Informuję, że posiedzenie LVI Sesji Rady Miejskiej w Gołdapi odbędzie się w dniu 24 października 2014 r. o godz. 12,00 w sali konferencyjnej Urzędu.
Porządek posiedzenia
-
Otwarcie posiedzenia, stwierdzenie kworum
-
Przedstawienie porządku obrad
-
Przyjęcie protokołu z ostatniej sesji
-
Sprawozdanie Burmistrza o pracach w okresie międzysesyjnym
-
Informacja Przewodniczącego o bieżących pracach Rady
-
Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:
-
zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2014 – 2032
-
zmian budżetu na 2014 rok
-
określenia stawek kwotowych podatku od nieruchomości w 2015 roku
-
zwolnień w podatku od nieruchomości w 2015 roku
-
określenia wysokości dziennych stawek opłaty uzdrowiskowej
-
ustalenia wysokości i sposobu poboru opłaty targowej
-
przyjęcia Programu współpracy Gminy Gołdap z organizacjami oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2015
-
przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2015.
-
zmiany uchwały w/s ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych
-
zaopiniowania projektu planu aglomeracji Gołdap
-
Informacja na temat analizy oświadczeń majątkowych złożonych za 2013 rok
-
Informacja z realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2013/2014
-
Interpelacje radnych
-
Zapytania radnych
-
Zapytania i wnioski sołtysów i przewodniczących organów osiedli
-
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania zgłoszone na poprzednich sesjach lub w okresie międzysesyjnym
-
Wolne wnioski
-
Zamknięcie sesji
Projekty uchwał
files/fck/65/Uchwala_Projekt_WPF-_pazdziernik.pdf
files/fck/65/Uchwala_Nr_PROJEKT_-_zmiana_pazdziernik.pdf
UCHWAŁA Nr …................2014
Rady Miejskiej w Gołdapi
z dnia …................2014 r.
w sprawie określenia stawek kwotowych podatku od nieruchomości w 2015 roku
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 594, z późn. zm.), art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (t. j. Dz. U. z 2014 r., poz. 849), Obwieszczenia Ministra Finansów z dnia 7 sierpnia 2014 w sprawie górnych stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2015 r. (M. P. z 2014 r., poz 718) uchwala się, co następuje:
§ 1. Ustala się roczne stawki podatku od nieruchomości w wysokości:
1) od budynków lub ich części:
a) mieszkalnych lub ich części – 0,75 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej;
b) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 23,13 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej;
c) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym – 10,80 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej;
d) związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń – 4,70 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej;
e) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 7,77 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.
2) od budowli - 2% ich wartości określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 3 i ust. 3-7ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych;
3) od gruntów:
a) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków - 0,90 zł od 1m2 powierzchni;
b) pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych – 4,58 zł od 1 ha powierzchni;
c) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - 0,42 zł od 1 m2 powierzchni.
§ 2. Traci moc Uchwała Nr XLV/280/2013 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 26 listopada 2013 roku w sprawie określenia stawek kwotowych w podatku od nieruchomości w 2014 roku.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gołdapi.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r. i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Wojciech Hołdyński
Uzasadnienie
do projektu uchwały w sprawie określenia stawek podatku
od nieruchomości w 2015 r.
Stosownie do postanowień art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 594, z późn. zm.), do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach. Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (t. j. Dz. U. z 2014 r, poz. 849) Rada Miejska w Gołdapi corocznie ustala wysokość podatku od nieruchomości. Stawki kwotowe podatku od nieruchomości nie mogą przekroczyć maksymalnych stawek ustalonych dla poszczególnych przedmiotów opodatkowania. Górne granice stawek kwotowych określa minister właściwy do spraw finansów publicznych w drodze obwieszczenia. Stawki te ulegają corocznie zmianie na następny rok podatkowy w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Na podstawie komunikatu Prezesa GUS z 15 lipca 2014 roku opublikowanym w Monitorze Polskim z dnia 21 lipca 2014 r., poz. 575, wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu 2014 r. w stosunku do pierwszego półrocza 2013 r. wyniósł 100,4 (wzrost cen o 0,4%).
W projekcie niniejszej Uchwały zaproponowano przyjęcie górnych stawek podatku za wyjątkiem stawki od gruntów pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego.
UCHWAŁA Nr …................2014
Rady Miejskiej w Gołdapi
z dnia …................2014 r.
w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 594, z późn. zm.), art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (t. j. Dz. U. z 2014 r, poz. 849), uchwala się, co następuje:
§ 1. Zwalnia się od podatku od nieruchomości budynki, grunty lub ich części zajęte pod prowadzenie schronisk dla bezdomnych zwierząt.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gołdapi.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r. i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Wojciech Hołdyński
Uzasadnienie
do projektu uchwały w w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości
Stosownie do postanowień art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 594, z późn. zm.), do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach. Na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (t. j. Dz. U. z 2014 r., 849) rada gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe.
Ustawa o ochronie zwierząt z dnia 21 sierpnia 1997 roku, art. 11 ust. 1 i art. 11a (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 856, późn. zm) nakłada na gminy m.in. obowiązek zapewnianie opieki bezdomnym zwierzętom oraz ich wyłapywanie. Rada gminy wypełniając obowiązek, o którym mowa w art. 11 ust. 1, określa, w drodze uchwały, corocznie do dnia 31 marca, program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt. Gminy muszą albo mieć schroniska, albo umowę ze schroniskiem w innej gminie. Muszą także podpisać umowę z lekarzem weterynarii, która zobowiązywałaby go do opieki nad bezdomnymi zwierzętami. Ustawa nakazuje także samorządom wytypowanie właściciela gospodarstwa, który przyjmowałby zwierzęta gospodarskie odebrane hodowcom niespełniającym wymogów ustawy o ochronie zwierząt i podpisanie z nim umowy. Program, który stworzy gmina, musi być także skonsultowany ze społeczną organizacją, która zajmuje się ochroną zwierząt. Stworzenie kompleksowej opieki nad zwierzętami w w postaci utworzenia schroniska dla bezdomnych zwierząt rozwiązuje problem zapewnienia odpowiedniej opieki i warunków bytowych zwierzętom zgodnie z obowiązującymi przepisami.
W projekcie niniejszej Uchwały zaproponowano przyjęcie zwolnienia w podatku od nieruchomości za budynki, grunty lub ich części zajęte pod prowadzenie schronisk dla bezdomnych zwierząt.
UCHWAŁA Nr
Rady Miejskiej w Gołdapi
z dnia 2014 r.
w sprawie określenia wysokości dziennych stawek opłaty uzdrowiskowej
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 594 ze. zm.) oraz art. 48 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz gminach uzdrowiskowych ( t.j. Dz. U. z 2012 r. , poz. 651 z poźn. zm.) w związku z art.17 ust. 1a i art. 19 pkt.1 lit. d oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 849)w zw. Z obwieszczeniem Ministra Finansów z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2015 r. (M.P. 2014 r., poz. 718) uchwala się, co następuje:
§ 1.Ustala się dzienną stawkę opłaty uzdrowiskowej w wysokości 4,32 zł.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gołdapi.
§ 3. Traci moc uchwała Nr XLV/281/2013 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 26 listopada 2013 roku w sprawie określenia wysokości dziennych stawek opłaty uzdrowiskowej.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r. i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko- Mazurskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Wojciech Hołdyński
UZASADNIENIE
Obowiązek poboru opłaty uzdrowiskowej wynika z ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych. Ustawa określa ogólne zasady ustalania i poboru opłaty uzdrowiskowej. Na podstawie art. 19 pkt. 1 lit. d), Rada Miejska w drodze uchwały określa wysokość stawek dziennych opłaty uzdrowiskowej.
-
projekt -
UCHWAŁA NR
Rady Miejskiej w Gołdapi
z dnia 2014 r.
w sprawie ustalenia wysokości i sposobu poboru opłaty targowej
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.); art. 15 i 19 pkt. 1 lit. a i pkt. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (t. j. Dz. U. z 2014 r., poz. 849 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:
§ 1. 1. Ustala się dzienną stawkę opłaty targowej w wysokości 20,00 zł, z zastrzeżeniem ust.2.
2. Ustala się dzienną stawkę opłaty targowej przy sprzedaży obnośnej z ręki, kosza, skrzynki itp. (od osoby) w wysokości 4,50 zł.
§ 2. Terminem płatności opłaty targowej jest dzień, w którym prowadzona jest sprzedaż.
§ 3. 1. Zarządza się pobór opłaty targowej na targowisku miejskim w drodze inkasa.
2. Na inkasenta opłaty targowej wyznacza się Administrację Domów Mieszkalnych spółkę z o.o. w Gołdapi.
3. Inkasentowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości 1% odprowadzonych do gminy wpływów.
4. Inkasent, pobraną opłatę targową wpłaca w całości do kasy Urzędu Miejskiego w Gołdapi i rozlicza się z pobranych druków nie rzadziej niż raz w miesiącu.
§ 4. Opłatę targową od handlu prowadzonego w innych miejscach niż określone w ust. 1 wnosi dokonujący sprzedaży bezpośrednio do kasy Urzędu Miejskiego w Gołdapi.
§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gołdapi.
§ 6. Traci moc uchwała Nr XLV/283/2013 Rady Miejskiej z dnia 26 listopada 2013 roku w sprawie ustalenia wysokości i sposobu poboru opłaty targowej.
§ 7. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r. i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko- Mazurskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Wojciech Hołdyński
UZASADNIENIE
Obowiązek poboru opłaty targowej wynika z ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. Ustawa określa ogólne zasady ustalania i poboru opłaty targowej. Jednocześnie art. 19 pkt 1 w/w ustawy o podatkach i opłatach lokalnych uprawnia Radę Miejską do określenia zasad ustalania i poboru oraz terminów płatności i wysokości stawek opłaty targowej. Stosownie do przepisu art. 19 pkt 1 lit. a) tej ustawy stawka opłaty targowej nie może przekroczyć 767,68 zł dziennie.
Uchwała Nr …......../........./2014
Rady Miejskiej w Gołdapi
z dnia ….................................... 2014r.
w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Gołdap z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2015.
Działając na podstawie art. 5a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 1118 z późn. zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 594 z późn. zm.) Rada Miejska w Gołdapi uchwala co następuje:
§ 1.
1. Przyjmuje się ,,Program współpracy Gminy Gołdap z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2015”.
2. Program stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gołdapi.
§ 3.
Traci moc uchwała nr XLV/287/2013 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 26 listopada 2013r. w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Gołdap z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2014.
§ 4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Wojciech Hołdyński
Załącznik do uchwały nr
Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia
Program współpracy Gminy Gołdap z organizacjami pozarządowymi
oraz podmiotami , o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
na rok 2015.
Rozdział I
Informacje ogólne.
§ 1.
1. Ilekroć w Programie współpracy Gminy Gołdap z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2015 jest mowa o:
a) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2014, poz. 1118 z późn. zm.)
b) programie współpracy – rozumie się przez to Program Współpracy Gminy Gołdap z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2015;
c) dotacji – rozumie się przez to dotację w rozumieniu art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013, poz. 885 z późn. zm.);
d) organizacjach – rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
e) gminie – rozumie się przez to Gminę Gołdap;
f) urzędzie – rozumie się przez to Urząd Miejski w Gołdapi;
g) komisji – rozumie się przez to komisje konkursową ds. opiniowania ofert na realizację zadań publicznych.
2. Za realizację postanowień Programu odpowiadają:
a) Rada Miejska i jej komisje - w zakresie wytyczania polityki społecznej i finansowej, nawiązywania współpracy z organizacjami;
b) Burmistrz Gołdapi - w zakresie realizacji tej polityki, podejmowania współpracy z organizacjami, dysponowania środkami w ramach budżetu, decydowania o przyznaniu dotacji i innych form pomocy poszczególnym organizacjom.
c) Gminne jednostki organizacyjne i samorządowe instytucje kultury - w zakresie bieżącej współpracy z organizacjami.
d) Komisja konkursowa, zwana dalej ,,Komisją” w zakresie opiniowania wniosków o przyznanie dotacji lub innej formy pomocy.
e) Pełnomocnik Burmistrza d/s współpracy z organizacjami pozarządowymi zwany dalej "Pełnomocnikiem" – w zakresie koordynacji działań związanych z opracowaniem, realizacją i monitoringiem programu współpracy.
3. Podstawy prawne współpracy:
a) Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2014, poz. 1118 z późn.zm.).
b) Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013, poz. 885 z późn. zm.).
c) ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013r. poz. 594 z późn. zm.).
d) inne akty prawne regulujące realizację zadań w poszczególnych obszarach tematycznych programu.
Rozdział II
Cele, zakres przedmiotowy i ogólne postanowienia programu współpracy.
§ 2.
1. Cele główne programu współpracy to umacnianie demokratycznego ładu społecznego w środowisku lokalnym poprzez budowanie stabilnego partnerstwa pomiędzy samorządem a organizacjami, opartego na długotrwałej współpracy, służącego do lepszego rozpoznawania i zaspokajania potrzeb społecznych mieszkańców Gminy w sposób skuteczny i efektywny oraz zwiększenie efektywnej realizacji zadań Samorządu Gminy Gołdap na rzecz mieszkańców gminy.
2. Cele szczegółowe programu współpracy to:
a) tworzenie warunków do zwiększenia aktywności społecznej mieszkańców gminy,
b) zwiększenie wpływu sektora obywatelskiego na kreowanie polityki społecznej w gminie,
c) poprawa jakości życia mieszkańców, poprzez pełniejsze zaspokajanie potrzeb społecznych,
d) uzupełnienie działań oraz zadań gminy w zakresie nie objętym przez struktury samorządowe,
e) zwiększenie udziału mieszkańców w rozwiązywaniu lokalnych problemów,
f) promocja Gminy Gołdap,
g) zwiększenie wiedzy i świadomości instytucji publicznych, mieszkańców i innych podmiotów na temat roli i funkcjonowania sektora pozarządowego w gminie.
§ 3.
Przedmiot współpracy:
1. Zadania samorządu gminy określone w ustawie z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013r., poz. 594 z późn. zm.).
2. Zadania pożytku publicznego wymienione w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2014, poz. 1118 z późn. zm.)
3. Zadania określone w strategiach i programach przyjętych do realizacji przez Samorząd Gminy.
§ 4.
1. Gmina Gołdap realizuje zadania publiczne we współpracy z organizacjami na podstawie rocznego programu współpracy i działania te obejmują rok kalendarzowy 2015.
2. Program współpracy dotyczy organizacji pozarządowych oraz pomiotów, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzących swoją działalność na terenie Gminy Gołdap lub na rzecz jej mieszkańców (bez względu na siedzibę podmiotu).
Rozdział III
Zasady współpracy.
§ 5.
Współpraca z organizacjami odbywa się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności:
1.Zasada pomocniczości – oznacza to, że Gmina powierza organizacjom lub wspiera realizację zadań, a organizacje zapewniają ich wykonanie w sposób ekonomiczny, profesjonalny i terminowy.
2. Zasada suwerenności stron – oznacza to, że stosunki pomiędzy Gminą a organizacjami kształtowane będą z poszanowaniem wzajemnej autonomii i niezależności w swojej działalności statutowej.
3. Zasada partnerstwa – oznacza dobrowolną współpracę równoprawnych partnerów na warunkach określanych stosowną umową lub porozumieniem.
4. Zasada efektywności – polega na dążeniu do osiągnięcia możliwie najlepszych efektów w realizacji zadań publicznych.
5. Zasada uczciwej konkurencji i jawności - zakłada kształtowanie przejrzystych zasad współpracy opartych na równych, jawnych kryteriach wspierania organizacji pozarządowych. Zarówno gmina jak i
organizacje w trakcie udzielania dotacji oraz wydatkowania przyznanych środków publicznych działają zgodnie z prawem i dobrymi obyczajami.
Rozdział IV
Zakres i formy współpracy.
§ 6.
1. Współpraca będzie prowadzona w formach: finansowej i pozafinansowej.
2. Współpraca finansowa polega na realizacji zadań publicznych poprzez:
a) powierzenie zadania publicznego wraz z przekazaniem 100% kosztów całkowitych na realizację oferowanego zadania,
b) wspieranie zadania publicznego wraz z przekazaniem do 80% kosztów całkowitych na realizację oferowanego zadania.
3. Przy składaniu oferty na wsparcie realizacji zadania organizacja pozarządowa zapewnia wkład własny w formach: środków finansowych lub wycenionego wkładu osobowego stanowiący co najmniej
20% całkowitych kosztów zadania. Wkład osobowy może stanowić maksymalnie 10% wymaganego wkładu własnego organizacji.
4. Dotacje nie mogą być udzielone na:
a) przedsięwzięcia, które są dofinansowywane z budżetu Gminy lub jego funduszy celowych na podstawie odrębnych przepisów,
b) pokrycie deficytu zrealizowanych wcześniej przedsięwzięć,
c) zakup lub budowę budynków, lokali, zakup gruntów oraz środków transportu,
d) działalność gospodarczą podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego,
e) działalność polityczną i religijną.
5. Współpraca pozafinansowa odbywać się może poprzez następuje formy:
a) podejmowanie i prowadzenie bieżącej współpracy z organizacjami;
b) zawieranie porozumień i umów dotyczących wspólnej realizacji zadań i projektów;
c) pomoc w uzyskaniu lokalu lub gruntu z przeznaczeniem na działalność statutową organizacji;
d) udostępniania lokalu na spotkania organizacji oraz spotkania otwarte;
e) współpracę w pozyskiwaniu środków finansowych z innych źródeł;
f) organizowanie otwartych spotkań pomiędzy organizacjami a przedstawicielami samorządu oraz organizowanie konsultacji i szkoleń;
g) pomoc w nawiązywaniu kontaktów w skali lokalnej, ogólnopolskiej i międzynarodowej;
h) wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i współdziałania w celu zharmonizowania tych kierunków;
i) konsultowanie z organizacjami, odpowiednio do zakresu ich działania, projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;
j) konsultowanie projektów aktów normatywnych dotyczących sfery zadań publicznych, o której mowa w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z radami działalności pożytku
publicznego, w przypadku ich utworzenia przez właściwe jednostki samorządu terytorialnego;
k) tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji oraz przedstawicieli Gminy;
l) umowy o wykonanie inicjatywy lokalnej na zasadach określonych w ustawie;
m) umów partnerstwa określonych w ustawie z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;
n) promocję podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego w mediach;
o) obejmowaniu patronatem przez Burmistrza i Radę Miejską przedsięwzięć realizowanych przez organizacje pozarządowe.
6. We wszystkich formach współpracy, o których mowa w Programie obowiązuje zasada pisemności.
§ 7.
1. Gmina Gołdap w roku 2015 będzie wspierała organizacje w realizacji, w szczególności następujących zadań:
a) promocja gminy;
b) wypoczynek dzieci i młodzieży;
c) organizacja spotkań edukacyjnych dzieci i młodzieży;
d) pomoc materialna dla uczniów i studentów;
e) upowszechnianie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego poprzez organizację wydarzeń kulturalnych, artystycznych, spektakli, konkursów i wystaw;
f) rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
g) wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej;
h) rozwój sportu;
i) promocja i organizacja wolontariatu;
j) ratownictwo wodne;
k) działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
2. Zadanie realizowane ma być w roku 2015.
3. Szczegóły zadania określa oferta i umowa na realizację zadania.
Rozdział V
Wysokość środków przeznaczonych na realizację programu.
§ 8 .
1.Finansowanie zadań zleconych do realizacji organizacjom odbywa się w ramach budżetu Gminy na rok 2015.
2. Wysokość środków przeznaczonych na realizację zadań publicznych na rok 2015 w ramach Programu współpracy planowana jest w kwocie 320 000,00 zł i wynosi odpowiednio:
Lp. |
Rodzaj zadania |
Kwota planowana |
Tryb zlecania zadania |
1 |
Promocja gminy. |
147 000,00 zł |
Na podstawie uchwały nr V/29/11 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 1 marca 2011 r. w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu Gminy Gołdap podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku na realizację zadań publicznych innych niż wskazane ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposobu rozliczania dotacji oraz kontroli wykonania zleconych zadań. |
2 |
Wypoczynek dzieci i młodzieży |
5 000,00 zł |
Na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. |
3 |
Organizacja spotkań edukacyjnych dzieci i młodzieży. |
3 000,00 zł |
Na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. |
4 |
Pomoc materialna dla uczniów i studentów. |
30 000,00 zł |
Na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. |
5 |
Upowszechnianie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego poprzez organizację wydarzeń kulturalnych, artystycznych, spektakli, konkursów i wystaw. |
15 000,00 zł |
Na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. |
6 |
Rozwój wspólnot i społeczności lokalnych. |
18 000,00 zł |
Na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. |
7 |
Wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej. |
13 000,00 zł |
Na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. |
8 |
Rozwój sportu. |
74 000,00 zł |
Na podstawie uchwały nr VI/37/11 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 29 marca 2011 r.w sprawie określenia warunków i trybu finansowania zadania własnego Gminy Gołdap w zakresie tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi sportu. |
9 |
Promocja i organizacja wolontariatu. |
5 000,00 zł |
Na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. |
10 |
Ratownictwo wodne. |
5 000,00 zł |
Na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. |
11 |
Działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32 ustawy |
5 000,00 zł |
Na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. |
3. Wymienione w pkt. 2 kwoty są kwotami orientacyjnymi. Ostateczna wysokość środków na realizację poszczególnych działań określona zostanie przez Radę Miejską w uchwale budżetowej.
Rozdział VI
Sposób realizacji programu.
Zlecanie realizacji zadań.
§ 9 .
1. Zlecanie realizacji zadań publicznych następuje w wyniku otwartego konkursu ofert.
2. Szczegółową procedurę zlecania realizacji zadań określa Burmistrz w formie zarządzenia.
3. Zarządzenie, o którym mowa w ust.2 powinno zawierać w szczególności:
a) rodzaj zadania,
b) wysokość środków publicznych przeznaczonych na realizację tego zadania,
c) zasady przyznawania dotacji,
d) terminy i warunki realizacji zadania,
e) termin składania ofert,
f) tryb i kryteria stosowane przy wyborze ofert oraz termin dokonywania wyboru ofert,
g) informację o zadaniach i ich kosztach realizowanych w roku poprzednim,
h) wzory dokumentów konkursowych (wzór oferty na realizację zadania, wzór umowy na realizację zadania oraz wzór sprawozdania z realizacji zadania).
4. Szczegóły przedmiotu zadań o których mowa w § 9 ust. 3 lit a określi Burmistrz w ogłoszeniu o konkursie.
5. Otwarty konkurs ogłasza się w Biuletynie Informacji Publicznej (bip.goldap.pl) , na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Gołdapi oraz na stronie internetowej Gminy Gołdap (www.goldap.pl) w zakładce Organizacje pozarządowe.
6. Organizacje ubiegające się o finansowanie zadania z budżetu Gminy Gołdap składają wnioski do Burmistrza Gołdapi.
7. Organizacja może złożyć maksymalnie trzy wnioski w ramach ogłoszonego konkursu.
8. W ciągu 7 dni od upływu terminu do składania wniosków, lista podmiotów ubiegających się o pomoc, rodzaj zadań oraz wielkość wnioskowanych dotacji zostanie umieszczona na tablicy ogłoszeń Urzędu
Miejskiego oraz zostanie podana do publicznej wiadomości na stronie internetowej Gminy Gołdap.
9. Wstępnej oceny formalnej złożonych ofert dokonuje Pełnomocnik.
10. Ocena formalna ofert składa się z dwóch etapów:
a) etap I - ocena formalna według kryteriów, których niespełnienie skutkuje automatycznym odrzuceniem oferty,
b) etap II – ocena formalna, z możliwością uzupełnienia braków formalnych oferty.
11. Kryteria formalne obowiązujące w I etapie:
a) oferta została złożona przez uprawnionego oferenta,
b) oferta została złożona na obowiązującym druku,
c) oferta została złożona terminowo,
d) zadanie mieści się w działalności statutowej organizacji.
12. Nie spełnienie jednego lub więcej kryteriów etapu I oceny formalnej skutkować będzie odrzuceniem oferty.
13. Kryteria formalne obowiązujące w II etapie:
a) oferta jest złożona na realizację jednego z zadań konkursu ofert,
b) oferta wypełniona jest komputerowo,
c) oferta jest wypełniona we wszystkich rubrykach,
d) oferta nie zawiera błędów rachunkowych,
e) oferta zawiera wymagany wkład własny,
f) oferta zawiera wszystkie wymagane załączniki,
g) kopie przedstawionych załączników poświadczone zostały za zgodne z oryginałem,
h) oferta i załączniki podpisane są przez uprawnione osoby.
14.W razie stwierdzenia ewentualnych braków formalnych w II etapie Pełnomocnik wzywa zainteresowanych do ich usunięcia w terminie 4 dni kalendarzowych liczonych od dnia doręczenia wezwania do usunięcia braków oferty, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
15. W przypadku uzupełnienia braków formalnych w przewidzianym terminie, oferta spełniająca wszystkie kryteria oceny formalnej I i II etapu kierowana jest do Komisji Konkursowej.
16. Komisja Konkursowa weryfikuje oferty pod względem formalnym.
17.W przypadku zakwestionowania przez przynajmniej jednego członka Komisji Konkursowej prawidłowości oceny formalnej dokonanej przez Pełnomocnika, oferta podlega ponownemu rozpatrzeniu pod względem formalnym przez Komisję. W przypadku pozytywnej oceny formalnej zostaje dopuszczona do oceny merytorycznej.
18. Komisja Konkursowa dokonuje punktowej oceny ofert pod względem merytorycznym zgodnie z następującymi kryteriami:
a) merytoryczną zawartością projektu, jego zbieżnością z hierarchią potrzeb i zadań Gminy,
b) korzyściami płynącymi dla mieszkańców Gminy i mających wpływ na jej rozwój,
c) kosztami projektu, w tym wysokością wkładu własnego wnioskodawcy, udziałem innych źródeł finansowania, strukturą wydatków,
d) perspektywami kontynuacji projektu i potencjalnymi źródłami jego dalszego finansowania,
e) stosunkiem ponoszonych nakładów do długofalowych efektów projektu.
19. Lista rankingowa wniosków zostaje opublikowana na stronie internetowej Gminy Gołdap, w Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego.
20. Opiniowanie wniosków przez Komisję następuje w ciągu 31 dni od dnia zamknięcia naboru wniosków. Zaopiniowane wnioski kierowane są do Burmistrza Gołdapi.
21. Burmistrz Gołdapi zapoznając się z opinią Komisji Konkursowej ostatecznie wybiera i zatwierdza w formie zarządzenia zadania do realizacji.
22. Ogłoszenie wyników otwartego konkursu ofert następuje niezwłocznie po rozstrzygnięciu, w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Gołdapi oraz na stronie internetowej
Gminy Gołdap.
23. Ogłoszenie wyników otwartego konkursu ofert zawiera nazwę oferenta, nazwę zadania publicznego oraz wysokość przyznanych środków publicznych.
24. Wykaz organizacji, którym zlecono realizację zadań publicznych w danym roku, zadań i kwot dotacji przyznanych na te zadania będzie publikowany w załączniku do sprawozdania z wykonania budżetu Gminy
25. W sytuacji, gdy pula przeznaczona na granty nie zostanie rozdysponowana w całości, możliwe jest ogłoszenie II edycji naboru.
26. Zadania spoza katalogu wymienionego w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego mogą być zlecane i dofinansowywane przez Gminę Gołdap w trybie uchwały Nr V/29/11 Rady Miejskiej
w Gołdapi z dnia 1 marca 2011 r. w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu Gminy Gołdap podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia
zysku na realizację zadań publicznych innych niż wskazane ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposobu rozliczania dotacji oraz kontroli wykonania zleconych zadań.
27. Zadania z zakresu rozwoju sportu mogą być zlecane w trybie uchwały Nr VI/37/11 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 29 marca 2011 r.w sprawie określenia warunków i trybu finansowania zadania
własnego Gminy Gołdap w zakresie tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi sportu.
§ 10.
1.Na wniosek organizacji Gmina może zlecić realizację zadania publicznego z pominięciem konkursu ofert, spełniającego łącznie następujące warunki:
a) wysokość dofinansowania lub finansowania zadania publicznego nie przekracza kwoty 10 000,00 zł;
b) zadanie publiczne ma być realizowane w okresie nie dłuższym niż 90 dni;
c) wysokość środków finansowych przyznanych przez Burmistrza Gołdapi w trybie, o którym mowa w ust. 1, nie może przekroczyć 20% dotacji planowanych w roku budżetowym na realizację zadań
publicznych przez organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3.
2. W przypadku złożenia przez organizacje oferty uznając celowość realizacji zadania publicznego stosuje się postępowanie z art. 19 a ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Rozdział VII
Tryb powoływania i zasady działania Komisji Konkursowej.
§ 11.
1. Burmistrz ogłaszając otwarty konkurs ofert powołuje komisję konkursową w celu opiniowania złożonych wniosków.
2. W skład Komisji wchodzi:
a) dwóch przedstawicieli Burmistrza,
b) dwóch przedstawicieli wskazanych przez organizacje pozarządowe.
3. W pracach Komisji mogą uczestniczyć osoby nie będące członkami komisji, wykonujące czynności związane z obsługą konkursu oraz z głosem doradczym osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy, zaproszone przez Przewodniczącego komisji.
4. Do członków Komisji stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.z 2013r, poz. 267, z późn.zm) dotyczące wyłączenia pracownika.
5. Członkowie Komisji przed przystąpieniem do opiniowania ofert, po zapoznaniu się z wykazem oferentów składają oświadczenie stanowiące załącznik nr 1 do Programu współpracy.
6. Podczas pierwszego posiedzenia Komisja wybiera ze swojego składu Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego oraz Sekretarza.
7. W przypadku wyłączenia z postępowania lub nieobecności poszczególnych członków Komisji, posiedzenie odbywa się i podejmuje prawomocne decyzje w zmniejszonym składzie pod warunkiem, że
bierze w nim udział co najmniej dwóch członków Komisji.
8. Do zadań Przewodniczącego Komisji należy w szczególności:
a) ustalenie przedmiotu i terminów posiedzeń Komisji;
b) inicjowanie i organizowanie pracy Komisji;
c) zlecanie Pełnomocnikowi przygotowania dodatkowych wyjaśnień dotyczących ofert.
9. Komisja obraduje na posiedzeniach zamkniętych, bez udziału oferentów.
10. Członkowie Komisji biorą udział w posiedzeniach wyłącznie osobiście.
11. Na każdym z posiedzeń Komisji sporządzana jest lista obecności.
12. Posiedzenia Komisji są protokołowane przez Sekretarza bądź innego członka Komisji wskazanego przez Przewodniczącego.
13. Udział w pracach Komisji jest nieodpłatny i nie przysługuje zwrot kosztów podróży.
14. Obsługę techniczną i biurową Komisji zapewnia urząd.
15.Członkowie Komisji informowani są o posiedzeniu z conajmniej czterodniowym wyprzedzeniem drogą telefoniczną oraz poprzez pocztę elektroniczną.
16. W procesie opiniowania ofert Komisja dokonuje następujących czynności:
a) zapoznaje się z ofertami złożonymi w konkursie,
b) weryfikuje złożone oferty pod względem formalnym,
c) po zapoznaniu się z merytoryczną treścią ofert, każdy członek Komisji dokonuje indywidualnej oceny za pomocą karty, stanowiącej załącznik nr 2 do Programu współpracy,
d) przygotowuje listę rankingową ofert wraz z ofertami rekomendowanymi do dofinansowania oraz propozycją wysokości dotacji,
e) każdy członek Komisji ocenia indywidualnie oferty nadając poszczególnym ofertom określoną liczbę punktów,
f) po zsumowaniu punktów od wszystkich członków Komisji, dzielimy uzyskaną sumę przez liczbę oceniających i tworzymy ranking,
g) ranking wraz z proponowaną kwotą dofinansowania ofert oraz uzasadnieniem Komisja przedstawia Burmistrzowi,
h) minimalna liczba punktów kwalifikująca ofertę do dofinansowania wynosi 40 punktów,
i) w przypadku równej liczby punktów o kolejności na liście rankingowej decyduje Komisja zgodnie z zapisami paragrafu 11 Programu współpracy (pkt.. 17 i 18).
17. Decyzje Komisji podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów obecnych na posiedzeniu Komisji.
18. W przypadku równej liczby głosów decydujący jest głos Przewodniczącego Komisji.
19. Komisja Konkursowa jest organem opiniodawczym. Jej decyzje nie wiążą organu ogłaszającego konkurs. Decyzję o wyborze oferty i udzieleniu dotacji na realizację zadania publicznego podejmuje
Burmistrz Gołdapi
Rozdział VIII
Udział organizacji w działaniach programowych samorządu.
§ 12.
1. Burmistrz Gołdapi może powoływać w drodze zarządzenia zespoły doradcze, opiniujące lub inicjatywne z udziałem przedstawicieli organizacji.
2. Celem działalności wspólnych zespołów może być w szczególności:
a) diagnozowanie problemów i potrzeb społecznych;
b) tworzenie i konsultowanie programów o charakterze strategicznym;
c) opiniowanie aktów prawa lokalnego.
3. Organizacje mają prawo inicjowania powoływania wspólnych zespołów. Inicjatywę taką zgłasza się do Burmistrza Gołdapi proponując cel dla jakiego dany zespół ma zostać powołany wraz z
uzasadnieniem potrzeby jego powołania.
Rozdział IX
Lokale, budynki i grunty.
§ 13.
1. Podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego mogą ubiegać się o uzyskanie na preferencyjnych zasadach nieruchomości na potrzeby prowadzenia tej działalności.
2. Organizacje, ubiegające się o nieruchomość zobowiązane są do złożenia następujących dokumentów:
a) raportu z działalności organizacji w roku poprzednim (nie dotyczy podmiotów nowopowstałych),
b) sprawozdania finansowego za ubiegły rok (nie dotyczy podmiotów nowopowstałych),
c) wniosku z opisem programów i działań, które będą realizowane w nieruchomości,
d) dokumentów potwierdzających status prawny wnioskodawcy.
3. Stosownie do możliwości, które wynikają z zasobów będących w dyspozycji gminy, Burmistrz Gołdapi w formie zarządzenia podejmuje decyzję o udostępnieniu w formie najmu bądź użyczenia
nieruchomości, a także warunkach na jakich zostanie zawarta umowa, biorąc pod uwagę:
a) istnienie lub brak podobnych ofert na terenie miasta i gminy,
b) korzyści dla mieszkańców miasta i gminy wynikające z nowej funkcji nieruchomości,
c) możliwość realizacji zadania przez podmiot ubiegający się o nieruchomość,
d) współpraca z innymi podmiotami publicznymi i niepublicznymi przy realizacji zadania,
e) finansowe możliwości organizacji – perspektywy finansowania działalności zaplanowanej w nieruchomości.
4. Pierwszeństwo w udostępnieniu nieruchomości na preferencyjnych warunkach posiadają organizacje o celach statutowych i działalności najbardziej zbieżnych z celami i kierunkami działalności
Samorządu.
5. Podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, które użytkują nieruchomość na preferencyjnych zasadach, zobowiązane są do składania w terminie do 31 marca każdego roku rocznych
sprawozdań merytorycznych ze sposobu jego wykorzystywania w roku poprzednim.
Rozdział X
Promocja działalności organizacji w mediach.
§ 14.
Promocja działalności organizacji w mediach może być prowadzona poprzez zamieszczanie na portalu internetowym zbliska.goldap.pl informacji i ogłoszeń dotyczących ich bieżącej działalności, a także na
stronie internetowej Gminy Gołdap.
Rozdział XI
Informacja o tworzeniu oraz przebiegu konsultacji programu.
§ 15.
1. Projekt Programu współpracy opracowany został na podstawie Programów współpracy Gminy Gołdap z organizacjami pozarządowymi obowiązujących w latach poprzednich, z uwzględnieniem uwag i
doświadczeń w trakcie realizacji.
2. Burmistrz Gołdapi uruchamia procedurę konsultacji Programu współpracy w trybie i na zasadach określonych uchwałą nr II/6/10 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 6 grudnia 2010r. w sprawie określenia
sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, projektów aktów
prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.
3. Wyniki konsultacji zamieszczane są na stronie internetowej Gminy Gołdap oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
4. Konsultacje społeczne rocznego programu współpracy na rok 2015 zostały przeprowadzone w sposób określony w uchwale, o której mowa w ust. 2.
Rozdział XI
Przepisy końcowe.
§ 16.
Uchwalony program współpracy na 2015 rok podaje się do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Gminy Gołdap oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 17.
1. Ocena realizacji programu współpracy na 2015 rok zostanie przedstawiona Radzie Miejskiej w Gołdapi w formie raportu w terminie do 30 kwietnia 2016 roku.
2. Raport z realizacji programu współpracy powinien zawierać następujące mierniki oceny realizacji:
a) wysokość środków finansowych przekazanych organizacjom pozarządowym z budżetu gminy na realizację zadań publicznych,
b) liczbę ofert złożonych przez organizacje pozarządowe na realizację zadań publicznych,
c) liczbę zadań publicznych realizowanych przez organizacje pozarządowe,
d) liczbę organizacji pozarządowych, którym zlecono realizację zadań publicznych,
e) formy i zakres współpracy Gminy Gołdap z organizacjami pozarządowymi o charakterze pozafinansowym.
3. Raport powinien zawierać opinię Komisji oraz uwagi przekazane przez sektor pozarządowy.
Załącznik nr 1 do Programu współpracy Gminy Gołdap z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2015.
OŚWIADCZENIE
członka Komisji Konkursowej powołanej do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert na realizację zadań publicznych zleconych przez Gminę Gołdap w roku 2015 w obszarach:
a) ………………………………...
b) …………………………………
c) …………………………………
Ja, niżej podpisany/ a (imię i nazwisko) ………………………………………………………
Oświadczam, że nie jestem związany/ a z którymkolwiek z podmiotów składających ofertę w otwartym konkursie ofert, a w szczególności nie byłem/ am i nie jestem:
1. Związany/ a stosunkiem prawnym, z tytułu którego uzyskałem/ am przychód (np. umowa o pracę, umowa zlecenie, umowa o dzieło) z podmiotami składającymi ofertę;
2.Członkiem organów wykonawczych, nadzorczych lub innych organów podmiotów składających ofertę;
a) Członkiem podmiotów składających ofertę;
b) Wolontariuszem wykonującym świadczenia na rzecz podmiotów składających ofertę;
c) W związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej,
pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia oraz nie jestem związany z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z przedstawicielami prawnymi lub członkami organów wykonawczych lub nadzorczych podmiotów składających ofertę;
3. Związany w innym stosunku prawnym lub faktycznym z podmiotami składającymi ofertę które mogą budzić uzasadnione wątpliwości co do mojej bezstronności.
Wyrażam zgodę na pracę w Komisji Konkursowej powołanej na potrzeby opiniowania ofert w w/w konkursach.
W sytuacji, gdy w trakcie pracy komisji konkursowej, pojawią się przesłanki co do moich powiązań z podmiotem, którego oceniana oferta dotyczy, zgłoszę ten fakt przewodniczącemu komisji przed rozpoczęciem procesu rekomendacji projektów do dofinansowania i zrezygnuję z pracy w komisji konkursowej.
Oceny ofert zgłoszonych do konkursu dokonam w sposób możliwie obiektywny, zgodnie z obowiązującymi przepisami i posiadaną przeze mnie wiedzą i doświadczeniem.
Zobowiązuję się utrzymywać w tajemnicy i poufności wszelkie informacje i dokumenty, które zostały mi ujawnione, przygotowane przeze mnie w trakcie procedury oceny ofert lub wynikające z procesu oceny.
……………………………………… ………………………………………
Miejscowości i data czytelny podpis
Załącznik nr 2 do Programu współpracy Gminy Gołdap z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2015.
Oferta nr …………./2015
INDYWIDUALNA KARTA OCENY OFERTY
realizacji zadań publicznych Gminy Gołdap w roku 2015
I. Informacje podstawowe: |
|
Nazwa oferenta: |
|
Zadanie z zakresu: |
|
Tytuł zadania: |
|
Miejsce i termin realizacji: |
|
Wartość zadania ogółem: |
|
Wnioskowana kwota dotacji: |
|
Udział własny w PLN oraz w % (minimalny 20%): |
|
II. Ocena formalna oferty ETAP I (uzupełnia Pełnomocnik Burmistrza): |
Tak |
Nie |
|
Oferent jest podmiotem uprawnionym |
|
|
|
Oferta została złożona na obowiązującym druku. |
|
|
|
Oferta została złożona terminowo. |
|
|
|
Zadanie mieści się w działalności statutowej organizacji. |
|
|
|
Oferta spełnia kryteria oceny formalnej I etapu i przechodzi do kolejnego etapu: |
|
|
|
III. Ocena formalna oferty ETAP II (uzupełnia Pełnomocnik Burmistrza): |
|
|
|
Oferta jest złożona na realizację jednego z zadań konkursu ofert. |
|
|
|
Oferta wypełniona jest komputerowo. |
|
|
|
Oferta jest wypełniona we wszystkich rubrykach. |
|
|
|
Oferta nie zawiera błędów rachunkowych. |
|
|
|
Oferta zawiera wymagany wkład własny. |
|
|
|
Oferta zawiera wszystkie wymagane załączniki. |
|
|
|
Kopie przedstawionych załączników poświadczone zostały za zgodne z oryginałem. |
|
|
|
Oferta i załączniki podpisane są przez uprawnione osoby. |
|
|
|
Podsumowanie – oferta spełnia wszystkie kryteria oceny formalnej: |
|
|
|
Naniesiono poprawki i uzupełnienia po ocenie formalnej, oferta może być przekazana do oceny merytorycznej: |
|||
TAK |
NIE |
IV. Ocena merytoryczna: |
|||
Kryteria: |
|||
1. |
Merytoryczna zawartość projektu, jego zbieżność z hierarchią potrzeb i zadań gminy. |
0-30 pkt |
|
2. |
Korzyści płynące dla mieszkańców Gminy i mające wpływ na jej rozwój. |
0-25 pkt |
|
3. |
Koszty projektu, w tym: - wysokość wkładu własnego, - udział innych źródeł finansowania, - struktura wydatków.
|
0-25 pkt |
|
4. |
Perspektywy kontynuacji projektu i potencjalne źródła jego dalszego finansowania. |
0-10 pkt |
|
5. |
Stosunek ponoszonych nakładów do długofalowych efektów projektu. |
0-10 pkt |
|
SUMA: |
100 |
|
REKOMENDACJA DOFINANSOWANIA:
TAK |
NIE |
PROPONOWANA KWOTA DOFINANSOWANIA: ………………………………………
Uwagi Członka Zespołu – uzasadnienie oceny oferty:
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
Data: …………………………… Czytelny podpis.............................................................
UCHWAŁA Nr ..................../2014
Rady Miejskiej w Gołdapi
z dnia ..................... 2014 roku
w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2015
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm.) i art. 41 ust. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwośc i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 1356 z późn. zm.) oraz art. 10 ust. 1i 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Z 2012 r. poz. 124 z późn. zm.) Rada Miejska uchwala, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2015 stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Traci moc uchwała Nr XV/104/2011 z dnia 29 grudnia 2013 roku w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2014.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 roku.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Wojciech Hołdyński
Załącznik do Uchwały Nr.............................. Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia .................................
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2015 |
|
|
|
-
WSTĘP
Pojęcie polityki zdrowotnej odnosi się do praw, przepisów i innych mechanizmów, za pomocą których na szczeblu lokalnym można oddziaływać na zachowania jednostki związane ze zdrowiem. Dzięki badaniom naukowym istnieje możliwość ujawnienia skali problemów zdrowotnych oraz podejmowania działań mających na celu przeprowadzanie profilaktyki na wszystkich trzech poziomach.
Problemy alkoholowe według różnych szacunków dotykają od niespełna 15% do blisko 25% mieszkańców danego terenu. Gdyby taki był odsetek gruźlików czy chorych na astmę, już dawno zostałaby ogłoszona epidemia i zaangażowane nadzwyczajne środki oraz najlepsi specjaliści. Nadużywanie alkoholu uszkadza głęboko i wielostronnie.
-Liczba osób uzależnionych w Polsce wynosi 600-800 tysięcy. Są oni tak uszkodzeni przez swoją chorobę, że - jak się szacuje - alkohol skraca im życie nawet o 18-20 lat;
-Osoby nadużywające alkoholu - pijące szkodliwie - płacą za to między innymi złym stanem somatycznym: chorują, a ich schorzenia trudniej poddają się leczeniu. Szacuje się, że jest ich ok.2,5 mln.
-Dzieci i młodzież intensywnie eksperymentujące z alkoholem - zahamowaniu ulega rozwój emocjonalny i umysłowy, zmniejsza się zdolność uczenia, a rośnie częstotliwość łamania norm, aktów agresji, czynów kryminalnych. Liczby są przerażające: mówi się nawet o 500 tysiącach młodych ludzi zagrożonych uzależnieniem od alkoholu lub narkotyków. Warto wiedzieć, że alkohol może torować drogę narkotykom, ułatwiając pierwsze próby i późniejsze systematyczne zażywanie
-Dorośli członkowie rodzin, w których ktoś jest uzależniony od alkoholu - jest ich 2-3 miliony, to osoby, które dotyka cierpienie, ogromny stres, ubóstwo, często chorują, żyją na granicy nędzy;
-Dzieci alkoholików - ich liczba wynosi szacunkowo 1,5 mln (dane państwowej Agencji Rozwiązywania problemów Alkoholowych z 2012 roku) – żyją w przewlekłym stresie, stan ich zdrowia jest gorszy od ich rówieśników. Badania wskazują jednocześnie na niższe osiągnięcia szkolne. Ponad 2 mln. dorosłych i dzieci doświadcza przemocy domowej.
-Dorosłe dzieci alkoholików - mają problemy emocjonalne, towarzyszą im (nieraz przez wiele lat) przykre wspomnienia, doświadczają problemów psychosomatycznych, czasami zaburzeń psychicznych, trudności w życiu rodzinnym.
W związku z tym ważne jest zbudowanie systemu pomocy i działań mających na celu, profilaktykę i rozwiązywanie problemów alkoholowych.
Zgodnie z raportem Światowej Organizacji Zdrowia pt. „Zagrożenia dla zdrowia światowego. Śmiertelność i obciążenie chorobami powodowane wybranymi najpoważniejszymi zagrożeniami”
( wydanie z 2009 roku ), alkohol znajduje się na trzecim miejscu wśród czynników ryzyka dla zdrowia populacji, odpowiedzialny jest za ponad 60 rodzajów chorób i urazów. Problemy związane z nadużywaniem alkoholu, to również wysokie koszty społeczne i ekonomiczne ponoszone przez budżety państw. Światowa Organizacja Zdrowia szacuje te koszty na poziomie 1,3 PKB tj. w przypadku Polski ok. 17,5 mld. złotych. Każdego roku , z przyczyn pośrednio lub bezpośrednio związanych z nadużywaniem alkoholu umiera na świecie ok. 2,3 mln. osób.
Spożycie napojów alkoholowych w Polsce , po okresie intensywnego wzrostu w latach 1989-92 ustabilizowało się w drugiej połowie lat 90. na poziomie ok. 7-8 litrów 100% alkoholu na jednego mieszkańca. ( bad. Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie przeprowadzone w latach: 1989,1992,1993,1995, 1998) Z badań GUS od 2001 roku wynika, że pojawiła się tendencja spadkowa w stosunku do lat poprzednich: 6,25 l. 100% alkoholu na jednego mieszkańca. Przy założeniu, że 30% sprzedaży wyrobów spirytusowych i winnych dokonuje się poza obiegiem rejestrowanym, rzeczywiste rozmiary średniej konsumpcji w 2001 roku można oszacować na poziomie ok. 7,5 l. 100% alkoholu na jednego mieszkańca.
2. PODSTAWA PRAWNA
Prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania te obejmują:
-zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych
od alkoholu.
-Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
-Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży- w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych
-Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych
-Podejmowanie interwencji z związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 13 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego
-Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.
Realizacja wyżej wymienionych zadań zgodnie z art.. art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r,. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /tekst jednolity Dz.U. z 2012 r. poz. 1356 z późn.zm/ prowadzona jest w postaci Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2015
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2015
-opiera się na wytycznych Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ,
zgodnie z „Rekomendacjami do realizowania i finansowania gminnych programów profilaktyki i
rozwiązywania problemów alkoholowych.”
-został stworzony z uwzględnieniem Diagnozy Problemów Społecznych na terenie Gminy Gołdap
w roku 2013 oraz Badania Dostępności Alkoholu Nieletnim ( wyniki diagnozy i badania były
prezentowane w „Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2014”.
-jest kontynuacją działań realizowanych w minionym roku 2014.
3.DIAGNOZA
Badania przeprowadzone w 2011 r. w ramach Europejskiego programu badań ankietowych w polskich szkołach-ESPAD wykazały, że spożycie alkoholu przez młodzież w ostatnich kilku latach utrzymuje się na podobnym poziomie, jednak powszechność spożywania napojów alkoholowych przez nastolatki jest bliska wskaźnikom obserwowanym u dorosłych. Zauważa się również zacieranie się różnic w tym względzie pomiędzy dziewczętami a chłopcami. Dane te wskazują , ze istnieje ogromna potrzeba podejmowania działań profilaktycznych wśród młodzieży. Dziecko uzależnia się znacznie szybciej niż człowiek dorosły, a skutki działania substancji psychoaktywnych są bardzo poważne, poza tym ,że zaburzają procesy rozwojowe, sprawiają także że pojawia się coraz większa osób uzależnionych w młodym wieku.
Przeprowadzone na terenie naszej gminy badania pokazały kierunki działania m.in.:
-
alkohol przez niepełnoletnie osoby w gminie jest pozyskiwany za pośrednictwem starszych kolegów lub „wynoszą” z domu, im starsi (od 15 lat), tym częściej sami sobie kupują
W roku 2014 jednym z celów przy realizacji zadań gminy w ramach przeciwdziałania uzależnieniom, była praca nad ograniczaniem dostępności alkoholu nieletnim poprzez szczegółowe kontrole punktów sprzedaży , oraz edukację przedsiębiorców posiadających zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Do działań edukacyjnych włączyła się również Komenda Powiatowa Policji.
Diagnoza problemów społecznych na terenie gminy wskazała potrzebę zwiększenia środków na profilaktykę skierowaną do uczniów szkół wszystkich szczebli:
-
krytyczny wiek, jeśli chodzi o wszelkie środki psychoaktywne to 14 lat - początek gimnazjum (prawie wszyscy 14 - latkowie twierdzą, że osoby w ich wieku piją alkohol i palą papierosy).
-
3/4 uczniów SP twierdzi, że osoby w ich wieku (12-13 lat) palą papierosy, takiego zdania są też prawie wszyscy gimnazjaliści i licealiści
-
młodzież pali na dyskotekach, imprezach, w szkole, na świeżym powietrzu
-
palą, by zaimponować innym, dla towarzystwa oraz dla lepszej zabawy (podobnie jak alkohol)
-
zdobywają papierosy tak jak alkohol - kupują im starsi znajomi, kradną z domu a od 15 roku życia coraz częściej sami sobie kupują
Warto podkreślić, że wczesna inicjacja tytoniowa otwiera drogę do używania alkoholu i innych substancji psychoaktywnych.
-
im starsi uczniowie, tym częściej ich rodzice wiedzą, że dziecko pije lub pali (szczególnie od 16 roku życia zdają się nie ukrywać tego przed opiekunami)- taki stan pokazuje potrzebę dalszego edukowania dorosłych-rodziców i opiekunów.
Z badania wynikało również, że :
-
młodzież pije żeby lepiej się bawić ,imponować rówieśnikom, ale także dla towarzystwa
W roku 2014, realizowane były zadania , które miały na celu propagowanie alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego . Część środków przeznaczono na pozalekcyjne zajęcia , ( w tym sportowe) dla dzieci i młodzieży.
Badania potwierdziły tez konieczność dalszego przeciwdziałania narkomanii. Do kontaktu z narkotykami przyznają się uczniowie gimnazjów i szkół średnich. Poważnym problemem są „nowe” substancje psychoaktywne, znane pod nazwa „dopalaczy”. Zabezpieczenia prawne okazują się nieskuteczne, ponieważ nielegalne są tylko substancje wymienione w prawie narkotykowym. Pojawienie się nowej substancji różniącej się wzorem chemicznym od znajdującej się pod kontrolą, powoduje, że jest ona legalna. Oznacza to dostępność do używania niebezpiecznych substancji, o nieznanym składzie. Wyzwaniem dla systemu przeciwdziałania jest brak danych na temat problemów zdrowotnych, szkód społecznych wymiaru kryminalnego, toksyczności itd. Zachodzi więc potrzeba wczesnego ostrzegania i edukacji zarówno dzieci jak i dorosłych. Do realizacji programu w tym zakresie włączyła się Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Gołdapi.
W roku 2014 Państwowa Agencja |Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w porozumieniu z Ministerstwem zdrowia zainicjowała działania edukacyjno-informacyjne : „Przeciw pijanym kierowcom”.
Jak pokazują badania przeprowadzone na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, aż 35% Polaków jest świadkami prowadzenia samochodu pod wpływem alkoholu. Zazwyczaj obserwacja dotyczy „dalszych znajomych” (93%) oraz przyjaciół (80%), a także członków rodziny (blisko połowa). Polacy rzadko podejmują interwencje wobec pijanych za kierownicą. Tłumaczą to obawą przed oskarżeniem o donosicielstwo.
Celem kampanii „Powstrzymaj pijanego kierowcę” jest podniesienie poziomu świadomości polskiego społeczeństwa na temat wpływu alkoholu na organizm kierowcy oraz możliwych skutków jazdy po pijanemu. Przy pomocy kampanii upowszechniane są informacje na temat możliwych form interwencji wobec pijanych kierowców.
Gmina Gołdap zgłosiła swój udział w kampanii. W realizacji celu wzięli udział: Stowarzyszenie Młodych Ludowców oraz Komenda Powiatowa Policji w Gołdapi.
Rynek napojów alkoholowych na terenie gminy Gołdap :
2012 rok- 70 punktów sprzedaży alkoholu
Rodzaj posiadanego zezwolenia / zawartość alkoholu |
SKLEPY
|
LOKALE GASTRONOMICZNE |
do 4,5 % i piwo |
11 |
9 |
4,5% do 18% |
3 |
0 |
do 4,5 % i piwo oraz 4,5% do 18% |
8 |
1 |
do 4,5 % i piwo oraz 4,5% do 18% i powyżej 18% |
23 |
10 |
do 4,5 % i piwo oraz powyżej 18% |
1 |
4 |
Źródło: Urząd Miejski w Gołdapi
2013 rok - 65 punktów sprzedaży alkoholu (stan na 31.10.2013r.)
Rodzaj posiadanego zezwolenia / zawartość alkoholu |
SKLEPY
|
LOKALE GASTRONOMICZNE |
do 4,5 % i piwo |
5 |
8 |
4,5% do 18% |
1 |
0 |
do 4,5 % i piwo oraz 4,5% do 18% |
8 |
1 |
do 4,5 % i piwo oraz 4,5% do 18% i powyżej 18% |
23 |
10 |
do 4,5 % i piwo oraz powyżej 18% |
1 |
4 |
Źródło: Urząd Miejski w Gołdapi
2014 rok- 68 punktów sprzedaży alkoholu (stan na 25.09.2014 r.)
Rodzaj posiadanego zezwolenia / zawartość alkoholu |
SKLEPY
|
LOKALE GASTRONOMICZNE |
do 4,5 % i piwo |
6 |
11 |
4,5% do 18% |
1 |
0 |
do 4,5 % i piwo oraz 4,5% do 18% |
7 |
1 |
do 4,5 % i piwo oraz 4,5% do 18% i powyżej 18% |
25 |
10 |
do 4,5 % i piwo oraz powyżej 18% |
4 |
3 |
Źródło: Urząd Miejski w Gołdapi
Dane Komendy Powiatowej Policji w Gołdapi ujawniają w 2014 roku liczbę 34 odnotowanych nieletnich będących pod wpływem alkoholu.
W 2014 roku w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia odnotowano : 61 mężczyzn i 4 kobiety, 1 nieletni
Problemem jest przemoc domowa :
-
W 2012 roku funkcjonariusze policji wypełnili 111 formularzy „Niebieska Karta”
Istniało podejrzenie , ze 277 osób było dotkniętych przemocą w rodzinie (110 kobiet, 15 mężczyzn, 152 małoletnich )
117 osób było podejrzanych o to że stosują przemoc w rodzinie (10 kobiet, 107 mężczyzn)
52 osoby stosowały przemoc będąc pod wpływem alkoholu ( 51 mężczyzn , 1 kobieta)
-
W 2013 roku funkcjonariusze wypełnili 86 „Niebieskich Kart” ( stan na 30.06.2013 r.)
Istniało podejrzenie , ze 169 osób było dotkniętych przemocą w rodzinie (89 kobiet, 13 mężczyzn, 67 małoletnich )
87 osób było podejrzanych o to że stosują przemoc w rodzinie (5 kobiet, 82 mężczyzn)
51 osób stosowało przemoc będąc pod wpływem alkoholu ( 50 mężczyzn , 1 kobieta)
-
W 2014 roku funkcjonariusze wypełnili 110 „Niebieskich Kart” ( stan na 30.06.2014r.)
Istniało podejrzenie , ze 243 osoby były dotknięte przemocą w rodzinie (108 kobiet, 38 mężczyzn, 97 małoletnich )
112 osób było podejrzanych o to że stosują przemoc w rodzinie (6 kobiet, 105 mężczyzn, 1 małoletni)
77 osób stosowało przemoc będąc pod wpływem alkoholu ( 77 mężczyzn , 3 kobiety, 1 nieletni).
W roku 2014 odnotowano :
-
39 osób prowadzących pojazd mechaniczny w stanie nietrzeźwości,
-
18 przypadków kierowania pojazdem po użyciu alkoholu
-
31 przypadków kierowania innym niż mechaniczny w stanie nietrzeźwości
-
7 przypadków kierowania innym pojazdem po użyciu alkoholu
-
5 kolizji drogowych spowodowanych po użyciu alkoholu
-
1 wypadek drogowy spowodowany po użyciu alkoholu
Straż Miejska w 2014 roku zastosowała 22 mandaty karne oraz 3 pouczenia za picie alkoholu miejscach publicznych, wystosowano w tej sprawie 3 wnioski do sądu.
Liczba udzielonych porad w Gminnym Punkcie Informacyjno-Konsultacyjnym dla osób uzależnionych ich rodzin dla osób doświadczających przemocy w rodzinie w latach 2011-2014
Poszczególne kategorie klientów |
2012 |
2013 |
2014r. ( stan na 25 09.2014r.) |
|||
Liczba osób |
Liczba porad |
Liczba osób |
Liczba porad |
Liczba osób |
Liczba porad |
|
Osobom z problem alkoholowym |
46 |
160 |
46 |
134 |
33 |
89 |
Dorosłym członkom rodziny osoby z problemem alkoholowym (w tym i współuzależnionym DDA) |
43 |
119 |
43 |
119 |
28 |
37 |
Osobom doświadczającym przemocy w rodzinie |
33 |
87 |
33 |
87 |
14 |
20 |
Osobom stosującym przemoc |
10 |
21 |
10 |
21 |
9 |
13 |
Źródło: Gminny Punkt Informacyjno-Konsultacyjny
Prawnik w ramach Gminnego Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego udzielił 23 porad prawnych w 2014 roku ( stan na 25.09.2014 r.)
W Poradni Uzależnień w Gołdapi systematycznie zwiększa się liczba osób korzystających z pomocy lekarza i terapeuty.
Rok |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 ( stan na 25.09.2014r) |
Liczba osób |
240 |
228 |
280 |
275 |
Źródło: Poradnia Uzależnień w Gołdapi
Osoby korzystające z pomocy terapeutycznej w Poradni Uzależnień, to zarówno osoby uzależnione od alkoholu, osoby uzależnione od wielu substancji, oraz osoby współuzależnione
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów alkoholowych
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w roku 2014 rozpatrzyła 40 wniosków w sprawie procedury przymusowego leczenia odwykowego (stan na 25.09.2014 r). Członkowie komisji przeprowadzili 40 rozmów motywacyjnych z osobami podejrzanymi o nadużywanie oraz wnioskodawcami i świadkami w sprawie. GKRPA skierowała 23 wnioski do sądu w sprawie postanowienia o przymusowym leczeniu odwykowym. Zespołowi motywującemu udało się zmotywować 6 osób do podjęcia leczenia dobrowolnie , bez postanowienia sądu.
4.ZASOBY LOKALNE
Aby możliwa była pomoc osobom uzależnionym, ich rodzinom, osobom doświadczającym przemocy oraz stosującym przemoc, niezbędna jest współpraca różnych służb działających na terenie Gminy Gołdap. Są to m. in.:
-
Specjalistyczna Praktyka Lekarska Dariusz Chałas, Poradnia Leczenia Uzależnień,
-
Punkt Informacyjno –Konsultacyjny dla Osób Uzależnionych , Ich Rodzin oraz Osób, doświadczających przemocy w rodzinie
-
Ośrodek Pomocy Społecznej,
-
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie,
-
Komenda Powiatowa Policji,
-
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna,
-
Podmioty Wykonujące Działalność Lecznicze
-
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
-
Grupa AA „Jaćwing”,
-
Organizacje Pozarządowe
-
Placówki oświatowo-wychowawcze
-
Straż Miejska w Gołdapi
-
Instytucje Kultury
5. REALIZACJA PROGRAMU
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii będzie w roku 2015 realizowany przez następujące działania:
I. Zwiększenie dostępności terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków :
Lp |
Nazwa zadania |
Partnerzy w realizacji zadania |
Termin realizacji |
1 |
Zwiększenie dostępności oddziaływań terapeutycznych w placówce przez zakup usług na indywidualne sesje terapii na poziomie podstawowym i pogłębionym
|
Poradnia odwykowa
|
Praca ciągła |
2 |
Współpraca z poradnią odwykową |
GKRPA OPS GPI-K |
Praca ciągła |
3 |
Zakup materiałów edukacyjnych, broszur, publikacji, sprzętu na potrzeby realizacji programu terapeutycznego, doposażenie poradni w sprzęt potrzebny do prowadzenia zajęć |
Poradnia odwykowa |
W zależności od potrzeb |
4 |
Dofinansowanie do szkoleń, konferencji dla pracowników , ( zwrot kosztów podróży, zakwaterowania, części dydaktycznej) |
Poradnia odwykowa |
W zależności od potrzeb |
-
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe i narkomanii pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie:
Lp |
Nazwa zadania |
Partnerzy w realizacji zadania |
Termin realizacji |
1 |
Prowadzenie i dofinansowanie działalności Gminnego Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego dla uzależnionych i współuzależnionych od alkoholu, dla ofiar przemocy i ich rodzin oraz dla osób z problemem narkomanii (zakup materiałów edukacyjnych, książek , publikacji, czasopism, udzielanie bezpłatnych porad prawnych, prowadzenie grup wsparcia ,psychoedukacja, wynagrodzenie i dofinansowanie szkoleń ( kosztów podróży, zakwaterowania, części dydaktycznych dla osób pracujących w GPI-K. |
Pracownicy GPI-K: terapeuta prawnik
|
Praca ciągła |
2 |
Współpraca z członkami Zespołu Interdyscyplinarnego - diagnozowanie problemów całej rodziny i planowanie pomocy dla wszystkich jej członków |
Pracownicy socjalni OPS, GKRPA ,szkoły i placówki oświatowe, Policja, PCPR |
Praca ciągła |
3 |
Dofinansowanie udziału w konferencjach, sympozjach i szkoleń związanych z podnoszeniem kwalifikacji osób pracujących na rzecz uzależnionych i ich rodzin, ofiar przemocy i sprawców przemocy m.in. policjantów, psychologów, pracowników socjalnych, członków GKRPA, prawników, pedagogów, pracowników służby zdrowia a w szczególności zwrot kosztów podróży, zakwaterowania i materiałów szkoleniowych. |
OPS, PCPR, GKRPA, GPI-K, szkoły i placówki oświatowe, Policja, Straż Miejska, podmioty wykonujące działalność leczniczą. |
W zależności od potrzeb |
4 |
Udzielanie pomocy rodzinom z problemem alkoholowym przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych poprzez motywowanie do podjęcia leczenia, poprzez kierowanie osób uzależnionych na przymusowe leczenie (finansowanie opinii biegłych sądowych, wniosków do sądu). |
GKRPA, biegli sądowi z zakresu psychologii i psychiatrii, terapeuci Sąd Rejonowy w Olecku kuratorzy zawodowi |
Praca ciągła |
5 |
Dofinansowanie obozów, kolonii, półkolonii i zimowisk uwzględniających program profilaktyczny lub socjoterapeutycznych |
Szkoły i placówki oświatowe, organizacje pozarządowe, organizacje kościelne i związki wyznaniowe, Pełnomocnik Burmistrza ds. profilaktyki i uzależnień |
W okresie wakacji lub w zależności od potrzeb |
6 |
Finansowanie programów pomocy dla młodzieży używającej napojów alkoholowych lub innych środków psychoaktywnych (programy ograniczania szkód), finansowanie programów socjoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych. |
OPS, szkoły i placówki oświatowe |
W zależności od potrzeb |
III. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych :
Lp |
Nazwa zadania |
Partnerzy w realizacji zadania |
Termin realizacji |
1 |
Organizowanie i finansowanie lokalnych kampanii edukacyjnych, kampanii w placówkach oświatowych m.in. „Zachowaj trzeźwy umysł”, „Postaw na rodzinę” i innych wynikłych w trakcie roku poprzez m.in. zakup materiałów edukacyjnych,
|
OPS, Policja, szkoły i placówki oświatowe, PCPR |
Praca ciągła |
2 |
Finansowanie programów profilaktycznych i edukacyjnych, spektakli profilaktycznych, warsztatów profilaktycznych z zakresu alkoholizmu, narkomanii, nikotynizmu, agresji, przemocy w placówkach oświatowych dostosowanych do wieku dzieci i młodzieży.
|
Szkoły i placówki oświatowe, instytucje kultury |
W okresie roku szkolnego |
3 |
Organizowanie i finansowanie programów profilaktycznych i edukacyjnych dla rodziców.
|
Szkoły i placówki oświatowe |
W okresie roku szkolnego |
4 |
Zakup czasopism, fachowej literatury dotyczącej problemu alkoholowego, narkomanii oraz przemocy |
GPI-K, Zespół Interdyscyplinarny, OPS, GKRPA, ruch samopomocowy AA, Policja, szkoły i placówki oświatowe
|
W zależności od potrzeb |
5 |
Współpraca z Policją - -Organizowanie i dofinansowanie działań na rzecz przeciwdziałania nietrzeźwości kierowców, w szczególności kampania profilaktyczno-edukacyjna „Odpowiedzialny kierowca”.
|
Policja, GKRPA, szkoły i placówki oświatowe |
Praca ciągła |
6
|
Organizowanie i dofinansowanie innych działań mających wpływ na zwiększenie pomocy terapeutycznej, rehabilitacyjnej i profilaktycznej, wynikłe w trakcie roku. |
|
W zależności od potrzeb |
7 |
Dofinansowanie prowadzonych pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych |
gminne jednostki organizacyjne ,osoby fizyczne, organizacje pozarządowe , organizacje kościelne i związki wyznaniowe, placówki oświatowe, instytucje kultury, kluby sportowe. |
|
IV. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych:
Lp |
Nazwa zadania |
Partnerzy w realizacji zadania |
Termin realizacji |
1 |
Współpraca z ruchami samopomocowymi(AA, Al - Anon) - krzewienie trzeźwości wśród różnych grup społecznych |
GKRPA, GPI-K |
Praca ciągła |
2 |
Finansowanie konferencji trzeźwościowej o charakterze prospołecznym. |
Ruch samopomocowy AA, Al-Anon, GKRPA |
I kwartał |
3 |
Opłata energii pomieszczenia dla grupy AA i Al - Anon przy ul. Żeromskiego 8 |
Samorząd gminy |
Cały rok |
4 |
Współpraca z organizacjami pozarządowymi, kościołami różnych wyznań skupiających dzieci i młodzież, finansowanie projektów z elementami profilaktyki i socjoterapii |
GKRPA, OPS |
W zależności od potrzeb |
V. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
W przypadku złamania zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim lub nietrzeźwym oraz złamania zakazów promocji i reklamy napojów alkoholowych gmina może podejmować interwencje oraz występować przed sądem, jako oskarżyciel publiczny, czyli występować z aktem oskarżenia bezpośrednio do sądu z pominięciem prokuratora.
Lp |
Nazwa zadania |
Partnerzy w realizacji zadania |
Termin realizacji |
1 |
Kontrola przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia obrotu napojami alkoholowymi w punktach sprzedaży napojów alkoholowych |
Członkowie GKRPA, Straż Miejska oraz upoważnieni przez Burmistrza pracownicy Urzędu Miejskiego |
Cały rok |
2 |
Organizowanie i finansowanie szkoleń dla sprzedawców alkoholu. |
GKRPA, Pełnomocnik Burmistrza ds profilaktyki i uzależnień |
W zależności od potrzeb |
6. FINANSOWANIE
Źródłem finansowania zadań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii są dochody uzyskane z opłat za zezwolenia wydawane na sprzedaż napojów alkoholowych. Finansowanie odbywa się na zasadach określonych dla realizacji powierzonych przez gminę zadań publicznych.
Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Gminna Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- inicjuje działania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych
- podejmuje czynności zmierzające do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od
alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego
-opiniuje wnioski o dotacje z środków finansowych budżetu gminy pochodzących z zezwoleń na
sprzedaż napojów alkoholowych,
-opiniuje wnioski w sprawie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych dotyczące zgodności z
uchwałami Rady Miejskiej.
Członkom Komisji przysługuje miesięczne wynagrodzenie, w formie ryczałtu za udział w realizacji zadań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Wysokość ryczałtu ustala się w sposób następujący:
-Przewodniczący Komisji - 80%
-pozostali członkowie Komisji - 38%
minimalnego wynagrodzenia za pracę pracowników, określonego Zarządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej. Ryczałt wypłacany jest z dołu.
Wysokość ryczałtu określonego w ust. 3 ulega proporcjonalnemu zmniejszeniu za nieusprawiedliwioną nieobecność na posiedzeniach według następującego wzoru: (ilość nieobecności: łączna ilość posiedzeń w danym miesiącu x wysokość przysługującego ryczałtu).
W przypadku, gdy w miesiącu nie odbędzie się, co najmniej jedno posiedzenie (z braku
quorum lub nie zostanie zwołane) – ryczałt nie przysługuje
Za usprawiedliwioną uważa się nieobecność w pracach z powodu: choroby albo konieczności opieki nad chorym – potwierdzonej zwolnieniem lekarskim lub innego, jeżeli Przewodniczący Komisji uzna tą nieobecność za usprawiedliwioną.
7 .PEŁNOMOCNIK BURMISTRZA DS. PROFILAKTYKI UZALEZNIEN
Pełnomocnik Burmistrza ds. Uzależnień powoływany odrębnym zarządzeniem Burmistrza Gołdapi koordynuje realizację zadań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii.
Sporządziła: Jolanta Kabat
UCHWAŁA NR ……………………….
Rady Miejskiej w Gołdapi
z dnia ………………….. r.
w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2013 r. poz. 594, ze zm.) oraz art. 40 ust. 8 i 9 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o
drogach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 260) Rada Miejska w Gołdapi uchwala, co następuje:
§ 1. W § 1. uchwały nr XXXI/187/2009 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 26 stycznia 2009 roku w sprawie ustalenia stawek opłaty za zajęcie pasa drogowego drog gminnych wprowadza się następujace zmiany:
1. Dotychczasową treść § 1 oznacza się jako ustęp 1.
2. Dodaje się ustęp 2 w brzmieniu:
"2. Ustala się, zgodnie z załącznikiem nr 2, stawki opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych Gminy Gołdap których zarządcą jest Gmina Gołdap, na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg w celu:
1) Prowadzenia w pasie drogowym robót drogowych dotyczących infrastruktury„ostatniej mili”,
2) Umieszczenia w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanej z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego, będących infrastrukturą „ostatniej mili”.
3) Umieszczenia w pasie drogowym obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego, będących infrastrukturą „ostatniej mili”
Przez infrastrukturę „ostatniej mili” rozumie się infrastrukturę telekomunikacyjną w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. Nr 171, poz. 1800, ze zm.).
pomiędzy węzłem telekomunikacyjnym, w którym oferowana jest usługa hurtowego dostępu do Internetu lub węzłem telekomunikacyjnym regionalnej sieci szerokopasmowej a użytkownikiem końcowym w rozumieniu art. 2 pkt 50 ustawy
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gołdapi.
§ 3. Do postępowań w sprawie ustalenia opłat za zajęcie pasa drogowego wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w zycie niniejszej uchwały stosuje się stawki opłat w wysokości ustalonej niniejszą uchwałą.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku UrzędowymWojewództwa Warmińsko- Mazurskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Wojciech Hołdyński
Załacznik nr 2 do Uchwały Nr
Rady Miejskiej w Gołdapi
z dnia...
1. Za zajęcie 1 m2 pasa drogowego w celu przeprowadzenia robót w pasie drogowym dotyczących infrastruktury„ostatniej mili”,za każdy dzień zajmowania:
Opłata w złotych przy zajęciu |
||
jezdni do 50% szerokości |
jezdni ponad 50% szerokości do całkowitego zajęcia |
poza jezdnią |
0,05 zł |
0,08 zł |
0,04 zł |
2.Za zajęcie pasa 1 m2 powierzchni pasa drogowego w celu umieszczenie w nim urządzenia infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowegoędacych inftastrukturą "ostatniej mili" zajetego przez rzut poziomy urządzenia infrastruktury telekomunikacyjnej, za każdy rok zajmowania:
Lokalizacja urządzenia w pasie drogowym |
||
w poprzek drogi |
wzdłuż drogi |
|
w jezdni |
poza jezdnią |
|
5,00 zł |
1,50 zł |
0,50 zł |
3.Za zajęcie 1 m2 pasa drogowego w celu umieszczenia w w nim obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego, będących infrastrukturą „ostatniej mili” zajętego przez rzut poziomy obiektu budowlanego, za każdy dzień zajmowania:
Opłata w złotych przy zajęciu |
||
jezdni do 50% szerokości |
jezdni ponad 50% szerokości do całkowitego zajęcia |
poza jezdnią |
0,05 zł |
0,08 zł |
0,04 zł |
UCHWAŁA Nr ................
Rady Miejskiej w Gołdapi
z dnia 2014 roku
w sprawie zaopiniowania projektu planu aglomeracji Gołdap.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 89 ust. 1a i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r., poz. 594 z późn. zm.) w związku z art. 43 ust. 2a ustawy z dnia 18 lipca 2001 roku Prawo wodne ( Dz. U. z 2012 r. nr 12, poz. 145 z późn. zm.) Rada Miejska w Gołdapi uchwala, co następuje:
§ 1. 1. Opiniuje się pozytywnie projekt planu aglomeracji Gołdap położonej w gminie Gołdap ,powiat gołdapski, województwo warmińsko- mazurskie przedstawiony przez Województwo Warmińsko -Mazurskie w załączniku do uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gołdapi.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia
Przewodniczący Rady Miejskiej
Wojciech Hołdyński
Uzasadnienie
Dnia 3 października 2014 roku Urząd Marszałkowski w Olsztynie, powołując się na art. 43 ust. 2b ustawy z dnia 18 lipca 2001 roku Prawo Wodne ( Dz. U. z 2012 roku, poz. 145 z późn. zm) przedłożył do zaopiniowania plan aglomeracji Gołdap.
Burmistrz Gołdapi pismem z dnia 24 czerwca 2014 r wystąpił do Zarządu Województwa Warmińsko -Mazurskiego o zmianę granic i parametrów istniejącej aglomeracji Gołdap. Głównym powodem zmian była konieczność wyłączenia z aglomeracji miejscowości Galwiecie oraz dostosowanie granic w pozostałych miejscowościach do możliwości podłączenia nieruchomości zamieszkałych do sieci kanalizacyjnej do oczyszczalni miejskiej do końca 2015 r
Przedłożona propozycja została zweryfikowana zgodnie z § 4 ust 4 Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 22 lipca 2014 r w sprawie sposobu wyznaczenia obszaru i granic aglomeracji (DZ. U. z 2014 r poz 995)
Zmiana aglomeracji spowoduje brak konieczności wykonywania sieci kanalizacyjnej do nieruchomości znacznie oddalonych od istniejącej sieci kanalizacyjnej. Wykonanie takich odcinków sieci jest nieuzasadnione ekonomicznie.
files/fck/65/sesja_pazdziernik.pdf