Aktualności

Piątek, 5 lipca 2024

GPO.6220.6.2022 decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwziecia pn. budowa instalacji fotowoltaicznej o mocy do 10 MW wra z infrastrukturą na działce nr 135, 137/1 obręb Juchnajcie

Gołdap 5 lipca 2024 r.

BURMISTRZ GOŁDAPI

PLAC ZWYCIĘSTWA 14

19-500 GOŁDAP

GPO.6220.6.2022

DECYZJA nr 9/2024

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 572 z późn. zm.) art. 71. ust. 1 i 2, art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 82 i 85 ust. 1 i 2 pkt. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2023 r. poz. 1094 ze zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt. 54 lit. a, Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2019 poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku Projekt-Solartechnik Development Sp. z o.o., w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i po przeprowadzeniu postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko

orzekam

I. określić środowiskowe uwarunkowania dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie instalacji fotowoltaicznej o mocy do 10MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz magazynami energii na działce nr 135, 137/1 w obrębie Juchnajcie, gm. Gołdap, powiat gołdapski, woj. warmińsko-mazurskie w wariancie alternatywnym – inwestycyjnym:

  1. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:

Przedsięwzięcie polega na budowie instalacji fotowoltaicznej o mocy do 10 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz magazynami energii na działkach nr 135, 137/1 w obrębie Juchnajcie, gmina Gołdap, powiat gołdapski, woj. warmińsko – mazurskie. Ww. działki zajmują powierzchnię łącznie 13,0531 ha. Teren inwestycyjny przewidziany pod budowę farmy fotowoltaicznej nie obejmie całości działek. Pierwotnie Inwestor zaplanował, że przedmiotowa inwestycja będzie usytuowana maksymalnie na powierzchni do 9,15 ha. W przedłożonym do tutejszego organu uzupełnieniu wskazana został nowa koncepcja inwestycji uwzględniająca bufor 100 m od zbiorników wodnych (stawów), co spowodowało że powierzchnia inwestycji zmniejszyła się do 7,65 ha – co przedstawia załącznik graficzny do decyzji. Teren planowanej inwestycji jest aktualnie użytkowany rolniczo, stanowi on pastwisko dla krów. Inwestycja przewidziana jest na użytkach, na których grunty są złej jakości. Nie zostaną zabudowane użytki klas wyższych niż IV, a także tereny zabudowane czy zastoiska z wodą porośnięte zaroślami wierzbowymi. W ramach inwestycji planuje się zainstalować do 30 000 szt. paneli fotowoltaicznych (ilość paneli zależna jest od mocy pojedynczego panelu, który ostatecznie zostanie ujęty w projekcie budowlanym, a później w projekcie wykonawczym). Moc zainstalowana w panelach lub moc magazynowa nie przekroczy 10 MW. Montaż stołów pod panele fotowoltaiczne nie wymaga kotwienia do betonowych fundamentów. Stoły zamontowane zostaną bezpośrednio w gruncie za pomocą stalowych ocynkowanych słupów palowanych na odpowiedniej głębokości. Zamiana prądu stałego wytworzonego w panelach fotowoltaicznych na prąd zmienny następować będzie w urządzeniach zwanych inwerterami (maksymalna przewidywana ilość wyniesie ok. 100 szt.), których szczegółowa moc oraz ilość zostanie odpowiednio dobrana na etapie projektu budowlanego. Dodatkowym niezbędnym elementem instalacji fotowoltaicznych są kontenerowe stacje transformatorowe wraz z rozdzielnicami do 10 szt. o łącznej mocy nieprzekraczającej 10 MW. Ponadto planuje się zastosowanie modułowych magazynów energii w celu częściowego magazynowania energii oraz oddawania jej do sieci w momentach największego zapotrzebowania do 10 szt. umożliwiających zmagazynowanie do 10 MW. Dla celów prawidłowego funkcjonowania magazynów energii niezbędne będą również stacje dwutransformatorowe w ilości do 5 szt. Planowany jest także całodobowy monitoring farmy z wykorzystaniem zakresu fal podczerwonych, przy jednoczesnym braku potrzeby stosowania całodobowego oświetlenia farmy. Powierzchnie paneli pokryte będą warstwą antyrefleksyjną, która ma za zadanie niwelowanie efektu odbicia promieni słonecznych. Przy realizacji robót budowlanych prowadzone będą zarówno roboty ziemne, jak również typowe roboty budowlane związane z realizacją farmy fotowoltaicznej wraz z niezbędnymi obiektami pomocniczymi i infrastrukturą techniczną i drogową.

  1. Warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:

Przedsięwzięcie realizowane będzie i eksploatowane zgodnie z założeniami przyjętymi w raporcie                 o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, a w szczególności zawartymi w charakterystyce przedsięwzięcia, stanowiącej załącznik do niniejszej decyzji, przy jednoczesnym spełnieniu poniższych warunków:

  1. W celu ochrony przed hałasem na etapie realizacji inwestycji należy:

- wykonywanie czynności powodujących hałas, w tym transportu, prace budowlane należy realizować w porze dziennej 6:00-22:00

- prace budowlane i montażowe wykonywać przy wykorzystaniu maszyn i sprzętu o niskiej emisji hałasu

- nie dopuszczać do jednoczesnej pracy źródeł hałasu o wysokich mocach akustycznych (dotyczy w szczególności jednoczesnej pracy urządzenia do wbijania słupów podkonstrukcji i innych maszyn budowlanych);

- eliminować pracę silników na biegu jałowym;

- prowadzić systematyczną kontrolę stanu technicznego środków transportu i maszyn (np. dokręcanie elementów drgających).

  1. Realizacja przedsięwzięcia nie będzie wymagała wycinki drzew i krzewów.
  2. Prace budowlane rozpocząć poza okresem lęgowym ptaków oraz kluczowym okresem rozrodu innych gatunków dziko występujących zwierząt, który trwa od 1 marca do 31 sierpnia z uwagi na możliwe zniszczenie lęgów i zakłóceń w rozrodzie. W czasie sezonu rozrodczego prace prowadzić pod nadzorem przyrodniczym. W wypadku stwierdzenia rozrodu, miejsce z gniazdem/rozrodem powinno być zabezpieczone przed zniszczeniem. Prace można przeprowadzić po zakończeniu lęgów/rozrodu i opuszczeniu terenu przez młode i uzyskaniu decyzji derogacyjnej;
  3. Prace należy prowadzić w ten sposób, aby minimalizować powierzchnie jednocześnie otwartych wykopów i niezwłocznie je zasypywać, tak aby w miarę możliwości nie pozostawały one otwarte na noc. Jeżeli jednak zajdzie konieczność pozostawienia otwartych wykopów to należy zabezpieczyć je przed możliwością wpadania do nich zwierząt (np. płazów, drobnych ssaków). Przy braku takiej możliwości należy dokonywać systematycznych przeglądów takich miejsc z ewentualnym odłowem i wypuszczeniem uwięzionych zwierząt.
  4. Wykopy codziennie lustrować, zarówno przed rozpoczęciem prac budowlanych, jak i przed ich zasypaniem celem sprawdzenia czy nie zostały uwięzione w nich zwierzęta. W przeciwnym razie należy bezzwłocznie je wydobyć i przenieść poza teren prac do właściwego dla nich siedliska;
  5. Wierzchnią warstwę gleby pochodzącą z wykopów należy deponować osobno, a po zasypaniu wykorzystać do odtworzenia warstwy próchnicznej. Masy ziemne powstające podczas prowadzony prac należy wykorzystać na terenie inwestycji;
  6. Podczas kultywacji terenów farmy nie stosować środków ochrony roślin. Umożliwić spontaniczną sukcesję roślinności przy jednoczesnym tworzeniu optymalnych warunków siedliskowych dla entomofauny;
  7. Po usytuowaniu elementów inwestycji, teren farmy fotowoltaiczne obsiać mieszanką traw i roślin zielnych charakterystycznych dla obszaru inwestycji, nie używać gatunków roślin obcego pochodzenia. Wykaszanie roślinności w obrębie farmy rozpocząć po 1 sierpnia od jej centralnej części w kierunku ogrodzenia. Umożliwi to ucieczkę mniejszych zwierząt i zminimalizuje ryzyko ich śmiertelności;
  8. Nie stosować herbicydów, insektycydów, ani nawozów sztucznych na terenie planowanej inwestycji;
  9. Mycie paneli prowadzić wyłącznie przy użyciu czystej wody lub wody demineralizowanej, bez zastosowania żadnych dodatków w tym detergentów.
  10. W celu zabezpieczenia przed wtórnym pyleniem na etapie realizacji inwestycji należy prowadzić regularne usuwanie piasku lub błota z dojazdowych dróg publicznych innych niż gruntowe.
  11. Miejsca lokalizacji transformatorów należy wyposażyć w sorbent gotowy do użycia na wypadek rozszczelnienia urządzeń/awarii.
  12. Plac budowy wyposażyć w przenośne toalety i sukcesywnie przekazywać nieczystości płynne specjalistycznej firmie,
  13. W przypadku pojawienia się na zainwestowanym terenie gatunków roślin inwazyjnych (IGO) w tym barszczy kaukaskich, należy podjąć działania likwidacyjne, tak aby nie dopuścić do wysiewania się roślin; Działania te mają być uzgodnione z tut. organem w celu wyznaczenia metody likwidacji barszczy oraz określenia terminów ich likwidacji.
  14. Gospodarowanie odpadami na wszystkich etapach inwestycji (realizacji, eksploatacji i likwidacji), prowadzić, w sposób wykluczający możliwość ich negatywnego oddziaływania na środowisko, w tym w sposób zabezpieczający środowisko gruntowo-wodne przed ewentualnymi zanieczyszczeniami (na etapie realizacji m.in. poprzez zabezpieczenie placu budowy, bazy materiałowo surowcowej oraz miejsca postoju i obsługi maszyn budowlanych), odpady przekazywać w pierwszej kolejności do odzysku podmiotom posiadającym wymagane prawem zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi utrzymani porządku i czystości w gminie. Ponadto odpady należy przechowywać w miejscach zabezpieczonych przed dostępem dla osób postronnych i przed opadami atmosferycznymi, w sposób uniemożliwiający przedostanie się do gruntu i ewentualnych wycieków,
  15. zabrania się, w trakcie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, przekształcania istniejącej powierzchni terenu, w sposób negatywnie oddziaływający na środowisko gruntowo-wodne, powierzchnię ziemi i krajobraz w obrębie planowanej inwestycji i na terenach sąsiednich,
  16. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy, a w szczególności w projekcie budowlanym:
  17. planowane przedsięwzięcie zrealizować na terenie działek nr 135 i 137/1 obręb Juchnajcie gmina Gołdap, powiat gołdapski;
  18. maksymalna wysokość instalacji nie będzie przekraczać w najwyższym punkcie 4 metrów;
  19. zaprojektować i wykonać nasadzenia wzdłuż południowego fragmentu ogrodzenia działki nr 137/1 oraz na odcinku ok. 100 m po jej zachodnim fragmencie, łącznie ok. 270 m.
  20. Do nasadzeń wykorzystać jedynie rodzime gatunki drzew lub krzewów (bez kultywarów). Pozostawić do naturalnego rozrostu, nie formować.
  21. zastosować panele fotowoltaiczne pokryte powłoką ochronną w celu zapobiegania efektowi odbijania światła;
  22. ogrodzenie terenu farmy fotowoltaicznej należy wykonać z siatki ogrodzeniowej. Powinna być ona uniesiona nad powierzchnią ziemi na odległość co najmniej 15-20 cm, w celu umożliwienia ewentualnej migracji drobnych zwierząt;
  23. zaprojektować konstrukcje wsporcze paneli fotowoltaicznych mocowane w gruncie metodą bezfundamentową, bezpośrednio wbijane w ziemię;
  24. w sytuacji zastosowania transformatorów olejowych należy zabezpieczyć je przed wyciekiem poprzez zamontowanie szczelnych mis olejowych, będących w stanie pomieścić całą objętość oleju w przypadku awarii.
  25. Infrastrukturę farmy fotowoltaicznej zlokalizować poza strefą 100 m od linii brzegów rzek i innych cieków naturalnych, jezior i innych zbiorników wodnych czy zagłębień terenowych z okresowo występującą wodą, występujących w obrębie inwestycji, co przedstawia załącznik graficzny do decyzji;
  26. Wszystkie otwory w drzwiach i ścianach pomieszczeń inwertera, sterowni i transformatora, w tym otwory wentylacyjne należy zasłonić siatką o oczkach max. 1,0 cm średnicy, aby zapobiec zajmowaniu tych obiektów przez nietoperze;
  27. Infrastrukturę techniczną towarzyszącą farmie fotowoltaicznej pomalować w odcieniach szarości i zieleni, aby zmniejszyć widoczność instalacji w krajobrazie;

4.    wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych: Nie dotyczy

  1. wymogi w zakresie ograniczania transgranicznego oddziaływania na środowisko: Nie dotyczy

II.         Stwierdzić konieczność wykonania kompensacji przyrodniczej: Nie dotyczy

III.        Stwierdzić konieczność zapobiegania, ograniczenia oraz monitorowania oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko: Nie stwierdzono

IV.        Stwierdzić konieczność utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania:  Nie dotyczy

V.          Stwierdzić konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt. 1 , ustawy z dnia 3 października 2008r., o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko:  Nie stwierdzono

VI.        Stwierdzić konieczność przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt. 1 , ustawy z dnia 3 października 2008r., o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko: Nie stwierdzono

VII.       Stwierdzić konieczność przeprowadzenia analizy porealizacyjnej: Nie stwierdzono

VIII.     Ustalić charakterystykę planowanego przedsięwzięcia, zawartą w załączniku do niniejszej decyzji, stanowiącym jej integralną część.

UZASADNIENIE

W dniu 07.04.2022 r. wpłynął wniosek Projekt-Solartechnik Development Sp. z o.o., o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie instalacji fotowoltaicznej o mocy do 10MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz magazynami energii na działce nr 135, 137/1 w obrębie Juchnajcie, gm. Gołdap, powiat gołdapski, woj. warmińsko-mazurskie.

Na podstawie złożonego wniosku, a w szczególności zgodnie z treścią karty informacyjnej przedsięwzięcia, należało stwierdzić, że wnioskowana inwestycja zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 54 lit. a, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. poz. 1839), stanowi przedsięwzięcie, mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt. 4 ustawy, stwierdzono także, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Burmistrz Miasta Gołdapi.

W związku z powyższym oraz na podstawie art. 49 Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 735 z późn. zm.), Burmistrz Gołdapi za pośrednictwem Wydziału Gospodarki Przestrzennej Ochrony Środowiska i Nieruchomości, pismem z dnia 20.01.2022 r., oraz poprzez komunikat umieszczony na tablicy ogłoszeń, zawiadomił Strony o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wnioskowanego przedsięwzięcia, informując o możliwości zapoznania się z aktami sprawy.

W toku prowadzonego postępowania, na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy, przekazując w załączeniu wniosek o wydanie decyzji wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia, organ, wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gołdapi, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie  o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko, wnioskowanego przedsięwzięcia.

Organy opiniujące wydały opinię:

- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie wydała opinię o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko - z dnia 28.04.2022 r., znak WOOŚ.4220.221.2022.SCH

- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie wydało opinię o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko - z dnia 27.05.2022 r. (wpływ 01.06.2022 r.) znak BI.ZZŚ.3.4360.73.2022.MK,

- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny wydał opinię o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko - z dnia 21.04.2022 r., znak ZNS.9022.1.16.2022.

Biorąc powyższe pod uwagę, Burmistrz Gołdapi, postanowieniem z dnia 27.09.2021 r., określił zakres raportu, uwzględniając, stanowisko organów opiniujących oraz wymogi art. 66 cyt. ustawy ooś.

Postanowieniem z dnia 08.11.2021 r., Organ zawiesił przedmiotowe postępowanie administracyjne, do czasu przedłożenia przez Wnioskodawcę raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

W dniu 02.08.2022 r., Wnioskodawca, złożył raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, sporządzony przez zespół pod kierownictwem mgr inż. Anny Wąsik

03.08.2022 r. podjęto zawieszone postępowanie i działając zgodnie z art. 77 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy ooś, przekazano raport do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie oraz Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Gołdapi.

W związku z tym, że Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej oraz Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gołdapi  wyraził wcześniej opinię, że nie zachodzi potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, nie było konieczne, zgodnie z art. 77 ust. 1 pkt 4 ustawy ooś, wystąpienie do tych organów celem zajęcia stanowiska w odniesieniu do przedłożonego raportu o oddziaływaniu na środowisko.

Ostatecznie Organ właściwy w celu uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia, wydały:

- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie - postanowienie z dnia 13.05.2024 r., znak WOOŚ.4221.15.2024.AZ.3 uzgodnił realizację przedsięwzięcia oraz określił jego warunki;

Jednocześnie, na podstawie art. 33 ust. 1, w związku z art. 79 ust. 1 cyt. ustawy ooś, zapewniono możliwość udziału społeczeństwa w niniejszym postępowaniu, poprzez podanie informacji (na stronie internetowej organu, na tablicy ogłoszeń oraz w lokalnej prasie) o przystąpieniu do przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, o możliwości zapoznania się z treścią raportu oraz aktami sprawy, a także możliwością składania uwag w siedzibie urzędu, wyznaczając termin od dnia 15.02.2024 r. do dnia 15.03.2024 r.

Po zgromadzeniu pełnego materiału dowodowego, uzyskaniu wymaganych przepisami prawa opinii i uzgodnień, spełniając wymóg art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz.U. z 2022 r. poz. 2000 ze zm.), zawiadomieniem z dnia 18.03.2023 r. Burmistrz Miasta Gołdapi zawiadomił Strony postępowania o możliwości zapoznania się i wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów przed wydaniem decyzji.

W odniesieniu do całości zgromadzonych w toku prowadzonego postępowania materiałów oraz dokonanych przez wszystkie organy biorące udział w postępowaniu ustaleń, żadna ze stron nie wniosła dodatkowych uwag i nie zgłosiła wniosków.

Wydział Gospodarki Przestrzennej Ochrony Środowiska i Nieruchomości Urzędu Miejskiego w Gołdapi, dokonał analizy projektowanego przedsięwzięcia, uzgodnień i opinii Organów, z której wynika, że:

Teren, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia nie jest objęty ustaleniami aktualnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Przedsięwzięcie polega na budowie instalacji fotowoltaicznej o mocy do 10 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz magazynami energii na działkach nr 135, 137/1 w obrębie Juchnajcie, gmina Gołdap, powiat gołdapski, woj. warmińsko – mazurskie. Ww. działki zajmują powierzchnię łącznie 13,0531 ha. Teren inwestycyjny przewidziany pod budowę farmy fotowoltaicznej nie obejmie całości działek. Pierwotnie Inwestor zaplanował, że przedmiotowa inwestycja będzie usytuowana maksymalnie na powierzchni do 9,15 ha. W przedłożonym do tutejszego organu uzupełnieniu wskazana został nowa koncepcja inwestycji uwzględniająca bufor 100 m od zbiorników wodnych (stawów), co spowodowało że powierzchnia inwestycji zmniejszyła się do 7,65 ha – co przedstawia załącznik graficzny do decyzji. Teren planowanej inwestycji jest aktualnie użytkowany rolniczo, stanowi on pastwisko dla krów. Inwestycja przewidziana jest na użytkach, na których grunty są złej jakości. Nie zostaną zabudowane użytki klas wyższych niż IV, a także tereny zabudowane czy zastoiska z wodą porośnięte zaroślami wierzbowymi. Realizacja przedsięwzięcia nie będzie wymagała także wycinki drzew i krzewów. W sąsiedztwie inwestycji zlokalizowana jest zabudowa zagrodowa, w której zamieszkuje właściciel (dzierżawca ww. gruntu).

W ramach inwestycji planuje się zainstalować do 30 000 szt. paneli fotowoltaicznych (ilość paneli zależna jest od mocy pojedynczego panelu, który ostatecznie zostanie ujęty w projekcie budowlanym, a później w projekcie wykonawczym). Moc zainstalowana w panelach lub moc magazynowa nie przekroczy 10 MW. Montaż stołów pod panele fotowoltaiczne nie wymaga kotwienia do betonowych fundamentów. Stoły zamontowane zostaną bezpośrednio w gruncie za pomocą stalowych ocynkowanych słupów palowanych na odpowiedniej głębokości. Zamiana prądu stałego wytworzonego w panelach fotowoltaicznych na prąd zmienny następować będzie w urządzeniach zwanych inwerterami (maksymalna przewidywana ilość wyniesie ok. 100 szt.), których szczegółowa moc oraz ilość zostanie odpowiednio dobrana na etapie projektu budowlanego. Dodatkowym niezbędnym elementem instalacji fotowoltaicznych są kontenerowe stacje transformatorowe wraz z rozdzielnicami do 10 szt. o łącznej mocy nieprzekraczającej 10 MW. Ponadto planuje się zastosowanie modułowych magazynów energii w celu częściowego magazynowania energii oraz oddawania jej do sieci w momentach największego zapotrzebowania do 10 szt. umożliwiających zmagazynowanie do 10 MW. Dla celów prawidłowego funkcjonowania magazynów energii niezbędne będą również stacje dwutransformatorowe w ilości do 5 szt. Planowany jest także całodobowy monitoring farmy z wykorzystaniem zakresu fal podczerwonych, przy jednoczesnym braku potrzeby stosowania całodobowego oświetlenia farmy. Powierzchnie paneli pokryte będą warstwą antyrefleksyjną, która ma za zadanie niwelowanie efektu odbicia promieni słonecznych. Powyższe minimalizuje również ewentualny efekt oślepiania awifauny, a także zapobiega myleniu przez nią powierzchni paneli z powierzchnią lustra wody. Przy realizacji robót budowlanych prowadzone będą zarówno roboty ziemne, jak również typowe roboty budowlane związane z realizacją farmy fotowoltaicznej wraz z niezbędnymi obiektami pomocniczymi i infrastrukturą techniczną i drogową.

 Etap realizacji inwestycji będzie związany z poruszaniem się po tym terenie samochodów dostawczych transportujących niezbędne materiały budowlane, samochodów osobowych transportujących pracowników, a także koparek 4 i koparko-ładowarek służących do wykonania wykopów pod niektóre elementy instalacji. Roboty będą prowadzone przy minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko. Zaplecze budowy, składy materiałowe, miejsca postojowe będą zorganizowane w sposób zapewniający oszczędne korzystanie z terenu, na terenie przewidywanym do zajęcia pod planowane przedsięwzięcie. Przewiduje się, że oddziaływanie planowanej inwestycji na środowisko będzie niewielkie i związane przede wszystkim z etapem jej budowy, jak również z etapem jej ewentualnej likwidacji.

Faza realizacji i likwidacji planowanego przedsięwzięcia wiązać się będzie z okresowym wzrostem emisji spalin i zapylenia oraz poziomu hałasu spowodowanego pracami budowlano-montażowymi czy też ruchem pojazdów po terenie inwestycji. Hałas powstający na etapie budowy inwestycji jest hałasem zmiennym w czasie, okresowym, krótkotrwałym i ustąpi po zakończeniu robót. W celu ograniczenia uciążliwości hałasowej planuje się przeprowadzenie prac budowlanych oraz montażowych w porach dziennych, w godzinach 6:00–22:00. Źródłami emisji do powietrza będą pojazdy samochodowe i maszyny uczestniczące w pracach montażowych. Emisja wystąpi krótkotrwale, będzie niewielka i rozproszona oraz nie będzie w sposób istotny oddziaływać na otoczenie w zakresie ilości emitowanych substancji gazowych i pyłowych do powietrza. Ze względu na krótki czas trwania prac montażowych nie będzie stanowić istotnego oddziaływania na środowisko. W trakcie realizacji przedsięwzięcia będą powstawały odpady związane z realizacją poszczególnych elementów składowych elektrowni fotowoltaicznej przede wszystkim związane z pracami budowlanymi. Wytwarzane w trakcie budowy odpady komunalne i budowlane będą składowane selektywnie w miejscach do tego przeznaczonych, a następnie przekazywane do wykorzystania lub unieszkodliwiania uprawnionemu odbiorcy. W czasie funkcjonowania elektrowni fotowoltaicznej mogą powstawać odpady związane z wykonywanymi pracami konserwacyjnymi. Odpady te niezwłocznie po wytworzeniu należy przekazywać do dalszego gospodarowania firmom posiadającym stosowne zezwolenia z zakresu gospodarki odpadami. Nie przewiduje się możliwości uprzedniego gromadzenia na terenie farmy wytworzonych odpadów. W celu zminimalizowania negatywnych oddziaływań na wody powierzchniowe i podziemne w czasie budowy instalacji, należy chronić wody powierzchniowe oraz powierzchnię gruntu przed spływami zanieczyszczeń. Prace związane z wymianą olejów w użytkowanym sprzęcie oraz tankowanie pojazdów odbywać się będzie poza terenem przedmiotowej inwestycji, na terenie zabezpieczonym przed potencjalnym zanieczyszczeniem środowiska gruntowo-wodnego. W razie konieczności napraw bądź tankowania na terenie inwestycji, wykorzystane zostaną maty absorbujące, zapobiegające ewentualnym przeciekom substancji szkodliwych do gruntu. Plac budowy zostanie wyposażony w sorbenty do strącania zanieczyszczeń ropopochodnych (np. smarów i paliw) oraz syntetycznych (np. olejów). Na etapie realizacji inwestycji nie będą wytwarzane ścieki technologiczne, a powstające ścieki bytowe gromadzone będą w zamkniętych zbiornikach przenośnych toalet, które powinny być regularnie opróżniane przez specjalistyczną firmę.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że zaproponowane rozwiązania techniczne i organizacyjne w zakresie gospodarki wodno-ściekowej zabezpieczą środowisko przed przedostawaniem się zanieczyszczeń do wód podziemnych oraz gruntu. Z uwagi na fakt, iż w związku z realizacją inwestycji zajdzie konieczność wykonywania wykopów na niewielkiej głębokości, to planuje się je realizować krótkimi odcinkami, bez odwodnienia (przy odpowiednich warunkach), dzięki czemu nie będzie zachodziło realne zagrożenie zanieczyszczenia wód gruntowych. Grunt z wykopów po montażu okablowania powinien zostać użyty do ich zasypania, przy czym warstwa próchnicza gleb powinna zostać zdeponowana oddzielnie i wykorzystana do kształtowania powierzchni terenu inwestycji. Wykopy należy w możliwie szybki sposób zasypywać, tak aby w miarę możliwości nie pozostawały one otwarte na noc. Jeżeli jednak zajdzie konieczność pozostawienia otwartych wykopów to należy zabezpieczyć je przed możliwością wpadania do nich zwierząt (np. płazów, drobnych ssaków). Przy braku takiej możliwości należy dokonywać systematycznych przeglądów takich miejsc z ewentualnym odłowem i wypuszczeniem uwięzionych zwierząt.

Możliwość realizacji przedsięwzięcia poprzedzona została analizą wariantową. Alternatywnym wariantem inwestycji jest farma fotowoltaiczna z wykorzystaniem technologii bifacial. Technologia dwustronnych modułów fotowoltaicznych (ang. bifacial) może zwiększyć uzysk energii, a tym samym obniżyć koszt produkcji prądu. W tym typie modułów, dzięki temu, że tylna strona modułu pokryta jest aktywną powłoką pochłaniającą światło, promienie słoneczne absorbowane są z dwóch stron. Technologia bifacjalna pozwala na konwersję promieni słonecznych padających bezpośrednio na przednią stronę modułu, dodatkowo tych odbitych od podłoża oraz promieniowania rozproszonego, docierającego do tylnej strony modułu. Dzięki temu zwiększa się potencjalna energia jaką można uzyskać w porównaniu do modułów jednostronnych, a tym samym możliwe jest uzyskanie większej mocy z tej samej powierzchni. Panele dwustronne na tej samej powierzchni mogą uzyskać w porównaniu z tradycyjną technologią, która stanowi wariant I (inwestycyjny) większą moc, co pozwoliłoby wygenerować większe zyski dla Inwestora przez cały okres eksploatacji. Jednakże, panele te wymagają odpowiedniego przygotowania podłoża, aby uzyskać zadowalający współczynnik albedo. W wariancie alternatywnym proponuje się wykorzystanie pod panelami białej geomembrany. Ułożenie właściwe geomembrany związane będzie z usunięciem darni i rozłożeniem materiału w szczelny sposób, aby nie doprowadzała promieni słonecznych do powierzchni ziemi. Służy to eliminacji rozwoju roślinności bez szczególnej potrzeby zastosowania środków spowalniających czy ograniczających rozwój flory. Następnie na tak przygotowany grunt wykonuje się tożsame prace jak w tradycyjnej technologii tj. montuje się panele i skręca poszczególne panele fotowoltaiczne oraz posadowia stacje transformatorowe po uprzednim przygotowaniu fundamentów oraz kontenerowe magazyny energii wraz ze stacjami dwutransformatorowymi. Bardziej korzystny z punktu widzenia ekonomicznego, społecznego, a przede wszystkim przyrodniczego jest wariant inwestycyjny. Realizacja tego wariantu, różniąca się od wariantu alternatywnego technologią będzie wiązała się m.in. z szybszym zakończeniem etapu budowy oraz mniejszym stopniem oddziaływania m.in. na powierzchnię ziemi, glebę, florę i faunę, wody powierzchniowe i podziemne, stan powietrza oraz na zdrowie i życie ludzi.

W trakcie funkcjonowania projektowana elektrownia będzie bezobsługowa. Przewiduje się jedynie prowadzenie okresowych prac konserwacyjnych, tj. mycie paneli czy koszenie trawy. Obecność obsługi będzie wymagana również w przypadku konieczności usunięcia awarii, przekonfigurowania i przeprogramowania sterowników lub wykonania czynności konserwacji i przeglądów okresowych aparatury elektroenergetycznej. Dodatkowo w okresach szczególnie śnieżnej zimy może dojść do konieczności mechanicznego oczyszczenia paneli fotowoltaicznych z zalegającego śniegu. Eksploatacja przedsięwzięcia w niewielkim stopniu będzie wymagała wykorzystania surowców w przypadku prac konserwacyjnych urządzeń technicznych. W niewielkim stopniu zużywana będzie woda do mycia paneli. Funkcjonowanie instalacji nie będzie wiązało się z powodowaniem znaczących emisji zanieczyszczeń do środowiska, zarówno w zakresie emisji gazów i pyłów do powietrza, emisji hałasu czy też ścieków. Praca ogniw fotowoltaicznych nie jest związana z emisją substancji do powietrza ani hałasem. Okresowe oddziaływania mogą być związane z prowadzonymi pracami porządkowymi i konserwacyjnymi, jednak będą one ograniczone do niewielkiej strefy wokół instalacji, a ich wielkość będzie pomijalnie mała. W trakcie eksploatacji inwestycji jedynymi źródłami hałasu będą inwertery, stacje transformatorowe średniego napięcia oraz magazyny energii ze stacją dwutransformatorową. Poziom hałasu generowanego przez inwertery na maksymalnych obrotach wynosi nawet do 60 dB, a przy obciążeniu z jakim pracuje przez większość czasu jest to ok. 30 dB w odległości 1 m od urządzenia, wartości te są na poziomie tła akustycznego. W przypadku transformatorów SN/nN, i stacji dwutransformatorowej hałas przez nie generowany jest w dużym stopniu tłumiony i wygłuszany przez betonową stację, w której będzie się znajdować. Przy maksymalnym obciążeniu transformatora, poziom hałasu w odległości 1 metra od stacji wynosi ok. 55 dB. Magazyn energii to kontener metalowy o wysokości do 5 m zazwyczaj 3 m, w którym znajdują się zespoły baterii umożliwiających magazynowanie nadmiaru wyprodukowanej energii elektrycznej. Magazyny nie są trwale związane z gruntem. Wewnątrz magazynów znajdują się wentylatory o poziomie mocy akustycznej ok. 60 dB. Część magazynów energii posiada dodatkowo wentylatory także na dachu. Emisja z tych urządzeń nie jest źródłem ponadnormatywnego oddziaływania hałasu na środowisko i wynoszą ok. 75 dB. W związku z powyższym nie przewiduje się negatywnego oddziaływania w tym zakresie i nie ma konieczności zastosowania specjalnych urządzeń ochrony środowiska. Przedsięwzięcie nie będzie generować pól elektromagnetycznych oraz emitować ciepła, których poziom mógłby być szkodliwy dla środowiska, czy dla zdrowia ludzi. Na etapie eksploatacji  elektrowni fotowoltaicznej źródłem promieniowania elektromagnetycznego będą: linie kablowe niskiego i średniego napięcia, inwertery, stacje transformatorowe nN/SN, magazyny energii, stacje dwutransformatorowe. Linie kablowe łączące panele fotowoltaiczne ze stacją transformatorową są to linie niskiego napięcia, które powszechnie stosuje się w gospodarstwach domowych. W tym wypadku oddziaływanie na stan klimatu środowiska elektromagnetycznego jest praktycznie zerowe. Kable energetyczne będą posiadały izolację i układane będą w wykopach zgodnie z obowiązującymi normami, co dodatkowo minimalizuje promieniowanie elektromagnetyczne. Transformator instalacji zostanie umieszczony w kontenerowej stacji transformatorowej, która zapewnia dostęp do urządzenia jedynie służbom serwisowym i która stanowi dodatkową barierę dla pola elektromagnetycznego. Sam transformator stanowi bardzo słabe źródło promieniowania elektromagnetycznego, natężenie pola elektrycznego w jego bezpośrednim sąsiedztwie kształtuje się na poziomie poniżej 0,1 kV/m, co w powiązaniu z ograniczającym działaniem kontenera powoduje, że oddziaływanie jest mało znaczące. Podobna sytuacja jest w przypadku magazynów energii, które będą obudowane szczelnym kontenerem, co ogranicza emisję hałasu i pola elektromagnetycznego. Linie średniego napięcia generują pole elektromagnetyczne, którego poziom jest na tyle niski, że również nie stanowi zagrożenia dla środowiska. Oddziaływanie w zakresie emisji pól elektromagnetycznych z pracującej instalacji fotowoltaicznej jest pomijalnie małe i nie będzie miało wpływu na okolicę i komfort życia ludzi oraz pracę urządzeń znajdujących się w pobliskich domach. Eksploatacja farmy fotowoltaicznej nie jest związana z powstawaniem zanieczyszczeń mogących mieć wpływ na środowisko gruntowo-wodne. Wykorzystywane w trakcie eksploatacji maszyny i pojazdy będą sprawne technicznie, co zminimalizuje ryzyko zanieczyszczenia gruntu substancjami ropopochodnymi. W przypadku zastosowania transformatorów tzw. olejowych, będą one wyposażone w szczelną misę olejową, będącą w stanie pomieścić 100 % objętości oleju w przypadku awarii, co pozwoli na ochronę środowiska gruntowo-wodnego przed zanieczyszczeniem. Inwestor planuje okresowe mycie paneli (jeśli zajdzie taka konieczność), do 2 razy w roku. Panele fotowoltaiczne powinny być myte przy wykorzystaniu jedynie wody i szczotki, ewentualnie myjki ciśnieniowej. Woda wykorzystana do mycia będzie czysta, bez wykorzystania środków chemicznych. Na terenie planowanej inwestycji nie będzie odbywał się pobór wody, nie będą powstawały ścieki socjalno-bytowe.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że przyjęte rozwiązania techniczne i organizacyjne w zakresie gospodarki wodno-ściekowej zabezpieczą środowisko przed przedostawaniem się zanieczyszczeń do wód podziemnych oraz gruntu. Oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia na etapie likwidacji będzie zbliżone do jego wpływu na środowisko na etapie realizacji i związane będzie głównie z wytwarzaniem odpadów, transportem pracowników, pracami demontażowymi i wywozem elementów elektrowni.

Planowana inwestycja zlokalizowana jest w granicach Obszaru Chronionego Krajobrazu Grabowo, na terenie którego obowiązują zapisy Rozporządzenia nr 23 Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Grabowo (Dz. Urz. Woj. Warm. - Maz. z 2008 r., nr 70, poz. 1339). Zgodnie z § 4 tego Rozporządzenia, na terenie obszaru chronionego krajobrazu wprowadzono szereg zakazów, m.in. zabijania dziko występujących zwierząt, niszczenia ich nor, legowisk, innych schronień i miejsc rozrodu oraz tarlisk i złożonej ikry, likwidowania i niszczenia zadrzewień śródpolnych, przydrożnych i nadwodnych, wykonywania prac ziemnych trwale zniekształcających rzeźbę terenu, likwidowania naturalnych zbiorników wodnych, starorzeczy i obszarów wodno-błotnych, budowania nowych obiektów budowlanych w pasie szerokości 100 m od linii brzegów rzek, jezior i innych zbiorników wodnych.

Z ogólnodostępnych map (https://www.geoportal.gov.pl/) wynika, że w południowej części działki nr 135 oraz na działce sąsiedniej (nr 125 obręb Juchnajcie) zlokalizowane są zbiorniki wodne. Inwestor wskazał, że na terenie zamierzenia inwestycyjnego nie ma usytuowanych naturalnych zbiorników wodnych, a jednie występują zagłębienia porośnięte zaroślami wierzbowymi z okresowo występującą wodą. Niemniej jednak Inwestor zgodnie z przedstawioną koncepcją do raportu ooś odsunął się od tych obszarów, pozostawiając je w stanie nienaruszonym. Instalacja farmy fotowoltaicznej nie stanowi dominanty krajobrazowej - maksymalna wysokość instalacji nie będzie przekraczać w najwyższym punkcie 4 metrów, jest więc niższa niż większość obiektów kubaturowych oraz drzew w jej otoczeniu. Dzięki temu zasięg jej widoczności będzie nieznaczny. W celu ochrony walorów krajobrazowych i przyrodniczych zostaną zastosowane następujące propozycje dotyczące m.in: stosowanie ogrodzeń ażurowych bądź też pozostawienie odpowiednich otworów umożliwiających wchodzenie na teren elektrowni drobnej faunie (zające, chomiki, myszy itp.), zastosowanie elewacji stacji transformatorowej w stonowanych kolorach, podświetlenie terenu za pomocą „czujników” – nie będzie ciągłego oświetlenia. Planowany wariant Inwestorski zakłada wykonanie nasadzeń wzdłuż południowego fragmentu ogrodzenia działki nr 137/1 oraz na odcinku ok. 100 m po jej zachodnim fragmencie, łącznie ok. 270 m. Do nasadzeń wykorzystane zostaną rodzime gatunki drzew lub krzewów.

Planowana inwestycja zlokalizowana jest poza obszarami Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000. Najbliżej zlokalizowany obszar Natura 2000 - Niecka Skaliska PLH280049 znajduje się w odległości ok. 6 km od planowanego przedsięwzięcia. Biorąc pod uwagę rodzaj, charakter oraz skalę oddziaływania, planowane przedsięwzięcie nie wpłynie negatywnie na ten obszar Natura 2000, ponieważ nie doprowadzi do zniszczenia lub uszczuplenia siedlisk przyrodniczych, a także siedlisk gatunków stanowiących przedmioty ochrony tego obszaru Natura 2000. Przedmiotowa inwestycja znajduje się poza granicami korytarzy ekologicznych. Obszar przeznaczony pod posadowienie zaplanowanej instalacji fotowoltaicznej jest terenem użytkowanym rolniczo, stanowi on pastwisko dla krów, co sprawia, że nie posiada on wysokich walorów przyrodniczych. Teren objęty przedsięwzięciem odznacza się całkowicie antropogenicznym charakterem pod względem siedliskowo - roślinnym. Na projektowanym obszarze inwestycyjny jak i jego bezpośrednim sąsiedztwie występują niewielkie zastoiska z wodą porośnięte roślinnością (wierzbową i szuwarową). W ramach planowanego przedsięwzięcia nie zostaną one zniszczone czy zagospodarowane, pozostaną w stanie istniejącym. Przeprowadzana inwentaryzacja przyrodnicza wykazała, że teren pod planowaną inwestycję nie stanowi miejsca wyróżniającego się pod względem przyrodniczym, nie zidentyfikowano na nim występowania chronionych i rzadkich gatunków roślin oraz grzybów. W granicach terenu inwestycji nie występują również chronione siedliska przyrodnicze. Duża powierzchnia terenów otwartych, łąkowych występujących w granicach inwestycji, ale również terenów z zastoiskami z wodą i roślinności szuwarowej w zasięgu inwestycji jak i w jej otoczeniu inwestycji powoduje, że fauna bezkręgowców, zwłaszcza owadów jest stosunkowo bogata. Otwarte obszary łąkowe i rolne są miejscem występowania licznych bezkręgowców, przy czym na terenach tych dominują gatunki pospolite, spotykane na większości obszaru Polski. W obszarze objętym inwentaryzacją przyrodniczą stwierdzono występowanie 1 gatunku zwierząt bezkręgowych wymienionych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 roku w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt tj. trzmiel ziemny Bombus terrestris. Gatunek ten nie jest bezpośrednio zagrożony w związku z projektowaną inwestycją, gdyż występuje na terenach sąsiednich i ewentualnie ma możliwość przeniesienia się na tereny w otoczeniu inwestycji, a po realizacji przedsięwzięcia nadal będą mogły odnajdywać dogodne siedliska na jej terenie. W czasie wizji terenowych zaobserwowano kilka do kilkunastu osobników żab z grup zielonych oraz brunatnych. Teren inwestycyjny i jego najbliższe otoczenie nie stanowi cennego siedliska płazów. Osobniki były obserwowane na terenie działki inwestycyjnej głównie w okresie migracji. Żaby są gatunkami swobodnie poruszającym się po terenie, powszechnie występującymi na terenie całej Polski, objęte częściową ochroną gatunkową. Ponadto zastoiska z wodą zostały wyłączone z realizacji farmy fotowoltaicznej i wciąż będą mogły stanowić cenne siedlisko dla tej grupy zwierząt. W związku z czym realizacja inwestycji nie zagrozi ich lokalnej populacji, a na etapie eksploatacji ww. gatunki będą mogły swobodnie przemieszczać się po terenie farmy fotowoltaicznej z uwagi na ogrodzenie bez podmurówki i wolną przestrzeń od dolnego fragmentu ogrodzenia do powierzchni terenu. Na etapie budowy należy kontrolować ewentualne wykopy i w przypadku stwierdzenia herpetofauny należy ją uwolnić i przenieść poza obszar prowadzonych prac. Stwierdzone gatunki ptaków, zarówno w kontekście ich liczby, jak i rozmieszczenia czy statusu w naszym kraju należą do przeciętnych i są typowe dla krajobrazu rolniczego. W granicach działek przedsięwzięcia nie stwierdzono obecności gatunków rzadkich czy zagrożonych. Znaczna część zinwentaryzowanych gatunków ma swoje siedliska całkowicie poza terenem projektowanej zabudowy, a teren inwestycyjny stanowi miejsce przelotu czy żerowiska. Są to ptaki związane z siedliskami zadrzewionymi czy ściśle związanymi z zabudową zagrodową, a realizacja farmy fotowoltaicznej na terenach otwartych, nie stanowi dla tych gatunków zagrożenia utraty tych siedlisk. Ptaki obserwowane na obszarze badań w większości posiadają dogodne siedliska w otoczeniu planowanego przedsięwzięcia, w związku z czym realizacja przedsięwzięcia nie zagrozi zniszczeniem ich siedlisk i uszczupleniem areału lęgowego. Największy wpływ może zaznaczyć się na etapie budowy z uwagi na hałas i obecność pracowników, jednak prace będą realizowane etapowo i względnie na niewielkiej powierzchni. Realizacja farmy obejmować będzie wyłącznie tereny rolnicze – pastwisko. Są to tereny dość intensywnie eksploatowane przez człowieka w wyniku intensywnego wypasu krów. Tereny zarówno pod panelami, jak i w konstrukcji stanowi dogodne miejsce do bytowania przez awifaunę, a koszenie po 1 sierpnia zwiększy szansę wyprowadzenia lęgów. Ponadto w celu całkowitego wyeliminowania możliwości negatywnego oddziaływania inwestycji na ptaki, prace budowlane należy rozpocząć poza okresem lęgowym ptaków oraz kluczowym okresem rozrodu innych gatunków dziko występujących zwierząt, który trwa od 1 marca do 31 sierpnia z uwagi na możliwe zniszczenie lęgów i zakłóceń w rozrodzie. W czasie sezonu rozrodczego prace należy prowadzić pod nadzorem przyrodniczym. W wypadku stwierdzenia rozrodu, miejsce z gniazdem/rozrodem powinno być zabezpieczone przed zniszczeniem. Prace można przeprowadzić po zakończeniu lęgów/rozrodu i opuszczeniem terenu przez młode i uzyskaniu decyzji derogacyjnej. Teren planowanej inwestycji ze względu na swój otwarty charakter nie stanowią szczególnie cennej ostoi dla ssaków, tereny rolnicze są dla nich mało atrakcyjne. Spotkać tu można głównie gatunki typowe dla tego typu siedlisk i krajobrazów rolniczych, głównie występują tu gatunki łowne, nieobjęte ochroną gatunkową, typowe i liczne dla ekosystemów polnych, rolniczych i siedlisk polno-leśnych występujących powszechnie na terenie całej Polski.

Biorąc pod uwagę rolniczy charakter obszaru, obecny stan środowiska oraz zaproponowane w sentencji postanowienia działania minimalizujące, wpływ na lokalną faunę i florę nie będzie znacząco negatywny. Farma fotowoltaiczna nie spowoduje znaczącej bariery przestrzennej, ekologicznej, nie pogorszą się też znacznie warunki migracji zwierząt. Z uwagi na stosunkowo niewielki obszar większe zwierzęta mogą obejść ogrodzenie farmy, a mniejsze mogą swobodnie penetrować jej teren dzięki odpowiedniej wysokości ogrodzenia. Inwestor uwzględnił szereg rozwiązań minimalizujących oddziaływanie farmy fotowoltaicznej na zwierzęta poprzez zastosowanie ogrodzenia bez podmurówki. Siatka zostanie zawieszona na wysokości ok. 15-20 cm nad powierzchnią terenu nie stanowiąc bariery dla przemieszczania się drobnych zwierząt po terenie inwestycji. Dolna krawędź ogrodzenia zostanie wykonana, w taki sposób, aby zapobiec kaleczeniu zwierząt. Pozostawienie gruntu pod panelami jako teren biologicznie czynny, mimo zasłonięcia znacznej części powierzchni, umożliwi także wzrost liczebności owadów, w tym także chronionych trzmieli. Większa różnorodność bezkręgowców będzie z kolei korzystna dla owadożernych ptaków, nietoperzy i płazów, a z czasem prawdopodobnie także dla innych kręgowców. Należy przy tym pamiętać, aby nie podejmować działań zapobiegających rozwojowi roślin zielnych (np. pielenia i stosowania herbicydów). Koszenie powinno odbywać się po okresie 1 sierpnia tak aby porastające przedmiotowy teren rośliny mogły wydać nasiona co zwiększy bazę pokarmową dla owadów oraz niektórych grup ptaków, a co za tym idzie również dla innych gatunków ptaków i małych ssaków odżywających się owadami, koszenie powinno odbywać się od centrum w kierunku granic farmy fotowoltaicznej co umożliwi ucieczkę zwierzętom.

Należy jednak wskazać, że brak negatywnego oddziaływania stwierdzono przy założeniu, że inwestycja będzie realizowana zgodnie z założeniami ustawy o ochronie przyrody, która określa zakazy obowiązujące w stosunku do roślin, zwierząt oraz grzybów objętych ochroną gatunkową oraz jasno wskazuje, że wszelkie odstępstwa od wprowadzonych zakazów są możliwe jedynie po uzyskaniu zgody regionalnego dyrektora ochrony środowiska na podstawie:

· rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 09 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej grzybów (Dz. U. z 2014 r., poz. 1408),

· rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 09 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej roślin (Dz. U. z 2014 r., poz. 1409),

· rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz. U. z 2022 r., poz. 2083). W związku z powyższym przed wykonaniem jakichkolwiek prac, które będą się wiązały z niszczeniem siedlisk przyrodniczych, miejsc rozrodu i regularnego przebywania zwierząt, umyślnym zabijaniem osobników, wycinką drzew, zgodnie z art. 56 ustawy o ochronie przyrody należy każdorazowo wystąpić do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie z odpowiednim wnioskiem o wydanie stosownego zezwolenia na wykonanie czynności zabronionych.

Przewiduje się, że realizacja planowanej inwestycji nie będzie w sposób negatywny oddziaływała na klimat. Planowana instalacja nie jest związana z emisją gazów cieplarnianych (poza krótkotrwałą fazą realizacji), nie będzie wymagała również wycinki drzew i krzewów, która mogłaby prowadzić pośrednio do zwiększenia emisji tych gazów. Ponadto przedsięwzięcie będzie związane z wytwarzaniem energii elektrycznej, przyczyniając się do zmniejszenia skali antropogenicznego efektu cieplarnianego. Zastosowana konstrukcja w opisywanej elektrowni fotowoltaicznej jest wytrzymała i odporna na warunki atmosferyczne. Na obszarze lokalizacji przedsięwzięcia nie zachodzi zagrożenie wystąpienia katastrof naturalnych. Obszar nie jest położony w strefie zagrożenia powodziowego, w strefie zagrożonej możliwością wystąpienia osuwisk. Eksploatacja elektrowni fotowoltaicznej nie niesie ze sobą ryzyka wystąpienia poważnej awarii lub katastrofy. Instalacja wyposażona będzie w system bezpieczeństwa, umożliwiający automatyczne kontrolowanie procesu technologicznego i odłączenie wybranych obwodów w przypadku awarii. Ze względu na zakres oddziaływania oraz oddalenie przedmiotowej inwestycji od granic państw sąsiednich instalacja nie będzie wymagała przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko.

Biorąc zatem pod uwagę przeprowadzoną w toku postępowania ocenę oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko – analizę i ocenę wpływu inwestycji na środowisko, w tym na zdrowie ludzi, możliwości oraz sposobów zapobiegania i ograniczania negatywnego oddziaływania na środowisko, dokonaną w szczególności na podstawie zebranych danych i raportu oddziaływania na środowisko, jak również poprzez uzyskanie pozytywnego uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, Burmistrz Gołdapi uznał, że po zrealizowaniu przez Inwestora wszystkich warunków zawartych w przedłożonych dokumentach oraz niniejszej decyzji, planowane przedsięwzięcie będzie zgodne z wymaganiami przepisów o ochronie środowiska.

Niemniej jednak, zgodnie z art. 88 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli organ administracji architektoniczno – budowlanej uzna, że we wniosku o wydanie pozwolenia na budowę zostały dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, może stwierdzić o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i nałożyć na Inwestora obowiązek sporządzenia raportu, jednocześnie określając jego zakres.

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 ze zm.). Złożenie wniosku powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Złożenie wniosku o którym mowa w pkt 1 lub dokonanie zgłoszenia, może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie ww. decyzji, lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali przed upływem terminu o którym mowa w pkt 1 od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia zawarte w tej decyzji lub postanowieniu o którym mowa w art. 90 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia uwzględniającego informacje na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzje, o których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy ooś.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2023r. poz. 1094 ze zm.), jeżeli Organ administracji architektoniczno-budowlanej uzna, że we wniosku o wydanie pozwolenia na budowę zostały dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, może stwierdzić o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i nałożyć na inwestora obowiązek sporządzenia raportu ooś, jednocześnie określając jego zakres.

Od wydanej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem organu wydającego decyzję w terminie 14 dni od daty doręczenia.

Zgodnie z art. 127 KPA strony mogą w trakcie biegu terminu odwoławczego – zrzec się prawa do wniesienia odwołania doręczając organowi stosowne oświadczenie. Zrzeczenie się tego prawa przez ostatnią ze stron postępowania, czyni decyzję ostateczną i prawomocną.

Załączniki:

- charakterystyka planowanego przedsięwzięcia

- załącznik graficzny przedstawiający plan zagospodarowania działki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Otrzymują:

  1. Wnioskodawca
  2. a/a

Sprawę prowadzi A.Germaniuk, pok. 25, tel. 87 6156023

Do wiadomości:

  1. Strony postępowania wg rozdzielnika
  2. Starostwo Powiatowe w Gołdapi
  3. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie
  4. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gołdapi
  5. PGW Wody Polskie w Giżycku

BURMISTRZ GOŁDAPI

PLAC ZWYCIĘSTWA 14

19-500 GOŁDAP

 

GPO.6220.6.2022

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

Załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn. budowa instalacji fotowoltaicznej o mocy do 10MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz magazynami energii na działce nr 135, 137/1 w obrębie Juchnajcie, gm. Gołdap, powiat gołdapski, woj. warmińsko-mazurskie                                                                                                           

CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

 

Przedsięwzięcie polega na budowie instalacji fotowoltaicznej o mocy do 10 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz magazynami energii na działkach nr 135, 137/1 w obrębie Juchnajcie, gmina Gołdap, powiat gołdapski, woj. warmińsko – mazurskie. Ww. działki zajmują powierzchnię łącznie 13,0531 ha. Teren inwestycyjny przewidziany pod budowę farmy fotowoltaicznej nie obejmie całości działek. Pierwotnie Inwestor zaplanował, że przedmiotowa inwestycja będzie usytuowana maksymalnie na powierzchni do 9,15 ha. W przedłożonym do tutejszego organu uzupełnieniu wskazana został nowa koncepcja inwestycji uwzględniająca bufor 100 m od zbiorników wodnych (stawów), co spowodowało że powierzchnia inwestycji zmniejszyła się do 7,65 ha – co przedstawia załącznik graficzny do decyzji. Teren planowanej inwestycji jest aktualnie użytkowany rolniczo, stanowi on pastwisko dla krów. Inwestycja przewidziana jest na użytkach, na których grunty są złej jakości. Nie zostaną zabudowane użytki klas wyższych niż IV, a także tereny zabudowane czy zastoiska z wodą porośnięte zaroślami wierzbowymi. Realizacja przedsięwzięcia nie będzie wymagała także wycinki drzew i krzewów. W sąsiedztwie inwestycji zlokalizowana jest zabudowa zagrodowa, w której zamieszkuje właściciel (dzierżawca ww. gruntu).

 

W ramach inwestycji planuje się zainstalować do 30 000 szt. paneli fotowoltaicznych (ilość paneli zależna jest od mocy pojedynczego panelu, który ostatecznie zostanie ujęty w projekcie budowlanym, a później w projekcie wykonawczym). Moc zainstalowana w panelach lub moc magazynowa nie przekroczy 10 MW. Montaż stołów pod panele fotowoltaiczne nie wymaga kotwienia do betonowych fundamentów. Stoły zamontowane zostaną bezpośrednio w gruncie za pomocą stalowych ocynkowanych słupów palowanych na odpowiedniej głębokości. Zamiana prądu stałego wytworzonego w panelach fotowoltaicznych na prąd zmienny następować będzie w urządzeniach zwanych inwerterami (maksymalna przewidywana ilość wyniesie ok. 100 szt.), których szczegółowa moc oraz ilość zostanie odpowiednio dobrana na etapie projektu budowlanego. Dodatkowym niezbędnym elementem instalacji fotowoltaicznych są kontenerowe stacje transformatorowe wraz z rozdzielnicami do 10 szt. o łącznej mocy nieprzekraczającej 10 MW. Ponadto planuje się zastosowanie modułowych magazynów energii w celu częściowego magazynowania energii oraz oddawania jej do sieci w momentach największego zapotrzebowania do 10 szt. umożliwiających zmagazynowanie do 10 MW. Dla celów prawidłowego funkcjonowania magazynów energii niezbędne będą również stacje dwutransformatorowe w ilości do 5 szt. Planowany jest także całodobowy monitoring farmy z wykorzystaniem zakresu fal podczerwonych, przy jednoczesnym braku potrzeby stosowania całodobowego oświetlenia farmy. Powierzchnie paneli pokryte będą warstwą antyrefleksyjną, która ma za zadanie niwelowanie efektu odbicia promieni słonecznych.

 

 Etap realizacji inwestycji będzie związany z poruszaniem się po tym terenie samochodów dostawczych transportujących niezbędne materiały budowlane, samochodów osobowych transportujących pracowników, a także koparek i koparko-ładowarek służących do wykonania wykopów pod niektóre elementy instalacji. Roboty będą prowadzone przy minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko. Zaplecze budowy, składy materiałowe, miejsca postojowe będą zorganizowane w sposób zapewniający oszczędne korzystanie z terenu, na terenie przewidywanym do zajęcia pod planowane przedsięwzięcie. Przewiduje się, że oddziaływanie planowanej inwestycji na środowisko będzie niewielkie i związane przede wszystkim z etapem jej budowy, jak również z etapem jej ewentualnej likwidacji.

 

Faza realizacji i likwidacji planowanego przedsięwzięcia wiązać się będzie z okresowym wzrostem emisji spalin i zapylenia oraz poziomu hałasu spowodowanego pracami budowlano-montażowymi czy też ruchem pojazdów po terenie inwestycji. Hałas powstający na etapie budowy inwestycji jest hałasem zmiennym w czasie, okresowym, krótkotrwałym i ustąpi po zakończeniu robót. W celu ograniczenia uciążliwości hałasowej planuje się przeprowadzenie prac budowlanych oraz montażowych w porach dziennych, w godzinach 6:00–22:00. Źródłami emisji do powietrza będą pojazdy samochodowe i maszyny uczestniczące w pracach montażowych. Emisja wystąpi krótkotrwale, będzie niewielka i rozproszona oraz nie będzie w sposób istotny oddziaływać na otoczenie w zakresie ilości emitowanych substancji gazowych i pyłowych do powietrza. W trakcie realizacji przedsięwzięcia będą powstawały odpady związane z realizacją poszczególnych elementów składowych elektrowni fotowoltaicznej przede wszystkim związane z pracami budowlanymi. Wytwarzane w trakcie budowy odpady komunalne i budowlane będą składowane selektywnie w miejscach do tego przeznaczonych, a następnie przekazywane do wykorzystania lub unieszkodliwiania uprawnionemu odbiorcy. W czasie funkcjonowania elektrowni fotowoltaicznej mogą powstawać odpady związane z wykonywanymi pracami konserwacyjnymi. Odpady te niezwłocznie po wytworzeniu należy przekazywać do dalszego gospodarowania firmom posiadającym stosowne zezwolenia z zakresu gospodarki odpadami. Nie przewiduje się możliwości uprzedniego gromadzenia na terenie farmy wytworzonych odpadów.

 

W celu zminimalizowania negatywnych oddziaływań na wody powierzchniowe i podziemne w czasie budowy instalacji, należy chronić wody powierzchniowe oraz powierzchnię gruntu przed spływami zanieczyszczeń. Prace związane z wymianą olejów w użytkowanym sprzęcie oraz tankowanie pojazdów odbywać się będzie poza terenem przedmiotowej inwestycji, na terenie zabezpieczonym przed potencjalnym zanieczyszczeniem środowiska gruntowo-wodnego. W razie konieczności napraw bądź tankowania na terenie inwestycji, wykorzystane zostaną maty absorbujące, zapobiegające ewentualnym przeciekom substancji szkodliwych do gruntu. Plac budowy zostanie wyposażony w sorbenty do strącania zanieczyszczeń ropopochodnych (np. smarów i paliw) oraz syntetycznych (np. olejów). Na etapie realizacji inwestycji nie będą wytwarzane ścieki technologiczne, a powstające ścieki bytowe gromadzone będą w zamkniętych zbiornikach przenośnych toalet, które powinny być regularnie opróżniane przez specjalistyczną firmę.

 

Z uwagi na fakt, iż w związku z realizacją inwestycji zajdzie konieczność wykonywania wykopów na niewielkiej głębokości, to planuje się je realizować krótkimi odcinkami, bez odwodnienia (przy odpowiednich warunkach), dzięki czemu nie będzie zachodziło realne zagrożenie zanieczyszczenia wód gruntowych. Grunt z wykopów po montażu okablowania powinien zostać użyty do ich zasypania, przy czym warstwa próchnicza gleb powinna zostać zdeponowana oddzielnie i wykorzystana do kształtowania powierzchni terenu inwestycji. Wykopy należy w możliwie szybki sposób zasypywać, tak aby w miarę możliwości nie pozostawały one otwarte na noc. Jeżeli jednak zajdzie konieczność pozostawienia otwartych wykopów to należy zabezpieczyć je przed możliwością wpadania do nich zwierząt (np. płazów, drobnych ssaków). Przy braku takiej możliwości należy dokonywać systematycznych przeglądów takich miejsc z ewentualnym odłowem i wypuszczeniem uwięzionych zwierząt.

 

W trakcie funkcjonowania projektowana elektrownia będzie bezobsługowa. Przewiduje się jedynie prowadzenie okresowych prac konserwacyjnych, tj. mycie paneli czy koszenie trawy. Obecność obsługi będzie wymagana również w przypadku konieczności usunięcia awarii, przekonfigurowania i przeprogramowania sterowników lub wykonania czynności konserwacji i przeglądów okresowych aparatury elektroenergetycznej. Dodatkowo w okresach szczególnie śnieżnej zimy może dojść do konieczności mechanicznego oczyszczenia paneli fotowoltaicznych z zalegającego śniegu. Eksploatacja przedsięwzięcia w niewielkim stopniu będzie wymagała wykorzystania surowców w przypadku prac konserwacyjnych urządzeń technicznych. W niewielkim stopniu zużywana będzie woda do mycia paneli. Funkcjonowanie instalacji nie będzie wiązało się z powodowaniem znaczących emisji zanieczyszczeń do środowiska, zarówno w zakresie emisji gazów i pyłów do powietrza, emisji hałasu czy też ścieków. Praca ogniw fotowoltaicznych nie jest związana z emisją substancji do powietrza ani hałasem. W trakcie eksploatacji inwestycji jedynymi źródłami hałasu będą inwertery, stacje transformatorowe średniego napięcia oraz magazyny energii ze stacją dwutransformatorową. Poziom hałasu generowanego przez inwertery na maksymalnych obrotach wynosi nawet do 60 dB, a przy obciążeniu z jakim pracuje przez większość czasu jest to ok. 30 dB w odległości 1 m od urządzenia, wartości te są na poziomie tła akustycznego. W przypadku transformatorów SN/nN, i stacji dwutransformatorowej hałas przez nie generowany jest w dużym stopniu tłumiony i wygłuszany przez betonową stację, w której będzie się znajdować. Przy maksymalnym obciążeniu transformatora, poziom hałasu w odległości 1 metra od stacji wynosi ok. 55 dB. Magazyn energii to kontener metalowy o wysokości do 5 m zazwyczaj 3 m, w którym znajdują się zespoły baterii umożliwiających magazynowanie nadmiaru wyprodukowanej energii elektrycznej. Magazyny nie są trwale związane z gruntem. Wewnątrz magazynów znajdują się wentylatory o poziomie mocy akustycznej ok. 60 dB. Część magazynów energii posiada dodatkowo wentylatory także na dachu. Emisja z tych urządzeń nie jest źródłem ponadnormatywnego oddziaływania hałasu na środowisko i wynoszą ok. 75 dB.

 

Przedsięwzięcie nie będzie generować pól elektromagnetycznych oraz emitować ciepła, których poziom mógłby być szkodliwy dla środowiska, czy dla zdrowia ludzi. Na etapie eksploatacji elektrowni fotowoltaicznej źródłem promieniowania elektromagnetycznego będą: linie kablowe niskiego i średniego napięcia, inwertery, stacje transformatorowe nN/SN, magazyny energii, stacje dwutransformatorowe. Linie kablowe łączące panele fotowoltaiczne ze stacją transformatorową są to linie niskiego napięcia, które powszechnie stosuje się w gospodarstwach domowych. Kable energetyczne będą posiadały izolację i układane będą w wykopach zgodnie z obowiązującymi normami, co dodatkowo minimalizuje promieniowanie elektromagnetyczne. Transformator instalacji zostanie umieszczony w kontenerowej stacji transformatorowej, która zapewnia dostęp do urządzenia jedynie służbom serwisowym i która stanowi dodatkową barierę dla pola elektromagnetycznego. Magazyny energii, będą obudowane szczelnym kontenerem. Linie średniego napięcia generują pole elektromagnetyczne, którego poziom jest na tyle niski, że również nie stanowi zagrożenia dla środowiska.

 

Wykorzystywane w trakcie eksploatacji maszyny i pojazdy będą sprawne technicznie, co zminimalizuje ryzyko zanieczyszczenia gruntu substancjami ropopochodnymi. W przypadku zastosowania transformatorów tzw. olejowych, będą one wyposażone w szczelną misę olejową, będącą w stanie pomieścić 100 % objętości oleju w przypadku awarii, co pozwoli na ochronę środowiska gruntowo-wodnego przed zanieczyszczeniem. Inwestor planuje okresowe mycie paneli (jeśli zajdzie taka konieczność), do 2 razy w roku. Panele fotowoltaiczne powinny być myte przy wykorzystaniu jedynie wody i szczotki, ewentualnie myjki ciśnieniowej. Woda wykorzystana do mycia będzie czysta, bez wykorzystania środków chemicznych. Na terenie planowanej inwestycji nie będzie odbywał się pobór wody, nie będą powstawały ścieki socjalno-bytowe.

 

Inwestor wskazał, że na terenie zamierzenia inwestycyjnego nie ma usytuowanych naturalnych zbiorników wodnych, a jednie występują zagłębienia porośnięte zaroślami wierzbowymi z okresowo występującą wodą. Niemniej jednak Inwestor zgodnie z przedstawioną koncepcją do raportu ooś odsunął się od tych obszarów, pozostawiając je w stanie nienaruszonym.

 

Maksymalna wysokość instalacji nie będzie przekraczać w najwyższym punkcie 4 metrów. W celu ochrony walorów krajobrazowych i przyrodniczych zostaną zastosowane następujące propozycje dotyczące m.in: stosowanie ogrodzeń ażurowych bądź też pozostawienie odpowiednich otworów umożliwiających wchodzenie na teren elektrowni drobnej faunie (zające, chomiki, myszy itp.), zastosowanie elewacji stacji transformatorowej w stonowanych kolorach, podświetlenie terenu za pomocą „czujników” – nie będzie ciągłego oświetlenia. Planowany wariant Inwestorski zakłada wykonanie nasadzeń wzdłuż południowego fragmentu ogrodzenia działki nr 137/1 oraz na odcinku ok. 100 m po jej zachodnim fragmencie, łącznie ok. 270 m. Do nasadzeń wykorzystane zostaną rodzime gatunki drzew lub krzewów.

 

Zastoiska z wodą zostały wyłączone z realizacji farmy fotowoltaicznej i wciąż będą mogły stanowić cenne siedlisko dla tej grupy zwierząt. W związku z czym realizacja inwestycji nie zagrozi ich lokalnej populacji, a na etapie eksploatacji ww. gatunki będą mogły swobodnie przemieszczać się po terenie farmy fotowoltaicznej z uwagi na ogrodzenie bez podmurówki i wolną przestrzeń od dolnego fragmentu ogrodzenia do powierzchni terenu. Na etapie budowy należy kontrolować ewentualne wykopy i w przypadku stwierdzenia herpetofauny należy ją uwolnić i przenieść poza obszar prowadzonych prac. Stwierdzone gatunki ptaków, zarówno w kontekście ich liczby, jak i rozmieszczenia czy statusu w naszym kraju należą do przeciętnych i są typowe dla krajobrazu rolniczego. Prace budowlane będą realizowane etapowo i względnie na niewielkiej powierzchni. Realizacja farmy obejmować będzie wyłącznie tereny rolnicze – pastwisko. Tereny zarówno pod panelami, jak i w konstrukcji stanowi dogodne miejsce do bytowania przez awifaunę, a koszenie po 1 sierpnia zwiększy szansę wyprowadzenia lęgów. Ponadto w celu całkowitego wyeliminowania możliwości negatywnego oddziaływania inwestycji na ptaki, prace budowlane należy rozpocząć poza okresem lęgowym ptaków oraz kluczowym okresem rozrodu innych gatunków dziko występujących zwierząt, który trwa od 1 marca do 31 sierpnia z uwagi na możliwe zniszczenie lęgów i zakłóceń w rozrodzie. W czasie sezonu rozrodczego prace należy prowadzić pod nadzorem przyrodniczym. W wypadku stwierdzenia rozrodu, miejsce z gniazdem/rozrodem powinno być zabezpieczone przed zniszczeniem. Prace można przeprowadzić po zakończeniu lęgów/rozrodu i opuszczeniem terenu przez młode i uzyskaniu decyzji derogacyjnej.

 

Inwestor uwzględnił szereg rozwiązań minimalizujących oddziaływanie farmy fotowoltaicznej na zwierzęta poprzez zastosowanie ogrodzenia bez podmurówki. Siatka zostanie zawieszona na wysokości ok. 15-20 cm nad powierzchnią terenu nie stanowiąc bariery dla przemieszczania się drobnych zwierząt po terenie inwestycji. Dolna krawędź ogrodzenia zostanie wykonana, w taki sposób, aby zapobiec kaleczeniu zwierząt. Pozostawienie gruntu pod panelami jako teren biologicznie czynny, mimo zasłonięcia znacznej części powierzchni, umożliwi także wzrost liczebności owadów, w tym także chronionych trzmieli. Większa różnorodność bezkręgowców będzie z kolei korzystna dla owadożernych ptaków, nietoperzy i płazów, a z czasem prawdopodobnie także dla innych kręgowców. Należy przy tym pamiętać, aby nie podejmować działań zapobiegających rozwojowi roślin zielnych (np. pielenia i stosowania herbicydów). Koszenie powinno odbywać się po okresie 1 sierpnia tak aby porastające przedmiotowy teren rośliny mogły wydać nasiona co zwiększy bazę pokarmową dla owadów oraz niektórych grup ptaków, a co za tym idzie również dla innych gatunków ptaków i małych ssaków odżywających się owadami, koszenie powinno odbywać się od centrum w kierunku granic farmy fotowoltaicznej co umożliwi ucieczkę zwierzętom.

 

Należy jednak wskazać, że brak negatywnego oddziaływania stwierdzono przy założeniu, że inwestycja będzie realizowana zgodnie z założeniami ustawy o ochronie przyrody, która określa zakazy obowiązujące w stosunku do roślin, zwierząt oraz grzybów objętych ochroną gatunkową oraz jasno wskazuje, że wszelkie odstępstwa od wprowadzonych zakazów są możliwe jedynie po uzyskaniu zgody regionalnego dyrektora ochrony środowiska na podstawie:

· rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 09 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej grzybów (Dz. U. z 2014 r., poz. 1408),

· rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 09 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej roślin (Dz. U. z 2014 r., poz. 1409),

· rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz. U. z 2022 r., poz. 2083). W związku z powyższym przed wykonaniem jakichkolwiek prac, które będą się wiązały z niszczeniem siedlisk przyrodniczych, miejsc rozrodu i regularnego przebywania zwierząt, umyślnym zabijaniem osobników, wycinką drzew, zgodnie z art. 56 ustawy o ochronie przyrody należy każdorazowo wystąpić do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie z odpowiednim wnioskiem o wydanie stosownego zezwolenia na wykonanie czynności zabronionych.

 

Niemniej jednak, zgodnie z art. 88 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli organ administracji architektoniczno – budowlanej uzna, że we wniosku o wydanie pozwolenia na budowę zostały dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, może stwierdzić o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i nałożyć na Inwestora obowiązek sporządzenia raportu, jednocześnie określając jego zakres.