Regulamin Organizacyjny
Biblioteki Publicznej w Gołdapi
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE.
§ 1.
Regulamin organizacyjny Biblioteki Publicznej w Gołdapi, zwanej dalej Biblioteką określa:
1. Organizację i zasady funkcjonowania Biblioteki.
2. Przedmiot i zakres działalności.
3. Strukturę organizacyjną.
4. Zakres zadań i odpowiedzialności pracowników Biblioteki wraz z Filią w Grabowie.
5. Postanowienia końcowe.
II. ORGANIZACJA I ZASADY FUNKCJONOWANIA BIBLIOTEKI.
§ 2.
1. Biblioteką Publiczną w Gołdapi zarządza, reprezentuje na zewnątrz i odpowiada za całokształt działalności dyrektor.
2. Dyrektorowi Biblioteki podlegają bezpośrednio wszyscy pracownicy Biblioteki Publicznej wraz z Filią w Grabowie.
3. Dyrektor może udzielać pełnomocnictw pracownikom Biblioteki. Pełnomocnicy są uprawnieni do czynności prawnych w ramach udzielonych im umocowań.
4. Podczas nieobecności dyrektora zastępuje go, na podstawie stosownego pełnomocnictwa, wyznaczony przez dyrektora pracownik Biblioteki.
§ 3.
Zasady wynagradzania pracowników Biblioteki określa regulamin wynagradzania zatwierdzany przez dyrektora.
III. PRZEDMIOT I ZAKRES DZIAŁALNOŚCI.
§ 4.
1. Biblioteka zapewnia obsługę biblioteczną mieszkańców gminy i powiatu. Służy rozwijaniu i zaspokajaniu potrzeb czytelniczych i informacyjnych, upowszechnianiu wiedzy, nauki i kultury, dba o sprawne funkcjonowanie sieci bibliotecznej i systemu informacyjnego na terenie gminy i powiatu.
2. Do zadań Biblioteki należy:
1) Gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie materiałów bibliotecznych ze szczególnym uwzględnieniem dokumentów dotyczących Warmii i Mazur oraz Powiatu Gołdapskiego
2) Udostępnianie zbiorów na miejscu, wypożyczanie zbiorów na zewnątrz oraz prowadzenie systemu wypożyczeń międzybibliotecznych ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci, młodzieży i osób niepełnosprawnych.
3) Organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej.
4) Popularyzacja książki i czytelnictwa.
5) Współpraca z bibliotekami innych sieci, instytucjami upowszechniania kultury, organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami i fundacjami w celu organizowania i prowadzenia działalności służącej rozwijaniu inicjatyw i zaspokajaniu potrzeb kulturalno-oświatowych mieszkańców.
6) Udzielanie pomocy instrukcyjno-metodycznej i szkoleniowej pracownikom bibliotek w powiecie.
7) Doskonalenie metod i technik pracy bibliotecznej.
8) Podejmowanie innych działań wynikających z potrzeb środowiska.
3. Realizując w/w zadania Biblioteka korzysta z pomocy merytorycznej, organizacyjnej i szkoleniowej Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Olsztynie.
4. Regulamin Biblioteki Publicznej w Gołdapi i Filii w Grabowie określa dyrektor Biblioteki odrębnym zarządzeniem.
IV. STRUKTURA ORGANIZACYJNA.
§ 5.
W Bibliotece oprócz pracowników na stanowiskach bibliotekarskich mogą być zatrudniani inni pracownicy, w tym specjaliści z rożnych dziedzin związanych z jej działalnością.
2. Schemat organizacyjny Biblioteki Publicznej w Gołdapi stanowi załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
§ 7.
3. Pracowników Biblioteki zatrudnia dyrektor oraz ustala ich zakresy czynności.
§ 8.
10) promocję i kreowanie pozytywnego wizerunku;
11) wdrażanie nowoczesnych technik pracy bibliotecznej i informacyjnej, sprawnych rozwiązań systemowych oraz skutecznych metod promocji książki i czytelnictwa.
§ 9.
prowadząc działalność szkoleniową i instruktażową.
2. Do zadań i obowiązków służbowych instruktora w szczególności należy:
2) nadzór merytoryczny nad właściwą realizacją zakresu prac i obowiązków służbowych w komórkach organizacyjnych Biblioteki i Filii;
3) uczestnictwo w pracach Komisji Selekcji Zbiorów Bibliotecznych;
4) nadzór nad prawidłowym prowadzeniem sprawozdawczości i terminowym przygotowaniem opracowań statystycznych dotyczących gromadzenia i udostępniania zbiorów oraz działalności informacyjnej;
5) przygotowywanie rocznych sprawozdań dla Głównego Urzędu Statystycznego oraz analiz statystycznych dla potrzeb dyrektora i Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Olsztynie;
6) udzielanie instruktażu w zakresie organizacji zbiorów, udostępniania zbiorów, promocji czytelnictwa, prowadzenia statystyki i sprawozdawczości;
7) praktyczne wdrażanie nowych form pracy w zakresie gromadzenia, opracowania, udostępniania zbiorów oraz obsługi czytelników;
8) prowadzenia gabinetu metodycznego (gromadzenie księgozbioru fachowego oraz pomocy metodycznych);
9) nadzór i koordynacja działalności kulturalno-oświatowej i edukacyjnej w działach Biblioteki i Filii;
10) organizowanie spotkań informacyjno-organizacyjnych dla pracowników Biblioteki;
11) współpraca z innymi bibliotekami w zakresie wymiany doświadczeń w pracy;
12) szkolenie bibliotekarzy w zakresie obsługi programu MAK+.
1) prowadzenie rejestracji syntetycznej i analitycznej wszystkich operacji gospodarczych wg obowiązujących przepisów;
2) prowadzenie rejestru należności i zobowiązań;
3) sprawdzanie raportów kasowych i ich zgodności ze stanem gotówki;
4) sporządzanie sprawozdań i bilansów;
5) prowadzenie całości spraw związanych z rachunkowością, zobowiązaniami podatkowymi, ubezpieczeń i płac;
6) nadzór nad przestrzeganiem instrukcji obiegu kontroli dokumentacji inwentaryzacyjnej;
7) utrzymanie stałego kontaktu i współpracy z Wydziałem Finansowym Urzędu Miejskiego;
8) kontrola dowodów księgowych i ich dekretacja;
9) kompleksowe prowadzenie akt osobowych dla każdego pracownika wg obowiązujących przepisów;
10) przygotowanie dokumentów związanych z zatrudnieniem: umowy o pracę, wypowiedzenia, świadectwa pracy itd.;
11) sporządzanie i zatwierdzanie pod względem formalno-rachunkowym listy płac;
12) ubezpieczenie pracowników i przelew składek z tytułu ubezpieczenia;
13)nadzór nad wykonywaniem wymaganych dla danego stanowiska pracy badań wstępnych, okresowych i kontrolnych przez pracowników;
14) informowanie pracowników w zakresie urlopów wypoczynkowych i innych dni wolnych od pracy;
15) udostępnianie wszystkich niezbędnych informacji przy kontrolach jednostek nadrzędnych np. PIP;
16) monitorowanie zmian w przepisach prawa pracy, informowanie dyrektora.
1) komputerowe opracowywanie zbiorów w elektronicznym, zintegrowanym systemie bibliotecznym MAK +;
2) sporządzanie protokołów selekcji księgozbioru;
3) codzienna ewidencja czytelników i usług;
4) poradnictwo czytelnicze i udzielanie informacji bibliotecznych oraz bibliograficznych;
5) rzetelne przygotowywanie statystyki miesięcznej i rocznej;
6) systematyczne egzekwowanie od czytelników zwrotu wypożyczonych materiałów;
7) udostępnianie zbiorów na zewnątrz;
8) organizowanie różnorodnych form pracy z czytelnikiem służących popularyzowaniu literatury, sztuki, kultury i nauki;
9) współdziałanie z bibliotekami innych sieci, instytucjami i organizacjami pozarządowymi wzakresie rozwijania czytelnictwa, zaspakajania potrzeb czytelniczych i kulturalnych;
10) współpraca z bibliotekami w Powiecie Gołdapskim.
11) podejmowanie działań wynikających z potrzeb środowiska lokalnego.
12) pozyskiwanie pozabudżetowych źródeł finansowania projektów kulturalnych i sporządzanie wniosków aplikacyjnych oraz rozliczanie projektów;
13) przygotowanie kwartalnych sprawozdań i zestawień statystycznych dotyczących pracy działu;
14) promocja książki i czytelnictwa;
15) sporządzanie planów pracy;
16) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych lub określonych przez dyrektora.
1) gromadzenie wydawnictw zwartych i specjalnych do filii i innych komórek organizacyjnych Biblioteki;
2) opracowanie formalne i rzeczowe materiałów wpływających do Biblioteki w elektronicznym, zintegrowanym systemie bibliotecznym MAK +;
3) uczestniczenie w pracach związanych z selekcją zbiorów w Bibliotece i Filii;
4) udzielanie pracownikom informacji w zakresie gromadzenia, opracowania i selekcji zbiorów;
5) kontrolowanie prawidłowości wykonania prac w zakresie ewidencji i opracowania zbiorów oraz selekcji;
6) prowadzenie sumarycznej ewidencji wpływów i ubytków;
7) przygotowywanie materiałów dotyczących zbiorów, niezbędnych do sporządzenia rocznej statystyki dla potrzeb GUS;
8) współpraca z księgarniami, hurtowniami, antykwariatami, bibliotekami i innymi instytucjami w zakresie gromadzenia i opracowania zbiorów;
9) pozyskiwanie pozabudżetowych źródeł finansowania projektów kulturalnych i sporządzanie wniosków aplikacyjnych oraz rozliczanie projektów.
1) administrowanie siecią komputerową Biblioteki i Filii;
2) wyszukiwanie, analizowanie i opiniowanie programów komputerowych i sprzętu zgodnie z aktualnymi potrzebami Biblioteki i Filii;
3) przedstawianie wniosków i opinii w sprawie zakupu sprzętu i oprogramowania;
4) współudział w przygotowywaniu dokumentacji na zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania;
5) zapewnienie stałego dostępu do zasobów zgromadzonych na serwerach Biblioteki;
6) konserwacja sprzętu i aktualizacja oprogramowania używanego w Bibliotece i Filii;
7) utrzymywanie serwerów w trybie ciągłej pracy poprzez:
b) testowanie, analizowanie, konfigurowanie aplikacji sieciowych w celu uzyskania maksymalnej niezawodności i bezpieczeństwa,
c) wykrywanie i neutralizowanie zagrożeń sieciowych (włamania, wirusy);
9) archiwizacja, na żądanie pracowników, zbiorów danych przez nich gromadzonych;
10) konfigurowanie i uruchamianie, w miarę zapotrzebowania, nowych usług w Bibliotece;
11) pełnienie obowiązków Administratora Systemów Informatycznych;
12) wdrażanie zakupionych przez Bibliotekę programów komputerowych;
13) szkolenie pracowników w zakresie obsługi sprzętu komputerowego;
14) prowadzenie szkoleń dla użytkowników Biblioteki w zakresie zagadnień informatycznych;
15) sporządzanie planów pracy;
16) wykonywanie zadań wynikających z przepisów szczególnych lub określonych przez dyrektora.
1) przyjmowanie nowości wydawniczych;
2) prowadzenie stałej i systematycznej selekcji zbiorów oraz sporządzanie protokołów ubytku;
3) przygotowywanie zbiorów do udostępniania;
4) prezencyjne udostępnianie zbiorów czytelnikom;
5) udzielanie informacji bibliotecznych, bibliograficznych, katalogowych i rzeczowych;
6) obsługa w zakresie wypożyczeń międzybibliotecznych dokumentów;
7) prowadzenie ewidencji czytelników i rejestru udostępniania woluminów i czasopism;
8) systematyczne uzupełnianie, akcesjonowanie zbiorów wydawnictw ciągłych pochodzących z prenumeraty oraz darów;
9) prowadzenie i aktualizacja kartoteki akcesyjnej;
10) promocja książki i czytelnictwa;
11) prowadzenie działalności oświatowej i edukacyjnej (prelekcje, wycieczki, pokazy itp), organi-zowanie lekcji bibliotecznych;
12) utrzymywanie ścisłej współpracy ze środowiskiem czytelniczym, bibliotekami innych sieci, szkołami, przedszkolami itd.;
13) stosowanie technik biblioterapeutycznych w pracy z czytelnikiem chorym i niepełnosprawnym;
14) komputerowe opracowywanie zbiorów w elektronicznym, zintegrowanym systemie bibliotecz-nym MAK +;
15) organizowanie wystaw, prezentacji i pokazów;
16) przygotowywanie kwartalnych sprawozdań dotyczących pracy działu;
17) sporządzanie planów pracy;
18) wykonywanie zadań wynikających z przepisów szczególnych lub określonych przez dyrektora.
1) gromadzenie, wypożyczanie i udostępnianie prezencyjne zbiorów audiowizualnych;
2) systematyczne uzupełnianie księgozbioru regionalnego w wydawnictwa zwarte, czasopisma, druki ulotne, dokumenty życia społecznego, ikonografia historyczna, kartografia;
3) obsługa czytelników w zakresie udostępniania zbiorów oraz udzielanie informacji bibliotecznej, bibliograficznej, katalogowej i rzeczowej;
4) prowadzenie ewidencji czytelników i rejestru wypożyczeń;
5) prowadzenie bibliografii regionalnej;
6) archiwizowanie materiałów;
7) organizowanie wystaw i prezentacji;
8) organizowanie spotkań (autorskich, naukowych);
9) systematyczna selekcja zbiorów;
10) przygotowywanie kwartalnych sprawozdań i zestawień statystycznych pracy działu;
11) sporządzanie planów pracy.
1) przyjmowanie książek z Działu Gromadzenia i Opracowania;
2) prowadzenie ewidencji wpływów i ubytków oraz całej dokumentacji placówki;
3) bieżąca akcesja czasopism;
4) selekcja księgozbioru;
5) wypożyczanie oraz udostępnianie prezencyjne zbiorów;
6) prowadzenie ewidencji czytelników oraz rejestru wypożyczeń;
7) udzielanie informacji bibliotecznej, bibliograficznej, katalogowej i rzeczowej;
8) promocja książki i czytelnictwa;
9) prowadzenie działalności oświatowej i edukacyjnej;
10) dbałość o estetykę placówki i stan techniczny znajdujących się w niej urządzeń (terminowe zgła-szanie usterek);
11) sporządzanie kwartalnych sprawozdań oraz zestawień statystycznych;
12) komputerowe opracowywanie zbiorów w elektronicznym, zintegrowanym systemie bibliotecz-nym MAK +;
13) sporządzanie planów pracy.
2) ewidencjonowanie, dokumentowanie zgromadzonych muzealiów;
3) przechowywanie gromadzonych muzealiów w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych;
4) organizowanie wystawy stałej i wystaw czasowych;
5) prowadzenie księgi inwentarzowej muzealiów, księgi inwentarzowej depozytów;
6)prowadzenie spraw związanych z ruchem muzealiów (udostępnianie zbiorów własnych oraz wypożyczenie od innych muzeów, instytucji);
7) prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej;
8) organizowanie działalności popularyzatorskiej dla środowiska w tym: lekcji muzealnych i historii regionalnej, odczytów, prelekcji, wycieczek turystycznych itp.;
9) sporządzanie sprawozdań z działalności;
§ 18.