P r o t o k ó ł Nr XXX/2012
z XXX sesji Rady Miejskiej w Gołdapi odbytej w dniu 28 listopada 2012 r.
Na posiedzeniu obecni wg załączonej listy – 20 radnych.
Nieobecny usprawiedliwion – 1 radny: Mariusz Kowalczuk.
Obradom przewodniczył - Wojciech Hołdyński.
Protokołowała - Aneta Wielgus.
Godzina rozpoczęcia – 13.00, zakończenia – 16.30.
Porządek posiedzenia:
1. Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie kworum
2. Przedstawienie porządku obrad
3. Przyjęcie protokołów z poprzednich Sesji: 28.09. i 15.10.2012 r.
4. Informacja Burmistrza na temat pracy Urzędu
5. Informacja Przewodniczącego Rady na temat pracy Rady
6. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:
1) Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2012 – 2032
2) zmian budżetu na 2012 rok
3) określenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli i szkół publicznych prowadzonych przez osoby fizyczne i prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania
4) określenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli i szkół prowadzonych przez osoby fizyczne i prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania
5) przyjęcia Programu współpracy Gminy Gołdap z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust.3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2013
6) zmiany uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w mieście Gołdap
7) określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości Gminy Gołdap oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony
8) ustalania wysokości i sposobu poboru opłaty targowej
9) określenia wysokości dziennych stawek opłaty uzdrowiskowej
10) określenia wysokości stawek w podatku od środków transportowych
11) określenia stawek kwotowych podatku od nieruchomości w 2013 roku
12) inkasa podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego
13) zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków w Gminie Gołdap
14) ustalenia górnych stawek opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz za usługi w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Gołdap
15) szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów
16) wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty i ustalenia stawki za pojemnik
17) wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości
18) terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
19) przystąpienia Gminy Gołdap do Międzynarodowego Stowarzyszenia " Cittaslow – Międzynarodowa Sieć Dobrego Życia"
7. Interpelacje i zapytania radnych
8. Zapytania i wnioski sołtysów i przewodniczących organów osiedli
9. Odpowiedzi na interpelacje
10. Wolne wnioski
11. Zamknięcie Sesji
Do pkt. 1
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Wojciech Hołdyński. Powitał zaproszonych gości, radnych i pracowników urzędu. Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, iż na początku sesji uczestniczy w niej 20 radnych, zatem podejmowane uchwały będą prawomocne.
Do pkt. 2
Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Wojciech Hołdyński przedstawił porządek. Zaproponował wycofanie w punkcie 6 ppkt. 7) projektu uchwały w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości Gminy Gołdap oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony i rozpatrzenie na kolejnej Sesji Rady Miejskiej. Przewodniczący Rady Pan Wojciech Hołdyński poddał pod głosowanie wniosek, który został jednogłośnie przyjęty.
Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Wojciech Hołdyński przedstawił porządek posiedzenia po wprowadzonej zmianie. Porządek posiedzenia został jednogłośnie przyjęty.
Do pkt. 3
Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Wojciech Hołdyński zaproponował przyjęcie protokołów sesji z dnia 28.11.2012 r.
Do protokołu uwag nie wniesiono i jednogłośnie przyjęto.
Do pkt. 4
Pan Marek Miros Burmistrz Gołdapi przedstawił informację o pracy Urzędu i odbytych spotkaniach.
Wizyta Prezydenta RP w Gołdapi i konferencja pt. „Mały ruch graniczny szansą na rozwój gospodarczy gmin i powiatów leżących na obszarze jego oddziaływania., która odbyła się 09 listopada 2012 roku.
Uczestniczenie w uroczystości związanej ze Świętem Niepodległości dnia 10 listopada 2012 roku.
Wizyta w Kancelarii Premiera w sprawie inicjatywy „stawka większa niż 8 mld” na poprawę stanu finansów polskich samorządów dnia 20 listopada 2012 roku. Spotkanie z Panem Janem Kraszewskich z okazji jubileuszu 100 – ych urodzin i złożenie życzeń, które odbyło się 25 listopada 2012 roku. Powitanie i wysłuchanie koncertu chóru chłopięcego z Dubnej w dniu 26 listopada 2012 roku.
Do pkt. 5
Przewodniczący Rady Pan Wojciech Hołdyński przedstawił informację na temat pracy Rady Miejskiej w Gołdapi.
Poinformował o uczestnictwie w:
1. 09.11.2012 r. - wizyta Prezydenta RP w Gołdapi i konferencja o „Mały ruch graniczny szansą na rozwój gospodarczy gmin i powiatów leżących na obszarze jego oddziaływania”;
2. 10.11.2012 r. - uroczystości związane ze Świętem Niepodległości (udział wielu radnych), tj. składanie wieńców, montaż słowno – muzyczny przygotowany jak zwykle przez Sz. P. Nr oraz msza św. w intencji ojczyzny;
3. 11.11.2012 r. - Sztafeta 11.11.11.11.12 zorganizowana przez Stowarzyszenie „Partnerstwo Sztuk” (udział wielu radnych), 2 edycja;
4. 12.11.2012 r. - spotkanie przewodniczących Rady i poszczególnych Komisji z Burmistrzem i kierownictwem urzędu – wizyta Prezydenta, sprawy podatków i opłat lokalnych, cen wody i ścieków, przymiarki do projektu budżetu na przyszły rok;
5. 14.11.2012 r. - udział w uroczystym apelu w Szkole Podstawowej Nr 3 pt. „Jestem patriotą” (występ klas 2c i 3a);
6. 25.11.2012 r. - złożenie życzeń z okazji jubileuszu 100 – ych urodzin Panu Janowi Kraszewskiemu, mieszkańcowi Gołdapi od 1953 roku;
7. 26.11.2012 r. - przywitanie i wysłuchanie koncertu chóru chłopięcego z Dubnej.
Do pkt. 6
1)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2012 – 2032.
Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy. Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta
Uchwała Nr XXX/175/2012
/w załączeniu/
2)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian budżetu na 2012 rok.
Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy. Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta
Uchwała Nr XXX/176/2012
/w załączeniu/
3)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli i szkół publicznych prowadzonych przez osoby fizyczne i prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania.
Projekt uchwały omówiła Pani Irena Wojnikiewicz Kierownik Wydziału Oświaty. Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta
Uchwała Nr XXX/177/2012
/w załączeniu/
4)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli i szkół prowadzonych przez osoby fizyczne i prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania.
Projekt uchwały omówiła Pani Irena Wojnikiewicz Kierownik Wydziału Oświaty. Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXX/178/2012
/w załączeniu/
5)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Gołdap z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust.3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2013.
Projekt uchwały omówiła Pani Justyna Charkiewicz Pełnomocnik Burmistrza Gołdapi do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi. Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXX/179/2012
/w załączeniu/
6)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w mieście Gołdap.
Projekt uchwały omówił Pan w-ce Burmistrz Jacek Morzy. Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXX/180/2012
/w załączeniu/
8)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalania wysokości i sposobu poboru opłaty targowej.
Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy. Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXX/181/2012
/w załączeniu/
9)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia wysokości dziennych stawek opłaty uzdrowiskowej.
Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy.
Po omówieniu radny Pan Jan Steć zapytał czy możemy i na jakiej podstawie pobieramy opłatę uzdrowiskową? Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady poinformował, że odpowiedź będzie udzielona w późniejszym terminie.
Do projektu uchwały innych uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXX/182/2012
/w załączeniu/
10)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek w podatku od środków transportowych.
Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy. Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXX/183/2012
/w załączeniu/
11)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia stawek kwotowych podatku od nieruchomości w 2013 roku.
Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy. W głosowaniu jawnym na 19 radnych – 18 głosów – za, 1 radny wstrzymał się od głosu, uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXX/184/2012
/w załączeniu/
12)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie inkasa podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego.
Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko Skarbnik Gminy. Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXX/185/2012
/w załączeniu/
13)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków w Gminie Gołdap.
Projekt uchwały omówił Pan Burmistrz Marek Miros i prosił radnych, aby ustosunkować się pozytywnie do jej treści i zaakceptować stawki opłat jakie w niej zaproponowano.
W głosowaniu jawnym na 20 radnych – 15 głosów – za, 4 radnych wstrzymało się od głosu, 1 radny nie wziął udziału w głosowaniu, uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXX/186/2012
/w załączeniu/
14)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia górnych stawek opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz za usługi w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Gołdap.
Po omówieniu radny Pan Jan Steć stwierdził, że uchwała jest wysoce niedoskonała i bardzo trudna. Natomiast radny Pan Marian Waraksa zadał pytanie do Pana Wiesława Swatka w sprawie pisma, które wpłynęło od Prezesa Spółdzielni Mieszkaniowej Pana Józefa Wawrzyna (dotyczy: projektu ustalenia wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi), a które wzbudziło wiele kontrowersji /w załączeniu/.
Projekt uchwały omówił Pan Wiesław Swatek Kierownik Wydziału Infrastruktury. W głosowaniu jawnym na 20 radnych – 17 głosów – za, 3 radnych wstrzymało się od głosu, uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXX/187/2012
/w załączeniu/
15)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.
Projekt uchwały omówił Pan Wiesław Swatek Kierownik Wydziału Infrastruktury.
Po omówieniu radny Pan Remigiusz Karpiński zapytał, czy nie można zmienić godziny wywozu śmieci (nie od 700 do 1500, , a np. w godzinach popołudniowych). Pan Wiesław Swatek odpowiedział, że jest taka możliwość.
W głosowaniu jawnym na 20 radnych – 19 głosów – za, 1 radny wstrzymał się od głosu, uchwała została podjęta
Uchwała Nr XXX/188/2012
/w załączeniu/
16)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty i ustalenia stawki za pojemnik.
Projekt uchwały omówił Pan Wiesław Swatek Kierownik Wydziału Infrastruktury.
W głosowaniu jawnym na 20 radnych – 16 głosów za, 3 głosy – przeciw, - 1 radny wstrzymał się od głosu, uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXX/189/2012
/w załączeniu/
17)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości.
Projekt uchwały omówił Pan Wiesław Swatek Kierownik Wydziału Infrastruktury.
Po omówieniu radny Pan Andrzej Pianka zgłosił wniosek o wycofanie tej uchwały, gdyż załącznik do tej uchwały (wzór deklaracji) jest nieprecyzyjny. Zaproponował, aby w pkt. 35 ppkt. 1 i 2, dodać ppkt. 3 – ograniczone prawo rzeczowe. Radna Pani Zofia Syperek zadała pytanie – co oznacza ograniczone prawo rzeczowe. Pani Barbara Woźniak Kierownik Biura Prawnego udzieliła odpowiedzi. W głosowaniu jawnym na 19 radnych – 8 głosów – za, 8 głosów – przeciw, 3 radnych wstrzymało się od głosu.
Po głosowaniu jawnym wniosek Pana Andrzeja Pianki odrzucono. Do projektu uchwały innych uwag nie wniesiono i przystąpiono do głosowania jawnego.
Na 19 radnych - 10 głosów – za, 2 głosy – przeciw, 7 radnych wstrzymało się od głosu, uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXX/190/2012
/w załączeniu/
18)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Projekt uchwały omówił Pan Wiesław Swatek Kierownik Wydziału Infrastruktury.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXX/191/2012
/w załączeniu/
19)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Gołdap do Międzynarodowego Stowarzyszenia " Cittaslow – Międzynarodowa Sieć Dobrego Życia".
Projekt uchwały omówił Pan Jarosław Słoma Wicemarszszałek Województwa Warmińsko – Mazurskiego.
Radny Pan Andrzej Pianka zadał pytanie, czy w razie organizowania przez nas imprezy Urząd Marszałkowski będzie współfinansował część kosztów na jej zorganizowanie? Pan Jarosław Słoma Wicemarszałek Województwa Warmińsko – Mazurskiego odpowiedział, że trzeba dysponować pewnymi atutami. Strategia powinna być łatwiejsza, wsparcie będzie trwałe i wymierne finansowo.
Radny Pan Jan Steć zadał pytanie, czy kwota 500 tys. zł, która jest przeznaczona na Stowarzyszenie „Cittaslow”równomiernie będzie dzielona na jej członków? (8 miast plus 1 miasto Gołdap). Pan Jarosław Słoma Wicemarszałek odpowiedział, że te projekty są wsparciem dla wszystkich członków, którzy należą do Stowarzyszenia „Cittaslow”.
Radny Pan Remigiusz Karpiński zapytał, czy przystąpienie do takiego Stowarzyszenia nie będzie utrudnieniem w prowadzeniu działalności gospodarczych? Pan Jarosław Słoma odpowiedział, że w/w Stowarzyszenie nie wpływa na prowadzenie działalności gospodarczych.
Radny Remigiusz Karpiński zapytał również, czy przystępując do takiego Stowarzyszenia „Cittaslow” nie dajemy argumentów dla zwolenników utworzenia Parku Krajobrazowego? Pan Jarosław Słoma odpowiedział, że Stowarzyszenie Cittaslow” nie ma z tym nic wspólnego.
Do projektu uchwały innych uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXX/192/2012
/w załączeniu/
Do pkt. 7
Radny Pan Andrzej Pianka powiedział, że w gimnazjum występują przypadki używania dopalaczy (należy przeprowadzić rozmowę w szkole z Panią Dyrektor tego gimnazjum).
Wypowiedział się również na temat dojazdu karetek, stwierdził że zbyt późno – po około 1,5 godzinie dojeżdżają na miejsce zdarzenia. Proponuje wystąpić z wnioskiem do Straży Miejskiej i Policji o wzmożenie działań prewencji.
Na temat cmentarzy powiedział się, że podobno są na nie środki, które można uzyskać od Wojewody. Należy więc wystąpić o pozyskanie tych środków i np. wyremontować cmentarz we Wronkach.
Oświetlenie ul. Cmentarnej jest fatalne, brak jest tam światła. Powoduje to, że jest to miejsce niebezpieczne dla dzieci. Proponuje ustawić 1- 2 latarnie.
Na prośbę Grzegorza Kozioła proponuje zmienić znak np., żeby ograniczenie postoju nie wynosiło 1,5 godziny jak dotychczas, a zmienić na 3 godziny.
Proponuje również przygotowanie uchwał dotyczących konsultacji społecznych oraz utworzenie regulaminu.
Radny Pan Robert Magielnicki poinformował, że mieszkańcy Boćwińskiego Młynu zgłosili wniosek o naprawę kładki i pytają kiedy kładka będzie naprawiona?
Radny Pan Piotr Kuśtowski sugeruje, aby wykonanie dróg przy ciepłowni była zrealizowana przez ich właścicieli.
Proponuje również, że osoby które są w stanie wyremontować lokal socjalny to umożliwić im zakup takiego lokalu.
Radny Pan Marcin Przystawski pyta o regulamin rynku miejskiego, np. kwestia umiejscowienia reklam ?
Do pkt. 8
Pani Anna Falińska – Sołtys Skocz złożyła wniosek o obniżenie podatku rolnego.
Pan Krzysztof Gnacikowski _ Sołtys Dunajka odniósł się do uchwały w sprawie przystąpienia do Stowarzyszenia „Cittaslow” i zapytał, czy działania ograniczają się wyłącznie do miast. Czy będzie obejmowało również obręby wiejskie?
Również odniósł się do uchwały w sprawie ustalenia górnych stawek opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz za usługi w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Gołdap, stwierdził że zróżnicowano bardzo małą stawkę między śmieciami segregowanymi, a niesegregowanymi.
Pan Józef Kiszkorno zadał pytanie Panu Marcinowi Przystawskiemu, (chodzi o współpracę międzynarodową) czy Gołdap z tych wszystkich puli korzysta. Pan Marcin Przystawski odpowiedział, że korzysta jak i również Rominta Gołdap m.in. korzysta.
Pani Anna Falińska zapytała jaka jest zasadność powstawania 11 – to osobowej komisji do powstawania sołectw?
Do pkt. 9
Radni nie zgłosili uwag do odpowiedzi na interpelacje, które zostały złożone na piśmie.
Do pkt. 10
Radny Pan Piotr Rant przekazał wszystkim pozostałym radnym i gościom serdeczne pozdrowienia od radnego Pana Mariusza Kowalczuka, który obecnie znajduje się w szpitalu.
Pan Jarosław Słoma Wicemarszałek Województwa Warmińsko–Mazurskiego serdecznie podziękował za decyzje podjętą przez radnych w sprawie uchwały przystąpienia do Stowarzyszenia „Cittaslow”.
Do pkt. 11
Po wyczerpaniu porządku Przewodniczący Rady dziękując wszystkim za obecność dokonał zamknięcia posiedzenia.
Protokołowała Przewodniczący Rady
Aneta Wielgus Wojciech Hołdyński