Uchwała Nr XXXIII/218/2013
Rady Miejskiej w Gołdapi
z dnia 29 stycznia 2013 r.
w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gołdap
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 391 z późn. zm.) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gołdapi, Rada Miejska w Gołdapi uchwala
REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU
NA TERENIE GMINY GOŁDAP
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gołdap dotyczące:
1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:
a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,
b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi.
2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, ich rozmieszczenia oraz utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym przy uwzględnieniu:
a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,
b) liczby osób korzystających z tych pojemników.
3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego,
4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami,
5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku,
6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym również zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub poszczególnych nieruchomościach,
7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
Rozdział II
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 2.
1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania, a odbierający odpady do odbierania następujących rodzajów odpadów:
a) frakcja „mokra” - odpady ulegające biodegradacji przeznaczone do kompostowania tj.:
odpady kuchenne,
resztki i obierki z owoców i warzyw,
skoszona trawa i zgrabione liście,
rośliny, ziemia po kwiatach,
trociny,
drewno (o gabarytach umożliwiających umieszczenie w pojemniku lub worku),
zużyte ręczniki papierowe i chusteczki higieniczne,
fusy z kawy i herbaty,
skorupki jajek,
mokry papier lub karton (karton i papier bez dodatków innych materiałów np. folii),
pozostałości po domowej „hodowli” zwierząt (psów, kotów,ptaków, gryzoni),
inne odpady nadające się do kompostowania czyli biodegradowalne.
b) frakcja „sucha” - odpady surowcowe i opakowaniowe tj.
makulatura gazetowa,
papier,
karton,
folie,
pieluchy jednorazowe,
tworzywa sztuczne typu PET,
tworzywa sztuczne pozostałe miękkie,
tworzywa sztuczne twarde,
opakowania wielomateriałowe „tetrapack”,
opakowania z metali żelaznych,
opakowania z metali nieżelaznych,
pozostałe odpady surowcowe,
tekstylia,
pozostałe odpady z gospodarstw domowych,
szkło,
butelki szklane,
słoiki szklane.
c) przeterminowanych leków i chemikaliów,
d) zużytych baterii i akumulatorów,
e) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
f) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,
g) odpadów budowlanych i rozbiórkowych,
h) zużytych opon,
i) popiołu paleniskowego.
2. Odpady, o których mowa w ust. 1 właściciele nieruchomości obowiązani są zbierać i gromadzić z chwilą ich powstania.
3. Odpady określone w ust. 1 odbierane są w sposób gwarantujący ich niezmieszanie z innymi rodzajami odpadów zbieranych selektywnie. Odpady te należy odbierać z częstotliwością określoną w rozdziale IV. *
§ 3.
1. Właściciele nieruchomości położonych wzdłuż chodników mają obowiązek niezwłocznego uprzątnięcia błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego.
2. Uprzątnięcie błota, śniegu i lodu polega na usunięciu ich w miejsce niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów.
3. Nieusunięty w terminie, o którym mowa w ust. 1, lód należy posypać piaskiem lub innym stosownym środkiem w celu zlikwidowania jego śliskości.*
§ 4.
1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się przy łącznym spełnieniu następujących warunków:
1) niezanieczyszczania środowiska i *odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego,
2) dokonywania tych czynności na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji,
3) mycia tylko nadwozia samochodu.
2. Zabrania się napraw pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowym za wyjątkiem drobnych napraw własnego pojazdu i pod warunkiem, że:
1) nie ulegnie zanieczyszczeniu środowisko i * powstające odpady zostaną zgromadzone w pojemnikach do tego przeznaczonych,
2) naprawa pojazdu samochodowego nie stwarza uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości.*
Rozdział III
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymywania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
§ 5.
Ustala się następujące rodzaje pojemników i worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych suchych (oznaczone „SUCHE” i symbolem „słoneczko”) i mokrych (oznaczone „MOKRE” i symbolem „kropelka”) na terenie nieruchomości:
1) worki na odpady typu HDPE o pojemności 30, 60 i 90 litrów (L),
2) pojemniki na odpady o pojemności 120 L,
3) pojemniki na odpady o pojemności 240 L,
4) pojemniki na odpady o pojemności 360 L,
5) pojemniki na odpady o pojemności 660 L,
6) pojemniki na odpady o pojemności 1100 L,
7) pojemniki na odpady (KP 5) o pojemności 5 m3,
8) pojemniki na odpady (KP 7) o pojemności 7 m3,
9) kosze uliczne o pojemności od 20 do 70 L,
10) inne pojemniki i kontenery.
§ 6
1. Ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości frakcji „mokrej” odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych wolnostojących i jednorodzinnych w zabudowie szeregowej, jeżeli z takiego pojemnika korzysta:
1) nie więcej niż 2 osoby – w rozmiarze 30 L,
2) 3 - 4 osoby – w rozmiarze 60 L,
3) nie mniej niż 5 osób i nie więcej niż 11 osób – w rozmiarze 120 L,
4) nie mniej niż 12 osób i nie więcej niż 15 osób – w rozmiarze 240 L.
2. Ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości frakcji „suchej” odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych, jeżeli z takiego pojemnika korzysta:
1) nie więcej niż 2 osoby – w rozmiarze 60 L,
2) 3 - 4 osoby – w rozmiarze 120 L,
3) nie mniej niż 5 osób i nie więcej niż 11 osób – w rozmiarze 360 L,
4) nie mniej niż 12 osób i nie więcej niż 15 osób – w rozmiarze 2 x 240 L.
§ 7
1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, prowadzących gospodarstwo domowe w budynkach jednorodzinnych, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości odpadów mebli lub innych odpadów wielkogabarytowych na poziomie pojemnika 1100 L. Dopuszcza się możliwość zbierania i gromadzenia odpadów wielkogabarytowych na terenie nieruchomości, na chodnikach lub innym miejscu publicznym położonym w bezpośrednim sąsiedztwie nieruchomości, z terenu której dany odpad pochodzi. Gromadzenie odpadów wielkogabarytowych w sposób określony w zdaniu poprzednim dopuszczalne jest tylko w dni zbiórki i nie może naruszać przepisów szczególnych.
2. Ust. 1 stosuje się odpowiednio do zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
3. Dopuszcza się, aby odpady ulegające biodegradacji zbierać i gromadzić w przydomowych kompostowniach z zachowaniem odległości ich usytuowania określonych przepisami odrębnymi.*
4. Ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości odpadów z remontu, niezależnie od liczby osób korzystających – co najmniej pojemnik o rozmiarze 5 m3.
§ 8
1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 2 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz właścicieli nieruchomości w innego rodzaju budynkach wielolokalowych, jeśli w lokalach tych zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości frakcji „mokrej” odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:
1) nie mniej niż 10 osób i nie więcej niż 15 osób – w rozmiarze 120 L,
2) nie mniej niż 16 osób i nie więcej niż 35 osób – w rozmiarze 240 L,
3) nie mniej niż 36 osób i nie więcej niż 45 osób – w rozmiarze 360 L.
2. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 2 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz właścicieli nieruchomości w innego rodzaju budynkach wielolokalowych, jeśli w lokalach tych zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości frakcji „suchej” odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:
1) nie mniej niż 10 osób i nie więcej niż 15 osób – w rozmiarze 240 L,
2) nie mniej niż 16 osób i nie więcej niż 25 osób – w rozmiarze 360 L,
3) nie mniej niż 26 osób i nie więcej niż 45 osób – w rozmiarze 660 L.
3. Dopuszcza się stosowanie innych pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych niż zostały określone w ust. 1 i 2 przy zachowaniu minimalnych pojemności określonych w tych ustępach.
4. W przypadku trudności w ustaleniu minimalnej pojemności pojemnika do gromadzenia odpadów przyjmuje się minimalną pojemność pojemników w ten sposób, iż na każdą osobę korzystającą z pojemnika dolicza się nie mniej jak 25 L/osobę/miesiąc dla frakcji „mokrej” i nie mniej jak 55 L/osobę/miesiąc dla frakcji „suchej”. Norma powyższa ma zastosowanie również do innych właścicieli nieruchomości w przypadku zaistnienia trudności w ustaleniu minimalnego rozmiaru pojemników do gromadzenia odpadów.
§ 9
1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 2 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz właścicieli nieruchomości w innego rodzaju budynkach wielolokalowych, jeśli w lokalach tych zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości mebli oraz innych odpadów wielkogabarytowych na poziomie pojemnika KP 7. Dopuszcza się możliwość zbierania i gromadzenia odpadów wielkogabarytowych na terenie nieruchomości, na chodnikach lub innym miejscu publicznym położonym w bezpośrednim sąsiedztwie nieruchomości, z terenu której dany odpad pochodzi. Gromadzenie odpadów wielkogabarytowych w sposób określony w zdaniu poprzednim dopuszczalne jest tylko w dni zbiórki i nie może naruszać przepisów szczególnych.
2. Ust. 1 stosuje się odpowiednio do zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
3. Dopuszcza się, aby odpady ulegające biodegradacji zbierać i gromadzić w przydomowych kompostowniach z zachowaniem odległości ich usytuowania określonych przepisami odrębnymi.
4 Ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości odpadów z remontu, niezależnie od liczby osób korzystających – co najmniej pojemnik o rozmiarze KP 7.
§ 10
1. Ustala się, z zastrzeżeniem § 12, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości frakcji „mokrej” odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, jeżeli z takiego pojemnika korzystają osoby w liczbie:
1) nie więcej niż 5 osób – w rozmiarze 120 L,
2) nie mniej niż 6 osób i nie więcej niż 10 osób – w rozmiarze 240 L,
3) nie mniej niż 11 osób i nie więcej niż 20 osób – w rozmiarze 2 x 240 L,
4) nie mniej niż 21 osób i nie więcej niż 35 osób – w rozmiarze 3 x 240 L,
5) powyżej 35 osób – w rozmiarze nie mniejszym jak 1100 L.
2. Ustala się, z zastrzeżeniem § 12, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości frakcji „suchej” odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, jeżeli z takiego pojemnika korzystają osoby w liczbie:
1) nie więcej niż 5 osób – w rozmiarze 240 L,
2) nie mniej niż 6 osób i nie więcej niż 10 osób – w rozmiarze 660 L,
3) nie mniej niż 11 osób i nie więcej niż 20 osób – w rozmiarze 1100 L,
4) nie mniej niż 21 osób i nie więcej niż 35 osób – w rozmiarach 1 x 660 L i 1 x 1100 L,
5) powyżej 35 osób – w ilościach będących krotnością pojemnika 1100 L.
2. Dopuszcza się – przy zachowaniu minimalnej pojemności – stosowanie innych pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych niż zostały określone w ust. 1 i 2.
§ 11
1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości mebli oraz innych odpadów wielkogabarytowych na poziomie pojemnika 1100 L. Dopuszcza się możliwość zbierania i gromadzenia odpadów wielkogabarytowych na terenie nieruchomości, na chodnikach lub innym miejscu publicznym położonym w bezpośrednim sąsiedztwie nieruchomości, z terenu której dany odpad pochodzi. Gromadzenie odpadów wielkogabarytowych w sposób określony w zdaniu poprzednim dopuszczalne jest tylko w dni zbiórki i nie może naruszać przepisów szczególnych.
2. Ust. 1 stosuje się odpowiednio do zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
3. Dopuszcza się, aby odpady ulegające biodegradacji zbierać i gromadzić w przydomowych kompostowniach z zachowaniem odległości ich usytuowania określonych przepisami odrębnymi.
4 Ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości odpadów z remontu, niezależnie od liczby osób korzystających – co najmniej pojemnik o rozmiarze 5 m3.
§ 12
Postanowienia § 6 – 11 stosuje się odpowiednio do właścicieli nieruchomości, na których częściowo zamieszkują mieszkańcy oraz na których częściowo nie zamieszkują mieszkańcy.
§ 13
1. Ustala się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości frakcji „mokrej” odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, prowadzących gastronomiczną lub hotelarską działalność gospodarczą, jeżeli z takiego pojemnika korzystają osoby w liczbie:
1) nie więcej niż 10 osób – w rozmiarze 240 L,
2) nie mniej niż 11 osób i nie więcej niż 20 osób – w rozmiarze 2 x 240 L,
3) nie mniej niż 21 osób i nie więcej niż 40 osób – w rozmiarze 1100 L,
4) nie mniej niż 41 osób i nie więcej niż 60 osób – w rozmiarze 2 x 240 L i 1 x 1100 L,
5) powyżej 60 osób – w ilościach będących krotnością pojemnika 1100 L.
2. Ustala się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości frakcji „suchej” odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, prowadzących gastronomiczną lub hotelarską działalność gospodarczą, jeżeli z takiego pojemnika korzystają osoby w liczbie:
1) nie więcej niż 10 osób – w rozmiarze 2 x 240 L,
2) nie mniej niż 11 osób i nie więcej niż 20 osób – w rozmiarze 1100 L,
3) nie mniej niż 21 osób i nie więcej niż 40 osób – w rozmiarze 2 x 1100 L,
4) nie mniej niż 41 osób i nie więcej niż 60 osób – w rozmiarze 3 x 1100 L,
5) powyżej 60 osób – w ilościach będących krotnością pojemnika 1100 L.
3. Dopuszcza się – przy zachowaniu minimalnej – stosowanie innych pojemników do gromadzenia do gromadzenia odpadów komunalnych niż zostały określone w ust. 1 i 2.
§ 14
1. Ustala się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości frakcji „mokrej” odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, prowadzących działalność w zakresie użyteczności publicznej, jeżeli z takiego pojemnika korzystają osoby w liczbie:
1) nie więcej niż 10 osób – w rozmiarze 240 L,
2) nie mniej niż 11 osób i nie więcej niż 20 osób – w rozmiarze 2 x 240 L,
3) nie mniej niż 21 osób i nie więcej niż 40 osób – w rozmiarze 1100 L,
4) powyżej 40 osób – w ilościach będących krotności pojemnika 1100 L.
2. Ustala się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości frakcji „suchej” odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, prowadzących działalność w zakresie użyteczności publicznej, jeżeli z takiego pojemnika korzystają osoby w liczbie:
1) nie więcej niż 10 osób – w rozmiarze 2 x 240 L,
2) nie mniej niż 11 osób i nie więcej niż 20 osób – w rozmiarze 1100 L,
3) nie mniej niż 21 osób i nie więcej niż 20 osób – w rozmiarze 2 x 1100 L,
4) powyżej 40 osób – w ilościach będących krotnością pojemnika 1100 L.
§ 15
Ustala się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania w sposób nieselektywny odpadów komunalnych na drogach i w innych miejscach publicznych między innymi w parkach i na plażach:
1) w terenie niezabudowanym – 20 L, usytuowane w odległości co najmniej 10 km od kolejnego pojemnika,
2) w terenie zabudowanym – od 20 L do 70 L, usytuowane w odległości co najmniej 200 m od kolejnego pojemnika.
§ 16
1. W stosunku do właścicieli nieruchomości, dla których nie ustalono w § 6 – 14 rodzaju minimalnych pojemników, przepisy te stosuje się odpowiednio.
2. Do właścicieli nieruchomości prowadzących ogrody działkowe § 10 i 11 stosuje się odpowiednio z zastrzeżeniem, że do odpadów biodegradowalnych ustala się minimalny rozmiar pojemnika przeznaczonego na zbieranie tego rodzaju odpadów na poziomie 1100 L, jeżeli liczba osób korzystających jest nie mniejsza niż 10 osób.
3. Do zbierania większej ilości odpadów komunalnych właściciele nieruchomości mogą stosować pojemniki określone w § 5.
4. Pojemniki, o których mowa w rozdziale III należy umieszczać na terenie nieruchomości, z której zbierane są odpady, z zastrzeżeniem przepisów szczególnych.
5. Pojemniki, o których mowa w rozdziale III powinny być utrzymywane w odpowiednim stanie sanitarnym, w szczególności poprzez ich mycie, dezynfekcje i dezynsekcje co najmniej dwa razy w roku.
6. Pojemniki, o których mowa w rozdziale III powinny być utrzymywane w odpowiednim stanie technicznym, w szczególności poprzez stałą naprawę ich szczelności.
Rozdział IV
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 17
1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.
2. Pozbywanie się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości odbywa się poprzez ich umieszczenie w odpowiednich pojemnikach, a następnie odebranie ich przez odbierającego odpady. Odbierający odpady zobowiązany jest przekazać je do „Stacji przeładunkowej wraz z Punktem Dobrowolnego Gromadzenia Odpadów” w miejscowości Kośmidry gm. Gołdap.
3. Właściciel nieruchomości obowiązany jest udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierania tych odpadów, w szczególności poprzez ich wystawienie poza teren nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodny do nich dojazd.
4. Zabrania się umieszczania odpadów komunalnych powstających w gospodarstwie domowym w pojemnikach określonych w § 15.*
§ 18
1. Właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych wolnostojących i jednorodzinnych w zabudowie szeregowej obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.
2. Właściciele nieruchomości, o których mowa w art. 2 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz właściciele nieruchomości w innego rodzaju budynkach wielolokalowych obowiązani są do pozbywania się zebranych odpadów komunalnych z terenu nieruchomości nie rzadziej niż raz w tygodniu.
3. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne zobowiązani są do usuwania odpadów systematycznie, z częstotliwością zapewniającą nieprzepełnianie pojemników, w terminach uzgodnionych z odbierającym odpady.
4. Właściciele nieruchomości, na których częściowo zamieszkują mieszkańcy i częściowo nie zamieszkują mieszkańcy obowiązani są do zawarcia odrębnych umów dla poszczególnych części nieruchomości oraz wyposażenia ich w odrębne pojemniki na odpady komunalne.
5. Organizatorzy imprez są obowiązani do wyposażenia miejsca, na którym się one odbywają w pojemniki na odpady stałe oraz przenośne toalety na nieczystości ciekłe. Powstałe odpady i nieczystości ciekłe należy usunąć niezwłocznie, ale nie później jak w ciągu 6 godzin od zakończenia imprezy.*
§ 19
1. Właściciele nieruchomości, o których mowa w § 6 obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości segregowanych odpadów komunalnych, o których mowa w § 2 ust. 1 lit. c)-i) nie rzadziej jak 1 raz na kwartał.
2. Właściciele nieruchomości, o których mowa w § 8, 10, 12, 13 i 14 obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości segregowanych odpadów komunalnych, o których mowa w § 2 ust. 1 lit. c)-i) nie rzadziej jak 1 raz na miesiąc.
§ 20
Odpady, o których mowa w § 2 ust. 1 lit. c)-i należy przekazywać do „Stacji przeładunkowej wraz z Punktem Dobrowolnego Gromadzenia Odpadów” w miejscowości Kośmidry gm. Gołdap. Dodatkowo:
przeterminowane leki można wrzucić do specjalnie oznakowanych pojemników rozmieszczonych w aptekach na terenie miasta,
zużyte baterie i przenośne akumulatory można wrzucić do specjalnie oznakowanych kartonów w budynku Starostwa Powiatowego oraz w budynkach szkół na terenie gminy.
§ 21
1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.
2. Właściciele nieruchomości, obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości co najmniej raz na dwa miesiące, z zastrzeżeniem ust. 1.
Rozdział V
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§ 22
Właściciele nieruchomości w celu ograniczenia możliwości powstawania odpadów komunalnych obowiązani są do minimalizowania używania jednorazowych toreb (opakowań).
Rozdział VI
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 23
1. Utrzymywanie zwierząt domowych nie może stanowić zagrożenia lub uciążliwości dla ludzi.
2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, w szczególności psy, zobowiązane są trzymać je na terenie swojej nieruchomości.
3. Wyprowadzanie psa w miejsca publiczne jest możliwe po spełnieniu następujących warunków:
1) właściciel lub opiekun psa zobowiązany jest do wyprowadzania psa na smyczy, a psy ras dużych i olbrzymich bądź uznanych za agresywne lub zachowujące się w sposób agresywny – na smyczy i w kagańcu oraz wyłącznie przez osoby dorosłe,
2) zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest tylko wtedy, gdy pies jest w kagańcu, w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko wtedy, gdy opiekun psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.
4. Ust. 3 stosuje się odpowiednio do innych zwierząt domowych mogących stanowić zagrożenie dla ludzi.
5. Zabronione jest:
1) pozostawianie psa bez dozoru, jeżeli nie jest on należycie uwiązany lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym albo na terenie posesji ogrodzonej w sposób uniemożliwiający wydostanie się psa na zewnątrz,
2) wprowadzanie psów i innych zwierząt domowych do piaskownic, na place zabaw dla dzieci, kąpieliska, plaże, boiska i cmentarze,*
3) wprowadzanie psów i innych zwierząt domowych do sklepów, zakładów produkcji spożywczej, zakładów usługowych, lokali gastronomicznych, aptek, szpitali, obiektów użyteczności publicznej oraz innych obiektów, których administracje wprowadziły ten zakaz (za wyjątkiem psów przewodników osób niewidomych).*
6. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta w miejscach publicznych oraz w innych miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku. Dopuszcza się umieszczanie powstających zanieczyszczeń w pojemnikach określonych w § 15.
7. Padlinę zwierząt należy usuwać niezwłocznie, dostarczając ją do najbliższego grzebowiska zwłok zwierzęcych i ich części lub najbliżej położonej spalarni zwłok zwierzęcych i ich części lub przekazując ją firmie specjalistycznej.*
Rozdział VII
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 24
1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w niniejszej uchwale.
2. Prowadzący chów lub hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany:
1) zapewnić gromadzenie i usuwanie powstających w związku z chowem lub hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem, w tym z wymogami niniejszej uchwały,
2) nie dopuszczać do zanieczyszczenia terenu nieruchomości,
3) nie dopuszczać do powstawania wobec innych osób zamieszkujących na nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich uciążliwości takich jak: hałas, odór,*
3. Zakazuje się chowu lub hodowli zwierząt gospodarskich w granicach administracyjnych miasta Gołdap.
4. Z zastrzeżeniem ust. 3 dopuszcza się chów lub hodowlę zwierząt gospodarskich w budynkach do tego nie przeznaczonych pod warunkiem, że usytuowane są one w odległości nie mniejszej jak 100 m od istniejącej zabudowy mieszkaniowej.*
Rozdział VIII
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania
§ 25
1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do stałego tępienia szczurów w obrębie swojej nieruchomości.*
2. Deratyzacja na terenie całej gminy zostaje przeprowadzona w pierwszym tygodniu pierwszego miesiąca wiosny i jesieni.
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§ 26
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gołdapi.
§ 27
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Wojciech Hołdyński
*Roztrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko - Mazurskiego
- PN.4131.158.2013 z dnia 14 lutego 2013 r.