Zarzadzenie Nr 774a/X/2013 w/s zatwierdzenia Regulaminu Organizacyjnego Środowiskowego Domu Samopomocy "Słoneczny Dom" w Gołdapi

Zarządzenie Nr 774a/X/2013

Burmistrza Gołdapi

z dnia 25 października 2013 r.

 

w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Organizacyjnego Środowiskowego Domu Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi.

 

 

Na podstawie art.§ 4 ust.2 i 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz.U. Nr 238, poz. 1586) oraz

§ 4 uchwały Nr XXXIX/252/2013 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 12 lipca 2013 roku w sprawie utworzenia Środowiskowego Domu Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi, zarządzam, co następuje:

 

§ 1. Zatwierdzam Regulamin Organizacyjny Środowiskowego Domu Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi w brzmieniu określonym załącznikiem do zarządzenia.

 

§ 2. Wykonanie zarządzenia powierzam Dyrektorowi Środowiskowego Domu Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi

 

§3.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

Burmistrz Gołdapi

 

Marek Miros

 

 

Załącznik do Zarządzenia Nr 774a/X/2013

Burmistrza Gołdapi z dnia 25.10.2013r.

 

  1. REGULAMIN ORGANIZACYJNY

 

ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY

 

SŁONECZNY DOM”

 

W GOŁDAPI

 

Gołdap 2013r.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1.

1.Regulamin organizacyjny Środowiskowego Domu Samopomocy „Słoneczny Dom" w Gołdapi, zwany dalej „Regulaminem” określa strukturę organizacyjną i zakres działania placówki.

2. Dom działa na podstawie:

1) Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.);

2) Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz. 535 z późn. zm.);

3) Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240);

4) Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zmianami);

5) Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz. U. Nr 238, poz. 1586);

6) Statutu Środowiskowego Domu Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi z dnia 12 lipca 2013r.;

6) zarządzeń wewnętrznych regulujących funkcjonowanie jednostki.

§ 2.

1.Środowiskowy Dom Samopomocy „Słoneczny Dom" w Gołdapi jest jednostką organizacyjną Gminy Gołdap, nie posiadającą osobowości prawnej, działającą w formie jednostki budżetowej.

2.Środowiskowym Domem Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi kieruje i zarządza Dyrektor.

3.Organem prowadzącym i sprawującym nadzór jest Gmina Gołdap.

§3.

1.Obowiązek zapoznania się z regulaminem mają wszyscy pracownicy zatrudnieni w Domu oraz uczestnicy korzystający z zajęć.

§ 4.

Regulamin określa:

I. Cele i zadania domu.

II. Strukturę organizacyjną.

III. Zadania i kompetencje Dyrektora i Głównego księgowego.

IV. Zadania zespołu aktywizująco-wspierającego.

V. Procedurę kwalifikacji do uczestnictwa w zajęciach domu.

VI. Prawa i obowiązki uczestników.

VII. Prawa i obowiązki personelu.

VIII. Sposób dowozu uczestników.

§ 5.

1. Środowiskowy Dom Samopomocy jest ośrodkiem wsparcia dziennego typu A,B,C, zapewniającym 35 miejsc pobytu osobom pełnoletnim, zamieszkującym na terenie Gminy Gołdap, ewentualnie z gmin ościennych po zawarciu stosownego porozumienia dotyczącego realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej z innymi jednostkami samorządu terytorialnego.

2. Siedziba Domu znajduję się w Gołdapi przy ul. 1 Maja 21.

§ 6.

1. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1)uczestniku - należy przez to rozumieć przyjęte do Domu osoby z zaburzeniami psychicznymi, w tym:

a)osoby przewlekle psychicznie chore,

b)osoby upośledzone umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym, a także osoby z lekkim upośledzeniem umysłowym, gdy jednocześnie występują inne zaburzenia, zwłaszcza neurologiczne,

c)osoby wykazujące inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych, które zgodnie ze stanem wiedzy medycznej są zaliczane do zaburzeń psychicznych, z wyłączeniem osób czynnie uzależnionych od środków psychoaktywnych.

2)zespole wspierająco-aktywizującym — należy przez to rozumieć Dyrektora Domu i pracowników Sekcji opiekuńczo- terapeutycznej świadczących usługi w Domu;

3)indywidualnym planie postępowania wspierająco-aktywizującego — należy przez to rozumieć ustalony, odpowiednio do potrzeb i możliwości psychofizycznych każdego Uczestnika, rodzaj i zakres usług świadczonych w Domu.

4) zajęcia klubowe- zorganizowane za zgodą i w terminie określonym przez Dyrektora zajęcia integracyjne dla byłych oraz przyszłych uczestników Domu.

§ 7.

Dom funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 15:00 z tym, że dla Uczestników placówka jest dostępna w godzinach od 7:00 do 13:30.

Pozostały czas przeznaczony jest na przygotowanie zajęć i treningów prowadzonych z Uczestnikami, uzupełnienie dokumentacji oraz czynności porządkowe, a także zapewnienie opieki uczestnikom w trakcie dowożenia na zajęcia lub odwożenie po zajęciach.

§ 8.

1. Po uzgodnieniu z uczestnikami lub ich opiekunami dopuszcza się możliwość zamknięcia Domu w czasie ferii letnich oraz zimowych na okres nie dłuższy niż 15 dni roboczych w roku kalendarzowym.

2. O terminie zamknięcia placówki Dyrektor Domu jest zobowiązany poinformować z dwutygodniowym wyprzedzeniem jednostkę prowadzącą oraz właściwy do spraw pomocy społecznej wydział urzędu wojewódzkiego.

§ 9.

W ramach działalności domu, za zgodą Dyrektora, w wyznaczonych przez niego dniach i godzinach, osoby oczekujące na przyjęcie do placówki lub byli uczestnicy mogą wziąć udział w zajęciach prowadzonych w Domu.

§ 10.

Dom umożliwia swoim uczestnikom spożywanie gorącego posiłku przyznanego w ramach zadania własnego gminy w oparciu o ustawę o pomocy społecznej lub w ramach treningu kulinarnego.

§ 11.

1.W Domu prowadzona jest dokumentacja zbiorcza i indywidualna według wykazu stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.

2.Dom przy realizacji zadań gromadzi, przetwarza i przechowuje dane osobowe osób i rodzin w granicach określonych przepisami prawa.

3.Dom zapewnia ochronę zbiorów danych osobowych stosując określone przepisami prawa środki techniczne i organizacyjne.

§ 12.

1. Bieżąca działalność Domu jest finansowana jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej w ramach dotacji celowych z budżetu Wojewody Warmińsko-Mazurskiego.

2. Dom prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.

3. Gospodarując środkami publicznymi Dom zapewnia ich wydatkowanie w sposób celowy i oszczędny, dążąc do uzyskania możliwie najlepszych efektów.

 

ROZDZIAŁ II

CELE I ZADANIA DOMU

§13.

1. Środowiskowy Dom Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi jest ogniwem oparcia społecznego dla osób z zaburzeniami psychicznymi, które w wyniku upośledzenia niektórych funkcji organizmu lub zdolności adaptacyjnych wymagają pomocy do życia w środowisku rodzinnym i społecznym.

2. Celem Domu jest:

a) organizowanie oparcia społecznego osobom, które z powodu zaburzeń psychicznych mają trudności w życiu codziennym, zwłaszcza w kształtowaniu swoich stosunków z otoczeniem;

b)wspomaganie rozwoju społecznego i osobowościowego;

c)poprawa stanu zdrowia psychicznego przy zastosowaniu zaleceń lekarza psychiatry oraz poradni zdrowia psychicznego;

d)poprawa komunikacji werbalnej i pozawerbalnej;

e)rozwój indywidualnych uzdolnień i zainteresowań;

f)pomoc w uzyskaniu właściwego przystosowania społecznego oraz możliwego do osiągnięcia poziomu niezależności osobistej;

g)budowanie poczucia własnej wartości i pozytywnej samooceny;

h)profilaktyka w zakresie zdrowia psychicznego;

i)angażowanie Uczestników do pracy na rzecz Domu;

j)pomoc dla rodziny i poszczególnych jej członków w radzeniu sobie ze stresem i trudną sytuacją życiową wynikającą z faktu posiadania w rodzinie osoby z zaburzeniami psychicznymi.

3. Środowiskowy Dom Samopomocy „Słoneczny Dom" w Gołdapi realizuje program postępowania wspierająco - aktywizującego obejmującego treningi umiejętności samoobsługi i zaradności życiowej oraz funkcjonowania w codziennym życiu, tj.:

1.Trening funkcjonowania w codziennym życiu, w tym:

a)trening dbałości o wygląd zewnętrzny;

b)trening nauki higieny;

c)trening kulinarny;

d)trening umiejętności praktycznych;

e)trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi.

2.Trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów w tym:

a)kształtowanie pozytywnych relacji z rodziną;

b)nawiązywanie pozytywnych relacji ze środowiskiem lokalnym;

c)nabycie umiejętności załatwiania spraw urzędowych;

d)motywowania do samodzielnego funkcjonowania;

e)kształtowania umiejętności współpracy, samopomocy i komunikowania się w grupie na zasadach partnerstwa, otwartości i wzajemności;

f)aktywizacja w celu pozyskania zatrudnienia przy współpracy z wyspecjalizowanymi instytucjami;

3.Trening umiejętności spędzania czasu wolnego, w tym:

a)rozwijania zainteresowań lekturą czasopism, książek (biblioterapia, prasa), a także wybranymi audycjami radiowymi, telewizyjnymi i filmem;

b)rozwijania umiejętności korzystania z takich form spędzania wolnego czasu jak: turystyka, działalność rekreacyjna, udział w imprezach kulturalnych, sportowych.

4.Poradnictwo psychologiczne.

5.Psychoterapia grupowa.

6.Pomoc w załatwianiu spraw urzędowych.

7.Psychoedukacja ukierunkowana na samodzielne korzystanie z oferty publicznej służby zdrowia, a zwłaszcza poradni zdrowia psychicznego.

8.Terapia zajęciowa, w tym:

a)silwoterapia;

b)muzykoterapia;

c)zajęcia w pracowni kulinarnej;

d)zajęcia w pracowni samodzielności i zaradności;

e)zajęcia w pracowni komputerowej;

f)zajęcia w pracowni manualnej (plastycznej);

g)zajęcia w pracowni manualnej (gospodarczej i technicznej).

9.Inne formy postępowania, w tym przygotowujące do podjęcia pracy na chronionym lub otwartym rynku pracy, w zakresie poradnictwa zawodowego.

10.Edukację środowisk lokalnych w kierunku kształtowania właściwych postaw społecznych wobec osób z zaburzeniami psychicznymi, a zwłaszcza tolerancji i równego traktowania, a także przeciwdziałania ich dyskryminacji i wykluczeniu społecznemu.

§14.

1.Zajęcia z Uczestnikami prowadzone są w grupach tworzonych w oparciu o rodzaje niepełnosprawności i indywidualne plany postępowania wspierająco – aktywizującego opracowane przez zespół wspierająco-aktywizujący.

2. Skład grup określa zespół wspierająco-aktywizujący.

3.W przypadku pogorszenia stanu zdrowia uniemożliwiającego realizację ustalonego indywidualnego planu postępowania wspierająco- aktywizującego, zespół o którym mowa w rozdziale V niniejszego regulaminu, dokonuje jego korekty.

§15.

W celu realizacji zadań i zapewnienia integracji społecznej Uczestników, Dom współpracuje z:

a)rodzinami, opiekunami i innymi osobami bliskimi;

b)Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Gołdapi;

c)poradnią zdrowia psychicznego, szpitalem psychiatrycznym i innymi zakładami opieki zdrowotnej;

d)organizacjami pozarządowymi;

e)powiatowym urzędem pracy;

f)kościołami i związkami wyznaniowymi;

g)placówkami oświatowymi;

h)innymi placówkami świadczącymi usługi dla osób niepełnosprawnych;

i)ośrodkami kultury i organizacjami kulturalno-rozrywkowymi;

j)innymi osobami lub podmiotami działającymi na rzecz integracji uczestników.

 

 

ROZDZIAŁ III

STRUKTURA ORGANIZACYJNA

§ 16.

1.Pracą Środowiskowego Domu kieruje Dyrektor przy pomocy Głównego księgowego.

2.Za gospodarkę finansową Domu odpowiada Główny księgowy.

3.Dyrektor jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy w stosunku do zatrudnionych w nim pracowników.

§ 17.

Strukturę organizacyjną Środowiskowego Domu Samopomocy „Słoneczny Dom" w Gołdapi tworzą:

1.Dyrektor.

2.Główny księgowy.

3.Dział opiekuńczo-terapeutyczny.

4.Dział administracyjno-gospodarczy.

§ 18.

1.Dział opiekuńczo-terapeutyczny tworzą pracownicy zespołu wspierająco-aktywizującego świadczący indywidualne i grupowe usługi terapeutyczne dla uczestników, tj.:

a) instruktor terapii zajęciowej/terapeuta/terapeuta-pedagog;

b) psycholog;

c) fizjoterapeuta lub rehabilitant;

d) pielęgniarka;

e) pracownik socjalny.

2.Dział administracyjno-gospodarczy, do którego zalicza się pracowników realizujących zadania z zakresu zamówień publicznych, administracji, ochrony danych osobowych, bezpieczeństwa informacji, p.poż, archiwum, transportem i utrzymaniem czystości, tj:

a) inspektor ds. zamówień publicznych, administracji i p.poż;

b) sprzątaczka;

c) kierowca-pracownik gospodarczy.

3.W celu zapewnienia sprawnej realizacji zadań Dyrektor Domu między innymi w ramach prac interwencyjnych, staży lub przygotowania zawodowego może tworzyć inne stanowiska pracy. Dopuszcza się możliwość łączenia stanowisk pracy.

4. Schemat struktury organizacyjnej Domu stanowi załącznik Nr 2 do niniejszego Regulaminu.

§ 19.

1. Działalność Domu może być uzupełniana wykonywaniem przez wolontariuszy świadczeń

odpowiadających świadczeniu pracy, których celem jest w szczególności:

1) rozszerzenie zakresu wsparcia nad uczestnikiem w Domu,

2) zapoznanie środowiska lokalnego z działalnością, funkcjonowaniem oraz problemami

uczestników Domu,

3) promocja idei wolontariatu.

2. Wolontariuszem w Domu prowadzonym przez podmiot uprawniony może być osoba:

a)posiadająca kwalifikacje i spełniająca wymagania odpowiednie do rodzaju i zakresu wykonywanych świadczeń, jeżeli obowiązek posiadania takich kwalifikacji i spełniania stosownych wymagań wynika z odrębnych przepisów;

b) która oświadczy, że nie jest karana;

c) poinformowana przez Dyrektora lub wyznaczoną przez Dyrektora osobę o specyfice pracy w Domu, występującym ryzyku dla zdrowia i bezpieczeństwa pracy;

d) poinformowana o przysługujących jej prawach i obowiązkach;

e) zapoznana z obowiązującymi przepisami tj. regulaminem organizacyjnym w zakresie niezbędnym do wykonywania świadczeń oraz ustawą o ochronie danych osobowych.

4. Wolontariusz wykonuje świadczenia odpowiadające świadczeniu pracy pod nadzorem Dyrektora lub wyznaczonego przez niego pracownika.

5. Porozumienie, które zawiera kierownik z wolontariuszem, określa:

a) zakres, sposób i czas wykonywania przez wolontariusza świadczeń;

b) zobowiązanie wolontariusza do działania w porozumieniu z osobami wyznaczonymi przez Dyrektora;

d) zobowiązanie wolontariusza do zachowania tajemnicy w sprawach dotyczących

Uczestników;

e) postanowienie o możliwości jego rozwiązania.

6. Na prośbę wolontariusza Dyrektor wydaje pisemną opinię o wykonywaniu świadczeń

odpowiadających świadczeniu pracy na rzecz Domu.

 

ROZDZIAŁ IV

ZADANIA I KOMPETENCJE DYREKTORA I GŁÓWNEGO KSIĘGOWEGO

§ 20.

1.Pracą Środowiskowego Domu Samopomocy „Słoneczny Dom" w Gołdapi kieruje Dyrektor, który odpowiada za całokształt jego działalności, w tym dobór pracowników, gospodarkę finansową oraz powierzone składniki majątkowe.

2.Z pracownikami Domu Dyrektor nawiązuje i rozwiązuje stosunki pracy na podstawie umowy o pracę.

3.Dyrektor wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Domu.

4.Dyrektor przyjmuje i rozpatruje skargi i zażalenia, czuwa nad ich właściwym załatwieniem oraz zatwierdza zakresy czynności pracowników.

5.Dyrektor lub osoba przez niego upoważniona podpisuje pisma wychodzące na zewnątrz.

6.Do zadań Dyrektora należy:

a)wydawanie zarządzeń, regulaminów i instrukcji w celu realizacji zadań statutowych;

b)składanie Burmistrzowi Miasta Gołdapi sprawozdań z realizacji zadań Środowiskowego Domu Samopomocy „Słoneczny Dom" w Gołdapi;

c)podejmowanie decyzji majątkowych dotyczących zwykłego zarządu Środowiskowego Domu Samopomocy „Słoneczny Dom" w Gołdapi w obowiązującym trybie;

d)znajomość i przestrzeganie przepisów, zarządzeń, instrukcji oraz innych aktów normatywnych obowiązujących w placówce;

e)zapewnienie prawidłowej i nowoczesnej organizacji pracy oraz świadczeń rehabilitacyjnych, gwarantujących pełny profesjonalizm świadczonych usług.

f)dobór pracowników pod względem zawodowym zgodnym z wymogami kwalifikacyjnymi oraz wykształceniem, wynikający z potrzeb poszczególnych działów i komórek organizacyjnych oraz planu zatrudnienia;

g)analiza właściwego wykorzystania kadr pod względem wykształcenia i kwalifikacji zawodowych;

h)stałe czuwanie nad przestrzeganiem ogólnych i szczegółowych przepisów o ochronie pracy oraz stosowanie zalecanych w tych przepisach skutecznych środków zapobiegających wypadkom przy pracy;

i)reprezentowanie Domu wobec urzędów, instytucji i organizacji w ramach otrzymanych upoważnień i kompetencji.

§ 21.

1.Główny księgowy organizuje i nadzoruje bieżącą działalność finansową Domu oraz wykonuje zadania związane z prowadzeniem rachunkowości Domu.

2.Główny Księgowy działa w ramach udzielonego mu umocowania, a w okresie nieobecności Dyrektora, zastępuje go w granicach otrzymanego upoważnienia.

§ 22.

Do zadań głównego księgowego Środowiskowego Domu należy w szczególności:

1.Opracowywanie projektów budżetu Domu wraz z informacją opisową.

2.Prowadzenie księgowości budżetowej i gospodarki finansowej, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

3.Sporządzanie zmian do planu budżetu wraz z ich uzasadnieniem.

4.Prowadzenie ewidencji księgowej Domu i gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz polityką finansową.

5.Opracowywanie sprawozdań finansowych z wykonania budżetu Domu.

6.Kontrasygnowanie oświadczeń woli mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych.

7.Opiniowanie projektów i programów Domu i zarządzeń dyrektora w sprawach dotyczących zobowiązań finansowych.

8.Nadzór nad gospodarowaniem środkami budżetowymi Domu a w szczególności nad przestrzeganiem dyscypliny finansów publicznych.

9.Organizowanie i nadzorowanie bieżącej działalności finansowej oraz wykonywanie zadań związanych z prowadzeniem rachunkowości.

 

ROZDZIAŁ V

ZADANIA ZESPOŁU AKTYWIZUJĄCO-WSPIERAJĄCEGO

§ 23.

1.Dyrektor oraz pracownicy posiadający specjalistyczne wykształcenie stanowią zespół wspierająco-aktywizujący, który zajmuje się opracowaniem, realizacją i oceną efektów postępowania wspierająco-aktywizującego, Uczestników Domu.

 

§ 24.

1. W skład zespołu wchodzą pracownicy działu opiekuńczo-terapeutycznego Domu, są to:

a) instruktor terapii zajęciowej/terapeuta/terapeuta-pedagog;

b)pielęgniarka;

c)pracownik socjalny;

d) rehabilitant lub fizjoterapeuta;

e)psycholog.

2.Zespół wspierająco-aktywizujący spotyka się w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na 6 miesięcy. Spotkania zespołu są protokołowane.

3. Zadania zespołu obejmują w szczególności:

a) opracowywanie indywidualnych planów postępowania wspierająco-aktywizującego;

b) co najmniej raz na 6 miesięcy omówienie realizacji indywidualnych planów postępowania wspierająco-aktywizującego i osiągniętych rezultatów, a także ewentualnej możliwości ich modyfikacji;

c) w przypadku osiągnięcia przez uczestnika poziomu samodzielności umożliwiającego uczestnictwo w innych formach wsparcia – wnioskowanie do jednostki prowadzącej lub jednostki zlecającej o umożliwienie uczestnikowi korzystania z innych form wsparcia w celu kontynuacji procesu usamodzielnienia, w szczególności poprzez odpowiednie formy rehabilitacji zawodowej lub zatrudnienia;

d) omawianie bieżących spraw i problemów pojawiających się w placówce.

ROZDZIAŁ VI

PROCEDURA KWALIFIKACJI DO UCZESTNICTWA W ZAJĘCIACH DOMU

§25.

1. Uczestnikiem Domu mogą być wyłącznie osoby pełnoletnie:

a)upośledzone umysłowo w stopniu głębokim, znacznym i umiarkowanym, a także osoby z lekkim upośledzeniem umysłowym, gdy jednocześnie występuje inne zaburzenia, zwłaszcza neurologiczne,

b) przewlekle psychicznie chore,

c) osoby wykazujące inne przewlekłe zaburzenie czynności psychicznych, które zgodnie ze stanem wiedzy medycznej są zaliczane do zaburzeń psychicznych, z wyłączeniem osób czynnie uzależnionych od środków psychoaktywnych.

2. Wniosek o skierowanie do Domu zainteresowany składa do ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na jego miejsce zamieszkania. Do wniosku zainteresowany dołącza zaświadczenie lekarskie, wydane przez lekarza psychiatrę lub lekarza neurologa, o występujących zaburzeniach psychicznych oraz zaświadczenie lekarza rodzinnego o stanie

zdrowia i o braku przeciwwskazań do uczestnictwa w zajęciach domu wraz z informacją o sprawności w zakresie lokomocji osób niepełnosprawnych fizycznie, a także orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, o ile osoba takie posiada.

3. Decyzję o przyznaniu pomocy w postaci usług świadczonych przez Dom oraz o wysokości opłat za te usługi wydaje Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Gołdapi.

4. Po raz pierwszy uczestnicy przyjmowani są do Domu na okres nie dłuższy niż 3 miesiące w celu dokonania przez Zespół Wspierająco–aktywizujący oceny możliwości zaproponowania osobie indywidualnego planu wspierająco – aktywizującego i okresu jego realizacji.

5. Po dokonaniu oceny i przygotowaniu indywidualnego planu wspierająco- aktywizującego kieruje się uczestnika na czas określony niezbędny do realizacji indywidualnego planu wspierająco-aktywizującego z możliwością jego przedłużenia.

6.Z uwagi na występujące u większości klientów trudności z adaptacją społeczną lub specyfikację ich schorzeń – dopuszcza się możliwość pobytu w Domu bez decyzji za zgodą i w okresie wyznaczonym przez Dyrektora. W okresie adaptacyjnym zainteresowana osoba może uczestniczyć w zajęciach na prawach skierowanego decyzją, po uprzednim zaewidencjonowaniu go w rejestrze osób ubiegających się o przyjęcie do Domu.

ROZDZIAŁ VII

PRAWA I OBOWIAZKI UCZESTNIKÓW

§26.

Obowiązkiem Uczestnika Środowiskowego Domu Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi jest:

a)przestrzeganie regulaminu i przyjętych zasad porządkowych;

b)przestrzeganie norm i zasad współżycia społecznego;

c)dbałość o utrzymanie porządku w Domu;

d)dbałość o higienę osobistą i wygląd zewnętrzny;

e)przychodzenie na zajęcia w stanie trzeźwym i nieodurzonym;

f)współdziałanie w miarę możliwości z personelem w zakresie organizowanych zajęć;

g)aktywny udział w organizowanych przez Dom zajęciach;

h)dbałość o mienie Placówki i należyty stan pomieszczeń i urządzeń;

i)uczestniczenie w prostych pracach na rzecz Domu;

j)przestrzeganie zasad bezpieczeństwa;

k)każdorazowe informowanie osoby prowadzącej o swojej rezygnacji z zajęć w danym dniu;

l)usprawiedliwienie absencji – informowanie o przyczynach nieobecności oraz dostarczanie zaświadczeń lekarskich w przypadku choroby lub pobytu w szpitalu;

m)wpisywanie w zeszyt wyjść wszystkich wyjść, podając godzinę wyjścia i powrotu oraz cel wyjścia.

§27.

Uczestnik Środowiskowego Domu Samopomocy ma prawo do:

a)podmiotowego traktowania oraz życzliwości, zrozumienia i zainteresowania ze strony personelu;

b)ochrony przed zniewagą fizyczną lub psychiczną;

c)bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego, zwłaszcza przed krzywdzeniem, dyskryminacją i poniżaniem;

d)zachowania w tajemnicy spraw go dotyczących;

e)uczestniczenia w zajęciach organizowanych przez Dom i korzystania z innych ofert Domu;

f)korzystania z usług i zajęć organizowanych w Domu na zasadach dobrowolności, w tym wypowiadania się w sprawie wyboru form i rodzajów zajęć, z których chce korzystać; Uczestnicy mają prawo do indywidualnego wypoczynku w ciągu dnia niezależnie od przewidzianych w planie zajęć terapeutycznych - po wcześniejszym zgłoszeniu personelowi placówki;

g) składania u Dyrektora Domu skarg i wniosków dotyczących funkcjonowania placówki oraz zatrudnionego personelu;

h)uzyskania niezbędnej pomocy w realizacji swoich potrzeb.

§ 28.

W czasie wolnym od zajęć terapeutycznych Uczestnicy mogą:

a)korzystać ze sprzętu audiowizualnego i rehabilitacyjnego pamiętając o tym, aby swoim zachowaniem nie przeszkadzać innym osobom;

b)korzystać z natrysku - jednakże czynności związane z toaletą osobistą nie mogą kolidować z zajęciami przewidzianymi w indywidualnym planie wspierająco-aktywizującym;

c)korzystać ze sprzętu komputerowego i dostępu do sieci Internet.

§29.

1.W stosunku do Uczestnika, który zakłóca spokój i porządek w placówce, nie stosuje się do próśb i poleceń personelu, uniemożliwia prowadzenie zajęć terapeutycznych, nie realizuje indywidualnego planu postępowania wspierająco-aktywizującego, namawia lub w jakikolwiek inny sposób zachęca pozostałych Uczestników do naruszania obowiązującego porządku mogą być wyciągnięte następujące konsekwencje:

a)rozmowa dyscyplinująca i sporządzenie pisemnej notatki służbowej, załączonej następnie do dokumentacji osobowej uczestnika;

b)wniosek do Ośrodka Pomocy Społecznej w Gołdapi o uchylenie decyzji kierującej do placówki.

2.W przypadku absencji spowodowanej chorobą lub zdarzeniem losowym, Uczestnik jest zobowiązany zawiadomić o swojej nieobecności.

3.Na terenie placówki obowiązuje obuwie zmienne.

4.Dom nie odpowiada za odzież oraz cenne przedmioty pozostawione w szatni oraz na terenie obiektu. Z uwagi na powyższe do placówki nie należy przynosić wartościowych rzeczy.

5.Na terenie Domu obowiązuje bezwzględny zakaz spożywania lub wnoszenia alkoholu oraz przebywania pod wpływem alkoholu lub jakichkolwiek innych środków odurzających, w tym również narkotyków.

6. Zabrania się wprowadzania osób obcych na teren Domu bez uzgodnienia z Dyrektorem lub innym pracownikiem.

ROZDZIAŁ VII

PRAWA I OBOWIAZKI PERSONELU

§ 30.

1.W celu realizacji zadań Domu niezależnie od uprawnień wynikających z Kodeksu Pracy, Regulaminu pracy i wynagradzania pracowników, pracownik Domu ma prawo:

a) do zapewnienia warunków organizacyjnych w Domu niezbędnych do prowadzenia zajęć
z uczestnikami;

b) w podejmowaniu decyzji w sprawach ich dotyczących;

c) do przerwy śniadaniowej;

d) do odbioru godzin nadliczbowych w terminach uzgodnionych z kierownikiem placówki;

e) zgłaszania wniosków i składania skarg do kierownika Domu.

2.Pracownicy Domu mają obowiązek:

a) przestrzegać Statutu;

b) ściśle przestrzegać zasady określających warunki zachowań, porządku i dyscypliny pracy w domu, w tym przepisów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pacy oraz przepisów przeciwpożarowych;

c) przestrzegać zasady współżycia społecznego oraz etyki zawodowej;

d) ponoszenia odpowiedzialności materialnej za powierzony sprzęt i pomoce dydaktyczne oraz dbanie o należyty stan powierzonego mienia;

e) szanować prawa i godność Uczestników, a w swej pracy uwzględniać potrzebę kontaktowania się z nimi i współdziałania;

f) przestrzegać tajemnicę służbową i dbać o dobre imię Domu;

g) wykonywać inne polecenia Dyrektora związane z zajmowanym stanowiskiem.

3.Pracownik Domu pracujący bezpośrednio z Uczestnikami ma obowiązek:

a) kształtować swoje relacje z Uczestnikami na zasadach partnerstwa;

b) realizować indywidualne programy terapii poszczególnych Uczestników;

c) uczestniczyć w pracach zespołu aktywizująco-wspierającego i wnikliwie obserwować postępy i trudności uczestnika, aby lepiej dostosowywać programy i skutecznie wspierać Uczestnika;

d) współpracować z rodzicami lub opiekunami prawnymi Uczestników;

e) prowadzić zgodnie z obwiązującymi przepisami dotyczącymi Domu dokumentację swojej pracy oraz Uczestnika;

f)podnosić własne kwalifikacje i wiedzę zawodową poprzez udział w szkoleniach.

§ 31.

Każdy pracownik ponosi pełną odpowiedzialność służbową, materialną i ewentualnie karną za:

a)niewypełnienie obowiązków lub przekraczanie uprawnień wynikających z zakresu obowiązków, przepisów lub poleceń przełożonych.

b)nieprzestrzeganie przepisów obowiązujących go jako pracownika, w szczególności przepisów odnoszących się do jego stanowiska pracy i zakresu obowiązków.

c)powstałe z winy pracownika względnie wskutek braku jego nadzoru szkody lub niedobory majątkowe.

d)brak dostatecznej troski o interesy zakładu pracy oraz powierzone składniki majątkowe.

e)zagarnięcie mienia lub w inny sposób umyślne wyrządzenie szkody.

Rozdział IX

SPOSÓB DOWOZU UCZESTNIKÓW

§ 32.

1.Dom może dodatkowo zapewniać w szczególności uczestnikom z zaburzeniami zachowań lub niepełnosprawnością fizyczną, usługi transportowe samochodem użytkowanym przez Dom lub też środkami komunikacji samochodowej, polegające na dowożeniu na zajęcia z miejsca zamieszkania lub innego miejsca uzgodnionego z kierownikiem domu i odwożeniu po zajęciach. Transport Uczestników odbywa się z udziałem opiekunów.

2. Transport samochodem użytkownym przez Dom może się odbywać tylko wówczas, kiedy istnieje techniczna i organizacyjna możliwość świadczenia tego typu usług.

3.Kwalifikacji uczestników do transportu dokonuje Dyrektor wraz z zespołem wspierająco-aktywizującym uwzględniając stopień zaburzenia zachowania i niepełnosprawnością fizyczną Uczestników oraz odległość od miejsca zamieszkania Uczestnika do siedziby Środowiskowego Domu Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi.

4.Trasę, godziny oraz sposób przywozu i rozwozu Uczestników określają opiekunowie Uczestnika (personel ŚDS) we współpracy z Uczestnikiem lub opiekunem.

5.Pozostali Uczestnicy uczęszczają na zajęcia we własnym zakresie.

 

ROZDZIAŁ X

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 34.

1.Ustalona nazwa jest używana przez jednostkę w pełnym brzmieniu na pieczątkach.

2.Zadania i obowiązki poszczególnych pracowników określają zakresy obowiązków służbowych, które są integralną częścią umowy o pracę i są dołączone do akt osobowych.

3.Przestrzeganie zasad i przepisów przeciwpożarowych, jak również porządku i dyscypliny pracy oraz uprawnień i obowiązków pracowników w tym zakresie określa Regulamin Pracy.

4.Zasady wynagradzania, premiowania i nagradzania pracowników określają stosowne, odrębne Regulaminy.

 

Załącznik nr 1 do Regulaminu

organizacyjnego.

 

 

Wykaz dokumentacji zbiorczej i indywidualnej uczestnika

w Środowiskowym Domu Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi

 

1 Dokumentacja indywidualna uczestnika zawiera:

a) kopia decyzji kierującej do Domu;

b) kopia orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności;

c) indywidualny plan postępowania wspierająco – aktywizującego;

d) opinie specjalistów;

e)notatki pracowników zespołu wspierająco- aktywizującego dotyczące aktywności uczestnika, jego zachowań, motywacji do udziału w zajęciach;

f)inne dokumenty mające zastosowanie przy opracowywaniu indywidualnych planów postępowania wspierająco- aktywizującego.

 

2 Dokumentacja zbiorcza zawiera:

1) Ewidencję uczestników, do której wpisuje się:

a) imię i nazwisko uczestnika;

b) datę i miejsce urodzenia, PESEL o ile został nadany lub numer innego dokumentu

potwierdzającego tożsamość;

c) adres zamieszkania i numer telefonu, jeżeli posiada;

d) imię i nazwisko opiekuna, adres, telefon;

e) datę przyjęcia;

f) okres i przyczynę nieobecności dłuższej niż dwa tygodnie.

2) Ewidencję obecności uczestników w Domu zawierającą:

a) imiona i nazwiska;

b) dni miesiąca, w których odbywają się zajęcia;

c) miejsce na zaznaczenie obecności na zajęciach (podpis uczestnika lub upoważnionego pracownika) lub nieobecności.

3) Zeszyty dokumentujące pracę członków zespołu wspierająco- aktywizującego,

w których odnotowuje się prowadzone zajęcia w danym roku lub w dłuższym przedziale czasu, zgodnie z ustaleniami kierownika, do których wpisuje się:

a) imiona i nazwiska uczestników;

b) przyjęty w określonym przedziale czasowym plan zajęć wspierająco- aktywizujących zgodny z indywidualnym planem postępowania wspierająco- aktywizującego;

c) imiona i nazwiska osób prowadzących zajęcia;

d) tematykę zajęć i sposób ich realizacji;

e) ewentualne uwagi o realizacji zajęć i aktywności uczestników ważne z punktu przebiegu indywidualnych planów postępowania wspierająco- aktywizującego;

f) przeprowadzenie zajęć wspierająco- aktywizujących osoba prowadząca potwierdza podpisem w odpowiednim dzienniku.

 

Załącznik nr 2 do Regulaminu

organizacyjnego.

 

Schemat organizacyjny Środowiskowego Domu Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi

 

 

Liczba etatów: 9,75

 

 

 

 

Autor: Alicja Pietranis
Data utworzenia: 13-12-2013 14:09:23
Autor edycji: Alicja Pietranis
Data edycji: 13-12-2013 14:09:23