GPO.6220.28.2021 treść decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - budowa paneli fotowoltaicznych wraz z inwerterami, złączem pomiarowo-kablowym, przyłączem elektroenergetycznym i stacją transformatorową na działkach nr ew. 89/15 i 89/16 w Rożyńsku Wielkim

Gołdap 8 lutego 2023 r.

BURMISTRZ GOŁDAPI

PLAC ZWYCIĘSTWA 14

19-500 GOŁDAP

GPO.6220.28.2021

DECYZJA nr 15/2022

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 z późn. zm.) art. 71. ust. 1 i 2, art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 82 i 85 ust. 1 i 2 pkt. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2022 r. poz. 1029 ze zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt. 54 lit. a, Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2019 poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku Eco Volt Jerzy Moskała, w którego imieniu działa pełnomocnik Pan Mariusz Grot, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i po przeprowadzeniu postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko

orzekam

I. określić środowiskowe uwarunkowania dla planowanego przedsięwzięcia pn. budowa urządzeń infrastruktury technicznej w postaci montażu wolnostojących paneli fotowoltaicznych wraz z inwerterami, złączem pomiarowo-kablowym, przyłączem elektroenergetycznym i stacją transformatorową na działkach nr ewidencyjnych 89/15 i 89/16 w miejscowości Rożyńsk Wielki, obręb Rożyńsk, gmina Gołdap, powiat gołdapski, województwo warmińsko-mazurskie w wariancie inwestycyjnym:

  1. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:

Planowane przedsięwzięcie obejmuje budowę urządzeń infrastruktury technicznej w postaci montażu wolnostojących paneli fotowoltaicznych wraz z inwerterami, złączem kablowym, przyłączem elektroenergetycznym i stacją transformatorową oraz utwardzeniem terenu na działkach nr ewidencyjny 89/15 oraz 89/16, obręb Rożyńsk Wielki, gmina Gołdap.

Obszar planowanej inwestycji zajmie do ok. 5 ha. Na działce nr 89/15 znajduje się elektrownia wiatrowa, stacja transformatorowa, droga dojazdowa oraz plac manewrowy.

Projektowana inwestycja polegać będzie na usytuowaniu na terenie działek inwestycyjnych rzędów stelaży z zamontowanymi panelami fotowoltaicznymi. Farma fotowoltaiczna będzie składała się z maksymalnie 6344 sztuk paneli. Pojedynczy panel fotowoltaiczny posiada obramowanie, najczęściej aluminiowe, które zapobiega przed zniszczeniem krawędzi i uszkodzeniem ogniw. Technologia użyta w omawianym przedsięwzięciu będzie dotyczyć zamiany energii promieniowania słonecznego na energię elektryczną. Energia elektryczna przetworzona przez panele, trafia do inwertera, który przetwarza prąd ze stałego na zmienny, a następnie przesyła do transformatora. Transformator podwyższa napięcie prądu, aby dostosować go do parametrów sieci, po czym przesyła go przez sieć kablową do sieci średniego napięcia.

Nie przewiduje się chłodzenia powietrznego paneli z użyciem wentylatorów. Panele usytuowane będą w kierunku północ-południe, zwrócone w stronę południową. Planowana infrastruktura elektroenergetyczna będzie składała się z grup paneli połączonych za pomocą przewodów elektrycznych prądu stałego w grupy zwane łańcuchami/stringami. Do każdej z grup przyporządkowany zostanie falownik/inwerter, służący do zamiany prądu stałego w zmienny, dostosowany do parametrów wymaganych przez zakład energetyczny. Od inwerterów przewodami elektrycznymi ułożonymi w ziemi, prąd 230V/400V doprowadzony zostanie do stacji transformatorowej, dalej do złącza kablowego i poprzez przyłącze do sieci energetycznej 15 kV.

Transformator będzie prawdopodobnie umieszczony na działce nr ewid. 89/15, w centralnej części terenu posadowienia inwestycji. Kable elektroenergetyczne pomiędzy inwerterami, a stacją transformatorową i miejscem przyłączenia elektrowni do sieci będą położone pod powierzchnią ziemi, w wykopach o głębokości nie mniejszej niż 0,5 m. Transformator wykorzystany przy realizacji przedsięwzięcia będzie urządzeniem zamontowanym na słupie bądź zostanie wykorzystany transformator w postaci stacji kontenerowej.

W celu ochrony zainstalowanych urządzeń, wokół terenu planuje się wykonać nowe ogrodzenie panelowe z siatki z bramą ale bez podmurówki. Pod ogrodzeniem planuje się zostawić wolną przestrzeń na wysokości co najmniej 15 cm nad powierzchnią gruntu, tak aby nie stanowiło ono bariery dla migracji małych zwierząt.

Ścieki socjalno-bytowe będą powstawać tylko podczas etapu realizacji oraz likwidacji planowanej inwestycji, które będą odprowadzane do szczelnego zbiornika bezodpływowego tzw. przenośnej kabiny sanitarnej. Następnie zgromadzone nieczystości będą regularnie wywożone do gminnej oczyszczalni ścieków. Odbiór oraz transport nieczystości przeprowadzany będzie przez firmy zewnętrzne posiadające stosowne zezwolenia

Poszczególne elementy elektrowni będą dostarczane samochodami dostawczymi, bezpośrednio na teren inwestycji, a następnie montowane do pozostałych części infrastruktury. Okres budowy farmy słonecznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą będzie wynosił ok. 4 miesiące. W celu ich zminimalizowania planowane jest ograniczenie czasu trwania prac budowlanych wyłącznie do pory dnia. Prace należy prowadzić przy użyciu sprawnych technicznie maszyn i urządzeń. Silniki urządzeń niepracujących w danej chwili powinny być wyłączane.

Masy ziemne zostaną wykorzystane na obszarze przedsięwzięcia, m.in. do zasypania kabli elektroenergetycznych. Prace należy prowadzić w ten sposób, aby minimalizować powierzchnie jednocześnie otwartych wykopów i niezwłocznie je zasypywać, tak aby w miarę możliwości nie pozostawały one otwarte na noc. Jeżeli jednak zajdzie konieczność pozostawienia otwartych wykopów to należy zabezpieczyć je przed możliwością wpadania do nich zwierząt (np. płazów, drobnych ssaków). Przed ich zasypaniem należy zlustrować je w celu uwolnienia i przeniesione poza teren przedsięwzięcia małych kręgowców i bezkręgowców, które mogły się do nich dostać. Jeżeli wykopy funkcjonowały będą przez dłuższy czas, lustracje należy prowadzić codziennie

Na każdym etapie realizacji odpady będą odpowiednio składowane, odbierane i utylizowane przez firmy specjalizujące się w danym zakresie. Miejsce magazynowania odpadów budowlanych będzie wynikać z organizacji placu budowy wykonawcy.

W trakcie funkcjonowania projektowana elektrownia będzie bezobsługowa. System monitorowania farmy słonecznej będzie zdalnie sterowany, tak aby na bieżąco otrzymywać informację o parametrach pracy elektrowni. W związku z tym, każdy sygnał dotyczący występujących nieprawidłowości będzie od razu odbierany. Dopiero w takich przypadkach będzie występowała konieczność konserwacji lub serwisowania elementów elektrowni, a jednocześnie będzie można wykluczyć konserwację okresową. Na etapie funkcjonowania elektrowni może wystąpić konieczność mycia paneli słonecznych. Czynności te mogą być wykonywane raz do roku, przy użyciu wody destylowanej, bez środków czyszczących i chemicznych.

Teren inwestycji będzie porośnięty roślinnością charakterystyczną dla łąk, dzięki czemu będzie stanowił powierzchnię biologicznie czynną przyjazną dla występującej tam fauny

Inwestor dopuszcza także zastosowanie transformatora olejowego wyposażonego w szczelną misę olejową mogącą pomieścić 100 % oleju znajdującego się w transformatorze na wypadek sytuacji awaryjnej, co pozwoli na ochronę środowiska gruntowo-wodnego przed zanieczyszczeniem.

Przyłącza elektroenergetyczne łączące farmę fotowoltaiczną z Krajową Siecią Energetyczną będą umiejscowione w wykopach o głębokości ok. 1 m pod powierzchnią terenu, co dodatkowo ograniczy możliwość oddziaływania na środowisko. Całość okablowania będzie zabezpieczona również odpowiednimi warstwami izolacyjnymi.

Podczas realizacji inwestycji nie dojdzie do wycinki zadrzewienia w tym śródpolnego. W przypadku konieczności prowadzenia prac w bezpośrednim sąsiedztwie drzewostanu drzewa należy zabezpieczyć przed ewentualnymi uszkodzeniami.

Teren będzie ogrodzony, ale jest on zlokalizowany na terenach otwartych, gdzie nie występuje koncentracja migracji zwierząt. Nie przewiduje się budowli znacznie wyniesionych ponad poziom terenu, tak, aby stanowiły zagrożenie dla migrujących ptaków. Nie ma w przedsięwzięciu elementów powodujących odstraszanie zwierząt (ruch, dźwięki itp.).

Panele zostaną wyposażone w warstwy antyrefleksyjne, które zwiększają absorbcję promieniowania słonecznego oraz zapobiegają odbijaniu światła. Ponadto panele powinny posiadać jasne obramowania i paski podziału, które zminimalizują możliwość mylenia powierzchni paneli z powierzchnią wody przez zwierzęta wodne (np. przez owady związane ze środowiskiem wodnym).

Należy zabezpieczyć otwory w drzwiach i ścianach budynku stacji transformatorowej, w tym w szczególności wszelkie otwory wentylacyjne, celem uniemożliwienia zajmowania obiektu przez nietoperze. Nie należy wykonywać oświetlenia planowanego przedsięwzięcia.

Stwierdzenie obecności IGO (inwazyjne gatunki obce) należy zgłosić Burmistrzowi Gołdapi oraz dostosować się do działań zaradczych uzyskanych od ww. organu.

  1. Warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:

Przedsięwzięcie realizowane będzie i eksploatowane zgodnie z założeniami przyjętymi w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, a w szczególności zawartymi w charakterystyce przedsięwzięcia, stanowiącej załącznik do niniejszej decyzji, przy jednoczesnym spełnieniu poniższych warunków:

  • w celu ograniczenia uciążliwości hałasowej prace budowlane prowadzić w porze dziennej, tj. w godzinach 6:00 – 22:00;
  • podczas prowadzenia wykopów pod linie kablowe unikać pozostawienia niezasypanych wykopów, w przeciwnym razie należy zabezpieczyć je przed wpadaniem do nich drobnych zwierząt. Przed ich zasypaniem należy zlustrować je w celu uwolnienia i przeniesienia poza teren przedsięwzięcia małych kręgowców i bezkręgowców, które mogły się do nich dostać. Jeżeli wykopy funkcjonować będą przez dłuższy czas, lustracje należy prowadzić codziennie;
  • podczas realizacji inwestycji nie dokonywać wycinki drzew;
  • w przypadku konieczności prowadzenia prac w bezpośrednim sąsiedztwie drzewostanu należy zabezpieczyć drzewa przed ewentualnymi uszkodzeniami;
  • grunty w obrębie inwestycji pozostawić do naturalnej sukcesji,
  • nie stosować herbicydów, środków owadobójczych ani nawozów sztucznych na terenie planowanej inwestycji;
  • mycie paneli prowadzić wyłącznie przy użyciu czystej wody lub wody demineralizowanej, bez zastosowania żadnych dodatków w tym detergentów;
  • ewentualne koszenie roślinności wykonywać po 1 sierpnia, od centrum w kierunku granic farmy fotowoltaicznej (co umożliwi ucieczkę zwierzętom);
  • zabezpieczyć otwory w drzwiach i ścianach budynku stacji transformatorowej, w tym w szczególności wszelkich otworów wentylacyjnych, celem uniemożliwienia zajmowania obiektu przez nietoperze;
  • nie wykonywać oświetlania planowanego przedsięwzięcia;
  • w celu zabezpieczenia przed wtórnym pyleniem na etapie realizacji inwestycji należy prowadzić regularne usuwanie piasku lub błota z dojazdowych dróg publicznych innych niż gruntowe;
  • w celu minimalizacji oddziaływania na środowisko gruntowo-wodne w fazie realizacji inwestycji należy:
  • składowanie materiałów budowlanych prowadzić na powierzchniach szczelnych, poza obniżeniami terenowymi, w sposób uniemożliwiający ich wypłukiwanie przez wody opadowe oraz rozwiewanie;
  • parkowanie maszyn i sprzętu budowlanego realizować na szczelnym podłożu;
  • tankowanie pojazdów prowadzić poza terenem robót, natomiast tankowanie maszyn budowlanych w obrębie budowy prowadzić z zachowaniem szczególnej ostrożności, na terenie o szczelnym podłożu, zabezpieczonym w sorbenty;
  • zaplecze sanitarne budowy wyposażyć w przewoźne toalety, z zapewnieniem regularnego ich opróżniania przez specjalistyczne firmy;  
  • systematycznie kontrolować stan techniczny pojazdów i urządzeń pod kątem wycieków substancji ropopochodnych;
  • zapewnić dostępność sorbentów na terenie budowy, właściwych w zakresie ilości i rodzaju potencjalnego zagrożenia, mogącego wystąpić w następstwie sytuacji awaryjnych; w sytuacji wystąpienia wycieku związków ropopochodnych zużyty sorbent bądź zanieczyszczony grunt bezzwłocznie zebrać i przekazać uprawnionemu odbiorcy odpadów;
  • teren budowy regularnie sprzątać.
  • wszystkie budynki farmy pomalować w odcieniach szarości lub zgniłej zieleni, aby zmniejszyć widoczność instalacji w krajobrazie.
  • zastosować działania minimalizujące negatywny wpływ farmy na krajobraz. Należy zastosować pasy nasadzeń maskujących wzdłuż granicy z pasem drogowym (długość ok. 270 m, szerokość min. 2 m); nasadzenia krzewów powinny nawiązywać do lokalnego krajobrazu. Zastosować gatunki rodzime np.: głóg, róża dzika, śliwa wiśniowa, śliwa tarnina, rokitnik, porzeczka oraz ligustr pospolity, lilak pospolity, bez czarny, jaśminowiec wonny. W nasadzeniach można stosować drzewa, jak np. sosna zwyczajna, brzoza brodawkowata, świerk pospolity, lipa drobnolistna. Nie zaleca się obsadzania ogrodzenia pnączem maskującym, tj. winobluszcz pięciolistkowy, czy innych ekspansywnych pnączy. Nasadzenia winny mieć pokrój naturalny oraz nie powinny podlegać formowaniu;
  • ww. roślinność pełniąca barierę widokową winna zachować swoją żywotność do czasu likwidacji przedsięwzięcia oraz powinna stanowić zwartą ścianę zieleni;
  • dokonywać okresowych konserwacji elementów elektrowni celem zapewnienia prawidłowego działania instalacji oraz zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego;
  • gospodarowanie odpadami na wszystkich etapach inwestycji (realizacji, eksploatacji i likwidacji), prowadzić, w sposób wykluczający możliwość ich negatywnego oddziaływania na środowisko, w tym w sposób zabezpieczający środowisko gruntowo-wodne przed ewentualnymi zanieczyszczeniami (na etapie realizacji m.in. poprzez zabezpieczenie placu budowy, bazy materiałowo surowcowej oraz miejsca postoju i obsługi maszyn budowlanych), odpady przekazywać w pierwszej kolejności do odzysku podmiotom posiadającym wymagane prawem zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi utrzymani porządku i czystości w gminie. Ponadto odpady należy przechowywać w miejscach zabezpieczonych przed dostępem dla osób postronnych i przed opadami atmosferycznymi, w sposób uniemożliwiający przedostanie się do gruntu i ewentualnych wycieków,
  • zabrania się, w trakcie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, przekształcania istniejącej powierzchni terenu, w sposób negatywnie oddziaływający na środowisko gruntowo-wodne, powierzchnię ziemi i krajobraz w obrębie planowanej inwestycji i na terenach sąsiednich,
  • w przypadku pojawienia się na zainwestowanym terenie gatunków roślin inwazyjnych w tym barszczy kaukaskich, należy podjąć działania likwidacyjne, tak aby nie dopuścić do wysiewania się roślin,
  • Stwierdzenie obecności IGO (inwazyjne gatunki obce) należy zgłosić Burmistrzowi Gołdapi oraz dostosować się do działań zaradczych uzyskanych od ww. organu.
  • realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia powinna być zgodna z przepisami odrębnymi.
  1. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy, a w szczególności w projekcie budowlanym:

-     zaprojektować konstrukcje wsporcze paneli fotowoltaicznych mocowane w gruncie metodą bezfundamentową, bezpośrednio wbijane w ziemię;

-     zastosować panele fotowoltaiczne z powłoką antyrefleksyjną, która zapobiegnie wystąpieniu zjawiska olśnienia odbiciowego, wpływającego negatywnie na przelatujące ptaki;

-     panele powinny posiadać jasne obramowania i paski podziału, które zminimalizują możliwość mylenia powierzchni paneli z powierzchnią wody przez zwierzęta wodne (np. przez owady związane ze środowiskiem wodnym);

-     ogrodzenie terenu farmy fotowoltaicznej wykonać z siatki bez podmurówki. Pozostawić min. 15 cm przerwy pomiędzy siatką ogradzającą teren inwestycji, a powierzchnią ziemi umożliwiającą ewentualną migrację płazów, gadów i drobnych ssaków;

-     w przypadku montażu transformatorów olejowych zabezpieczyć je przed wyciekiem poprzez zamontowanie szczelnych mis olejowych, będących w stanie pomieścić całą objętość oleju w przypadku awarii;

-     dla wszystkich urządzeń, przez które przepływa prąd elektryczny, wykonać izolację okablowania, w celu zmniejszenia ryzyka porażenia prądem.

5.    wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych: Nie dotyczy

  1. wymogi w zakresie ograniczania transgranicznego oddziaływania na środowisko: Nie dotyczy

II.         Stwierdzić konieczność wykonania kompensacji przyrodniczej: Nie dotyczy

III.        Stwierdzić konieczność zapobiegania, ograniczenia oraz monitorowania oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko: Nie stwierdzono

IV.        Stwierdzić konieczność utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania:  Nie dotyczy

V.          Stwierdzić konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt. 1 , ustawy z dnia 3 października 2008r., o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko:

 Nie stwierdzono

VI.        Stwierdzić konieczność przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt. 1 , ustawy z dnia 3 października 2008r., o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko: Nie stwierdzono

VII.       Stwierdzić konieczność przeprowadzenia analizy porealizacyjnej: Nie stwierdzono

VIII.     Ustalić charakterystykę planowanego przedsięwzięcia, zawartą w załączniku do niniejszej decyzji, stanowiącym jej integralną część.

UZASADNIENIE

W dniu 17.12.2021 r., wpłynął wniosek Eco Volt Jerzy Moskała, w którego imieniu działa pełnomocnik Pan Mariusz Grot, o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego budowie urządzeń infrastruktury technicznej w postaci montażu wolnostojących paneli fotowoltaicznych wraz z inwerterami, złączem pomiarowo-kablowym, przyłączem elektroenergetycznym i stacją transformatorową na działkach nr ewidencyjnych 89/15 i 89/16 w miejscowości Rożyńsk Wielki, obręb Rożyńsk, gmina Gołdap, powiat gołdapski, województwo warmińsko-mazurskie.

Na podstawie złożonego wniosku, a w szczególności zgodnie z treścią karty informacyjnej przedsięwzięcia, należało stwierdzić, że wnioskowana inwestycja kwalifikuje się zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 54 lit. a, rozporządzenia Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839). Tym samym ww. przedsięwzięcie należało zaliczyć do grupy mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2373 z późn. zm.), stwierdzono także, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Burmistrz Miasta Gołdapi.

W związku z powyższym po uzupełnieniu wniosku, Burmistrz Gołdapi za pośrednictwem Wydziału Gospodarki Przestrzennej Ochrony Środowiska i Nieruchomości, pismem znak GPO.6220.28.2021 r. z dnia 21.12.2021 r., zawiadomił Strony o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wnioskowanego przedsięwzięcia, informując o możliwości zapoznania się z aktami sprawy.

W toku prowadzonego postępowania, na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy, przekazując w załączeniu wniosek o wydanie decyzji wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia, organ, wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gołdapi, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Giżycku o wypowiedzenie się co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko, wnioskowanego przedsięwzięcia.

Organy opiniujące wydały opinię:

- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie wydał postanowienie z dnia 10.01.2022 r., znak WOOŚ.4220.812.2021.SCH o potrzebie przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko i określił zakres raportu oddziaływania,

- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Białymstoku wydał opinię z dnia 05.01.2021 r., znak BI.ZZŚ.3.4360.273.2021.AS o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko

- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gołdapi wydał opinię z dnia 16.02.2021 r., znak ZNS.9022.1.4.2021 o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, jednocześnie wskazując na konieczność uwzględnienia w decyzji konkretnych zaleceń.

Biorąc powyższe pod uwagę, Burmistrz Gołdapi, postanowieniem z dnia 12.01.2022 r., określił zakres raportu, uwzględniając, stanowisko organów opiniujących oraz wymogi art. 66 cyt. ustawy ooś.

Postanowieniem z dnia 19.04.2022 r., Organ zawiesił przedmiotowe postępowanie administracyjne, do czasu przedłożenia przez Wnioskodawcę raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

W dniu 13.06.2022 r., Wnioskodawca, złożył raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, sporządzony przez Mariusza Grot z datą maj 2022 r.

20.06.2022 roku podjęto zawieszone postępowanie i działając zgodnie z art. 77 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy ooś, przekazano raport do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie.

W związku z tym, że Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Białymstoku i Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gołdapi wyraziły wcześniej opinię, że nie zachodzi potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, nie było konieczne, zgodnie z art. 77 ust. 1 pkt 4 ustawy ooś, wystąpienie do tego organu celem zajęcia stanowiska w odniesieniu do przedłożonego raportu o oddziaływaniu na środowisko.

W toku postepowania informacje zawarte w Raporcie wymagały uzupełnienia i wyjaśnienia. Ostatecznie Organy właściwe w celu uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia, wydały postanowienia i opinie:

- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie - postanowienie z dnia 27.05.2022 r., znak WOOŚ.4221.15.2022.BG.5 uzgodnił realizację przedsięwzięcia oraz określił jego warunki;

Jednocześnie, na podstawie art. 33 ust. 1, w związku z art. 79 ust. 1 cyt. ustawy ooś, zapewniono możliwość udziału społeczeństwa w niniejszym postępowaniu, poprzez podanie informacji (na stronie internetowej organu, na tablicy ogłoszeń oraz w lokalnej prasie) o przystąpieniu do przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, o możliwości zapoznania się z treścią raportu oraz aktami sprawy, a także możliwością składania uwag w siedzibie urzędu, wyznaczając termin od dnia 08.12.2022 r. do dnia 09.01.2023 r.

Po zgromadzeniu pełnego materiału dowodowego, uzyskaniu wymaganych przepisami prawa opinii i uzgodnień, spełniając wymóg art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz.U. z 2022 r. poz. 2000 ze zm.), zawiadomieniem z dnia 09.01.2023 r. Burmistrz Miasta Gołdapi zawiadomił Strony postępowania o możliwości zapoznania się i wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów przed wydaniem decyzji.

W odniesieniu do całości zgromadzonych w toku prowadzonego postępowania materiałów oraz dokonanych przez wszystkie organy biorące udział w postępowaniu ustaleń, żadna ze stron nie wniosła dodatkowych uwag i nie zgłosiła wniosków.

Wydział Gospodarki Przestrzennej Ochrony Środowiska i Nieruchomości Urzędu Miejskiego w Gołdapi, dokonał analizy projektowanego przedsięwzięcia, uzgodnień i opinii Organów, z której wynika, że:

Teren, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia nie jest objęty ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Planowane przedsięwzięcie obejmuje budowę urządzeń infrastruktury technicznej w postaci montażu wolnostojących paneli fotowoltaicznych wraz z inwerterami, złączem kablowym, przyłączem elektroenergetycznym i stacją transformatorową oraz utwardzeniem terenu na działkach nr ewidencyjny 89/15 oraz 89/16, obręb Rożyńsk Wielki, gmina Gołdap. Powierzchnia działek wynosi łącznie 5,13 ha. Obszar planowanej inwestycji zajmie do ok. 5 ha. Na działce nr 89/15 znajduje się elektrownia wiatrowa, stacja transformatorowa, droga dojazdowa oraz plac manewrowy. Jak wynika z analizy ortofotomap na działkach inwestycyjnych znajdują się grunty orne, zadrzewienia śródpolne oraz turbina wiatrowa. Teren inwestycji otoczony jest mozaiką gruntów rolnych (grunty orne, trwałe użytki zielone), zadrzewieniami śródpolnymi, zadrzewieniami przydrożnymi, ciekami, terenami podmokłymi.

W ramach realizacji przedsięwzięcia nie planuje się wycinki drzew.

Projektowana inwestycja polegać będzie na usytuowaniu na terenie działek inwestycyjnych rzędów stelaży z zamontowanymi panelami fotowoltaicznymi. Farma fotowoltaiczna będzie składała się z maksymalnie 6344 sztuk paneli. Pojedynczy panel fotowoltaiczny posiada obramowanie, najczęściej aluminiowe, które zapobiega przed zniszczeniem krawędzi i uszkodzeniem ogniw. Technologia użyta w omawianym przedsięwzięciu będzie dotyczyć zamiany energii promieniowania słonecznego na energię elektryczną. Energia elektryczna przetworzona przez panele, trafia do inwertera, który przetwarza prąd ze stałego na zmienny, a następnie przesyła do transformatora. Transformator podwyższa napięcie prądu, aby dostosować go do parametrów sieci, po czym przesyła go przez sieć kablową do sieci średniego napięcia. Nie przewiduje się chłodzenia powietrznego paneli z użyciem wentylatorów. Panele usytuowane będą w kierunku północ-południe, zwrócone w stronę południową. Planowana infrastruktura elektroenergetyczna będzie składała się z grup paneli połączonych za pomocą przewodów elektrycznych prądu stałego w grupy zwane łańcuchami/stringami. Do każdej z grup przyporządkowany zostanie falownik/inwerter, służący do zamiany prądu stałego w zmienny, dostosowany do parametrów wymaganych przez zakład energetyczny. Od inwerterów przewodami elektrycznymi ułożonymi w ziemi, prąd 230V/400V doprowadzony zostanie do stacji transformatorowej, dalej do złącza kablowego i poprzez przyłącze do sieci energetycznej 15 kV. Transformator będzie prawdopodobnie umieszczony na działce nr ewid. 89/15, w centralnej części terenu posadowienia inwestycji. Kable elektroenergetyczne pomiędzy inwerterami, a stacją transformatorową i miejscem przyłączenia elektrowni do sieci będą położone pod powierzchnią ziemi, w wykopach o głębokości nie mniejszej niż 0,5 m. Transformator wykorzystany przy realizacji przedsięwzięcia będzie urządzeniem zamontowanym na słupie bądź zostanie wykorzystany transformator w postaci stacji kontenerowej.

W celu ochrony zainstalowanych urządzeń, wokół terenu planuje się wykonać nowe ogrodzenie panelowe z siatki z bramą ale bez podmurówki. Pod ogrodzeniem planuje się zostawić wolną przestrzeń na wysokości co najmniej 15 cm nad powierzchnią gruntu, tak aby nie stanowiło ono bariery dla migracji małych zwierząt.

W uzupełnieniu do raportu ooś przedstawiono wariantowanie przedsięwzięcia, polegające na różnym zakresie inwestycji. Wariant przyjęty do realizacji zakłada wykorzystanie istniejącej na terenie inwestycji infrastruktury obejmującej utwardzony teren, w tym plac manewrowy. Ponadto planuje się wykonanie przyłącza elektroenergetycznego do samego słupa SN, do którego przyłączona już została elektrownia wiatrowa. Realizacja wariantu pozwoli na uzyskanie większej ilości zielonej energii bo do 3,5 MW podczas gdy w wariancie alternatywnym całkowita moc inwestycji wyniosłaby 3,3 MW. Wiąże się to z tym, że w wariancie alternatywnym zajęty by został teren pod drogę dojazdową, plac manewrowy, które wykonane zostałyby w innym miejscu niż istniejące już na terenie inwestycyjnym (wykonane na potrzeby elektrowni wiatrowej). Wykonanie  dodatkowego placu manewrowego i drogi dojazdowej spowodowałoby również zmniejszenie powierzchni porośniętej roślinnością.

Przewiduje się, że oddziaływanie planowanej inwestycji na środowisko będzie niewielkie i związane przede wszystkim z etapem jej budowy, jak również z etapem jej ewentualnej likwidacji. Podczas etapu budowy i likwidacji zużycie wody będzie związane tylko z jej wykorzystaniem do celów fizjologicznych przez osoby biorące udział przy montażu i nadzorze wykonania przedsięwzięcia. Woda dostarczona będzie w pojemnikach przez firmę zewnętrzną. Ścieki socjalno-bytowe będą powstawać tylko podczas etapu realizacji oraz likwidacji planowanej inwestycji, które będą odprowadzane do szczelnego zbiornika bezodpływowego tzw. przenośnej kabiny sanitarnej. Następnie zgromadzone nieczystości będą regularnie wywożone do gminnej oczyszczalni ścieków. Odbiór oraz transport nieczystości przeprowadzany będzie przez firmy zewnętrzne posiadające stosowne zezwolenia

Poszczególne elementy elektrowni będą dostarczane samochodami dostawczymi, bezpośrednio na teren inwestycji, a następnie montowane do pozostałych części infrastruktury. Okres budowy farmy słonecznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą będzie wynosił ok. 4 miesiące. Elektrownia słoneczna w trakcie etapu eksploatacji nie wykorzystuje do swojej pracy wody, energii cieplnej, paliw kopalnych i przetworzonych paliw płynnych oraz gazu. Faza realizacji i likwidacji planowanego przedsięwzięcia wiązać się będzie z okresowym wzrostem emisji spalin i zapylenia oraz poziomu hałasu spowodowanego pracami budowlano-montażowymi czy też ruchem pojazdów po terenie inwestycji. W celu ich zminimalizowania planowane jest ograniczenie czasu trwania prac budowlanych wyłącznie do pory dnia. Prace należy prowadzić przy użyciu sprawnych technicznie maszyn i urządzeń. Silniki urządzeń niepracujących w danej chwili powinny być wyłączane.

Przewiduje się, że zasięg uciążliwości powodowanych w fazie budowy obiektów elektrowni fotowoltaicznej ograniczy się do najbliższego otoczenia, a emisja substancji zanieczyszczających oraz hałasu będzie miała charakter krótkoterminowy i ustanie wraz z zakończeniem prac budowlanych. Masy ziemne zostaną wykorzystane na obszarze przedsięwzięcia, m.in. do zasypania kabli elektroenergetycznych. Prace należy prowadzić w ten sposób, aby minimalizować powierzchnie jednocześnie otwartych wykopów i niezwłocznie je zasypywać, tak aby w miarę możliwości nie pozostawały one otwarte na noc. Jeżeli jednak zajdzie konieczność pozostawienia otwartych wykopów to należy zabezpieczyć je przed możliwością wpadania do nich zwierząt (np. płazów, drobnych ssaków). Przed ich zasypaniem należy zlustrować je w celu uwolnienia i przeniesione poza teren przedsięwzięcia małych kręgowców i bezkręgowców, które mogły się do nich dostać. Jeżeli wykopy funkcjonowały będą przez dłuższy czas, lustracje należy prowadzić codziennie

Na każdym etapie realizacji odpady będą odpowiednio składowane, odbierane i utylizowane przez firmy specjalizujące się w danym zakresie. Miejsce magazynowania odpadów budowlanych będzie wynikać z organizacji placu budowy wykonawcy. Ze względu na fakt, iż cały system składa się z gotowych, dopasowanych, prefabrykowanych elementów, ilość odpadów powstających w trakcie montażu będzie minimalna. W trakcie funkcjonowania projektowana elektrownia będzie bezobsługowa. System monitorowania farmy słonecznej będzie zdalnie sterowany, tak aby na bieżąco otrzymywać informację o parametrach pracy elektrowni. W związku z tym, każdy sygnał dotyczący występujących nieprawidłowości będzie od razu odbierany. Dopiero w takich przypadkach będzie występowała konieczność konserwacji lub serwisowania elementów elektrowni, a jednocześnie będzie można wykluczyć konserwację okresową. Na etapie funkcjonowania elektrowni może wystąpić konieczność mycia paneli słonecznych. Czynności te mogą być wykonywane raz do roku, przy użyciu wody destylowanej, bez środków czyszczących i chemicznych.

Teren inwestycji będzie porośnięty roślinnością charakterystyczną dla łąk, dzięki czemu będzie stanowił powierzchnię biologicznie czynną przyjazną dla występującej tam fauny. Ingerencją na tym terenie będą jedynie wykonywane czynności związane z koszeniem roślinności, tak aby nie zasłaniała paneli i nie porastała urządzeń wykorzystywanych do przesyłu energii. Podczas etapu eksploatacji farmy słonecznej nie przewiduje się stosowania jakichkolwiek środków chemicznych mogących mieć negatywny wpływ lub spowodować degradację środowiska. Inwestor dopuszcza także zastosowanie transformatora olejowego wyposażonego w szczelną misę olejową mogącą pomieścić 100 % oleju znajdującego się w transformatorze na wypadek sytuacji awaryjnej, co pozwoli na ochronę środowiska gruntowo-wodnego przed zanieczyszczeniem. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że przyjęte rozwiązania techniczne i organizacyjne w zakresie gospodarki wodno-ściekowej zabezpieczą środowisko przed przedostawaniem się zanieczyszczeń do wód podziemnych oraz gruntu.

Na potrzeby raportu ooś Inwestor wykonał analizę akustyczną za pomocą programu do prognozowanego hałasu tj. LEQ Professional. Źródłami hałasu na etapie eksploatacji planowanej farmy fotowoltaicznej będą kontenerowe stacje transformatorowe i falowniki. Na potrzeby analizy przyjęto, że na farmie fotowoltaicznej zainstalowanych zostanie 35 falowników o mocy jednostkowej ok. 100 kW i mocy akustycznej 78 dB. Planuje się również posadowienie dwóch stacji transformatorowych, których moc akustyczną określono na poziomie 70 dB. Najbliższe tereny chronione akustycznie zlokalizowane są w odległości 167 m i 370 m i stanowią je tereny z zabudową mieszkaniową jednorodzinną. W wyniku przeprowadzonej analizy ustalono, że funkcjonowanie źródeł emisji hałasu związanych z przedmiotową instalacją nie będzie powodować przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu na terenach chronionych akustycznie. Na najbliższej zabudowie mieszkaniowej poziom dźwięku nie przekroczy 33 dB, czyli znacznie poniżej wartości dopuszczalnych tj. 50 dB. Analiza została również przeprowadzona wraz z istniejącym źródłem hałasu na terenie inwestycji tj. stacją transformatorową obsługującą elektrownię wiatrową zlokalizowaną na działce nr 89/15. Z uwagi na wysokość zawieszenia generatora elektrowni na poziomie 38 m n.p.t., nie analizowano oddziaływania skumulowanego z tym źródłem hałasu. Jednoczesne funkcjonowanie projektowanych i istniejących źródeł hałasu również nie będzie powodować przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu na terenach chronionych akustycznie. Wykazano, że na najbliższej zabudowie chronionej akustycznie poziom dźwięku nie przekroczy 39,5 dB. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że wielkość emisji hałasu z terenu planowanego przedsięwzięcia będzie niska i nie spowoduje przekroczeń dopuszczalnych standardów dla terenów wymagających ochrony akustycznej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U. 2014 r. poz. 112).

W przypadku funkcjonowania elektrowni fotowoltaicznej emitowane promieniowanie elektromagnetyczne związane jest z kablami elektroenergetycznymi, którymi prowadzony jest prąd elektryczny od paneli fotowoltaicznych do inwertera, a następnie poprzez transformator do sieci elektroenergetycznej. Z uwagi na niskie napięcie oraz wysoką jakość kabli i ich zabezpieczeń (wymagane prawnymi uwarunkowaniami), a także sposób umiejscowienia ich przy instalacji, promieniowanie elektromagnetyczne emitowane przez farmę fotowoltaiczną nie będzie miało znaczącego wpływu na organizmy żywe oraz na otaczające środowisko. Całość oddziaływania elektromagnetycznego nie będzie wychodziła swoim zasięgiem poza granice działek realizacyjnych, a wszystkie elementy, które mogą wytwarzać promieniowanie będą znajdować się na tej działce w bezpośrednim otoczeniu pozostałych elementów elektrowni. Przyłącza elektroenergetyczne łączące farmę fotowoltaiczną z Krajową Siecią Energetyczną będą umiejscowione w wykopach o głębokości ok. 1 m pod powierzchnią terenu, co dodatkowo ograniczy możliwość oddziaływania na środowisko. Całość okablowania będzie zabezpieczona również odpowiednimi warstwami izolacyjnymi.

Oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia na etapie jego likwidacji będzie zbliżone do jego wpływu na środowisko na etapie realizacji i związane będzie głównie z wytwarzaniem odpadów, transportem pracowników, pracami demontażowymi i wywozem elementów elektrowni.

Teren inwestycji zlokalizowany jest na Obszarze Chronionego Krajobrazu Grabowo, na terenie którego obowiązują zapisy Rozporządzenia nr 23 Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Grabowo (Dz. Urz. Woj. Warm. - Maz. z 2008 r., nr 70, poz. 1339). W Uzupełnieniu do raportu ooś przedstawiono analizę wpływu planowanej inwestycji na ww. obszar chroniony oraz przeanalizowano możliwości łamania przez inwestycje zakazów ustanowionych dla tego OChK. Podczas realizacji inwestycji nie dojdzie do wycinki zadrzewienia w tym śródpolnego. W przypadku konieczności prowadzenia prac w bezpośrednim sąsiedztwie drzewostanu drzewa należy zabezpieczyć przed ewentualnymi uszkodzeniami. Najbliższe obszary sieci Natura 2000 tj. Ostoja Borecka i Puszcza Borecka położone są w odległości 4 km od miejsca realizacji inwestycji. Zamierzenie nie będzie także wpływać na cele i przedmioty ochrony oraz integralność i spójność sieci Natura 2000, ponieważ nie leży w obszarach wyznaczonych w celu ochrony gatunków ptaków z załącznika I dyrektywy ptasiej oraz gatunków roślin, zwierząt i siedlisk przyrodniczych wymienionych w załącznikach I i II dyrektywy siedliskowej. Na skutek realizacji inwestycji nie przewiduje się negatywnego oddziaływania w stosunku do rozmieszczenia i zagęszczenia kluczowych gatunków roślin i zwierząt oraz lokalizacji siedlisk przyrodniczych. Według projektów korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce opracowanych przez ZBS PAN Białowieża analizowana inwestycja nie jest zlokalizowana na korytarzach ekologicznych opisanych w 2005 i 2012 roku. Realizacja przedsięwzięcia nie stanowi zagrożenia dla drożności korytarzy ekologicznych i lokalnych szlaków migracji.

Przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest inwestycją o charakterze liniowym. Teren będzie ogrodzony, ale jest on zlokalizowany na terenach otwartych, gdzie nie występuje koncentracja migracji zwierząt. Nie przewiduje się budowli znacznie wyniesionych ponad poziom terenu, tak, aby stanowiły zagrożenie dla migrujących ptaków. Nie ma w przedsięwzięciu elementów powodujących odstraszanie zwierząt (ruch, dźwięki itp.). Zmiany w krajobrazie nie są na tyle istotne, aby wpływały negatywnie na migracje. Jednakże ze względu na powierzchnię zajętą przez panele i oddziaływanie w związku z tym na krajobraz – odbiór przestrzeni przez, należy wykonać nasadzenia krzewów i drzew wzdłuż drogi z której odbywa się bezpośredni dostęp.

Funkcjonowanie przedsięwzięcia nie będzie wiązało się ze stałą obecnością ludzi. Zgodnie z wykonaną inwentaryzacją przyrodniczą na terenie przedsięwzięcia zidentyfikowano 14 gatunków flory. Badany teren zajmuje niewielki obszar, całkowicie przekształcony antropogenicznie. Przedmiotowe działki przeznaczone pod inwestycje to typowe pola uprawne o zróżnicowanej uprawie. Badania wykazały niski stopień zachowania naturalności, dominują zbiorowiska zbliżone do zniekształconych. Nie zaobserwowano roślin objętych ochroną gatunkową, ani gatunków rzadkich. W związku z powyższym nie dojdzie do negatywnego oddziaływania na cenną florę. Wartość przyrodnicza terenu, na którym planuje się budowę farmy fotowoltaicznej w miejscu zamierzenia oraz jego okolicy jest typowa dla wielkoobszarowej agrocenozy, której różnorodność florystyczna sprowadza się do pospolitych, segetalnych gatunków roślin. W wyniku prac terenowych stwierdzono występowanie pospolitych, szeroko rozpowszechnionych gatunków bezkręgowców, w tym ubikwist, tj. gatunków wszędobylskich o niewielkich wymaganiach środowiskowych. Na obszarze działek inwestycyjnych podczas badań zaobserwowano następujące gatunki płazów: grzebiuszka ziemna kumak nizinny traszka zwyczajna. Zaobserwowane gatunki płazów są̨ charakterystyczne dla terenów śródpolnych. Nie wykryto rozrodu płazów, nie zaobserwowano skrzeku płazów. Na obszarze projektowanej inwestycji oraz w sąsiedztwie, w strefie jej potencjalnego oddziaływania stwierdzono 19 gatunków ptaków, jednak nie stwierdzono gatunków lęgowych na obszarze planowanej inwestycji. Ugrupowanie to jest mało różnorodne i nieliczne, jednak jest adekwatne do częściowo otwartego, ubogiego pokrycia szatą roślinną i małej żyzności siedlisk. Występujące w nim gatunki są charakterystyczne dla terenu rolnego. Najbliższa strefa (wyznaczona dla orlika krzykliwego) zlokalizowana jest ok. 5 km na południe od inwestycji. Realizacja planowanej inwestycji nie będzie miała istotnego znaczenia dla ptaków, z racji braku miejsc lęgowych w obszarze działek oraz w ich pobliżu. Ze względu na stosunkowo dużą odległość od strefy oraz charakter i sposób użytkowania działki (grunty orne, turbina wiatrowa) planowana inwestycja nie naruszy żerowisk ani nie będzie miała wpływu na lęgowiska tego gatunku.

Zgodnie z przedłożonym uzupełnieniem do raportu ooś po etapie budowy inwestycji umożliwiona zostanie spontaniczna sukcesja roślinności na terenie farmy fotowoltaicznej, co będzie miało pozytywny wpływ na warunki siedliskowe awifauny. Na terenie inwestycji nie będą stosowane herbicydy, środki owadobójcze czy nawozy sztuczne. Ewentualne koszenie roślinności wykonywać należy po 1 sierpnia, od centrum w kierunku granic farmy fotowoltaicznej (co umożliwi ucieczkę zwierzętom).

Aby zapobiec ewentualnym kolizjom ptaków z panelami fotowoltaicznymi zastosowane zostaną panele wyposażone w warstwy antyrefleksyjne, które zwiększają absorbcję promieniowania słonecznego oraz zapobiegają odbijaniu światła. Dzięki temu nie wystąpi tzw. efektu olśnienia. Ponadto panele powinny posiadać jasne obramowania i paski podziału, które zminimalizują możliwość mylenia powierzchni paneli z powierzchnią wody przez zwierzęta wodne (np. przez owady związane ze środowiskiem wodnym). Na terenie inwestycji nie zarejestrowano przelotów nietoperzy. W związku z powyższym nie przewiduje się by w wyniku realizacji inwestycji doszło do istotnie negatywnych oddziaływań na lokalne populacje nietoperzy. Niemniej należy zabezpieczyć otwory w drzwiach i ścianach budynku stacji transformatorowej, w tym w szczególności wszelkie otwory wentylacyjne, celem uniemożliwienia zajmowania obiektu przez nietoperze. Nie należy wykonywać oświetlenia planowanego przedsięwzięcia.

Z przedstawicieli ssaków naziemnych na przedmiotowym terenie stwierdzono występowanie: zająca szaraka, sarny, jelenia, dzika, myszy polnej oraz lisa. Gatunki te nie podlegają ochronie prawnej. Nie przewiduje się by w wyniku realizacji inwestycji doszło do istotnie negatywnych oddziaływań na lokalne populacje ssaków.

Przewiduje się, że realizacja planowanej inwestycji nie będzie w sposób negatywny oddziaływała na klimat. Planowana instalacja nie jest związana z emisją gazów cieplarnianych (poza krótkotrwałą fazą realizacji), nie będzie wymagała również wycinki drzew i krzewów, która mogłaby prowadzić pośrednio do zwiększenia emisji tych gazów. Ponadto przedsięwzięcie będzie związane z wytwarzaniem energii elektrycznej, przyczyniając się do zmniejszenia skali antropogenicznego efektu cieplarnianego.

Ze względu na zakres oddziaływania oraz oddalenie przedmiotowej inwestycji od granic państw sąsiednich instalacja nie będzie wymagała przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko. Ponadto przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach wybrzeży, obszarach górskich, obszarach leśnych, wodno-błotnych, innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliskach łęgowych oraz ujściach rzek, obszarach przylegających do jezior, w strefach ochronnych ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone, obszarach archeologicznych, uzdrowiskach oraz obszarach ochrony uzdrowiskowej.

Na terenie gminy Gołdap istnieje wiele ognisk inwazyjnych gatunków obcych ( w tym niebezpiecznych barszczy kaukaskich. W związku z ww., stwierdzenie obecności IGO (inwazyjne gatunki obce) należy zgłosić Burmistrzowi Gołdapi oraz dostosować się do działań zaradczych uzyskanych od ww. organu.

Z uwagi na fakt, że posiadane na tym etapie informacje na temat przedsięwzięcia pozwalają wystarczająco ocenić jego wpływ na środowisko, realizacja inwestycji nie spowoduje negatywnych skutków dla obszarów Natura 2000 i innych form ochrony przyrody, Organ prowadzący postępowanie, po przeanalizowaniu kryteriów określonych w art. 77 ust. 5 ustawy ooś stwierdził, że realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie wymaga ponownego przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Niemniej jednak, zgodnie z art. 88 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli organ administracji architektoniczno – budowlanej uzna, że we wniosku o wydanie pozwolenia na budowę zostały dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, może stwierdzić o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i nałożyć na inwestora obowiązek sporządzenia raportu, jednocześnie określając jego zakres.

Biorąc zatem pod uwagę przeprowadzoną w toku postępowania ocenę oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko – analizę i ocenę wpływu inwestycji na środowisko, w tym na zdrowie ludzi, możliwości oraz sposobów zapobiegania i ograniczania negatywnego oddziaływania na środowisko, dokonaną w szczególności na podstawie zebranych danych i raportu oddziaływania na środowisko, jak również poprzez uzyskanie pozytywnego uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, Burmistrz Gołdapi uznał, że po zrealizowaniu przez Inwestora wszystkich warunków zawartych w przedłożonych dokumentach oraz niniejszej decyzji, planowane przedsięwzięcie będzie zgodne z wymaganiami przepisów o ochronie środowiska.

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 ze zm.). Złożenie wniosku powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Złożenie wniosku o którym mowa w pkt 1 lub dokonanie zgłoszenia, może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie ww. decyzji, lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali przed upływem terminu o którym mowa w pkt 1 od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia zawarte w tej decyzji lub postanowieniu o którym mowa w art. 90 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia uwzględniającego informacje na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzje, o których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy ooś.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2022 r. poz. 1029 ze zm.), jeżeli Organ administracji architektoniczno-budowlanej uzna, że we wniosku o wydanie pozwolenia na budowę zostały dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, może stwierdzić o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i nałożyć na inwestora obowiązek sporządzenia raportu ooś, jednocześnie określając jego zakres.

Od wydanej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem organu wydającego decyzję w terminie 14 dni od daty doręczenia.

Zgodnie z art. 127 KPA strony mogą w trakcie biegu terminu odwoławczego – zrzec się prawa do wniesienia odwołania doręczając organowi stosowne oświadczenie. Zrzeczenie się tego prawa przez ostatnią ze stron postępowania, czyni decyzję ostateczną i prawomocną.

Załączniki:

- charakterystyka planowanego przedsięwzięcia

Otrzymują:

  1. Wnioskodawca
  2. a/a

Sprawę prowadzi A.Germaniuk, pok. 25, tel. 87 6156023

Do wiadomości:

  1. Strony postępowania wg rozdzielnika
  2. Starostwo Powiatowe w Gołdapi
  3. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie
  4. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gołdapi
  5. PGW Wody Polskie w Giżycku

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          Załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn. budowa urządzeń infrastruktury technicznej w postaci montażu wolnostojących paneli fotowoltaicznych wraz z inwerterami, złączem pomiarowo-kablowym, przyłączem elektroenergetycznym i stacją transformatorową na działkach nr ewidencyjnych 89/15 i 89/16 w miejscowości Rożyńsk Wielki, obręb Rożyńsk, gmina Gołdap, powiat gołdapski, województwo warmińsko-mazurskie

CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA

Planowane przedsięwzięcie obejmuje budowę urządzeń infrastruktury technicznej w postaci montażu wolnostojących paneli fotowoltaicznych wraz z inwerterami, złączem kablowym, przyłączem elektroenergetycznym i stacją transformatorową oraz utwardzeniem terenu na działkach nr ewidencyjny 89/15 oraz 89/16, obręb Rożyńsk Wielki, gmina Gołdap.

Obszar planowanej inwestycji zajmie do ok. 5 ha. Na działce nr 89/15 znajduje się elektrownia wiatrowa, stacja transformatorowa, droga dojazdowa oraz plac manewrowy.

W ramach realizacji przedsięwzięcia nie planuje się wycinki drzew.

Projektowana inwestycja polegać będzie na usytuowaniu na terenie działek inwestycyjnych rzędów stelaży z zamontowanymi panelami fotowoltaicznymi. Farma fotowoltaiczna będzie składała się z maksymalnie 6344 sztuk paneli. Pojedynczy panel fotowoltaiczny posiada obramowanie, najczęściej aluminiowe, które zapobiega przed zniszczeniem krawędzi i uszkodzeniem ogniw. Technologia użyta w omawianym przedsięwzięciu będzie dotyczyć zamiany energii promieniowania słonecznego na energię elektryczną. Energia elektryczna przetworzona przez panele, trafia do inwertera, który przetwarza prąd ze stałego na zmienny, a następnie przesyła do transformatora. Transformator podwyższa napięcie prądu, aby dostosować go do parametrów sieci, po czym przesyła go przez sieć kablową do sieci średniego napięcia.

Nie przewiduje się chłodzenia powietrznego paneli z użyciem wentylatorów. Panele usytuowane będą w kierunku północ-południe, zwrócone w stronę południową. Planowana infrastruktura elektroenergetyczna będzie składała się z grup paneli połączonych za pomocą przewodów elektrycznych prądu stałego w grupy zwane łańcuchami/stringami. Do każdej z grup przyporządkowany zostanie falownik/inwerter, służący do zamiany prądu stałego w zmienny, dostosowany do parametrów wymaganych przez zakład energetyczny. Od inwerterów przewodami elektrycznymi ułożonymi w ziemi, prąd 230V/400V doprowadzony zostanie do stacji transformatorowej, dalej do złącza kablowego i poprzez przyłącze do sieci energetycznej 15 kV.

Transformator będzie prawdopodobnie umieszczony na działce nr ewid. 89/15, w centralnej części terenu posadowienia inwestycji. Kable elektroenergetyczne pomiędzy inwerterami, a stacją transformatorową i miejscem przyłączenia elektrowni do sieci będą położone pod powierzchnią ziemi, w wykopach o głębokości nie mniejszej niż 0,5 m. Transformator wykorzystany przy realizacji przedsięwzięcia będzie urządzeniem zamontowanym na słupie bądź zostanie wykorzystany transformator w postaci stacji kontenerowej.

W celu ochrony zainstalowanych urządzeń, wokół terenu planuje się wykonać nowe ogrodzenie panelowe z siatki z bramą ale bez podmurówki. Pod ogrodzeniem planuje się zostawić wolną przestrzeń na wysokości co najmniej 15 cm nad powierzchnią gruntu, tak aby nie stanowiło ono bariery dla migracji małych zwierząt.

W uzupełnieniu do raportu ooś przedstawiono wariantowanie przedsięwzięcia, polegające na różnym zakresie inwestycji. Wariant przyjęty do realizacji zakłada wykorzystanie istniejącej na terenie inwestycji infrastruktury obejmującej utwardzony teren, w tym plac manewrowy. Ponadto planuje się wykonanie przyłącza elektroenergetycznego do samego słupa SN, do którego przyłączona już została elektrownia wiatrowa. Realizacja wariantu pozwoli na uzyskanie większej ilości zielonej energii bo do 3,5 MW podczas gdy w wariancie alternatywnym całkowita moc inwestycji wyniosłaby 3,3 MW. Wiąże się to z tym, że w wariancie alternatywnym zajęty by został teren pod drogę dojazdową, plac manewrowy, które wykonane zostałyby w innym miejscu niż istniejące już na terenie inwestycyjnym (wykonane na potrzeby elektrowni wiatrowej). Wykonanie  dodatkowego placu manewrowego i drogi dojazdowej spowodowałoby również zmniejszenie powierzchni porośniętej roślinnością.

Podczas etapu budowy i likwidacji zużycie wody będzie związane tylko z jej wykorzystaniem do celów fizjologicznych przez osoby biorące udział przy montażu i nadzorze wykonania przedsięwzięcia. Woda dostarczona będzie w pojemnikach przez firmę zewnętrzną. Ścieki socjalno-bytowe będą powstawać tylko podczas etapu realizacji oraz likwidacji planowanej inwestycji, które będą odprowadzane do szczelnego zbiornika bezodpływowego tzw. przenośnej kabiny sanitarnej. Następnie zgromadzone nieczystości będą regularnie wywożone do gminnej oczyszczalni ścieków. Odbiór oraz transport nieczystości przeprowadzany będzie przez firmy zewnętrzne posiadające stosowne zezwolenia

Poszczególne elementy elektrowni będą dostarczane samochodami dostawczymi, bezpośrednio na teren inwestycji, a następnie montowane do pozostałych części infrastruktury. Okres budowy farmy słonecznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą będzie wynosił ok. 4 miesiące. Elektrownia słoneczna w trakcie etapu eksploatacji nie wykorzystuje do swojej pracy wody, energii cieplnej, paliw kopalnych i przetworzonych paliw płynnych oraz gazu. Faza realizacji i likwidacji planowanego przedsięwzięcia wiązać się będzie z okresowym wzrostem emisji spalin i zapylenia oraz poziomu hałasu spowodowanego pracami budowlano-montażowymi czy też ruchem pojazdów po terenie inwestycji. W celu ich zminimalizowania planowane jest ograniczenie czasu trwania prac budowlanych wyłącznie do pory dnia. Prace należy prowadzić przy użyciu sprawnych technicznie maszyn i urządzeń. Silniki urządzeń niepracujących w danej chwili powinny być wyłączane.

Masy ziemne zostaną wykorzystane na obszarze przedsięwzięcia, m.in. do zasypania kabli elektroenergetycznych. Prace należy prowadzić w ten sposób, aby minimalizować powierzchnie jednocześnie otwartych wykopów i niezwłocznie je zasypywać, tak aby w miarę możliwości nie pozostawały one otwarte na noc. Jeżeli jednak zajdzie konieczność pozostawienia otwartych wykopów to należy zabezpieczyć je przed możliwością wpadania do nich zwierząt (np. płazów, drobnych ssaków). Przed ich zasypaniem należy zlustrować je w celu uwolnienia i przeniesione poza teren przedsięwzięcia małych kręgowców i bezkręgowców, które mogły się do nich dostać. Jeżeli wykopy funkcjonowały będą przez dłuższy czas, lustracje należy prowadzić codziennie

Na każdym etapie realizacji odpady będą odpowiednio składowane, odbierane i utylizowane przez firmy specjalizujące się w danym zakresie. Miejsce magazynowania odpadów budowlanych będzie wynikać z organizacji placu budowy wykonawcy.

W trakcie funkcjonowania projektowana elektrownia będzie bezobsługowa. System monitorowania farmy słonecznej będzie zdalnie sterowany, tak aby na bieżąco otrzymywać informację o parametrach pracy elektrowni. W związku z tym, każdy sygnał dotyczący występujących nieprawidłowości będzie od razu odbierany. Dopiero w takich przypadkach będzie występowała konieczność konserwacji lub serwisowania elementów elektrowni, a jednocześnie będzie można wykluczyć konserwację okresową. Na etapie funkcjonowania elektrowni może wystąpić konieczność mycia paneli słonecznych. Czynności te mogą być wykonywane raz do roku, przy użyciu wody destylowanej, bez środków czyszczących i chemicznych.

Teren inwestycji będzie porośnięty roślinnością charakterystyczną dla łąk, dzięki czemu będzie stanowił powierzchnię biologicznie czynną przyjazną dla występującej tam fauny. Ingerencją na tym terenie będą jedynie wykonywane czynności związane z koszeniem roślinności, tak aby nie zasłaniała paneli i nie porastała urządzeń wykorzystywanych do przesyłu energii. Podczas etapu eksploatacji farmy słonecznej nie przewiduje się stosowania jakichkolwiek środków chemicznych mogących mieć negatywny wpływ lub spowodować degradację środowiska.

Inwestor dopuszcza także zastosowanie transformatora olejowego wyposażonego w szczelną misę olejową mogącą pomieścić 100 % oleju znajdującego się w transformatorze na wypadek sytuacji awaryjnej, co pozwoli na ochronę środowiska gruntowo-wodnego przed zanieczyszczeniem.

Na potrzeby raportu ooś Inwestor wykonał analizę akustyczną za pomocą programu do prognozowanego hałasu tj. LEQ Professional. Źródłami hałasu na etapie eksploatacji planowanej farmy fotowoltaicznej będą kontenerowe stacje transformatorowe i falowniki. Na potrzeby analizy przyjęto, że na farmie fotowoltaicznej zainstalowanych zostanie 35 falowników o mocy jednostkowej ok. 100 kW i mocy akustycznej 78 dB. Planuje się również posadowienie dwóch stacji transformatorowych, których moc akustyczną określono na poziomie 70 dB. Najbliższe tereny chronione akustycznie zlokalizowane są w odległości 167 m i 370 m i stanowią je tereny z zabudową mieszkaniową jednorodzinną. W wyniku przeprowadzonej analizy ustalono, że funkcjonowanie źródeł emisji hałasu związanych z przedmiotową instalacją nie będzie powodować przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu na terenach chronionych akustycznie. Na najbliższej zabudowie mieszkaniowej poziom dźwięku nie przekroczy 33 dB, czyli znacznie poniżej wartości dopuszczalnych tj. 50 dB. Analiza została również przeprowadzona wraz z istniejącym źródłem hałasu na terenie inwestycji tj. stacją transformatorową obsługującą elektrownię wiatrową zlokalizowaną na działce nr 89/15. Z uwagi na wysokość zawieszenia generatora elektrowni na poziomie 38 m n.p.t., nie analizowano oddziaływania skumulowanego z tym źródłem hałasu. Jednoczesne funkcjonowanie projektowanych i istniejących źródeł hałasu również nie będzie powodować przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu na terenach chronionych akustycznie. Wykazano, że na najbliższej zabudowie chronionej akustycznie poziom dźwięku nie przekroczy 39,5 dB.

Przyłącza elektroenergetyczne łączące farmę fotowoltaiczną z Krajową Siecią Energetyczną będą umiejscowione w wykopach o głębokości ok. 1 m pod powierzchnią terenu, co dodatkowo ograniczy możliwość oddziaływania na środowisko. Całość okablowania będzie zabezpieczona również odpowiednimi warstwami izolacyjnymi.

Oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia na etapie jego likwidacji będzie zbliżone do jego wpływu na środowisko na etapie realizacji i związane będzie głównie z wytwarzaniem odpadów, transportem pracowników, pracami demontażowymi i wywozem elementów elektrowni.

Podczas realizacji inwestycji nie dojdzie do wycinki zadrzewienia w tym śródpolnego. W przypadku konieczności prowadzenia prac w bezpośrednim sąsiedztwie drzewostanu drzewa należy zabezpieczyć przed ewentualnymi uszkodzeniami.

Teren będzie ogrodzony, ale jest on zlokalizowany na terenach otwartych, gdzie nie występuje koncentracja migracji zwierząt. Nie przewiduje się budowli znacznie wyniesionych ponad poziom terenu, tak, aby stanowiły zagrożenie dla migrujących ptaków. Nie ma w przedsięwzięciu elementów powodujących odstraszanie zwierząt (ruch, dźwięki itp.).

Jednakże ze względu na powierzchnię zajętą przez panele i oddziaływanie w związku z tym na krajobraz – odbiór przestrzeni przez, należy wykonać nasadzenia krzewów i drzew wzdłuż drogi z której odbywa się bezpośredni dostęp.

Funkcjonowanie przedsięwzięcia nie będzie wiązało się ze stałą obecnością ludzi.

Na terenie inwestycji nie będą stosowane herbicydy, środki owadobójcze czy nawozy sztuczne. Ewentualne koszenie roślinności wykonywać należy po 1 sierpnia, od centrum w kierunku granic farmy fotowoltaicznej (co umożliwi ucieczkę zwierzętom).

Aby zapobiec ewentualnym kolizjom ptaków z panelami fotowoltaicznymi zastosowane zostaną panele wyposażone w warstwy antyrefleksyjne, które zwiększają absorbcję promieniowania słonecznego oraz zapobiegają odbijaniu światła. Ponadto panele powinny posiadać jasne obramowania i paski podziału, które zminimalizują możliwość mylenia powierzchni paneli z powierzchnią wody przez zwierzęta wodne (np. przez owady związane ze środowiskiem wodnym).

Należy zabezpieczyć otwory w drzwiach i ścianach budynku stacji transformatorowej, w tym w szczególności wszelkie otwory wentylacyjne, celem uniemożliwienia zajmowania obiektu przez nietoperze. Nie należy wykonywać oświetlenia planowanego przedsięwzięcia.

Na terenie gminy Gołdap istnieje wiele ognisk inwazyjnych gatunków obcych ( w tym niebezpiecznych barszczy kaukaskich. W związku z ww., stwierdzenie obecności IGO (inwazyjne gatunki obce) należy zgłosić Burmistrzowi Gołdapi oraz dostosować się do działań zaradczych uzyskanych od ww. organu.

Z uwagi na fakt, że posiadane na tym etapie informacje na temat przedsięwzięcia pozwalają wystarczająco ocenić jego wpływ na środowisko, realizacja inwestycji nie spowoduje negatywnych skutków dla obszarów Natura 2000 i innych form ochrony przyrody, Organ prowadzący postępowanie, po przeanalizowaniu kryteriów określonych w art. 77 ust. 5 ustawy ooś stwierdził, że realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie wymaga ponownego przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Niemniej jednak, zgodnie z art. 88 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli organ administracji architektoniczno – budowlanej uzna, że we wniosku o wydanie pozwolenia na budowę zostały dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, może stwierdzić o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i nałożyć na inwestora obowiązek sporządzenia raportu, jednocześnie określając jego zakres.

Pomimo stwierdzenia braku negatywnego oddziaływania na obszary chronione oraz zidentyfikowane gatunki chronione należy mieć na uwadze, iż na podstawie:

- rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 09 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej grzybów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1408),

- rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 09 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej roślin (Dz. U. z 2014 r. poz. 1409),

- rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz. U. z 2016 r. poz. 2183 z późn.zm.), wprowadzone zostały zakazy w stosunku do dziko występujących gatunków chronionych.

Podczas realizacji inwestycji należy bezwzględnie przestrzegać przepisów dotyczących ochrony gatunkowej zawartych w cyt. rozporządzeniach oraz w ustawie o ochronie przyrody. Czynności zabronione w stosunku do chronionych gatunków zwierząt określone w art. 52 ust. 1 Ustawy o Ochronie Przyrody oraz § 6 Rozporządzenia Ministra Środowiska (np. umyślne zabijanie; umyślne okaleczanie lub chwytanie; umyślne niszczenie ich jaj, postaci młodocianych lub form rozwojowych; niszczenie siedlisk lub ostoi, będących ich obszarem rozrodu, wychowu młodych, odpoczynku, migracji lub żerowania; niszczenie, usuwanie lub uszkadzania gniazd, mrowisk, nor, legowisk, żeremi, tam, tarlisk, zimowisk lub innych schronień) mogą zostać podjęte wyłącznie po uzyskaniu stosownej decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie wydanej na podstawie art. 56 ust. 2 pkt 1 i pkt 2 (pod warunkiem spełnienia przesłanek określonych w art. 56 ust. 4 UoOP) na wykonywanie czynności podlegających zakazom, w stosunku do gatunków objętych ochroną ścisłą i częściową. Analogiczna sytuacja funkcjonuje w przypadku zakazów w stosunku do roślin (art. 51 UoOP oraz § 6 rozp. MŚ). Wykonywanie czynności zabronionych bez zezwolenia lub wbrew jego warunkom podlega karze aresztu albo grzywny (art. 131 pkt 14 UoOP). Ponadto podczas realizacji inwestycji bezwzględnie przestrzegać należy przepisów dotyczących gatunków obcych, zawartych w ustawie o gatunkach obcych (Dz.U z 2021 r. poz.1718 z późn. zm.).

Stwierdzenie obecności IGO (inwazyjne gatunki obce) należy zgłosić Burmistrzowi Gołdapi oraz dostosować się do działań zaradczych uzyskanych od ww. organu.

Autor: Anita Germaniuk
Data utworzenia: 09-02-2023 13:02:26