Szczegóły zmiany:

Strona: Kontrole korzystania z zezwoleń alkoholowych
Operacja: Moduł - zmiana zawartości
Autor: malgorzatat
Data: 16-11-2023 12:59
Poprzednia zawartość:

    Załącznik nr 7    

                                                                                              do Zarządzenia Nr 2105/XI/2023

Burmistrza Gołdapi

 z dnia 15 listopada 2023 r.
 

OGÓLNY SCHEMAT PROCEDURY KONTROLI DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE SPRZEDAŻY NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH

 

Na podstawie art. 47 ust. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221, ze zm.) organ kontroli zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie podmiotowej ogólny schemat tych procedur, które wynikają z przepisów powszechnie obowiązującego prawa.

Podstawa prawna kontroli:

  1. Na podstawie art. 18 ust. 8 oraz art. 183 ustawy z dnia 26 października 1982 r.  o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2151).
  2. Na podstawie  rozdziału 5 (art. 45-65) ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221, ze zm.).

Zakres podmiotowy kontroli:

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych na podstawie zezwoleń wydanych przez Burmistrza Gołdapi.

Zakres przedmiotowy kontroli:

Przestrzeganie określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

Zasady kontroli:

Kontrole planuje się i przeprowadza po uprzednim dokonaniu analizy prawdopodobieństwa naruszenia prawa w ramach wykonywania działalności gospodarczej. Analiza obejmuje identyfikację obszarów podmiotowych i przedmiotowych, w których ryzyko naruszenia przepisów jest największe.

Osoby prowadzące kontrolę:

Upoważnieni przez Burmistrza Gołdapi członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gołdapi.

Dokumenty wymagane przez organ kontrolny od przedsiębiorcy podczas kontroli:

  1. Aktualne zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych.
  2. Dowód opłaty za korzystanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
  3. Dokument potwierdzający tytuł prawny do zajmowania lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych (np. umowa najmu, umowa dzierżawy, własność).
  4. Książka kontroli.
  5. Wymagane jest pisemne wskazanie osoby upoważnionej do reprezentowania przedsiębiorcy w trakcie kontroli, w szczególności w czasie jego nieobecności.
  6. Dokumenty potwierdzające prawdziwości złożonego przez przedsiębiorcę oświadczenia o wartości sprzedaży napojów alkoholowych za poprzedni rok: wydruk fiskalny sprzedaży napojów alkoholowych z podziałem na grupy, wystawione faktury, dokumenty księgowe potwierdzające nabycie alkoholu, zestawienie rzeczywistych wartości sprzedaży napojów alkoholowych wygenerowane z licencjonowanych programów komputerowych rejestrujących obrót towarami).

Dokumenty sporządzane podczas kontroli:

  1. Protokół kontrolny
  2. Inne (w razie potrzeby)

Pozostałe informacje:

  1. Kontrole przeprowadza się po uprzednim pisemnym zawiadomieniu przedsiębiorcy  o zamiarze wszczęcia kontroli  (za wyjątkiem sytuacji opisanych w art. 48 ust. 11 ustawy Prawo przedsiębiorców).
  2. Przedsiębiorca zobowiązany jest do posiadania książki kontroli oraz pisemnego wskazania osoby upoważnionej do reprezentowania go w trakcie kontroli, w szczególności w razie jego nieobecności (art. 50 ust. 3 i art. 57 ustawy Prawo przedsiębiorców).
  3. Kontrolę przeprowadza się w siedzibie przedsiębiorcy lub w miejscu wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę, w godzinach pracy lub w czasie faktycznego wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę  lub w miejscu przechowywania dokumentacji, w tym ksiąg podatkowych, innym niż siedziba lub miejsce wykonywania działalności gospodarczej lub w siedzibie organu kontroli (art. 51 ustawy Prawo przedsiębiorców).

Ogólny schemat kontroli: