Szczegóły zmiany:

Strona: Eko Portal
Operacja: Moduł - usunięcie pozycji
Autor: anita
Data: 14-09-2023 7:59
Poprzednia zawartość:
GPO.6220.5.2023 decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwziecia polegajacego na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 36 MW na dz. 190/6, 194/2, 167/4, 165/2, 194/3 i 167/1 obręb Jeziorki

Gołdap, 7 lipca 2023 r.

BURMISTRZ GOŁDAPI

PLAC ZWYCIĘSTWA 14

19-500 GOŁDAP

 

GPO.6220.5.2023

 

DECYZJA nr 9/2023

 

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775) art. 71 ust. 1 i 2 pkt.2, art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 84 i 85 ust. 1 i 2 pkt. 2 ustawy z dnia      3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa           w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 z późn. zm.) oraz  § 3 ust. 1 pkt. 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku GGPL 6 Sp. z o.o. oraz po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gołdapi, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Dyrektora Zarządu Zlewni w Giżycku

 

 

orzekam

 

  1. brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia

polegającego budowie farmy fotowoltaicznej (PV GOŁDAP) o łącznej mocy do 36 MW włącznie (w tym także etapowo) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o nr ewid. 190/6, 194/2, 167/4, 165/2, 194/3 i 167/1 obręb Jeziorki, gmina Gołdap

 

  1. warunki i wymagania dotyczące planowanego przedsięwzięcia w następującym zakresie:
  • prace budowlane, transport paneli fotowoltaicznych, elementów konstrukcyjnych oraz elementów infrastruktury technicznej prowadzić i czynności powodujące hałas – należy prowadzić w porze dziennej, tj. w godzinach 6:00-22:00,
  • prace budowlane wykonywać przy wykorzystaniu nowoczesnych maszyn o niskiej emisji hałasu,
  • przy realizacji inwestycji użytkować sprzęt sprawny technicznie aby zapobiec przedostawaniu się zanieczyszczeń do środowiska,
  • nie dokonywać wycinki drzew i krzewów, wykopy w obrębie systemu korzeniowego drzew wykonywać ręcznie;
  • na terenie budowy zabezpieczyć niezbędną ilość substancji służących do neutralizacji ewentualnych zanieczyszczeń podłoża terenu substancjami ropopochodnymi. W sytuacji wystąpienia wycieku związków ropopochodnych, podczas awarii sprzętu budowlanego, zanieczyszczona gleba powinna być bezzwłocznie zbierana i przekazywana uprawnionym podmiotom w celu unieszkodliwienia,
  • odpady powstające w trakcie budowy gromadzić selektywnie, w wyznaczonych miejscach,                   w zamykanych, szczelnych pojemnikach na odpady, wykonanych z materiałów odpornych na działanie substancji w nich zawartych oraz w sposób uniemożliwiający mieszanie się odpadów             i sukcesywnie przekazywać uprawnionym podmiotom posiadającym stosowne uprawnienia,
  • masy ziemne oraz wierzchnią, urodzajną warstwę ziemi, po zakończeniu prac w pierwszej kolejności wykorzystać do zagospodarowania terenu przedsięwzięcia;
  • czyszczenie paneli fotowoltaicznych wykonywać na sucho lub na mokro - wodą bez dodatku środków chemicznych;
  • w celu niwelacji efektu odbicia promieni słonecznych zastosować panele fotowoltaiczne pokryte powłoką antyrefleksyjną;
  • wszystkie budynki farmy winny być w odcieniach szarości i zgniłej zieleni, aby zmniejszyć widoczność instalacji w krajobrazie,
  • zastosować działania minimalizujące negatywny wpływ farmy w krajobrazie. Na terenie działek 194/3 i 194/2, wzdłuż drogi, należy zastosować pas zieleni izolacyjnej (drzew i krzewów). Nasadzenia powinny nawiązywać do lokalnego krajobrazu i warunków terenowych np.: głóg, róża dzika, śliwa wiśniowa, śliwa tarnina, rokitnik, porzeczka oraz ligustr pospolity, lilak pospolity, bez czarny, jaśminowiec wonny. W nasadzeniach zastosować domieszkę drzew rodzimych. Dopuszcza się także stosowanie żywopłotów mieszanych, np. grabowo-bukowych z domieszką dębu. Nie należy obsadzać ogrodzenia pnączami jak winobluszcz pięciolistkowy, czy innych ekspansywnymi pnączami.
  • Nasadzenia winny być sadzone w takiej ilości aby tworzyły zwarty szpaler i winny zachować żywotność co najmniej do czasu likwidacji przedsięwzięcia.
  • W projekcie budowlanym należy przewidzieć miejsce na wykonanie ww. nasadzeń wzdłuż pasa drogowego od strony działek nr 194/3 i 194/2, (na odcinku minimum 295 m).
  • dla transformatorów olejowych konieczne będzie zamontowanie szczelnej misy/tacy na olej, która pomieści co najmniej 105 % oleju jaki będzie zawierał transformator. Wymóg ten dotyczy także zastosowania transformatorów żywicznych, czyli suchych – bezolejowych;
  • wykopy wykonać w sposób umożliwiający wydostanie się drobnych zwierząt z wykopów np. brzegi wykopu mogą być ścięte w sposób umożliwiający wydostanie się z nich małych zwierząt lub zabezpieczone w sposób uniemożliwiający przedostawanie się drobnych zwierząt do wykopów;
  • grodzenie instalacji fotowoltaicznej należy wykonać w wysokości do 2,5 m, bez podmurówki pomiędzy przęsłami, tak aby dolna część ogrodzenia była uniesiona co najmniej 20 cm nad powierzchnią gruntu,
  • w przypadku pojawienia się na zainwestowanym terenie gatunków roślin inwazyjnych w tym barszczy kaukaskich, należy podjąć działania likwidacyjne, tak aby nie dopuścić do wysiewania się roślin; Działania te mają być uzgodnione z tut. organem w celu wyznaczenia metody likwidacji barszczy oraz określenia terminów ich likwidacji.
  • gospodarowanie odpadami na wszystkich etapach inwestycji (realizacji, eksploatacji i likwidacji), prowadzić, w sposób wykluczający możliwość ich negatywnego oddziaływania na środowisko, w tym w sposób zabezpieczający środowisko gruntowo-wodne przed ewentualnymi zanieczyszczeniami, odpady gromadzić selektywnie i przekazywać w pierwszej kolejności do odzysku podmiotom posiadającym wymagane prawem zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami oraz zgodnie                    z obowiązującymi przepisami dotyczącymi utrzymani porządku i czystości w gminie. Ponadto odpady należy przechowywać w miejscach zabezpieczonych przed dostępem dla osób postronnych i przed opadami atmosferycznymi, w sposób uniemożliwiający przedostanie się do gruntu                              i ewentualnych wycieków,
  • realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia powinna być zgodna z przepisami odrębnymi                                a w szczególności przepisami z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 z późn. zm.), Ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 537) oraz ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 699).
  • inwestor powinien przyjąć takie rozwiązania techniczne, technologiczne i organizacyjne, które zagwarantują dotrzymanie standardów jakości środowiska poza terenem inwestycji do której Inwestor posiada tytuł prawny i jednocześnie tożsame będą z rozwiązaniami i parametrami technicznymi, technologicznymi i organizacyjnymi przedsięwzięcia zawartymi w charakterystyce przedsięwzięcia stanowiącej załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz uwzględniać będą warunki określone w pkt.II i III

 

  1. wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji

wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1, w szczególności w projekcie zagospodarowania działki lub terenu lub projekcie architektoniczno-budowlanym, w przypadku decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1, 10, 14, 18, 23, 26 i 27 ustawy ooś:

-    z terenu zainwestowania wyłączyć rowy melioracyjne zlokalizowane w obrębie wnioskowanej działki nr 158/2 obręb Łobody

-    zachować bufor minimum 15 m od rowów melioracyjnych w przypadku lokalizacji stacji transformatorowych oraz min. 5 m przy posadowieniu modułów fotowoltaicznych

 

  1. Ustalić charakterystykę planowanego przedsięwzięcia, zawartą w załączniku do niniejszej decyzji, stanowiącym jej integralną część.

 

UZASADNIENIE

 

20 marca 2023 r.  GGPL 6 Sp. z o.o., wystąpiła do Burmistrza Gołdapi z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej (PV GOŁDAP) o łącznej mocy do 36 MW włącznie (w tym także etapowo) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o nr ewid. 190/6, 194/2, 167/4, 165/2, 194/3 i 167/1 obręb Jeziorki, gmina Gołdap, powiat gołdapski, woj. warmińsko-mazurskie.

 

Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt. 4 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji                       o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 z późn. zm.) organem właściwym do wydania decyzji                    o środowiskowych uwarunkowaniach jest Burmistrz Gołdapi.

 

Ustalono, że analizowane przedsięwzięcie należy do grupy przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt. 54 lit. b, rozporządzenia Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839). Tym samym ww. przedsięwzięcie należało zaliczyć do grupy mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

 

W związku z powyższym oraz na podstawie art. 49 Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 z późn. zm.), Burmistrz Gołdapi za pośrednictwem Wydziału Gospodarki Przestrzennej Ochrony Środowiska i Nieruchomości, pismem z dnia 23.03.2023 r., zawiadomił Strony o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wnioskowanego przedsięwzięcia, informując o możliwości zapoznania się z aktami sprawy.

 

W toku prowadzonego postępowania, na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy, przekazując w załączeniu wniosek o wydanie decyzji wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia, organ, wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gołdapi, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko, wnioskowanego przedsięwzięcia.

 

Po uzupełnieniu przez wnioskodawcę danych zawartych w karcie informacyjnej Organy opiniujące wydały opinie i postanowienia:

- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie – opinię o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko – postanowienie z dnia 24.05.2023 r., znak WOOŚ.4220.158.2023.MP.1

- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie wydało opinię o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko z dnia 15.05.2023 r. (wpływ 19.05.2023 r.), znak BI.ZZŚ.3.4901.53.2023.MK

 - Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny - opinię o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko – opinia sanitarna z dnia 05.04.2023 r., znak ZNS.9022.1.10.2023.

 

Na podstawie złożonego wniosku, opinii instytucji uzgadniających, a w szczególności zgodnie z treścią dołączonej karty informacyjnej przedsięwzięcia sporządzonej przez PROFeco pod kierownictwem mgr inż. Martę Kaczmarek ustalono, że:

 

Planowane przedsięwzięcie polega na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy łącznej do 36 MW włącznie. Inwestycja zlokalizowana zostanie na działkach o nr ewid. 190/6, 194/2, 167/4, 165/2, 194/3 i 167/1, obręb Jeziorki gmina Gołdap. Całkowita powierzchnia działek inwestycyjnych wynosi ok. 60 ha, natomiast łączna powierzchnia terenu wykorzystana pod posadowienie paneli fotowoltaicznych będzie wynosiła maksymalnie 36 ha.

Obszar przedsięwzięcia został podzielony na następujące sektory:

Sektor I – obejmuje powierzchnię ok. 8,3 ha;

Sektor II – obejmuje powierzchnię ok. 19,4 ha;

Sektor III – obejmuje powierzchnię ok. 8,3 ha.

Najbliższy teren zabudowy mieszkaniowej znajduje się w kierunku wschodnim w odległości ok. 180 m od terenu przedsięwzięcia i jest zlokalizowany na działce o nr ewid. 133 obręb Siedlisko gmina Gołdap. Działki inwestycyjne w części przewidzianej pod EPV to w większości wygrodzone użytki rolne głównie pastwiska i łąki, gdzie miejscami pojawiały się drzewa i krzewy, głównie olsza czarna Alnus glutinosa, wierzby Salix i bez czarny Sambucus nigra.

Z terenu inwestycyjnego wyłączono wszystkie powierzchnie zadrzewione oraz zbiorniki wodne, podmokłości, gleby organiczne i gleby wysokiej klasy bonitacji. Przewidziano odsunięcie od struktur zadrzewień o min. 10 m. Na terenie inwestycyjnym, rozumianym jako miejsce posadowienia EPV nie znajdują się: zabagnienia,
torfowiska, zadrzewienia, lasy, cieki i zbiorniki wodne. Powierzchnie te znajdują się jednak
w granicach działek inwestycyjnych, dlatego aby zminimalizować potencjalnie negatywny wpływ na
środowisko przyrodnicze (głównie izolacje dużych ssaków, wycinkę drzew) podzielono inwestycję
na 3 sektory. W zasięgu inwestycji znajdować się będzie teren otwarty (łąki, pastwiska, grunty
rolne), w większości ogrodzony, a w latach poprzednich wykorzystywany były głównie pod wypas
bydła. Z obszaru inwestycji wyłączone zostały także tereny otwartych rowów melioracyjnych. Charakter przedmiotowej inwestycji a także wskazane do zastosowania działania minimalizujące
skutecznie zabezpieczają środowisko gruntowo-wodne. Z uwagi na powyższe nie przewiduje się negatywnego oddziaływania przedmiotowej inwestycji na stan jednolitych części wód podziemnych (JCWPd) i powierzchniowych (JCWP) oraz możliwości osiągnięcia celów środowiskowych. Przewidywany czas eksploatacji przedmiotowej inwestycji to ok. 30 lat. W skład przedmiotowej inwestycji wchodzić będą następujące elementy:

· moduły fotowoltaiczne (PV) o łącznej mocy nominalnej do 36 MW; moc pojedynczego modułu w zakresie od 300 do 2000 Wp; ostateczna ilość modułów uzależniona będzie od ich jednostkowej mocy wytwórczej niemniej na tym etapie zakłada się, że max. ilość modułów nie będzie przekraczać 120 000 sztuk;

· konstrukcje wsporcze do montażu paneli fotowoltaicznych nachylone w kierunku południowym lub innym optymalnym;
· falowniki przekształcające energię prądu stałego na energię prądu zmiennego o parametrach dostosowanych do sieci odbiorczej – w ramach przedmiotowej inwestycji dopuszcza się zastosowanie falowników o mocy do 0,5 MW każdy w ilości do 360 sztuk;

· string-boxy;

· kontenerowa szczelna stacja transformatorowa z transformatorem olejowym lub suchym nn/SN - do 36 sztuk, przy każdej stacji do 2 miejsc postojowych; powierzchnia zabudowy do 50 m2 dla jednej stacji;

· stacja transformatorowa SN/WN (GPO);

· ogrodzenie: siatka, ogrodzenie panelowe z zastosowaniem wolnej przestrzeni od gruntu na wysokości min. 20 cm wraz z bramami wjazdowymi;

· kontenerowe magazyny energii o pojemności do 360 MWh, ilość do 36 sztuk o powierzchni zabudowy do 50 m2 dla pojedynczego kontenera;

· zjazd, komunikacja wewnątrz farmy oraz plac manewrowy;

· instalacja monitorująca ilość wyprodukowanej energii oraz parametry pracy elektrowni fotowoltaicznej;
· pozostałe elementy infrastruktury niezbędne do budowy i funkcjonowania w/w inwestycji w tym. min.: infrastruktura elektroenergetyczne wewnętrzna inwestycji tzn. doziemne linie kablowe nn/SN; system monitoringu, instalacja uziemiająca, instalacja kabli internetowych i światłowodowych służąca do sterowania farmą, instalacja oświetleniowa i odgromowa.

Wysokość konstrukcji nie przekroczy 5 m nad poziomem gruntu, a powierzchnia pod konstrukcją nie będzie utwardzona. W wyniku realizacji inwestycji zmniejszeniu ulegnie powierzchnia biologicznie czynna poprzez zajęcie terenu pod stacje transformatorowe (do 50 m2 dla jednej stacji) oraz pod kontenerowe magazyny energii (do 50 m2 dla jednego kontenera) i pod słupy stołów fotowoltaicznych (ok. 60m2 w przeliczeniu dla EPV o mocy 1MW). Powierzchnia projektowanej zabudowy w postaci paneli fotowoltaicznych nadal stanowić będzie powierzchnię biologicznie czynną. W ramach przedmiotowej inwestycji przewidziano do wykonania drogę wewnętrzną utwardzoną (utwardzenie ziemne i/lub kruszywem) oraz plac postojowy obok każdej
stacji transformatorowej. Urządzenia składające się na elektrownię będą połączone kablami i tworzyć będą
wewnętrzną infrastrukturę przyłączeniową, która będzie odpowiednio połączona z siecią operatora.
Moduły fotowoltaiczne ustawione zostaną na terenie inwestycji w równomiernie rozmieszczonych rzędach, pogrupowane w powtarzalne sekcje i zamocowane na wolno stojących stołach montażowych. Podłoże pod panelami pozostanie do naturalnej sukcesji. Teren nie będzie podlegać niwelacji. Ogniwa fotowoltaiczne zamontowane zostaną w sposób nieinwazyjny na skręcanym szkielecie stalowym bądź aluminiowym. Szkielet zostanie wsparty na pionowych profilach aluminiowych lub stalowych wbitych bezpośrednio w grunt rodzimy.
Masy ziemne, pochodzące z wykopów pod trasy kablowe, zostaną oznaczone w taki sposób, aby możliwe było ponowne wykorzystanie usuniętych mas ziemnych do przysypania tego samego odcinka prowadzonych linii kablowych wraz z ochroną warstwy humusu. Pozostałe masy ziemne z wykopów będą wykorzystane do mikroniwelacji terenów, na których będzie znajdowała się inwestycja. Etap budowy wiązać się będzie z wyznaczeniem terenu pod plac montażowy (do 2 000 m2), który po etapie realizacji inwestycji zostanie zlikwidowany. Do realizacji przedsięwzięcia będzie wykorzystywany sprawny technicznie sprzęt mechaniczny, by maksymalnie ograniczyć możliwość wycieków paliw, czy innych substancji  bezpośrednio do gruntu. W przypadku zaistnienia takich awarii, zanieczyszczony grunt powinien być natychmiast usunięty i zdeponowany na składowisku odpadów niebezpiecznych lub przekazany do utylizacji. Podczas prac montażowych ścieki bytowe odprowadzane będą do bezodpływowych zbiorników, które następnie odbierane będą przez specjalistyczną firmę posiadającą odpowiednie zezwolenia w tym zakresie a następnie oddawane do najbliższej oczyszczalni ścieków. Zaplecze budowy należy monitorować pod kątem wycieku płynów eksploatacyjnych do gruntu. Tankowanie maszyn odbywać się będzie w wyznaczonym miejscu na terenie zaplecza budowy, wyposażonym w nawierzchnię utwardzoną wykonaną np. z płyt betonowych. W miejscu utwardzonym parkowany będzie sprzęt po zakończeniu prac oraz wykonywane będą konieczne drobne naprawy. Prace budowlane będą wykonywane w godzinach 6-22, w celu ograniczenia oddziaływania hałasu wytwarzanego przez użyte maszyny budowlane. Prace będą miały charakter krótkotrwały,
a uciążliwości ustąpią po zakończeniu budowy. Na etapie realizacji inwestycji w niewielkich ilościach powstawać będą odpady związane z pracami budowlanymi i montażowymi, które będą gromadzone w selektywny sposób, w miejscach gwarantujących bezpieczne magazynowanie i przekazywanie odbiorcom posiadającym stosowne zezwolenia. W trakcie funkcjonowania elektrowni fotowoltaicznej będą powstawać niewielkie ilości odpadów związanych z pracami konserwacyjnymi urządzeń technicznych. Odpady te będą zabierane przez służby dozoru technicznego, które posiadać powinny odpowiednie zezwolenie w tym zakresie. Zagrożeniem dla środowiska wodno-gruntowego może być wyciek oleju z transformatora w przypadku wykorzystania transformatorów olejowych. W ramach przedmiotowej inwestycji planuje się montaż żelbetowych stacji transformatorowych szczelnych z komorą transformatora oraz z wewnętrzną misą olejową transformatora, która pomieści ewentualny wyciek oleju w przypadku instalacji transformatora olejowego. Oddziaływanie na klimat (zanieczyszczenie powietrza) będzie wynikać głównie z pracy
sprzętu budowlanego oraz transportu materiałów budowlanych oraz elementów konstrukcyjnych elektrowni. Wymienione wyżej procesy stanowią źródła emisji niezorganizowanej, w trudnych do określenia ilościach. Wystąpią również znaczne wahania stężeń zanieczyszczeń, w wyniku okresowego prowadzenia poszczególnych robót. Oddziaływania na powietrze atmosferyczne, mogące wystąpić podczas trwania fazy realizacji przedsięwzięcia, mają charakter czasowy i mogą być zminimalizowane poprzez działania związane z odpowiednią organizacją robót. Na etapie likwidacji przedmiotowej inwestycji, wpływ na powietrze atmosferyczne będzie porównywalny do etapu budowy ze względu na zbliżony charakter prac i wykorzystywanych urządzeń. Elektrownia fotowoltaiczna stanowi odnawialne źródło energii, ponieważ do produkcji prądu wykorzystuje energię promieniowania słonecznego. Eksploatacja przedmiotowej instalacji wpłynie korzystnie na klimat poprzez zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych ze źródeł
konwencjonalnych. Poszczególne elementy instalacji pracujące w ramach projektowanej inwestycji będą pod zdalnym nadzorem monitorującym pracę każdego z urządzeń oraz jego poszczególnych elementów, wskutek czego możliwie będzie wykrycie jakiejkolwiek usterki w krótkim czasie i możliwość natychmiastowego zdalnego zatrzymania pracy elektrowni w sytuacjach kryzysowych/awaryjnych. W trakcie eksploatacji inwestycji jedynym źródłem hałasu będą transformatory, falowniki oraz magazyny energii. W planowanej instalacji będą zastosowane falowniki w ilości do 360 sztuk o poziomie hałasu nie przekraczającym 65 dB(A) każdy. Transformatory SN/nn w ilości maksymalnie 36 sztuk znajdować się będą w odległości nie mniejszej jak 180 m od terenów chronionych akustycznie, a ich poziom mocy akustycznej wyniesie maksymalnie 75 dB(A). Powyższe obiekty umieszone będą w budynkach/kontenerach, w których to dopuszcza się zastosowanie wentylacji mechanicznej max. do 2 sztuk wentylatorów na budynek o poziomie mocy akustycznej do 60 dB(A). Sumaryczny poziom mocy akustycznej w/w urządzeń wynosić będzie do 75,3 dB(A). Magazyny energii w ilości maksymalnie 36 sztuk, ich poziom hałasu do obliczeń przyjęto równy - LWA=75 dBA. Teren inwestycyjny to obszar o charakterze rolnym pozbawiony jakichkolwiek zabudowań, nie podlegający ochronie akustycznej. Najbliższy teren chroniony akustycznie zlokalizowany jest w odległości ok. 180 m od terenu inwestycji. Przeprowadzone w dokumentacji obliczenia akustyczne wskazują, że zasięg oddziaływania hałasu powodowanego eksploatacją przedsięwzięcia nie będzie wykraczał poza teren inwestycji i nie będzie powodował przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu dla najbliższych terenów chronionych akustycznie. Przewiduje się, że w związku z rodzajem i mocą zainstalowanych elementów i urządzeń elektroenergetycznych oraz ich usytuowaniem, projektowana infrastruktura elektrowni fotowoltaicznej nie wpłynie na pogorszenie jakości klimatu elektromagnetycznego środowiska, jak też nie będzie stanowiła zagrożenia dla zdrowia ludzi. Linie kablowe zostaną poprowadzone pod ziemią i będą izolowane. Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane będzie na obszarze dorzecza Pregoły, dla którego opracowano Plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Pregoły, przyjęty rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Pregoły (Dz. U. z 2023 r. poz. 207). W wyniku eksploatacji przedmiotowej elektrowni fotowoltaicznej nie będą powstawać ścieki socjalno-bytowe. Inwestycja nie będzie powodowała dopływu zanieczyszczeń do wód podziemnych i powierzchniowych. Instalacje fotowoltaiczne w żaden sposób nie ingerują w gospodarkę wodną, gdyż eksploatacja nie jest związana z powstawaniem ścieków bytowych czy technologicznych, a do swojego funkcjonowania nie wymagają zużycia wody. Do ziemi odprowadzane będą jedynie czyste wody deszczowe z powierzchni paneli. Zgodnie z danymi producentów w instrukcjach obsługi wskazuje się, że panele nie wymagają żadnego czyszczenia. Niemniej jednak w sytuacji, gdy zajdzie taka konieczność dopuszcza się ich czyszczenie, np. za pomocą szczotki na wysięgniku oraz wody zdemineralizowanej (przyjaznej środowisku), która nie pozostawia smug. Wodę tę należy traktować tak jak wody opadowe. W przypadku ekstremalnych zabrudzeń, stosuje się wodę i środki biodegradowalne. Mycie paneli zostanie wykonane przez specjalistyczną firmę, która dostarczy wodę na teren inwestycji w przystosowanych do tego zbiornikach. Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza obszarami Natura 2000 oraz poza innymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 916, z późn. zm.), a także poza korytarzami ekologicznymi. Najbliżej zlokalizowanym obszarem Natura 2000 jest Ostoja Borecka PLH280016, który położony jest w odległości ok. 2,10 km od planowanego przedsięwzięcia. Biorąc pod uwagę odległość planowanego przedsięwzięcia od obszarów Natura 2000, nie przewiduje się negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na gatunki i siedliska, dla ochrony których wyznaczony został obszar Natura 2000 oraz naruszenia spójności sieci Natura 2000. W wyniku realizacji omawianej inwestycji nie ma konieczności wycinki drzew i krzewów. W przypadku prowadzenia prac w sąsiedztwie drzew i krzewów w celu zabezpieczenia ich przed uszkodzeniami mechanicznymi wskazuje się następujące działania minimalizujące:

- pnie drzew narażonych na uszkodzenia powinno się zabezpieczyć poprzez deskowanie owiniętego tkaniną pnia;

- pod drzewami i krzewami nie należy składować materiałów budowlanych, parkować pojazdów mechanicznych ani gromadzić maszyn i urządzeń;

- prace ziemne w obrębie systemu korzeniowego drzew i krzewów należy wykonywać szybko i dokładnie tak, aby odsłonięte korzenie były jak najkrócej narażone na wysuszające oddziaływanie powietrza;

- w przypadku konieczności pozostawienia wykopu przez dłuższy czas korzenie należy osłonić ścianką z torfu. Ścianka powinna być utrzymywana w odpowiedniej wilgotności. Korzeni nie należy przycinać bezpośrednio przy szyi korzeniowej. Redukcja części korzeni nie może spowodować naruszenia statyki drzewa.

Na panelach zostanie zastosowana powłoka antyrefleksyjna, która ogranicza efekt lśnienia. Powłoka antyrefleksyjna pokrywająca panele zwiększa absorbcję energii promieniowania słonecznego oraz zapobiega niepożądanemu efektowi „odbicia” od powierzchni paneli. Tym samym inwestycja nie będzie generować negatywnego oddziaływania na przelatujące w pobliżu

ptaki. Podczas realizacji zamierzenia, w czasie prowadzenia prac ziemnych zaleca się sprawdzanie wykopów czy żadne z przedstawicieli małych ssaków i płazów nie zostało uwięzione. W przypadku znalezienia osobników z wyżej wymienionych gromad należy je uwolnić i przenieść poza teren inwestycyjny. Aby zminimalizować zagrożenie śmiertelności małych zwierząt na etapie prowadzenia wykopów należy podjąć działania minimalizujące polegające na: prowadzeniu wykopów krótkimi odcinkami, kontrolowaniu światła wykopów przed kontynuowaniem prac ziemnych i ich zsypywaniem pod kątem obecności zwierząt, odławianiu uwięzionych zwierząt w świetle wykopów w sytuacji długotrwałego okresu otwarcia rowów. Zaplanowane ogrodzenie elektrowni fotowoltaicznej będzie umożliwiało przemieszczanie się pod ogrodzeniem małym zwierzętom, gdyż przewidziano w dolnej części ogrodzenia 20 - centymetrową przerwę (wolną przestrzeń), przez co nie powstanie efekt bariery. Ogrodzenie jak i teren inwestycji nie będą oświetlane w nocy. Roślinność będzie regularnie koszona w miarę potrzeb (minimum 1 raz w roku), by nie dopuścić do zacienienia paneli. Koszenie będzie miało miejsce od centralnej części terenu inwestycyjnego do zewnętrznej krawędzi, by umożliwić ucieczkę ewentualnym dzikim zwierzętom. Nie przewiduje się stosowania nawozów sztucznych i chemicznych środków ochrony roślin. Koszenie powinno odbywać się w II połowie sierpnia lub we wrześniu, aby umożliwić zakwitnięcie wszystkim roślinom, również tym późnoletnim oraz ze względu na ochronę potencjalnych lęgów ptaków, które zakładają gniazda na ziemi.

 

Brak negatywnego oddziaływania stwierdzono przy założeniu, że inwestycja będzie realizowana zgodnie z założeniami ustawy o ochronie przyrody, która określa zakazy obowiązujące w stosunku do roślin, zwierząt oraz grzybów objętych ochroną gatunkową oraz jasno wskazuje, że wszelkie odstępstwa od wprowadzonych zakazów są możliwe jedynie po uzyskaniu zgody regionalnego dyrektora ochrony środowiska na podstawie:
· rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 09 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej grzybów (Dz. U. z 2014 r., poz. 1408),

· rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 09 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej roślin (Dz. U. z 2014 r., poz. 1409),

· rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz. U. z 2022 r., poz. 2380). W związku z powyższym przed wykonaniem jakichkolwiek prac, które będą się wiązały z niszczeniem siedlisk przyrodniczych, miejsc rozrodu i regularnego przebywania zwierząt, umyślnym zabijaniem osobników, wycinką drzew, zgodnie z art. 56 ustawy o ochronie przyrody należy każdorazowo wystąpić do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie z odpowiednim wnioskiem o wydanie stosownego zezwolenia na wykonanie czynności zabronionych. Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana zostanie na obszarach typowo wiejskich (o wysokiej intensyfikacji rolnictwa). W najbliższej odległości terenu inwestycyjnego występuje zabudowa miejscowości Siedlisko. Maksymalna wysokość stołów fotowoltaicznych wynosić będzie do 5 m, dzięki czemu zasięg ich widoczności będzie nieznaczny. Na terenie farmy fotowoltaicznej nie będzie obiektów dominujących, które przykuwałyby wzrok swoją wysokością lub jaskrawym kolorem (zastosowane zostaną naturalne barwy - odcienie szarości, zieleni - w przypadku ogrodzenia i innych elementów instalacji). Na rozpatrywanym terenie brak jest dominujących
punktów widokowych, z których inwestycja mogłaby być widoczna z większej odległości. Przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wybrzeży, obszarach górskich, obszarach leśnych, wodno-błotnych, innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliskach łęgowych oraz ujściach rzek, obszarach przylegających do jezior, strefach ochronnych ujęć wód oraz obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone, obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, uzdrowiskach oraz obszarach ochrony uzdrowiskowej. Teren przedmiotowej inwestycji zlokalizowany jest poza obszarami szczególnego
zagrożenia powodzią. W związku z realizacją planowanego przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości wystąpienia poważnej awarii lub katastrofy budowlanej. Z uwagi na skalę i zakres planowanego przedsięwzięcia oddziaływania będą miały zasięg lokalny, bez ryzyka transgranicznych oddziaływań na środowisko. Projektowane na terenie gminy Gołdap inne elektrownie fotowoltaiczne, znajdujące się w sąsiedztwie przedsięwzięcia będą stanowiły autonomiczne zamierzenia inwestycyjne i w żaden sposób nie będą one powiązane technologiczne. Z uwagi na charakter oddziaływania przedsięwzięcia i fakt, że nie będzie ono wykraczało poza granice terenu inwestycyjnego nie przewiduje się kumulowania oddziaływań.

 

Na terenie gminy Gołdap istnieje wiele ognisk inwazyjnych gatunków obcych ( w tym niebezpiecznych barszczy kaukaskich. W związku z ww., stwierdzenie obecności IGO (inwazyjne gatunki obce) należy zgłosić Burmistrzowi Gołdapi oraz dostosować się do działań zaradczych uzyskanych od ww. organu.

 

Analizując wniosek pod kątem uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko określonych w art. 63 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, a w szczególności rodzaju, usytuowania i skali możliwego oddziaływania stwierdzono, że planowane przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, przy zachowaniu warunków realizacji przedsięwzięcia.

 

Podsumowując zebrane materiały w sprawie, a w szczególności wniosek Inwestora, kartę informacyjną przedsięwzięcia, biorąc pod uwagę uwarunkowania wymienione w art. 63. ust. 1 ustawy z dnia                              3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie(...), Burmistrz Gołdapi, po zapoznaniu się z uzyskanymi w toku postępowania, stanowiskami właściwych organów opiniujących, stwierdził, że całość zebranych dotychczas informacji, pozwala na określenie środowiskowych uwarunkowań, realizacji inwestycji, bez przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

 

Burmistrz Gołdapi uznał, że po zrealizowaniu przez Inwestora wszystkich warunków zawartych niniejszej decyzji i charakterystyce przedsięwzięcia stanowiącej jej integralną część, planowane przedsięwzięcie będzie zgodne z wymaganiami przepisów o ochronie środowiska.

 

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie daje podstaw do rozpoczęcia robót i realizacji inwestycji, wobec czego nie narusza praw skarżących (por. postanowienie NSA z dnia 6.07.2010r., II OZ 658/10, postanowienie NSA z dnia 14.05.2009r., II OSK 715/09, postanowienie NSA z dnia 1.02.2010r., II OZ 35/10).

 

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.

 

POUCZENIE

 

  1. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 z późn. zm.). Złożenie wniosku powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
  2. Złożenie wniosku o którym mowa w pkt 1 lub dokonanie zgłoszenia, może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie ww. decyzji, lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali przed upływem terminu o którym mowa w pkt 1 od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia zawarte w tej decyzji lub postanowieniu o którym mowa w art. 90 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia uwzględniającego informacje na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających                z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
  3. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzje, o których mowa w art. 86. ustawy ooś.
  4. Zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1094              z późn. zm.), jeżeli Organ administracji architektoniczno-budowlanej uzna, że we wniosku o wydanie pozwolenia na budowę zostały dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji                   o środowiskowych uwarunkowaniach, może stwierdzić o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i nałożyć na inwestora obowiązek sporządzenia raportu ooś, jednocześnie określając jego zakres.
  5. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
  6. Od wydanej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego              w Olsztynie za pośrednictwem organu wydającego decyzję w terminie 14 dni od daty doręczenia.

 

Załączniki:

- charakterystyka planowanego przedsięwzięcia

 

Otrzymują :    

  1. Wnioskodawca
  2. A/A

Sporządziła: A. Germaniuk – pok. 25, tel. 87 615 60 23

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gołdapi
  3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie w Giżycku
  4. Starostwo Powiatowe w Gołdapi
  5. Strony postępowania wg rozdzielnika

 

 

GPO.6220.5.2023

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

Załącznik nr 1 do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy łącznej do 36 MW włącznie. Inwestycja zlokalizowana zostanie na działkach o nr ewid. 190/6, 194/2, 167/4, 165/2, 194/3 i 167/1, obręb Jeziorki gmina Gołdap, powiat gołdapski, woj. warmińsko-mazurskie

                                                                                                                 

CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

 

Planowane przedsięwzięcie polega na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy łącznej do 36 MW włącznie. Inwestycja zlokalizowana zostanie na działkach o nr ewid. 190/6, 194/2, 167/4, 165/2, 194/3 i 167/1, obręb Jeziorki gmina Gołdap. Całkowita powierzchnia działek inwestycyjnych wynosi ok. 60 ha, natomiast łączna powierzchnia terenu wykorzystana pod posadowienie paneli fotowoltaicznych będzie wynosiła maksymalnie 36 ha.

 

Obszar przedsięwzięcia został podzielony na następujące sektory:

Sektor I – obejmuje powierzchnię ok. 8,3 ha;

Sektor II – obejmuje powierzchnię ok. 19,4 ha;

Sektor III – obejmuje powierzchnię ok. 8,3 ha.

 

Najbliższy teren zabudowy mieszkaniowej znajduje się w kierunku wschodnim w odległości ok. 180 m od terenu przedsięwzięcia i jest zlokalizowany na działce o nr ewid. 133 obręb Siedlisko gmina Gołdap.

 

Z terenu inwestycyjnego wyłączyć wszystkie powierzchnie zadrzewione oraz zbiorniki wodne, podmokłości, gleby organiczne i gleby wysokiej klasy bonitacji. Przewidziano odsunięcie od struktur zadrzewień o min. 10 m.

Na terenie inwestycyjnym, rozumianym jako miejsce posadowienia EPV nie znajdują się: zabagnienia,
torfowiska, zadrzewienia, lasy, cieki i zbiorniki wodne. Powierzchnie te znajdują się jednak
w granicach działek inwestycyjnych, dlatego aby zminimalizować potencjalnie negatywny wpływ na
środowisko przyrodnicze (głównie izolacje dużych ssaków, wycinkę drzew) podzielono inwestycję
na 3 sektory. W zasięgu inwestycji znajdować się będzie teren otwarty (łąki, pastwiska, grunty
rolne), w większości ogrodzony, a w latach poprzednich wykorzystywany były głównie pod wypas
bydła. Z obszaru inwestycji wyłączone zostały także tereny otwartych rowów melioracyjnych.

 

Przewidywany czas eksploatacji przedmiotowej inwestycji to ok. 30 lat.

 

W skład przedmiotowej inwestycji wchodzić będą następujące elementy:

· moduły fotowoltaiczne (PV) o łącznej mocy nominalnej do 36 MW; moc pojedynczego modułu w zakresie od 300 do 2000 Wp; ostateczna ilość modułów uzależniona będzie od ich jednostkowej mocy wytwórczej niemniej na tym etapie zakłada się, że max. ilość modułów nie będzie przekraczać 120 000 sztuk;

· konstrukcje wsporcze do montażu paneli fotowoltaicznych nachylone w kierunku południowym lub innym optymalnym;
· falowniki przekształcające energię prądu stałego na energię prądu zmiennego o parametrach dostosowanych do sieci odbiorczej – w ramach przedmiotowej inwestycji dopuszcza się zastosowanie falowników o mocy do 0,5 MW każdy w ilości do 360 sztuk;

· string-boxy;

· kontenerowa szczelna stacja transformatorowa z transformatorem olejowym lub suchym nn/SN - do 36 sztuk, przy każdej stacji do 2 miejsc postojowych; powierzchnia zabudowy do 50 m2 dla jednej stacji;

· stacja transformatorowa SN/WN (GPO);

· ogrodzenie: siatka, ogrodzenie panelowe z zastosowaniem wolnej przestrzeni od gruntu na wysokości min. 20 cm wraz z bramami wjazdowymi;

· kontenerowe magazyny energii o pojemności do 360 MWh, ilość do 36 sztuk o powierzchni zabudowy do 50 m2 dla pojedynczego kontenera;

· zjazd, komunikacja wewnątrz farmy oraz plac manewrowy;

· instalacja monitorująca ilość wyprodukowanej energii oraz parametry pracy elektrowni fotowoltaicznej;
· pozostałe elementy infrastruktury niezbędne do budowy i funkcjonowania w/w inwestycji w tym. min.: infrastruktura elektroenergetyczne wewnętrzna inwestycji tzn. doziemne linie kablowe nn/SN; system monitoringu, instalacja uziemiająca, instalacja kabli internetowych i światłowodowych służąca do sterowania farmą, instalacja oświetleniowa i odgromowa.

 

Wysokość konstrukcji nie przekroczy 5 m nad poziomem gruntu, a powierzchnia pod konstrukcją nie będzie utwardzona. W wyniku realizacji inwestycji zmniejszeniu ulegnie powierzchnia biologicznie czynna poprzez zajęcie terenu pod stacje transformatorowe (do 50 m2 dla jednej stacji) oraz pod kontenerowe magazyny energii (do 50 m2 dla jednego kontenera) i pod słupy stołów fotowoltaicznych (ok. 60m2 w przeliczeniu dla EPV o mocy 1MW). Powierzchnia projektowanej zabudowy w postaci paneli fotowoltaicznych nadal stanowić będzie powierzchnię biologicznie czynną. W ramach przedmiotowej inwestycji przewidziano do wykonania drogę wewnętrzną utwardzoną (utwardzenie ziemne i/lub kruszywem) oraz plac postojowy obok każdej
stacji transformatorowej. Urządzenia składające się na elektrownię będą połączone kablami i tworzyć będą
wewnętrzną infrastrukturę przyłączeniową, która będzie odpowiednio połączona z siecią operatora.
Moduły fotowoltaiczne ustawione zostaną na terenie inwestycji w równomiernie rozmieszczonych rzędach, pogrupowane w powtarzalne sekcje i zamocowane na wolno stojących stołach montażowych. Podłoże pod panelami pozostanie do naturalnej sukcesji. Teren nie będzie podlegać niwelacji. Ogniwa fotowoltaiczne zamontowane zostaną w sposób nieinwazyjny na skręcanym szkielecie stalowym bądź aluminiowym. Szkielet zostanie wsparty na pionowych profilach aluminiowych lub stalowych wbitych bezpośrednio w grunt rodzimy.
 

Masy ziemne, pochodzące z wykopów pod trasy kablowe, zostaną oznaczone w taki sposób, aby możliwe było ponowne wykorzystanie usuniętych mas ziemnych do przysypania tego samego odcinka prowadzonych linii kablowych wraz z ochroną warstwy humusu. Pozostałe masy ziemne z wykopów będą wykorzystane do mikroniwelacji terenów, na których będzie znajdowała się inwestycja. Etap budowy wiązać się będzie z wyznaczeniem terenu pod plac montażowy (do 2 000 m2), który po etapie realizacji inwestycji zostanie zlikwidowany. Do realizacji przedsięwzięcia będzie wykorzystywany sprawny technicznie sprzęt mechaniczny, by maksymalnie ograniczyć możliwość wycieków paliw, czy innych substancji  bezpośrednio do gruntu. W przypadku zaistnienia takich awarii, zanieczyszczony grunt powinien być natychmiast usunięty i zdeponowany na składowisku odpadów niebezpiecznych lub przekazany do utylizacji.

 

Podczas prac montażowych ścieki bytowe odprowadzane będą do bezodpływowych zbiorników, które następnie odbierane będą przez specjalistyczną firmę posiadającą odpowiednie zezwolenia w tym zakresie a następnie oddawane do najbliższej oczyszczalni ścieków. Zaplecze budowy należy monitorować pod kątem wycieku płynów eksploatacyjnych do gruntu. Tankowanie maszyn odbywać się będzie w wyznaczonym miejscu na terenie zaplecza budowy, wyposażonym w nawierzchnię utwardzoną wykonaną np. z płyt betonowych. W miejscu utwardzonym parkowany będzie sprzęt po zakończeniu prac oraz wykonywane będą konieczne drobne naprawy. Prace budowlane będą wykonywane w godzinach 6-22, w celu ograniczenia oddziaływania hałasu wytwarzanego przez użyte maszyny budowlane. Prace będą miały charakter krótkotrwały, a uciążliwości ustąpią po zakończeniu budowy. Na etapie realizacji inwestycji w niewielkich ilościach powstawać będą odpady związane z pracami budowlanymi i montażowymi, które będą gromadzone w selektywny sposób, w miejscach gwarantujących bezpieczne magazynowanie i przekazywanie odbiorcom posiadającym stosowne zezwolenia.

 

W trakcie funkcjonowania elektrowni fotowoltaicznej będą powstawać niewielkie ilości odpadów związanych z pracami konserwacyjnymi urządzeń technicznych. Odpady te będą zabierane przez służby dozoru technicznego, które posiadać powinny odpowiednie zezwolenie w tym zakresie. Zagrożeniem dla środowiska wodno-gruntowego może być wyciek oleju z transformatora w przypadku wykorzystania transformatorów olejowych. W ramach przedmiotowej inwestycji planuje się montaż żelbetowych stacji transformatorowych szczelnych z komorą transformatora oraz z wewnętrzną misą olejową transformatora, która pomieści ewentualny wyciek oleju w przypadku instalacji transformatora olejowego.

 

Oddziaływanie na klimat (zanieczyszczenie powietrza) będzie wynikać głównie z pracy sprzętu budowlanego oraz transportu materiałów budowlanych oraz elementów konstrukcyjnych elektrowni.

 

Poszczególne elementy instalacji pracujące w ramach projektowanej inwestycji będą pod zdalnym nadzorem monitorującym pracę każdego z urządzeń oraz jego poszczególnych elementów, wskutek czego możliwie będzie wykrycie jakiejkolwiek usterki w krótkim czasie i możliwość natychmiastowego zdalnego zatrzymania pracy elektrowni w sytuacjach kryzysowych/awaryjnych. W trakcie eksploatacji inwestycji jedynym źródłem hałasu będą transformatory, falowniki oraz magazyny energii. W planowanej instalacji będą zastosowane falowniki w ilości do 360 sztuk o poziomie hałasu nie przekraczającym 65 dB(A) każdy. Transformatory SN/nn w ilości maksymalnie 36 sztuk znajdować się będą w odległości nie mniejszej jak 180 m od terenów chronionych akustycznie, a ich poziom mocy akustycznej wyniesie maksymalnie 75 dB(A). Powyższe obiekty umieszone będą w budynkach/kontenerach, w których to dopuszcza się zastosowanie wentylacji mechanicznej max. do 2 sztuk wentylatorów na budynek o poziomie mocy akustycznej do 60 dB(A). Sumaryczny poziom mocy akustycznej w/w urządzeń wynosić będzie do 75,3 dB(A). Magazyny energii w ilości maksymalnie 36 sztuk, ich poziom hałasu do obliczeń przyjęto równy - LWA=75 dBA.

 

Linie kablowe zostaną poprowadzone pod ziemią i będą izolowane.

 

Instalacje fotowoltaiczne w żaden sposób nie ingerują w gospodarkę wodną, gdyż eksploatacja nie jest związana z powstawaniem ścieków bytowych czy technologicznych, a do swojego funkcjonowania nie wymagają zużycia wody. Do ziemi odprowadzane będą jedynie czyste wody deszczowe z powierzchni paneli. Zgodnie z danymi producentów w instrukcjach obsługi wskazuje się, że panele nie wymagają żadnego czyszczenia. Niemniej jednak w sytuacji, gdy zajdzie taka konieczność dopuszcza się ich czyszczenie, np. za pomocą szczotki na wysięgniku oraz wody zdemineralizowanej (przyjaznej środowisku), która nie pozostawia smug. W przypadku ekstremalnych zabrudzeń, stosuje się wodę i środki biodegradowalne. Mycie paneli zostanie wykonane przez specjalistyczną firmę, która dostarczy wodę na teren inwestycji w przystosowanych do tego zbiornikach.

 

W wyniku realizacji omawianej inwestycji nie ma konieczności wycinki drzew i krzewów. W przypadku prowadzenia prac w sąsiedztwie drzew i krzewów w celu zabezpieczenia ich przed uszkodzeniami mechanicznymi wskazuje się następujące działania minimalizujące:

- pnie drzew narażonych na uszkodzenia powinno się zabezpieczyć poprzez deskowanie owiniętego tkaniną pnia;

- pod drzewami i krzewami nie należy składować materiałów budowlanych, parkować pojazdów mechanicznych ani gromadzić maszyn i urządzeń;

- prace ziemne w obrębie systemu korzeniowego drzew i krzewów należy wykonywać szybko i dokładnie tak, aby odsłonięte korzenie były jak najkrócej narażone na wysuszające oddziaływanie powietrza;

- w przypadku konieczności pozostawienia wykopu przez dłuższy czas korzenie należy osłonić ścianką z torfu. Ścianka powinna być utrzymywana w odpowiedniej wilgotności. Korzeni nie należy przycinać bezpośrednio przy szyi korzeniowej. Redukcja części korzeni nie może spowodować naruszenia statyki drzewa.

 

Na panelach zostanie zastosowana powłoka antyrefleksyjna, która ogranicza efekt lśnienia. Powłoka antyrefleksyjna pokrywająca panele zwiększa absorbcję energii promieniowania słonecznego oraz zapobiega niepożądanemu efektowi „odbicia” od powierzchni paneli.

 

Podczas realizacji zamierzenia, w czasie prowadzenia prac ziemnych zaleca się sprawdzanie wykopów czy żadne z przedstawicieli małych ssaków i płazów nie zostało uwięzione. W przypadku znalezienia osobników z wyżej wymienionych gromad należy je uwolnić i przenieść poza teren inwestycyjny. Aby zminimalizować zagrożenie śmiertelności małych zwierząt na etapie prowadzenia wykopów należy podjąć działania minimalizujące polegające na: prowadzeniu wykopów krótkimi odcinkami, kontrolowaniu światła wykopów przed kontynuowaniem prac ziemnych i ich zsypywaniem pod kątem obecności zwierząt, odławianiu uwięzionych zwierząt w świetle wykopów w sytuacji długotrwałego okresu otwarcia rowów.

 

Zaplanowane ogrodzenie elektrowni fotowoltaicznej będzie umożliwiało przemieszczanie się pod ogrodzeniem małym zwierzętom, gdyż przewidziano w dolnej części ogrodzenia 20 - centymetrową przerwę (wolną przestrzeń), przez co nie powstanie efekt bariery. Ogrodzenie jak i teren inwestycji nie będą oświetlane w nocy. Roślinność będzie regularnie koszona w miarę potrzeb (minimum 1 raz w roku), by nie dopuścić do zacienienia paneli. Koszenie będzie miało miejsce od centralnej części terenu inwestycyjnego do zewnętrznej krawędzi, by umożliwić ucieczkę ewentualnym dzikim zwierzętom. Nie przewiduje się stosowania nawozów sztucznych i chemicznych środków ochrony roślin. Koszenie powinno odbywać się w II połowie sierpnia lub we wrześniu, aby umożliwić zakwitnięcie wszystkim roślinom, również tym późnoletnim oraz ze względu na ochronę potencjalnych lęgów ptaków, które zakładają gniazda na ziemi.

 

Brak negatywnego oddziaływania stwierdzono przy założeniu, że inwestycja będzie realizowana zgodnie z założeniami ustawy o ochronie przyrody, która określa zakazy obowiązujące w stosunku do roślin, zwierząt oraz grzybów objętych ochroną gatunkową oraz jasno wskazuje, że wszelkie odstępstwa od wprowadzonych zakazów są możliwe jedynie po uzyskaniu zgody regionalnego dyrektora ochrony środowiska na podstawie:
· rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 09 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej grzybów (Dz. U. z 2014 r., poz. 1408),

· rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 09 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej roślin (Dz. U. z 2014 r., poz. 1409),

· rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz. U. z 2022 r., poz. 2380).

 

W związku z powyższym przed wykonaniem jakichkolwiek prac, które będą się wiązały z niszczeniem siedlisk przyrodniczych, miejsc rozrodu i regularnego przebywania zwierząt, umyślnym zabijaniem osobników, wycinką drzew, zgodnie z art. 56 ustawy o ochronie przyrody należy każdorazowo wystąpić do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie z odpowiednim wnioskiem o wydanie stosownego zezwolenia na wykonanie czynności zabronionych.

 

Maksymalna wysokość stołów fotowoltaicznych wynosić będzie do 5 m, dzięki czemu zasięg ich widoczności będzie nieznaczny. Na terenie farmy fotowoltaicznej nie będzie obiektów dominujących, które przykuwałyby wzrok swoją wysokością lub jaskrawym kolorem (zastosowane zostaną naturalne barwy - odcienie szarości, zieleni - w przypadku ogrodzenia i innych elementów instalacji). Na rozpatrywanym terenie brak jest dominujących punktów widokowych, z których inwestycja mogłaby być widoczna z większej odległości.

 

Projektowane na terenie gminy Gołdap inne elektrownie fotowoltaiczne, znajdujące się w sąsiedztwie przedsięwzięcia będą stanowiły autonomiczne zamierzenia inwestycyjne i w żaden sposób nie będą one powiązane technologiczne.