P r o t o k ó ł Nr XXXVI/2013
z XXXVI sesji Rady Miejskiej w Gołdapi odbytej w dniu 29 maja 2013 r.
Na posiedzeniu obecni wg załączonej listy – 19 radnych.
Nieobecnych usprawiedliwionych – 2 radnych: Remigiusz Karpiński i Marcin Przystawski.
Obradom przewodniczył – Wojciech Hołdyński.
Protokołowała – Aneta Wielgus.
Godzina rozpoczęcia – 1300, zakończenia – 17 10.
Porządek posiedzenia
1. Otwarcie posiedzenia i przedstawienie porządku obrad
2. Przyjęcie protokołu Nr XXXV z sesji z dnia 27.03.2013 r.
3. Informacja Burmistrza na temat pracy Urzędu
4. Informacja Przewodniczącego na temat pracy Rady
5. Przyjęcie oceny zasobów pomocy społecznej
6. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:
1) uzupełnienie składu osobowego Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Rady Miejskiej w Gołdapi
2) zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2013 - 2033
3) zmian budżetu na 2013 rok
4) emisji obligacji oraz zasad ich zbywania, nabywania i wykupu
5) zmiany uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty i ustalenie stawki za pojemnik
6) nadania statutu uzdrowisku Gołdap
7) zasad korzystania ze skweru i parkingu miejskiego na Placu Zwycięstwa w Gołdapi
8) zmian w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gołdap
9) zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia planu sieci szkół podstawowych i gimnazjów oraz granic ich obwodów na terenie Gminy Gołdap
10) rozpatrzenie skargi złożonej przez Pana Marka Michowskiego na bezczynność Burmistrza Gołdapi
7. Interpelacje radnych
8. Zapytania radnych
9. Zapytania i wnioski sołtysów i przewodniczących organów osiedli
10. Odpowiedzi na interpelacje
11. Wolne wnioski
12. Zamknięcie obrad Sesji
Do pkt. 1
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej - Pan Wojciech Hołdyński. Powitał zaproszonych gości, radnych i pracowników urzędu. Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, iż na początku sesji uczestniczy w niej 19 radnych, zatem podejmowane uchwały będą prawomocne.
Przewodniczący Rady Miejskiej - Pan Wojciech Hołdyński przedstawił porządek posiedzenia, został on jednogłośnie przyjęty.
Do pkt. 2
Przewodniczący Rady Miejskiej – Pan Wojciech Hołdyński zaproponował przyjęcie protokołu Nr XXXV sesji z dnia 27.03.2013 r.
Do protokołu uwag nie wniesiono i został on jednogłośnie przyjęty.
Do pkt. 3
Pan Marek Miros - Burmistrz Gołdapi poinformował m.in. o pozytywnych wynikach kilkumiesięcznej kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowejw Urzędzie Miejskim oraz orzuceniu przez Wojewódzki Sąd Administracyjny argumentacji gołdapskich związków zawodowych skierowanej przeciwko przejęciu trzech szkół gminnych przez Fundację Rozwoju Regionu Gołdapi. Burmistrz zaproponował szefom związków wspólną rozmowę na ten temat. Dodał również,że uczestniczył w obchodach 30 lecia Kazimierza Lewandowicza, proboszcza parafii pod wezwaniem Matki Bożej Różańcowej w Grabowie.
Do pkt. 4
Przewodniczący Rady - Pan Wojciech Hołdyński przedstawił informację na temat pracy poszczególnych komisji Rady Miejskiej w Gołdapi w okresie międzysesyjnym. Poinformował również o uczestnictwie swoim i innych radnych w następujących spotkaniach i wydarzeniach:
1) 10.04.2013 r.– uczestniczył w JW 4808 w uroczystym apelu wręczenia Proporca Tytułu Honorowego „Przodujący Pododdział Wojsk Lądowych” dla 1.Dywizjonu Przeciwlotniczego,
2) 03.05.2013 – obchody święta Konstytucji 3 Maja (wieniec w imieniu samorządu gołdapskiego złożyli następujący radni: M.Waraksa, R.Wrzosek i A.Banel),
3) 09.05.2013 r. – powitał gości na na występie w sali DK zespołu tanecznego ” Kalinka” z Dubnej pod Moskwą,
4) 10.05.2013 r. – uczestnictwo wiceprzewodniczącego RM - M.Mioduszewskiego (oraz innych radnych) w święcie Szkoły w Gimnazjum nr 1 im Noblistów Polskich,
5) 10.05.2013 r. – święto 15 Gołdapskiego Pułku Przeciwlotniczego (uczestniczył przewodniczący M. Mioduszewski),
6) 11.05.2013 r. – uczestnictwo w Lesie Kumiecie w imprezie zorganizowanej przez gołdapski sanepid, Nadleśnictwo Gołdap i Starostwo Powiatowe pn. „Więcej ruchu, więcej zdrowia”,
7) 22.05.2013 r. - konferencja polsko-rosyjska pod hasłem: „Rola samorządu terytorialnego w rozwoju turystycznego i rekreacyjnego potencjału regionów oraz wsparcia małego i średniego biznesu: doświadczenia i praktyka rosyjska” (uczestnictwo dużej grupy radnych) z udziałem mi. in. ambasadora Rosji, wojewody, wicemarszałka,
8) 24.05.2013 r. – uroczystość 40 rocznicy nadania SP Nr 1 imienia Mikołaja Kopernika (uczestnictwo wielu radnych),
9) 24.05.2013 r. – uczestniczył w konferencji z okazji Dnia Samorządu Terytorialnego organizowanej przez Starostwo Powiatowe w Gołdapi.
Do pkt. 5
Przewodniczący Rady – Pan Wojciech Hołdyński zaproponował przyjęcie informacji na temat oceny zasobów pomocy społecznej, przedstawionej przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Gołdapi. W głosowaniu jawnym jednogłośnie informacje przyjęto/w załączeniu protokołu/.
Do pkt. 6
1)
Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie uzupełnienia składu osobowego Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Rady Miejskiej w Gołdapi.
Projekt uchwały omówił Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady. Do Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu zgłoszono nowego członka radnego Piotra Ranta – wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Gołdapi. Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym 18 – za, 1 – wstrzymał się od głosu, uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXXVI/232/2013
/w załączeniu/
2)
Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gołdap na lata 2013– 2033.
Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko - Skarbnik Gminy.
Radny Pan Antoni Banel wniósł kilka uwag i zastrzeżeń do projektu uchwały w sprawie budżetu gminy na rok 2013. Zgłosił m.in., że planowane dochody w pierwszej wersji na dzień 27.03.2013 r. wzrosły o 3.544.581, 00 zł, natomiast wydatki w pierwszej wersji, po koniecznych zmianach na dzień 27.03.2013 r. zmniejszyły się o 246.372,00 zł. Szczegółowe informacje w załączeniu protokołu.
Do projektu uchwały więcej uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym 14 – za, 5 – wstrzymało się od głosu, uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXXVI/233/2013
/w załączeniu/
3)
Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian budżetu na 2013 rok.
Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko - Skarbnik Gminy. Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym 14 – za, 5 – wstrzymało się od głosu, uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXXVI/234/2013
/w załączeniu/
4)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie emisji obligacji oraz zasad ich zbywania, nabywania i wykupu.
Projekt uchwały omówiła Pani Krystyna Trzasko - Skarbnik Gminy.
Radny Pan Tomasz Luto zadał pytanie, czy w sprawie emisji obligacji została podpisana umowa z firmą, która ma zająć się negocjacjami między bankami?
Burmistrz odpowiedział, że do tej pory nie mieliśmy upoważnienia, ponieważ dopiero Państwo Radni podejmą decyzję w sprawie emisji obligacji.
Radny Pan Mariusz Kowalczuk poinformował, że Pan Burmistrz zawże taką umowę dopiero w momencie podjęcia uchwały w sprawie emisji obligacji.
Pan Piotr Komocki odpowiedział, że to jest zupełnie odrębna umowa, która jest narzędziem w celu wyłonienia agenta emisji, z którym to Burmistrz podpisze umowę zgodnie z pełnomocnictwem zawartym w uchwale.
Radny Pan Andrzej Pianka poinformował, że po konsultacjach z niektórymi radnymi i pracownikami z Wydziału Finansowego tutejszego urzędu stwierdził, że niekonieczna jest emisja obligacji na kwotę 13,5 mln zł, tylko wystarczy na kwotę 4 mln zł.
Dodał również,że z jego wyliczeń pełny koszt emisji obligacji do 2025 roku wyniesie około 24 mln zł.
Radny Pan Ryszard Wrzosek podsumował swoją wypowiedź w ten sposób, że albo oligacje to rozwój, albo brak obligacji to stagnacja. Zadał więc pytanie, czego chcemy – rozwoju, czy stagnacji?
Radny Pan Mariusz Kowalczuk zadał pytanie do Burmistrza, czy wiemy jaki jest całkowity koszt obsługi obligacji?
Burmistrz poinformował, że różnica między obsługą obligacji, a kredytem wynosi od 150 tys. do 200 tys. rocznie.
Radny Pan Ryszard Wrzosek podsumował, że radni skupiają się na detalach, a nie na tym jakie będą korzyści z emisji obligacji.
Do projektu uchwały więcej uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym 14 – za, 5 – wstrzymało się od głosu, uchwała została podjęta.
Radny Pan Andrzej Pianka poprosił o umieszczenie w protokole zapisu, że zgłosił swój sprzeciw dla projektu uchwały w sprawie emisji obligacji oraz zasad ich zbywania, nabywania i wykupu.
Uchwała Nr XXXVI/235/2013
/w załączeniu/
5)
Pan Wojciech Hołdyński Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty i ustalenie stawki za pojemnik.
Projekt uchwały omówił Pan Wiesław Swatek - Kierownik Wydziału WIK. Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym 15 – za, 3 wstrzymało się od głosu, uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXXVI/236/2013
/w załączeniu/
6)
Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie nadania statutu uzdrowisku Gołdap.
Projekt uchwały omówiła Pani Beata Kołakowska - Kierownik Wydziału GPO. Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXXVI/237/2013
/w załączeniu/
7)
Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zasad korzystania ze skweru i parkingu miejskiego na Placu Zwycięstwa w Gołdapi.
Projekt uchwały omówił Pan Wiesław Swatek - Kierownik Wydziału WIK. Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym jednogłośnie uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXXVI/238/2013
/w załączeniu/
8)
Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gołdap.
Projekt uchwały omówił Pan Wiesław Swatek - Kierownik Wydziału WIK.
Radny Pan Marian Waraksa poinformował, że liczba "25" sztuk jest nieadekwatna do sytuacji, ponieważ uważa, że będą o wiele większe hodowle. Proponuje znieść liczbę "25" i wprowadzić zapis: "na potrzeby rodziny".
Do projektu uchwały więcej uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym 14 – za, 4 – wstrzymało się od głosu, uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXXVI/240/2013
/w załączeniu/
9)
Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia planu sieci szkół podstawowych i gimnazjów oraz granic ich obwodów na terenie Gminy Gołdap.
Projekt uchwały omówiła Pani Irena Wojnikiewicz - Kierownik Wydziału Oświaty. Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym 16 – za, 1 - wstrzymał się od głosu, uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXXVI/240/2013
/w załączeniu/
10)
Pan Wojciech Hołdyński - Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi złożonej przez Pana Marka Michowskiego na bezczynność Burmistrza Gołdapi.
Projekt uchwały omówił Pan Jarosław Dzienis Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono i w głosowaniu jawnym 16 – za, 1 – przeciw, 1 – wstrzymał się od głosu, uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXXVI/241/2013
/w załączeniu/
Do pkt. 7
Radny Pan Andrzej Pianka zwrócił się z prośbą o wyznaczenie przedstawiciela ze Specjalnej Suwalskiej Strefy Ekonomicznej, aby zorganizował spotkanie z radnymi i udzielił wszelkiej informacji na temat jej działalności.
Radny Pan Piotr Rant w zupełności popiera wniosek złożony przez Radnego Pana Andrzeja Piankę w sprawie SSSE i udzielenia informacji z jej działalności.
Do pkt. 8
Radny Pan Mariusz Kowalczuk zadał pytanie, czy złożone deklaracje przez osoby, które mają duże rodziny i w odniesieniu do dzisiejszej uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty i ustalenie stawki za pojemnik, będą musiały złożyć korektę do tych deklaracji?
Radny Pan Ryszard Wrzosek zadał pytanie, czy będziemy walczyć w Gołdapi z "kiczem"? Ponieważ "jeleń", który stoi między bankiem PKO BP, a kościołem NMP MK odstrasza turystów.
Stwierdził również, że otoczenie wokół pomnika "Immanuela Kanta" jest "kiczem" i zapytał, czy da się coś zrobić z tym miejscem? Pytanie skierował również do Pani Marty Jurgiełan Dyrektor Domu Kultury w Gołdapi, czy planuje w swoich działaniach zajęcia taneczne i wystąpienia chórów, chodzi o wymianę międzynarodową np. Gołdap – Gusiew?
Radny Pan Tadeusz Faliński podziękował za zaproszenie na konferencję międzynarodową i zapytał dlaczego zabrakło na niej gołdapskich przedsiębiorców ?
Radny Pan Piotr Kuśtowski zapytał, czy nasz monitoring jest sprawny, ponieważ zbliża się długi weekend? Zapytał również, czy uchwałą Rady Miejskiej możemy wyznaczyć ostateczny termin wyremontowania drogi przy ul. Żeromskiego i zobowiązać Pana Andrysiewicza, aby dotrzymał tego terminu?
Do pkt. 9
Pani Elżbieta Ratomska sołtys wsi Pogorzel wystąpiła z prośbą do Burmistrza i Radnych w sprawie poparcia protestu przeciwko budowy "fermy norek" w tejże wsi.
Pan Krzysztof Gnacikowski sołtys wsi Dunajek powrócił do tematu różnicy "1 zł" za śmieci segregowane, a niesegregowane. Uważa, że ta różnica zupełnie nie zachęca do segregowania śmieci.
Do pkt. 10
Radni nie zgłosili uwag do odpowiedzi na interpelacje, które otrzymali na piśmie.
Do pkt. 11
Radny Pan Józef Dominiuk zaproponował, aby Pani Balcerek - prezes spółki GoldMedica przedstawiła krótko sprawozdanie o poczynionych już działaniach na rzecz gołdapskiego szpitala. Poinformował również o założeniu przez: Pana Marcina Białousa – pracownika OPS, Macieja Witczaka – Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury i Promocji w Baniach Mazurskich, Ireneusza Griniewicza – Prezes OSP w Dubeninkach "Gołdapskiego Stowarzyszenia Honorowych Dawców Krwi".
Do pkt. 12
Po wyczerpaniu porządku Przewodniczący Rady dokonał zamknięcia sesji.
Protokołowała Przewodniczący Rady
Aneta Wielgus Wojciech Hołdyński