Informacja o rozpoczęciu realizacji projektu partnerskiego “Młodzi kreatywni”
Gmina Gołdap z dniem 01.04.2025 r. przystąpiła do realizacji projektu partnerskiego o nazwie “Młodzi kreatywni” nr projektu FEWM.06.03-IZ.00-0058/24 w ramach Priorytetu FEWM.06 Edukacja i kompetencje EFS+ programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Warmii
i Mazur 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Projekt “Młodzi kreatywni” jest realizowany w 31. szkołach ( w tym 30 szkołach podstawowych oraz 1. liceum ogólnokształcącym) zlokalizowanych na terenie 11. gmin pogranicza województwa warmińsko - mazurskiego.
Beneficjentem projektu jest Gmina Węgorzewo w partnerstwie z gminą: Braniewo, Srokowo, Górowo Iławeckie, Pozezdrze, Sępopol, Lelkowo, Barciany, Budry, Dubeninki, Gołdap, powiatem węgorzewskim, Fundacją rozwoju Regionu Gołdap, Społeczno - Oświatowym Stowarzyszeniem Pomocy Pokrzywdzonym i Niepełnosprawnym “edukator” w Łomży, przy wsparciu Elbląskiego Stowarzyszenia Wspierania Inicjatyw Pozarządowych, Instytutu Badawczo - Szkoleniowego z Olsztyna oraz Stowarzyszenia Warmińsko - Mazurskich Samorządów Pogranicza.
Celem projektu jest rozwijanie kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy, wsparcie uczniów z SPE oraz podniesienie jakości pracy szkół poprzez wsparcie nauczycieli i wdrażanie innowacyjnych metod nauczania, dzięki realizacji projektu możliwe będzie m.in. organizowanie zajęć rozwijających, wyrównawczych, terapeutycznych, szkolenia dla nauczycieli, doposażenie szkół w nowoczesne pomoce dydaktyczne oraz stworzenie przyjaznych i dostępnych przestrzeni edukacyjnych dla wszystkich uczniów.
Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej i skierowany do łącznie 3032 osób, w tym 2932 uczniów, z czego 880 osób to uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) i 100 nauczycieli.
Udział Gminy Gołdap w projekcie „Młodzi kreatywni” jest w pełni uzasadniony zarówno skalą i charakterem zidentyfikowanych problemów edukacyjnych, jak i potrzebą wsparcia lokalnych szkół w ramach projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+). Projekt obejmuje 31 szkół prowadzących kształcenie ogólne z terenu 11 gmin pogranicza woj. warmińsko-mazurskiego, której uczniowie i nauczyciele są bezpośrednimi beneficjentami działań projektowych.
Diagnozy przeprowadzone w każdej ze szkół ujawniły szereg istotnych barier utrudniających rozwój edukacyjny uczniów oraz skuteczną pracę nauczycieli, m.in.:
- niewystarczający poziom rozwijania kluczowych kompetencji i umiejętności podstawowych uczniów (łącznie 80,65% szkół),
- niedostateczne działania w zakresie edukacji włączającej, w tym brak dopasowanych zajęć dodatkowych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) – problem ten dotyczy aż 45,16% szkół,
- ograniczony dostęp do nowoczesnych pomocy dydaktycznych i metod eksperymentu (64,52% szkół),
- niewystarczające przygotowanie kadry nauczycielskiej do pracy z uczniami metodami aktywizującymi i wzmacniającymi kreatywność (64,52% szkół),
- niski poziom wykorzystania technologii ICT i sztucznej inteligencji w procesie dydaktycznym (51,61%),
- trudności nauczycieli w motywowaniu uczniów oraz radzeniu sobie z wyzwaniami emocjonalno-społecznymi uczniów (łącznie ponad 58% szkół).
Dodatkowo, niemal wszystkie szkoły (96,77%) wskazały na potrzebę wsparcia w zakresie przeciwdziałania dyskryminacji oraz budowania postawy otwartości i tolerancji wśród uczniów i nauczycieli, co wpisuje się w szeroko rozumiane działania na rzecz spójności społecznej i równych szans.
Projekt odpowiada również na potrzeby 100 nauczycieli (85 kobiet, 15 mężczyzn), z których wielu nie posiada wystarczających kompetencji do skutecznego wspierania rozwoju uczniów w zakresie kreatywności, innowacyjności oraz nowoczesnych form nauczania, w tym pracy
z uczniem z SPE.
Z punktu widzenia Gminy, udział w projekcie jest szczególnie istotny, ponieważ:
- umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z terenów peryferyjnych i pogranicznych, często o ograniczonym dostępie do wysokiej jakości oferty edukacyjnej;
- wzmacnia potencjał lokalnych szkół i nauczycieli, przyczyniając się do poprawy jakości kształcenia i lepszego przygotowania uczniów do dalszej nauki i życia społeczno-zawodowego;
- realizuje cele polityki oświatowej i społecznej gminy, w tym wspieranie edukacji włączającej, rozwój kompetencji kluczowych, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu oraz inwestycje w kapitał ludzki.
Całkowita wartość projektu wynosi 16 254 180,84 zł,
Wysokość dofinansowania z Funduszy Europejskich 13 754 741,84 zł.