Aktualności

Środa, 8 listopada 2023

GPO.6220.9.2023 decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwziecia polegającego na Dostosowanie istniejącej struktury zakładu przetwórstwa stalowego, zlokalizowanego przy ul. Granicznej 5 w Niedrzwicy

treść decyzji znajduje się w linku:

/files/files/GPO.6220.9.2023.dec%20bez%20oo%C5%9B.BIP.%20doc.doc

 

Gołdap, 7 listopada 2023 r.

BURMISTRZ GOŁDAPI

PLAC ZWYCIĘSTWA 14

19-500 GOŁDAP

 

GPO.6220.9.2023

DECYZJA nr 15/2023

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775) art. 71 ust. 1 i 2 pkt.2, art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 84 i 85 ust. 1 i 2 pkt. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 z późn. zm.) oraz  § 3 ust. 1 pkt. 1 i 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku COMAXEL Sp. z o.o. ul. Ekonomiczna 14, Niedrzwica, 19-500 Gołdap, działającą przez pełnomocnika, Pana ........................ oraz po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gołdapi, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Dyrektora Zarządu Zlewni w Giżycku

orzekam

  1. brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.: Dostosowanie istniejącej struktury zakładu przetwórstwa stalowego, zlokalizowanego przy ul. Granicznej 5 w Niedrzwicy, 19-500 Gołdap, do warunków technicznych umożliwiających prowadzenie produkcji wyrobów kompozytowych (laminowanych) metodą infuzyjną, z zastosowaniem żywic epoksydowych.
  2. warunki i wymagania dotyczące planowanego przedsięwzięcia w następującym zakresie:
  • prace budowlane, transport paneli fotowoltaicznych, elementów konstrukcyjnych oraz elementów infrastruktury technicznej prowadzić i czynności powodujące hałas – należy prowadzić w porze dziennej, tj. w godzinach 6:00-22:00,
  • prace budowlane wykonywać przy wykorzystaniu nowoczesnych maszyn o niskiej emisji hałasu,
  • przy realizacji inwestycji użytkować sprzęt sprawny technicznie aby zapobiec przedostawaniu się zanieczyszczeń do środowiska,
  • na terenie budowy znajdować się będzie niezbędna ilość substancji służących do neutralizacji ewentualnych zanieczyszczeń podłoża terenu substancjami ropopochodnymi. W sytuacji wystąpienia wycieku związków ropopochodnych, podczas awarii sprzętu budowlanego, zanieczyszczona gleba powinna być bezzwłocznie zbierana i przekazywana uprawnionym podmiotom w celu unieszkodliwienia,
  • odpady powstające w trakcie budowy gromadzić selektywnie, w wyznaczonych miejscach, w zamykanych, szczelnych pojemnikach na odpady, wykonanych z materiałów odpornych na działanie substancji w nich zawartych oraz w sposób uniemożliwiający mieszanie się odpadów i sukcesywnie przekazywać uprawnionym podmiotom posiadającym stosowne uprawnienia,
  • w przypadku pojawienia się na zainwestowanym terenie gatunków roślin inwazyjnych w tym barszczy kaukaskich, należy podjąć działania likwidacyjne, tak aby nie dopuścić do wysiewania się roślin; Działania te mają być uzgodnione z tut. organem w celu wyznaczenia metody likwidacji barszczy oraz określenia terminów ich likwidacji.
  • gospodarowanie odpadami na wszystkich etapach inwestycji (realizacji, eksploatacji i likwidacji), prowadzić, w sposób wykluczający możliwość ich negatywnego oddziaływania na środowisko, w tym w sposób zabezpieczający środowisko gruntowo-wodne przed ewentualnymi zanieczyszczeniami, odpady gromadzić selektywnie i przekazywać w pierwszej kolejności do odzysku podmiotom posiadającym wymagane prawem zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi utrzymani porządku i czystości w gminie. Ponadto odpady należy przechowywać w miejscach zabezpieczonych przed dostępem dla osób postronnych i przed opadami atmosferycznymi, w sposób uniemożliwiający przedostanie się do gruntu i ewentualnych wycieków,
  • realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia powinna być zgodna z przepisami odrębnymi a w szczególności przepisami z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 z późn. zm.), Ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 537) oraz ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1587).
  • inwestor powinien przyjąć takie rozwiązania techniczne, technologiczne i organizacyjne, które zagwarantują dotrzymanie standardów jakości środowiska poza terenem inwestycji do której Inwestor posiada tytuł prawny i jednocześnie tożsame będą z rozwiązaniami i parametrami technicznymi, technologicznymi i organizacyjnymi przedsięwzięcia zawartymi w charakterystyce przedsięwzięcia stanowiącej załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz uwzględniać będą warunki określone w pkt. III
  1. Ustalić charakterystykę planowanego przedsięwzięcia, zawartą w załączniku do niniejszej decyzji, stanowiącym jej integralną część.

UZASADNIENIE

21 lipca 2023 r COMAXEL Sp. z o.o., działająca przez pełnomocnika, Pana ...................., wystąpiła do Burmistrza Gołdapi z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: Dostosowanie istniejącej struktury zakładu przetwórstwa stalowego, zlokalizowanego przy ul. Granicznej 5 w Niedrzwicy, 19-500 Gołdap, do warunków technicznych umożliwiających prowadzenie produkcji wyrobów kompozytowych (laminowanych) metodą infuzyjną, z zastosowaniem żywic epoksydowych.

Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt. 4 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 z późn. zm.) organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Burmistrz Gołdapi.

Ustalono, że analizowane przedsięwzięcie należy do grupy przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt. 1 i 14, rozporządzenia Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839). Tym samym ww. przedsięwzięcie należało zaliczyć do grupy mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

W związku z powyższym oraz na podstawie art. 4 i 49 Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm.), Burmistrz Gołdapi za pośrednictwem Wydziału Gospodarki Przestrzennej Ochrony Środowiska i Nieruchomości, pismem z dnia 06.09.2021 r., oraz poprzez komunikat umieszczony na tablicy ogłoszeń i na stronie internetowej urzędu oraz tablicy informacyjnej właściwego Sołectwa i SSSE w Gołdapi zawiadomił Strony o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wnioskowanego przedsięwzięcia, informując o możliwości zapoznania się z aktami sprawy.

W toku prowadzonego postępowania, na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy, przekazując w załączeniu wniosek o wydanie decyzji wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia, organ, wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gołdapi, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko, wnioskowanego przedsięwzięcia.

Po uzupełnieniu przez wnioskodawcę danych zawartych w karcie informacyjnej Organy opiniujące wydały opinie i postanowienia:

- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie – postanowienie o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko – postanowienie z dnia 11.10.2023 r., znak WOOŚ.4220.389.2023.BG.2

- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie wydało opinię o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko z dnia 04.09.2023 r., znak BI.ZZŚ.3.4901.135.2023.AS

 - Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny - opinię o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko – opinia sanitarna z dnia 04.09.2023 r., znak ZNS.9022.1.26.2023.

W związku z powyższym na podstawie art. 10 i 49 Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm.), Burmistrz Gołdapi za pośrednictwem Wydziału Gospodarki Przestrzennej Ochrony Środowiska i Nieruchomości, pismem z dnia 16.10.2023 r., oraz poprzez komunikat umieszczony na tablicy ogłoszeń i na stronie internetowej urzędu oraz tablicy informacyjnej właściwego Sołectwa i SSSE w Gołdapi zawiadomił Strony o zebranych dowodach przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i możliwości zapoznania się i wypowiedzenia co do zebranych materiałów przed wydaniem decyzji.

Na podstawie złożonego wniosku, opinii instytucji uzgadniających, a w szczególności zgodnie z treścią dołączonej karty informacyjnej przedsięwzięcia i jej uzupełnień, wykonanej przez mgr inż. ..............................., ustalono, że:

Obszar objęty wnioskiem znajduje się poza strefami ochrony uzdrowiskowej uzdrowiska Gołdap;

Obszar, na którym będzie realizowane przedmiotowe zamierzenie objęty jest ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonego Uchwałą Nr LI/322/10 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 15 września 2010r w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Podstrefy Gołdap (Dz. Urz. Woj. Warm.-Maz. 2010r Nr 184 poz. 2342). Zgodnie z ww. planem analizowany teren znajduje się na obszarze oznaczonym symbolem 1P – tereny produkcyjno - składowe.

Planowane przedsięwzięcie realizowane będzie przy ul. Granicznej 5 w miejscowości Niedrzwica, na działkach o nr ew. 224/81 oraz 224/84, obręb 0001 Bałupiany, gmina Gołdap, powiat gołdapski, województwo warmińsko-mazurskie. Zgodnie z uproszczonym wypisem z rejestru gruntów działka nr 224/81 stanowi tereny przemysłowe (Ba), natomiast działka nr 224/84 to zurbanizowane tereny niezabudowane lub w trakcie zabudowy. Działki te mają łącznie powierzchnię 1,4910 ha i stanowią obecnie teren istniejącego zakładu przetwórstwa stalowego. Aktualnie na terenie zakładu zlokalizowany jest budynek wyposażony
w pomieszczenia produkcyjne, magazynowe, biurowe i socjalne, wiata o funkcji magazynowej oraz wolnostojący budynek magazynowy wraz z infrastrukturą towarzyszącą i kompletem przyłączy. Powierzchnia zabudowy istniejącego zakładu wynosi ok. 2 493 m2. Teren niezabudowany w części pokryty jest roślinnością niską, wśród której dominują gatunki synantropijne, w tym ruderalne. Realizacja inwestycji będzie miała miejsce w obszarze Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (SSSE). Bezpośrednie sąsiedztwo planowanego do przebudowy zakładu stanowią od strony północnej – ulica Graniczna, za którą znajdują się tereny leśne oraz tereny niezagospodarowane i niezabudowane, od strony wschodniej i południowej - zagospodarowane tereny przemysłowe (budynki produkcyjno-magazynowe zakładów
sąsiadujących), a od zachodniej - tereny niezabudowane SSSE. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa położona jest w kierunku zachodnim i znajduje się w odległości ok. 1,32 km od granicy zakładu. Planowane przedsięwzięcie polega na dostosowaniu istniejącej struktury zakładu przetwórstwa stalowego do warunków technicznych umożliwiających prowadzenie produkcji wyrobów kompozytowych (laminowanych) z zastosowaniem żywic epoksydowych, bez potrzeby wprowadzania istotnych zmian konstrukcyjnych budynku produkcyjno - magazynowego.

W ramach przedsięwzięcia niezbędne będzie doposażenie poszczególnych pomieszczeń budynku produkcyjno-magazynowego w maszyny i urządzenia, które wykorzystywane będą w procesach produkcyjnych kompozytów i operacjach pomocniczych oraz dostosowanie wewnętrznych sieci elektroenergetycznej, wodociągowej oraz kanalizacyjnej do potrzeb związanych z planowaną działalnością. W koncepcji projektu uwzględniono też rozbudowę budynku produkcyjno-magazynowego w celu wyposażenia zakładu w specjalistyczną kabinę lakierniczo-suszarniczą, do której wejście planowane jest w południowej ścianie ww. budynku. Kabina wykonana zostanie z płyty warstwowej. Przedsięwzięcie obejmuje również budowę w części zachodniej działki nr 224/81 obiektu magazynowego prepregu służącego do wytwarzania laminowanej płyty. W zakresie terenów utwardzonych inwestycja obejmuje wykonacie placu z kostki betonowej oraz wewnętrznej drogi. Część terenu działki numer 224/81, którego nawierzchnia utwardzona ma zostać kruszywem, przeznaczona będzie na cele związane z magazynowaniem wytwarzanych produktów wraz z obsługą komunikacyjną. Na terenie zakładu zlokalizowane zostaną miejsca parkingowe dla pojazdów osobowych. Planowana w zakładzie działalność będzie polegała na produkcji wyrobów kompozytowych. W budynku produkcyjno-magazynowym wydzielonych zostanie 7 sektorów:
- Sektor Nr 1 - produkcja elementów rotorów;

- Sektor Nr 2 - produkcja kół sterowniczych;

- Sektor Nr 3 - produkcja elementów bomów;

- Sektor Nr 4 - produkcja płyt laminowanych z zastosowaniem prepregu (włókna szklanego, nasyconego żywicą epoksydową);

- Sektor Nr 5 - kabina lakierniczo-suszarnicza do nakładania powłok dekoracyjno-ochronnych;

- Sektor Nr 6 – stanowisko natryskowego nakładania pianki poliuretanowej na spodnią warstwę podłóg kontenerów morskich;

- Sektor Nr 7 - obróbka mechaniczna (frezowanie) materiału z pianki poliuretanowej oraz płyty MDF z wykorzystaniem obrabiarki mikroprocesorowej.

W prowadzonych pracach używane będą materiały epoksydowe, utwardzacze, (żywica konstrukcyjna, żelkot, topkot) oraz aceton (mycie narzędzi po zakończonych pracach) maty, tkaniny wykonane z włókna szklanego lub węglowego. W produkcji wykorzystywane będą procesy kształtowania elementów, które prowadzone będą metodą infuzyjną (hermetycznie zamknięte układy podciśnieniowe) - kompozyty oraz w niewielkim zakresie metodą ręczną, polegającą na nasycaniu kompozycji wykonanych z mat lub tkanin z włókna szklanego lub węglowego, żywicą oraz substancjami inicjującymi i przyśpieszającymi proces kopolimeryzacji. Kompozycje tworzone będą na powierzchniach modeli (form). Efektem tego będzie powstanie twardego wyrobu kompozytowego. Na część wytwarzanych kompozytów nakładane będą powłoki zabezpieczająco - dekoracyjne, zawierające w składzie m.in. rozpuszczalniki organiczne. W nakładaniu powłok stosowana będzie metoda natryskowa, pneumatyczna. Projektowany teren zabudowany wyniesie łącznie ok. 5 144 m2, w tym:

- pomieszczenie, w którym zlokalizowana zostanie komora lakierniczo – suszarnicza (rozbudowa budynku produkcyjno – magazynowego ) – ok. 116 m2,

- klimatyzowany budynek magazynowy do przechowywania materiału prepreg – ok. 68 m2,

- projektowany teren utwardzony kostką betonową – ok. 2 960 m2,

- teren, którego nawierzchnia utwardzona ma zostać kruszywem, przeznaczony na cele
związane z magazynowaniem wytwarzanych produktów wraz z obsługą komunikacyjną

– ok. 2 000 m2.

Wjazd i wyjazd z terenu planowanego obiektu odbywać się będą od strony północnej, do ul. Granicznej. Praca w zakładzie odbywać się będzie w systemie jednozmianowym, przez 8 godzin/zmianę (procesy produkcyjne i operacje pomocnicze), przez 5 dni w tygodniu oraz 12 miesięcy w roku. Produkcja nie będzie prowadzona w porze nocnej. W porze nocy, nie będą również dostarczane do zakładu surowce, materiały lub ekspediowane produkty. Na potrzeby ogrzewania ciepłej wody użytkowej oraz centralnego ogrzewania pomieszczeń użytkowana będzie istniejąca kotłownia grzewcza, wyposażona w dwa kotły wodne. Planowane przedsięwzięcie będzie dotyczyło modernizacji istniejącej infrastruktury zakładu, z ograniczonym zakresem prac budowlanych i montażowych, zatem nie zaistnieją szczególne uciążliwości związane z hałasem lub wibracjami. Wjazd maszyn roboczych i pojazdów ciężarowych na teren placu budowy odbywał się będzie istniejącym zjazdem z ulicy Granicznej, a pojazdy i maszyny robocze poruszały się będą po istniejących wewnętrznych drogach dojazdowych i placu manewrowym.

Na etapie realizacji przedsięwzięcia, z uwagi na wzmożony ruch pojazdów dostarczających materiały budowlane oraz wyposażenie projektowanych obiektów, a także wykorzystanie maszyn roboczych w pracach budowlanych, zaistnieją zwiększone uciążliwości, które będą trwały ok. 4 miesiące. Uciążliwości dotyczyły będą oddziaływania hałasowego oraz emisji niezorganizowanej zanieczyszczeń, pochodzących ze spalania paliw w silnikach spalinowych maszyn roboczych i pojazdów poruszających się po terenie
inwestycji. W celu ich zminimalizowania planowane jest wykonywanie prac budowlano- montażowych wyłącznie przy użyciu maszyn i pojazdów sprawnych technicznie, nowoczesnych. Prace budowlane z użyciem ciężkiego sprzętu prowadzone będą wyłącznie w porze dziennej (tj. w godzinach od 6:00 do 22:00). Ewentualne uciążliwości zostaną ograniczone poprzez właściwą organizację dostaw materiałów, a także racjonalne, zgodne z przyjętym harmonogramem prac, wykorzystanie maszyn i urządzeń budowlanych, takich jak dźwig, wózki widłowe. Przewiduje się, że zasięg uciążliwości powodowanych w fazie
realizacji inwestycji ograniczy się do najbliższego otoczenia, a emisja substancji
zanieczyszczających będzie miała charakter krótkoterminowy i ustanie wraz z zakończeniem prac budowlanych i montażowych. Podczas budowy pracownicy powinni korzystać z istniejących w budynku
produkcyjno-magazynowym pomieszczeń socjalnych i sanitarnych, bądź z przenośnych toalet, z zapewnieniem ich regularnego serwisowania. W ramach prowadzonych prac budowlanych pojazdy wjeżdżające na teren inwestycji będą poddawane ogólnym oględzinom, aby wyeliminować ewentualne sytuacje stwarzające zagrożenie związane z zanieczyszczeniem podłoża substancjami ropopochodnymi (olejami, smarami), na skutek wycieków oleju z przekładni, silnika. Na terenie zakładu zgromadzona będzie niezbędna ilość substancji służących do neutralizacji ewentualnych zanieczyszczeń podłoża terenu substancjami ropopochodnymi. W sytuacji wystąpienia wycieku związków ropopochodnych, podczas awarii sprzętu budowlanego, zanieczyszczona gleba powinna być bezzwłocznie zbierana i przekazywana uprawnionym podmiotom w celu unieszkodliwienia. Podczas realizacji prac ziemnych związanych z wykonaniem fundamentów pod obiekty wytworzone zostaną niewielkie ilości mas ziemnych, które wykorzystane zostaną do niwelacji terenu działek, na których zlokalizowany jest zakład. Na etapie realizacji inwestycji będą powstawały odpady związane głównie z pracami montażowymi, w tym odpady z grupy
15 (sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania i ubrania ochronne, odpady opakowaniowe) oraz z grupy 17 (odpady betonu i gruz, odpady drewna, tworzywa sztucznego, żelazo i stal), zgodnie rozporządzeniem Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów. Wszystkie odpady będą tymczasowo gromadzone na terenie zakładu w sposób selektywny, w wyznaczonych do tego miejscach, należycie urządzonych i oznakowanych, a następnie przekazywane będą uprawnionym odbiorcom do dalszego zagospodarowania. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że przyjęte rozwiązania techniczne i organizacyjne w zakresie gospodarki wodno-ściekowej i odpadowej na etapie realizacji inwestycji zabezpieczą środowisko przed przedostawaniem się zanieczyszczeń do wód podziemnych oraz gruntu. Podczas eksploatacji zakładu, po jego dostosowaniu do warunków technicznych
umożliwiających prowadzenie produkcji wyrobów kompozytowych (laminowanych) z zastosowaniem żywic epoksydowych, wraz z operacjami pomocniczymi polegającymi między innymi na nakładaniu powłok lakierniczych, do powietrza wprowadzanie będą w zorganizowany sposób substancje zanieczyszczające w postaci pyłowej oraz gazowej. Technologicznym źródłem emisji będą procesy związane z nakładaniem powłok lakierniczych, zawierających w swym składzie lotne związki organiczne (LZO). Nakładanie powłok będzie odbywało się metodą natryskową, pneumatyczną. Proces ten prowadzony będzie w specjalistycznej kabinie, wyposażonej między innymi w system aspiracji gazów, które bez redukcji usuwane będą przy użyciu wentylatora wyciągowego do powietrza. W kabinie prowadzone będą także procesy termicznej obróbki (suszenia) ww. powłok. Mając na uwadze prognozy związane z planowaną produkcją przewiduje się roczne zużycie materiału lakierniczego w ilości do 250 dm3. Energia cieplna do ww. procesów prowadzonych w kabinie, wytarzana będzie przy użyciu palnika opalanego olejem opałowym. Źródłami emisji zorganizowanej substancji zanieczyszczających do powietrza będą:

- dwa kotły grzewcze, których paleniska opalane są węglem kamiennym sortymentu groszek, każdy o nominalnej mocy 0,080 MWt;

- instalacja aspirująca komorę, w której nakładane będą powłoki lakiernicze z zastosowaniem materiałów zawierających LZO;

- palnik na olej opałowy o mocy 0,049 MWt, dostarczający ciepła na potrzeby ogrzewania pomieszczenia kabiny lakierniczo-suszarniczej.

Wyrzutnie gazów odlotowych będą miały wysokość: kotłowni grzewczej 8,60 m n.p.t.; palnika kabiny lakierniczo-suszarniczej 5 m n.p.t.; kabiny do nakładania powłok zawierających LZO 4 m n.p.t. Stanowiska, na których prowadzone będą procesy mechanicznej obróbki kompozytów (cięcie, szlifowanie), frezowanie materiału poliuretanowego, wyposażone będą w wysokosprawne urządzenia (stanowiskowe odpylacze tkaninowe), służące do oczyszczania aspirowanych gazów odlotowych z pyłów i drobnych frakcji odpadów stałych. Po odpyleniu, gazy odlotowe wprowadzane będą z powrotem do hal. Brak więc będzie emisji
zorganizowanej pyłów do powietrza z ww. procesów. W przypadku konieczności doraźnego
stosowania obrabiarek ręcznych do obróbki mechanicznej poza ww. stanowiskami, w pracach wykorzystywane będą narzędzia wyposażone w punktowe odciągi gazów odlotowych oraz indywidualne odpylacze tkaninowe, z których gazy wprowadzane będą również do przestrzeni hali. Ponadto nieznaczne ilości LZO wprowadzane będą do powietrza podczas prowadzenia operacji pomocniczych, które polegały będą na myciu i czyszczeniu narzędzi po zakończonych pracach, w których wykorzystywane będą żywice epoksydowe, a także nakładania powłoki lakieru akrylowego na wyprodukowane z kompozytu wyroby. Ww. prace prowadzone będą po zakończeniu procesów produkcyjnych, z zastosowaniem zamkniętych
układów myjek wypełnionych mieszaniną acetonu i izopropanolu, do których narzędzia wkładane będą na czas czyszczenia. Unos śladowych ilości LZO w postaci mieszaniny acetonu i izopropanolu, sporządzonej w celu ograniczenia prężności par w proporcji 1:3, występował będzie wyłącznie podczas wkładania narzędzi do pojemnika i ich wyjmowania po zakończeniu mycia. Myjki o pojemności układu do kilku dm3 nie będą wyposażone w systemy aspiracji gazów odlotowych i będą się znajdowały na stanowiskach zlokalizowanych w pomieszczeniach hal, które zasadniczo wentylowane będą grawitacyjnie. Szacunkowe roczne zużycie LZO w zakładzie będzie kształtowało się na poziomie:

- ok. 0,153 Mg lotnych związków organicznych podczas nakładania na wyroby kompozytowe powłok mieszaniny lakieru akrylowego,

- ok. 0,158 Mg lotnych związków organicznych podczas mycia i czyszczenia narzędzi po zakończonych pracach z zastosowaniem żywicy epoksydowej oraz lakieru akrylowego.

Natomiast w składzie żywicy epoksydowej oraz utwardzacza brak jest składników w postaci LZO, które ulegałaby unosowi podczas wytwarzania kompozytów oraz klejenia żywicą epoksydową elementów wykonanych z kompozytów. Brak będzie także emisji zorganizowanej podczas nakładania natryskowego pianki poliuretanowej na spodnią warstwę kontenerów morskich. Biorąc pod uwagę zużycie LZO w zakładzie planowana instalacja nie będzie podlegała standardom emisyjnym, określonym w rozporządzeniu Ministra Klimatu z dnia 24 września 2020 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów (Dz.U. 2020 poz. 1860). W przedłożonej karcie informacyjnej przedsięwzięcia przeprowadzono obliczenia wielkości emisji zanieczyszczeń z ww. źródeł oraz analizę ich wpływu na stan czystości powietrza atmosferycznego. Obliczenia rozprzestrzeniania zanieczyszczeń wykonano wykorzystując program komputerowy OPERAT FB, zgodnie z metodyką referencyjną określoną w Załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz.U. Nr 16 poz.
87). Z powyższych obliczeń wynika, że prognozowana emisja zanieczyszczeń do powietrza ze źródeł emisji zorganizowanej, zlokalizowanych na terenie zakładu po realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia, nie spowoduje przekroczeń obowiązujących norm czystości powietrza na terenach sąsiednich. Na terenie przedsięwzięcia będzie występować emisja niezorganizowana zanieczyszczeń związanych ze spalaniem paliw w silnikach spalinowych pojazdów ciężarowych oraz wózka widłowego, a także pojazdów osobowych pracowników zakładu. Maksymalna, szacunkowa ilość pojazdów przemieszczających się na terenie zakładu w roku wyniesie ok. 4 szt./dobę, tj. ok. 1056 szt./rok. Prognozowana emisja niezorganizowana z ww. źródeł będzie niewielka, bez istotnego wpływu na stan czystości powietrza w rejonie zakładu. Funkcjonowanie planowanego obiektu powodować będzie emisję hałasu do środowiska, pochodzącą ze źródeł punktowych, kubaturowych i komunikacyjnych. Punktowymi źródłami hałasu będą: wentylator wyciągowy kabiny do nakładania powłok lakierniczych o mocy akustycznej 70 dB oraz agregat chłodniczy klimatyzowanego budynku magazynowego prepreg, którego poziom mocy akustycznej oszacowano na 38 dB, z uwagi na planowane zastosowanie obudowy wygłuszającej. Źródłem hałasu kubaturowego będzie hala, w której zlokalizowane będą maszyny i urządzenia stosowane w produkcji oraz sprężarkownia. Izolacyjność akustyczna zewnętrznych przegród budowlanych ww. obiektów określona została na poziomie 30 dB. Poziom równoważnej mocy akustycznej dla hali określono na 84,37 dB, a dla sprężarkowni na 68 dB. Źródłem hałasu komunikacyjnego będą przejazdy pojazdów ciężarowych, osobowych, a także wózki widłowe. Natężenie ruchu na terenie zakładu (wjazd i wyjazd) ustalono na poziomie: 1 pojazdu ciężarowego, samochodów osobowych oraz 2 wózków widłowych. Zarówno praca w halach, jak i ruch komunikacyjny odbywać się będzie tylko w porze dziennej. W bezpośrednim sąsiedztwie zakładu brak jest zabudowy mieszkaniowej lub użyteczności publicznej. Najbliższe tereny chronione akustycznie, tj. istniejąca zabudowa
mieszkaniowa, zlokalizowana jest w odległości ok. 1,32 km od granic zakładu. Biorąc pod uwagę niewielkie prognozowane oddziaływanie akustyczne planowanych obiektów zakładu, nieduże natężenie ruchu pojazdów oraz znaczną odległość zabudowy chronionej akustycznie należy stwierdzić, że przedmiotowy zakład nie będzie powodował uciążliwości w zakresie emisji hałasu. Nie istnieje również ryzyko przekroczeń dopuszczalnych poziomów dla terenów wymagających ochrony akustycznej. W przedłożonej karcie informacyjnej przedsięwzięcia przeprowadzono obliczenia zasięgu oddziaływania hałasu emitowanego do środowiska z ww. źródeł hałasu, z wykorzystaniem programu komputerowego HPZ’2001 Windows, realizującego obliczenia zgodnie z normą PN ISO 9613-2 Akustyka - Tłumienie dźwięku podczas propagacji w przestrzeni otwartej - Ogólna metoda obliczania. Z obliczeń tych wynika, że wielkość emisji hałasu z terenu planowanego przedsięwzięcia w fazie jego eksploatacji nie spowoduje przekroczeń dopuszczalnych poziomów dla terenów wymagających ochrony akustycznej.

W wyniku funkcjonowania instalacji będą powstawały odpady niebezpieczne oraz inne niż niebezpieczne, związane z prowadzonymi procesami produkcji wyrobów kompozytowych, czy operacjami pomocniczymi, odpady paleniskowe z kotłów oraz odpady komunalne. Największą ilość powstających odpadów będą stanowiły odpady tworzyw sztucznych - odpadowe fragmenty utwardzonych mat z włókna szklanego w postaci zrzynów i kawałków. Wszystkie rodzaje odpadów będą magazynowane selektywnie. Miejsce gromadzenia każdego z wytwarzanych odpadów będzie wydzielone i urządzone w sposób gwarantujący bezpieczne magazynowanie oraz uniemożliwiający dostęp osób postronnych. Wytworzone odpady będą przekazywane uprawnionym odbiorcom do dalszego zagospodarowania. Zasilanie zakładu w wodę odbywać się będzie z istniejącej sieci wodociągowej. Ścieki bytowe pochodzące z pomieszczeń socjalnych, odprowadzane będą tak jak dotychczas, istniejącym przyłączem do miejskiej kanalizacji ścieków bytowych. Podczas produkcji w planowanym procesie technologicznym nie będą wytwarzane ścieki przemysłowe. Po realizacji przedsięwzięcia zmianie ulegnie system zbierania i odprowadzania ścieków deszczowych. Istniejąca sieć zostanie poddana przebudowie - wody opadowe zbierane będą zarówno z połaci dachowych istniejących budynków, jak też z utwardzonych w ramach inwestycji ciągów komunikacyjnych oraz placu manewrowego. Następnie będą one odprowadzane jednym z istniejących wylotów kolektorów deszczowych do rowu usytuowanego w sąsiedztwie zakładu. Przed odprowadzeniem ścieki deszczowe oczyszczane będą w osadniku i separatorze substancji ropopochodnych. Planowana instalacja nie jest zaliczana do zakładów o zwiększonym ryzyku lub o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. Na terenie planowanego zakładu potencjalnie może wystąpić awaria polegająca na rozszczelnieniu się układów smarowania silników, skrzyń przekładniowych lub zbiorników w pojazdach samochodowych lub rozszczelnieniu się zbiornika paliwa (oleju opałowego), którym opalany będzie palnik. Aby przeciwdziałać zaistnieniu ww. sytuacji, stan techniczny pojazdów wjeżdżających na teren zakładu będzie kontrolowany na bramie wjazdowej, a płynne paliwo magazynowane będzie w specjalistycznym dwupłaszczowym zbiorniku. Eksploatacja przedsięwzięcia nie spowoduje znaczących zmian lokalnego klimatu. Będzie ona związana z emisją gazów cieplarnianych wyłącznie ze spalania węgla w kotłach grzewczych oraz z transportu. Przewiduje się jednak, że emisje te będą niewielkie, bez istotnego wpływu na klimat. Ryzyko wystąpienia katastrofy naturalnej i budowlanej będzie niewielkie. Teren przedsięwzięcia nie leży na obszarze zagrożonym podtopieniami, nie jest zlokalizowany w sąsiedztwie cieków wodnych. Konstrukcje obiektów budowlanych dostosowane będą do ekstremalnych zjawisk pogodowych.

Inwestycja nie jest zlokalizowana na obszarach przyrodniczo cennych, objętych ochroną w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w tym obszarach Natura 2000. Najbliżej położony obszar Natura 2000 to obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Puszcza Romincka PLH280005, oddalony ok. 1,9 km od działek objętych przedsięwzięciem. Ze względu na rodzaj, skalę i zasięg oddziaływania przedmiotowej inwestycji oraz biorąc pod uwagę jej lokalizację w obrębie istniejącej zabudowy przemysłowej nie przewiduje się negatywnego wpływu na cele i przedmioty ochrony obszarów Natura 2000 oraz ich integralność. Teren planowanego przedsięwzięcia położony jest w granicach korytarza ekologicznego Puszcza Romincka-Warmia KPn-6A. Jednak ze względu na lokalizację przedsięwzięcia na obszarze zabudowanym, w obrębie oraz w sąsiedztwie istniejących budynków przemysłowych, nie wpłynie ono na drożność szlaków migracyjnych zwierząt. Inwestycja nie będzie nowym elementem w środowisku
i w krajobrazie, nie zmieni charakteru tego terenu, w związku z czym eksploatacja przedsięwzięcia pozostanie bez wpływu na środowisko przyrodnicze i krajobraz.

W najbliższym sąsiedztwie planowanego Zakładu zlokalizowane są od strony wschodniej, południowej oraz zachodniej tereny przemysłowe. Z uwagi na różne profile prowadzonej w ww. zakładach działalności nie przewiduje się możliwości kumulacji oddziaływań w rodzaju i wielkości przekraczającej standardy jakości środowiska. Do sumowania się oddziaływań może dochodzić jedynie w zakresie emisji zanieczyszczeń do powietrza z energetycznego spalania paliw. Biorąc jednak pod uwagę niedużą wysokość emitorów kotłowni grzewczych zakładów, rozprzestrzenianie się substancji w powietrzu będzie miało ograniczony zasięg i nie spowoduje ponadnormatywnych oddziaływań. Z uwagi na rodzaj przedsięwzięcia, oddziaływania będą miały zasięg lokalny (bez ryzyka transgranicznych oddziaływań) i nie spowodują istotnych zmian w środowisku - modernizacja infrastruktury istniejącego zakładu przemysłowego, w sąsiedztwie zabudowy o podobnym charakterze. Przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wodno- błotnych, innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedlisk łęgowych oraz ujść rzek, obszarach wybrzeży i obszarach leśnych oraz górskich. Teren inwestycji nie leży również w zasięgu stref ochronnych ujęć wód i zbiorników wód śródlądowych. Przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarze ochrony uzdrowiskowej. W jego obrębie nie stwierdzono obszarów o szczególnych walorach historycznych, kulturowych lub archeologicznych, nie występują również obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwa ich przekroczenia.

Na terenie gminy Gołdap istnieje wiele ognisk inwazyjnych gatunków obcych (w tym niebezpiecznych barszczy kaukaskich). W związku z ww. nałożono na Wnioskodawcę obowiązek zgłoszenia IGO (inwazyjny gatunek obcy) tut. organowi w przypadku stwierdzenie obecności na terenie nieruchomości oraz dostosowanie się do działań zaradczych uzyskanych od ww. organu.

Analizując wniosek pod kątem uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko określonych w art. 63 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, a w szczególności rodzaju, usytuowania i skali możliwego oddziaływania stwierdzono, że planowane przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, przy zachowaniu warunków realizacji przedsięwzięcia.

Podsumowując zebrane materiały w sprawie, a w szczególności wniosek Inwestora, kartę informacyjną przedsięwzięcia, biorąc pod uwagę uwarunkowania wymienione w art. 63. ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie(...), Burmistrz Gołdapi, po zapoznaniu się z uzyskanymi w toku postępowania, stanowiskami właściwych organów opiniujących, stwierdził, że całość zebranych dotychczas informacji, pozwala na określenie środowiskowych uwarunkowań, realizacji inwestycji, bez przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Burmistrz Gołdapi uznał, że po zrealizowaniu przez Inwestora wszystkich warunków zawartych niniejszej decyzji i charakterystyce przedsięwzięcia stanowiącej jej integralną część, planowane przedsięwzięcie będzie zgodne z wymaganiami przepisów o ochronie środowiska.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie daje podstaw do rozpoczęcia robót i realizacji inwestycji, wobec czego nie narusza praw skarżących (por. postanowienie NSA z dnia 6.07.2010r., II OZ 658/10, postanowienie NSA z dnia 14.05.2009r., II OSK 715/09, postanowienie NSA z dnia 1.02.2010r., II OZ 35/10).

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

  1. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a  i 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 z późn. zm.). Złożenie wniosku powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
  2. Złożenie wniosku o którym mowa w pkt 1 lub dokonanie zgłoszenia, może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie ww. decyzji, lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali przed upływem terminu o którym mowa w pkt 1 od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia zawarte w tej decyzji lub postanowieniu o którym mowa w art. 90 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli było wydane. Wniosek, o którym mowa w zdaniu drugim, składa się do organu nie wcześniej niż po upływie 5 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna
  3. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzje, o których mowa w art. 86. ustawy ooś.
  4. Zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, jeżeli Organ administracji architektoniczno-budowlanej uzna, że we wniosku o wydanie pozwolenia na budowę zostały dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, może stwierdzić o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i nałożyć na inwestora obowiązek sporządzenia raportu ooś, jednocześnie określając jego zakres.
  5. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
  6. Od wydanej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem organu wydającego decyzję w terminie 14 dni od daty doręczenia.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

Załącznik nr 1 do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn.: Dostosowanie istniejącej struktury zakładu przetwórstwa stalowego, zlokalizowanego przy ul. Granicznej 5 w Niedrzwicy, 19-500 Gołdap, do warunków technicznych umożliwiających prowadzenie produkcji wyrobów kompozytowych (laminowanych) metodą infuzyjną, z zastosowaniem żywic epoksydowych

CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA

Obszar, na którym będzie realizowane przedmiotowe zamierzenie objęty jest ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonego Uchwałą Nr LI/322/10 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 15 września 2010r w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Podstrefy Gołdap (Dz. Urz. Woj. Warm.-Maz. 2010r Nr 184 poz. 2342). Inwestycję należy projektować i realizować zgodnie z ustaleniami ww. planu.

Planowane przedsięwzięcie realizowane będzie przy ul. Granicznej 5 w miejscowości Niedrzwica, na działkach o nr ew. 224/81 oraz 224/84, obręb 0001 Bałupiany, gmina Gołdap, powiat gołdapski, województwo warmińsko-mazurskie. Działki te mają łącznie powierzchnię 1,4910 ha i stanowią obecnie teren istniejącego zakładu przetwórstwa stalowego. Aktualnie na terenie zakładu zlokalizowany jest budynek wyposażony w pomieszczenia produkcyjne, magazynowe, biurowe i socjalne, wiata o funkcji magazynowej oraz wolnostojący budynek magazynowy wraz z infrastrukturą towarzyszącą i kompletem przyłączy. Powierzchnia zabudowy istniejącego zakładu wynosi ok. 2 493 m2. Realizacja inwestycji będzie miała miejsce w obszarze Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (SSSE).

Najbliższa zabudowa mieszkaniowa położona jest w kierunku zachodnim i znajduje się w odległości ok. 1,32 km od granicy zakładu.

Planowane przedsięwzięcie polega na dostosowaniu istniejącej struktury zakładu przetwórstwa stalowego do warunków technicznych umożliwiających prowadzenie produkcji wyrobów kompozytowych (laminowanych) z zastosowaniem żywic epoksydowych, bez potrzeby wprowadzania istotnych zmian konstrukcyjnych budynku produkcyjno - magazynowego. W ramach przedsięwzięcia niezbędne będzie doposażenie poszczególnych pomieszczeń budynku produkcyjno-magazynowego w maszyny i urządzenia, które wykorzystywane będą w procesach produkcyjnych kompozytów i operacjach pomocniczych oraz dostosowanie wewnętrznych sieci elektroenergetycznej, wodociągowej oraz kanalizacyjnej do potrzeb związanych z planowaną działalnością. W koncepcji projektu uwzględniono też rozbudowę budynku produkcyjno-magazynowego w celu wyposażenia zakładu w specjalistyczną kabinę lakierniczo-suszarniczą, do której wejście planowane jest w południowej ścianie ww. budynku. Kabina wykonana zostanie z płyty warstwowej.

Przedsięwzięcie obejmuje również budowę w części zachodniej działki nr 224/81 obiektu magazynowego prepregu służącego do wytwarzania laminowanej płyty. W zakresie terenów utwardzonych inwestycja obejmuje wykonacie placu z kostki betonowej oraz wewnętrznej drogi. Część terenu działki numer 224/81, którego nawierzchnia utwardzona ma zostać kruszywem, przeznaczona będzie na cele związane z magazynowaniem wytwarzanych produktów wraz z obsługą komunikacyjną. Na terenie zakładu zlokalizowane zostaną miejsca parkingowe dla pojazdów osobowych. Planowana w zakładzie działalność będzie polegała na produkcji wyrobów kompozytowych. W budynku produkcyjno-magazynowym wydzielonych zostanie 7 sektorów:

- Sektor Nr 1 - produkcja elementów rotorów;

- Sektor Nr 2 - produkcja kół sterowniczych;

- Sektor Nr 3 - produkcja elementów bomów;

- Sektor Nr 4 - produkcja płyt laminowanych z zastosowaniem prepregu (włókna szklanego, nasyconego żywicą epoksydową);

- Sektor Nr 5 - kabina lakierniczo-suszarnicza do nakładania powłok dekoracyjno-ochronnych;

- Sektor Nr 6 – stanowisko natryskowego nakładania pianki poliuretanowej na spodnią warstwę podłóg kontenerów morskich;

- Sektor Nr 7 - obróbka mechaniczna (frezowanie) materiału z pianki poliuretanowej oraz płyty MDF z wykorzystaniem obrabiarki mikroprocesorowej.

W prowadzonych pracach używane będą materiały epoksydowe, utwardzacze, (żywica konstrukcyjna, żelkot, topkot) oraz aceton (mycie narzędzi po zakończonych pracach) maty, tkaniny wykonane z włókna szklanego lub węglowego. W produkcji wykorzystywane będą procesy kształtowania elementów, które prowadzone będą metodą infuzyjną (hermetycznie zamknięte układy podciśnieniowe) - kompozyty oraz w niewielkim zakresie metodą ręczną, polegającą na nasycaniu kompozycji wykonanych z mat lub tkanin z włókna szklanego lub węglowego, żywicą oraz substancjami inicjującymi i przyśpieszającymi proces kopolimeryzacji. Kompozycje tworzone będą na powierzchniach modeli (form). Efektem tego będzie powstanie twardego wyrobu kompozytowego. Na część wytwarzanych kompozytów nakładane będą powłoki zabezpieczająco - dekoracyjne, zawierające w składzie m.in. rozpuszczalniki organiczne. W nakładaniu powłok stosowana będzie metoda natryskowa, pneumatyczna.

Projektowany teren zabudowany wyniesie łącznie ok. 5 144 m2, w tym:

- pomieszczenie, w którym zlokalizowana zostanie komora lakierniczo – suszarnicza (rozbudowa budynku produkcyjno – magazynowego ) – ok. 116 m2,

- klimatyzowany budynek magazynowy do przechowywania materiału prepreg – ok. 68 m2,

- projektowany teren utwardzony kostką betonową – ok. 2 960 m2,

- teren, którego nawierzchnia utwardzona ma zostać kruszywem, przeznaczony na cele związane z magazynowaniem wytwarzanych produktów wraz z obsługą komunikacyjną

– ok. 2 000 m2.

Wjazd i wyjazd z terenu planowanego obiektu odbywać się będą od strony północnej, do ul. Granicznej. Praca w zakładzie odbywać się będzie w systemie jednozmianowym, przez 8 godzin/zmianę (procesy produkcyjne i operacje pomocnicze), przez 5 dni w tygodniu oraz 12 miesięcy w roku. Produkcja nie będzie prowadzona w porze nocnej. W porze nocy, nie będą również dostarczane do zakładu surowce, materiały lub ekspediowane produkty. Na potrzeby ogrzewania ciepłej wody użytkowej oraz centralnego ogrzewania pomieszczeń użytkowana będzie istniejąca kotłownia grzewcza, wyposażona w dwa kotły wodne. Planowane przedsięwzięcie będzie dotyczyło modernizacji istniejącej infrastruktury zakładu, z ograniczonym zakresem prac budowlanych i montażowych, zatem nie zaistnieją szczególne uciążliwości związane z hałasem lub wibracjami. Wjazd maszyn roboczych i pojazdów ciężarowych na teren placu budowy odbywał się będzie istniejącym zjazdem z ulicy Granicznej, a pojazdy i maszyny robocze poruszały się będą po istniejących wewnętrznych drogach dojazdowych i placu manewrowym.

Na etapie realizacji przedsięwzięcia, z uwagi na wzmożony ruch pojazdów dostarczających materiały budowlane oraz wyposażenie projektowanych obiektów, a także wykorzystanie maszyn roboczych w pracach budowlanych, zaistnieją zwiększone uciążliwości, które będą trwały ok. 4 miesiące. Uciążliwości dotyczyły będą oddziaływania hałasowego oraz emisji niezorganizowanej zanieczyszczeń, pochodzących ze spalania paliw w silnikach spalinowych maszyn roboczych i pojazdów poruszających się po terenie
inwestycji. W celu ich zminimalizowania planowane jest wykonywanie prac budowlano - montażowych wyłącznie przy użyciu maszyn i pojazdów sprawnych technicznie, nowoczesnych. Prace budowlane z użyciem ciężkiego sprzętu prowadzone będą wyłącznie w porze dziennej (tj. w godzinach od 6:00 do 22:00). Ewentualne uciążliwości zostaną ograniczone poprzez właściwą organizację dostaw materiałów, a także racjonalne, zgodne z przyjętym harmonogramem prac, wykorzystanie maszyn i urządzeń budowlanych, takich jak dźwig, wózki widłowe.

Przewiduje się, że zasięg uciążliwości powodowanych w fazie realizacji inwestycji ograniczy się do najbliższego otoczenia, a emisja substancji zanieczyszczających będzie miała charakter krótkoterminowy i ustanie wraz z zakończeniem prac budowlanych i montażowych. Podczas budowy pracownicy powinni korzystać z istniejących w budynku produkcyjno-magazynowym pomieszczeń socjalnych i sanitarnych, bądź z przenośnych toalet, z zapewnieniem ich regularnego serwisowania. W ramach prowadzonych prac budowlanych pojazdy wjeżdżające na teren inwestycji będą poddawane ogólnym oględzinom, aby wyeliminować ewentualne sytuacje stwarzające zagrożenie związane z zanieczyszczeniem podłoża substancjami ropopochodnymi (olejami, smarami), na skutek wycieków oleju z przekładni, silnika. Na terenie zakładu zgromadzona będzie niezbędna ilość substancji służących do neutralizacji ewentualnych zanieczyszczeń podłoża terenu substancjami ropopochodnymi. W sytuacji wystąpienia wycieku związków ropopochodnych, podczas awarii sprzętu budowlanego, zanieczyszczona gleba powinna być bezzwłocznie zbierana i przekazywana uprawnionym podmiotom w celu unieszkodliwienia. Podczas realizacji prac ziemnych związanych z wykonaniem fundamentów pod obiekty wytworzone zostaną niewielkie ilości mas ziemnych, które wykorzystane zostaną do niwelacji terenu działek, na których zlokalizowany jest zakład. Na etapie realizacji inwestycji będą powstawały odpady związane głównie z pracami montażowymi, w tym odpady z grupy 15 (sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania i ubrania ochronne, odpady opakowaniowe) oraz z grupy 17 (odpady betonu i gruz, odpady drewna, tworzywa sztucznego, żelazo i stal), zgodnie rozporządzeniem Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów. Wszystkie odpady będą tymczasowo gromadzone na terenie zakładu w sposób selektywny, w wyznaczonych do tego miejscach, należycie urządzonych i oznakowanych, a następnie przekazywane będą uprawnionym odbiorcom do dalszego zagospodarowania.

Technologicznym źródłem emisji będą procesy związane z nakładaniem powłok lakierniczych, zawierających w swym składzie lotne związki organiczne (LZO). Nakładanie powłok będzie odbywało się metodą natryskową, pneumatyczną. Proces ten prowadzony będzie w specjalistycznej kabinie, wyposażonej między innymi w system aspiracji gazów, które bez redukcji usuwane będą przy użyciu wentylatora wyciągowego do powietrza. W kabinie prowadzone będą także procesy termicznej obróbki (suszenia) ww. powłok. Mając na uwadze prognozy związane z planowaną produkcją przewiduje się roczne zużycie materiału lakierniczego w ilości do 250 dm3. Energia cieplna do ww. procesów prowadzonych w kabinie, wytarzana będzie przy użyciu palnika opalanego olejem opałowym. Źródłami emisji zorganizowanej substancji zanieczyszczających do powietrza będą:

- dwa kotły grzewcze, których paleniska opalane są węglem kamiennym sortymentu groszek, każdy o nominalnej mocy 0,080 MWt;

- instalacja aspirująca komorę, w której nakładane będą powłoki lakiernicze z zastosowaniem materiałów zawierających LZO;

- palnik na olej opałowy o mocy 0,049 MWt, dostarczający ciepła na potrzeby ogrzewania pomieszczenia kabiny lakierniczo-suszarniczej.

Wyrzutnie gazów odlotowych będą miały wysokość:

kotłowni grzewczej 8,60 m n.p.t.;

palnika kabiny lakierniczo-suszarniczej 5 m n.p.t.;

kabiny do nakładania powłok zawierających LZO 4 m n.p.t.

Stanowiska, na których prowadzone będą procesy mechanicznej obróbki kompozytów (cięcie, szlifowanie), frezowanie materiału poliuretanowego, wyposażone będą w wysokosprawne urządzenia (stanowiskowe odpylacze tkaninowe), służące do oczyszczania aspirowanych gazów odlotowych z pyłów i drobnych frakcji odpadów stałych. Po odpyleniu, gazy odlotowe wprowadzane będą z powrotem do hal. Brak więc będzie emisji zorganizowanej pyłów do powietrza z ww. procesów. W przypadku konieczności doraźnego
stosowania obrabiarek ręcznych do obróbki mechanicznej poza ww. stanowiskami, w pracach wykorzystywane będą narzędzia wyposażone w punktowe odciągi gazów odlotowych oraz indywidualne odpylacze tkaninowe, z których gazy wprowadzane będą również do przestrzeni hali. Ponadto nieznaczne ilości LZO wprowadzane będą do powietrza podczas prowadzenia operacji pomocniczych, które polegały będą na myciu i czyszczeniu narzędzi po zakończonych pracach, w których wykorzystywane będą żywice epoksydowe, a także nakładania powłoki lakieru akrylowego na wyprodukowane z kompozytu wyroby. Ww. prace prowadzone będą po zakończeniu procesów produkcyjnych, z zastosowaniem zamkniętych
układów myjek wypełnionych mieszaniną acetonu i izopropanolu, do których narzędzia wkładane będą na czas czyszczenia. Unos śladowych ilości LZO w postaci mieszaniny acetonu i izopropanolu, sporządzonej w celu ograniczenia prężności par w proporcji 1:3, występował będzie wyłącznie podczas wkładania narzędzi do pojemnika i ich wyjmowania po zakończeniu mycia. Myjki o pojemności układu do kilku dm3 nie będą wyposażone w systemy aspiracji gazów odlotowych i będą się znajdowały na stanowiskach zlokalizowanych w pomieszczeniach hal, które zasadniczo wentylowane będą grawitacyjnie.

Szacunkowe roczne zużycie LZO w zakładzie będzie kształtowało się na poziomie:

- ok. 0,153 Mg lotnych związków organicznych podczas nakładania na wyroby kompozytowe powłok mieszaniny lakieru akrylowego,

- ok. 0,158 Mg lotnych związków organicznych podczas mycia i czyszczenia narzędzi po zakończonych pracach z zastosowaniem żywicy epoksydowej oraz lakieru akrylowego.

Natomiast w składzie żywicy epoksydowej oraz utwardzacza brak jest składników w postaci LZO, które ulegałaby unosowi podczas wytwarzania kompozytów oraz klejenia żywicą epoksydową elementów wykonanych z kompozytów. Brak będzie także emisji zorganizowanej podczas nakładania natryskowego pianki poliuretanowej na spodnią warstwę kontenerów morskich.

Na terenie przedsięwzięcia będzie występować emisja niezorganizowana zanieczyszczeń związanych ze spalaniem paliw w silnikach spalinowych pojazdów ciężarowych oraz wózka widłowego, a także pojazdów osobowych pracowników zakładu. Maksymalna, szacunkowa ilość pojazdów przemieszczających się na terenie zakładu w roku wyniesie ok. 4 szt./dobę, tj. ok. 1056 szt./rok. Prognozowana emisja niezorganizowana z ww. źródeł będzie niewielka, bez istotnego wpływu na stan czystości powietrza w rejonie zakładu. Funkcjonowanie planowanego obiektu powodować będzie emisję hałasu do środowiska, pochodzącą ze źródeł punktowych, kubaturowych i komunikacyjnych. Punktowymi źródłami hałasu będą: wentylator wyciągowy kabiny do nakładania powłok lakierniczych o mocy akustycznej 70 dB oraz agregat chłodniczy klimatyzowanego budynku magazynowego prepreg, którego poziom mocy akustycznej oszacowano na 38 dB, z uwagi na planowane zastosowanie obudowy wygłuszającej. Źródłem hałasu kubaturowego będzie hala, w której zlokalizowane będą maszyny i urządzenia stosowane w produkcji oraz sprężarkownia. Izolacyjność akustyczna zewnętrznych przegród budowlanych ww. obiektów określona została na poziomie 30 dB. Poziom równoważnej mocy akustycznej dla hali określono na 84,37 dB, a dla sprężarkowni na 68 dB. Źródłem hałasu komunikacyjnego będą przejazdy pojazdów ciężarowych, osobowych, a także wózki widłowe. Natężenie ruchu na terenie zakładu (wjazd i wyjazd) ustalono na poziomie: 1 pojazdu ciężarowego, samochodów osobowych oraz 2 wózków widłowych. Zarówno praca w halach, jak i ruch komunikacyjny odbywać się będzie tylko w porze dziennej. W bezpośrednim sąsiedztwie zakładu brak jest zabudowy mieszkaniowej lub użyteczności publicznej.

W wyniku funkcjonowania instalacji będą powstawały odpady niebezpieczne oraz inne niż niebezpieczne, związane z prowadzonymi procesami produkcji wyrobów kompozytowych, czy operacjami pomocniczymi, odpady paleniskowe z kotłów oraz odpady komunalne. Największą ilość powstających odpadów będą stanowiły odpady tworzyw sztucznych - odpadowe fragmenty utwardzonych mat z włókna szklanego w postaci zrzynów i kawałków. Wszystkie rodzaje odpadów będą magazynowane selektywnie. Miejsce gromadzenia każdego z wytwarzanych odpadów będzie wydzielone i urządzone w sposób gwarantujący bezpieczne magazynowanie oraz uniemożliwiający dostęp osób postronnych. Wytworzone odpady będą przekazywane uprawnionym odbiorcom do dalszego zagospodarowania.

Zasilanie zakładu w wodę odbywać się będzie z istniejącej sieci wodociągowej. Ścieki bytowe pochodzące z pomieszczeń socjalnych, odprowadzane będą tak jak dotychczas, istniejącym przyłączem do miejskiej kanalizacji ścieków bytowych. Podczas produkcji w planowanym procesie technologicznym nie będą wytwarzane ścieki przemysłowe. Po realizacji przedsięwzięcia zmianie ulegnie system zbierania i odprowadzania ścieków deszczowych. Istniejąca sieć zostanie poddana przebudowie - wody opadowe zbierane będą zarówno z połaci dachowych istniejących budynków, jak też z utwardzonych w ramach inwestycji ciągów komunikacyjnych oraz placu manewrowego. Następnie będą one odprowadzane jednym z istniejących wylotów kolektorów deszczowych do rowu usytuowanego w sąsiedztwie zakładu. Przed odprowadzeniem ścieki deszczowe oczyszczane będą w osadniku i separatorze substancji ropopochodnych.

Stan techniczny pojazdów wjeżdżających na teren zakładu będzie kontrolowany na bramie wjazdowej, a płynne paliwo magazynowane będzie w specjalistycznym dwupłaszczowym zbiorniku.