Zarządzenie nr 775a/X/2013
Burmistrza Gołdapi
z dnia 25 października 2013 r.
w sprawie zatwierdzenia Programu Działalności Środowiskowego Domu Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi.
Na podstawie art..§ 4 ust.2 i 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów pomocy samopomocy (Dz.U. Nr 238, poz. 1586) zarządzam, co następuje:
§ 1.Zatwierdzam Program Działalności Środowiskowego Domu Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi w brzmieniu określonym załącznikiem nr 1 do zarządzenia.
§ 3. Wykonanie zarządzenia powierzam Dyrektorowi Środowiskowego Domu Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi.
§3.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Burmistrz Gołdapi
Marek Miros
Załącznik do Zarządzenia Nr 775a/X/2013
Burmistrza Gołdapi z dnia 25.X.2013r.
PROGRAM DZIAŁALNOŚCI
ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY
„SŁONECZNY DOM” W GOŁDAPI
I. Cel ogólny funkcjonowania domu.
Środowiskowy Dom Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi jest ośrodkiem wsparcia prowadzonym w formie placówki dziennego pobytu i skierowanym do osób z zaburzeniami psychicznymi zwanych uczestnikami, które w wyniku upośledzenia niektórych funkcji organizmu lub zdolności adaptacyjnych wymagają pomocy w zakresie przystosowania do życia w środowisku rodzinnym i społecznym, w szczególności w celu zwiększenia zaradności i samodzielności życiowej, a także ich integracji społecznej.
Dom przeznaczony jest dla 35 dorosłych osób z zaburzeniami psychicznymi, w tym:
- osób przewlekle psychicznie chorych (typ A);
- osób z upośledzeniem umysłowym (typ B);
- osób wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych (typ C).
Uczestnikami Domu mogą być osoby, które ukończyły 18 rok życia, zamieszkałe na terenie Gminy Gołdap. Dom dysponując wolnymi miejscami może przyjąć osoby zameldowane poza terenem gminy.
Skierowanie do Domu odbywa się na podstawie decyzji administracyjnej, wydanej przez Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Gołdapi na wniosek osoby zainteresowanej lub opiekuna prawnego, w uzgodnieniu z właściwym ośrodkiem pomocy społecznej.
Głównym celem Domu jest zapewnienie osobom niepełnosprawnym intelektualnie możliwości aktywnego i autentycznego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym dającego im zadowolenie z życia, z zachowaniem związków rodzinnych oraz poczucia bliskich więzi z ludźmi oraz środowiskiem lokalnym, w warunkach bezpieczeństwa i akceptacji.
Cel ten realizowany jest poprzez świadczenie usług w ramach indywidualnych oraz zespołowych treningów samoobsługi i treningów umiejętności społecznych, polegających na nauce, rozwijaniu oraz podtrzymywaniu umiejętności w zakresie czynności dnia codziennego i funkcjonowania w życiu społecznym.
Cele szczegółowe działania Środowiskowego Domu Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi:
1)Zwiększenie zaradności życiowej, umiejętności życiowych, samodzielności uczestników Domu (praca, dom, społeczeństwo).
2)Poprawa funkcjonowania społecznego uczestników.
3)Poprawa i utrzymanie stanu psychofizycznego.
4)Rozbudzanie/rozwijanie wszechstronnego rozwoju uczestników.
5)Budzenie wiary we własne możliwości, odkrywanie potencjalnych zdolności i inspirowanie do ujawniania zainteresowań.
6)Nabycie umiejętności efektywnego spędzania czasu wolnego.
7)Rozbudzanie i kształtowanie estetycznego postrzegania świata.
8)Wzrost pozytywnych relacji opartych na szacunku, autonomii, trosce, zaufaniu i wsparciu.
9)Zwiększanie poziomu aktywności, poprzez kontakt z muzyka i sztuką.
10)Zwiększenie odpowiedzialnego i twórczego zaangażowania uczestników w życie Domu.
11)Rozbudzanie/ rozwijanie twórczej i patriotycznej postawy wobec siebie i świata.
12)Uwrażliwienie na piękno środowiska przyrodniczego i kulturowego.
Program działalności ŚDS będzie realizowany w toku ściśle zaplanowanych zajęć. Realizacja programu oprze się na: planie rocznym, tygodniowych, dziennych. Poza tym każda pracownia, opracuje własny plan, zgodnie z charakterem działalności.
II. FORMY DZIAŁALNOŚCI PROWADZONEJ PRZEZ DOM:
W Środowiskowym Domu Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi prowadzone są następujące sale oraz pracownie:
1)Sala ogólna wraz z jadalnią.
Sala ogólna umożliwia spotykanie się uczestników zajęć i ich rodzin. Ponadto pełni rolę jadalni.
2)Pracownia komputerowa.
W pracowni tej pozostaje do dyspozycji uczestników pięć stanowisk komputerowych z dostępem do Internetu. Uczestnicy uczą się korzystać z możliwości globalnej sieci oraz zdobywać niezbędne im informacje. Ma to na celu ułatwienie poruszania się w dzisiejszej rzeczywistości, poznawania jej i radzenia sobie z wyzwaniami jakie stawia przed każdym z nas współczesny świat. Ponadto w pracowni komputerowej dzięki oprogramowaniu edukacyjnemu prowadzi się zajęcia wspierające proces nauczania i terapii.
3)Pracownia manualna I (prac gospodarczych i technicznych).
W tej pracowni uczestnicy nabywają umiejętności posługiwania się narzędziami ręcznymi, urządzeniami elektrycznymi typu szlifierka, wiertarka, wyrzynarka, które są przeznaczone do obróbki drewna i materiałów drewnopodobnych. Wykonując takie czynności jak klejenie, posługiwanie się różnymi narzędziami np. ręczną wyrzynarką, wbijanie, dłutowanie, malowanie uczą się dokładności, cierpliwości, a także zaradności, ćwiczą sprawność manualną, dochodząc do pewnej precyzji przydatnej w życiu codziennym. Uczestnicy zajmują się również pracami gospodarczymi na terenie Domu, np. grabienie liści, sadzenie roślin, itp.
4)Pracownia manualna II (prac plastycznych).
Celem prac podejmowanych przez uczestników zajęć w ramach tej pracowni jest pobudzanie wyobraźni twórczej, wyszukiwanie i rozwijanie indywidualnych talentów i uzdolnień, promowanie twórczości artystycznej podopiecznych, a także usprawnianie zdolności manualnych poszczególnych uczestników. W trakcie warsztatów arteterapeutycznych osoby z zaburzeniami psychicznymi pracują z wykorzystaniem różnorodnych form plastycznych i rękodzielniczych. Ponadto pracownia ta inicjuje i organizuje konkursy plastyczne adresowane do szerokiej społeczności, wyjścia na wystawy plastyczne, udział w konkursach plastycznych organizowanych przez różne instytucje.
5)Pracownia kulinarna.
Nadrzędnym celem codziennych działań terapeutycznych prowadzonych w pracowni jest wyposażenie osób z zaburzeniami psychicznymi w jak najszersze umiejętności i kompetencje umożliwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności życiowo – domowych. Podopieczni uczą się planować zakupy i wydatki, układać jadłospisy, zapoznają się z zasadami prawidłowego przechowywania żywności, poznają zasady racjonalnego odżywiania się, nabywają umiejętności korzystania z przepisów kulinarnych, nabywają umiejętności przyrządzania posiłków codziennych i na różne okazje ( wigilia, imprezy okolicznościowe)uczą się obsługi sprzętu gospodarstwa domowego, robot wielofunkcyjny, piekarnik, kuchenka gazowa, zmywarka, kuchenka mikrofalowa, toster, gofrownica i innych urządzeń.
6)Sala samodzielności i zaradności.
Przygotowanie do samodzielnego życia na miarę możliwości indywidualnych użytkowników przez naukę i doskonalenie kompetencji społecznych, osobistych, komunikacji, rozumienie świata, siebie i innych ludzi. Bardzo ważnym elementem oddziaływania terapeutycznego tej pracowni jest nauka czynności życia domowego: pranie, prasowanie, dbałość o porządki, itp.
7)Sala do zajęć ruchowo – relaksacyjnych.
Celem działań podejmowanych w ramach tej pracowni jest zwiększenie kondycji i sprawności fizycznej uczestników ŚDS, niwelowanie istniejących dysfunkcji ruchowych oraz kształtowanie postaw świadomej aktywności rekreacyjno – sportowej wśród osób niepełnosprawnych. Pracownia realizuje zajęcia indywidualne i grupowe z zakresu rehabilitacji, usprawniania ogólno-ruchowego, sportu, rekreacji ruchowej i szeroko pojętej turystyki. Pracownia wyposażona jest w przybory i sprzęt pomocny w ćwiczeniach równoważnych, koordynacyjnych, rozciągających, wzmacniających .Pracownia wykorzystuje w swojej codziennej działalności metody relaksacji i aktywnego rozluźniania. Pomocne w tym jest takie wyposażenie jak: materace, piłki i inne przedmioty.
8)Pokój wyciszeń.
Pokój przeznaczony do treningu relaksacyjnym służącym wyciszeniu, odreagowaniu napięć oraz odpoczynku.
9)Pokój administracyjny i indywidualnego poradnictwa.
Pokój do indywidualnego poradnictwa terapeutycznego, psychologicznego, psychiatrycznego, pedagogicznego i logopedycznego.
III. ZASOBY RZECZOWE ORAZ KADROWE
Posiadane zasoby rzeczowe, które zapewniają funkcjonowanie Domu.
Zasoby rzeczowe ŚDS stanowią urządzenia, sprzęt i wyposażenie pomieszczeń oraz terenu placówki, znajdujące się na stanie placówki.
Pomieszczenia placówki były doposażone w urządzenia, sprzęt i wyposażenie od momentu uruchomienia placówki do chwili obecnej.
Tabela: Zasoby rzeczowe Środowiskowego Domu Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi - stan na dzień 30.09.2013r.
Lp. |
Nazwa sali/pracowni |
Wyposażenie |
Powierzchnia |
Kondygnacja |
1. |
Pracownia manualna I (prac gospodarczych i technicznych) |
Stół warsztatowy, stół warsztatowy z tablicą narzędziową, krzesła warsztatowe, szafa przemysłowa, narzędzia (młotek, klucze nasadowe, klucze płaskie, imadło, pilniki, tarniki, śrubokręty), wiertarka, wkrętarka, wyrzynarka, szlifierka stołowa, strug elektryczny, szlifierka taśmowa, lutownica, szlifierka kątowa, młotki różnej wagi |
26,80 m2 |
Piwnica |
2. |
Sala ogólna |
Kanapa, fotele, stoły, krzesła, telewizor DVD, sprzęt grający- wieża HiFi, regał na książki stolik pod telewizor, stolik okolicznościowy, szafa, komoda, lampka na stolik. |
43,00 m2 |
parter
|
3. |
Szatnia |
Szafy ubraniowe, wieszak stojący, lustro |
7,70 m2 |
|
4. |
Pracownia komputerowa |
Zestaw komputerowy (monitor, klawiatura, mysz), urządzenie wielofunkcyjne ,biurka komputerowe, fotel obrotowy, szafa w formie zabudowy, aparat fotograficzny |
23,60 m2 |
parter
|
5. |
Pracownia manualna (prac plastycznych) II |
Stół warsztatowy, krzesła warsztatowe, szafa przemysłowa, warsztat tkacki- krosno, maszyny do szycia, sztalugi do malowania, regał.
|
16,20 m2 |
parter |
6. |
Pracownia kulinarna ze zmywalnią |
Meble kuchenne, płyta gazowa, piekarnik do zabudowy, kuchenka mikrofalowa, zmywarka do zabudowy, robot kuchenny, toster, gofrownica, maszynka do mielenia, elektryczna tarka do ziemniaków, czajnik elektryczny, chłodziarko – zamrażarka, mikser, blender, sokowirówka, waga kuchenna, stół, krzesła, stolnica, patelnie, sztućce, przybory kuchenne (chochla, ubijaczka, wałek, praska do czosnku itp), serwis obiadowy, naczynia kuchenne (miski, durszlaki itp.), radio. |
23,60 m2 |
parter |
7. |
Jadalnia |
Stół, krzesła, kredens kuchenny |
14,60 m2 |
parter
|
8. |
Wc mężczyzn |
|
7,8 m2 |
parter |
9. |
Wc kobiet |
|
7,1 m2 |
parter |
10. |
Wc niepełnosprawnych |
|
4,5 m2 |
parter |
11. |
Pokój administracyjny |
Stół, krzesła, szafa, biurka, zestaw komputerowy, telefon-faks, urządzenie wielofunkcyjne, czajnik elektryczny |
33,50 m2 |
I piętro |
12. |
Sala samodzielności i zaradności |
Pralko- suszarka, suszarka do bielizny , deska do prasowania, żelazko, odkurzacz piorący, komoda , szafa trzy drzwiowa, projektor multimedialny, ekran projekcyjny, stolik pod projektor i laptop, laptop, flipchart, kolumny i mikrofon
|
38,60 m2 |
I piętro |
13. |
Sala do zajęć ruchowo – relaksacyjnych |
Rower stacjonarny, bieżnia, materace piłki rehabilitacyjne, wałki rehabilitacyjne, ławka do ćwiczeń, chusta klanzy, stół do gry w piłkarzyki, stół do gry w tenisa stołowego, fotele bujane, wieża HiFi |
34,40 m2 |
I piętro |
14. |
Pokój wyciszeń |
Fotele do leżenia, fotele, krzesła |
11,40 m2 |
I piętro |
15. |
Wc |
|
6,2 m2 |
I piętro |
16. |
Wc personelu |
|
5,3 m2 |
I piętro |
17. |
łazienka |
|
7,9 m2 |
I piętro |
18. |
Pokój samodzielności i zaradności I |
Szafa, fotele, wersalki |
26,90 m2
|
II piętro
|
19. |
Pokój administracyjny i indywidualnego poradnictwa |
Biurko komputerowe, fotel obrotowy –krzesła, zestaw komputerowy |
10.60 m2 |
II piętro |
20. |
Pokój samodzielności i zaradności II |
Kanapa, tapczan, stolik nocny, lampka nocna , szafa, komoda, ława, fotele, telewizor, radio, stolik pod telewizor, meble kuchenne, lodówko – zamrażarka, płyta gazowa, czajnik elektryczny, kuchenka mikrofalowa, garnki, komplet talerzy na 12 osób, odkurzacz piorący, deska do krojenia, pościel (kołdra, duże poduszki, małe poduszki), pralka automatyczna, suszarka o włosów, ręczniki, suszarka do bielizny, deska do prasowania, żelazko |
27,70 m2 |
II piętro |
21. |
Wc |
|
4,9 m2 |
II piętro |
22. |
Korytarze |
|
3,78 m2 24,90 m2 23,30 m2 15,00 m2 |
Piwnica Parter I piętro II piętro |
|
|
|
|
|
|
RAZEM |
|
449,05 m2 |
|
|
|
|
|
|
IV. POSIADANE ZASOBY KADROWE
Według stanu na dzień 30.09.2013r. w strukturze organizacyjnej Środowiskowego Domu Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi wyszczególnia się następujące stanowiska:
-Dyrektor 1etat: (wyższe - administracyjne, podyplomowe - zarządzanie i organizacja pomocy społecznej).
-Terapeuta –pedagog 2 etaty:
1).Wykształcenie wyższe pedagogiczne, podyplomowe socjoterapia.
2).Wykształcenie wyższe pedagogiczne, specjalizacja rewalidacja.
Umowy zlecenie:
1.Księgowość – umowa o prowadzenie usług księgowych (od 01.08.2013r.-30.10.2013r.).
2.Kadry,bhp – wyższe finanse i zarządzanie, studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i ochrony człowieka w środowisku pracy;kursy- kwalifikowany pedagogiczny, postępowanie w razie zagrożenia pożarem w zakładzie pracy, praktyczny kurs obsługi programu - Symfonia: kadry i płace.
Staże:
1.Asystent osoby niepełnosprawnej.
2.Pomoc kuchenna.
3.Fizjoterapeuta.
Wolontariat:
1.Pielęgniarka – średnie, kurs opieka nad osobami starszymi i chorymi.
2. logopeda-wyższe.
V. OPIS BAZY LOKALOWEJ.
1) Rodzaj obiektu i stan techniczny:
Budynek przyległy do głównego budynku szkolnego. Bryła budynku jest całkowicie podpiwniczona i posiada trzy kondygnacje naziemne. Obiekt po remoncie, zaadaptowany na potrzeby prowadzonej placówki, bez barier architektonicznych. Sanitariaty w budynku są przystosowane m.in. do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózku
inwalidzkim. Obiekt korzysta z kotłowni przyległej Szkoły Podstawowej Nr 2 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Gołdapi.
Budynek jest wyposażony w nowe urządzenia, sprzęt oraz meble.
2) Powierzchnia użytkowa budynku ogółem: 507,9 m2
Powierzchnia użytkowa przypadająca na jednego uczestnika- 12,83 m2
3) Stan prawny nieruchomości:
Budynek – własność Gminy Gołdap
Grunty - własność Gminy Gołdap
4) Liczba miejsc w obiekcie i ich podział ze względu na grupy osób objętych pomocą:
a)pracownie terapeutyczne do zajęć z zakresu terapii zajęciowej – 6,
w tym:
-kulinarna z wydzieloną częścią kuchenną oraz zmywalnią gdzie prowadzona jest terapia kulinarna;
-pracownia manualna I (prac gospodarczych i technicznych);
-pracownia manualna II (prac plastycznych);
-komputerowa;
-sala samodzielności i zaradności;
-sala do zajęć ruchowo-relaksacyjnych;
b)pokój wyciszeń -1;
c)pokój administracyjny – 1;
d)pokój administracyjny i indywidualnego poradnictwa – 1;
e)pomieszczenie gospodarcze – 2;
f)łazienka – 2;
g)sanitariaty dla uczestników – 4;
h)sanitariaty dla uczestników niepełnosprawnych-1;
i)sanitariaty dla pracowników – 1;
j)sala ogólna – 1;
k)szatnia – 1;
l)szatnia dla pracowników-1;
m) jadalnia-1.
VI. Programy działalności dla typu A,B,C.
Środowiskowy Dom Samopomocy typu A i jego program działalności.
Oferta dla uczestników Środowiskowego Domu Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi typu A jest skierowana do osób przewlekle psychicznie chorych. Ze względu na fakt, iż osoby te mają trudnościami w kontaktach z ludźmi oraz tracą wiarę we własne możliwości celem Domu jest:
a)doprowadzenie do zwiększenia poczucia pewności siebie i poczucia własnych wartości w kontaktach z ludźmi,
b)zwiększenie własnej aktywności,
c)rozwijanie zainteresowań,
d)wykształcenie umiejętności radzenia sobie z doświadczeniem choroby psychicznej,
e)zapewnienie możliwości dzielenia się swoimi przeżyciami oraz poszukiwaniem rozwiązań,
f)kształtowanie podstawowych umiejętności społecznych,
g)poprawę wzajemnych relacji interpersonalnych.
Aby osiągnąć cel prowadzone jest postępowanie wspierająco – aktywizujące, umożliwiające osobom z zaburzeniami psychicznymi, przy aktywnym ich udziale w miarę samodzielną egzystencję i integrację.
1) Rodzaje treningów.
W Środowiskowym Domu Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi dla uczestników typu A prowadzone są następujące treningi:
1)Trening funkcjonowania w codziennym życiu:
a)trening dbałości o wygląd zewnętrzny,
b) trening nauki higieny,
c) trening kulinarny,
d)trening umiejętności praktycznych.
Treningi te mają na celu przywrócenie lub potrzymanie umiejętności i rozwijanie ich w samodzielnym życiu poprzez dbałości o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny, umiejętność przygotowywania posiłków i racjonalnego odżywiania, nauka obsługi komputera oraz internetu, obsługa sprzętu AGD i RTV, sprzątania, dbanie o rośliny.
2)Trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów– nabywanie lub potrzymanie umiejętności nawiązywania kontaktów, tworzenie pozytywnych relacji z bliskimi osobami, kształtowanie pozytywnych cech charakteru, korzystania z pomocy np. psychologa w celu rozwiązywania trudnych sytuacji życiowych, umiejętność zasad prawidłowych zachowań w otoczeniu.
3)Trening umiejętności spędzenia wolnego czasu.
Nauka różnorodnych form spędzenia wolnego czasu, np.: czytanie, korzystanie z biblioteki, słuchanie muzyki, rozwijanie zainteresowań, udział w imprezach kulturalnych i wycieczkach, rozwijanie sprawności fizycznej, korzystanie z gier, np. warcaby, piłkarzyki, ping-pong oraz innych gier.
2) Poradnictwo psychologiczne, psychiatryczne.
1.Poradnictwo psychologiczne.
Poradnictwo psychologiczne polega na rozmowach indywidualnych i grupowych z psychologiem podczas, których rozwiązuje się problemy osobiste oraz rozwija się zdolność radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
2.Poradnictwo psychiatryczne.
Pomoc w rejestracji wizyt w poradni zdrowia psychicznego, pilnowanie terminów wizyt.
3) Terapia ruchowa.
1.Prowadzenie terapii ruchowej w sali zajeć ruchowo-relaksacyjnych mającej na celu poprawę kondycji i sprawności fizycznej, wydolności organizmu, niwelowanie istniejących dysfunkcji ruchowych, kształtowanie postaw świadomej aktywności rekreacyjno-sportowej osób niepełnosprawnych. Prowadzone zajęcia mają na celu usprawnianie indywidualnych dysfunkcji układu ruchu, poprawę sprawności, korekcję wad postawy. Pracownia realizuje zajęcia indywidualne i grupowe z zakresu usprawniania ogólno-ruchowego, sportu, rekreacji ruchowej i szeroko pojętej turystyki. Proponowane działania są wzmacnianie poprzez liczne inicjatywy rekreacyjne, wycieczki piesze, spacery, zawody sportowe. W pracowni sportowej znajduje się sprzęt umożliwiający poprawianie kondycji fizycznej, koordynacji psychoruchowej. Jest ona wyposażona w bieżnię, rowery treningowe, piłkarzyki, stół do ping-ponga, chusty klanza, piłki, wałki rehabilitacyjne, materace itp.
2.Prowadzenie terapii ruchowej w formie silwoterapii: spacery do lasu, nad jezioro i zalew.
4) Terapia zajęciowa.
Jest to ważna forma rehabilitacji, która pobudza do twórczości, uczy myślenia, poprawia koordynację, koncentrację, praca w tej grupie pozwala na wytworzenie atmosfery zaufania, szczerości i szacunku.
W Środowiskowym Domu Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi terapia odbywa się w następujących pracowniach:
1)manualna (plastyczna) - udział w indywidualnych i grupowych zajęciach i warsztatach, wykonywanie prac plastycznych różnymi technikami, zajęcia z dziewiarstwa, malarstwa, itp.
2) manualna ( gospodarcza i techniczna).
Celem zajęć jest rozwijanie zdolności manualnych uczestników, zapoznanie z podstawowymi czynnościami technologicznymi, nauka świadomego i planowanego działania oraz pracy z narzędziami i elektro- narzędziami.
3)kulinarna- nadrzędnym celem codziennych działań terapeutycznych prowadzonych w pracowni jest wyposażenie osób upośledzonych umysłowo w jak najszersze umiejętności i kompetencje umożliwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności praktycznych. Uczestnicy uczą się planować zakupy i wydatki, układać jadłospisy, zapoznają się z zasadami prawidłowego przechowywania żywności, poznają zasady racjonalnego odżywiania się, nabywają umiejętności korzystania z przepisów kulinarnych, nabywają umiejętności przyrządzania posiłków codziennych i na różne okazje (imprezy okolicznościowe), uczą się obsługi sprzętu gospodarstwa domowego (robot wielofunkcyjny, piekarnik, kuchenka elektryczna, zmywarka, kuchenka mikrofalowa, toster, gofrownica, itp.).
4)komputerowa- nauka obsługi komputera i urządzenia wielofunkcyjnego, znajomości systemu,
skrótów klawiszowych, przyswajanie nazw i oznaczeń komputerowych, nauka pisania i korzystania z Internetu, nauka korzystania z gier edukacyjnych i rozrywkowych.
5) samodzielności i zaradności-nauka obsługiwania sprzętu AGD takiego jak pralka, suszarka, żelazko. Wykonywanie prac porządkowych z wykorzystaniem odkurzacza, umiejętność gier stolikowych.
5) Inne formy działania.
1.Pomoc w załatwianiu spraw urzędowych.
-Wspólne przygotowywanie CV oraz listu motywacyjnego,
-wyszukiwanie ofert pracy,
- pomoc w wypełnianiu druków urzędowych,
-pomoc w uzyskiwaniu świadczeń,
- składanie wniosków ds. orzecznictwa o niepełnosprawności.
2.Pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych.
Uzgadnianie i pilnowanie terminów wizyt lekarskich, pomoc w dotarciu do jednostek ochrony zdrowia.
Środowiskowy Dom Samopomocy typu B i jego program działalności.
Dom typu B – jest placówką pobytu dziennego dla osób upośledzonych umysłowo w stopniu:
-umiarkowanym, znacznym i głębokim,
-lekkim, gdy osoba ta ma sprzężone zaburzenia, zwłaszcza neurologiczne np. dysfunkcję narządu ruchu, epilepsję, autyzm lub stwardnienie rozsiane, powodujące poważne trudności w życiu codziennym, wymagające pomocy i opieki niezbędnej do życia w środowisku rodzinny .
Oferta środowiskowego domu samopomocy typu B wychodzi naprzeciw potrzebom osób niepełnosprawnych intelektualnie, które potrzebują środowiskowego wsparcia ukierunkowanego na terapię społeczną dającą im możliwość funkcjonowania w grupie rówieśniczej, aktywnego spędzania czasu, rozwijania umiejętności z zakresu samoobsługi i pogłębiania wiedzy w zdobyciu zawodu.
Program skierowany do uczestników w swoim programie zakłada następujące cele:
-podtrzymanie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia,
-rozszerzanie zakresu zaradności i samodzielności życiowej adekwatnie do indywidualnego poziomu funkcjonowania,
-integrację społeczną,
-aktywizowanie uczestników zajęć, rozwijanie ich zainteresowań, indywidualnych uzdolnień poprzez udział w różnorodnych zajęciach terapeutycznych,
-doprowadzenie do zwiększenia poczucia własnej wartości oraz pewności siebie w kontaktach z ludźmi,
-środowiskowe wsparcie i pomoc rodzinie,
-wypracowywanie pozytywnego, realnego wizerunku osób niepełnosprawnych intelektualnie oraz przeciwdziałanie stereotypom.
1) Rodzaje treningów.
W Środowiskowym Domu Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi dla uczestników typu B prowadzone są następujące treningi:
1)Trening funkcjonowania w codziennym życiu:
a)trening dbałości o wygląd zewnętrzny,
b) trening nauki higieny,
c) trening kulinarny,
d)trening umiejętności praktycznych.
e) trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi.
Treningi te mają na celu przywrócenie lub potrzymanie umiejętności i rozwijanie ich w samodzielnym życiu poprzez dbałości o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny, umiejętność przygotowywania posiłków i racjonalnego odżywiania, nauki właściwego rozpoznawania wartości pieniądza oraz sposób gospodarowania nimi, nauka obsługi komputera oraz internetu, obsługa sprzętu AGD i RTV, sprzątania, dbanie o rośliny.
2)Trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów– nabywanie lub potrzymanie umiejętności nawiązywania kontaktów, tworzenie pozytywnych relacji z bliskimi osobami, kształtowanie pozytywnych cech charakteru, korzystania z pomocy np. psychologa w celu rozwiązywania trudnych sytuacji życiowych, umiejętność zasad prawidłowych zachowań w otoczeniu.
3)Trening umiejętności spędzenia wolnego czasu.
Nauka różnorodnych form spędzenia wolnego czasu, np.: czytanie, korzystanie z biblioteki, słuchanie muzyki, rozwijanie zainteresowań, udział w imprezach kulturalnych i wycieczkach, rozwijanie sprawności fizycznej, korzystanie z gier, np. warcaby, piłkarzyki, ping-pong i innych gier.
2) Poradnictwo psychologiczne, psychiatryczne.
1.Poradnictwo psychologiczne.
Poradnictwo psychologiczne polega na rozmowach indywidualnych i grupowych z psychologiem podczas, których rozwiązuje się problemy osobiste oraz rozwija się zdolność radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
2.Poradnictwo psychiatryczne.
Pomoc w rejestracji wizyt w poradni zdrowia psychicznego, pilnowanie terminów wizyt.
3) Terapia ruchowa.
1.Prowadzenie terapii ruchowej w sali zajęć ruchowo-relaksacyjnych mającej na celu poprawę kondycji i sprawności fizycznej, wydolności organizmu, niwelowanie istniejących dysfunkcji ruchowych, kształtowanie postaw świadomej aktywności rekreacyjno-sportowej osób niepełnosprawnych. Prowadzone zajęcia mają na celu usprawnianie indywidualnych dysfunkcji układu ruchu, poprawę sprawności, korekcję wad postawy. Pracownia realizuje zajęcia indywidualne i grupowe z zakresu usprawniania ogólno-ruchowego, sportu, rekreacji ruchowej i szeroko pojętej turystyki. Proponowane działania są wzmacniane poprzez liczne inicjatywy rekreacyjne, wycieczki piesze, spacery, zawody sportowe. W pracowni sportowej znajduje się sprzęt umożliwiający poprawianie kondycji fizycznej, koordynacji psychoruchowej. Jest ona wyposażona w bieżnię, rowery treningowe, piłkarzyki, stół do ping-ponga, chusty klanza, piłki, wałki rehabilitacyjne, materace itp.
2.Prowadzenie terapii ruchowej w formie silwoterapi: spacery do lasu, nad jezioro i zalew.
4) Terapia zajęciowa.
Jest to ważna forma rehabilitacji, która pobudza do twórczości, uczy myślenia, poprawia koordynację, koncentrację, praca w tej grupie pozwala na wytworzenie atmosfery zaufania, szczerości i szacunku.
W Środowiskowym Domu Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi terapia odbywa się w następujących pracowniach:
1)manualna (plastyczna)- udział w indywidualnych i grupowych zajęciach i warsztatach, wykonywanie prac plastycznych różnymi technikami, zajęcia z dziewiarstwa, malarstwa, itp.
2) manualna (gospodarcza i techniczna).
Celem zajęć jest rozwijanie zdolności manualnych uczestników, zapoznanie z podstawowymi czynnościami technologicznymi, nauka świadomego i planowanego działania oraz pracy z narzędziami i elektro- narzędziami.
3)kulinarna- nadrzędnym celem codziennych działań terapeutycznych prowadzonych w pracowni jest wyposażenie osób upośledzonych umysłowo w jak najszersze umiejętności i kompetencje umożliwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności praktycznych. Uczestnicy uczą się planować zakupy i wydatki, układać jadłospisy, zapoznają się z zasadami prawidłowego przechowywania żywności, poznają zasady racjonalnego odżywiania się, nabywają umiejętności korzystania z przepisów kulinarnych, nabywają umiejętności przyrządzania posiłków codziennych i na różne okazje (imprezy okolicznościowe), uczą się obsługi sprzętu gospodarstwa domowego (robot wielofunkcyjny, piekarnik, kuchenka elektryczna, zmywarka, kuchenka mikrofalowa, toster, gofrownica, itp.).
4)komputerowa- nauka obsługi komputera i urządzenia wielofunkcyjnego, znajomości systemu,
skrótów klawiszowych, przyswajanie nazw i oznaczeń komputerowych, nauka pisania i
korzystania z Internetu, nauka korzystania z gier edukacyjnych i rozrywkowych.
5) samodzielności i zaradności-nauka obsługiwania sprzętu AGD takiego jak pralka, suszarka, żelazko. Wykonywanie prac porządkowych z wykorzystaniem odkurzacza, umiejętność gier stolikowych.
5) Inne formy działania.
1.Pomoc w załatwianiu spraw urzędowych.
-Wspólne przygotowywanie CV oraz listu motywacyjnego,
-wyszukiwanie ofert pracy,
- pomoc w wypełnianiu druków urzędowych,
-pomoc w uzyskiwaniu świadczeń,
- składanie wniosków ds. orzecznictwa o niepełnosprawności.
2.Pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych.
Uzgadnianie i pilnowanie terminów wizyt lekarskich, pomoc w dotarciu do jednostek ochrony zdrowia.
Środowiskowy Dom Samopomocy Typu C i jego program działalności.
Środowiskowy Dom Samopomocy Typu C przeznaczony jest dla osób wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych.
Podstawowym celem tego typu Domu jest :
-usamodzielnianie uczestników poprzez uczenie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia,
-kształtowanie umiejętności zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych i umiejętności społecznego funkcjonowania,
-motywowanie do aktywności zawodowej w ramach zajęć terapii zajęciowej,
-motywowanie do leczenia i rehabilitacji.
Aby osiągnąć przyjęte cele prowadzone są działania: społeczne, psychologiczne, wychowawcze, usprawniania ruchowego umożliwiające osobom z zaburzeniami psychicznymi, przy aktywnym ich udziale w miarę samodzielną egzystencję i integrację. Cały program postępowania z tą grupą uczestników oparty jest na elastycznym, dostosowanym do potrzeb psychofizycznych uczestnika, za jego akceptacją.
1) Rodzaje treningów.
W Środowiskowym Domu Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi dla uczestników typu C prowadzone są następujące treningi:
1)Trening funkcjonowania w codziennym życiu:
a)trening dbałości o wygląd zewnętrzny,
b) trening nauki i higieny,
c) trening kulinarny,
d)trening umiejętności praktycznych.
Treningi te mają na celu przywrócenie lub podtrzymanie umiejętności i rozwijanie ich w samodzielnym życiu poprzez dbałość o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny, umiejętność przygotowywania posiłków i racjonalnego odżywiania, naukę obsługi komputera oraz internetu, obsługa sprzętu AGD i RTV, sprzątanie, dbanie o rośliny.
2)Trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów– nabywanie lub potrzymanie umiejętności nawiązywania kontaktów, tworzenie pozytywnych relacji z bliskimi osobami, kształtowanie pozytywnych cech charakteru, korzystania z pomocy np. psychologa w celu rozwiązywania trudnych sytuacji życiowych, umiejętność zasad prawidłowych zachowań w otoczeniu.
3)Trening umiejętności spędzenia wolnego czasu.
Nauka różnorodnych form spędzenia wolnego czasu, np.: czytanie, korzystanie z biblioteki, słuchanie muzyki, rozwijanie zainteresowań, udział w imprezach kulturalnych i wycieczkach, rozwijanie sprawności fizycznej, korzystanie z gier, np. warcaby, piłkarzyki, ping-pong i innych gier.
2) Poradnictwo psychologiczne, psychiatryczne.
1.Poradnictwo psychologiczne.
Poradnictwo psychologiczne polega na rozmowach indywidualnych i grupowych z psychologiem podczas, których rozwiązuje się problemy osobiste oraz rozwija się zdolność radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
2.Poradnictwo psychiatryczne.
Pomoc w rejestracji wizyt w poradni zdrowia psychicznego, pilnowanie terminów wizyt.
3) Terapia ruchowa.
1.Prowadzenie terapii ruchowej w sali zajęć ruchowo-relaksacyjnych mającej na celu poprawę kondycji i sprawności fizycznej, wydolności organizmu, niwelowanie istniejących dysfunkcji ruchowych, kształtowanie postaw świadomej aktywności rekreacyjno-sportowej osób niepełnosprawnych. Prowadzone zajęcia mają na celu usprawnianie indywidualnych dysfunkcji układu ruchu, poprawę sprawności, korekcję wad postawy. Pracownia realizuje zajęcia indywidualne i grupowe z zakresu usprawniania ogólno-ruchowego, sportu, rekreacji ruchowej i szeroko pojętej turystyki. Proponowane działania są wzmacnianie poprzez liczne inicjatywy rekreacyjne, wycieczki piesze, spacery, zawody sportowe. W pracowni sportowej znajduje się sprzęt umożliwiający poprawianie kondycji fizycznej, koordynacji psychoruchowej. Jest ona wyposażona w bieżnię, rowery treningowe, piłkarzyki, stół do ping-ponga, chusty klanza, piłki, wałki rehabilitacyjne, materace itp.
2.Prowadzenie terapii ruchowej w formie silwoterapi: spacery do lasu, nad jezioro i zalew.
4) Terapia zajęciowa.
Jest to ważna forma rehabilitacji, która pobudza do twórczości, uczy myślenia, poprawia koordynację, koncentrację, praca w tej grupie pozwala na wytworzenie atmosfery zaufania, szczerości i szacunku.
W Środowiskowym Domu Samopomocy „Słoneczny Dom” w Gołdapi terapia odbywa się w następujących pracowniach:
1)manualna (plastyczna)- udział w indywidualnych i grupowych zajęciach i warsztatach, wykonywanie prac plastycznych różnymi technikami, zajęcia z dziewiarstwa, malarstwa, itp.
2) manualna (gospodarcza i techniczna).
Celem zajęć jest rozwijanie zdolności manualnych uczestników, zapoznanie z podstawowymi czynnościami technologicznymi, nauka świadomego i planowanego działania oraz pracy z narzędziami i elektro- narzędziami.
3)kulinarna- nadrzędnym celem codziennych działań terapeutycznych prowadzonych w pracowni jest wyposażenie osób upośledzonych umysłowo w jak najszersze umiejętności i kompetencje umożliwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności praktycznych. Uczestnicy uczą się planować zakupy i wydatki, układać jadłospisy, zapoznają się z zasadami prawidłowego przechowywania żywności, poznają zasady racjonalnego odżywiania się, nabywają umiejętności korzystania z przepisów kulinarnych, nabywają umiejętności przyrządzania posiłków codziennych i na różne okazje (imprezy okolicznościowe), uczą się obsługi sprzętu gospodarstwa domowego (robot wielofunkcyjny, piekarnik, kuchenka elektryczna, zmywarka, kuchenka mikrofalowa, toster, gofrownica, itp.).
4)komputerowa- nauka obsługi komputera i urządzenia wielofunkcyjnego, znajomości systemu,
skrótów klawiszowych, przyswajanie nazw i oznaczeń komputerowych, nauka pisania i
korzystania z Internetu, nauka korzystania z gier edukacyjnych i rozrywkowych.
5) samodzielności i zaradności-nauka obsługiwania sprzętu AGD takiego jak pralka, suszarka, żelazko. Wykonywanie prac porządkowych z wykorzystaniem odkurzacza, umiejętność gier stolikowych.
5) Inne formy działania.
1.Pomoc w załatwianiu spraw urzędowych.
-Wspólne przygotowywanie CV oraz listu motywacyjnego,
-wyszukiwanie ofert pracy,
- pomoc w wypełnianiu druków urzędowych,
-pomoc w uzyskiwaniu świadczeń,
- składanie wniosków ds. orzecznictwa o niepełnosprawności.
2.Pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych.
Uzgadnianie i pilnowanie terminów wizyt lekarskich, pomoc w dotarciu do jednostek ochrony zdrowia.
VII. METODY, SPOSOBY I KRYTERIA OCENY EFEKTÓW DZIAŁANOŚCI DOMU W TYM POSTĘPU UCZESTNIKÓW. MONITORING I EWALUACJA.
Dla osiągnięcia wyznaczonych celów powołany jest zespół wspierająco – aktywizujący, który opracowuje indywidualny plan postępowania wspierająco- aktywizującego w porozumieniu z uczestnikiem lub jego opiekunem. W planie określony jest rodzaj i zakres zajęć dla uczestnika, dostosowanych do jego potrzeb oraz możliwości psychofizycznych.
Określenie planu dla uczestnika nowoprzyjętego poprzedzone jest trzymiesięcznym okresem wstępnym niezbędnym dla oceny możliwości psychofizycznych uczestnika.
Zespół wspierająco - aktywizujący zbiera się w zależności od potrzeb, jednak co najmniej raz na 6 miesięcy, celem analizowania przebiegu procesu wspierająco-aktywizacyjnego uczestników i ewentualnej jego modyfikacji. Zespól sprawdza, czy przyjęte metody i formy są stosowane i czy proces przebiega bez zakłóceń. Dwa razy w roku zespół ocenia w formie ewaluacji, czy u uczestnika w wyniku realizacji indywidualnego planu postępowania wspierająco – aktywizującego nastąpiła zmiana i w jakich obszarach. Z ewaluacją roczną zapoznają się uczestnicy i ich opiekunowie.
1) Ocenie działalności Środowiskowego Domu Samopomocy ”Słoneczny Dom” w Gołdapi służą następujące metody, sposoby i kryteria:
a) ocena roczna ewaluacji uczestnika;
b)sprawozdanie roczne merytoryczno – finansowe z funkcjonowania Domu;
c)ocena funkcjonowania placówki wynikająca z przeprowadzonych kontroli finansowych i merytorycznych;
d)współpraca, relacje i opinie z rodzinami i najbliższymi uczestników zajęć;
e)ilość instytucji środowiska lokalnego na stałe lub okazjonalnie współpracująca z placówką.
2)Ocenie postępu uczestników służą następujące metody, sposoby, narzędzia:
a)ocena i weryfikacja przez zespół wspierająco – aktywizujący postępów terapeutycznych każdego podopiecznego, średnio co pół roku. Aktywność i samodzielność uczestników zajęć jest oceniana w takich sferach jak: samoobsługa, kontakty interpersonalne, funkcjonowanie społeczne, uczestnictwo w zajęciach zorganizowanych, wykorzystanie czasu wolnego, rozwój fizyczny i motoryczny;
b)prowadzenie przez zespół terapeutyczny teczek imiennych podopiecznych zawierających oprócz planu postępowania wspierająco – aktywizującego arkusze spostrzeżeń i obserwacji, notatki służbowe, informacje o leczeniu, materiały wypracowane podczas różnorodnych zajęć terapeutycznych: testy, rysunki, diagnozy.
c)lista obecności uczestników zajęć na poszczególnych zajęcia w placówce;
d)karty z zajęć i działań przeprowadzonych z poszczególnymi podopiecznymi przez terapeutów, zawierające m.in. realizowane działania, osiągnięte efekty i rezultaty, uwag.
VIII. PRZYJĘTE KIERUNKI DALSZEGO ROZWOJU DOMU.
1.Ddbałość o zapewnienie i utrzymanie odpowiedniego poziomu usług świadczonych przez Dom, promocja Domu oraz pozyskiwanie nowych uczestników.
2. Zatrudnienie wymaganej kadry zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie środowiskowych domów samopomocy.
3. Szkolenie kadry zatrudnionej w ŚDS, w celu podnoszenia kwalifikacji i zwiększenia umiejętności pracy z osobami niepełnosprawnymi.
4.Aktywna współpraca ze środowiskiem lokalnym, ponadlokalnym poprzez udział bądź organizowanie imprez promujących aktywność osób niepełnosprawnych.
Program opracował:
Marcin Białous