Aktualności

Środa, 11 listopada 2020

Zarządzenie Nr 653/VI/2020 Burmistrza Gołdapi z dnia 2 czerwiec 2020 r. w sprawie wprowadzenia zasad sprawowania nadzoru właścicielskiego nad spółkami z udziałem Gminy Gołdap


ZARZĄDZENIE NR 653/VI/2020
Burmistrza Gołdapi
z dnia 2 czerwiec 2020 r.

w sprawie wprowadzenia zasad sprawowania nadzoru właścicielskiego nad spółkami z udziałem Gminy Gołdap

Na podstawie art. 9 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (j.t. Dz. U. z 2019 r. poz. 712) w związku z art. 26 ust. 1 i art. 33 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2020r. poz. 713) w związku z § 12 ust 1 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Gołdapi, stanowiącego załącznik do Zarządzenia Nr 883/II/2014 Burmistrza Gołdapi z dnia 27 lutego 2014r. w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędowi Miejskiemu w Gołdapi, zarządzam co następuje:

§1. Wprowadzam zasady sprawowania nadzoru właścicielskiego nad spółkami z udziałem Gminy Gołdap, w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszego zarządzenia.

§2. Wykonanie niniejszego zarządzenia powierzam Zastępcy Burmistrza.

§3. Nadzór nad wykonaniem Zarządzenia sprawuje Sekretarz Gminy.

§4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Burmistrz Gołdapi

Tomasz Rafał Luto


 

Załącznik do Zarządzenia Nr 653/VI/2020
Burmistrza Gołdapi z dnia 2 czerwca 2020 r.

ZASADY SPRAWOWANIA NADZORU WŁAŚCICIELSKIEGO
NAD SPÓŁKAMI Z UDZIAŁEM GMINY GOŁDAP

Rozdział 1.

Cele nadzoru właścicielskiego

§1. 1. Głównymi celami nadzoru właścicielskiego nad spółkami z udziałem Gminy Gołdap są m.in.:

1) zapewnienie realizacji przez spółki zadań, do których zostały powołane;
2) wzrost efektywności działania i skuteczności zarządzania spółkami;
3) zapewnienie transparentności działania spółek;
4) podejmowanie czynności w celu wyeliminowania zagrożeń w działalności spółek;
5) gromadzenie informacji o sytuacji finansowej spółek i o zdarzeniach mających wpływ na ich wynik finansowy;
6) gromadzenie i analiza informacji o zasobach majątkowych spółek i ich wykorzystywaniu.

2. Realizacja celów, o których mowa w ust. 1 odbywać się będzie poprzez podejmowanie przez Gminę Gołdap wobec spółek oraz ich organów, wszelkich czynności faktycznych i prawnych wynikających
z tytułu uczestnictwa Gminy Gołdap w strukturach właścicielskich spółek.

Rozdział 2.

Rodzaje nadzorów tworzących nadzór właścicielski - nadzór merytoryczny, nadzór formalny oraz nadzór ekonomiczno – finansowy

§2. 1. Nadzór właścicielski nad wszystkimi spółkami sprawuje Burmistrz Gołdapi.

2. Burmistrz Gołdapi nadzór właścicielski wykonuje również przy pomocy następujących pracowników Urzędu Miejskiego w Gołdapi:

  1. Zastępcy Burmistrza,
  2. Sekretarza Gminy Gołdap,
  3. Skarbnika Gminy Gołdap,
  4. Zastępcy Skarbnika Gminy Gołdap,
  5. Zastępcy Kierownika Wydziału Infrastruktury i Inwestycji Komunalnych,
  6. Radcy Prawnego.

§3. W ramach nadzoru właścicielskiego rozróżnia się:

1) nadzór merytoryczny;
2) nadzór formalny;
3) nadzór ekonomiczno – finansowy.

§4. Do zakresu nadzoru merytorycznego należy podejmowanie działań w odniesieniu do przedmiotu działalności spółek, a w tym m.in.:

1) utrzymywanie kontaktów z zarządami spółek;
2) opiniowanie oraz uzgadnianie projektów dokumentów wymagających akceptacji Burmistrza oraz projektów uchwał kierowanych na Zgromadzenie Wspólników, w tym również projektów uchwał Rady Miejskiej w Gołdapi dotyczących spółek;
3) opiniowanie oraz uzgadnianie projektów zarządzeń Burmistrza dotyczących działalności spółek;
4) nadzorowanie wykonywania zadań określonych w umowach/statutach spółek;
5) wyrażanie stanowiska w sprawie działalności spółek;
6) analizowanie spójności działalności spółek ze strategią Gminy;
7) wyrażanie opinii w kwestiach zwiększenia lub zmniejszenia udziałów Gminy w spółkach;
8) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi urzędu w zakresie kompletowania danych i wymiany informacji na temat spółek;
9) inne zadania niezbędne do prawidłowego wykonywania nadzoru merytorycznego.

§5. Do zakresu nadzoru formalnego należy m.in:

1) prowadzenie rejestru odbytych Zgromadzeń Wspólników/Walnych Zgromadzeń;
2) gromadzenie kopii protokołów ze Zgromadzeń Wspólników/Walnych Zgromadzeń spółek oraz uchwał Zgromadzenia Wspólników /Walnego Zgromadzenia;
3) prowadzenie dokumentacji organizacyjnej spółek (statuty, umowy spółek, regulaminy zarządów, regulaminy rad nadzorczych);
4) sprawdzanie pod względem formalnym przedłożonych przez zarządy spółek dokumentów niezbędnych do odbycia Zgromadzenia Wspólników/Walnego Zgromadzenia,
5) utrzymywanie bieżących kontaktów z zarządami i radami nadzorczymi spółek;
6) przekazanie kompletu dokumentów będących przedmiotem Zgromadzenia Wspólników/Walnego Zgromadzenia Burmistrzowi;
7) prowadzenie bieżącego wykazu osób wskazanych przez Burmistrza do organów spółek wraz z pełnioną przez nich funkcją oraz okresami trwania kadencji;
8) prowadzenie wykazu zmian kapitałowych w spółkach;
9) przygotowywanie projektów uchwał Rady Miejskiej w Gołdapi dotyczących spółek;10) przygotowywanie dokumentów, związanych ze zwiększeniem lub zmniejszeniem udziałów Gminy w spółkach, w tym przygotowanie projektów uchwał związanych ze zwiększeniem lub zmniejszeniem udziałów Gminy w spółkach;
11) przygotowywanie projektów zarządzeń Burmistrza dotyczących działalności spółek;
12) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi urzędu w zakresie kompletowania danych i wymiany informacji na temat spółek;
13) inne zadania niezbędne do prawidłowego wykonywania nadzoru formalnego.

§6. Do zakresu nadzoru ekonomiczno – finansowego należy m.in.:

1) analiza rocznych sprawozdań finansowych, celem ich zatwierdzania przez Zgromadzenie Wspólników / Walne Zgromadzenie;
2) dokonywanie analizy i oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek poprzez interpretację wskaźników finansowych;
3) rozliczanie pomocy publicznej udzielanej spółkom;
4) kontrolowanie właściwego wydatkowania przez spółki środków finansowych pochodzących z budżetu Gminy pod kątem celowości i rzetelności;
5) nadzorowanie procesów finansowych związanych z poręczeniem kredytów dla spółek, w tym terminowości wpłat rat kredytowych i innych zobowiązań finansowych;
6) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi urzędu w zakresie kompletowania danych i wymiany informacji na temat spółek;
7) inne zadania niezbędne do należytego wykonywania nadzoru ekonomiczno-finansowego.

Rozdział 3.

Organizacja Zgromadzenia Wspólników/Walnego Zgromadzenia

§7. 1. Wszelkie kwestie związane z organizacją Zgromadzeń Wspólników/Walnych Zgromadzeń w spółkach, w tym m.in. terminy, tryb i miejsce zwoływania Zgromadzeń Wspólników/Walnych Zgromadzeń regulują w szczególności przepisy Kodeksu spółek handlowych, ustawy o gospodarce komunalnej oraz postanowienia umów, statutów spółek, a także regulaminy wewnętrzne spółek.