Aktualności

Poniedziałek, 29 września 2014

Zarządzenie Nr 1057/IX/2014 w w sprawie uruchomienia procesu KONSULTACJI SPOŁECZNYCH Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2015.

 

ZARZĄDZENIE NR 1057/IX/2014

Burmistrza Gołdapi

z dnia 29 września 2014r.

w sprawie uruchomienia procesu konsultacji społecznych

Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2015

 

Na podstawie § 1 ust. 2 uchwały nr XXXIII/217/13 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 29 stycznia 2013r. w sprawie określenia sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji, zarządza się co następuje:

 

§ 1.

Ogłasza się konsultacje społeczne Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2015 w trybie umieszczenia projektu Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2015 na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Gołdapi i w Biuletynie Informacji Publicznej celem przyjmowania uwag na piśmie.

 

§ 2.

1. Uwagi będą przyjmowane na formularzu konsultacyjnym, który należy dostarczyć w wersji elektronicznej na adres sekretariat@goldap.pl z dopiskiem w temacie „Gminny Program Profilaktyki 2015” lub w wersji papierowej do Sekretariatu Urzędu Miejskiego w Gołdapi.

2. Formularz konsultacyjny stanowi załącznik do niniejszego zarządzenia.

 

§ 3.

W konsultacjach społecznych mogą uczestniczyć organizacje pozarządowe oraz podmioty określone w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie mające siedzibę na terenie Gminy Gołdap.

 

§ 4.

Konsultacje społeczne prowadzone będą do 12 października 2014 roku

 

§ 5.

Osobą odpowiedzialną za przygotowanie i przeprowadzenie konsultacji społecznych oraz przyjmowanie opinii, uwag i propozycji do Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2015 jest Pełnomocnik Burmistrza ds. Uzależnień.

 

§ 6.

Konsultacje społeczne są ważne bez względu na ilość organizacji i podmiotów w nich uczestniczących.

 

§ 7.

Wyniki konsultacji wraz ze stanowiskiem Burmistrza Gołdapi zamieszczone zostaną w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Gołdapi, nie później niż w terminie 14 dni od dnia zakończenia konsultacji.

 

§ 8.

Wykonanie zarządzenia powierza się Pełnomocnikowi Burmistrza ds. Uzależnień.

 

§ 9.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Marek Miros

/-/ Burmistrz Gołdapi

 

 

          Załącznik do Zarządzenia 1057/IX/2014

  Burmistrza Gołdapi

                         z dnia 29 września 2014r.

 

FORMULARZ KONSULTACJI SPOŁECZNYCH

 

 

Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2015

 

 

1.

Nazwa podmiotu zgłaszającego uwagę, opinie, propozycje:

 

2.

Dane teleadresowe podmiotu (adres korespondencyjny, telefon, email):

 

3.

Osoba do kontaktu w sprawie konsultacji (imię i nazwisko, telefon, email):

 

4.

Aktualny zapis w Programie Współpracy:

 

 

 

 

5.

Propozycja zmiany zapisu w Programie Współpracy:

 

 

 

 

6.

Uzasadnienie zmiany w Programie współpracy:

 

 

 

 

7.

Inne uwagi i opinie:

 

 

 

 

 

8.

Wyrażam(y) zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu konsultacji społecznych – zgodnie z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych z dnia 29.08.1997 r. (Dz. U. z 2002r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.)

 

9.

Podpis osoby upoważnionej do reprezentacji podmiotu (imię i nazwisko oraz funkcja):

 

10.

Data wypełnienia formularza:

 

 

 

 

 

 

Dziękujemy za zgłoszenie uwag, opinii i propozycji!

Formularz prosimy złożyć w Sekretariacie Urzędu Miejskiego lub pocztą elektroniczną, Plac Zwycięstwa 14 , 19-500 Gołdap,

email: sekretariat@goldap.pl z dopiskiem „Gminny Program Profilaktyki 2015” do 12 października 2014r.

Osoba odpowiedzialna: Jolanta Kabat tel. 87 615 60 37

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2015

 

  1. WSTĘP

 

Pojęcie polityki zdrowotnej odnosi się do praw, przepisów i innych mechanizmów, za pomocą których na szczeblu lokalnym można oddziaływać na zachowania jednostki związane ze zdrowiem. Dzięki badaniom naukowym istnieje możliwość ujawnienia skali problemów zdrowotnych oraz podejmowania działań mających na celu przeprowadzanie profilaktyki na wszystkich trzech poziomach.
Problemy alkoholowe według różnych szacunków dotykają od niespełna 15% do blisko 25% mieszkańców danego terenu. Gdyby taki był odsetek gruźlików czy chorych na astmę, już dawno zostałaby ogłoszona epidemia i zaangażowane nadzwyczajne środki oraz najlepsi specjaliści. Nadużywanie alkoholu uszkadza głęboko i wielostronnie.
-Liczba osób uzależnionych w Polsce wynosi 600-800 tysięcy. Są oni tak uszkodzeni przez swoją chorobę, że - jak się szacuje - alkohol skraca im życie nawet o 18-20 lat;
-Osoby nadużywające alkoholu - pijące szkodliwie - płacą za to między innymi złym stanem somatycznym: chorują, a ich schorzenia trudniej poddają się leczeniu. Szacuje się, że jest ich ok.2,5 mln.
-Dzieci i młodzież intensywnie eksperymentujące z alkoholem - zahamowaniu ulega rozwój emocjonalny i umysłowy, zmniejsza się zdolność uczenia, a rośnie częstotliwość łamania norm, aktów agresji, czynów kryminalnych. Liczby są przerażające: mówi się nawet o 500 tysiącach młodych ludzi zagrożonych uzależnieniem od alkoholu lub narkotyków. Warto wiedzieć, że alkohol może torować drogę narkotykom, ułatwiając pierwsze próby i późniejsze systematyczne zażywanie

-Dorośli członkowie rodzin, w których ktoś jest uzależniony od alkoholu - jest ich 2-3 miliony, to osoby, które dotyka cierpienie, ogromny stres, ubóstwo, często chorują, żyją na granicy nędzy;
-Dzieci alkoholików - ich liczba wynosi szacunkowo 1,5 mln (dane państwowej Agencji Rozwiązywania problemów Alkoholowych z 2012 roku) – żyją w przewlekłym stresie, stan ich zdrowia jest gorszy od ich rówieśników. Badania wskazują jednocześnie na niższe osiągnięcia szkolne. Ponad 2 mln. dorosłych i dzieci doświadcza przemocy domowej.
-Dorosłe dzieci alkoholików - mają problemy emocjonalne, towarzyszą im (nieraz przez wiele lat) przykre wspomnienia, doświadczają problemów psychosomatycznych, czasami zaburzeń psychicznych, trudności w życiu rodzinnym.

W związku z tym ważne jest zbudowanie systemu pomocy i działań mających na celu, profilaktykę i rozwiązywanie problemów alkoholowych.

Zgodnie z raportem Światowej Organizacji Zdrowia pt. „Zagrożenia dla zdrowia światowego. Śmiertelność i obciążenie chorobami powodowane wybranymi najpoważniejszymi zagrożeniami”

( wydanie z 2009 roku ), alkohol znajduje się na trzecim miejscu wśród czynników ryzyka dla zdrowia populacji, odpowiedzialny jest za ponad 60 rodzajów chorób i urazów. Problemy związane z nadużywaniem alkoholu, to również wysokie koszty społeczne i ekonomiczne ponoszone przez budżety państw. Światowa Organizacja Zdrowia szacuje te koszty na poziomie 1,3 PKB tj. w przypadku Polski ok. 17,5 mld. złotych. Każdego roku , z przyczyn pośrednio lub bezpośrednio związanych z nadużywaniem alkoholu umiera na świecie ok. 2,3 mln. osób.

Spożycie napojów alkoholowych w Polsce , po okresie intensywnego wzrostu w latach 1989-92 ustabilizowało się w drugiej połowie lat 90. na poziomie ok. 7-8 litrów 100% alkoholu na jednego mieszkańca. ( bad. Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie przeprowadzone w latach: 1989,1992,1993,1995, 1998) Z badań GUS od 2001 roku wynika, że pojawiła się tendencja spadkowa w stosunku do lat poprzednich: 6,25 l. 100% alkoholu na jednego mieszkańca. Przy założeniu, że 30% sprzedaży wyrobów spirytusowych i winnych dokonuje się poza obiegiem rejestrowanym, rzeczywiste rozmiary średniej konsumpcji w 2001 roku można oszacować na poziomie ok. 7,5 l. 100% alkoholu na jednego mieszkańca.

 

2. PODSTAWA PRAWNA

Prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania te obejmują:

-zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych

od alkoholu.

-Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.

-Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży- w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych

-Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych

-Podejmowanie interwencji z związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 13 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego

-Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.

 

Realizacja wyżej wymienionych zadań zgodnie z art.. art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r,. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /tekst jednolity Dz.U. z 2012 r. poz. 1356 z późn.zm/ prowadzona jest w postaci Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2015

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2015

-opiera się na wytycznych Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ,

zgodnie z „Rekomendacjami do realizowania i finansowania gminnych programów profilaktyki i

rozwiązywania problemów alkoholowych.”

-został stworzony z uwzględnieniem Diagnozy Problemów Społecznych na terenie Gminy Gołdap

w roku 2013 oraz Badania Dostępności Alkoholu Nieletnim ( wyniki diagnozy i badania były

prezentowane w „Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2014”.

-jest kontynuacją działań realizowanych w minionym roku 2014.

 

 

3.DIAGNOZA

Badania przeprowadzone w 2011 r. w ramach Europejskiego programu badań ankietowych w polskich szkołach-ESPAD wykazały, że spożycie alkoholu przez młodzież w ostatnich kilku latach utrzymuje się na podobnym poziomie, jednak powszechność spożywania napojów alkoholowych przez nastolatki jest bliska wskaźnikom obserwowanym u dorosłych. Zauważa się również zacieranie się różnic w tym względzie pomiędzy dziewczętami a chłopcami. Dane te wskazują , ze istnieje ogromna potrzeba podejmowania działań profilaktycznych wśród młodzieży. Dziecko uzależnia się znacznie szybciej niż człowiek dorosły, a skutki działania substancji psychoaktywnych są bardzo poważne, poza tym ,że zaburzają procesy rozwojowe, sprawiają także że pojawia się coraz większa osób uzależnionych w młodym wieku.

Przeprowadzone na terenie naszej gminy badania pokazały kierunki działania m.in.:

  • alkohol przez niepełnoletnie osoby w gminie jest pozyskiwany za pośrednictwem starszych kolegów lub „wynoszą” z domu, im starsi (od 15 lat), tym częściej sami sobie kupują

W roku 2014 jednym z celów przy realizacji zadań gminy w ramach przeciwdziałania uzależnieniom, była praca nad ograniczaniem dostępności alkoholu nieletnim poprzez szczegółowe kontrole punktów sprzedaży , oraz edukację przedsiębiorców posiadających zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Do działań edukacyjnych włączyła się również Komenda Powiatowa Policji.

Diagnoza problemów społecznych na terenie gminy wskazała potrzebę zwiększenia środków na profilaktykę skierowaną do uczniów szkół wszystkich szczebli:

  • krytyczny wiek, jeśli chodzi o wszelkie środki psychoaktywne to 14 lat - początek gimnazjum (prawie wszyscy 14 - latkowie twierdzą, że osoby w ich wieku piją alkohol i palą papierosy).

  • 3/4 uczniów SP twierdzi, że osoby w ich wieku (12-13 lat) palą papierosy, takiego zdania są też prawie wszyscy gimnazjaliści i licealiści

  • młodzież pali na dyskotekach, imprezach, w szkole, na świeżym powietrzu

  • palą, by zaimponować innym, dla towarzystwa oraz dla lepszej zabawy (podobnie jak alkohol)

  • zdobywają papierosy tak jak alkohol - kupują im starsi znajomi, kradną z domu a od 15 roku życia coraz częściej sami sobie kupują

Warto podkreślić, że wczesna inicjacja tytoniowa otwiera drogę do używania alkoholu i innych substancji psychoaktywnych.

  • im starsi uczniowie, tym częściej ich rodzice wiedzą, że dziecko pije lub pali (szczególnie od 16 roku życia zdają się nie ukrywać tego przed opiekunami)- taki stan pokazuje potrzebę dalszego edukowania dorosłych-rodziców i opiekunów.

Z badania wynikało również, że :

  • młodzież pije żeby lepiej się bawić ,imponować rówieśnikom, ale także dla towarzystwa

W roku 2014, realizowane były zadania , które miały na celu propagowanie alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego . Część środków przeznaczono na pozalekcyjne zajęcia , ( w tym sportowe) dla dzieci i młodzieży.

Badania potwierdziły tez konieczność dalszego przeciwdziałania narkomanii. Do kontaktu z narkotykami przyznają się uczniowie gimnazjów i szkół średnich. Poważnym problemem są „nowe” substancje psychoaktywne, znane pod nazwa „dopalaczy”. Zabezpieczenia prawne okazują się nieskuteczne, ponieważ nielegalne są tylko substancje wymienione w prawie narkotykowym. Pojawienie się nowej substancji różniącej się wzorem chemicznym od znajdującej się pod kontrolą, powoduje, że jest ona legalna. Oznacza to dostępność do używania niebezpiecznych substancji, o nieznanym składzie. Wyzwaniem dla systemu przeciwdziałania jest brak danych na temat problemów zdrowotnych, szkód społecznych wymiaru kryminalnego, toksyczności itd. Zachodzi więc potrzeba wczesnego ostrzegania i edukacji zarówno dzieci jak i dorosłych. Do realizacji programu w tym zakresie włączyła się Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Gołdapi.

W roku 2014 Państwowa Agencja |Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w porozumieniu z Ministerstwem zdrowia zainicjowała działania edukacyjno-informacyjne : „Przeciw pijanym kierowcom”.

Jak pokazują badania przeprowadzone na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, aż 35% Polaków jest świadkami prowadzenia samochodu pod wpływem alkoholu. Zazwyczaj obserwacja dotyczy „dalszych znajomych” (93%) oraz przyjaciół (80%), a także członków rodziny (blisko połowa). Polacy rzadko podejmują interwencje wobec pijanych za kierownicą. Tłumaczą to obawą przed oskarżeniem o donosicielstwo.
Celem kampanii „Powstrzymaj pijanego kierowcę” jest podniesienie poziomu świadomości polskiego społeczeństwa na temat wpływu alkoholu na organizm kierowcy oraz możliwych skutków jazdy po pijanemu. Przy pomocy kampanii upowszechniane są informacje na temat możliwych form interwencji wobec pijanych kierowców.
Gmina Gołdap zgłosiła swój udział w kampanii. W realizacji celu wzięli udział: Stowarzyszenie Młodych Ludowców oraz Komenda Powiatowa Policji w Gołdapi

 

 

Rynek napojów alkoholowych na terenie gminy Gołdap :

 

2012 rok- 70 punktów sprzedaży alkoholu

Rodzaj posiadanego zezwolenia / zawartość alkoholu

SKLEPY

 

LOKALE GASTRONOMICZNE

do 4,5 % i piwo

11

9

4,5% do 18%

3

0

do 4,5 % i piwo oraz 4,5% do 18%

8

1

do 4,5 % i piwo oraz 4,5% do 18% i powyżej 18%

23

10

do 4,5 % i piwo oraz powyżej 18%

1

4

Źródło: Urząd Miejski w Gołdapi

 

 

 

 

2013 rok - 65 punktów sprzedaży alkoholu (stan na 31.10.2013r.)

Rodzaj posiadanego zezwolenia / zawartość alkoholu

SKLEPY

 

LOKALE GASTRONOMICZNE

do 4,5 % i piwo

5

8

4,5% do 18%

1

0

do 4,5 % i piwo oraz 4,5% do 18%

8

1

do 4,5 % i piwo oraz 4,5% do 18% i powyżej 18%

23

10

do 4,5 % i piwo oraz powyżej 18%

1

4

Źródło: Urząd Miejski w Gołdapi

 

2014 rok- 68 punktów sprzedaży alkoholu (stan na 25.09.2014 r.)

Rodzaj posiadanego zezwolenia / zawartość alkoholu

SKLEPY

 

LOKALE GASTRONOMICZNE

do 4,5 % i piwo

6

11

4,5% do 18%

1

0

do 4,5 % i piwo oraz 4,5% do 18%

7

1

do 4,5 % i piwo oraz 4,5% do 18% i powyżej 18%

25

10

do 4,5 % i piwo oraz powyżej 18%

4

3

Źródło: Urząd Miejski w Gołdapi

 

 

 

 

Dane Komendy Powiatowej Policji w Gołdapi ujawniają w 2014 roku liczbę 34 odnotowanych nieletnich będących pod wpływem alkoholu.

 

W 2014 roku w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia odnotowano : 61 mężczyzn i 4 kobiety, 1 nieletni

Problemem jest przemoc domowa :

  • W 2012 roku funkcjonariusze policji wypełnili 111 formularzy „Niebieska Karta”

Istniało podejrzenie , ze 277 osób było dotkniętych przemocą w rodzinie (110 kobiet, 15 mężczyzn, 152 małoletnich )

117 osób było podejrzanych o to że stosują przemoc w rodzinie (10 kobiet, 107 mężczyzn)

52 osoby stosowały przemoc będąc pod wpływem alkoholu ( 51 mężczyzn , 1 kobieta)

  • W 2013 roku funkcjonariusze wypełnili 86 „Niebieskich Kart” ( stan na 30.06.2013 r.)

Istniało podejrzenie , ze 169 osób było dotkniętych przemocą w rodzinie (89 kobiet, 13 mężczyzn, 67 małoletnich )

87 osób było podejrzanych o to że stosują przemoc w rodzinie (5 kobiet, 82 mężczyzn)

51 osób stosowało przemoc będąc pod wpływem alkoholu ( 50 mężczyzn , 1 kobieta)

  • W 2014 roku funkcjonariusze wypełnili 110 „Niebieskich Kart” ( stan na 30.06.2014r.)

Istniało podejrzenie , ze 243 osoby były dotknięte przemocą w rodzinie (108 kobiet, 38 mężczyzn, 97 małoletnich )

112 osób było podejrzanych o to że stosują przemoc w rodzinie (6 kobiet, 105 mężczyzn, 1 małoletni)

77 osób stosowało przemoc będąc pod wpływem alkoholu ( 77 mężczyzn , 3 kobiety, 1 nieletni)

 

W roku 2014 odnotowano :

  • 39 osób prowadzących pojazd mechaniczny w stanie nietrzeźwości,

  • 18 przypadków kierowania pojazdem po użyciu alkoholu

  • 31 przypadków kierowania innym niż mechaniczny w stanie nietrzeźwości

  • 7 przypadków kierowania innym pojazdem po użyciu alkoholu

  • 5 kolizji drogowych spowodowanych po użyciu alkoholu

  • 1 wypadek drogowy spowodowany po użyciu alkoholu

 

 

Straż Miejska w 2014 roku zastosowała 22 mandaty karne oraz 3 pouczenia za picie alkoholu miejscach publicznych, wystosowano w tej sprawie 3 wnioski do sądu.

 

 

Liczba udzielonych porad w Gminnym Punkcie Informacyjno-Konsultacyjnym dla osób uzależnionych ich rodzin dla osób doświadczających przemocy w rodzinie w latach 2011-2014

 

Poszczególne kategorie klientów

2012

2013

2014r. ( stan na 25 09.2014r.)

Liczba osób

Liczba porad

Liczba osób

Liczba porad

Liczba osób

Liczba porad

Osobom z problem alkoholowym

46

160

46

134

33

89

Dorosłym członkom rodziny osoby z problemem alkoholowym (w tym i współuzależnionym DDA)

43

119

43

119

28

37

Osobom doświadczającym przemocy w rodzinie

33

87

33

87

14

20

Osobom stosującym przemoc

10

21

10

21

9

13

Źródło: Gminny Punkt Informacyjno-Konsultacyjny

 

 

Prawnik w ramach Gminnego Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego udzielił 23 porad prawnych w 2014 roku ( stan na 25.09.2014 r.)

 

W Poradni Uzależnień w Gołdapi systematycznie zwiększa się liczba osób korzystających z pomocy lekarza i terapeuty.

Rok

2011

2012

2013

2014 ( stan na 25.09.2014r)

Liczba osób

240

228

280

275

Źródło: Poradnia Uzależnień w Gołdapi

 

Osoby korzystające z pomocy terapeutycznej w Poradni Uzależnień, to zarówno osoby uzależnione od alkoholu, osoby uzależnione od wielu substancji, oraz osoby współuzależnione

 

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów alkoholowych

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w roku 2014 rozpatrzyła 40 wniosków w sprawie procedury przymusowego leczenia odwykowego (stan na 25.09.2014 r). Członkowie komisji przeprowadzili 40 rozmów motywacyjnych z osobami podejrzanymi o nadużywanie oraz wnioskodawcami i świadkami w sprawie. GKRPA skierowała 23 wnioski do sądu w sprawie postanowienia o przymusowym leczeniu odwykowym. Zespołowi motywującemu udało się zmotywować 6 osób do podjęcia leczenia dobrowolnie , bez postanowienia sądu.

 

 

4.ZASOBY LOKALNE

Aby możliwa była pomoc osobom uzależnionym, ich rodzinom, osobom doświadczającym przemocy oraz stosującym przemoc, niezbędna jest współpraca różnych służb działających na terenie Gminy Gołdap. Są to m. in.:

  • Specjalistyczna Praktyka Lekarska Dariusz Chałas, Poradnia Leczenia Uzależnień,

  • Punkt Informacyjno –Konsultacyjny dla Osób Uzależnionych , Ich Rodzin oraz Osób, doświadczających przemocy w rodzinie

  • Ośrodek Pomocy Społecznej,

  • Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie,

  • Komenda Powiatowa Policji,

  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna,

  • Podmioty Wykonujące Działalność Lecznicze

  • Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

  • Grupa AA „Jaćwing”,

  • Organizacje Pozarządowe

  • Placówki oświatowo-wychowawcze

  • Straż Miejska w Gołdapi

  • Instytucje Kultury

 

 

 

 

5. REALIZACJA PROGRAMU

 

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii będzie w roku 2015 realizowany przez następujące działania:

 

 

I. Zwiększenie dostępności terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków :

Lp

Nazwa zadania

Partnerzy w realizacji zadania

Termin realizacji

1

Zwiększenie dostępności oddziaływań terapeutycznych w placówce przez zakup usług na indywidualne sesje terapii na poziomie podstawowym i pogłębionym

 

Poradnia odwykowa

 

 

Praca ciągła

2

Współpraca z poradnią odwykową

GKRPA

OPS

GPI-K

Praca ciągła

3

Zakup materiałów edukacyjnych, broszur, publikacji, sprzętu na potrzeby realizacji programu terapeutycznego, doposażenie poradni w sprzęt potrzebny do prowadzenia zajęć

Poradnia odwykowa

W zależności od potrzeb

4

Dofinansowanie do szkoleń, konferencji dla pracowników , ( zwrot kosztów podróży, zakwaterowania, części dydaktycznej)

Poradnia odwykowa

W zależności od potrzeb

 

 

 

  1. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe i narkomanii pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie:

Lp

Nazwa zadania

Partnerzy w realizacji zadania

Termin realizacji

1

Prowadzenie i dofinansowanie działalności Gminnego Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego dla uzależnionych i współuzależnionych od alkoholu, dla ofiar przemocy i ich rodzin oraz dla osób z problemem narkomanii (zakup materiałów edukacyjnych, książek , publikacji, czasopism, udzielanie bezpłatnych porad prawnych, prowadzenie grup wsparcia ,psychoedukacja, wynagrodzenie i dofinansowanie szkoleń ( kosztów podróży, zakwaterowania, części dydaktycznych dla osób pracujących w GPI-K.

Pracownicy GPI-K: terapeuta

prawnik

 

Praca ciągła

2

Współpraca z członkami Zespołu Interdyscyplinarnego

- diagnozowanie problemów całej rodziny i planowanie pomocy dla wszystkich jej członków

Pracownicy socjalni OPS, GKRPA ,szkoły i placówki oświatowe, Policja, PCPR

Praca ciągła

3

Dofinansowanie udziału w konferencjach, sympozjach i szkoleń związanych z podnoszeniem kwalifikacji osób pracujących na rzecz uzależnionych i ich rodzin, ofiar przemocy i sprawców przemocy m.in. policjantów, psychologów, pracowników socjalnych, członków GKRPA, prawników, pedagogów, pracowników służby zdrowia a w szczególności zwrot kosztów podróży, zakwaterowania i materiałów szkoleniowych.

OPS, PCPR, GKRPA, GPI-K, szkoły i placówki oświatowe, Policja, Straż Miejska, podmioty wykonujące działalność leczniczą.

W zależności od potrzeb

4

Udzielanie pomocy rodzinom z problemem alkoholowym przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych poprzez motywowanie do podjęcia leczenia, poprzez kierowanie osób uzależnionych na przymusowe leczenie (finansowanie opinii biegłych sądowych, wniosków do sądu).

GKRPA,

biegli sądowi z zakresu psychologii i psychiatrii, terapeuci

Sąd Rejonowy w Olecku

kuratorzy zawodowi

Praca ciągła

5

Dofinansowanie obozów, kolonii, półkolonii i zimowisk uwzględniających program profilaktyczny lub socjoterapeutycznych

Szkoły i placówki oświatowe, organizacje pozarządowe, organizacje kościelne i związki wyznaniowe, Pełnomocnik Burmistrza ds. profilaktyki i uzależnień

W okresie wakacji lub w zależności od potrzeb

6

Finansowanie programów pomocy dla młodzieży używającej napojów alkoholowych lub innych środków psychoaktywnych (programy ograniczania szkód), finansowanie programów socjoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych.

OPS, szkoły i placówki oświatowe

W zależności od potrzeb

 

 

 

 

 

III. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w  pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych :

 

Lp

Nazwa zadania

Partnerzy w realizacji zadania

Termin realizacji

1

Organizowanie i finansowanie lokalnych kampanii edukacyjnych, kampanii w placówkach oświatowych m.in. „Zachowaj trzeźwy umysł”, „Postaw na rodzinę” i innych wynikłych w trakcie roku poprzez m.in. zakup materiałów edukacyjnych,

 

OPS, Policja, szkoły i placówki oświatowe, PCPR

Praca ciągła

2

Finansowanie programów profilaktycznych i edukacyjnych, spektakli profilaktycznych, warsztatów profilaktycznych z zakresu alkoholizmu, narkomanii, nikotynizmu, agresji, przemocy w placówkach oświatowych dostosowanych do wieku dzieci i młodzieży.

 

Szkoły i placówki oświatowe, instytucje kultury

W okresie roku szkolnego

3

Organizowanie i finansowanie programów profilaktycznych i edukacyjnych dla rodziców.

 

Szkoły i placówki oświatowe

W okresie roku szkolnego

4

Zakup czasopism, fachowej literatury dotyczącej problemu alkoholowego, narkomanii oraz przemocy

GPI-K, Zespół Interdyscyplinarny, OPS, GKRPA, ruch samopomocowy AA, Policja, szkoły i placówki oświatowe

 

W zależności od potrzeb

5

Współpraca z Policją -

-Organizowanie i dofinansowanie działań na rzecz przeciwdziałania nietrzeźwości kierowców, w szczególności kampania profilaktyczno-edukacyjna „Odpowiedzialny kierowca”.

 

Policja, GKRPA, szkoły i placówki oświatowe

Praca ciągła

6

 

 

 

 

 

Organizowanie i dofinansowanie innych działań mających wpływ na zwiększenie pomocy terapeutycznej, rehabilitacyjnej i profilaktycznej, wynikłe w trakcie roku.

 

W zależności od potrzeb

7

Dofinansowanie prowadzonych pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych

gminne jednostki organizacyjne ,osoby fizyczne, organizacje pozarządowe , organizacje kościelne i związki wyznaniowe, placówki oświatowe, instytucje kultury, kluby sportowe.

 

 

 

 

IV. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych:

 

Lp

Nazwa zadania

Partnerzy w realizacji zadania

Termin realizacji

1

Współpraca z ruchami samopomocowymi(AA, Al - Anon) - krzewienie trzeźwości wśród różnych grup społecznych

GKRPA, GPI-K

Praca ciągła

2

Finansowanie konferencji trzeźwościowej o charakterze prospołecznym.

Ruch samopomocowy AA, Al-Anon, GKRPA

I kwartał

3

Opłata energii pomieszczenia dla grupy AA i Al - Anon przy ul. Żeromskiego 8

Samorząd gminy

Cały rok

4

Współpraca z organizacjami pozarządowymi, kościołami różnych wyznań skupiających dzieci i młodzież, finansowanie projektów z elementami profilaktyki i socjoterapii

GKRPA, OPS

W zależności od potrzeb

 

V. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.

W przypadku złamania zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim lub nietrzeźwym oraz złamania zakazów promocji i reklamy napojów alkoholowych gmina może podejmować interwencje oraz występować przed sądem, jako oskarżyciel publiczny, czyli występować z aktem oskarżenia bezpośrednio do sądu z pominięciem prokuratora.

 

Lp

Nazwa zadania

Partnerzy w realizacji zadania

Termin realizacji

1

Kontrola przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia obrotu napojami alkoholowymi w punktach sprzedaży napojów alkoholowych

Członkowie GKRPA, Straż Miejska oraz upoważnieni przez Burmistrza pracownicy Urzędu Miejskiego

Cały rok

2

Organizowanie i finansowanie szkoleń dla sprzedawców alkoholu.

GKRPA, Pełnomocnik Burmistrza ds profilaktyki i uzależnień

W zależności od potrzeb

 

6. FINANSOWANIE

Źródłem finansowania zadań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii są dochody uzyskane z opłat za zezwolenia wydawane na sprzedaż napojów alkoholowych. Finansowanie odbywa się na zasadach określonych dla realizacji powierzonych przez gminę zadań publicznych.

 

Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

. Gminna Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

- inicjuje działania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych

-podejmuje czynności zmierzające do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od

alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego

-opiniuje wnioski o dotacje z środków finansowych budżetu gminy pochodzących z zezwoleń na

sprzedaż napojów alkoholowych,

-opiniuje wnioski w sprawie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych dotyczące zgodności z

uchwałami Rady Miejskiej.

Członkom Komisji przysługuje miesięczne wynagrodzenie, w formie ryczałtu za udział w realizacji zadań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

 

Wysokość ryczałtu ustala się w sposób następujący:

-Przewodniczący Komisji - 80%

-pozostali członkowie Komisji - 38%

minimalnego wynagrodzenia za pracę pracowników, określonego Zarządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej. Ryczałt wypłacany jest z dołu.

Wysokość ryczałtu określonego w ust. 3 ulega proporcjonalnemu zmniejszeniu za nieusprawiedliwioną nieobecność na posiedzeniach według następującego wzoru: (ilość nieobecności: łączna ilość posiedzeń w danym miesiącu x wysokość przysługującego ryczałtu).

W przypadku, gdy w miesiącu nie odbędzie się, co najmniej jedno posiedzenie (z braku

quorum lub nie zostanie zwołane) – ryczałt nie przysługuje

Za usprawiedliwioną uważa się nieobecność w pracach z powodu: choroby albo konieczności opieki nad chorym – potwierdzonej zwolnieniem lekarskim lub innego, jeżeli Przewodniczący Komisji uzna tą nieobecność za usprawiedliwioną

 

 

 

7 .PEŁNOMOCNIK BURMISTRZA DS. PROFILAKTYKI UZALEZNIEN

Pełnomocnik Burmistrza ds. Uzależnień powoływany odrębnym zarządzeniem Burmistrza Gołdapi koordynuje realizację zadań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii.