Aktualności

Środa, 24 czerwca 2015

Sesja IX - 03.07.2015r

 

Informuję, że posiedzenie IX Sesji Rady Miejskiej w Gołdapi odbędzie się w dniu 3 lipca 2015r. o godz. 11,00 w sali konferencyjnej Urzędu.

 

Porządek posiedzenia

 

  1. Otwarcie posiedzenia, stwierdzenie kworum

  2. Przedstawienie porządku obrad

  3. Przyjęcie protokołu z ostatniej sesji

  4. Sprawozdanie Burmistrza o pracach w okresie międzysesyjnym

  5. Informacja Przewodniczącego o bieżących pracach Rady

  6. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:

1) rozstrzygnięcia o sposobie rozpatrzenia uwag do Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Gołdap

2) uchwalenia Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Gołdap

3) przyjęcia planu „Ponadlokalny program rewitalizacji sieci miast Cittaslow”

4) zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2015 – 2032

5) zmian budżetu na 2015 rok

6) zmiany załącznika Nr 1 do uchwały Nr XLV/282/2013 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 26 listopada 2013 r. w sprawie zarządzenia poboru opłaty uzdrowiskowej w drodze inkasa oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso

7) powołania zespołu do zaopiniowania kandydatów na ławników

  1. Interpelacje radnych

  2. Zapytania radnych

  3. Zapytania i wnioski sołtysów i przewodniczących organów osiedli

  4. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania zgłoszone na poprzednich sesjach lub w okresie międzysesyjnym

  5. Wolne wnioski

  6. Zamknięcie sesji

                                                                                    Przewodniczący Rady Miejskiej

 

Andrzej Pianka

 

zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2015 – 2032:

 

files/fck/65/Uchwala_PROJEKT_WPF-lipiec.pdf

 

 

zmian budżetu na 2015 rok:

 

files/fck/65/Uchwala_PROJEKT_zmiana_-_lipiec.pdf

 

 

Projekty uchwał:

Uchwała Nr ...

Rady Miejskiej w Gołdapi

z dnia …

 

w sprawie rozstrzygnięcia o sposobie rozpatrzenia uwag do Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Gołdap.

 

 

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jednolity: Dz. U. z 2015, poz. 199 ze zm. ) Rada Miejska w Gołdapi uchwala, co następuje:

 

§1

Po szczegółowej analizie i przeprowadzonej dyskusji Rada Miejska w Gołdapi postanowiła rozstrzygnąć uwagi do Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Gołdap, w sposób określony w załączniku nr 1, 2, 3.

 

§2

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gołdapi.

 

§3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

 

Andrzej Pianka

 

 

Załącznik nr 1 do uchwały nr …

Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia …

 

.

 

ROZSTRZYGNIĘCIE O SPOSOBIE ROZPATRZENIA UWAG DO PROJEKTU

STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO

MIASTA I GMINY GOŁDAP

 

Lp.

1

Data wpływu uwagi

11.05.2015 r.

Nazwisko i imię, nazwa jednostki organizacyjnej i adres zgłaszającego uwagę

p. M. Ł. (adres w aktach)

Treść uwagi

  1. brak zgody na ustanowienie strefy ochronnej (w związku z wydanym pozwoleniem na budowę elektrowni wiatrowej na działce ewidencyjnej nr 134/3 obręb Jabłońskie) związanej z ograniczeniem w zabudowie oraz zagospodarowaniu i użytkowaniu terenu na działach nr 111, 112, 134/1, 135/11

  2. prośba o naniesienie informacji w studium, iż na działkach 134/1 oraz 135/11 na podstawie prawomocnego pozwolenia na budowę rozpoczęto budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego

(uwaga w aktach)

Oznaczenie nieruchomości, której dotyczy uwaga

obręb Jabłońskie, działki o numerze ewidencyjnym 111, 112, 134/1 i 135/11

Ustalenia projektu studium dla nieruchomości, której dotyczy uwaga

  1. tereny rolniczej przestrzeni produkcyjnej

  2. strefa ochronna związana z ograniczeniami w zabudowie oraz zagospodarowaniu i użytkowaniu terenu

  3. III strefa polityki przestrzennej – gminna

  4. obszar chronionego krajobrazu Grabowo

Rozstrzygnięcie Burmistrza w sprawie rozpatrzenia uwagi

uwaga nieuwzględniona

Rozstrzygnięcie Rady Miasta w sprawie rozpatrzenia uwagi

uwaga uwzględniona

Uwagi

W wyniku uwzględniania uwagi zlikwidowano położony na działce 134/4 obszar, na którym rozmieszczone będą urządzenia wytwarzające energię z odnawialnych źródeł energii o mocy przekraczającej 100 kV wraz ze strefę ochronną.

Uwzględniając specyficzną sytuację, w tekście studium w pkt. 6.3.2. wprowadzono dodatkowo następujący zapis: „ W dokumentach planistycznych należy uwzględnić zarówno zabudowę istniejącą, jak również zabudowę projektowaną, w tym posiadającą prawomocne decyzje o pozwoleniu na budowę.

Po szczegółowej analizie należy stwierdzić, że zmiana nie jest istotna i nie koliduje z dotychczasową polityką przestrzenną gminy w odniesieniu do przedmiotowego terenu. Wprowadzona zmiana uwzględnia uwagę w całości oraz nie wymaga ponownych uzgodnień i opinii instytucji. Inwestycje mogą zostać zrealizowane w oparciu o prawomocne pozwolenia na budowę, więc ustalenia studium nie naruszają interesu prawnego właścicieli. W odniesieniu do przedmiotowego terenu obowiązują przepisy odrębne. Ostateczny sposób zagospodarowania terenu zostanie ustalony w wyniku decyzji o pozwoleniu na budowę, pod warunkiem zgodności z przepisami odrębnymi. Uwaga została uwzględniona w zakresie i treści wynikającym ze stanowiska Rady Miejskiej.

 

Załącznik nr 2 do uchwały nr …

Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia …

 

.

 

ROZSTRZYGNIĘCIE O SPOSOBIE ROZPATRZENIA UWAG DO PROJEKTU

STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO

MIASTA I GMINY GOŁDAP

 

Lp.

2

Data wpływu uwagi

11.05.2015 r.

Nazwisko i imię, nazwa jednostki organizacyjnej i adres zgłaszającego uwagę

p. R. Ł. (adres w aktach)

Treść uwagi

  1. brak zgody na wprowadzenie strefy ochronnej na teren działki składającego uwagę oraz ustanowienia obowiązku sporządzenia mpzp dla tejże strefy

  2. brak zgody na umieszczenie w studium lokalizacji siłowni wiatrowej na działce 134/3 wraz z jej strefą ochronną oraz na obowiązek sporządzenia mpzp dla tego terenu

  3. prośba o zaznaczenie na obszarze działek, w miejscu wydanego pozwolenia na budowę oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy – strefy terenów wielofunkcyjnych o niskiej intensywności

(uwaga w aktach)

Oznaczenie nieruchomości, której dotyczy uwaga

obręb Jabłońskie, działki o numerze ewidencyjnym 111, 112, 134/1 i 135/11

Ustalenia projektu studium dla nieruchomości, której dotyczy uwaga

  1. tereny rolniczej przestrzeni produkcyjnej

  2. strefa ochronna związana z ograniczeniami w zabudowie oraz zagospodarowaniu i użytkowaniu terenu

  3. III strefa polityki przestrzennej – gminna

  4. obszar chronionego krajobrazu Grabowo

Rozstrzygnięcie Burmistrza w sprawie rozpatrzenia uwagi

uwaga nieuwzględniona

Rozstrzygnięcie Rady Miasta w sprawie rozpatrzenia uwagi

uwaga uwzględniona

Uwagi

W wyniku uwzględniania uwagi zlikwidowano położony na działce 134/4 obszar, na którym rozmieszczone będą urządzenia wytwarzające energię z odnawialnych źródeł energii o mocy przekraczającej 100 kV wraz ze strefę ochronną.

Uwzględniając specyficzną sytuację, w tekście studium w pkt. 6.3.2. wprowadzono dodatkowo następujący zapis: „ W dokumentach planistycznych należy uwzględnić zarówno zabudowę istniejącą, jak również zabudowę projektowaną, w tym posiadającą prawomocne decyzje o pozwoleniu na budowę.

Po szczegółowej analizie należy stwierdzić, że zmiana nie jest istotna i nie koliduje z dotychczasową polityką przestrzenną gminy w odniesieniu do przedmiotowego terenu. Wprowadzona zmiana uwzględnia uwagę w całości oraz nie wymaga ponownych uzgodnień i opinii instytucji. Inwestycje mogą zostać zrealizowane w oparciu o prawomocne pozwolenia na budowę, więc ustalenia studium nie naruszają interesu prawnego właścicieli. W odniesieniu do przedmiotowego terenu obowiązują przepisy odrębne. Ostateczny sposób zagospodarowania terenu zostanie ustalony w wyniku decyzji o pozwoleniu na budowę, pod warunkiem zgodności z przepisami odrębnymi. Uwaga została uwzględniona w zakresie i treści wynikającym ze stanowiska Rady Miejskiej.

 

Załącznik nr 3 do uchwały nr …

Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia …

 

.

 

ROZSTRZYGNIĘCIE O SPOSOBIE ROZPATRZENIA UWAG DO PROJEKTU

STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO

MIASTA I GMINY GOŁDAP

 

Lp.

3

Data wpływu uwagi

11.05.2015 r.

Nazwisko i imię, nazwa jednostki organizacyjnej i adres zgłaszającego uwagę

p. B. W. (adres w aktach)

Treść uwagi

  1. brak zgody na wprowadzenie lokalizacji wiatraka w tak bliskim sąsiedztwie domu składającej uwagę

  2. brak zgody na ograniczenie prawa własności poprzez obowiązek sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego

(uwaga w aktach)

Oznaczenie nieruchomości, której dotyczy uwaga

obręb Jabłońskie, działka o numerze ewidencyjnym 135/9

Ustalenia projektu studium dla nieruchomości, której dotyczy uwaga

  1. tereny rolniczej przestrzeni produkcyjnej

  2. strefa ochronna związana z ograniczeniami w zabudowie oraz zagospodarowaniu i użytkowaniu terenu

  3. III strefa polityki przestrzennej – gminna

  4. obszar chronionego krajobrazu Grabowo

Rozstrzygnięcie Burmistrza w sprawie rozpatrzenia uwagi

uwaga nieuwzględniona

Rozstrzygnięcie Rady Miasta w sprawie rozpatrzenia uwagi

uwaga uwzględniona

Uwagi

W wyniku uwzględniania uwagi zlikwidowano położony na działce 134/4 obszar, na którym rozmieszczone będą urządzenia wytwarzające energię z odnawialnych źródeł energii o mocy przekraczającej 100 kV wraz ze strefę ochronną.

Uwzględniając specyficzną sytuację, w tekście studium w pkt. 6.3.2. wprowadzono dodatkowo następujący zapis: „ W dokumentach planistycznych należy uwzględnić zarówno zabudowę istniejącą, jak również zabudowę projektowaną, w tym posiadającą prawomocne decyzje o pozwoleniu na budowę.

Po szczegółowej analizie należy stwierdzić, że zmiana nie jest istotna i nie koliduje z dotychczasową polityką przestrzenną gminy w odniesieniu do przedmiotowego terenu. Wprowadzona zmiana uwzględnia uwagę w całości oraz nie wymaga ponownych uzgodnień i opinii instytucji. Inwestycje mogą zostać zrealizowane w oparciu o prawomocne pozwolenia na budowę, więc ustalenia studium nie naruszają interesu prawnego właścicieli. W odniesieniu do przedmiotowego terenu obowiązują przepisy odrębne. Ostateczny sposób zagospodarowania terenu zostanie ustalony w wyniku decyzji o pozwoleniu na budowę, pod warunkiem zgodności z przepisami odrębnymi. Uwaga została uwzględniona w zakresie i treści wynikającym ze stanowiska Rady Miejskiej.

 

Uchwała Nr …/…/2015

Rady Miejskiej w Gołdapi

z dnia …

 

w sprawie Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego

miasta i gminy Gołdap

 

Na podstawie art. 12 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jednolity: Dz. U. z 2015, poz. 199 ze zm.) oraz art. 18

ust. 2 pkt. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2013, poz. 594 ze zm.) Rada Miejska w Gołdapi uchwala, co następuje:

 

§1

 

Uchwala się Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Gołdap.

 

§2

 

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Gołdap składa się z następujących części stanowiących załączniki do niniejszej

uchwały:

 

1) załącznik nr 1 – tekst „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Gołdap – Uwarunkowania”,

 

2) załącznik nr 2 – rysunek w skali 1: 25 000 „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Gołdap – Uwarunkowania”,

 

3) załącznik nr 3 – tekst „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Gołdap – Kierunki zagospodarowania przestrzennego”,

 

4) załącznik nr 4 – rysunek w skali 1:25 000 „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Gołdap – Kierunki

zagospodarowania przestrzennego – obszar gminy”,

 

5) załącznik nr 5 – rysunek w skali 1:10 000 „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Gołdap – Kierunki

zagospodarowania przestrzennego – obszar miasta”,

 

6) załącznik nr 6 – lista nieuwzględnionych uwag dotyczących projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Gołdap.

 

 

§3

 

Traci moc uchwała Nr XXXIV/183/2001 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 24 maja 2001 roku w sprawie uchwalenia Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Gołdap oraz uchwała Nr LI/320/10 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 15 września 2010 roku w sprawie uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Gołdap.

 

§4

 

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gołdapi.

 

§5

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

 

Andrzej Pianka

 

 

UZASADNIENIE

 

OBJAŚNIENIE PRZYJĘTYCH ROZWIĄZAŃ

 

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Gołdap składa się z dwóch zasadniczych części:

  1. analizy uwarunkowań rozwoju przestrzennego miasta i gminy, zawierającej wieloaspektową, metodyczną diagnozę zewnętrznych i wewnętrznych uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego

    oraz syntezę i wnioski wraz z
  2. rysunkami,
  3. kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy zawierających ustalenia w formie pisemnej oraz w postaci graficznej (rysunków studium) osobno dla obszaru miasta i dla obszaru

    gminy.

Podstawy prawne opracowania Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Gołdap określają:

  • ustawa z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2015 r. poz 199 ze zmianami),

  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2004 r., w sprawie zakresu projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (Dz. U z 26 maja 2004 r. nr 118 poz 1233),

  • Uchwała Nr XLII/265/2013 z dnia 24 września 2013 r. Rady Miejskiej w Gołdapi w sprawie przystąpienia do studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Gołdap.

Uchwalone w 2001 r. studium zostało sporządzone w trybie obowiązującej wówczas ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 7 lipca 1994r., która aktualnie nie obowiązuje. W tym okresie zmianie uległy również podstawowe akty prawne regulujące nie tylko sferę planowania przestrzennego, ale również gospodarki nieruchomościami, budownictwa, ochrony przyrody i ochrony środowiska, ochrony zabytków, gospodarki wodnej i geologii, a także wielu innych dziedzin, które mają wpływ na zagospodarowania przestrzenne gminy.

Zmieniły się również uwarunkowania zewnętrzne polityki przestrzennej. Dynamicznym zmianom podlega otoczenie polityczne w skali makro (np. przystąpienie Polski do NATO i do Unii Europejskiej) oraz w skali regionalnej (zmiany w podziale administracyjnym kraju). Zmianie uległy równie podstawowe dokumenty określające politykę przestrzenną kraju i regionu. W 2011 roku Rada Ministrów przyjęła (Uchwała Nr 239 z dnia 13 grudnia 2011 r.) Koncepcję przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, a w 2015 roku Sejmik Samorządowy Województwa Warmińsko – Mazurskiego uchwalił (Uchwałą Nr VII/164/15 27.05.2015 r.) nowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Warmińsko – Mazurskiego. Diagnoza zewnętrznych uwarunkowań rozwoju wskazała jednoznacznie na konieczność podjęcia prac nad określeniem nowych zasad polityki przestrzennej samorządu w kontekście zmieniającego się dynamicznie otoczenia.

Również analiza uwarunkowań wewnętrznych, która była podstawową fazą prac nad studium w części pierwszej, pokazała zdecydowaną różnice pomiędzy stanem przestrzeni miasta i gminy z okresu uchwalenia obowiązującego studium (2001) a okresem obecnym (diagnozę zamknięto na roku 2014). Podsumowaniem analizy uwarunkowań rozwoju jest diagnoza, w której przedstawiony został pełny obraz miasta i gminy z określeniem barier, ograniczeń, konfliktów oraz zagrożeń i preferencji rozwoju, zawierający również odniesienie do ustaleń dotychczasowego studium. Przeprowadzone analizy i diagnoza miały decydujący wpływ na określenie podstawowych kierunków polityki przestrzennej, w tym przede wszystkim kierunków zagospodarowania przestrzennego obszaru.

W ustaleniach studium (część II), zgodnie z powołanymi wyżej przepisami prawa uwzględniono :

  • kierunki zmian w strukturze przestrzennej gminy oraz w przeznaczeniu terenów,

  • kierunki i wskaźniki dotyczące zagospodarowania oraz użytkowania terenów, w tym tereny wyłączone spod zabudowy,

  • obszary oraz zasady ochrony środowiska i jego zasobów, ochrony przyrody, krajobrazu kulturowego i uzdrowisk,

  • obszary i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej,

  • kierunki rozwoju systemów komunikacji i infrastruktury technicznej,

  • obszary, na których rozmieszczone będą inwestycje celu publicznego o znaczeniu lokalnym,

  • obszary, na których rozmieszczone będą inwestycje celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym, zgodnie z ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego województwa i ustaleniami programów rządowych,

  • obszary, dla których obowiązkowe jest sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (mpzp) na podstawie przepisów odrębnych, w tym obszary wymagające przeprowadzenia scaleń i podziału nieruchomości, a także obszary rozmieszczenia obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 oraz obszary przestrzeni publicznej,

  • obszary, dla których gmina zamierza sporządzić miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, w tym obszary wymagające zmiany przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne,

  • kierunki i zasady kształtowania rolniczej i leśnej przestrzeni produkcyjnej,

  • obszary szczególnego zagrożenia powodzią i osuwania się mas ziemnych,

  • obiekty lub obszary, dla których wyznacza się w złożu kopaliny filar ochronny,

  • obszary pomników zagłady i ich stref ochronnych oraz obowiązujące na nich ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej, zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony terenów byłych hitlerowskich obozów zagłady,

  • obszary wymagające przekształceń, rehabilitacji lub rekultywacji,

  • granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych.

Rysunki studium obowiązuje w zakresie wymienionych wyżej ustaleń. Na rysunkach studium (osobny dla obszaru miasta i dla obszaru gminy) przedstawiono w sposób graficzny odniesienie ustaleń dotyczących polityki przestrzennej samorządu do przestrzeni. Na jakość i dokładność oznaczeń na rysunkach miało wpływ wykorzystanie technologii GIS podczas prac nad studium.

Podstawowym celem prac nad studium było określenie zasad polityki przestrzennej gwarantujących zachowanie ładu przestrzennego oraz zapewniających rozwój miasta i gminy zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Przyjmując, że ład przestrzenny to …harmonijny porządek, uregulowany układ... lub zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym to ...takie ukształtowanie przestrzeni, które tworzy harmonijną całość oraz uwzględnia w uporządkowanych relacjach wszelkie uwarunkowania i wymagania funkcjonalne, społeczno-gospodarcze, środowiskowe, kulturowe oraz kompozycyjno-estetyczne... , sformułowano kierunki określające politykę przestrzenną samorządu w sposób zapewniający realizację tej idei. Uwzględniono również podstawowe postulaty zawarte w idei zrównoważonego rozwoju, zapewniającej ...taki rozwój społeczno-gospodarczy, w którym następuje proces integrowania działań politycznych, gospodarczych i społecznych, z zachowaniem równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów przyrodniczych, w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb poszczególnych społeczności lub obywateli zarówno współczesnego pokolenia, jak i przyszłych pokoleń.

 

SYNTEZA USTALEŃ STUDIUM

 

W rozdziale 1. studium dzieli obszar miasta i gminy na poszczególne strefy polityki przestrzennej, ustalając jednocześnie zasady realizacji tej polityki. Strefa I miejska została podzielona na 3 podstrefy: 1A – wielofunkcyjny ośrodek rozwoju (obejmująca rdzeń miasta), 1B – podstrefę uzdrowiskową oraz 1C - podstrefę przyspieszonego rozwoju (obejmującą tereny rozwoju działalności gospodarczej). Obszar wiejski podzielony został na dwie strefy: strefę II – przyrodniczą, obejmującą północno - wschodnią część gminy oraz strefę III – wiejską, obejmującą pozostałe tereny gminy.

Dla każdej ze stref polityki przestrzennej w rozdziale 2. ustalone zostały kierunki i wskaźniki dotyczące zagospodarowania i użytkowania terenów. Zdefiniowane zostały równie podstawowe kategorie terenów występujące w ustaleniach studium oraz określone zostały dla nich zasady realizacji polityki przestrzennej. Dla poszczególnych stref ustalone zostały także brzegowe wskaźniki dotyczące realizacji przyszłej zabudowy i zagospodarowania terenu. Ustalone wskaźniki należy traktować jako wyjściowe do dalszych opracowań planistycznych, w tym w szczególności w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. wskazano również obszary postulowane do wyłączenia z zabudowy.

W rozdziale 3. określone zostały obszary oraz zasady ochrony środowiska i jego zasobów, ochrony przyrody, krajobrazu kulturowego i uzdrowisk. Ze względu na nagromadzenie na terenie gminy i miasta prawnych form ochrony przyrody dokonano usystematyzowania i określenia zasad lokalizacji zabudowy w granicach obszarów chronionych. Na rysunkach studium wyznaczono również strefy zwartej zabudowy wsi, jako podstawę do stosowania wyjątków od zakazu lokalizowania zabudowy w sąsiedztwie jezior, rzek i innych zbiorników wodnych.

Analogicznie sformułowano politykę przestrzenną samorządu odnosząca się do zasad ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej zawartych w rozdziale 4. Uporządkowane i zaktualizowane zostały wykazy obszarów i obiektów objętych ochroną konserwatorską, a także sformułowane zostały zasady ochrony i zagospodarowania terenów położonych w otoczeniu zinwentaryzowanych obiektów.

W rozdziale 5. i 6. sformułowano zasady rozwoju komunikacji (drogowej, kolejowej, rowerowej i wodnej), a także wynikające z potrzeb rozwojowych miasta i gminy zasady rozwoju i wyposażenia terenów w sieci infrastruktury technicznej. Wskazano między innymi na konieczność rozwoju systemu szlaków rowerowych jako podstawy rozwoju turystyki na terenie gminy. Wprowadzono funkcjonalny podział układu komunikacyjnego, wskazując jednocześnie propozycje budowy lub przebudowy części połączeń komunikacyjnych.

Obszary, na których rozmieszczone będą inwestycje celu publicznego o znaczeniu lokalnym oraz inwestycje celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym wyznaczone zostały w rozdziale 7. i 8. Studium wskazuje w tym miejscu jednoznacznie na konieczność rozbudowy przejścia granicznego w Gołdapi, modernizację układu drogowego, w tym dróg wojewódzkich oraz uporządkowanie gospodarki wodno – ściekowej i gospodarki odpadami na terenie gminy. Uporządkowano zasady zagospodarowania terenów w sąsiedztwie istniejących elektrowni wiatrowych wprowadzając strefy ochronne wokół turbin wiatrowych zabezpieczające interes prawny inwestora oraz właścicieli nieruchomości położonych w bezpośrednim sąsiedztwie.

Rozdział 9. i 10. określa sposób realizacji polityki przestrzennej samorządu poprzez podstawowy instrument planistycznych, jakim jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Wskazano jednocześnie obszary przestrzeni publicznej jako jeden z priorytetów w działaniu na rzecz jakości życia mieszkańców. Studium nie wyznacza terenów, na których możliwa jest lokalizacja tzw. obiektów wielkopowierzchniowych.

Kierunki i zasady kształtowania rolniczej przestrzeni produkcyjnej oraz leśnej przestrzeni produkcyjnej zostały określone w rozdziale 11. i 12.

Studium porządkuje również problematykę obszarów szczególnego zagrożenia powodzią oraz obszarów zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych poprzez identyfikację i odpowiednie oznaczenia na rysunkach studium. Reguluje również w rozdziale 14. zasady zagospodarowania i ochrony obszarów geologicznych, w tym obszarów kopalin.

W rozdziale 16 i 17. studium wskazuje odpowiednio obszary wymagające przekształceń (np. zabudowa fermowa – teren byłej fermy w Botkunach), rehabilitacji lub rekultywacji (np. tereny dawnych wysypisk śmieci w Gołdapi i Kośmidrach) oraz granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych.

Studium nie wskazuje w podsumowaniu obszarów problemowych z punktu widzenia zagospodarowania przestrzennego, dla których należałoby podjąć specjalne działania.

 Załącznik Nr 6 Do Uchwały :

 

 

 

 

 

 

 

Uchwała Nr …/….. /2015

Rady Miejskiej w Gołdapi

z dnia ………. 2015 r oku

w sprawie przyjęcia planu "Ponadlokalny program rewitalizacji sieci miast Cittaslow"

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 6 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.), Rada Miejska w Gołdapi uchwala, co następuje:

 

§ 1

Przyjmuje się "Ponadlokalny program rewitalizacji sieci miast Cittaslow" w części dotyczącej miasta Gołdap, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

 

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gołdapi.

 

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

 

Andrzej Pianka

 

 

UCHWAŁA Nr
Rady Miejskiej w Gołdapi
z dnia 2015 r.

w sprawie zmiany załącznika Nr 1 do uchwały Nr XLV/282/2013 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 26 listopada 2013 r. w sprawie zarządzenia poboru opłaty uzdrowiskowej w drodze inkasa oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso

Na podstawie art.17 ust. 1a i art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych ( Dz. U. z 2014 r., poz. 849 ze zmianami ) uchwala się co następuje:


 

§ 1. Zmianie ulega załącznik Nr 1 do uchwały Nr XLV/282/2013 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 26 listopada 2013 r. w sprawie zarządzenia poboru opłaty uzdrowiskowej w drodze inkasa

 

oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso i otrzymuje brzmienie jak w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gołdapi.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko - Mazurskiego.


 


Przewodniczący Rady Miejskiej

Andrzej Pianka 

 


 


 

UZASADNIENIE

 

Opłata uzdrowiskowa jest pobierana od osób fizycznych przebywających dłużej niż dobę w celach zdrowotnych, turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych w miejscowościach znajdujących się na obszarach, którym nadano status uzdrowiska na zasadach określonych w ustawie z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych, za każdy dzień pobytu w takich miejscowościach.

Rada gminy, w drodze uchwały może zarządzić pobór tych opłat w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- projekt -

 

UCHWAŁA Nr …..................

Rady Miejskiej w Gołdapi

z dnia …..........................

 

 

w sprawie powołania zespołu do zaopiniowania kandydatów na ławników

 

Na podstawie art.18 ust.2 pkt.15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.) i art.163 § 2 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych ( Dz.U. z 2015r. poz 133 ) uchwala się, co następuje:

 

§ 1. Stwierdza się, że w wyniku głosowania powołano zespół do zaopiniowania kandydatów na ławników w składzie:

 

1. ......................................................................................

 

2. ......................................................................................

 

3. ......................................................................................

 

4. ......................................................................................

 

5. .......................................................................................

 

§ 2. Zobowiązuje się Zespół, o którym mowa w § 1 do przedstawienia Radzie Miejskiej opinii o zgłoszonych kandydatach, w szczególności w zakresie spełnienia przez nich wymogów określonych w ustawie Prawo o ustroju sądów powszechnych.

 

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Andrzej Pianka

 

 Uzasadnienie

do projektu uchwały w sprawie powołania zespołu do zaopiniowania kandydatów na ławników.


 

Stosownie do art.161 § 2 ustawy z dnia 27 lipca 2001roku Prawo o ustroju sadów powszechnych Prezes Sądu Okręgowego w Suwałkach poinformowała Przewodniczącego Rady Miejskiej w Gołdapi, że na okres kadencji 2016 -2019 do orzekania w Sadzie Rejonowym w Olecku niezbędne jest wybranie 2 ławników oraz do orzekania w sprawach z zakresu prawa pracy w Sądzie Rejonowym w Ełku – 2 ławników.

Zgodnie z art.163 § 2 ustawy prawo o ustroju sadów powszechnych, rada przed przystąpieniem do wyborów ławników powołuje zespół, który przedstawia na sesji rady swoją opinię o zgłoszonych kandydatach, w szczególności w zakresie spełnienia przez nich wymogów określonych ustawą.