protokół zsesji z 4.12.2009r.

 

Protokół Nr XLIII/2009

z posiedzenia XLIII Sesji Rady Miejskiej w Gołdapi

odbytego w dniu 4 grudnia 2009 roku.

 

Na posiedzeniu obecni wg załączonej listy – 19

Nieobecni usprawiedliwieni: Marek Kalinowski i Tomasz Waraksa.

Obradom przewodniczył Pan Remigiusz Karpiński.

Protokołowała Alicja Pietranis – inspektor.

Godzina rozpoczęcia – 11:00, zakończenia – 14:30

 

Porządek posiedzenia

1. Otwarcie posiedzenia

2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji

3. Informacja burmistrza na temat pracy Urzędu

4. Informacja Przewodniczącego Rady na temat pracy Rady

5. Interpelacje i zapytania radnych

6. Zapytania i wnioski sołtysów i przewodniczących organów osiedli

7. Odpowiedzi na interpelacje

8. Podjęcie uchwał w sprawach:

1) zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków w Gminie Gołdap

2) określenia wysokości dziennych stawek opłaty uzdrowiskowej

3) ustalenia wysokości i sposobu poboru opłaty targowej

4) określenia wysokości stawek i zwolnień w podatku od środków transportowych

5) określenia stawek kwotowych podatku od nieruchomości w 2010 roku

6) zwolnień w podatku od nieruchomości

7) zmian budżetu na 2009 rok

8)przyjęcia programu współpracy na rok 2010 Gminy Gołdap z podmiotami niezaliczonymi do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku

9)powołania Zespołu Konsultacyjno - Opiniującego

10) wymagań, jakie powinien spełnić przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalania zwłok zwierzęcych i ich części

11) wymagań, jakie powinni spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych

12) pozbawienia statusu pomnika przyrody

9) Wolne wnioski

10) Prezentacja multimedialna obwodnicy

11) Zapoznanie się z realizacją inwestycji obwodnicy – wyjazd w teren

12) Objazd inwestycji na terenie wschodnim gminy:

- droga Kolniszki-Botkuny-Gołdap,

- kolektor sanitarny Kolniszki-Botkuny-Gołdap,

- budowa drogi Botkuny Kolniszki,

- boisko w Botkunach,

- drogi gminne „Pod Lasem”: Spacerowa, Wczasowa, Jodłowa

- remont budynku Ośrodka Pomocy Społecznej w Gołdapi – ulica Jaćwieska

13) Zamknięcie obrad Sesji

Do pkt.1

Posiedzenie otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej w Gołdapi Pan Remigiusz Karpiński. Przestawił porządek posiedzenia. Stwierdził, iż w sesji uczestniczy 19 radnych, zatem podejmowane uchwały będą prawomocne.


 

Do pkt.2

Do protokołu z poprzedniej Sesji uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie został on przyjęty.


 

Do pkt.3

Pan Marek Miros Burmistrz Gołdapi poinformował, iż do wszystkich mieszkańców naszej gminy wysłana została informacja Burmistrza o stanie finansów gminy w rok 2009, zamierzeniach inwestycyjnych na najbliższe lata oraz stanie zaawansowania niektórych zadań.

Burmistrz Gołdapi poinformował o postanowieniu Prokuratury Okręgowej Wydział do Spraw Przestępczości Gospodarczej w Olsztynie o umorzeniu śledztwa w sprawie niedopełnienia obowiązków w zakresie przestrzegania unormowań prawnych odnośnie między innymi umorzeń zobowiązań podatkowych podatku od nieruchomości i podatku rolnego, zaistniałego w okresie od 2003 do 2008 roku.


 

Do pkt.4

Przewodniczący Rady przedstawił informację na temat pracy Rady między Sesjami.

Do pkt.5

Radny Piotr Rant złożył interpelację w sprawie prywatyzacji Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Suwałkach. Może zostaćzlikwidowany oddział PKS w Gołdapi. Należy podjąć wcześniej działania, aby to tego nie doszło.

Radny Kazimierz Kazaniecki złożył interpelację w sprawie zwrotu akcyzy za paliwo rolnicze. Akcyza za miesiąc listopad została wypłacona w 70 %. Czy będą naliczane odsetki za nieterminowe przekazywanie akcyzy. Zapytał, czy jak rolnik nie zapłaci podatku w terminie, to też nie naliczy im się odsetek.

Radny Józef Wawrzyn złożył interpelację w sprawie zabezpieczenia środków w przyszłorocznym budżecie w wysokości 1 mln. zł. na lokale socjalne.

Poinformował, iż od 1.01.2010 roku w gołdapskim PKS zwolnionych zostanie 10 osób. Gołdapski oddział nie będzie likwidowany.

Radny Andrzej Pianka złożył interpelację w sprawie chlewni w Botkunach. Na spotkaniu z mieszkańcami obiecano badania wody i gruntu. Jaki był wynik tych badań?

Druga interpelacja dotyczy korzystania z dróg gminnych przez samochody. Samochody parkowane są na chodnikach, co utrudnia przejście. Należy sprawę rozwiązać , może opracować regulamin.

Do pkt.6

Nie zgłoszono zapytań i wniosków.


 

Do pkt.7

Przewodniczący rady poinformował, iż odpowiedzi interpelacje zgłoszone na posiedzeniu sesji w dniu 5 listopada zostały przesłane z materiałami na sesję.

Do złożonej interpelacji w dniu dzisiejszym radnego Józefa Wawrzyna w sprawie zabezpieczenia środków na budowę lokali socjalnych burmistrz Marek Miros poinformował, iż w budżecie na 2010 rok zabezpieczona jest kwota 300 tys. zł., a na 2011 rok kwota 500 tys. zł. Budowa mieszkań socjalnych będzie realizowana na przełomie roku 2010/2011, zapłata w 2011 roku.


 

Do pkt.8

Przewodniczący Rady Pan Remigiusz Karpiński przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków w Gminie Gołdap.

Radna Beata Otto zapytała, czy Radni mają wpływ na stawki wody?

Pan Marek Miros poinformował, iż radni podejmują uchwałę o zatwierdzeniu stawek lub nie i wtedy potrzebna jest uchwała rady o odmowie zatwierdzenia przedstawionych stawek. O ile nie zostanie podjęta któraś z tych uchwał, stawki za wodę wchodzą po 70 dniach od czasu złożenia wniosku przez PWiK.

Radny Antoni Banel stwierdził, iż budujemy dużo wodociągów, a zużycie wody spada. Są przez to większe koszty, które my ponosimy.

Pan Marek Miros wyjaśnił, iż gmina ma obowiązek dostarczania wody mieszkańcom miasta i gminy, a co za tym idzie musi budować wodociągi i kanalizację, a to są duże koszty. Zaproponowana podwyżka wynosi 3,5% i jest związana z kosztami amortyzacji, podwyżką energii. Nie ma tu kosztów związanych z podwyżką wynagrodzenia, gdyż takich podwyżek nie będzie.

Radny Andrzej Pianka zapytał, dlaczego inne miasta mają stacje uzdatniania wody i tańszą wodę, a my nie.

Radny Jarosław Dzienisz poinformował, iż w budżecie są środki na budowę stacji uzdatniania wody. Woda jest droższa bo buduje się dużo wodociągów i kanalizacji i to są duże koszty, a pobór wody jest mały.

Pani Barbara Woźniak radca prawny wyjaśniła stronę prawną dotyczącą zatwierdzania taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

    1. Rada Gminy podejmuje uchwałę o zatwierdzeniu taryf albo o odmowie zatwierdzenia taryf, w terminie 45 dni od dnia złożenia wniosku,

    2. Pojętą uchwalę przesyła się do wojewody , który zatwierdza podjęta uchwałę lub:

1) stwierdza o nieważności uchwały o zatwierdzeniu taryf,

2) nie stwierdza nieważności uchwały o odmowie zatwierdzenia taryf,

3) w razie stwierdzenia przez organ nadzoru nieważności uchwały o zatwierdzeniu taryf albo niestwierdzenia nieważności uchwały o odmowie zatwierdzenia taryf, czas obowiązywania dotychczasowych taryf przedłuża się o 90 i przeprowadza się całą procedurę od początku (składa się wniosek do burmistrza),

4) w razie stwierdzenia przez organ nadzoru nieważności uchwały o odmowie zatwierdzenia taryf, taryfy zweryfikowane przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia doręczenia przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu rozstrzygnięcia nadzorczego.

5) jeżeli rada gminy nie podejmie uchwały w terminie, o którym mowa w ciągu 45 dni, taryfy zweryfikowane przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) wchodzą w życie po upływie 70 dni od dnia złożenia wniosku o zatwierdzenie taryf.

Zgłoszono wniosek o głosowanie nad projektem uchwały przedstawionym na dzisiejszym posiedzeniu.

W głosowaniu jawnym większością głosów 9 za, 7 przeciw, 3 wstrzymujące uchwała w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków w Gminie Gołdap została podjęta.

Uchwała Nr XLIII/253/09

(w załączeniu)

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia wysokości dziennych stawek opłaty uzdrowiskowej.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym większością głosów 17 za, 2 wstrzymujący uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLIII/254/09

(w załączeniu)


 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości i sposobu poboru opłaty targowej.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLIII/255/09

(w załączeniu)


 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek i zwolnień w podatku od środków transportowych.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym większością głosów 17 za, 2 wstrzymujący uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLIII/256/09

(w załączeniu)


 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia stawek kwotowych podatku od nieruchomości w 2010 roku.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym większością głosów 15 za, 1 przeciw, 3 wstrzymujące uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLIII/257/09

(w załączeniu)


 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLIII/258/09

(w załączeniu)


 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian budżetu na 2009 rok.

Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLIII/259/09

(w załączeniu)

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu współpracy na rok 2010 Gminy Gołdap z podmiotami niezaliczonymi do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku.

Projekt uchwały omówiła Pani Justyna Charkiewicz .

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLIII/260/09

(w załączeniu)

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania Zespołu Konsultacyjno – Opiniującego.

Projekt uchwały omówiła Pani Justyna Charkiewicz.

Przewodniczący Rady poinformował, iż do prac w Zespole zaproponowano kandydatury 4 radnych: Janinę Pietrewicz, Beatę Otto, Piotra Kuśtowskiego, Andrzeja Piankę.

Radny Piotr Kuśtowski zrezygnował z kandydowania.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie zgłoszone kandydatury.

W głosowaniu jawny poszczególni radni otrzymali następującą ilość głosów:

  1. Rana Janina Pietrewicz – 12,

  2. Radna Beta Otto – 11,

  3. Radny Andrzej Pianka – 16.

W skład Zespołu Konsultacyjno – Opiniującego powołano Radnych: radną Janie Pietrewicz i radnego Andrzeja Piankę.

W głosowaniu jawnym przy 1 głosie wstrzymujący, 18 za uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLIII/261/09

(w załączeniu)

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie wymagań, jakie powinien spełnić przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalania zwłok zwierzęcych i ich części.

Projekt uchwały omówił Pan Wiesław Swatek.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLIII/262/09

(w załączeniu)

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie wymagań, jakie powinni spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.

Projekt uchwały omówił Pan Wiesław Swatek.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLIII/263/09

(w załączeniu)

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie pozbawienia statusu pomnika przyrody.

Projekt uchwały omówił Pan Jacek Morzy.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XLIII/264/09

(w załączeniu)

Do pkt.9

Radny Józef Wawrzyn poinformował o spotkaniu, które odbyło się w dniu 30 listopada br. zorganizowane przez Urząd Marszałkowski w Olsztynie. Temat spotkania: „Dbajmy o środowisko – energia odnawialna”. Podpisano akt notarialny w sprawie powołania spółki, w skład której m.in. weszła Spółdzielnia Mieszkaniowa w Gołdapi.

Radny Józef Wawrzyn zaproponował zajęcie się sprawą dostarczania energii cieplnej przez przedsiębiorstwo cieplne, które ma powstać w Gołdapi.

 

Do pkt.10

Przewodniczący Rady poinformował, iż w dzisiejszym w spotkaniu uczestniczą przedstawiciele firm budujących obwodnicę Gołdapi: Pan Tomasz Ramotowski kierownik projektu, Pan Antoni Ciepelewski inżynier kontraktu, Pan Eugeniusz Bojar kierownik budowy. Zaproszeni goście zaprezentowali pokaz multimedialny obwodnicy.

W dalszej części radni udali się w teren, celem zapoznania się z realizacją inwestycji obwodnicy.

Dokonano objazdu inwestycji na terenie wschodnim gminy. Zapoznano się z realizacją drogi Kolniszki- Botkuny-Gołdap, wybudowanym kolektorem sanitarnym Kolniszki-Botkuny-Gołdap, wybudowanym boiskiem w Botkunach, wybudowanymi grogami gminnymi „Pod Lasem”: Spacerowa, Wczasowa, Jodłowa oraz z remontowanym budynkiem Ośrodka Pomocy Społecznej w Gołdapi przy ulicy Jaćwieskiej.


 

Do pkt.11

Po wyczerpaniu porządku Przewodniczący Rady dokonał zamknięcia posiedzenia Sesji.


 

Protokołowała Przewodniczący Rady Miejskiej

Alicja Pietranis Remigiusz Karpiński

 

 

 

 

 

Autor: Alicja Pietranis
Data utworzenia: 07-01-2010 12:29:56
Autor edycji: Alicja Pietranis
Data edycji: 07-01-2010 12:29:56