Aktualności

Wtorek, 4 lutego 2025

GPO.6220.11.2024 decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach - budowa przebudowa dróg wewnętrznych Rożyńsk Mały

Gołdap, 27 stycznia 2025 r.

BURMISTRZ GOŁDAPI

PLAC ZWYCIĘSTWA 14

19-500 GOŁDAP

GPO.6220.11.2024

DECYZJA nr 2/2025

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 572) art. 71 ust. 1 i 2 pkt.2, art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 84 i 85 ust. 1 i 2 pkt. 2 ustawy z dnia      3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 z późn. zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku Gminy Gołdap reprezentowanej przez Jarosława Duchnowskiego oraz po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gołdapi, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Dyrektora Zarządu Zlewni w Giżycku

orzekam

  1. brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa i przebudowa dróg wewnętrznych w miejscowości Rożyńsk Mały o długości ok. 1,27 km, planowanych do realizacji na terenie gminy Gołdap, powiat gołdapski, woj. warmińsko-mazurskie”
  2. warunki i wymagania dotyczące planowanego przedsięwzięcia w następującym zakresie:
  • prace budowlane i czynności powodujące hałas w tym transport – należy realizować w porze dziennej, tj. w godzinach 7:00-17:00,
  • prace budowlane wykonywać przy wykorzystaniu nowoczesnych maszyn o niskiej emisji hałasu,
  • przy realizacji inwestycji użytkować sprzęt sprawny technicznie aby zapobiec przedostawaniu się zanieczyszczeń do środowiska,
  • na terenie budowy znajdować się będzie niezbędna ilość substancji służących do neutralizacji ewentualnych zanieczyszczeń podłoża terenu substancjami ropopochodnymi. W sytuacji wystąpienia wycieku związków ropopochodnych, podczas awarii sprzętu budowlanego, zanieczyszczona gleba powinna być bezzwłocznie zbierana i przekazywana uprawnionym podmiotom w celu unieszkodliwienia,
  • w ramach planowanej inwestycji przewiduje się usunięcie 36 sztuk drzew, w związku z czym należy wykonać nasadzenia kompensacyjne w liczbie min. 40 sztuk drzew z gatunków rodzimych (np. lipa drobnolistna, dąb szypułkowy) o obwodach pni 10-12 cm mierzonych na wys. min. 1,5 m. 
  • odpady powstające w trakcie budowy gromadzić selektywnie, w wyznaczonych miejscach, w zamykanych, szczelnych pojemnikach na odpady, wykonanych z materiałów odpornych na działanie substancji w nich zawartych oraz w sposób uniemożliwiający mieszanie się odpadów i sukcesywnie przekazywać uprawnionym podmiotom posiadającym stosowne uprawnienia,
  • gospodarowanie odpadami na wszystkich etapach inwestycji (realizacji, eksploatacji i likwidacji), prowadzić, w sposób wykluczający możliwość ich negatywnego oddziaływania na środowisko, w tym w sposób zabezpieczający środowisko gruntowo-wodne przed ewentualnymi zanieczyszczeniami, odpady gromadzić selektywnie i przekazywać w pierwszej kolejności do odzysku podmiotom posiadającym wymagane prawem zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi utrzymani porządku i czystości w gminie. Ponadto odpady należy przechowywać w miejscach zabezpieczonych przed dostępem dla osób postronnych i przed opadami atmosferycznymi, w sposób uniemożliwiający przedostanie się do gruntu                              i ewentualnych wycieków,
  • realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia powinna być zgodna z przepisami odrębnymi a w szczególności przepisami z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 54 z późn. zm.), Ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 757) oraz ustawy z dnia14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1587),
  • inwestor powinien przyjąć takie rozwiązania techniczne, technologiczne i organizacyjne, które zagwarantują dotrzymanie standardów jakości środowiska poza terenem inwestycji do której Inwestor posiada tytuł prawny i jednocześnie tożsame będą z rozwiązaniami i parametrami technicznymi, technologicznymi i organizacyjnymi przedsięwzięcia zawartymi w charakterystyce przedsięwzięcia stanowiącej załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz uwzględniać będą warunki określone w pkt.II

III. Ustalić charakterystykę planowanego przedsięwzięcia, zawartą w załączniku do niniejszej decyzji, stanowiącym jej integralną część.

UZASADNIENIE

14 października 2024 r. Gmina Gołdap, wystąpiła z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa i przebudowa dróg wewnętrznych w miejscowości Rożyńsk Mały o długości ok. 1,27 km, planowanych do realizacji na terenie gminy Gołdap, powiat gołdapski, woj. warmińsko-mazurskie”.

Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt. 4 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2373 z późn. zm.) stwierdzono, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Burmistrz Gołdapi.

Ustalono, że analizowane przedsięwzięcie należy do grupy przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 62, rozporządzenia Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), tym samym ww. przedsięwzięcie należało zaliczyć do grupy mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

W toku prowadzonego postępowania, na podstawie art. 64 ust. 1 i 3 ww. ustawy, Burmistrz Gołdapi wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gołdapi, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Giżycku o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu oddziaływania na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia, przekazując jednocześnie niezbędne załączniki.

Organy właściwe do zaopiniowania, wyraziły swoje stanowiska:

- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie – postanowieniem z dnia 13.12.2024 r. wyraził opinię że nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko - znak WOOŚ.4220.466.2024.MK.2,

- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie – opinią z dnia 23.12.2024 r. (wpływ do UM 31.12.2024r.) nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko - znak BG.ZZŚ.4901.210.2024.MK

 - Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny  - opinią z dnia 06.11.2024 r. stwierdził że nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko – znak ZNS.9022.1.27.2024,

Na podstawie złożonego wniosku, opinii instytucji uzgadniających, a w szczególności zgodnie z treścią dołączonej karty informacyjnej przedsięwzięcia, sporządzonej przez mgr inż. Sylwię Galińską, ustalono, że:

Przedsięwzięcie polega na budowie i przebudowie dróg gminnych wewnętrznych wraz z montażem niezbędnego oznakowania drogi. Obszar objęty opracowaniem zlokalizowany jest w centralnej części miejscowości Różyńsk Mały, w gminie Gołdap. Aktualnie drogi mają szerokość wahającą się od 3,0 m do 4,5 m i w większości wykonane są z nawierzchni żwirowej w złym stanie technicznym, a na odcinku o dł. ok. 100 m z płyt żelbetowych o szer. ok. 3,0 m (przewidzianych do rozbiórki). Projektowany do przebudowy odcinek przebiega przez tereny rolne i tereny częściowo zabudowane (kilka budynków jednorodzinnych i gospodarczych). Natężenie ruchu na przedmiotowym odcinku jest niewielkie i związane głównie z ruchem pojazdów gospodarczych.

Na planowanym do przebudowy odcinku dróg występują dwie kolizje z istniejącymi słupami energetycznymi oraz linią napowietrzną, przewidziane do usunięcia. W ramach planowanej inwestycji przewiduje się usunięcie 36 sztuk drzew, głównie z gatunku brzoza brodawkowata, 4 sztuki świerka pospolitego, 2 sosny zwyczajne oraz 1 klon zwyczajny. Wszystkie drzewa mają obwód pnia mierzony na wysokości 130 cm poniżej 100 cm. Pierśnice drzew wahają się w przedziale od 21 cm do 98 cm. Usunięcie ww. drzew jest konieczne w celu dostosowania szerokości dróg do wymaganych prawem minimalnych parametrów. Dodatkowo, niektóre z drzew zlokalizowane są bezpośrednio przy jezdni, co stwarza niebezpieczeństwo dla istniejącego ruchu drogowego.

W ramach inwestycji zaprojektowano poprawę istniejącego systemu odwodnienia poprzez udrożnienie istniejących zamulonych rowów przydrożnych odprowadzających wodę do naturalnych cieków i zbiorników wodnych przy pomocy urządzeń mechanicznych. Istniejące rowy są w złym stanie technicznym. Ponadto, istniejący przepust pod drogą nie spełnia wymagań technicznych, dlatego przewidziano jego wymianę na przepust z rur o średnicy 500 mm wykonany z materiału PEHD lub PP. Ze względu na duże spadki podłużne w środkowym fragmencie opracowania, na dnie rowu, na odcinku od km ok. 0+560 do km ok. 0+640 należy wykonać palisadę drewnianą z narzutem kamiennym o frakcji >63 mm w celu wyhamowania spływu wód opadowych i roztopowych.

Projekt przewiduje wykonanie nawierzchni dróg z mieszanki mineralno-bitumicznej o następujących szacunkowych długościach:

 szer. 4,5 m na odcinku o dł. ok. 320 mb,

 szer. 4,0 m na odcinku o dł. ok. 160 mb,

 szer. 3,5 m na odcinku o dł. ok. 740 mb.

Nawierzchnia drogi z kostki brukowej betonowej o gr. 8 cm przewidziana jest do wykonania na odcinku o dł. ok. 80 mb. Ponadto, w ramach planowanej inwestycji zaprojektowano:

 ustawienie oznakowania pionowego,

 wykonanie niezbędnych zjazdów o nawierzchni bitumicznej i nawierzchni z kruszywa łamanego,

 wykonanie nowej linii oświetleniowej, obejmującej ok. 40 słupów oświetleniowych z wysięgnikiem i oprawami ze źródłem światła LED,

 wykonanie kanału technologicznego wraz ze studniami SK-1 lub 2,

 wykonanie kanału deszczowego z rur PP lub PVC o średnicy 315 mm wraz ze studniami betonowymi, wpustami zlokalizowanymi na działkach o nr: 104, 105, 106 i 107 wraz z separatorem i wylotem do projektowanego rowu,

 wykonanie wpustów kanalizacji deszczowej wraz z przykanalikami o średnicy 200 mm z rur PP lub PVC na ww. działkach,

 usunięcie kolizji z istniejącą infrastrukturą podziemną i naziemną.

Na etapie realizacji inwestycji przewiduje się oszczędne korzystanie z terenu oraz zabezpieczenie środowiska gruntowo-wodnego przed wyciekami substancji ropopochodnych (np. wyposażenie zaplecza budowy w środki sorpcyjne). Pozyskana podczas prac ziemnych warstwa humusu zostanie zagospodarowana do odbudowy zieleni. Nadmiar ziemi z wykopów będzie wykorzystany do niwelacji terenu lub zdeponowany w miejscu wskazanym przez inwestora w celu gospodarczego wykorzystania. Ścieki socjalno-bytowe z zaplecza budowy będą odprowadzane do szczelnych zbiorników bezodpływowych (TOY TOY), których zawartość będzie usuwana przez uprawnione podmioty. Teren budowy będzie systematycznie porządkowany w trakcie prowadzonych prac budowlanych, a po zakończeniu budowy teren zostanie przywrócony do stanu pierwotnego. Za właściwe gospodarowanie odpadami wytworzonymi w trakcie budowy będzie odpowiedzialny wykonawca robót budowlanych. Odpady komunalne wytwarzane przez pracowników budowy będą codziennie we własnym zakresie zabezpieczane i wywożone przez wykonawcę, a następnie przekazywane do odzysku lub unieszkodliwiania uprawnionym do tego podmiotom.

Faza realizacji planowanego przedsięwzięcia wiązać się będzie z okresowym wzrostem emisji spalin, poziomu hałasu oraz zapylenia spowodowanego pracą sprzętu budowlanego (m.in.: koparka, równiarka, walec) oraz ruchem pojazdów (dowożących materiały budowlane – brak magazynowania na placu budowy) po terenie inwestycji. W celu ich zminimalizowania wszystkie roboty budowlane będą wykonywane przy pomocy sprawnych technicznie maszyn i urządzeń. Na wielkość uciążliwości akustycznej wpływ będzie mieć czas realizacji procesu inwestycyjnego i ilość pracujących maszyn i urządzeń. W związku z powyższym, prace budowlane będą wykonywane tylko w godzinach dziennych, tj. od 7:00 do 17:00 oraz w miarę możliwości urządzenia emitujące hałas o dużym natężeniu nie powinny pracować jednocześnie. Przewiduje się, że zasięg uciążliwości powodowanych w fazie realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia ograniczy się do najbliższego otoczenia, a emisja substancji zanieczyszczających oraz hałasu będzie miała charakter krótkoterminowy i ustanie wraz z zakończeniem prac budowlanych.

Przebudowa istniejących dróg bez zmiany ich przebiegu i podstawowych parametrów, nie spowoduje gwałtownego wzrostu natężenia ruchu. Poprawa stanu technicznego nawierzchni spowoduje przywrócenie jej równości podłużnej i poprzecznej. Przełoży się to bezpośrednio na zmniejszenie emisji hałasu, wibracji i spalin od przejeżdżających samochodów. Zastosowana technologia wykonania nawierzchni sprawi, iż po zrealizowaniu przedsięwzięcia komfort użytkowników dróg podniesie się w stopniu znacznym. Równość nawierzchni podniesie również bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Podczas eksploatacji przebudowywanych dróg, wody opadowe i roztopowe będą odprowadzane tak jak dotychczas na teren przyległy oraz do przydrożnych istniejących rowów o powierzchni trawiastej, pełniących funkcję rozsączająco - odparowującą. Powierzchnie te, pod warunkiem ich prawidłowej eksploatacji i systematycznej konserwacji (koszenie trawy) będą jednocześnie funkcjonować jako oczyszczające spływy deszczowe, wykorzystując naturalne procesy samooczyszczania. Dodatkowo, na odcinku od km 0+000 do km 0+268 oraz od km 0+770 do km ok. 0+888,31 odwodnienie drogi odbywać się będzie za pomocą nowo projektowanych wpustów deszczowych do nowo projektowanej sieci kanalizacji deszczowej wraz z jej odprowadzeniem przez separator do istniejącego rowu na dz. nr 29/49.

Przebudowa dróg gminnych przyczyni się do zahamowania negatywnych zmian klimatu. Poprawa parametrów technicznych dróg wpłynie na poprawę warunków przejazdu pojazdów mechanicznych, przyczyni się do poprawy płynności ruchu, ograniczenia hałasu, obniżenia poziomu unoszących się pyłów, wpłynie na obniżenie zużycia paliwa i emisji spalin. W konsekwencji oznacza to zmniejszenie ilości wprowadzanych do środowiska substancji szkodliwych mogących negatywnie wpływać na zmiany klimatyczne. Niektóre klęski żywiołowe takie jak susze, pożary, burze, silne wiatry, opady śniegu nie stanowią zagrożenia dla inwestycji drogowej. Konstrukcja dróg zostanie zaprojektowana z materiałów odpornych na występowanie znacznych różnic temperatury (fale upałów i mrozów). Sposób realizacji i eksploatacji przebudowywanych dróg został tak dobrany, aby były one optymalnie dostosowane do postępujących zmian klimatu oraz by nie powodowały zwiększenia wrażliwości elementów środowiska na zmiany klimatu.

Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze dorzecza Pregoły dla którego opracowano Plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Pregoły, przyjęty rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 29 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Pregoły (Dz. U. z 2023 r. poz. 207).

Przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na: obszarach wybrzeży i środowiska morskiego, obszarach górskich lub leśnych, obszarach wodno-błotnych, innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliskach łęgowych oraz ujściach rzek, w strefach ochronnych ujęć wód, obszarach przylegających do jezior, obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej.

Przedmiotowe przedsięwzięcie na całym odcinku objętym opracowaniem znajduje się w granicach Obszaru Chronionego Krajobrazu Doliny Gołdapy i Węgorapy. Usunięcie drzew na przedmiotowym terenie nie doprowadzi do uszczerbku przyrodniczo-krajobrazowego w strukturze lokalnego krajobrazu. W obrębie planowanych do usunięcia drzew nie stwierdzono występowania gatunków chronionych roślin i zwierząt. Dodatkowo, wycinka drzew przeprowadzona zostanie poza okresem lęgowym ptaków. Ponadto, w ramach niniejszej inwestycji zaplanowano nasadzenia kompensacyjne w liczbie min. 40 sztuk drzew z gatunków rodzimych (np. lipa drobnolistna, dąb szypułkowy) o obwodach pni 10-12 cm mierzonych na wys. min. 1,5 m.

Obszar, na którym realizowane będzie przedmiotowe przedsięwzięcie leży na terenie korytarza ekologicznego Puszcza Romincka-Warmia (KPn-6A). Jednakże, na przedmiotowym terenie nie stwierdzono tropów świadczących o kierunkowym przemieszczaniu się zwierząt.

Przebudowa wewnętrznych dróg gminnych nie wymaga naruszenia i przekształcenia siedlisk naturalnych, bądź półnaturalnych, a trasa przebiegu dróg nie ulegnie zmianie. Planowana inwestycja nie wpłynie na bioróżnorodność i utratę różnorodności gatunków, w tym gatunków chronionych. Przebudowa dróg nie spowoduje w żadnym stopniu zmiany przeznaczenia terenu objętego pasem drogowym a jedynie poprawi stan techniczny istniejącej nawierzchni, podniesie komfort jazdy i bezpieczeństwo ruchu kierowców, pieszych i rowerzystów. Biorąc pod uwagę środowisko przyrodnicze oraz bezpieczeństwo użytkowników drogi należy uznać, że proponowane rozwiązania projektowe są rozwiązaniami optymalnymi i uzasadnionymi.

Podczas realizacji inwestycji należy bezwzględnie przestrzegać przepisów dotyczących ochrony gatunkowej zawartych we właściwych rozporządzeniach oraz w ustawie o ochronie przyrody. Czynności zabronione w stosunku do chronionych gatunków roślin, grzybów i zwierząt określone są w ustawie o ochronie przyrody i mogą zostać podjęte wyłącznie po uzyskaniu stosownej decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie wydanej na podstawie tej ustawy. Wykonywanie ich bez zezwolenia lub wbrew jego warunkom podlega karze aresztu albo grzywny.

Planowane przedsięwzięcie nie ma powiązań z innymi przedsięwzięciami na obszarze, na który będzie oddziaływać i nie przewiduje się skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem. Charakter i skala przedsięwzięcia wskazuje na znikome ryzyko wystąpienia poważnej awarii i katastrofy budowlanej.

Podsumowując zebrane materiały w sprawie, a w szczególności wniosek Inwestora, kartę informacyjną przedsięwzięcia, biorąc pod uwagę uwarunkowania wymienione w art. 63. ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie(...), Burmistrz Gołdapi, po zapoznaniu się z uzyskanymi w toku postępowania, stanowiskami właściwych organów opiniujących, stwierdził, że całość zebranych dotychczas informacji, pozwala na określenie środowiskowych uwarunkowań, realizacji inwestycji, bez przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Burmistrz Gołdapi uznał, że po zrealizowaniu przez Inwestora wszystkich warunków zawartych niniejszej decyzji i charakterystyce przedsięwzięcia stanowiącej jej integralną część, planowane przedsięwzięcie będzie zgodne z wymaganiami przepisów o ochronie środowiska.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie daje podstaw do rozpoczęcia robót i realizacji inwestycji, wobec czego nie narusza praw skarżących (por. postanowienie NSA z dnia 6.07.2010r., II OZ 658/10, postanowienie NSA z dnia 14.05.2009r., II OSK 715/09, postanowienie NSA z dnia 1.02.2010r., II OZ 35/10).

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

  1. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 z późn. zm.). Złożenie wniosku powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
  2. Złożenie wniosku o którym mowa w pkt 1 lub dokonanie zgłoszenia, może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie ww. decyzji, lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali przed upływem terminu o którym mowa w pkt 1 od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia zawarte w tej decyzji lub postanowieniu o którym mowa w art. 90 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia uwzględniającego informacje na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
  3. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzje, o których mowa w art. 86. ustawy ooś.
  4. Zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, jeżeli Organ administracji architektoniczno-budowlanej uzna, że we wniosku o wydanie pozwolenia na budowę zostały dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, może stwierdzić o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i nałożyć na inwestora obowiązek sporządzenia raportu ooś, jednocześnie określając jego zakres.
  5. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
  6. Od wydanej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem organu wydającego decyzję w terminie 14 dni od daty doręczenia.

Załączniki:

- załącznik nr 1 - charakterystyka planowanego przedsięwzięcia

Otrzymują :    

  1. Wnioskodawca
  2. A/A

Sporządziła: A. Germaniuk – pok. 25, tel. 87 615 60 23

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gołdapi
  3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie w Giżycku
  4. Starostwo Powiatowe w Gołdapi
  5. Strony postępowania wg rozdzielnika

 

GPO.6220.11.2024                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Załącznik nr 1 do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn.: „Budowa i przebudowa dróg wewnętrznych w miejscowości Rożyńsk Mały o długości ok. 1,27 km, planowanych do realizacji na terenie gminy Gołdap, powiat gołdapski, woj. warmińsko-mazurskie”

CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA

Przedsięwzięcie polega na budowie i przebudowie dróg gminnych wewnętrznych wraz z montażem niezbędnego oznakowania drogi. Obszar objęty opracowaniem zlokalizowany jest w centralnej części miejscowości Różyńsk Mały, w gminie Gołdap.

Na planowanym do przebudowy odcinku dróg występują dwie kolizje z istniejącymi słupami energetycznymi oraz linią napowietrzną, przewidziane do usunięcia.

W ramach planowanej inwestycji przewiduje się usunięcie 36 sztuk drzew, głównie z gatunku brzoza brodawkowata, 4 sztuki świerka pospolitego, 2 sosny zwyczajne oraz 1 klon zwyczajny. Wszystkie drzewa mają obwód pnia mierzony na wysokości 130 cm poniżej 100 cm. Pierśnice drzew wahają się w przedziale od 21 cm do 98 cm. W obrębie planowanych do usunięcia drzew nie stwierdzono występowania gatunków chronionych roślin i zwierząt. Dodatkowo, wycinka drzew przeprowadzona zostanie poza okresem lęgowym ptaków. Ponadto, w ramach niniejszej inwestycji zaplanowano nasadzenia kompensacyjne w liczbie min. 40 sztuk drzew z gatunków rodzimych (np. lipa drobnolistna, dąb szypułkowy) o obwodach pni 10-12 cm mierzonych na wys. min. 1,5 m.

W ramach inwestycji zaprojektowano poprawę istniejącego systemu odwodnienia poprzez udrożnienie istniejących zamulonych rowów przydrożnych odprowadzających wodę do naturalnych cieków i zbiorników wodnych przy pomocy urządzeń mechanicznych. Ze względu na duże spadki podłużne w środkowym fragmencie opracowania, na dnie rowu, na odcinku od km ok. 0+560 do km ok. 0+640 należy wykonać palisadę drewnianą z narzutem kamiennym o frakcji >63 mm w celu wyhamowania spływu wód opadowych i roztopowych.

Projekt przewiduje wykonanie nawierzchni dróg z mieszanki mineralno-bitumicznej o następujących szacunkowych długościach:

 szer. 4,5 m na odcinku o dł. ok. 320 mb,

 szer. 4,0 m na odcinku o dł. ok. 160 mb,

 szer. 3,5 m na odcinku o dł. ok. 740 mb.

Nawierzchnia drogi z kostki brukowej betonowej o gr. 8 cm przewidziana jest do wykonania na odcinku o dł. ok. 80 mb. Ponadto, w ramach planowanej inwestycji zaprojektowano:

 ustawienie oznakowania pionowego,

 wykonanie niezbędnych zjazdów o nawierzchni bitumicznej i nawierzchni z kruszywa łamanego,

 wykonanie nowej linii oświetleniowej, obejmującej ok. 40 słupów oświetleniowych z wysięgnikiem i oprawami ze źródłem światła LED,

 wykonanie kanału technologicznego wraz ze studniami SK-1 lub 2,

 wykonanie kanału deszczowego z rur PP lub PVC o średnicy 315 mm wraz ze studniami betonowymi, wpustami zlokalizowanymi na działkach o nr: 104, 105, 106 i 107 wraz z separatorem i wylotem do projektowanego rowu,

 wykonanie wpustów kanalizacji deszczowej wraz z przykanalikami o średnicy 200 mm z rur PP lub PVC na ww. działkach,

 usunięcie kolizji z istniejącą infrastrukturą podziemną i naziemną.

Na etapie realizacji inwestycji przewiduje się oszczędne korzystanie z terenu oraz zabezpieczenie środowiska gruntowo-wodnego przed wyciekami substancji ropopochodnych (np. wyposażenie zaplecza budowy w środki sorpcyjne). Pozyskana podczas prac ziemnych warstwa humusu zostanie zagospodarowana do odbudowy zieleni. Nadmiar ziemi z wykopów będzie wykorzystany do niwelacji terenu lub zdeponowany w miejscu wskazanym przez inwestora w celu gospodarczego wykorzystania. Ścieki socjalno-bytowe z zaplecza budowy będą odprowadzane do szczelnych zbiorników bezodpływowych (TOY TOY), których zawartość będzie usuwana przez uprawnione podmioty. Teren budowy będzie systematycznie porządkowany w trakcie prowadzonych prac budowlanych, a po zakończeniu budowy teren zostanie przywrócony do stanu pierwotnego. Za właściwe gospodarowanie odpadami wytworzonymi w trakcie budowy będzie odpowiedzialny wykonawca robót budowlanych. Odpady komunalne wytwarzane przez pracowników budowy będą codziennie we własnym zakresie zabezpieczane i wywożone przez wykonawcę, a następnie przekazywane do odzysku lub unieszkodliwiania uprawnionym do tego podmiotom.

Wszystkie roboty budowlane należy wykonywać przy pomocy sprawnych technicznie maszyn i urządzeń. Na wielkość uciążliwości akustycznej wpływ będzie mieć czas realizacji procesu inwestycyjnego i ilość pracujących maszyn i urządzeń. W związku z powyższym, prace budowlane będą wykonywane tylko w godzinach dziennych, tj. od 7:00 do 17:00 oraz w miarę możliwości urządzenia emitujące hałas o dużym natężeniu nie powinny pracować jednocześnie. Przewiduje się, że zasięg uciążliwości powodowanych w fazie realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia ograniczy się do najbliższego otoczenia, a emisja substancji zanieczyszczających oraz hałasu będzie miała charakter krótkoterminowy i ustanie wraz z zakończeniem prac budowlanych.

Podczas eksploatacji przebudowywanych dróg, wody opadowe i roztopowe będą odprowadzane tak jak dotychczas na teren przyległy oraz do przydrożnych istniejących rowów o powierzchni trawiastej, pełniących funkcję rozsączająco - odparowującą. Powierzchnie te, pod warunkiem ich prawidłowej eksploatacji i systematycznej konserwacji (koszenie trawy) będą jednocześnie funkcjonować jako oczyszczające spływy deszczowe, wykorzystując naturalne procesy samooczyszczania. Dodatkowo, na odcinku od km 0+000 do km 0+268 oraz od km 0+770 do km ok. 0+888,31 odwodnienie drogi odbywać się będzie za pomocą nowo projektowanych wpustów deszczowych do nowo projektowanej sieci kanalizacji deszczowej wraz z jej odprowadzeniem przez separator do istniejącego rowu na dz. nr 29/49.

Konstrukcja dróg zostanie zaprojektowana z materiałów odpornych na występowanie znacznych różnic temperatury (fale upałów i mrozów). Sposób realizacji i eksploatacji przebudowywanych dróg został tak dobrany, aby były one optymalnie dostosowane do postępujących zmian klimatu oraz by nie powodowały zwiększenia wrażliwości elementów środowiska na zmiany klimatu.

Podczas realizacji inwestycji należy bezwzględnie przestrzegać przepisów dotyczących ochrony gatunkowej zawartych we właściwych rozporządzeniach oraz w ustawie o ochronie przyrody. Czynności zabronione w stosunku do chronionych gatunków roślin, grzybów i zwierząt określone są w ustawie o ochronie przyrody i mogą zostać podjęte wyłącznie po uzyskaniu stosownej decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie wydanej na podstawie tej ustawy. Wykonywanie ich bez zezwolenia lub wbrew jego warunkom podlega karze aresztu albo grzywny.