Protokół z Sesji 29.05.2012 r.

P r o t o k ó ł Nr XXI /2012

z XXI sesji Rady Miejskiej w Gołdapi odbytej

w dniu 29 maja 2012 roku

 

Na posiedzeniu obecni wg załączonej listy – 20 radnych.

Nieobecny usprawiedliwiony radny Zbigniew Makarewicz.

Obradom przewodniczył Wojciech Hołdyński

Protokołowała Alicja Pietranis – inspektor.

Godzina rozpoczęcia – 13 ,00 zakończenia – 16,40.

 

Porządek posiedzenia:

 

  1. Otwarcie posiedzenia

  2. Przedstawienie porządku posiedzenia

  3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

  4. Informacja Burmistrza na temat pracy Urzędu

  5. Informacja Przewodniczącego na temat pracy Rady

  6. Przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2011 rok

  7. Przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej w/s zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2011 rok oraz wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Gołdapi z tytułu wykonania budżetu za rok 2011

  8. Przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie o wykonaniu budżetu za 2011 rok

  9. Podjęcie uchwał w sprawach:

1) zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2011 rok

  1. udzielenia absolutorium Burmistrzowi Gołdapi za 2011 rok

  2. zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2012 – 2032

  3. zmian budżetu na 2012 rok

  4. przystąpienia Gminy Gołdap do Międzynarodowego Stowarzyszenia Cittaslow Międzynarodowa Sieć Dobrego Życia”

  5. skargi na działalność Burmistrza Gołdapi

  6. skargi na działalność pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Gołdapi

  7. wyznaczenie podmiotu właściwego do realizacji zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodziny

  1. Ocena zasobów pomocy społecznej na rok 2011 dla Gminy Gołdap

  2. Interpelacje i zapytania radnych

  3. Zapytania i wnioski sołtysów i przewodniczących organów osiedli

  4. Odpowiedzi na interpelacje

  5. Wolne wnioski

  6. Zamknięcie obrad Sesji

 

Do pkt.1

 

Posiedzenie otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Wojciech Hołdyński. Stwierdził, iż w sesji uczestniczy 20 radnych zatem podejmowane uchwały będą prawomocne. Przewodniczący Rady powitał radnych, zaproszonych gości, pracowników Urzędu.

Przewodniczący Rady poinformował, iż Przewodniczący Rady Powiatu i Starosta Gołdapski poprosili o możliwość odznaczenia „Za Zasługi dla Powiatu Gołdapskiego” następujące osoby: Panią Krystynę Trzasko, Panią Jolantę Mogilnicką, Pana Remigiusza Karpińskiego oraz Pana Wojciecha Hołdyńskiego. Ponadto Starosta Gołdapski Pan Andrzej Ciołek wręczył pisemne podziękowania Panu Markowi Mirosowi, Pani Agnieszce Iwanowskiej i Panu Pawłowi Werchowiczowi, za zaangażowanie na rzecz organizacji święta X-lecia powiatu gołdapskiego.

 

Do pkt.2

 

Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił porządek posiedzenia dzisiejszej sesji. Zaproponował przyjęcie do dzisiejszego porządku projektu uchwały w sprawie wyznaczenie podmiotu właściwego do realizacji zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodziny. Poinformował, iż projekt tej uchwały został omówiony i pozytywnie zaopiniowany przez Komisje Oświaty i Komisję Obywatelską.

Do porządku obrad radni uwag nie wnieśli, w głosowaniu jawnym jednogłośnie porządek obrad został przyjęty.

 

Do pkt. 3

 

Do protokołu z ostatniej sesji z dnia uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie protokół został przyjęty.

 

Do pkt. 4

Pan Marek Miros Burmistrz Gołdapi przedstawił informację dotyczącą pracy Urzędu między sesjami. Omówił spotkania dotyczące propozycji przekazania 3 szkół do Fundacji i pracę w tym zakresie, udział w obchodach święta Izraela, spotkanie z Premierem, udział w konferencji w Swietłagorsku, wizytę u Prezydenta RP, obchody X-lecia powiatu gołdapskiego. W czerwcu nastąpi przyjazd delegacji z Ano Syros i Dubnej. W związku z Euro 2012 w dniu 8 czerwca wspólne oglądanie meczu Polska – Grecja na rynku w Gołdapi, a w Warszawie delegacja z Dubnej będzie na meczu Polska - Rosja.

W dalszej części informacje zastępca Burmistrza Pan Jacek Morzy przedstawił wydarzenia z jego udziałem: udział w konferencji na temat pozyskiwania środków na inwestycje gminne oraz realizacji inwestycji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, otwarcie Składowiska Nieczystości Stałych w Siedliskach, spotkanie z przedstawicielami Gromady, spotkanie Samorządowców Diecezji Ełckiej w Węgorzewie, nadanie tytułu doktora honoris causa Szewachowi Weissowi w Warszawie, obchody 21-lecia Straży Granicznej, 20-lecia Straży Pożarnej, spotkanie z Panią Alicją Kayzer powołaną 1 maja br. na Naczelnego Lekarza Uzdrowiska, spotkanie z przedstawicielem Zakładu Budowlanego Stanisława Artysiewicza w/s podłączeń kotłowni komunalnych do ciepłowni.

 

Do pkt. 5

 

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił informację na temat pracy poszczególnych komisji Rady Miejskiej w okresie międzysesyjnym.

Poinformował o odbytych posiedzeniach komisji rady oraz o uczestnictwie w różnych spotkaniach.

Uczestnictwo w koncercie Szkoły Muzycznej w Gołdapi oraz uczestnictwo w przekazaniu przez Radę Parafialną przy kościele pw NMPMK na rzecz kilku gołdapskich szkół instrumentów muzycznych, uroczyste podsumowanie 2-0-letniej działalności gazety „z Bliska”, spotkanie ze społecznością szkolna w/s ewentualnego przekazania szkół, obchody święta Konstytucji 3 Maja, uczestnictwo w obchodach X-lecia istnienia powiatu gołdapskiego oraz w święcie Gusiewa.

 

Do pkt.6

 

Pan Marek Miros Burmistrz Gołdapi przedstawił sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2011 rok. Treść wystąpienia:

Panie Przewodniczący

Wysoka Rado

Szanowni Państwo

 

Pozwólcie Państwo, że przedstawię dane dotyczące wykonania budżetu za 2011 rok. Na początek niejako dla porządku kilka skondensowanych danych, tak by nasi goście choć w zarysach poznali główne wskaźniki budżetu.

Budżet po stronie dochodowej wynosi 72.647.133,27zł, z czego bieżące to 61.294.678 zł, a majątkowe 10.749.455 zł. Z tego dochody własne (podatki i opłaty lokalne, dochody ze sprzedaży i dzierżawy mienia, udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych 29.765.498 zł, co stanowi 41 % dochodów.

Największe pozycje z dochodów własnych ( nie biorę tu pod uwagę dochodów majątkowych, bo są one bardzo różne w różnych latach, a wyłącznie tak zwane bieżące) to m.in.

 

Dochody od osób prawnych i osób fizycznych 18.703.227 zł.

W tym

podatki łącznie od osób prawnych od osób fizycznych

 

11.281.504 6.482.177 4.799.327

 

od nieruchomości 8.772.133 6.005.249 2.766.884

rolny 883.582 83.951 799.631

leśny 228.571 176.861 51.710

od środków

transportu 421.926 162.971 258.955

uzdrowiskowa 357.025

Tu jednak trzeba przypomnieć, że de facto ten dochód jest dwukrotnie wyższy i wynosi ponad 783.000 zł. bowiem do każdej złotówki zebranej od kuracjuszy dwa lata wcześniej budżet państwa dopłaca tyle samo

 

 

udziały w dochodach

od osób prawnych i fizycznych

 

6.899.161 201.380 6.697.781

 

 

Dotacje na zadania własne to 11.392.237 zł co stanowi 15,7% dochodów

Dotacje na zadania zlecone (głównie zasiłki) to 8.545.789 zł co stanowi 11,8% dochodów.

Subwencje to 22.008.845 zł co stanowi 30,3% dochodów.

W ramach subwencji subwencja oświatowa wynosi

12.803.239 zł co stanowi 17,6 % dochodów.

Wydatki wyniosły 80.446.016 zł.

Największą pozycję po stronie wydatków stanowią Oświata i Wychowanie i Edukacyjna Opieka Wychowawcza 21.941.655 i 791.452 zł, Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego 2.987.813 zł oraz Kultura Fizyczna i Sport 3.759.461 zł.

Łącznie 29.480.381 zł. czyli 36,6%

Pomoc społeczna (głównie zasiłki i dodatki mieszkaniowe) to 12.397.927 + 640.421

co daje razem 13.038.348czyli 16,2 %

Dla informacji podaję również wydatki na administrację 4.863.807czyli 6,0%

co mieści się zdecydowanie poniżej absolutnych standardów tym bardziej, że gmina z definicji prowadzi działalność administracyjną.(jest to wyjątkowo niski wskaźnik !!!!!!!!!!!!)

Chciałbym zwrócić uwagę na porównanie dwóch wielkości -jednej po stronie dochodów a drugiej wydatków.

Po stronie dochodów subwencja oświatowa.

Są to pieniądze, jakie gmina dostaje z budżetu państwa na prowadzenie działalności oświatowej, które to pieniądze w założeniu powinny wystarczyć na utrzymanie oświaty w szeroko pojętym zakresie prowadzenia szkół podstawowych i gimnazjów.

Subwencja ta wynosi 12.803.239 zł.

Wydatki natomiast 21.941.655 zł.

Proszę zwrócić uwagę, że gmina dokłada z własnych środków aż 9.138.416 zł.

I tu chciałbym zwrócić Państwa uwagę, że w wyniku m.in. działań podjętych przez Urząd Miejski w porozumieniu z dyrektorami szkół ta rozpiętość w 2011 troku w porównaniu do roku 2010 gdy wyniosła ona 11.450.572 zmniejszyła się o 2.312,156 zł.

Nie osiągnęlibyśmy tego bez tych działań, niepopularnych, budzących emocje ale koniecznych - działań, które docelowo mają przynieść kolejne widoczne i wyraźne oszczędności. W ciągu roku zdołaliśmy zmniejszyć tu różnicę o ponad 2,3 mln zł. w stosunku do roku ubiegłego.

I tu chciałbym podziękować Wydziałowi Finansów i Budżetu na czele z panią Skarbnik Krystyną Trzasko, wice skarbnikowi Piotrowi Komockiemu Wydziałowi Oświaty i obu paniom- Irenie Wojnikiewicz i Stanisławie Gajewskiej.

Dziękuje dyrektorkom i dyrektorom szkół i ich wydziałom księgowości. Dziękuję tym, którzy nam pomagali i tym którzy nie przeszkadzali, wbrew populistom i krzykaczom, którzy nie znając materii odsądzają nas niekiedy od czci i wiary. Działania te będą z żelazną konsekwencją kontynuowane. Pierwszy etap mamy za sobą. W najbliższych dniach będziemy zdawać egzamin z odporności na populizm i zwykłą cyniczna grę polityczną. Jestem przekonany, że z tą radą go zdamy. Efekty już są widoczne, ale trzeba nam konsekwencji, by utrzymując sieć szkół w skuteczny sposób pogłębić oszczędności. Ale tak na wszelki wypadek przypomnę swoje wypowiedzi z kilku ostatnich lat, które poprzedzały uchwalanie budżetów i przejmowanie sprawozdań.

Powtarzam to do znudzenia i powtórzę po raz kolejny. Gdyby subwencja z budżetu państwa pokrywała w pełni potrzeby na bieżącą działalność oświatową, gmina nie tylko nie zaciągałaby kredytów inwestycyjnych, a dysponowałaby co roku sporą nadwyżką budżetową, która mogłaby przeznaczać na jeszcze szybsze tempo inwestycyjne, które i tak jest imponujące.

 

2006 rok

Chciałbym zwrócić uwagę na porównanie dwóch wielkości -jednej po stronie dochodów a drugiej wydatków.

Po stronie dochodów subwencja oświatowa.

Są to pieniądze, jakie gmina dostaje z budżetu państwa na prowadzenie działalności oświatowej, które to pieniądze w założeniu powinny wystarczyć na utrzymanie oświaty w szeroko pojętym zakresie prowadzenia szkół podstawowych i gimnazjów.

Subwencja ta wynosi 8.970.108 zł.

Wydatki natomiast 16.355.457 zł.

Proszę zwrócić uwagę, że gmina dokłada z własnych środków aż 7.385.349 zł.

Jeśli nawet odejmiemy od tych wydatków sumę 1.368.000 zł. czyli pieniądze przeznaczone na budowę sali przy S.P. Nrl ( 1.353.000 ) i drobną kwotę przeznaczoną na dokumentację dla Grabowa ( 15.000 ) to na wydatki bieżące, a więc płace nauczycieli i administracji, ogrzewanie, energię, dowóz dzieci do szkół, prowadzenie przedszkola, szkół podstawowych i gimnazjów przeznaczamy sumę 14.987.457 zł.

Innymi słowy wyłącznie do bieżącej działalności oświatowej dokładamy w tym roku ponad subwencję oświatową otrzymywaną z budżetu państwa 6.017.349 zł.

Powtarzam to do znudzenia i powtórzę po raz kolejny. Gdyby subwencja z budżetu państwa pokrywała w pełni potrzeby na bieżącą działalność oświatową, gmina nie tylko nie zaciągałaby kredytów inwestycyjnych, a dysponowałaby co roku sporą nadwyżką budżetową, która mogłaby przeznaczać na jeszcze szybsze tempo inwestycyjne.

 

2007 rok

Chciałbym zwrócić uwagę na porównanie dwóch wielkości -jednej po stronie dochodów a drugiej wydatków.

Po stronie dochodów subwencja oświatowa.

Są to pieniądze, jakie gmina dostaje z budżetu państwa na prowadzenie działalności oświatowej, które to pieniądze w założeniu powinny wystarczyć na utrzymanie oświaty w szeroko pojętym zakresie prowadzenia szkół podstawowych i gimnazjów.

Subwencja ta wynosi 9.371.683 zł.

Wydatki natomiast 16.988.508 zł.

Proszę zwrócić uwagę, że gmina dokłada z własnych środków aż 7.616.825 zł.

Powtarzam to do znudzenia i powtórzę po raz kolejny. Gdyby subwencja z budżetu państwa pokrywała w pełni potrzeby na bieżącą działalność oświatową, gmina nie tylko nie zaciągałaby kredytów inwestycyjnych, a dysponowałaby co roku sporą nadwyżką budżetową, która mogłaby przeznaczać na jeszcze szybsze tempo inwestycyjne, które i tak jest imponujące.

 

2008 rok

Chciałbym zwrócić uwagę na porównanie dwóch wielkości -jednej po stronie dochodów a drugiej wydatków.

Po stronie dochodów subwencja oświatowa.

Są to pieniądze, jakie gmina dostaje z budżetu państwa na prowadzenie działalności oświatowej, które to pieniądze w założeniu powinny wystarczyć na utrzymanie oświaty w szeroko pojętym zakresie prowadzenia szkół podstawowych i gimnazjów.

Subwencja ta wynosi 9.677.007 zł.

Wydatki natomiast 17.812.450 zł.

Proszę zwrócić uwagę, że gmina dokłada z własnych środków aż 8.135.443 zł.

Powtarzam to do znudzenia i powtórzę po raz kolejny. Gdyby subwencja z budżetu państwa pokrywała w pełni potrzeby na bieżącą działalność oświatową, gmina nie tylko nie zaciągałaby kredytów inwestycyjnych, a dysponowałaby co roku sporą nadwyżką budżetową, która mogłaby przeznaczać na jeszcze szybsze tempo inwestycyjne, które i tak jest imponujące.

2009 rok

Chciałbym zwrócić uwagę na porównanie dwóch wielkości -jednej po stronie dochodów a drugiej wydatków.

Po stronie dochodów subwencja oświatowa.

Są to pieniądze, jakie gmina dostaje z budżetu państwa na prowadzenie działalności oświatowej, które to pieniądze w założeniu powinny wystarczyć na utrzymanie oświaty w szeroko pojętym zakresie prowadzenia szkół podstawowych i gimnazjów.

Subwencja ta wynosi 11.315.264 zł.

Wydatki natomiast 21.217.090 zł.

Proszę zwrócić uwagę, że gmina dokłada z własnych środków aż 9.901.826 zł.

Powtarzam to do znudzenia i powtórzę po raz kolejny. Gdyby subwencja z budżetu państwa pokrywała w pełni potrzeby na bieżącą działalność oświatową, gmina nie tylko nie zaciągałaby kredytów inwestycyjnych, a dysponowałaby co roku sporą nadwyżką budżetową, która mogłaby przeznaczać na jeszcze szybsze tempo inwestycyjne, które i tak jest imponujące.

 

2010 rok

Chciałbym zwrócić uwagę na porównanie dwóch wielkości -jednej po stronie dochodów a drugiej wydatków.

Po stronie dochodów subwencja oświatowa.

Są to pieniądze, jakie gmina dostaje z budżetu państwa na prowadzenie działalności oświatowej, które to pieniądze w założeniu powinny wystarczyć na utrzymanie oświaty w szeroko pojętym zakresie prowadzenia szkół podstawowych i gimnazjów.

Subwencja ta wynosi 11.879.796 zł.

Wydatki natomiast 23.451.975 zł.

Proszę zwrócić uwagę, że gmina dokłada z własnych środków aż 11.572.179 zł.

Powtarzam to do znudzenia i powtórzę po raz kolejny. Gdyby subwencja z budżetu państwa pokrywała w pełni potrzeby na bieżącą działalność oświatową, gmina nie tylko nie zaciągałaby kredytów inwestycyjnych, a dysponowałaby co roku sporą nadwyżką budżetową, która mogłaby przeznaczać na jeszcze szybsze tempo inwestycyjne, które i tak jest imponujące.

 

2011 rok

Chciałbym zwrócić uwagę na porównanie dwóch wielkości -jednej po stronie dochodów a drugiej wydatków.

Po stronie dochodów subwencja oświatowa.

Są to pieniądze, jakie gmina dostaje z budżetu państwa na prowadzenie działalności oświatowej, które to pieniądze w założeniu powinny wystarczyć na utrzymanie oświaty w szeroko pojętym zakresie prowadzenia szkół podstawowych i gimnazjów.

Subwencja ta wynosi 12.470.376 zł.

Wydatki natomiast 22.486.245 zł.

Proszę zwrócić uwagę, że gmina dokłada z własnych środków aż 10.015.469 zł.

Powtarzam to do znudzenia i powtórzę po raz kolejny. Gdyby subwencja z budżetu państwa pokrywała w pełni potrzeby na bieżącą działalność oświatową, gmina nie tylko nie zaciągałaby kredytów inwestycyjnych, a dysponowałaby co roku sporą nadwyżką budżetową, która mogłaby przeznaczać na jeszcze szybsze tempo inwestycyjne, które i tak jest imponujące.

Rok w rok, słowo w słowo. Zmieniały się tylko dane, zmieniały liczby. Nikt z radnych, również obecnej kadencji, nikt z obserwatorów gołdapskiego samorządu nie może twierdzić, że uchwalane w ubiegłych latach budżety, przyjęte w ubiegłych latach sprawozdania nie były poprzedzone wyraźną, powtarzam wyraźną informacją o stale utrzymującej się wielomilionowej rozpiętością między subwencją na oświatę i asygnowanymi na nią wydatkami.

W najbliższych dniach będziemy podejmowali w tej kwestii decyzje o zasadniczym ciężarze gatunkowym, bo zmniejszenie w 2011 roku w stosunku do roku poprzedniego rozpiętości o 2,3 miliona wobec ponad dziewięciomilionowej nadal luki to ruch w dobrym kierunku ale dalece niewystarczający.

To przypomnienie - to przypomnienie wspólnej odpowiedzialności. Za dobrą dla oświaty przeszłość i za trudniejszą nieco, ale nie dramatycznie trudniejszą przyszłość nadal dobrą dla gołdapskiej oświaty przyszłość. Jednak, by nie narażając wiejskiej części oświaty na ciągła niepewność, na niestabilność na poczucie stałego zagrożenia utrzymać na trwałe sieć szkół i placówek oświatowych, trzeba podjąć jeszcze kilka decyzji, które jeśli je dokładnie przeanalizować będą podstawą dla stabilności wiejskiej oświaty, dla jej bezpieczeństwa. Tę zasadniczą, najtrudniejszą decyzję o wielomilionowych oszczędnościach podjęliśmy niejako sami, bez formalnego udziału rady, ale za tej rady wiedzą, za pełna dla niej informacją. W najbliższym czasie będzie nam wszystkim potrzebna wspólna odpowiedzialna decyzja. Odpowiedzialna.

 

Wróćmy do sprawozdania za rok 2011.

 

Wartość inwestycji wynosi 20.898.168 zł. + 3.049.625 zł. jako środki niewygasające, przeznaczone na inwestycje co stanowi sumę 23.947.793 zł.

Czyli 29,8 % wydatków nie licząc tzw. inwestycji zewnętrznych prowadzonych z naszej inicjatywy na terenie naszej gminy przez inne jednostki i instytucje budżetowe.

Od wielu lat jesteśmy w tym względzie w czołówce kraju i absolutnej czołówce województwa. Rok 2011 po raz kolejny to potwierdza.

Chciałbym w tym miejscu podziękować zarówno pracownikom urzędu, jak i tej zdecydowanej większości radnych, którzy ten budżet uchwalali i wspierali. To nasze wspólne dzieło. To Wasz sukces.

Szczególne podziękowania kieruję na ręce pani skarbnik Krystyny Trzasko i jej współpracowników. To nasz wspólny budżet, nasze wspólne sprawozdanie. Zwracam się do Wysokiej Rady o jego przyjęcie i zatwierdzenie w formie absolutorium.

Tak pokrótce wyglądają proporcje głównych działów budżetu. Te proporcje przedstawiam w bardzo ogólny sposób, bo budżet wraz z kompletem dokumentów towarzyszących będzie opublikowany w internecie i tam zainteresowani będą mogli się z nim zapoznać, ponadto będziemy docierać do Państwa z informacjami o nim w różnych, dostępnych nam formach.

Do pkt.7

 

Pan Jarosław Dzienis Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zapoznał zebranych z treścią uchwały nr 1/2012 Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie wydania opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy za 2011 rok wraz z opinią RIO oraz innych materiałów towarzyszących wnioskowi o udzielenie absolutorium, tj.: sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy za 2011 rok, sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z wykonania planów finansowych jednostek dla których organem założycielskim jest jednostka samorządu terytorialnego, informacja o stanie mienia komunalnego, informacja o zmianach w planie wydatków na realizację programów finansowych z udziałem środków unijnych, informacja o stopniu zaawansowania realizacji programów wieloletnich. Przewodniczący Jarosław Dzienis zapoznał także radnych z wnioskiem Komisji Rewizyjnej w/s udzielenia Burmistrzowi Gołdapi absolutorium z tytułu wykonania budżetu gminy za 2011 rok. Przedstawił również jak głosowały komisje rady: Komisja Spraw Obywatelskich i Społecznych na stan 7 członków, 4 obecnych – 4 za, Komisja Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki na stan 6 członków, obecnych 6 – jednogłośnie 6 za, Komisja Rolnictwa i Gospodarki Zasobami Naturalnymi na stan 7 członków, obecnych 5 – 4 za, 1 wstrzymujący, Komisja Ochrony Środowiska, Ochrony Zdrowia i Uzdrowiska na stan 6 członków, obecnych 4 – 4 za, Komisja Rozwoju Gospodarczego i Budżetu na stan 4, obecnych – 4 za, jednogłośnie 4 za.

 

Uchwała i wniosek Komisji Rewizyjnej przyjęta jednogłośnie - 5 za, obecnych - 5 na stan 6 członków, jeden nieobecny.

 

Do pkt.8

 

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady Miejskiej w Gołdapi zapoznał z treścią Uchwały Nr RIO.VIII-0120-299/12 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie z dnia 24 kwietnia 2012 roku w sprawie wydania opinii o przedłożonym przez Burmistrza Gołdapi sprawozdaniu z wykonania budżetu miasta za 2011 rok i Uchwałą Nr RIO.VIII-0120-342/12 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie z dnia 18 maja 2012 roku w sprawie zaopiniowania wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Gołdapi o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Gołdapi z tytułu wykonania budżetu za 2011 rok, opinie pozytywne (uchwały w załączeniu do protokołu).

Radny Antoni Banel przedstawił swoje uwagi dotyczące braku oszczędności w dysponowaniu środkami gminnymi np. dowóz dzieci z Rożyńska Małego do Gołdapi, a nie do Boćwinki, drogie imprezy gminne, np. Dni Gołdapi.

Do pkt. 9

1)

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2011 rok.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie (głosowało 20 radnych) uchwała została podjęta.

.

Uchwała Nr XXI/127/2012

/ w załączeniu/

2)

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Gołdapi za 2011 rok.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym większością głosów 19 za, 1 wstrzymujący (głosowało 20 radnych) udzielono absolutorium Burmistrzowi Gołdapi z tytułu wykonania budżetu za 2011 rok.

Uchwała Nr XXI/128/2012

/ w załączeniu/

3)

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2012 – 2032. Projekt uchwały pozytywnie zaopiniowany przez komisje rady. Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie 20 za uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XXI/129/2012

/ w załączeniu/

4)

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian budżetu na 2012 rok. Projekt uchwały pozytywnie zaopiniowany przez komisje rady. Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XXI/130/2012

/ w załączeniu/

5)

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Gołdap do Międzynarodowego Stowarzyszenia Cittaslow – Międzynarodowa Sieć Dobrego Życia”. Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez komisje rady.

Przystąpienie Gminy Gołdap do Międzynarodowego Stowarzyszenia Cittaslow omówił Pan Stanisław Harajda zastępca Dyrektora Departamentu Polityki Jakości Urzędu Marszałkowskiego w Olsztynie.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym większością głosów 9 za, 7 przeciw, 4 wstrzymujące uchwała została podjęta.

 

Uchwała Nr XXI/131/2012

/ w załączeniu/

6)

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie skargi na działalność Burmistrza Gołdapi. Projekt uchwały omówiony na komisjach rady. Wszystkie komisje rady uznały skargę Pani Marii Zofii Pędzich za bezzasadną.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XXI/132/2012

/ w załączeniu/

7)

 

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie skargi na działalność pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Gołdapi.

Komisja Rewizyjna zaopiniowała projekt uchwały o przekazaniu skargi do OPS w Gołdapi do rozpoznania. Taki projekt został również zaopiniowany (większością głosów) przez Komisje Zdrowia, Budżetu i Rolną. Komisja Oświaty i Komisja Obywatelska pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały o uznaniu skargi za niezasadną.

Przewodniczący Rady zaproponował głosowanie dwóch projektów uchwał:

  • skargi na działalność pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Gołdapi.- „Skargę przekazuje do rozpoznania przez organ właściwy, tj. Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Gołdapi, ponieważ skarga dotyczy konkretnej czynności procesowej podjętej przez pracownika OPS w ramach postępowania administracyjnego prowadzonego z wniosku Pani Marii Stalewskiej oraz przywrócenie terminu”,

Za tym projektem głosowało 12 radnych.

  • skargi na działalność pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Gołdapi - „ skarga jest niezasadna”.

Za tym projektem głosowało 7 radnych.

Pani Zofia Syperek poinformowała, iż na szkoleniu członków komisji rewizyjnej wyjaśniono, iż opinia prawna ważna dla radnych jest prawnika zatrudnionego przez urząd. O ile radni nie zgadzają się z przedstawioną opinią prawną mają możliwość powołania prawnika z zewnątrz, który przedstawi swoja opinie. Inne opinie są bezprawne.

W głosowaniu jawnym większością głosów 13 za, 5 przeciw, 2 wstrzymujących podjęta została uchwała w sprawie skargi na działalność pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Gołdapi.- „Skargę przekazuje do rozpoznania przez organ właściwy, tj. Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Gołdapi, ponieważ skarga dotyczy konkretnej czynności procesowej podjętej przez pracownika OPS w ramach postępowania administracyjnego prowadzonego z wniosku Pani Marii Stalewskiej oraz przywrócenie terminu”,

Uchwała Nr XXI/33/2012

/ w załączeniu/

8)

 

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie wyznaczenie podmiotu właściwego do realizacji zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodziny.

Projekt uchwały omówiła Pani Agnieszka Iwanowska dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Gołdapi.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym większością głosów 16 za, 3 wstrzymujące uchwała została podjęta.

 

Uchwała Nr XXI/34/2012

/ w załączeniu/

Do pkt.10

 

Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady poinformował, iż zgodnie z ustawą o pomocy społecznej OPS ma obowiązek corocznie do 30 kwietnia przedłożyć radzie Ocenę zasobów pomocy społecznej na rok 2011 dla Gminy Gołdap. Taki obowiązek został spełniony.

Pani Agnieszka Iwanowska dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Gołdapi poinformowała, iż zgodnie z ustawą taka Ocena zasobów pomocy społecznej na rok 2011 dla Gminy Gołdap została przedstawiona radnym. Ta ocena będzie podstawą planowania budżetu na następny rok.

Ocena w załączeniu do protokołu.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie 20 za „Ocena zasobów pomocy społecznej na rok 2011 dla Gminy Gołdap” została przyjęta.

 

Do pkt.11

 

Radny Józef Dominiuk złożył interpelacje w sprawach:

1. obniżenia studzienki na drodze przy blokach w Grabowie,

2. naprawa uszkodzonego odwodnienia z budynków przy budowie amfiteatru w Grabowie,

3. „zajęcie” się bezpańskimi psami we Wronkach.

Radny Andrzej Pianka zgłosił interpelacje w sprawach:

  1. inwestycji uzdatniania wody, czy jest realizowana zgodnie z planem, czy nie jest zagrożona?,

  2. cyfrowej szkoły, była informacja, iż zgłosiła się jedna szkoła. Zgłosiło się więcej szkół ale nie miały środków, dlaczego tak się stało?,

  3. interwencji w/s bezpańskich psów,

  4. inwestycji Gromady nad jeziorem, firma zadłużona, wyprzedają majątek, czy będą u nas inwestować?,

  5. funduszu sołeckiego, czy wszystkie sołectwa przedstawiły rozliczenia i sprawozdania za 2011 rok,

  6. budowy kolektora ściekowego w Dąbiach, kiedy?,

Radny Piotr Kuśtowski zgłosił interpelacje w sprawach:

  1. wywozu w wolne dni śmieci z kontenerów z terenu miasta, ostatnio nie były wywożone,

  2. sprawę bezpańskich psów radni mogą rozwiązać zwiększając budżet na schronisko dla psów,

  3. wprowadzić zakaz wprowadzania psów do parku.

Radny Marcin Przystawski przypomniał o „witaczach”, nic nie zostało zrobione.

Radny Piotr Rant zgłosił interpelacje w sprawach:

  1. parkingu przy placu, może wprowadzić opłaty parkingowe, gdyż niektóre samochody stoją całymi dniami,

  2. bezpłatnego internetu w centrum miasta, czy będzie od czerwca?,

  3. braku wjazdu przy schodach dla wózków dziecięcych i niepełnosprawnych,

Radny Antoni Banel interpelował w sprawie naprawy pomnika we Wronkach, rozsypuje się.
Radny Skiba interpelował w sprawie parkingu przy Orliku, jest niebezpieczny, oznakować wjazdy i wyjazdy.

Radny Ryszard Wrzosek zapytał kiedy zostanie rozstrzygnięty konkurs na prezesa Fundacji.

Radny Tadeusz Faliński zgłosił interpelację, dotyczącą udrożnienia dostęp do tablicy pamiątkowej znajdującej się na skarpie przy parkingu. Teraz jest niewidoczna, gdyż zastawiana jest przez samochody.

Pan Marek Miros poinformował, iż konkurs na Prezesa Fundacji nie będzie rozstrzygany. Prezesem Fundacji dalej będzie Pani Justyna Charkiewicz.

Pani Jolanta Mogilnicka Sekretarz Gminy poinformowała, iż wykonanie nowych tablic informacyjno – witających przy wjazdach do naszego miasta zostało zlecone i w najbliższych dniach zostaną ustawione.

 

Do pkt. 12

Pan Zdzisław Janczuk Przewodniczący Zarządu Rady Osiedla Nr IV złożył wniosek o naprawę drogi wewnętrznej przy E. Plater zniszczonej podczas naprawy ulicy Paderewskiego. Droga jest nieprzejezdna, płyty pozapadały się, nie można dowieźć opału, ciężko się ją poruszać.

Pan Józef Kiszkorno Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr III zgłosił wniosek w sprawie wybudowanych elektrowni wiatrowych na ternie gminy Gołdap oraz zapytań i wniosków w sprawach:

  1. czy do końca czerwca br. zakończony zostanie remont ulicy Paderewskiego. Mieszkańcy mają problemy z dojazdem, a biznesmeni tracą zarobki,

  2. remont ciągu pieszego na schodkach, łączący ul. Żeromskiego z ul. 11 Listopada,

  3. ustawienie ławek i koszy wokół parku na Placu Zwycięstwa,

  4. okresowego sprzątania ciągu pieszego z ulicy Lipowej na ul. Dolną,

  5. przeznaczyć środki na konserwację pomnika we Wronkach. Na 8 maja w trakcie składania wieńców trawa na cmentarzu nie była skoszona.

Do pkt. 13

 

Przewodniczący Rady zaproponował, aby nie odczytywać odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na sesji w dniu 29 marca 2011r. Radni otrzymali odpowiedzi w formie pisemnej. Wniosków i uwag radni nie zgłosili

Radny Marian Waraksa odczytał oświadczenie odnoszące się do zarzutów przedstawionych przez „radę sołtysów” na sesji w dniu 27.03.2012 r. w stosunku do jego osoby.

Treść oświadczenia w załączeniu do protokołu.

 

Do pkt.14

Przewodniczący Rady zapoznał z pismem Marszałka Województwa w sprawie uporządkowania spraw związanych z tworzeniem ewentualnych nowych farm wiatrowych, zaprosił radnych na komisje w dniu 18 czerwca, które będą poświęcone omówieniu nowych zasad gospodarki odpadami.

 

Do pkt.15

 

Po wyczerpaniu porządku Przewodniczący Rady dokonał zamknięcia posiedzenia sesji.

 

 

Protokołowała Przewodniczący Rady

Alicja Pietranis Wojciech Hołdyński

 

 

Odpowiedzi na interpelacje

Szanowny Pan

Andrzej Pianka

Radny Rady Miejskiej w Gołdapi

 

W odpowiedzi na złożoną 29 maja 2012 roku interpelację, dotyczącą inwestycji „Gromady”, uprzejmie informuję, że nieruchomość jest sprzedana na własność. W takich przypadkach (w odróżnieniu od użytkowania wieczystego) w akcie notarialnym nie określa się terminów zabudowy.

Czy i kiedy „Gromada” zainwestuje w Gołdapi zależy tylko i wyłącznie od chęci właściciela nieruchomości.

Z ostatnich rozmów z przedstawicielem „Gromady” wynika, że trwa proces restrukturyzacji firmy i decyzje o inwestowaniu, między innymi w Gołdapi, zapadną w późniejszym okresie.

6 czerwca 2012 roku

Jacek Morzy

 

Gołdap, 08.06.2012 rok

Szanowny Pan

Tadeusz Faliński

Radny Rady Miejskiej w Gołdapi

 

W odpowiedzi na Pana interpelację w sprawie „udrożnienia dostępu do tablicy pamiątkowej znajdującej się na skarpie przy parkingu”, złożoną 29 maja 2012r roku podczas sesji Rady Miejskiej w Gołdapi informuję, że przestrzeń rynku została zaprojektowana i zorganizowana tak, by w jak największym stopniu oddzielić ruch pieszy od kołowego. W tym celu między innymi zamontowano na parkingu słupki i ustawiono donice, które porządkują całą komunikację. Donice oddzielają parking od chodnika w sposób ułatwiający dotarcie pieszych pod tablicę pamiątkową.

W załączeniu rysunek.

 

p. o. KIEROWNIKA

Wydział Gospodarki Przestrzennej

Ochrony Środowiska i Nieruchomości

 

 

Gołdap, 08.06.2012 roku

Szanowny Pan

Piotr Rant

Radny Rady Miejskiej w Gołdapi

 

W odpowiedzi na Pana interpelację w sprawie „braku wjazdu przy schodkach dla wózków dziecięcych i niepełnosprawnych”, złożoną 29 maja 2012 roku podczas sesji Rady Miejskiej w Gołdapi informuję, że zjazd z wyższej części rynku na część niższą jest wykonany zgodnie z projektem budowlanym od strony zachodniej, w pobliżu pomnika „Bóg, honor, ojczyzna”. Zjazd ten posiada zgodnie z przepisami prawa budowlanego odpowiednie nachylenie i jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Lokalizacja zjazdu od strony północnej, t.j. bezpośrednio na parking, była nieuzasadniona głównie ze względu na różnicę poziomów obu części rynku (zgodnie z przepisami zjazd musiałby wówczas kończyć się w połowie parkingu).

Ponadto informuję, że przestrzeń rynku została zaprojektowana i zorganizowana tak, by w jak największym stopniu oddzielić ruch pieszy od kołowego. Między innymi w tym celu wprowadzono na parkingu słupki i donice, które porządkują całą komunikację.

W załączeniu rysunek.

p. o. KierownikaWydziału Gospodarki Przestrzennej

Ochrony Środowiska i Nieruchomości, Architekt Miejski

Beata Kołakowska

 

GPO.6724.12.2012

Gołdap.11.06.2012r

Szanowny Pan

Józef Kiszkorno

Przewodniczący Zarządu

Rady Osiedla nr III

 

W odpowiedzi na Pana pismo, złożone w sekretariacie Urzędu Miejskiego w Gołdapi oraz przekazane Burmistrzowi Gołdapi podczas Sesji Rady Miejskiej 29 maja 2012 roku, w sprawie elektrowni wiatrowych, uprzejmie informuję:

  1. Ilość elektrowni wiatrowych zrealizowanych na terenie gminy Gołdap oraz tych w stosunku co do których toczą się procedury formalno-prawne przedstawia poniższa tabelka.

Lp.

Lokalizacja

Ilość elektrowni wiatrowych, na które wydano dec./zrealiaowano

Łączna moc projektowana/ zrealizowana

Typ elektrowni

Inwestor

 

I.

Z r e a l i z o w a n e

1

Kozaki

8/ 2

9,6/ 2,4 MW

VENSYS 64

POLWIND Sp. z o.o

 

2

Wronki

23/ 16

69/ 48 MW

VESTAS V 90

Goldap 2007 Management GMBH EW Gołdap S.K

3.

Grabowo

1/ 1

600 kW

SUDWIND S.46

PPUH”CARO”

4.

Rożyńsk

1/ 1

500 kW

VESTAS V 39

Edward Malinowski

5.

Jabramowo

2/ 1

3 / 1,5 MW

POWER WIND 56

TELE -ENERGIA” Sp. z o.o

II.

W trakcie postępowania o wydanie decyzji środowiskowej

1.

Kolniszki

19

40 MW

SIMENS

EWS Sp. z o.o

2.

Kolniszki

10

30 MW

VESTAS V 112-3.0

Pozytywne Projekty energetyczne Sp. z o.o

3.

Jabłońskie

2

3 MW

VESTAS V 90

EKO-WIATR Jabłońskie

4.

Włosty

1

1,5 MW

VESTAS V 90

Tadeusz Rudziewicz S.K

5.

Włosty

2

6,0 MW

VESTAS V 112-3,0

Kopalnia kruszywa MORENA

Sp. z o.o

6.

Wronki

4

12 MW

VESTAS V 90

Goldap 2007 Management GMBH EW Gołdap S.K

 

  1. W Gminie Gołdap obowiązuje Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta i Gminy Gołdap, zatwierdzone uchwałą nr XXXIV/183/2001 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 24 maja 2001 roku. Nie przystąpiono do opracowania nowego studium, które uwzględniałoby potrzeby w zakresie lokalizacji nowych elektrowni wiatrowych. Gmina Gołdap nie ma swoich w planach inwestycyjnych budowy elektrowni wiatrowych, ponieważ nie jest to zadanie własne gminy.

  2. Zainteresowanie inwestycjami związanymi z budową urządzeń opartych na energii odnawialnej jest znikome. Obecnie trwa postępowanie administracyjne dotyczące lokalizacji jednej biogazowni rolniczej we wsi Wronki Wielkie.

  3. Z tytułu istnienia 21 elektrowni wiatrowych na terenie gminy Gołdap wpływa co roku do budżetu Gminy 1 898 900zł .

  4. Gmina Gołdap poza podatkami od nieruchomości nie uzyskała dodatkowych korzyści z tytułu lokalizacji na terenie gminy elektrowni wiatrowych.

 

Z poważaniem

 

p. o. KIEROWNIKA

Wydział Gospodarki Przestrzennej

Ochrony Środowiska i Nieruchomości

Beata Kołakowska

Pan Andrzej Pianka

radny Rady Miejskiej w Gołdapi

 

Nasz znak: Data:

Woś.0124.40.2012 12.06.2012 r

 

W odpowiedzi na Pana interpelację złożoną w dniu 29.05.2012 r. na sesji Rady Miejskiej w Gołdapi, dotyczącą interpelacji w sprawie:

"Cyfrowej szkoły, była informacja, iż zgłosiła się jedna szkoła, zgłosiło się więcej szkół ale nie miały środków, dlaczego tak się stało ?"

informuję co następuje :

Programem pilotażowym "Cyfrowa Szkoła" zainteresowane były : Szkoła Podstawowa nr 1 w Gołdapi, Szkoła Podstawowa nr 3 w Gołdapi i Szkoła Podstawowa w Boćwince.

Jednakże wniosek o udzielenie wsparcia finansowego złożyła tylko Szkoła Podstawowa nr 3 w Gołdapi.

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 3 kwietnia 2012 roku w sprawie warunków, form i trybu realizacji przedsięwzięcia dotyczącego rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno- komunikacyjnych (Dz.U z dnia 16.04.2012 r. poz.411 ) - warunkiem otrzymania wsparcia finansowego z budżetu państwa jest zapewnienie przez organ prowadzący wkładu własnego w wysokości co najmniej 20 % wartości zadania objętego dofinansowaniem.

Za wkład własny uważa się środki finansowe wydatkowane przez organ prowadzący od 1 stycznia 2012 r. na zakup sprzętu komputerowego i innych urządzeń.

Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 3 oświadczył , że na ten cel ma zabezpieczone środki własne w budżecie szkoły.

Pani Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 i w Boćwince ze względu na brak środków finansowych na ten cel w budżecie swojej szkoły w tym roku nie złożyły wniosków.

 

Pan

Józef Dominiuk

Radny Rady Miejskiej

 

W odpowiedzi na interpelację złożoną w dniu 29 kwietnia 2011 r

 

Ogrodzenie placu zabaw w m. Grabowo przy blokach

 

Aktualnie trwają procedury związane z przejęciem gruntu o nr geodezyjnym 136/58 obręb Grabowo pod placem zabaw od Agencji Nieruchomości Rolnych. Prawdopodobny termin przejęcia to II połowa czerwca 2011 r .

Szacunkowy koszt wykonania ogrodzenia to około 18 000 zł

Na dzień dzisiejszy w budżecie gminy nie ma zabezpieczonych środków finansowych na wykonanie w.w ogrodzenia.

 

Odwodnienie rowu przy boisku w Grabowie

 

Po dokonaniu wizji w terenie stwierdzono iż obecnie na boisko odprowadzane są wody z pobliskich pól co powoduje iż płyta boiska która znajduje się poniżej jest zabagniona i nie ma możliwości jej użytkowania.

Przed przystąpieniem do ewentualnego odwodnienia tego terenu należy wcześniej wykonać pomiary wysokościowe w celu określenia możliwości odwodnienia. Po wykonaniu pomiarów można będzie określić zakres prac m.in wykonanie projektu i koszty odwodnienia.

Szacowany koszt w/w prac wyniesie około 11 000 zł

Na wykonanie w/w prac na dzień dzisiejszy nie ma w budżecie gminy zabezpieczonych środków finansowych.

 

Gołdap, dnia 18.06.2012 r.

 

Pan

Antoni Banel

Radny Rady Miejskiej w Gołdapi

 

 

Dotyczy: interpelacji z dnia 29.05.2012 r. - naprawy pomnika we Wronkach, rozsypuje się.

 

 

Uprzejmie informuję, że 15 czerwca 2012 r. dokonano oględzin pomnika znajdującego się na cmentarzu wojennym we Wronkach. Stwierdzono w kilku miejscach pęknięcia, które na dzień dzisiejszy nie stwarzają zagrożenia.

Pragnę również poinformować, że koszty utrzymania grobów i cmentarzy wojennych są ponoszone ze środków budżetu państwa. Gmina każdego roku w drodze porozumienia z Wojewodą Warmińsko-Mazurskim, po wcześniejszym określeniu kosztów, realizuje zadania z zakresu administracji rządowej dotyczące obowiązku utrzymania grobów i cmentarzy wojennych na swoim terenie. W 2012 roku otrzymane środki (3800 zł) są przeznaczone na wykonanie bieżących prac remontowo-konserwacyjnych i porządkowo-pielęgnacyjnych, m.in. koszenie traw, sprzątanie szczególnie w okresie jesiennym, itp. Gmina wystąpi z wnioskiem do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego o przyznanie dodatkowych środków na utrzymanie grobów i cmentarzy wojennych na naprawę pęknięć na pomniku. Po naprawie pęknięć w celu zachowania estetycznego wyglądu pomnika zajdzie konieczność uzupełnienia tynku nakrapianego oraz pomalowania całego pomnika.

Ponadto informuję, że ostatni remont został przeprowadzony w 2004 roku przez Ambasadę Rosyjską, który obejmował pomnik (obelisk), mogiły,ogrodzenie z kamienia i bramę.

 

Gołdap, dnia 18.06.2012 r.

 

Pan Andrzej Pianka

Radny Rady Miejskiej w Gołdapi

 

Dotyczy: interpelacji z dnia 29.05.2012 r. - inwestycji uzdatniania wody, czy jest realizowana

zgodnie z planem, czy nie jest zagrożona?

 

Uprzejmie informuję, że inwestycja uzdatniania wody jest realizowana w ramach projektu pn.:”Rozbudowa i modernizacja infrastruktury wodno - ściekowej w Regionie Wielkich Jezior Mazurskich – MASTERPLAN dla Wielkich Jezior Mazurskich – Gmina Gołdap (II etap rozbudowa i przebudowa stacji wodociągowej w Gołdapi)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013.

Umowa z Wykonawcą robót budowlanych została podpisana 12.04.2011 r. z terminem realizacji do 28.09.2012 r. Wykonawca do umowy załączył harmonogram rzeczowo-finansowy realizacji inwestycji. Inwestycja na dzień dzisiejszy jest realizowana z „poślizgiem” w stosunku do harmonogramu. Podczas ostatniej narady w dniu 18 maja 2012 r. poświęconej realizacji inwestycji, przedstawiciel Inwestora, inspektorzy nadzoru inwestorskiego oraz przedstawiciele Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Gołdapi wyrazili zaniepokojenie, czy Wykonawca przy obecnym tempie prowadzonych robót jest w stanie dotrzymać terminu wykonania inwestycji określonego w umowie. Przedstawiciel Wykonawcy stwierdził, że termin 28.09.2012 r. zostanie dotrzymany.

Dodał również, że większość materiałów i urządzeń ma zakupionych, a pozostałe są sukcesywnie zamawiane.

 

Pan Piotr Rant

Radny Rady Miejskiej w Gołdapi

 

 

WIK.0003.4.2012 Gołdap, dn. 18.06.2012 r.

 

W odpowiedzi na złożoną w dniu 29.05.2012 r. interpelację dotyczącą możliwości wprowadzenia opłaty parkingowej informuję, że niniejsza sprawa zostanie skierowana na najbliższe posiedzenia komisji przy Radzie Miejskiej.

Jednocześnie informuję, że zgodnie z Ustawą o drogach publicznych Rada Miejska na wniosek burmistrza miasta może ustalić strefę płatnego parkowania, po zaopiniowaniu go przez organy zarządzające drogami i ruchem na drogach, jednocześnie Rada Miasta, ustalając strefę płatnego parkowania, ustala równocześnie wysokość stawek opłaty oraz określa sposób ich pobierania.

 

Pan Piotr Rant

Radny Rady Miejskiej w Gołdapi

W odpowiedzi na interpelację złożoną przez Pana w dniu 25 maja 2012r. podczas Sesji Rady Miejskiej w Gołdapi odnośnie zainstalowania bezpłatnego internetu w centrum miasta uprzejmie informuję, iż przed budynkiem Urzędu Miejskiego umieszczony jest Infokiosk - Publiczny Punkt Dostępu do Internetu, który umożliwia wszystkim zainteresowanym nieodpłatny dostęp do Internetu.

Dodatkowo w okolicy ok.150 metrów od Infokiosku można skorzystać z bezprzewodowego internetu na swoim komputerze.

Ponadto na terenie miasta zainstalowane są 3 Infokioski wewnętrzne - w Szkole Podstawowej

Nr 2 ,w Centrum Promocji Regionu Gołdap, w Kompleksie Sportowo- Rekreacyjnym „Hala – Basen”, które również umożliwiają korzystanie z bezpłatnego bezprzewodowego internetu w zasięgu ok.100 metrów.

sporządziła:

Jolanta Mogilnicka

Sekretarz Gminy Gołdap

 

 

Gołdap 2012.06.14

 

Pan

Andrzej Pianka

Radny Rady Miejskiej

 

 

W odpowiedzi na interpelację złożoną w dniu 29 maja 2012 r

Budowa kolektora ściekowego kiedy

Obecnie został ogłoszony przetarg na wykonawcę. Otwarcie ofert nastąpi 29 czerwca 2012 r Przewidywany termin zakończenia zadania 15.10.2012 r.

 

Gołdap, dnia 18.06.2012 r.

 

Pan Zdzisław Jańczuk

Przewodniczący Zarządu Rady

Rady Osiedla Nr IV

 

Dotyczy: wniosku z dnia 29.05.2012 r. - naprawa drogi wewnętrznej przy E .Plater zniszczonej podczas naprawy ulicy Paderewskiego.

Uprzejmie informuję, że wykonano bieżącą naprawę drogi wewnętrznej przy E. Plater. Przejazd drogą na dzień dzisiejszy nie jest utrudniony.

 

Gołdap, dnia 18.06.2012 r

 

Pan Józef Kiszkorno

Przewodniczący Zarządu Rady

Rady Osiedla Nr III

 

Dotyczy: zapytania z dnia 29.05.2012 r. - czy faktycznie (zgodnie z obietnicami) czas remontu ul. Paderewskiego potrwa tylko do końca VI br. i nie przedłuży się? Mieszkańcy mają problemy z dojazdem do m. zamieszkania, biznesmeni tracą zarobki, zwłaszcza bar Jędruś, stąd zainteresowani są jak najszybszym uruchomieniem drogi.

Uprzejmie informuję, iż zgodnie z harmonogramem robót stanowiącym załącznik do umowy zawartej pomiędzy Zarządem Dróg Wojewódzkich w Olsztynie a Wykonawcą robót drogowych drogi wojewódzkiej nr 650 na odcinku Grabowo-Gołdap oraz ul. W. Polskiego i ul. Paderewskiego w Gołdapi, ul. Paderewskiego ma być zakończona do końca lipca 2012 r.

Pan Piotr Kuśtowski

Przewodniczący Komisji Spraw Obywatelskich i Społecznych

 

Odpowiedź na interpelację zgłoszoną na posiedzeniu Rady Miejskiej w dniu 29.05.2012 r. w sprawie wywozu w wolne dni śmieci z kontenerów z terenu miasta

 

Uprzejmie informuję, że stacja przeładunkowa wraz z Punktem Dobrowolnego Gromadzenia Odpadów w Kośmidrach czynna jest w dni powszednie w godz. 7 – 15. Kilkakrotnie monitowaliśmy o przedłużenie czasu pracy stacji oraz jej otwarcie w soboty. Uzyskaliśmy odpowiedź odmowną motywowaną koniecznością zwiększenia zatrudnienia, a co za tym idzie wzrostem ceny odpadów. Przy dobrej organizacji pracy firm odbierających odpady w/w problemy nie powinny występować.

W lipcu ponownie zwróciliśmy się do PGO „Eko-MAZURY” Sp. z o.o. z prośbą o uruchomienie w soboty Punktu Dobrowolnego Gromadzenia Odpadów tak, aby pracujący mieszkańcy gmin: Gołdap i Dubeninki mogli pozbyć się odpadów problemowych w dzień wolny od pracy. Wniosek podobny złożyła też gmina Olecko. Oba wnioski będą rozpatrywane na najbliższym posiedzeniu Zarządu Związku Międzygminnego „Gospodarka Komunalna”.

 

Odpowiedź na interpelację w sprawie wprowadzenia zakazu wprowadzania psów do parku

 

Po zakończeniu prac związanych z przygotowywaniem projektów uchwał „śmieciowych” rozpoczną się prace nad regulaminem korzystania z rynku i parków w mieście.

Pan Józef Dominiuk

Z-ca Przewodniczącego

Komisji Rolnictwa

i Gospodarki Zasobami Naturalnymi

 

Odpowiedź na interpelację zgłoszoną na posiedzeniu Rady Miejskiej w dniu 29.05.2012r. w sprawie bezpańskich psów we Wronkach.

Uprzejmie informuję, że w wyniku rozstrzygniętego przetargu, środki finansowe przeznaczone przez gołdapskich radnych w budżecie gminy na 2012 rok na realizację programu przeciwdziałania bezdomności psów, wystarczyły na wykupienie przez Gminę Gołdap 50 miejsc w schronisku dla zwierząt na okres 4 lat.

Do schroniska przekazaliśmy zwierzęta z tymczasowego punktu przetrzymywania psów. Na dzień dzisiejszy wszystkie miejsca są zajęte. Ponieważ psy ze schroniska mają znikome szanse na adopcję, ich rotacja jest mała. Bez zwiększenia środków finansowych w budżecie gminy nie ma możliwości podjęcia kolejnych interwencji, za wyjątkiem zlecenia obserwacji psów w przypadku pogryzień.

Należy zauważyć, że i tak bez konkretnych zmian ustawowych problem bezdomności psów będzie stale narastał.

 

Pan Andrzej Pianka

Z-ca Przewodniczącego

Komisji Rewizyjnej

Odpowiedź na interpelację zgłoszoną na posiedzeniu Rady Miejskiej w dniu 29.05.2012r. w sprawie bezpańskich psów.

Uprzejmie informuję, że w wyniku rozstrzygniętego przetargu, środki finansowe przeznaczone przez gołdapskich radnych w budżecie gminy na 2012 rok na realizację programu przeciwdziałania bezdomności psów, wystarczyły na wykupienie przez Gminę Gołdap 50 miejsc w schronisku dla zwierząt na okres 4 lat.

Do schroniska przekazaliśmy zwierzęta z tymczasowego punktu przetrzymywania psów. Na dzień dzisiejszy wszystkie miejsca są zajęte. Ponieważ psy ze schroniska mają znikome szanse na adopcję, ich rotacja jest mała. Bez zwiększenia środków finansowych w budżecie gminy nie ma możliwości podjęcia kolejnych interwencji, za wyjątkiem zlecenia obserwacji psów w przypadku pogryzień.

Należy zauważyć, że i tak bez konkretnych zmian ustawowych problem bezdomności psów będzie stale narastał.

 

 

Pan Józef Kiszkorno

Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr III

 

Odpowiedź na wnioski złożone na posiedzeniu Rady Miejskiej w dniu 29.05.2012 r.

 

Ad 2. Znany jest Urzędowi stan schodów na ul. 11-go Listopada, jednak ze względu na brak środków finansowych w roku ubiegłym remont nie został wykonany. Obecnie trwają procedury celem wyłonienia wykonawcy i rozpoczęcia remontu.

 

Ad 4. Ciąg pieszy z ul. Lipowej na Dolną jest systematycznie zamiatany i oczyszczany z zalegających odpadów. W roku ubiegłym był czterokrotnie myty i dwukrotnie dezynfekowany. W roku bieżącym zostaną wykonane podobne zabiegi.

 

Ad 5. Wojewoda Warmińsko-Mazurski przyznał na rok 2012 dotację celową w kwocie 3.800 zł z przeznaczeniem na realizacje zadań związanych z utrzymaniem grobów i cmentarzy wojennych powierzonych Gminie przez Wojewodę Warmińsko-Mazurskiego na podstawie porozumienia.

Kwota ta jest wykorzystywana na bieżącą konserwację (koszenie, grabienie liści, utrzymanie alejek, wywóz odpadów) 4 obiektów na terenie gminy: cmentarze wojenne z okresu I wojny światowej – ul. Suwalska i Boczna, cmentarz wojenny z okresu II wojny światowej – Wronki, kwatery wojenne z okresu I wojny światowej – ul. Cmentarna.

Jednocześnie informujemy, że cmentarz we Wronkach znajduje się pod opieką konserwatora zabytków, a ostatni remont został sfinansowany przez Ambasadę Rosyjską.

 

Ad 5 Cmentarz we Wronkach skoszony był w dniu 25.04.2012 r.

 

Autor: Alicja Pietranis
Data utworzenia: 10-08-2012 7:37:30
Autor edycji: Alicja Pietranis
Data edycji: 10-08-2012 7:37:30