KONCEPCJA PRACY
PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO NR 1 W GOŁDAPI
Utworzona w 2010r. przez Radę Pedagogiczną
Zatwierdzona przez Radę Rodziców
Podstawa prawna:
· Rozporządzenie MEN z dnia 7 października 2009r. w prawie nadzoru pedagogicznego ( Dz.U. Nr 168, poz. 1324)
· Statut Przedszkola Samorządowego Nr 1 w Gołdapi
Wstęp
Praca naszej placówki opierała się do tej pory na pięcioletnim programie rozwoju w latach 2002/3- 2006/7, na trzyletnim programie rozwoju w latach 2007/8 – 2009/10.
Koncepcja, która powstała jest wynikiem ewaluacji wcześniejszych programów, wniosków z analizy ich realizacji, opinii nauczycieli i rodziców. Zespół do spraw planowania biorąc powyższe pod uwagę określił słabe i mocne strony naszej placówki i opracował kierunki dalszego rozwoju.
We wszystkich obszarach działalności edukacyjnej przedszkola realizowane są cele wychowania przedszkolnego zawarte w podstawie programowej.
Przedszkole Samorządowe Nr 1 w Gołdapi wyżej wymienione cele realizuje poprzez wybrane przez Radę Pedagogiczną programy wych. przedszkolnego oraz inne programy ( własne, profilaktyczne, itp.).
Koncepcja pracy naszej placówki opiera się głównie na ogólnopolskim programie ,,Optymistyczne przedszkole”. Autorkami tego programu są Irena Dzierzgowska i Mirela Nawrot.
Celem programu jest dostrzeganie i wzmacnianie sukcesu każdego wychowanka, rozwijanie zainteresowań, uzdolnień, uczenie dziecka bycia aktywnym, twórczym, pogodnym i zaradnym.
Program ,,Optymistyczne przedszkole” może pomóc rodzicom i wychowawcom nauczenia dziecka zaradności, optymizmu i samodzielności. Dzięki temu dziecko będzie odporne na zjawisko wyuczonej bezradności i znacznie lepiej przygotowane do radzenia sobie z problemami na każdym etapie życia.
Wszystko co robimy w naszym Przedszkolu ma służyć dziecku.
AKTUALNY STAN PRZEDSZKOLA
( Gdzie jesteśmy?)
Podstawowe informacje o przedszkolu:
Przedszkole Samorządowe Nr 1 w Gołdapi to budynek wolnostojący. Wybudowany w 1985r. z przeznaczeniem na przedszkole 5-oddziałowe.
Obecnie przeprowadzana jest modernizacja budynku – trwa remont kuchni i jej zaplecza, remont 2 sal, przybędą nam 2 łazienki oraz 2 nowe sale do zajęć na II piętrze. Przedszkole, które do tej pory posiadało 6 oddziałów i miało 150 miejsc, po wakacjach 2010r. będzie rozbudowane do 8 oddziałów i pomieści 200 dzieci.
Przedszkole jest jedynym przedszkolem samorządowym w mieście.
Pracownicy Przedszkola:
Od 1.09.2010r. - 16 nauczycieli: 9 dyplomowanych, 2 mianowanych, 1 kontraktowy, 4 stażystów
Pracownicy administracji – intendent, sekretarka
Pracownicy obsługi – 8 woźnych, 3 pomoce wychowawczyń, 1 konserwator, szef kuchni i 2 pomoce kuchenne
Infrastruktura:
Posiadamy: zmieniony dach, wymienione wszystkie okna, wyremontowane wszystkie łazienki, wyremontowaną i doskonale doposażoną kuchnię, wyremontowane sale zajęć oprócz jednej.
Plac zabaw: 2 piaskownice, 2 duże urządzenia, 3 sprężynowce oraz 4 ,,stare” urządzenia.
Najważniejsze potrzeby: docieplenie budynku i nowa elewacja, zmiana infrastruktury wokół budynku ( wyłożenie ciągów komunikacyjnych kostką brukową, poszerzenie bramy wjazdowej, zmiana ogrodzenia, doposażanie placu zabaw w nowy sprzęt.
GŁÓWNE KIERUNKI ROZWOJU PRZEDSZKOLA
( Dokąd zmierzamy?)
WIZJA PRZEDSZKOLA:
· Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.
· Praca przedszkola ukierunkowana jest na wszechstronny rozwój dzieci. Rozwijamy u dzieci ich talenty i zainteresowania.
· Wychowujemy optymistów, przygotowujemy dzieci do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami.
· Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
· Wszyscy przestrzegają praw dzieci, dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną.
MISJA PRZEDSZKOLA:
„ W naszym Przedszkolu jest wesoło,
w naszym Przedszkolu każde dziecko śmieje się do dziecka
a uśmiech naszych dzieci toczy się jak piłeczka”
MODEL ABSOLWENTA:
· Zna swoje mocne strony, umie je wykorzystać, pokonuje słabości.
· Jest przygotowany do roli ucznia.
· Szanuje środowisko przyrodnicze, dostrzega piękno otaczającej przyrody.
· Jest otwarty na świat i ludzi.
· Odróżnia dobro od zła.
· Dostrzega potrzeby własne i innych.
· Jest aktywny, dociekliwy, kreatywny i ambitny.
· Ma pozytywny obraz samego siebie.
· Ma świadomość własnej tożsamości.
· Jest komunikatywny.
· Nie boi się wyrażać własnych opinii.
· Dąży do rozwiązywania problemów.
· Przestrzega podstawowych wartości.
· Czuje się Polakiem i Europejczykiem.
· Okazuje szacunek innym ludziom.
· Jest tolerancyjny i otwarty wobec innych.
· Aktywnie uczestniczy w życiu przedszkola.
· Dba o swoje zdrowie i bezpieczeństwo
· Pomaga innym
· Ma cechy optymistycznego przedszkolaka.
CELE KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA:
1. Rozwijanie postaw twórczych dziecka poprzez stosowanie aktywnych metod pracy i umożliwianie kontaktu ze sztuką.
2. Tworzenie warunków do rozwoju aktywności dziecka na różnych płaszczyznach jego działalności, a także sfery najbliższego rozwoju.
3. Sprzyjanie indywidualnemu rozwojowi dziecka, dostosowanie oddziaływań do jego potrzeb i możliwości.
4. Aktywizowanie rodziców do udziału w życiu przedszkola i efektywne angażowanie ich do realizacji zadań określonych w koncepcji.
5. Wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka, współdziałanie z rodzicami w procesie wychowania i edukacji.
6. Organizowanie warunków działalności przedszkola, pozwalających na zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w każdej sytuacji.
7. Zapewnienie odpowiedniej bazy i wyposażenia przedszkola gwarantującego właściwą realizację zadań placówki.
8. Przestrzeganie i upowszechnianie praw dziecka.
9. Promowanie działalności przedszkola w środowisku lokalnym.
WEDŁUG KONCEPCJI:
NAUCZYCIEL:
1. Zaangażowany w pracę przedszkola.
2. Współdziała z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania.
3. Wspiera rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia.
4. Doskonali i podnosi swoją wiedzę i umiejętności.
5. Wzbogaca warsztat pracy.
6. Stosuje nowoczesne metody pracy.
7. Prowadzi dokumentację zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym.
8. Jest komunikatywny, partnerski, twórczy, otwarty na nowości, dyspozycyjny i taktowny.
9. Współdziała z zespołem.
RODZIC:
1. Otrzymuje rzetelną i obiektywną informację o postępach i niepowodzeniach dziecka.
2. Wyraża swoją opinię i ocenia pracę przedszkola.
3. Czynnie uczestniczy w życiu przedszkola.
4. Jest partnerem w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu przedszkolem.
PRACA Z DZIEĆMI:
1. Adaptacja dziecka w przedszkolu
2. Diagnozowanie umiejętności, potrzeb poprzez obserwację dzieci w różnych sytuacjach
3. Dostosowanie wyposażenia sal do potrzeb rozwijania potencjału dzieci
4. Uczenie dzieci wyrażania uczuć
5. Rozwijanie optymistycznych cech charakteru
6. Wprowadzenie innowacji pedagogicznej
7. Udzielanie dzieciom pomocy pedagogicznej i psychologicznej
8. Wzbogacanie zajęć dodatkowych.
9. Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:
1. Włączanie rodziców w działania przedszkola
2. Szukanie nowych, lepszych sposobów komunikowania się
3. Włączanie rodziców w działania Optymistycznych rodziców
4. Wolontariat rodziców na zajęciach
WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM:
1. Pozyskiwanie ,,optymistycznych sojuszników”
2. Udział w akcjach charytatywnych na rzecz środowiska
3. Promocja placówki w środowisku.
4. Kultywowanie tradycji przedszkola.
5. Rozszerzanie udziału w konkursach ogólnopolskich i kampaniach społecznych.
W ZAKRESIE BAZY:
1. Ocieplenie budynku i wykonanie elewacji
2. Wykonanie nowej infrastruktury wokół budynku ( kostka brukowa, bramy, ogrodzenie, itp.)
3. Stopniowe doposażanie placu zabaw
4. Tablica multimedialna
Roczny plan przedszkola winien być spójny z przyjętą koncepcją.
Koncepcja przedszkola jest analizowana i modyfikowana w miarę potrzeb.