PRZEDSZKOLE SAMORZĄDOWE NR 1
W GOŁDAPI
Podstawowym celem wychowania przedszkolnego, zgodnie z obowiązującą podstawą prawną, jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie
z obowiązującą podstawą prawną, jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi
w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturalnym i przyrodniczym.
ZAŁOŻENIA PROGRAMU
· GŁÓWNE CELE PRACY WYCHOWAWCZEJ:
1. Zapoznanie dzieci z regułami życia w grupie, wdrażanie do samodzielności i umiejętności współżycia i współdziałania z innymi.
2. Zapoznanie dzieci z prawami i obowiązkami, światem wartości moralnych oraz koniecznością ponoszenia konsekwencji swoich czynów.
3. Czynienie wielorakich starań zmierzających do jednolitych oddziaływań wychowawczych pomiędzy domem rodzinnym
a przedszkolnym.
· CELE OPERACYJNE:
1. Zapoznanie dzieci z regułami życia w grupie, wdrażanie do samodzielności i umiejętności współżycia i współdziałania z innymi.
Dziecko 3 letnie
- używa form grzecznościowych
- rozumie polecenia nauczycielki
- szanuje zabawki i odkłada je na miejsce, rozróżnia pojęcia ,,to moje – to nie moje”
- uczy się wykonywać określone czynności samoobsługowe i porządkowe
Dziecko 4 letnie
- wzajemnie uznaje prawo do zabawy, przestrzega umów dotyczących korzystania ze wspólnych zabawek
- dokładnie wykonuje podejmowane czynności i zadania
- szanuje pracę swoją i kolegów
- rozwiązuje sytuacje konfliktowe bez agresji
- wzajemnie pomaga sobie w prostych czynnościach
- potrafi opiekować się nowymi kolegami w grupie
Dziecko 5 letnie
- dba o sprzęt i zabawki, rozumie pojęcie wspólna własność i konsekwencje niewłaściwego użytkowania zabawek
- przestrzega zwyczajów zgodnego współdziałania
- nawiązuje serdeczne stosunki z kolegami
- stara się dokonywać samooceny
- podejmuje próby kontrolowania swoich zachowań
- wie kiedy i komu można podawać informacje o sobie
2. Zapoznanie dzieci z prawami i obowiązkami, światem wartości moralnych oraz koniecznością ponoszenia konsekwencji swoich czynów.
Dziecko 3 letnie
- Jego zachowanie sprzyja porządku w otoczeniu
- dowiaduje się o swoich prawach bycia wysłuchanym, do wyboru zabawy i uczestniczenia w niej
- poznaje postawy przeciwstawne dobry - zły
Dziecko 4 letnie
- przeciwstawia się złemu traktowaniu fizycznemu i psychicznemu ze strony innych
- ma odpowiedni stosunek do dzieci niepełnosprawnych
- jest wrażliwe na inność
Dziecko 5 letnie
- uświadamia sobie prawo do wyrażania niezadowolenia, kiedy coś sprawia mu przykrość
- powstrzymuje się od oskarżania innych w błahych sprawach
- rozumie prawo do odmowy uczestnictwa w zabawach i innych czynnościach z rówieśnikami i dorosłymi
- uczy się rozpoznawać dobro i zło
- rozumie zło jakie niesie ze osoba przemoc fizyczna i przeciwstawia się takiej formie rozwiązywania konfliktów
- przyswaja wartości uniwersalne ( szacunek do innych, pracowitość , empatia, koleżeństwo)
3. Czynienie wielorakich starań zmierzających do jednolitych oddziaływań wychowawczych pomiędzy domem rodzinnym a przedszkolem.
Dziecko 3 letnie
- zwraca się grzecznie w domu , w przedszkolu i na ulicy
- sprzeciwia się przemocy fizycznej ze strony dzieci i dorosłych
- utrwala i wykonuje czynności samoobsługowe w domu
- wzbudza uczucia sympatii dla dobrych ludzi i ich uczynków
Dziecko 4 letnie
- zachowuje się grzecznie w miejscach publicznych
- dostrzega potrzebę pomagania innym ludziom w tym członkom rodziny
- wykazuje serdeczną postawę wobec innych ludzi
- uczy się w domu i w przedszkolu tolerancji dla innych ludzi ze względu na swoją inność oraz sam takiej tolerancji oczekuje
Dziecko 5 letnie
- zachowuje się kulturalnie w miejscach publicznych
- nie chwali się bogactwem w przedszkolu i w domu
- nie dokucza dzieciom , które wychowują się w trudniejszych warunkach
- szanuje cudzą godność w domu i w przedszkolu
- udziela pomocy tym , którzy jej potrzebują w domu i w przedszkolu
- przyzwyczaja się do rozwiązywania sporów w domu i w przedszkolu w drodze rozmów , wyjaśnień
- dokonuje oceny własnego zachowania i innych
- przyjmuje postawę przywiązania do tradycji rodzinnych
· SPODZIEWANE EFEKTY:
Ukształtowanie dziecka:
· Empatycznego, wrażliwego na potrzeby i krzywdę innych;
· Rozumiejącego konieczność poszanowania cudzej własności;
· Ceniącego wartości moralne;
· Tolerancyjnego, szanującego odmienność i indywidualność innych ludzi;
· Posiadającego umiejętność współżycia w społeczeństwie, zgodnie z przyjętymi normami;
· Znającego swoje prawa i obowiązki;
· Posiadającego umiejętność ponoszenia konsekwencji swoich czynów;
· Rozumiejącego konsekwencję kłamstwa dla siebie i innych.
· SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU:
W stosunku do dziecka:
Systematyczne oddziaływanie i kształtowanie postaw społecznych poprzez:
· Rozmowy i dyskusje;
· Rozwiązywanie konfliktów na drodze porozumienia;
· Czytanie opowiadań związanych z zachowaniami społecznymi;
· Omawianie historyjek obrazkowych przedstawiających konflikty społeczne;
· Stworzenie kodeksu właściwych zachowań współżycia w grupie oraz konieczność jego respektowania;
· Ustalenie środków zaradczych stosowanych w przypadku nierespektowania ustalonych zasad.
W stosunku do rodziców:
· Zapoznanie z programem wychowawczym Przedszkola Samorządowego Nr 1 w Gołdapi oraz zasadami i regułami przyjętymi przez dzieci i nauczycieli;
· Zaopiniowanie programu wychowawczego;
· Realizowanie programu w domu przez rodziców;
· Organizowanie dla rodziców warsztatów psychologicznych w celu uświadomienia konieczności ujednolicenia oddziaływań wychowawczych w domu i w przedszkolu;
· Udział rodziców w zebraniach, spotkaniach indywidualnych oraz zajęciach otwartych.
W STOSUNKU DO NAUCZYCIELI:
· Prowadzenie zajęć koleżeńskich;
· Wymiana koleżeńska w zakresie doświadczeń, scenariuszy zajęć;
· Integracja nauczycieli podczas przygotowywania zajęć i opracowywania kodeksu zachowań;
· Ujednolicenie oddziaływań wychowawczych wszystkich nauczycieli w relacjach nauczyciel – dziecko.
· METODY PRACY:
· Zabawy organizowane i spontaniczne, drama;
· Twórczość plastyczna i artystyczna dzieci;
· Dobór i przybliżanie odpowiedniej literatury dziecięcej;
· Organizacja imprez integracyjnych
· FORMY PRACY:
· W małych zespołach;
· W zespołach z całą grupą;
· Indywidualnie z dzieckiem.
· EWALUACJA PROGRAMU:
Analiza dokumentacji pedagogicznej:
· Plany miesięczne, zapisy w dziennikach;
· Dokumentacja z obserwacji, hospitacje diagnozujące;
· Ankiety ewaluacyjne dla nauczycieli.
Analiza dokumentacji współpracy z rodzicami:
· Ankiety dla rodziców, scenariusze spotkań z rodzicami;
· Protokoły zebrań z rodzicami;
· Informacja zwrotna rodziców;
· Kronika przedszkolna.
Prawa i obowiązki przedszkolaka:
Dziecko w przedszkolu ma prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności prawo do:
1. Właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczego i dydaktycznego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
2. Szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania;
3. Ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej;
4. Poszanowania jego godności osobistej;
5. Poszanowania własności;
6. Opieki i ochrony;
7. Partnerskiej rozmowy na każdy temat;
8. Akceptacji jego osoby.
W naszej placówce wychowanek ma prawo:
1. Zaspakajania potrzeb rozwojowych, a szczególnie potrzeby bezpieczeństwa i akceptacji;
2. Zdrowego jedzenia;
3. Zaspokojenia ciekawości i poznania otaczającej go rzeczywistości;
4. Badania i odkrywania;
5. Kontaktu i zabawy z innymi, wyboru towarzyszy zabaw;
6. Rozwijania swoich zainteresowań i własnych możliwości twórczych;
7. Decydowania i dokonywania wyborów, wyrażania własnego zdania, sądów i oczekiwań;
8. Poznania, nazywania i wyrażania własnych emocji;
9. Zrozumiałego dla siebie systemu wyróżnień, nagród i logicznych konsekwencji.
W naszym przedszkolu wychowanek ma obowiązek:
1. Przestrzegać zasad i norm współżycia w grupie;
2. Nie oddalać się od grupy bez pozwolenia osoby dorosłej;
3. Zgłaszać swoje niedyspozycje zdrowotne;
4. Nie przeszkadzać innym w zabawie, gdy sam nie ma na nią ochoty;
5. Po skończonej zabawie posprzątać miejsce zabawy;
6. Umieć dzielić się z kolegami atrakcyjnymi zabawkami;
7. Szanować prawo do zabawy wszystkich kolegów;
8. Zachowywać zasady bezpieczeństwa podczas zabawy;
9. Nie przeszkadzać odpoczywającym; poprawnie zachowywać się w miejscach publicznych.
MODEL PRZEDSZKOLAKA:
· Jest pełny inicjatywy, odważny i samodzielny;
· Chętnie się uczy, ma szerokie zainteresowania i wiele talentów;
· Jest kreatywny i pełny fantazji;
· Jest przyjaźnie nastawiony do koleżanek i kolegów;
· Dzięki odpowiednim pochwałom i sposobom wyjaśnienia porażek i sukcesów, ma zrównoważony obraz siebie samego, poczucie pewności i wiary w swoje możliwości
· Woli współpracę niż rywalizację