P r o t o k ó ł Nr XXIX/2012
z XXIX sesji Rady Miejskiej w Gołdapi odbytej w dniu 28 października 2012 r.
Na posiedzeniu obecni wg załączonej listy – 19 radnych.
Nieobecnych usprawiedliwionych – 2 radnych: Antoni Banel i Andrzej Pianka
Obradom przewodniczył Wojciech Hołdyński.
Protokołowała Alicja Pietranis – inspektor.
Godzina rozpoczęcia – 13.00, zakończenia – 16.00.
Porządek posiedzenia
1. Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie kworum
2. Przedstawienie porządku obrad
3. Przyjęcie protokołów z poprzednich Sesji: 28.09. 2012 r. i 15.10.2012 r.
4. Informacja Burmistrza na temat pracy Urzędu
5. Informacja Przewodniczącego Rady na temat pracy Rady
6. Informacja na temat oświadczeń majątkowych złożonych za 2011 rok
7. Informacja z realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2011/2012
8. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:
1) zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2012 – 2032
2) zmian budżetu na 2012 rok
3) przejęcia zadania z zakresu oświaty polegającego na umożliwieniu realizacji obowiązku szkolnego w części nauki religii Kościoła Zielonoświątkowego
4) określenia przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Gołdap oraz warunków i zasad korzystania z tych obiektów
5) przystąpienia Gminy Gołdap do projektu pod nazwą „Rozwój potencjału Turystycznej Sieci Współpracy „Klaser Suwalszczyzna – Mazury” w partnerstwie z sektorami kreatywnymi”
6) podziału gminy Gołdap na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym
7) powołania doraźnej Komisji Rady Miejskiej do opracowania projektu podziału Gminy Gołdap na jednostki pomocnicze
8) wyrażenia zgody na zawarcie ugody ze Związkiem Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej przed Komisją Regulacyjną do Spraw Gmin Wyznaniowych Żydowskich
9. Interpelacje i zapytania radnych
10. Zapytania i wnioski sołtysów i przewodniczących organów osiedli
11. Odpowiedzi na interpelacje
12. Wolne wnioski
13. Zamknięcie Sesji
Do pkt. 1
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Wojciech Hołdyński. Powitał zaproszonych gości, radnych i pracowników urzędu. Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, iż na początku sesji uczestniczy w niej 19 radnych, zatem podejmowane uchwały będą prawomocne.
Do pkt.2
Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Wojciech Hołdyński przedstawił porządek posiedzenia sesji. Zaproponował przesunięcie pkt. 8 „Informacja na temat przygotowań placówek oświatowych do roku szkolnego 2012/2013” na pkt. 6. Przewodniczący Rady Pan Wojciech Hołdyński poddał pod głosowanie wniosek, który został jednogłośnie przyjęty.
Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Wojciech Hołdyński przedstawił porządek posiedzenia sesji po wprowadzonej zmianie.
Porządek posiedzenia został jednogłośnie przyjęty.
Do pkt. 3
Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Wojciech Hołdyński zaproponował przyjęcie protokołów sesji z dnia 28.09.2012 r i 15.10.2012 r.
Do protokółów uwag nie wniesiono i jednogłośnie je przyjęto.
Do pkt. 4
Pan Marek Miros Burmistrz Gołdapi przedstawił informację o pracy Urzędu i odbytych spotkaniach.
Spotkanie klubu Generałów, spotkanie w ZMP w sprawie braku systemu budowy dróg lokalnych miejskich i wiejskich, spotkanie z sołtysami, w Strasburgu w sprawie funkcjonowania samorządów w różnych krajach.
W sprawie inicjatywy „8,5 mld” zebrano 283 tys. podpisów, w tym ponad 2 tys. z gminy Gołdap. Nagroda dla Gołdapi za inwestycje zrealizowane w latach 2009 – 2011 oraz rozdanie oskarów.
Z inwestycji to, przy 15% udziale gminy realizuje się inwestycję uzdatniania wody, podpisano umowę na budowę cmentarza komunalnego, będzie przetarg na remont drogi 65 na odcinku Gołdap – Kowale Oleckie, otwarcie zalewu. Zostały przyznane środki na budowę komendy policji. Złożony został wniosek na remont ulicy Kolejowej.
Do pkt. 5
Przewodniczący Rady Pan Wojciech Hołdyński przedstawił informację na temat pracy Rady Miejskiej w Gołdapi. Przedstawił harmonogram posiedzeń poszczególnych komisji Rady Miejskiej w okresie międzysesyjnym.
Poinformował o uczestnictwie w otwarciu zaadoptowanego poddasza w siedzibie Parku Krajobrazowego Puszczy Rominckiej w Żytkiejmach, Święcie Edukacji Narodowej w Szkole P. Nr 1, wręczaniu nagród w konkursie „Najpiękniejszy balkon i ogród” zorganizowanym przez SM w Gołdapi, otwarciu przedszkola „Kubuś Puchatek”. Ponadto powiedział o wizycie na wyspie Syros 4 radnych oraz spotkaniu informacyjno – promocyjnym pn. „Zabezpieczenie przeciwpowodziowe miasta Gołdap”.
Do pkt.6
Przewodniczący Rady Pan Wojciech Hołdyński przedstawił informację na temat oświadczeń majątkowych złożonych za 2011 rok. Pisemna informacja załączona do protokołu.
Do pkt.7
Informacja z realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2011/2012 została przesłana wraz z porządkiem sesji. Pisemna informacja załączona do protokołu.
Do pkt.8
1)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2012 – 2032.
Projekt uchwały omówił Pan Piotr Komocki z-ca Skarbnika Gminy.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta
Uchwała Nr XXIX/167/2012
/w załączeniu/
2)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian budżetu na 2012 rok.
Projekt uchwały omówiła Pan Piotr Komocki z-ca Skarbnika Gminy.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXIX/168/2012
/w załączeniu/
3)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przejęcia zadania z zakresu oświaty polegającego na umożliwieniu realizacji obowiązku szkolnego w części nauki religii Kościoła Zielonoświątkowego.
Projekt uchwały omówiła Pani Irena Wojnikiewicz kierownik Wydziału Oświaty.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXIX/169/2012
/w załączeniu/
4)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Gołdap oraz warunków i zasad korzystania z tych obiektów.
Projekt uchwały omówił Pan Wiesław Swatek kierownik Wydziału Infrastruktury i Inwestycji Komunalnych.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXIX/170/2012
/w załączeniu/
5)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Gołdap do projektu pod nazwą „Rozwój potencjału Turystycznej Sieci Współpracy „Klaser Suwalszczyzna – Mazury” w partnerstwie z sektorami kreatywnymi”. Projekt uchwały omówiła Pani Justyna Charkiewicz.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXIX/171/2012
/w załączeniu/
6)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie podziału gminy Gołdap na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym.
Projekt uchwały omówił Pan Marek Miros Burmistrz Gołdapi. Poinformował, że zgodnie z nowymi przepisami w sprawie podziału na okręgi wyborcze, ich granice oraz liczbę radnych wybieranych w każdym okręgu ustala, na wniosek burmistrza, rada gminy. Ustawa wprowadziła zasadę, że w okręgu wyborczym tworzonym dla wyboru rady w gminie niebędącej miastem na prawach powiatu wybiera się jednego radnego. W naszej gminie wybranych zostanie 21 radnych w 21 okręgach wyborczych.
Uchwałę w tej sprawie należy podjąć do 1 listopada 2012 r.
Wyjaśnił, iż proponowany podział na okręgi wyborcze, przy takim podziale administracyjnym gminy na sołectwa i rady osiedli jest najlepszym rozwiązaniem.
Pani Jolanta Mogilnicka Sekretarz gminy poinformowała, że przy ustalaniu podziału gminy na okręgi wyborcze uwzględnia się liczbę mieszkańców ujętych w stałym rejestrze wyborców danej gminy na koniec kwartału poprzedzającego kwartał, w którym rada gminy dokonuje podziału gminy na okręgi wyborcze.
Liczbą mieszkańców braną pod uwagę przy przygotowywaniu projektu nowego podziału Gminy Gołdap na okręgi wyborcze była suma wyborców ujętych w rejestrze wyborców z urzędu, wyborców wpisanych do rejestru wyborców na wniosek oraz pozostałych osób zameldowanych w gminie na pobyt stały, za wyjątkiem osób, co do których otrzymano zawiadomienie o wpisaniu do rejestru wyborców w innej gminie. Według stanu na dzień 30 września 2012 r. Gmina Gołdap liczyła 20.348 mieszkańców.
Zgodnie z art.17 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w gminach do
50 000 mieszkańców w skład rady wchodzą radni w liczbie 21. Proponowanego podziału gminy na okręgi wyborcze dokonano przy zachowaniu jednolitej normy przedstawicielstwa obliczonej przez podzielenie liczby mieszkańców gminy przez liczbę radnych wybieranych do Rady Miejskiej w Gołdapi. Jednolita norma przedstawicielstwa wynosi: 20 348: 21 = 968,95
W podziale gminy na okręgi wyborcze uwzględniono zasadę, że okręgiem wyborczym jest jednostka pomocnicza gminy : sołectwo, osiedle. Zgodnie z art. 419 §2 pkt.1 Kodeksu wyborczego obliczono ułamki liczby mandatów przypadające dla jednostek pomocniczych dzieląc liczbę mieszkańców jednostki przez jednolitą normę przedstawicielstwa. Następnie ułamki liczby mandatów równe lub większe od 0,5 zaokrąglono w górę do liczby całkowitej. Jednostki pomocnicze gminy łączono w celu utworzenia okręgu wyborczego, a w przypadku osiedli, na które przypada większa niż 1 liczba mandatów dokonano podziału na okręgi. Wynikało to z konieczności zachowania jednolitej normy przedstawicielstwa.
Pani Jolanta Mogilnicka poinformowała, iż projekt uchwały został poddany konsultacjom społecznym, poprzez zamieszczenie na stronach urzędu. Do tego projektu uchwały zgłoszono 3 wnioski.
Wszystkie wnioski nie zostały uwzględnione, gdyż są niezgodne z przepisami.
W głosowaniu jawnym większością głosów 15 za, 2 przeciw, 2 wstrzymujące uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXIX/172/2012
/w załączeniu/
7)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania doraźnej Komisji Rady Miejskiej do opracowania projektu podziału Gminy Gołdap na jednostki pomocnicze. Wniosek o powołanie tej komisji zgłoszony został na posiedzeniu komisji Rolnictwa i Komisji Spraw Obywatelskich.
Do prac w komisji zgłoszono następujących radnych: Jarosław Dzienis, Wojciech Hołdyński, Mariusz Kowalczuk, Piotr Kuśtowski, Tomasz Luto, Zbigniew Makarewicz, Andrzej Pianka, Piotr Rant, Jan Steć, Zofia Syperek, Marian Waraksa. Wszyscy zgłoszeni kandydaci wyrazili zgodę na prace w tej komisji.
Pan Kazimierz Kazaniecki sołtys sołectwa Górne zapytał, a jakie mają być efekty takiej komisji i czy w jej pracach mogą uczestniczyć sołtysi?
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady poinformował, że komisja wypracuje propozycje nowego podziału Gminy. Wszystkie posiedzenia komisji rady są jawne i ta również.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXIX/173/2012
/w załączeniu/
8)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie ugody ze Związkiem Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej przed Komisją Regulacyjną do Spraw Gmin Wyznaniowych Żydowskich
Projekt uchwały omówił Pan Jacek Morzy z-ca Burmistrza Gołdapi.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXIX/174/2012
/w załączeniu/
Do pkt. 9
Radny Marcin Przystawski stwierdził, iż Gromada sprzedaje działkę nad jeziorem za 1.900 tys. zł, o 900 tys. więcej niż gmina jej sprzedała. Czy nie będzie już budować hotelu? Zapytał również kiedy nastąpi ograniczenie ruchu samochodów ciężarowych w mieście oraz kto jest likwidatorem w procesie likwidacyjnym PEC?
Radny Marian Skiba zapytał kto wygrał przetarg na budowę cmentarza komunalnego? I czy jest termin oddania tężni?
Radny Ryszard Wrzosek zapytał, czy są plany w stosunku do budynku – centrum dydaktycznego przy ulicy Partyzantów. Mija 5 lat od jego remontu i czy przewiduje się jego komercjalizację i na co? Drugie zapytanie dotyczy oszczędności w innych jednostkach organizacyjnych gminy, proporcjonalnie do oszczędności w oświacie .
Radny Piotr Kuśtowski zaproponował zakup GPS dla firm, które będą odśnieżały drogi, celem skoordynowania tych prac.
Radny Józef Dominiuk zapytał, czy jest jeszcze możliwość w tym roku zdjąć eternit?
Do pkt.10
Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem, czy wszyscy radni otrzymali na piśmie odpowiedzi na interpelacje i czy są wnioski w tej sprawie. Radni składający interpelacje otrzymali odpowiedzi na piśmie.
Udzielono odpowiedzi na dzisiejsze zapytania radnych:
W sprawie sprzedaży gruntu nad jeziorem Pan Marek Miros Burmistrz Gołdapi poinformował, że Gromada ma trudności finansowe. Nie chcieli by sprzedawać działki, gdyż są zainteresowani budowy hotelu w 2014 roku. W sprawie likwidacji PEC podpisany został akt notarialny, a likwidatorem jest dotychczasowy prezes, gdyż według przepisów powinien to być ktoś z zarządu spółki.
Pan Wiesław Swatek kierownik Wydziału Infrastruktury i Inwestycji Komunalnych. poinformował, iż:
w sprawie ograniczenia ruchu samochodów ciężarowych, prace nad organizacją ruchu zakończą się w połowie grudnia br.
przetarg na budowę cmentarza wygrała firma Karwowski – Lipa,
termin oddania tężni to wrzesień 2013 roku.
Pan Jacek Morzy z-ca Burmistrza Gołdapi poinformował, iż na program związany ze zdejmowaniem eternitu składany będzie wniosek i będzie on również funkcjonował w 2013 roku. W tym roku już się kończy i nie ma możliwości na zwieranie nowych umów.
Do pkt. 11
Pani Anna Falińska sołtys Sołectwa Skocze stwierdziła, iż w powołanej w dniu dzisiejszym doraźnej Komisji Rady Miejskiej do opracowania projektu podziału Gminy Gołdap na jednostki pomocnicze brak jest uzasadnienia. Zapytała, dlaczego radni chcą zmniejszyć liczbę sołectw, jaki jest powód takiej decyzji.
Pan Józef Kiszkorno przewodniczący Zarządu Osiedla Nr III odniósł się do przestawionych informacji przez burmistrza.
Do pkt. 12
Pan Marek Miros Burmistrz Gołdapi poinformował o wizycie w dniu 11.11.2012 roku Prezydenta RP Pana Bronisława Komorowskiego.
Radny Piotr Kuśtowski zwrócił się z prośbą o przedstawienie specyfikacji wywozu na posiedzeniu komisji. Stwierdził, iż na funkcjonowanie schroniska brak jest środków i trzeba w tym kierunku coś zrobić.
Do pkt.13
Po wyczerpaniu porządku Przewodniczący Rady dokonał zamknięcia posiedzenia sesji.
Protokołowała Przewodniczący Rady
Alicja Pietranis Wojciech Hołdyński