnie z § 3 i 4 Regulaminu.

 

ROZDZIAŁ IV

Tryb odwołania od oceny


§ 16

  1. Ocenianemu przysługuje prawo do złożenia odwołania od oceny sporządzonej na piśmie (zarówno negatywnej, jak i pozytywnej).

  2. Termin na sporządzenie odwołania kończy się z upływem siedmiu dni od dnia doręczenia oceny, z zastrzeżeniem, iż przy obliczaniu terminu nie uwzględnia się dnia doręczenia oceny.

  3. Jeżeli koniec terminu na sporządzenie odwołania przypada na dzień uznany ustawowo za wolny od pracy, termin upływa dnia następnego.

  4. Odwołanie należy składać do kierownika jednostki. Pracownikom, dla których bezpośrednim przełożonym jest Burmistrz, przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

  5. Kierownik jednostki jest zobowiązany do rozpatrzenia odwołania nie później niż w terminie 14 dni od jego wniesienia.

  6. O wyniku rozpatrzenia odwołania Oceniany zostaje poinformowany pisemnie.

  7. Odwołanie pod rygorem jego odrzucenia musi zawierać uzasadnienie.

 

ROZDZIAŁ V

Obowiązki dokumentacyjne

 

§ 17

  1. Niezwłocznie po sporządzeniu oceny na piśmie oryginał arkusza oceny włącza się do akt osobowych pracownika.

  2. Ocena jest przechowywana w części B Akt osobowych ocenianego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ZAŁĄCZNIKI


 

do Regulaminu okresowej oceny kwalifikacyjnej


pracowników samorządowych

Załącznik nr 1

do Regulaminu

przeprowadzania ocen kwalifikacyjnych

z dnia 17.06.2011r.

 

 

Wzór arkusza oceny

 

Arkusz okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika samorządowego

 

Część A

 

…………………………………………………………………………………………………...

(nazwa jednostki)

 

I. Dane dotyczące ocenianego pracownika samorządowego

 

Imię ………………………………………………………………………………………. …….

Nazwisko ………………………………………………………………………………………..

Komórka organizacyjna ………………………………………………………………………...

Stanowisko ……………………………………………………………………………………...

Data mianowania/zatrudnienia na stanowisku urzędniczym …………………………………...

Data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku ……………………………………………….

 

II. Dane dotyczące poprzedniej oceny

 

Ocena/poziom …………………………………………………………………………………..

Data sporządzenia ………………………………………………………………………………

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

............................ ................................ ……………..........................................

(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (pieczątka i podpis osoby wypełniającej)

Część B

 

I. Kryteria oceny i termin sporządzenia oceny na piśmie

 

Nr

Kryteria wspólne

1.

Sumienność

2.

Sprawność

3.

Bezstronność

4.

Umiejętność stosowania odpowiednich przepisów

5.

Planowanie i organizowanie pracy

6.

Postawa etyczna

 

 

Nr

Kryteria wybrane przez bezpośredniego przełożonego

 

Sporządzenie oceny na piśmie nastąpi w ………………………………………………

(należy wpisać miesiąc, rok)

 

………………………………… ……………..

(imię i nazwisko oceniającego) (stanowisko)

 

………………………………………. ………………………

(data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku) (data i podpis oceniającego)

 

II. Zatwierdzenie kryteriów przez kierownika jednostki

 

Uwagi kierownika jednostki do kryteriów wybranych przez bezpośredniego przełożonego:

 

 

 

…………………. ….……………

(imię i nazwisko) (data i podpis)

 

 

 

 

 

Zapoznałam/-łem się z kryteriami oceny oraz terminem sporządzenia oceny na piśmie.

 

............................ ................................ …….........................

(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis ocenianego)

Część C

 

Opinia dotycząca wykonywania obowiązków przez ocenianego

 

Dane dotyczące oceniającego:

 

Imię/imiona ……………………………………………………………………………………..

Nazwisko ………………………………………………………………………………………..

Stanowisko ……………………………………………………………………………………...

Data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku ……………………………………………….

 

Należy napisać, w jaki sposób oceniany wykonywał obowiązki w okresie, w którym podlegał ocenie, czy spełniał ustawowe kryteria oceny. Jeżeli pracownik wykonywał w okresie, w którym podlegał ocenie, dodatkowe zadania, które nie wynikają z opisu zajmowanego przez niego stanowiska, należy je wskazać.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

............................ ................................ …….........................

(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis oceniającego)

Część D

 

Określenie poziomu wykonywania obowiązków oraz przyznanie okresowej oceny

 

Oceniam wykonywanie obowiązków przez:

 

Panią/Pana ………………………………………………………………………………………

w okresie od ................................................... do .......................................................................

 

na poziomie (wstawić krzyżyk w odpowiednim polu):

 

bardzo dobrym

 

Wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy w sposób często prze­wyższający oczekiwania. W razie konieczności podjął się wykonywania zadań dodatkowych i wykonał je zgodnie z ustalonymi standardami. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał wszystkie kryteria oceny wymienione w części B.

 

dobrym

 

Wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy w sposób odpowiada­jący oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał większość kryteriów oceny wymienionych w części B.

 

zadowalającym

 

Większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób odpo­wiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał niektóre kryteria oceny wymienione w części B.

 

niezadowalającym

 

Większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób nieod­powiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków nie spełniał wcale bądź spełniał rzadko kryteria oceny wymienione w części B.

 

i przyznaję okresową ocenę:

 

 

 

 

 

(wpisać pozytywną – jeżeli zaznaczony został poziom bardzo dobry, dobry lub zadowalający, negatywną – jeżeli poziom niezadowalający)

 

............................ ................................ …………………….....

(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis oceniającego)

Część E

 

Zapoznałam/-łem się z oceną sporządzoną na piśmie przez:

 

Panią/Pana ……………………………………………………………………………………...

 

............................ .................................. ..................................... (miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis ocenianego)

 

Załącznik nr 2

do Regulaminu

przeprowadzania ocen kwalifikacyjnych

z dnia 17.06.2011r.

 

 

WYKAZ KRYTERIÓW WSPÓLNYCH

 

 

Kryterium

 

 

Opis kryterium

1

2

1. Sumienność

Wykonywanie obowiązków dokładnie, skrupulatnie i solidnie.

2. Sprawność

Dbałość o szybkie, wydajne i efektywne realizowanie powierzonych za­dań,

umożliwiające uzyskiwanie wysokich efektów pracy. Wykonywanie obowiązków bez zbędnej zwłoki.

3. Bezstronność

Obiektywne rozpoznawanie sytuacji przy wykorzystaniu dostępnych źró­deł, gwarantujące wiarygodność przedstawionych danych, faktów i infor­macji. Umiejętność sprawiedliwego traktowania wszystkich stron, niefa­woryzowania żadnej z nich.

4. Umiejętność stosowania odpowiednich przepisów

Znajomość przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania obo­wiązków wynikających z opisu stanowiska pracy. Umiejętność wyszuki­wania potrzebnych przepisów. Umiejętność zastosowania właściwych przepisów w zależności od rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin.

5. Planowanie i organizowanie pracy

Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Pre­cyzyjne określanie celów, odpowiedzialności oraz ram czasowych działa­nia. Ustalanie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu, tworzenie szczegółowych i możliwych do realizacji planów krótko- i dłu­goterminowych.

6. Postawa etyczna

Wykonywanie obowiązków w sposób uczciwy, niebudzący podejrzeń o stronniczość i interesowność. Dbałość o nieposzlakowaną opinię. Postę­powanie zgodnie z etyką zawodową.

 

Załącznik nr 3

do Regulaminu

przeprowadzania ocen kwalifikacyjnych

z dnia 17.06.2011r.

 

 

WYKAZ KRYTERIÓW DO WYBORU

 

Kryterium

 

Opis kryterium

 

Kategorie stanowisk

1

2

3

1. Wiedza specjalistyczna

 

Wiedza z konkretnej dziedziny, która warunkuje odpowiedni poziom merytoryczny realizowanych zadań

Kierownicze stanowiska urzędnicze,

stanowiska urzędnicze

2. Umiejętność obsługi

urządzeń technicznych

 

Odpowiedni stopień wiedzy i umiejętności niezbędny do korzystania ze sprzętu komputerowego oraz urządzeń biurowych

 

Stanowiska urzędnicze:

-informatyk

-sekretarka

3. Znajomość języka obcego (czynna i bierna)

 

Znajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowanych zadań, pozwalająca na:

- czytanie i rozumienie dokumentów,

- pisanie dokumentów,

- rozumienie innych,

- mówienie w języku obcym

Stanowiska urzędnicze

4. Nastawienie na własny

rozwój, podnoszenie

kwalifikacji

 

Zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać aktualną wiedzę

Stanowiska urzędnicze

5. Komunikacja werbalna

 

Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumienie przez:

- wypowiadanie się w sposób zwięzły, jasny i precyzyjny,

- dobieranie stylu, języka i treści wypowiedzi odpowiednio do słuchaczy,

- udzielanie wyczerpujących i rzeczowych odpowiedzi

nawet na trudne pytania, krytykę lub zaskakujące argumenty,

- wyrażanie poglądów w sposób przekonywający,

- posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju

załatwianych spraw/wykonywanej pracy

Kierownicze stanowiska urzędnicze:

Z-ca Burmistrza

Sekretarz

Dyrektorzy jednostek

6. Komunikacja pisemna

 

Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie przez:

- stosowanie przyjętych form prowadzenia korespondencji,

- przedstawianie zagadnień w sposób jasny i zwięzły,

- dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści pism,

- budowanie zdań poprawnych gramatycznie i logicznie

Kierownicze stanowiska urzędnicze,

stanowiska urzędnicze

7. Komunikatywność

 

Umiejętność budowania kontaktu z inną osobą przez:

- okazywanie poszanowania drugiej stronie,

- próbę aktywnego zrozumienia jej sytuacji,

- okazanie zainteresowania jej opiniami,

- umiejętność zainteresowania innych własnymi opiniami

Kierownicze stanowiska urzędnicze,

stanowiska urzędnicze

8. Pozytywne podejście do obywatela

 

Zaspokajanie potrzeb obywatela przez:

- zrozumienie funkcji usługowej swojego stanowiska pracy,

- okazywanie szacunku,

- tworzenie przyjaznej atmosfery,

- umożliwienie obywatelowi przedstawienia własnych racji,

- służenie pomocą

Wszyscy pracownicy samorządowi na stanowiskach urzędniczych.

9. Umiejętność pracy

w zespole

 

Realizacja zadań w zespole przez:

- pomoc i doradzanie kolegom w razie potrzeby,

- zrozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego realizowania zadań,

- współpracę, a nie rywalizację z pozostałymi członkami zespołu,

- zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających pracę zespołu,

- aktywne słuchanie innych, wzbudzanie zaufania

Kierownicze stanowiska urzędnicze,

stanowiska urzędnicze

10. Umiejętność

negocjowania

 

Wypracowywanie stanowiska akceptowanego przez

zainteresowanych dzięki:

- dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych osób,

- przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych argumentów w celu wsparcia swojego stanowiska,

- przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów lub zmiany stanowiska,

- rozpoznawaniu najlepszych propozycji,

- stymulowaniu otwartych dyskusji na temat źródeł konfliktów,

- ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornej,

- tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań

Stanowiska urzędnicze:

Straż Miejska

11. Zarządzanie informacją /dzielenie się

informacjami

 

Pozyskiwanie i przekazywanie informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji przez:

- przekazywanie posiadanych informacji osobom, dla których informacje te będą stanowiły istotną pomoc w realizowanych przez nie zadaniach,

- uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla których mają one istotne znaczenie

Kierownicze stanowiska urzędnicze

12. Zarządzanie zasobami

 

Odpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów finansowych lub innych przez:

- określanie i pozyskiwanie zasobów,

- alokację i wykorzystanie zasobów w sposób efektywny pod względem czasu i kosztów,

- kontrolowanie wszystkich zasobów wymaganych do efektywnego działania

Kierownicze stanowiska urzędnicze

13. Zarządzanie personelem

 

Motywowanie pracowników do osiągania wyższej skuteczności i jakości pracy przez:

- zrozumiałe tłumaczenie zadań, określanie odpowiedzialności za ich realizację, ustalanie realnych terminów ich wykonania oraz określenie

oczekiwanego efektu działania,

- komunikowanie pracownikom oczekiwań dotyczących jakości ich pracy,

- rozpoznawanie mocnych i słabych stron pracowników, wspieranie ich rozwoju w celu poprawy jakości pracy,

- określanie potrzeb szkoleniowo-rozwojowych,

- traktowanie pracowników w uczciwy i bezstronny sposób, zachęcanie ich do wyrażania własnych opinii oraz włączanie ich w proces podejmowania decyzji,

- ocenę osiągnięć pracowników,

- wykorzystywanie możliwości wynikających z systemu wynagrodzeń oraz motywującej roli awansu w celu

zachęcenia pracowników do uzyskiwania jak najlepszych wyników,

- dopasowanie indywidualnych oczekiwań pracowników dotyczących własnego rozwoju do potrzeb urzędu,

- inspirowanie i motywowanie pracowników do realizowania celów i zadań urzędu,

- stymulowanie pracowników do rozwoju i podnoszenia kwalifikacji

Kierownicze stanowiska urzędnicze

14. Zarządzanie jakością

realizowanych zadań

 

Nadzorowanie prowadzonych działań w celu uzyskiwania pożądanych efektów przez:

- tworzenie i wprowadzanie efektywnych systemów kontroli działania,

- sprawdzanie jakości i postępu w realizacji działań,

- modyfikowanie planów w razie konieczności,

- ocenianie wyników pracy poszczególnych pracowników,

- wydawanie poleceń mających na celu poprawę wykonywanych obowiązków

Kierownicze stanowiska urzędnicze

15. Zarządzanie

wprowadzaniem zmian

 

Wprowadzanie zmian w urzędzie przez:

- podejmowanie inicjatywy wprowadzania zmian,

- uzasadnianie konieczności wprowadzania zmian,

- określanie etapów i ram czasowych wprowadzanych zmian,

- wspieranie innych w okresie wprowadzania zmian,

- podejmowanie kroków zmniejszających niechęć do wprowadzanych zmian,

- skupianie się na sprawach kluczowych związanych z wprowadzanymi zmianami,

- przewidywanie reakcji pracowników na wprowadzane zmiany,

- wprowadzanie zmian w sposób pozwalający osiągnąć pozytywne rezultaty klientom urzędu

Kierownicze stanowiska urzędnicze

16. Zorientowanie na

rezultaty pracy

 

Osiąganie zakładanych celów, doprowadzanie działań do końca przez:

- ustalanie priorytetów działania,

- identyfikowanie zadań krytycznych, szczególnie trudnych, mogących mieć przełomowe znaczenie,

- określanie sposobów mierzenia postępu realizacji zadań,

- przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji zadań i wywiązywanie się z zobowiązań,

- zrozumienie konieczności rozwiązywania problemów oraz kończenia podjętych działań

Stanowiska urzędnicze

17. Podejmowanie decyzji

 

Umiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny i obiektywny przez:

- rozpoznawanie istoty problemu oraz określenie jego przyczyn,

- podejmowanie decyzji na podstawie sprawdzonych informacji,

- rozważanie skutków podejmowanych decyzji,

- podejmowanie decyzji w złożonych lub obarczonych pewnym ryzykiem sprawach,

- podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka po uprzednim zbilansowaniu potencjalnych zysków i strat

Kierownicze stanowiska urzędnicze, stanowiska urzędnicze

18. Radzenie sobie w

sytuacjach kryzysowych

 

Pokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie skomplikowanych problemów przez:

- wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji kryzysowych,

- szybkie działanie mające na celu rozwiązanie kryzysu,

- dostosowywanie działania do zmieniających się warunków,

- wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów i zapobieganie ich skutkom,

- informowanie wszystkich, którzy będą musieli zareagować na kryzys,

- wyciąganie wniosków z sytuacji kryzysowych tak, żeby można było w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji,

- skuteczne działanie (także) w okresach przejściowych lub wprowadzania zmian

Straż Miejska, Kierownicze stanowiska urzędnicze

19. Samodzielność

 

Zdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji, formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wykonania zleconego zadania

Stanowiska urzędnicze

20. Inicjatywa

 

- umiejętność i wola poszukiwania obszarów wymagających zmian i informowanie o nich,

- inicjowanie działania i branie odpowiedzialności za nie,

- mówienie otwarcie o problemach, badanie źródeł ich powstania

Stanowiska urzędnicze

21. Kreatywność

 

Wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy przez:

- rozpoznawanie oraz identyfikowanie powiązań między sytuacjami,

- wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w celu tworzenia nowych,

- otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie nowych koncepcji i metod,

- inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub sposobów działania,

- badanie różnych źródeł informacji, wykorzystywanie dostępnego wyposażenia technicznego,

  • zachęcanie innych do proponowania, wdrażania i doskonalenia nowych rozwiązań

  •  

Stanowiska urzędnicze

22. Myślenie strategiczne

 

Tworzenie planów lub koncepcji realizowania celów w oparciu o posiadane informacje przez:

- ocenianie i wyciąganie wniosków z posiadanych informacji,

- zauważanie trendów i powiązań między różnymi informacjami,

- identyfikowanie fundamentalnych dla urzędu potrzeb i generalnych kierunków działania,

- przewidywanie konsekwencji w dłuższym okresie,

- przewidywanie długoterminowych skutków podjętych działań i decyzji,

- planowanie rozwiązywania problemów i pokonywania przeszkód,

- ocenianie ryzyka i korzyści różnych kierunków działania,

- tworzenie strategii lub kierunków działania,

- analizowanie okoliczności i zagrożeń

Kierownicze stanowiska urzędnicze

23. Umiejętności analityczne

 

Umiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizowanie i interpretowanie danych, tj.:

- rozróżnianie informacji istotnych od nieistotnych,

- dokonywanie systematycznych porównań różnych aspektów analizowanych i interpretowanych danych,

- interpretowanie danych pochodzących z dokumentów, opracowań i raportów,

- stosowanie procedur prowadzenia badań i zbierania danych odpowiadających stawianym problemom,

- prezentowanie w optymalny sposób danych i wniosków z przeprowadzonej analizy,

- stosowanie odpowiednich narzędzi i technologii(włącznie z aplikacjami komputerowymi) w celu rozwiązania problemu/zadania

-

Kierownicze stanowiska urzędnicze