ZARZĄDZENIE NR 53/I/2011
Burmistrza Gołdapi
z dnia 24 stycznia 2011r.
w sprawie uruchomienia procesu konsultacji społecznych
Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2011.
Na podstawie § 3 załącznika do uchwały nr II/6/10 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 6 grudnia 2010r. w sprawie określenia sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji, zarządza się co następuje:
§ 1.
Ogłasza się konsultacje społeczne Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2011 w trybie umieszczenia projektu Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2011 na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Gołdapi i w Biuletynie Informacji Publicznej celem przyjmowania uwag na piśmie.
§ 2.
1. Uwagi będą przyjmowane na formularzu konsultacyjnym, który należy dostarczyć w wersji elektronicznej na adres mgops@goldap.pl z dopiskiem w temacie „Gminny Program Profilaktyki 2011” oraz w wersji papierowej do Sekretariatu Ośrodka Pomocy Społecznej w Gołdapi.
2. Formularz konsultacyjny stanowi załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 3.
W konsultacjach społecznych mogą uczestniczyć organizacje pozarządowe oraz podmioty określone w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie mające siedzibę na terenie Gminy Gołdap,do których działalności statutowej należy problematyka objęta Gminnym Programem Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii.
§ 4.
Konsultacje społeczne prowadzone będą do 15 lutego 2011r.
§ 5.
Osobą odpowiedzialną za przygotowanie i przeprowadzenie konsultacji społecznych oraz przyjmowanie opinii, uwag i propozycji do Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2011 jest Pełnomocnik Burmistrza ds. Uzależnień.
§ 6.
Konsultacje społeczne są ważne bez względu na ilość organizacji i podmiotów w nich uczestniczących.
§ 7.
Wyniki konsultacji wraz ze stanowiskiem Burmistrza Gołdapi zamieszczone zostaną w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Gołdapi, nie później niż w terminie 30 dni od dnia zakończenia konsultacji.
§ 8.
Wykonanie zarządzenia powierza się Pełnomocnikowi Burmistrza ds. Uzależnień.
§ 9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Burmistrz Gołdapi
/-/ Marek Miros
Załącznik do Zarządzenia Nr 53/I/2011
Burmistrza Gołdapi
z dnia 24 stycznia
...........
FORMULARZ KONSULTACJI SPOŁECZNYCH
Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2011
1. |
Nazwa podmiotu zgłaszającego uwagę, opinie, propozycje: |
|
2. |
Dane teleadresowe podmiotu (adres korespondencyjny, telefon, email): |
|
3. |
Osoba do kontaktu w sprawie konsultacji (imię i nazwisko, telefon, email): |
|
4. |
Aktualny zapis w Programie Współpracy: |
|
5. |
Propozycja zmiany zapisu w Programie Współpracy: |
|
6. |
Uzasadnienie zmiany w Programie współpracy: |
|
7. |
Inne uwagi i opinie:
|
|
8. |
Wyrażam(y) zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu konsultacji społecznych – zgodnie z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych z dnia 29.08.1997 r. (Dz. U. z 2002r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) |
|
9. |
Podpis osoby upoważnionej do reprezentacji podmiotu (imię i nazwisko oraz funkcja): |
|
10. |
Data wypełnienia formularza: |
|
Dziękujemy za zgłoszenie uwag, opinii i propozycji!
Formularz prosimy złożyć w Sekretariacie Ośrodka Pomocy Społecznej, ul. Jaćwieska 9 , 19-500 Gołdap,
email: mgops@goldap.pl z dopiskiem „Gminny Program Profilaktyki 2011” do 15 lutego 2011r.
Osoba odpowiedzialna: Barbara Michałowska, tel. 87 615 04 81
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Gołdap na rok 2011
Główne kierunki działań strategicznych samorządów lokalnych w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii zostały wyznaczone przez:
- ustawę z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wraz z nowelizacjami,
- Założenia Narodowego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych opracowanego przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- ustawę z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii, z późniejszymi zmianami
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii zwany dalej Gminnym Programem określa lokalną strategię w zakresie profilaktyki oraz minimalizacji szkód społecznych i indywidualnych wynikających z używania alkoholu i narkotyków.
Program przedstawia zadania własne gminy wynikające z art. 4¹ ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zgodnie z treścią tej ustawy zadania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi wykonuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, w szczególności: tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie motywuje powstrzymywanie się od spożywania alkoholu; działalność wychowawczą i informacyjną; ograniczanie dostępności do alkoholu; leczenie, rehabilitację i reintegrację osób uzależnionych od alkoholu; zapobieganie negatywnym następstwom nadużywania alkoholu.
Program zawiera równocześnie zadania własne gminy w obszarze profilaktyki i terapii narkomanii zapisane w ustawie z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii – szczególnie działalność wychowawczą, edukacyjną, informacyjną i zapobiegawczą oraz leczenie i rehabilitację osób uzależnionych.
Niniejszy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii jest kontynuacją zadań realizowanych w latach ubiegłych oraz nowych przedsięwzięć. Stanowi opis działań będących jednocześnie zadaniami własnymi gminy w obszarze tych zagadnień społecznych, które będą realizowane w 2011 roku.
Program proponuje całościowe podejście do problematyki uzależnień, nie dzielące jej na poszczególne kategorie: rozwiązywanie problemów alkoholowych, przeciwdziałanie narkomanii, nikotynizmowi czy przemocy w rodzinie. Stanowi wytyczną do szeroko rozumianych przedsięwzięć i działań promujących model zdrowego i trzeźwego stylu życia, aktywnego wypoczynku oraz ograniczających rozmiary występujących problemów.
Program podkreśla rolę właściwych działań edukacyjno – profilaktycznych sprzyjających sytuacjom, w których dobrowolny, własny i świadomy wybór zmniejszy skalę zagrożenia. Konieczne jest w tym zakresie współdziałanie wszystkich placówek, instytucji, stowarzyszeń, organizacji pozarządowych, kościołów z terenu całej gminy.
I. Ustala się na rok 2011 następujące cele i kierunki działań Programu:
Podstawowym celem programu jest zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych, zmniejszenie rozmiarów tych, które aktualnie występują oraz zwiększenie zasobów niezbędnych do radzenia sobie z już istniejącymi problemami poprzez:
1. Kreowanie lokalnej polityki rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii oraz propagowanie trzeźwego stylu życia, aktywnego wypoczynku.
2. Zmniejszanie rozmiarów uszkodzeń zdrowia spowodowanych nadużywaniem alkoholu, innych środków psychoaktywnych.
3. Ograniczanie zaburzeń życia rodzinnego i społecznego wywołanych używaniem alkoholu, przemocą i innymi czynnikami niszczącymi życie rodzinne i społeczne.
4. Zapobieganie spożywaniu alkoholu oraz innych środków psychoaktywnych (nikotyna, narkotyki, dopalacze) ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży.
5. Ulepszenie sposobów radzenia sobie z problemami aktualnie występującymi w gminie.
6. Zwiększenie wiedzy młodzieży i dorosłych w zakresie problemów alkoholowych.
7. Zwiększenie zdolności do radzenia z problemami aktualnie istniejącymi.
8. Zmniejszenie udziału nietrzeźwości wśród przyczyn naruszenia prawa, porządku publicznego i zmniejszenia rozmiaru naruszeń prawa na rynku alkoholowym.
9.Tworzenie bazy materialnej, organizacyjnej i merytorycznej dla realizacji programu.
II. Zawarte w programie kierunki działań wskazują, że w 2011 roku należy zwrócić uwagę na:
-
uwzględnianie problematyki przemocy w rodzinie związanej z nadużywaniem alkoholu,
-
uwzględnienie oddziaływań profilaktycznych na dzieci i młodzież oraz dorosłych,
-
dalsze wspieranie systemu lecznictwa odwykowego,
-
uwzględnienie problematyki narkomanii i nikotynizmu zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży,
-
przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i bezdomności.
-
przestrzeganie prawa w zakresie niepodawania alkoholu nieletnim w punktach sprzedaży na terenie miasta,
-
zwiększenie oddziaływań socjoterapeutycznych na dzieci i młodzież z rodzin dysfunkcyjnych
-
zwiększenie oddziaływań terapeutycznych osób uzależnionych
III. Finansową podstawę realizacji Gminnego Programu stanowią dochody gminy z opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych zgodnie z art. 182 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
IV. Zadania Gminnego Programu ogólne:
-
ZWIĘKSZENIE DOSTĘPNOŚCI POMOCY TERAPEUTYCZNEJ I REHABILITACYJNEJ DLA OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU I NARKOTYKÓW:
-
Wspieranie działalności Poradni Odwykowej w Gołdapi (zakup programów psychoterapii uzależnienia od alkoholu, materiałów biurowych, materiałów edukacyjnych do prowadzenia zajęć terapeutycznych dla osób uzależnionych od alkoholu oraz dla terapeutów).
-
Realizacja zadań pomocy ludziom uzależnionym po przebytym podstawowym programie terapii (programy wspierające, motywujące i podtrzymujące abstynencję, lektura fachowa).
-
Kierowanie osób realizujących zadania gminnego programu na szkolenia i dofinansowanie szkoleń z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, narkomanii i nikotynizmu oraz zwrot kosztów podróży i zakwaterowania.
-
Prowadzenie Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego dla osób uzależnionych i współuzależnionych od alkoholu oraz dla osób z problemem narkomanii (zakup materiałów biurowych, materiałów edukacyjnych dla osób uzależnionych od alkoholu i współuzależnionych, grup wsparcia oraz dla terapeuty)
-
Realizacja programów pomocy dla młodzieży używającej napojów alkoholowych, w połączeniu z innymi środkami psychoaktywnymi (programy ograniczania szkód), finansowanie realizowanych programów socjoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych.
-
Utworzenie i finansowanie działalności świetlicy socjoterapeutycznej dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym, z rodzin dysfunkcyjnych
-
Dofinansowanie udziału w konferencjach, sympozjach i innych formach spotkań i szkoleń związanych z podnoszeniem kwalifikacji, ludzi pracujących na rzecz uzależnionych i ich rodzin oraz zwrot kosztów podróży , zakwaterowania oraz materiałów szkoleniowych.
-
Informowanie społeczności o możliwościach uzyskania pomocy w zakresie terapii oraz o najbliższych placówkach zajmujących się leczeniem osób uzależnionych.
-
Zakup materiałów informacyjno-edukacyjnych dla instytucji i organizacji współpracujących w rozwiązywaniu problemów alkoholowych i narkomanii
-
Inne zadania mające wpływ na zwiększenie pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej, wynikłe w trakcie roku.
-
UDZIELANIE RODZINOM, W KTÓRYCH WYSTĘPUJĄ PROBLEMY ALKOHOLOWE, POMOCY PSYCHOSPOŁECZNEJ I PRAWNEJ, A W SZCZEGÓLNOŚCI OCHRONY PRZED PRZEMOCĄ W RODZINIE:
-
Prowadzenie Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego dla ofiar przemocy i ich rodzin- prowadzenie grup samopomocowych dla ofiar przemocy domowej; prowadzenie pomocy indywidualnej z zakresu psychologii i pomocy prawnej.
-
Wspieranie zespołu interdyscyplinarnego rozwiązującego problemy rodzinne, w tym również alkoholowe i przemoc
-
Wczesne wykrywanie zagrożeń alkoholowych i narkotykowych w rodzinach przez pracowników socjalnych.
-
Dofinansowywanie szkoleń w zakresie udzielania pomocy rodzinom z problemem alkoholowym, narkotykowym i doznających przemocy w rodzinie oraz zwrot kosztów podróży i zakwaterowania.
-
Rozpatrywanie wniosków o wszczęcie postępowania w sprawach o zastosowanie obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu. Wstępne motywowanie osób uzależnionych do podjęcia leczenia przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz kierowanie do biegłych na badania w przedmiocie uzależnienia.
-
Propagowanie spotkań grup wsparcia dla osób uzależnionych od alkoholu i ich rodzin.
-
Koordynacja działań dotyczących pomocy ofiarom przemocy, poprzez współdziałanie z policją, pracownikami socjalnymi, szkołami, pracownikami służby zdrowia oraz organizacjami pozarządowymi i osobami fizycznymi, kościołami różnych wyznań realizującymi programy przeciwdziałania przemocy domowej.
-
Realizacja programów edukacyjno-korekcyjnych dla sprawców przemocy w rodzinie
-
Organizowanie lokalnych kampanii edukacyjnych.
-
PROWADZENIE PROFILAKTYCZNEJ DZIAŁALNOŚCI INFORMACYJNEJ I EDUKACYJNEJ W ZAKRESIE ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII, W SZCZEGÓLNOŚCI DLA DZIECI I MŁODZIEŻY, W TYM PROWADZENIE POZALEKCYJNYCH ZAJĘĆ SPORTOWYCH, A TAKŻE DZIAŁAŃ NA RZECZ DOŻYWIANIA DZIECI UCZESTNICZĄCYCH W POZALEKCYJNYCH PROGRAMACH OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZYCH I SOCJOTERAPEUTYCZNYCH,
-
Finansowanie: programów profilaktycznych, opracowań autorskich i pilotażowych, zakup materiałów edukacyjnych dotyczących profilaktyki uzależnień, prenumeraty pism, periodyków, literatury fachowej dla uczniów i nauczycieli oraz szkoleń dla nauczycieli i rodziców, realizowanych w placówkach oświatowych w ramach szkolnych programów profilaktyki,uczenie umiejętności służących zdrowemu i trzeźwemu życiu.
-
Promowanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu przez dzieci i młodzież poprzez: wspieranie uczniowskich klubów sportowych i organizacji sportowo-gimnastycznych oraz finansowanie imprez sportowo-rekreacyjnych i sportowych zajęć pozaszkolnych, także w placówkach oświatowych; projektowanie i rozwój oraz poprawa funkcjonowania bazy sportowo – rekreacyjnej.
-
Tworzenie i współfinansowanie bazy niezbędnej do prowadzenia zajęć pozalekcyjnych w placówkach oświatowych i opiekuńczych. Pomoc w wyposażeniu placówek oświatowych prowadzących zajęcia profilaktyczne oraz socjoterapeutyczne w niezbędny sprzęt i artykuły papiernicze służące realizacji zadania.
-
Wdrażanie nowych oddziaływań profilaktycznych i edukacyjnych z zakresu alkoholizmu, narkomanii, nikotynizmu, agresji, przemocy np. debaty szkolne, spektakle teatralne, warsztaty, koncerty muzyczno-słowne i inne formy w szkołach i placówkach oświatowo – wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych dostosowanych do wieku dzieci i młodzieży.
-
Tworzenie warunków do szeroko rozumianej współpracy pomiędzy placówkami oświatowymi, a rodzicami dzieci uczęszczającymi do tych placówek w celu podejmowania wspólnych działań wychowawczych. Rozwijanie umiejętności porozumiewania się z dziećmi na temat alkoholu i narkotyków – zajęcia warsztatowe (np. rodzice- nauczyciele, rodzice-dzieci).Podejmowanie działań budujących więź między rodzicami a dziećmi.
-
Wspieranie działań świetlic wiejskich promujących wspieranie więzi rodzinnych, zdrowego stylu życia bez uzależnień
-
Organizowanie lokalnych kampanii edukacyjnych,debat,konferencji, kampanii edukacyjnych w placówkach oświatowych m. in. kampanii „Zachowaj trzeźwy umysł”
-
Promowanie i dofinansowanie wybranych imprez o charakterze masowym, których przesłaniem jest styl życia bez uzależnień.
-
Wspieranie organizacji, stowarzyszeń, kościołów różnych wyznań skupiających dzieci i młodzież w realizacji przez nich wszelkich działań i zadań propagujących zdrowy styl życia.
-
Edukacja publiczna, prezentacja w mediach wiedzy na temat problemów związanych z używaniem i nadużywaniem napojów alkoholowych i narkotyków.
-
Działania na rzecz przeciwdziałania nietrzeźwości kierowców
-
Dofinansowanie wypoczynku w różnych formach, w tym obóz terapeutyczny dla dzieci i młodzieży z grup ryzyka – jako jedno z ogniw terapii uzależnień.
-
Zadania służące propagowaniu profilaktyki uzależnień wynikłe w trakcie roku.
-
WSPOMAGANIE DZIAŁALNOŚCI INSTYTUCJI I STOWARZYSZEŃ SŁUŻĄCEJ ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I NARKOTYKOWYCH:
-
Współpraca z organizacjami pozarządowymi i innymi jednostkami pożytku publicznego w obszarze profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień; promowanie ciekawych projektów i inicjatyw społecznych.
-
Wspomaganie działalności organizacji, stowarzyszeń młodzieżowych promujących zdrowy tryb życia i abstynencję.
-
Współfinansowanie konferencji trzeźwościowej.
-
Wspieranie finansowe i organizacyjne instytucji, stowarzyszeń i organizacji pozarządowych realizujących działania statutowe związane z profilaktyką, rozwiązywaniem problemów uzależnień i ich skutków – zapewnienie bazy lokalowej Klubowi Abstynenta.
-
Wspieranie organizacji, instytucji pozarządowych, stowarzyszeń i kościołów różnych wyznań realizujących programy edukacyjne, profilaktyczne dla osób z grup ryzyka, posiadających problemy alkoholowe lub uzależnionych od narkotyków, poprzez dofinansowanie imprez kulturalno – sportowych, których ideą przewodnią będzie propagowanie zdrowego i trzeźwego stylu życia.
-
Zapewnienie bazy lokalowej, współpraca i wspieranie ruchów samopomocowych szczególnie AA, Al-ANON oraz innych.
-
PODEJMOWANIE INTERWENCJI W ZWIĄZKU Z NARUSZENIEM PRZEPISÓW OKREŚLONYCH W ART. 131 I ART. 15 USTAWY ORAZ WYSTĘPOWANIE PRZED SĄDEM W CHARAKTERZE OSKARŻYCIELA PUBLICZNEGO ORAZ PODEJMOWANIE INTERWENCJI W ZWIĄZKU Z NARUSZENIEM PRZEPISÓW OKREŚLONYCH W USTAWIE O WYCHOWANIU W TRZEŹWOŚCI I PRZECIWDZIAŁANIU ALKOHOLIZMOWI.
-
Kontrola przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi w punktach sprzedaży napojów alkoholowych w przedmiocie przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w szczególności sprzedaży napojów alkoholowych osobom, których zachowanie wskazuje, że znajdują się w stanie nietrzeźwości, nieletnim oraz pod zastaw i na kredyt - legitymowanie młodzieży, umieszczenie w widocznym miejscu we wszystkich punktach sprzedaży napojów alkoholowych tabliczki informującej o zakazie sprzedaży napojów alkoholowych osobom poniżej 18 lat.
-
Kontynuacja działań wynikających z realizacji uchwał Rady Miejskiej dotyczących szczegółowych zasad wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych.
-
Kontrola w zakresie reklamy i kryptoreklamy napojów alkoholowych.
-
Podejmowanie działań interwencyjnych w stosunku do osób łamiących przepisy ustawy – wnioskowanie o cofnięcie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz występowanie w charakterze oskarżyciela publicznego.
-
Współpraca z Powiatową Komendą Policji, która przyczyni się do zmniejszenia ilości alkoholu spożywanego przez młodzież w miejscach publicznych, ograniczenia wybryków chuligańskich popełnionych w stanie upojenia alkoholowego, zmniejszenia rozmiarów naruszeń prawa przez osoby kierujące, będące pod wpływem alkoholu.
V. ZASADY WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
1. Gminna Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:
-
inicjuje działania w zakresie działań związanych z zapobieganiem alkoholizmowi oraz działań zmierzających do podejmowania czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu przymusu leczenia wobec osób uzależnionych od alkoholu
-
ma kompetencje do kierowania na badanie przez biegłego w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu osoby, które w związku z nadużywaniem alkoholu powodują rozkład życia rodzinnego, demoralizują młodzież, zakłócają spokój lub porządek publiczny,
-
wytycza priorytety gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
-
opiniuje wnioski o dotacje z środków finansowych budżetu gminy pochodzących z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
-
opiniuje wnioski w sprawie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych dotyczące zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami Rady Gminy.
2. Członkom Komisji przysługuje miesięczne wynagrodzenie, za udział w realizacji zadań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych rekompensujące:
- nakład pracy związany z udziałem w posiedzeniach i pracach zespołowych,
- koszty przejazdu na posiedzenia,
- utracone zarobki.
3.Wysokość ryczałtu ustala się w sposób następujący:
1) Przewodniczący Komisji - 80%
2) pozostali członkowie Komisji - 38%
minimalnego wynagrodzenia za pracę pracowników, określonego Zarządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej.
4. Ryczałt wypłacany jest z dołu.
5. Wysokość ryczałtu określonego w ust. 3 ulega proporcjonalnemu zmniejszeniu za nieusprawiedliwioną nieobecność na posiedzeniach według następującego wzoru: (ilość nieobecności: łączna ilość posiedzeń w miesiącu x wysokość przysługującego ryczałtu).
6. W przypadku gdy w miesiącu nie odbędzie się co najmniej jedno posiedzenie (z braku quorum lub nie zostanie zwołane) – ryczałt nie przysługuje z zastrzeżeniem ust. 7.
7. Wymogu określonego w ust. 6 nie stosuje się w miesiącu lipcu i sierpniu.
8. Za usprawiedliwioną uważa się nieobecność w pracach z powodu:
-
choroby albo konieczności opieki nad chorym – potwierdzonej zwolnieniem lekarskim,
-
innego, jeżeli Przewodniczący Komisji uzna tą nieobecność za usprawiedliwioną.
VI. PEŁNOMOCNIK BURMISTRZA GOŁDAPI DS. UZALEŻNIEŃ
1. Do podstawowych zadań pełnomocnika Burmistrza ds. Uzależnień należy koordynowanie zadań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziała Narkomanii, a w szczególności:
- wdrażanie i propagowanie na terenie gminy ogólnopolskich i regionalnych programów przeciwdziałania i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz prowadzenia kampanii profilaktyczno-edukacyjnych
- prowadzenie spraw związanych z działalnością Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- przeprowadzanie analizy problemów alkoholowych i stanu zasobów w dziedzinie ich rozwiązywania
- przygotowywanie wspólnie z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i przedkładanie Burmistrzowi Gołdapi:
a) projektu Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na dany rok
b) projektu preliminarza wydatkowania środków na realizację Programu
c) projektu sprawozdania z realizacji Programu
- udział w posiedzeniach Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- planowanie, koordynowanie i inicjowanie działań na rzecz przeciwdziałania narkomanii w gminie
2. Pełnomocnikowi przysługuje miesięczne wynagrodzenie w wysokości wynagrodzenia członka Komisji-tj. 38% minimalnego wynagrodzenia za pracę pracowników, określonego Zarządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej. Wynagrodzenie płatne z dołu.