GPO.6220.9.2021 decyzja nr 10/2023 o środowiskowych uwarunkowaniach - budowa elektrowni słonecznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działce 178/36 obręb Kozaki

Gołdap, 3 sierpnia 2023 r.

BURMISTRZ GOŁDAPI

PLAC ZWYCIĘSTWA 14

19-500 GOŁDAP

 

GPO.6220.9.2021

 

DECYZJA nr 10/2023

 

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm.) art. 71. ust. 1 i 2, art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 82 i 85 ust. 1 i 2 pkt. 1 ustawy              z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2022 r. poz. 1029 ze zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt. 54 lit. a, Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2019 poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku E.............................z siedzibą w Warszawie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i po przeprowadzeniu postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko

 

orzekam

 

I. określić środowiskowe uwarunkowania dla planowanego przedsięwzięcia pn. BUDOWA ELEKTROWNI SŁONECZNEJ WRAZ Z INFRASTRUKTURĄ TOWARZYSZĄCĄ NA DZIAŁCE O NR EW. 178/36, OBRĘB 0017 KOZAKI GMINA GOŁDAP, POWIAT GOŁDAPSKI, WOJEWÓDZTWO WARMIŃSKO MAZURSKIE, w wariancie alternatywnym – inwestycyjnym:

 

  1. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:

Planowane przedsięwzięcie, polegające na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 1 MW, realizowane będzie na działce nr 178/36, obręb 0017 Kozaki, w gminie Gołdap, w województwie warmińsko-mazurskim. Powierzchnia faktycznie zajęta przez inwestycję będzie wynosiła do 2,1069 ha. Od południa sąsiaduje z zabudową miejscowości Kolniszki i mniejszymi zbiornikami wodnymi. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa zlokalizowana jest na działce nr 178/21 obręb Kozaki, w odległości ok. 80 m od działki inwestycyjnej oraz na działce nr 178/20, obręb Kozaki, w odległość ok. 140 m od działki inwestycyjnej.

 

Projektowana instalacja fotowoltaiczna będzie składała się z następujących elementów:

- panele fotowoltaiczne - do 4 000 sztuk, moc jednostkowa paneli będzie wynosić do 1 kW;

- inwertery (falowniki) – do 10 sztuk, moc inwerterów będzie umożliwiać zainstalowanie mocy do 1 MW (jeden centralny), przy zastosowaniu rozproszonego systemu moc jednostkowa do 1kW;

- konstrukcje wsporcze – stalowa konstrukcja do montowania paneli o wysokości do 6 m, rozstawione w rzędach w rozstawie do 10 m;

- stacja transformatorowa – jeden kontener, jeden transformator, wielkość nie przekroczy standardowych gabarytów (powierzchnia do 200 m2, wysokość do 5 m);

- kontener techniczny (opcjonalnie) – ilość od 1 do 2 sztuk, wielkość pojedynczego kontenera nie przekroczy standardowych gabarytów (powierzchnia do 200 m2, wysokość do 5 m);

- okablowanie nN, SN, WN – rodzaj zastosowanego napięcia uzależniony od uzyskanych warunków przyłączenia z lokalnym dystrybutorem energii;

- magazyny energii (opcjonalnie);

- drogi dojazdowe i wewnętrzne – drogi gruntowe o szerokości do 4 m;

- plac manewrowy - o wielkości nie przekraczającej 900 mkw., na którym posadowione zostaną stacja transformatorowa i kontener techniczny (opcjonalnie);

- ogrodzenie o wysokości do 3 m (bez podmurówki);

- inne urządzenia elektroenergetyczne - niezbędne do prawidłowego funkcjonowania instalacji (rodzaj zostanie wskazany na etapie uzyskania pozwolenia na budowę, obejmujące m. in. złącza, rozdzielnie, stację meteorologiczną itp.).

 

Panele zostaną umieszczone w rzędach, między którymi pozostawiony zostanie odstęp do 10 m. Przestrzeń pomiędzy rzędami paneli nie będzie przekształcana i pozostanie biologicznie czynna. W ramach jednego rzędu, panele zostaną połączone za pomocą stalowych konstrukcji i posadowione na podporach – słupkach wkręconych (lub wbitych) w grunt. Wysokość panelu w rzucie bocznym wraz ze słupkiem nie przekroczy 6 m. Dopuszcza się montaż paneli w systemie nadążnym (na tzw. trackerach) bądź paneli dwustronnych. Energia wytworzona w szeregu połączonych modułów przez okablowanie DC zostanie przekierowana do rozdzielnic DC i dalej do falowników. Falownik przekształci napięcie DC z modułów na napięcie AC w standardzie dostosowanym do sieci dystrybucyjnej. Falowniki zostaną podłączone do stacji transformatorowej. Wielkość kontenera nie przekroczy standardowych gabarytów (pow. do 200 m2, wysokość do 5 m). Transformator umieszczony będzie w kontenerze, który składał się będzie z komory obsługi, komory transformatora nN/SN, rozdzielnicy niskiego napięcia oraz rozdzielnicy średniego napięcia. Planuje się wykonanie ogrodzenia całej powierzchni inwestycji o wysokości do 3,00 m. Zaprojektowano ogrodzenie wykonane z siatki ocynkowanej na słupkach stalowych, bez podmurówki, z dolną krawędzią ogrodzenia. Ponadto przewiduje się pozostawienie wolnej przestrzeni wokół całej instalacji, przeznaczonej pod drogę gruntową o szerokości do 4 m umożliwiającą dojazd do urządzeń, a także gruntowego placu o powierzchni do 900 m2, na którym umieszczony zostanie kontener stacji transformatorowej i kontener techniczny oraz realizację innych urządzeń elektroenergetyczne niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania instalacji.

 

  1. Warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:

Przedsięwzięcie realizowane będzie i eksploatowane zgodnie z założeniami przyjętymi w raporcie                 o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, a w szczególności zawartymi w charakterystyce przedsięwzięcia, stanowiącej załącznik do niniejszej decyzji, przy jednoczesnym spełnieniu poniższych warunków:

  1. W celu ochrony przed hałasem na etapie realizacji inwestycji należy:

- wykonywanie czynności powodujących hałas, w tym transportu, należy realizować w porze dziennej 6:00-22:00

- nie dopuszczać do jednoczesnej pracy źródeł hałasu o wysokich mocach akustycznych (dotyczy w szczególności jednoczesnej pracy urządzenia do wbijania słupów podkonstrukcji i innych maszyn budowlanych);

- stosować maszyny sprawne technicznie, charakteryzujące się niską emisją spalin oraz cichą pracą;

- eliminować pracę silników na biegu jałowym;

- prowadzić systematyczną kontrolę stanu technicznego środków transportu i maszyn (np. dokręcanie elementów drgających);

- zaplecze budowy wyposażyć w przenośne toalety ze szczelnymi zbiornikami na ścieki.

  1. Nie wycinać drzew ze względu na potrzebę realizacji inwestycji;
  2. Realizację przedsięwzięcia, w tym prace ziemne i budowlane rozpocząć poza kluczowym okresem gatunków dziko występujących, w tym poza okresem lęgowym ptaków tj. poza okresem od 1 marca do 31 sierpnia lub w innym terminie, po potwierdzeniu przez specjalistę przyrodnika, maksymalnie na 2 dni przed zajęciem terenu, braku rozrodu dziko występujących zwierząt, w tym braku aktywnych lęgów ptaków;
  3. Podczas prowadzenia wykopów pod linie kablowe unikać pozostawienia niezasypanych wykopów; w przeciwnym razie należy zabezpieczyć je przed wpadaniem do nich drobnych zwierząt. Przed ich zasypaniem należy zlustrować je w celu uwolnienia i przeniesienia poza teren przedsięwzięcia małych kręgowców i bezkręgowców, które mogły się do nich dostać. Jeżeli wykopy będą funkcjonowały przez dłuższy czas, lustracje należy prowadzić codziennie;
  4. W przypadku konieczności prowadzenia prac w bezpośrednim sąsiedztwie drzewostanu przeznaczonego do pozostawienia należy zabezpieczyć drzewa przed ewentualnymi uszkodzeniami;
  5. Przestrzeń pomiędzy rzędami paneli pozostawić biologicznie czynną, porośniętą rodzimymi gatunkami traw ewentualnie obsianą mieszanką traw lub inną roślinnością niestanowiącą przeszkody w eksploatacji elektrowni fotowoltaicznej;
  6. Nie stosować herbicydów, środków owadobójczych ani nawozów sztucznych na terenie planowanej inwestycji;
  7. Koszenie wykonywać w okresie roku po 1 sierpnia, tak aby porastające przedmiotowy teren rośliny mogły wydać nasiona co zwiększy bazę pokarmową dla owadów oraz niektórych grup ptaków odżywiających się nasionami, a co za tym idzie również dla innych gatunków ptaków i małych ssaków odżywających się owadami. Koszenie powinno odbywać się od centrum w kierunku granic farmy fotowoltaicznej co umożliwi ucieczkę zwierzętom;
  8. Miejsca lokalizacji transformatorów należy wyposażyć w sorbent gotowy do użycia na wypadek rozszczelnienia urządzeń/awarii;
  9. W celu zabezpieczenia przed wtórnym pyleniem na etapie realizacji inwestycji należy prowadzić regularne usuwanie piasku lub błota z dojazdowych dróg publicznych innych niż gruntowe.
  10. W celu minimalizacji oddziaływania na środowisko gruntowo-wodne w fazie realizacji inwestycji należy:

- składowanie materiałów budowlanych prowadzić na powierzchniach szczelnych, poza obniżeniami terenowymi, w sposób uniemożliwiający ich wypłukiwanie przez wody opadowe oraz rozwiewanie;

- parkowanie maszyn i sprzętu budowlanego realizować na szczelnym podłożu;

- Do czyszczenia paneli nie stosować detergentów ani środków szkodliwych dla środowiska gruntowo – wodnego

- tankowanie pojazdów prowadzić poza terenem robót, natomiast tankowanie maszyn budowlanych w obrębie budowy prowadzić z zachowaniem szczególnej ostrożności, na terenie o szczelnym podłożu, zabezpieczonym w sorbenty;

- zaplecze sanitarne budowy wyposażyć w przewoźne toalety, z zapewnieniem regularnego ich opróżniania przez specjalistyczne firmy;  

- systematycznie kontrolować stan techniczny pojazdów i urządzeń pod kątem wycieków substancji ropopochodnych;

- zapewnić dostępność sorbentów na terenie budowy, właściwych w zakresie ilości i rodzaju potencjalnego zagrożenia, mogącego wystąpić w następstwie sytuacji awaryjnych; w sytuacji wystąpienia wycieku związków ropopochodnych zużyty sorbent bądź zanieczyszczony grunt bezzwłocznie zebrać i przekazać uprawnionemu odbiorcy odpadów; - teren budowy regularnie sprzątać.

  • Ograniczyć liczbę elementów oświetleniowych do niezbędnego minimum; zastosować czujniki ruchu przy oświetleniu tradycyjnym lub kamery na podczerwień; w przypadku zastosowania oświetlenia tradycyjnego (energooszczędnego), użyć opraw świecących do dołu, o ciepłym świetle, nie emitujących lub o niskim udziale UV; zastosować lampy szczelne, zapobiegające więźnięciu owadów;
  • Wszelkie otwory w drzwiach i ścianach pomieszczeń inwertera, transformatora i sterowni, w tym przede wszystkim otwory wentylacyjne, zasłonić siatką o oczkach maks. 1 cm średnicy, aby uniemożliwić zajmowanie tych obiektów przez nietoperze;
  • Zastosować działania minimalizujące negatywny wpływ farmy na krajobraz. Należy zastosować pasy nasadzeń maskujących od strony komunikacji drogi nr geod 174/7 obręb Kozaki (długość ok. 180 m, szerokość min. 2 m); nasadzenia krzewów powinny nawiązywać do lokalnego krajobrazu; do nasadzeń należy wybrać rodzaj i gatunek drzew i krzewów np.: głóg, róża dzika, śliwa wiśniowa, śliwa tarnina, rokitnik, porzeczka oraz ligustr pospolity, lilak pospolity, bez czarny, jaśminowiec wonny. W nasadzeniach należałoby zastosować drzewa, jak np. sosna zwyczajna, brzoza brodawkowata, świerk pospolity. Dopuszcza się także stosowanie żywopłotów mieszanych, np. grabowobukowych z domieszką dębu. Nie obsadzać ogrodzenia pnączem maskującym, tj. winobluszcz pięciolistkowy, czy innym ekspansywnym pnączem.
  • Zastosować system czyszczenia paneli na sucho, eliminujący zużycie wody (w przypadku konieczności mycia paneli przy użyciu wody – używać czystej wody lub wody demineralizowanej, bez zastosowania żadnych dodatków, w tym detergentów).
  • Dokonywać okresowych konserwacji elementów elektrowni celem zapewnienia prawidłowego działania instalacji oraz zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego;
  • Odpady wytwarzane w związku z serwisowaniem i naprawami instalacji fotowoltaicznej przekazywać do odzysku lub unieszkodliwienia uprawnionym podmiotom, bez magazynowania ich na terenie przedsięwzięcia;
  • Gospodarowanie odpadami na wszystkich etapach inwestycji (realizacji, eksploatacji i likwidacji), prowadzić, w sposób wykluczający możliwość ich negatywnego oddziaływania na środowisko, w tym w sposób zabezpieczający środowisko gruntowo-wodne przed ewentualnymi zanieczyszczeniami (na etapie realizacji m.in. poprzez zabezpieczenie placu budowy, bazy materiałowo surowcowej oraz miejsca postoju i obsługi maszyn budowlanych), odpady przekazywać w pierwszej kolejności do odzysku podmiotom posiadającym wymagane prawem zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi utrzymani porządku i czystości w gminie. Ponadto odpady należy przechowywać w miejscach zabezpieczonych przed dostępem dla osób postronnych i przed opadami atmosferycznymi, w sposób uniemożliwiający przedostanie się do gruntu i ewentualnych wycieków,
  • Zabrania się, w trakcie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, przekształcania istniejącej powierzchni terenu, w sposób negatywnie oddziaływający na środowisko gruntowo-wodne, powierzchnię ziemi i krajobraz w obrębie planowanej inwestycji i na terenach sąsiednich,
  • W przypadku pojawienia się na zainwestowanym terenie gatunków roślin inwazyjnych (IGO) w tym barszczy kaukaskich, należy podjąć działania zaradcze. Działania te mają być uzgodnione z tut. organem w celu wyznaczenia metody likwidacji barszczy oraz określenia terminów ich likwidacji.
  • Realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia powinna być zgodna z przepisami odrębnymi.

 

  1. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy, a w szczególności              w projekcie budowlanym:

- Zakazuje się lokalizacji inwestycji w pasie szerokości 100 m od linii brzegów rzek, jezior i innych zbiorników wodnych;

- Zaprojektować konstrukcje wsporcze paneli fotowoltaicznych mocowane w gruncie metodą bezfundamentową, bezpośrednio wbijane lub wkręcane w ziemię;

- Aby teren inwestycji nie stanowił bariery dla płazów i drobnych ssaków podczas eksploatacji elektrowni, zastosować ogrodzenia z siatki bez podmurówki. Pozostawić ok. 20 cm przerw pomiędzy siatką ogradzającą teren inwestycji a powierzchnią ziemi umożliwiającą ewentualną migrację płazów, gadów i drobnych ssaków;

- W celu minimalizacji odziaływania na krajobraz założyć dobór kolorystyki elementów instalacji spójny z otoczeniem – naturalne kolory, umożliwiające wtopienie się instalacji w tło;

- Transformatory zlokalizować w zabudowie kontenerowej;

- W sytuacji zastosowania transformatorów olejowych, na wypadek awarii, w celu uniknięcia przedostania się oleju lub cieczy izolacyjnej do środowiska wodno-gruntowego, pod transformatorami umieścić szczelne misy olejowe, będące w stanie zmagazynować minimum 100 % oleju oraz wody z akcji gaśniczej, wykonane z takich materiałów, aby ciecz izolacyjna lub olej nie przedostały się do środowiska gruntowo-wodnego;

- Aby zapobiec ewentualnym kolizjom ptaków z panelami fotowoltaicznymi oraz zminimalizować możliwość mylenia ich powierzchni z powierzchnią wody przez zwierzęta wodne należy zastosować panele fotowoltaiczne wyposażone w warstwy antyrefleksyjne oraz posiadające jasne obramowania i paski podziału.

- zaprojektować i wykonać pasy zieleni izolacyjnej wg. wytycznych wskazanych w niniejszej decyzji;

4.    wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych: Nie dotyczy

 

  1. wymogi w zakresie ograniczania transgranicznego oddziaływania na środowisko: Nie dotyczy

 

II.         Stwierdzić konieczność wykonania kompensacji przyrodniczej: Nie dotyczy

 

III.        Stwierdzić konieczność zapobiegania, ograniczenia oraz monitorowania oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko: Nie stwierdzono

IV.        Stwierdzić konieczność utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania:  Nie dotyczy

 

V.          Stwierdzić konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt. 1 , ustawy           z dnia 3 października 2008r., o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko:                      Nie stwierdzono

 

VI.        Stwierdzić konieczność przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt. 1 , ustawy z dnia 3 października 2008r., o udostępnianiu informacji               o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko: Nie stwierdzono

 

VII.       Stwierdzić konieczność przeprowadzenia analizy porealizacyjnej: Nie stwierdzono

 

VIII.     Ustalić charakterystykę planowanego przedsięwzięcia, zawartą w załączniku do niniejszej decyzji, stanowiącym jej integralną część.

 

UZASADNIENIE

 

W dniu 21.03.2021 r. wpłynął wniosek E.........................Sp. z o.o., o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie elektrowni słonecznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działce o nr ew. 178/36, obręb 0017 Kozaki gmina Gołdap, powiat gołdapski, województwo warmińsko-mazurskie.

 

Na podstawie złożonego wniosku, a w szczególności zgodnie z treścią karty informacyjnej przedsięwzięcia, należało stwierdzić, że wnioskowana inwestycja zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 54 lit. a, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. poz. 1839), stanowi przedsięwzięcie, mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

 

Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 z późn. zm.), stwierdzono także, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Burmistrz Miasta Gołdapi.

 

W związku z powyższym oraz na podstawie art. 10 Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 256 z późn. zm.), Burmistrz Gołdapi za pośrednictwem Wydziału Gospodarki Przestrzennej Ochrony Środowiska i Nieruchomości, pismem z dnia 06.04.2021 r., zawiadomił Strony o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wnioskowanego przedsięwzięcia, informując o możliwości zapoznania się z aktami sprawy.

 

W toku prowadzonego postępowania, na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy, przekazując w załączeniu wniosek o wydanie decyzji wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia, organ, wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gołdapi, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko, wnioskowanego przedsięwzięcia.

 

Organy opiniujące wydały opinię:

- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie wydała opinię o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko - z dnia 21.04.2021 r., znak WOOŚ.4220.184.2021.MG

- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie wydało opinię o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko - z dnia 26.04.2021 r. (wpływ 28.04.2021 r.) znak BI.ZZŚ.3.4360.61.2021.MK,

- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny wydał opinię o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko - z dnia 20.04.2021 r., znak ZNS.9022.1.13.2021.

 

Biorąc powyższe pod uwagę, Burmistrz Gołdapi, postanowieniem z dnia 07.05.2021 r., określił zakres raportu, uwzględniając, stanowisko organów opiniujących oraz wymogi art. 66 cyt. ustawy ooś.

 

Postanowieniem z dnia 16.07.2021 r., Organ zawiesił przedmiotowe postępowanie administracyjne, do czasu przedłożenia przez Wnioskodawcę raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

 

W dniu 13.01.2023 r., Wnioskodawca, złożył raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, sporządzony przez zespół pod kierownictwem mgr inż. Anny Beczak

 

16.01.2023 r. podjęto zawieszone postępowanie i działając zgodnie z art. 77 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy ooś, przekazano raport do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie.

 

W związku z tym, że Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej oraz Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gołdapi  wyraził wcześniej opinię, że nie zachodzi potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, nie było konieczne, zgodnie z art. 77 ust. 1 pkt 4 ustawy ooś, wystąpienie do tych organów celem zajęcia stanowiska w odniesieniu do przedłożonego raportu o oddziaływaniu na środowisko.

 

Ostatecznie Organ właściwy w celu uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia, wydały postanowienie:

- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie - postanowienie z dnia 29.05.2023 r., znak WOOŚ.4221.5.2023.NS.3 uzgodnił realizację przedsięwzięcia oraz określił jego warunki;

 

Jednocześnie, na podstawie art. 33 ust. 1, w związku z art. 79 ust. 1 cyt. ustawy ooś, zapewniono możliwość udziału społeczeństwa w niniejszym postępowaniu, poprzez podanie informacji (na stronie internetowej organu, na tablicy ogłoszeń oraz w lokalnej prasie) o przystąpieniu do przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, o możliwości zapoznania się z treścią raportu oraz aktami sprawy, a także możliwością składania uwag w siedzibie urzędu, wyznaczając termin od dnia 02.06.2023 r. do dnia 02.07.2023 r.

 

Po zgromadzeniu pełnego materiału dowodowego, uzyskaniu wymaganych przepisami prawa opinii                 i uzgodnień, spełniając wymóg art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz.U. z 2023 r. poz. 977 ze zm.), zawiadomieniem z dnia 03.07.2023 r. Burmistrz Miasta Gołdapi zawiadomił Strony postępowania o możliwości zapoznania się i wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów przed wydaniem decyzji.

 

W odniesieniu do całości zgromadzonych w toku prowadzonego postępowania materiałów oraz dokonanych przez wszystkie organy biorące udział w postępowaniu ustaleń, żadna ze stron nie wniosła dodatkowych uwag i nie zgłosiła wniosków.

 

Wydział Gospodarki Przestrzennej Ochrony Środowiska i Nieruchomości Urzędu Miejskiego w Gołdapi, dokonał analizy projektowanego przedsięwzięcia, uzgodnień i opinii Organów, z której wynika, że:

 

Planowane przedsięwzięcie, polegające na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 1 MW, realizowane będzie na działce nr 178/36, obręb 0017 Kozaki, w gminie Gołdap, w województwie warmińsko-mazurskim. Łączna powierzchnia działki wynosi ok. 14,5781 ha i stanowią ją nieużytki, pastwiska trwałe PsIV oraz grunty orne klasy RIVa i RIVb. Powierzchnia faktycznie zajęta przez inwestycję będzie wynosiła do 2,1069 ha. Działka inwestycyjna jest gruntem ornym, użytkowanym intensywnie, głównie pod uprawę. W żadnym miejscu nie jest on pokryty roślinnością naturalną wykazującą cechy siedliska. Obszar przeznaczony pod posadowienie instalacji fotowoltaicznej nie jest zabudowany, sąsiaduje z polami uprawnymi, zedrzewieniami i ekosystemami leśnymi. Od południa sąsiaduje z zabudową miejscowości Kozaki i mniejszymi zbiornikami wodnymi. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa zlokalizowana jest na działce nr 178/21 obręb Kozaki, w odległości ok. 80 m od działki inwestycyjnej oraz na działce nr 178/20, obręb Kozaki, w odległość ok. 140 m od działki inwestycyjnej. Planowana inwestycja polegać będzie na instalacji paneli (modułów) fotowoltaicznych, w których będzie zachodził proces produkcji energii elektrycznej z energii słonecznej. Projektowana instalacja fotowoltaiczna będzie składała się z następujących elementów:

- panele fotowoltaiczne - do 4 000 sztuk, moc jednostkowa paneli będzie wynosić do 1 kW;

- inwertery (falowniki) – do 10 sztuk, moc inwerterów będzie umożliwiać zainstalowanie mocy do 1 MW (jeden centralny), przy zastosowaniu rozproszonego systemu moc jednostkowa do 1kW;

- konstrukcje wsporcze – stalowa konstrukcja do montowania paneli o wysokości do 6 m, rozstawione w rzędach w rozstawie do 10 m;

- stacja transformatorowa – jeden kontener, jeden transformator, wielkość nie przekroczy standardowych gabarytów (powierzchnia do 200 m2, wysokość do 5 m);

- kontener techniczny (opcjonalnie) – ilość od 1 do 2 sztuk, wielkość pojedynczego kontenera nie przekroczy standardowych gabarytów (powierzchnia do 200 m2, wysokość do 5 m);

- okablowanie nN, SN, WN – rodzaj zastosowanego napięcia uzależniony od uzyskanych warunków przyłączenia z lokalnym dystrybutorem energii;

- magazyny energii (opcjonalnie);

- drogi dojazdowe i wewnętrzne – drogi gruntowe o szerokości do 4 m;

- plac manewrowy - o wielkości nie przekraczającej 900 mkw., na którym posadowione zostaną stacja transformatorowa i kontener techniczny (opcjonalnie);

- ogrodzenie o wysokości do 3 m (bez podmurówki);

- inne urządzenia elektroenergetyczne - niezbędne do prawidłowego funkcjonowania instalacji (rodzaj zostanie wskazany na etapie uzyskania pozwolenia na budowę, obejmujące m. in. złącza, rozdzielnie, stację meteorologiczną itp.). Panele zostaną umieszczone w rzędach, między którymi pozostawiony zostanie odstęp do 10 m. Przestrzeń pomiędzy rzędami paneli nie będzie przekształcana i pozostanie biologicznie czynna. W ramach jednego rzędu, panele zostaną połączone za pomocą stalowych konstrukcji i posadowione na podporach – słupkach wkręconych (lub wbitych) w grunt. Wysokość panelu w rzucie bocznym wraz ze słupkiem nie przekroczy 6 m. Dopuszcza się montaż paneli w systemie nadążnym (na tzw. trackerach) bądź paneli dwustronnych. Energia wytworzona w szeregu połączonych modułów przez okablowanie DC zostanie przekierowana do rozdzielnic DC i dalej do falowników. Falownik przekształci napięcie DC z modułów na napięcie AC w standardzie dostosowanym do sieci dystrybucyjnej. Falowniki zostaną podłączone do stacji transformatorowej. Wielkość kontenera nie przekroczy standardowych gabarytów (pow. do 200 m2., wysokość do 5 m). Transformator umieszczony będzie w kontenerze, który składał się będzie z komory obsługi, komory transformatora nN/SN, rozdzielnicy niskiego napięcia oraz rozdzielnicy średniego napięcia. Planuje się wykonanie ogrodzenia całej powierzchni inwestycji o wysokości do 3,00 m. Zaprojektowano ogrodzenie wykonane z siatki ocynkowanej na słupkach stalowych, bez podmurówki, z dolną krawędzią ogrodzenia zamontowaną na wysokości 5,00 – 20,00 cm n.p.t. w zależności od ukształtowania terenu. Ponadto przewiduje się pozostawienie wolnej przestrzeni wokół całej instalacji, przeznaczonej pod drogę gruntową o szerokości do 4 m umożliwiającą dojazd do urządzeń, a także gruntowego placu o powierzchni do 900 m2, na którym umieszczony zostanie kontener stacji transformatorowej i kontener techniczny oraz realizację innych urządzeń elektroenergetyczne niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania instalacji.

 

Przewiduje się, że oddziaływanie planowanej inwestycji na środowisko będzie niewielkie i związane przede wszystkim z etapem jej budowy. Teren inwestycji nie jest zabudowany więc realizacja planowanego przedsięwzięcia nie wymaga przeprowadzenia prac rozbiórkowych. Wszystkie elementy farmy zostaną dowiezione na miejsce przez standardowe samochody ciężarowe. W trakcie realizacji ruch pojazdów będzie ograniczony i będzie polegać jedynie na jednorazowym transporcie elementów instalacji do terenu inwestycji i powrocie. Elementy lekkie (moduły fotowoltaiczne, elementy składowe szkieletów konstrukcji nośnej paneli, przewody itp.) zostaną wyładowane i przemieszczane na terenie farmy za pomocą widłowego wózka terenowego lub ładowarki kołowej wyposażonej w widły. Stacja transformatorowa zostanie wyładowana i ustawiona za pomocą urządzenia dźwigowego. Zaplecze budowy należy zlokalizować w oddaleniu od zabudowy podlegającej ochronie akustycznej. Organizacja placu budowy zakłada wskazanie miejsc do magazynowania/przechowywania materiałów budowlanych, zaplecza socjalno-administracyjnego  wykonawcy robót. Ścieki bytowe, które będą powstawać w związku z pracą ludzi, gromadzone będą w szczelnych zbiornikach przenośnych toalet. Wywóz ścieków będzie zlecony firmie posiadającej stosowne zezwolenia w tym zakresie. Właściwa organizacja placu budowy, w tym zaplecza technicznego, pozwoli w znaczny sposób wyeliminować ryzyko zanieczyszczenia. W trakcie prac wykorzystywany będzie sprzęt i środki transportu sprawne technicznie oraz dokonywane będą okresowe kontrole ich stanu, w celu natychmiastowego wykrycia ewentualnych nieszczelności oraz szybkiego ich usunięcia. Na wypadek wystąpienia wycieku substancji szkodliwych, wykonawca robót winien posiadać odpowiednie sorbenty do strącania zanieczyszczeń, zwłaszcza ropopochodnych (np.: paliw, smarów) i syntetycznych (np.: olejów). W trakcie realizacji przedsięwzięcia będą powstawały odpady typowe dla prac budowlanych (odpady grupy 17), a także odpady opakowaniowe i ubrania ochronne (odpady grupy 15) oraz odpady komunalne (odpady grupy 20). Wytworzone odpady będą zbierane selektywnie i gromadzone w szczelnych pojemnikach bądź w wyznaczonych miejscach zaplecza budowlanego, o ograniczonym dostępie osób postronnych. Po zakończeniu robót budowlanych i montażowych odpady te zostaną przekazane uprawnionym podmiotom do dalszego zagospodarowania. Nie będą wykonywane roboty ziemne powodujące wytworzenie nadwyżek mas ziemnych do zagospodarowania poza terenem robót. Powstające masy ziemne zostaną w całości wykorzystane na terenie przedsięwzięcia m.in. do zasypania kabli energetycznych po ich ułożeniu w wykopach (na wierzchu zostanie rozplantowana odłożona wcześniej gleba). Po zakończeniu wszystkich prac

budowlanych teren przedsięwzięcia powinien zostać uporządkowany. Faza realizacji planowanego przedsięwzięcia wiązać się będzie z okresowym wzrostem emisji spalin, poziomu hałasu oraz zapylenia spowodowanego pracą sprzętu budowlanego oraz ruchem pojazdów po terenie inwestycji. W celu zminimalizowania uciążliwości akustycznej czas pracy sprzętu mechanicznego należy ograniczyć wyłącznie do pory dnia (tj. od 6:00 do 22:00).

 

Przewiduje się, że zasięg uciążliwości powodowanych w fazie realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia ograniczy się do najbliższego otoczenia, a emisja substancji zanieczyszczających oraz hałasu będzie miała charakter krótkoterminowy i ustanie wraz z zakończeniem prac budowlanych. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że przyjęte rozwiązania techniczne i organizacyjne w zakresie gospodarki wodno-ściekowej i odpadowej zabezpieczą środowisko przed przedostawaniem się zanieczyszczeń do wód podziemnych oraz gruntu. Potencjalna likwidacja farmy fotowoltaicznej polegać będzie na demontażu paneli słonecznych wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz rekultywacji terenu zajmowanego stalową konstrukcję pod farmę fotowoltaiczną. Rekultywacja będzie miała na celu przywrócenie środowiska glebowego do stanu przed realizacyjnego, uzupełnieniu ewentualnych ubytków mas ziemnych powstałych w wyniku prowadzenia wykopów. Wszelkie odpady powstałe na etapie likwidacji będą przekazane zewnętrznym, wyspecjalizowanym podmiotom, posiadającym odpowiednie zezwolenia. Oddziaływania przedsięwzięcia na tym etapie będą bardzo zbliżone do oddziaływań na etapie budowy elektrowni. Na etapie eksploatacji instalacja nie wymaga stałego zużycia surowców i materiałów. Przewiduje się, że zapotrzebowanie na moc elektryczną dla inwestycji będzie wynosiło do 20 kW poprzez projektowane przyłącze energetyczne. Energia cieplna będzie jedynie potrzebna do ogrzewania w okresie zimowym. Ciepło będzie pozyskiwane za pomocą urządzeń elektrycznych do ogrzewania w kontenerze. W fazie eksploatacji planowana farma fotowoltaiczna nie będzie źródłem emisji substancji do powietrza, za wyjątkiem prowadzonych okresowo prac serwisowych i konserwacyjnych. Ze względu na znikomą wielkość, emisja ta nie będzie miała żadnego wpływu na stan czystości powietrza atmosferycznego w rejonie lokalizacji przedsięwzięcia. Emisja hałasu w fazie użytkowania instalacji będzie niewielka i związana głównie z pracą transformatorów nn/SN o mocy akustycznej wynoszącej maksymalnie 70 dB oraz inwerterami. Inwestor przewiduje użycie do 10 sztuk inwerterów do 60 dB każdy. Działka, na której planowane jest posadowienie przedmiotowego przedsięwzięcia nie jest objęte ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Najbliższe tereny objęte ochroną akustyczną zlokalizowane są w odległości ok. 80 m oraz 140 m i stanowią one zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, dla której obowiązujące normy dopuszczalnego poziomu hałasu, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U. 2014 r., poz. 112), wynoszą 50 dB w ciągu pory dnia i 40 dB w porze nocy. Na podstawie przyjętych założeń dla pierwotnego wariantu inwestycji przeprowadzono w raporcie obliczenia zasięgu oddziaływania hałasu emitowanego do środowiska z terenu elektrowni, z wykorzystaniem programu komputerowego zgodnego z metodyką określonej w normie PN ISO 9613-2 Akustyka – Tłumienie dźwięku podczas propagacji w przestrzeni otwartej. Ogólna metoda obliczania. Z przeprowadzonych obliczeń wynika, że wielkość emisji hałasu z terenu planowanego przedsięwzięcia będzie bardzo niska i nie spowoduje przekroczeń dopuszczalnych standardów dla ww. terenów wymagających ochrony akustycznej. W toku prowadzonego postępowania Inwestor zmienił rozmieszczenie inwestycji, w wyniku czego powierzenia zajęta przez inwestycję wyniesie 2,1069 ha, a nie jak zakładano pierwotnie 4,09 ha. Pozostałe parametry inwestycji nie zmieniły się. Biorąc pod uwagę odległość instalacji od najbliższej zabudowy mieszkaniowej oraz fakt, że z analizy akustycznej wynika, że największe wartości poziomu hałasu zarówno w dzień i w nocy wyniosą 27 dB, nie przewiduje się by zmiana rozmieszczenia paneli wpłynęła znacząco na zmianę rozprzestrzeniania się hałasu. Praca elektrowni fotowoltaicznej powodować będzie emisję niejonizującego promieniowania elektromagnetycznego. Źródłem promieniowania elektromagnetycznego niejonizującego będą układ wytwarzania, przesyłania i rozdziału energii elektrycznej, a także jej odbiorniki. Instalacje elektryczne oraz urządzenia do przesyłania energii elektrycznej planowane do zastosowania w przedmiotowej elektrowni fotowoltaicznej będą wytwarzały w swoim otoczeniu pola elektromagnetyczne o częstotliwości 50 Hz. Natężenia pól elektrycznego i magnetycznego, które powstają w sąsiedztwie tych urządzeń i instalacji elektrycznej są pomijalnie małe. Na terenie farmy wszystkie linie kablowe niskiego i średniego napięcia (oprócz przewodów nN prowadzonych po konstrukcji nośnej paneli) będą wykonane jako podziemne. W przypadku transformatorów zarówno oddziaływanie pola elektrycznego jak i elektromagnetycznego jest znikome. Transformatory będą umieszczone w stacjach transformatorowych co skutecznie ograniczy oddziaływanie pól elektromagnetycznych. W związku z powyższym przewiduje się, że planowana farma fotowoltaiczna nie będzie w żaden sposób negatywnie oddziaływać na klimat elektromagnetyczny środowiska oraz nie będzie stanowić zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi. Dopuszczalne poziomy pola elektromagnetycznego nie będą przekroczone. Eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z powstawaniem ścieków bytowych ani technologicznych. Wody opadowe i roztopowe z powierzchni paneli fotowoltaicznych będą odprowadzane powierzchniowo do gruntu. Nie będą zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi dla środowiska wodnego. Czyszczenie paneli będzie odbywać się sporadycznie, w miarę wystąpienia takich potrzeb. Inwestor zakłada, że mycie paneli odbywać się będzie 1 – 2 razy w roku. Do mycia paneli wykorzystuje się szczotki na wysięgniku oraz wodę zdemineralizowaną, bez dodatkowych substancji czyszczących. Posadzka w komorze transformatorowej będzie posiadać otwór, przez który w razie wycieku, olej z transformatora spływać będzie do szczelnej misy olejowej stanowiącej wydzieloną część kablowni. Pojemność misy olejowej powinna być tak dostosowana, aby w przypadku ewentualnej awarii przejąć 100% oleju z transformatora. Dodatkowo, transformator wraz z misą olejową umieszczony zostanie w kontenerowej stacji transformatorowej, która stanowi dodatkową barierę ochronną przed przedostaniem się zanieczyszczeń do środowiska. Powyższe rozwiązanie uniemożliwi przedostania się oleju do środowiska gruntowo – wodnego. Miejsca lokalizacji transformatorów

powinny zostać wyposażone w sorbent gotowy do użycia na wypadek rozszczelnienia urządzeń/awarii.

Podczas eksploatacji farmy zużyte lub uszkodzone panele zostaną przekazane specjalistycznej firmie i poddane recyklingowi. Eksploatacja elektrowni fotowoltaicznej związana będzie z powstawaniem niewielkiej ilości odpadów, związanych z utrzymaniem farmy, a głównie usuwaniem usterek urządzeń elektronicznych i elektrycznych. Odpady te niezwłocznie po wytworzeniu będą przekazywane do dalszego gospodarowania firmom posiadającym stosowne zezwolenia z zakresu gospodarki odpadami. Nie przewiduje się gromadzenia na terenie farmy wytworzonych odpadów.

Planowana instalacja fotowoltaiczna nie jest zaliczana do zakładów o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. Nie jest również narażona na ryzyko wystąpienia poważnej awarii lub katastrofy naturalnej i budowlanej. Teren planowanego przedsięwzięcia zlokalizowany jest poza obszarami zagrożonymi podtopieniami oraz powodzią, nie jest również zagrożone ruchami masowymi ziemi. Planowane przedsięwzięcie na etapie eksploatacji nie będzie źródłem emisji gazów cieplarnianych i ze względu na swój charakter nie będzie miało niekorzystnego wpływu na klimat. Ponadto instalacja związana będzie z wytwarzaniem energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych – z energii słońca, dzięki czemu przyczyni się do zmniejszenia skali antropogenicznego efektu cieplarnianego. W związku z przedsięwzięciem nie zostaną ograniczone tereny zapewniające sekwestrację dwutlenku węgla. Nie przewiduje się wycinki drzew. W wyniku realizacji przedsięwzięcia przekształcone zostaną tereny porośnięte głównie roślinnością trawiastą i łąkową. Planowana instalacja przystosowana będzie do postępujących zmian klimatu oraz pojawiających się sporadycznie ekstremalnych warunków taki jak upały, susze, pożary, burze i wiatry oraz fale chłodu i śniegu.

Planowane przedsięwzięcie realizowane będzie na Obszarze Chronionego Krajobrazu Wzgórz Szeskich, na terenie którego obowiązują zapisy rozporządzenia nr 39 Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Wzgórz Szeskich (Dz. Urz. Woj. Warm. - Maz. z 2008 r., nr 71, poz. 1365). W świetle § 4 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia na terenie ww. OChK zakazuje się „realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu art. 51 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006 r. Nr 129, poz. 902, z pózn. zm.)”. W bieżącym stanie prawnym zastosowanie ma brzmienie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy o ochronie przyrody (Dz. U z 2022 r. poz. 916, z późn. zm.), zgodnie z którym zakazuje się „realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko”. Zgodnie jednak z art. 24 ust. 3 ustawy o ochronie przyrody, „zakaz, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie dotyczy realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których przeprowadzona ocena oddziaływania na środowisko wykazała brak negatywnego wpływu na ochronę przyrody i ochronę krajobrazu obszaru chronionego krajobrazu”. Realizując planowane przedsięwzięcie należy przestrzegać zakazów obowiązujące na ww. Obszarze Chronionego Krajobrazu Wzgórz Szeskich. Z uwag na fakt, że na terenie ww. obszaru chronionego krajobrazu istnieje zakaz lokalizowania obiektów budowlanych w pasie szerokości 100 m od linii brzegów rzek, jezior i innych zbiorników wodnych, z wyjątkiem urządzeń wodnych oraz obiektów służących prowadzeniu racjonalnej gospodarki rolnej, leśnej lub rybackiej oraz fakt, że na zdjęciach umieszczonych w raporcie ooś i inwentaryzacji przyrodniczej widoczne są tereny podmokle, a także wskazano, że działka sąsiaduje z mniejszymi zbiornikami wodnymi, tutejszy organ w swoim wezwaniu z dnia 10 lutego 2023 r. poprosił m.in. o scharakteryzowanie ww. terenów podmokłych i wskazanie odległości inwestycji od zbiorników wodnych. W odpowiedzi na powyższe Inwestor wskazał, ze dokonano zmiany rozmieszczenia inwestycji z zachowanie odległości min. 100 m od zbiornika wodnego i przedstawiono załącznik obrazujący położenie inwestycji względem cieków i zbiornika wodnego. Najbliższy obszar Natura 2000, oddalony jest o ok. 2,89 km i jest to Puszcza Romincka PLH280005. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na cele, przedmioty ochrony oraz integralność obszarów Natura 2000. Istotny wpływ nie wystąpi ze względu na:

- rodzaj i charakterystykę inwestycji;

- lokalizację: przedsięwzięcie zlokalizowane będzie poza obszarami Natura 2000;

- rodzaj i skalę oddziaływania na gatunki zwierząt, gatunki roślin oraz siedliska przyrodnicze dla ochrony których wyznaczone zostały obszary Natura 2000.

Według projektów korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce opracowanych przez Zakład Badania Ssaków Polskiej Akademii Nauk, Białowieża analizowana inwestycja położona jest w granicach korytarzy ekologicznych Puszcza Borecka- Puszcza Romincka KPn-5A (2005 r.) oraz Szeskie Wzgórza KPn-6A (2012 r.). Podniesienie konstrukcji w stosunku do gruntu zapewni swobodne przemieszczanie się mniejszych zwierząt pod panelami. Oddziaływanie inwestycji na ssaki i inne kręgowce naziemnie będzie minimalne i związane z funkcjonowaniem ogrodzenia wymuszającego omijanie terenu podczas przemieszczania się i migracji. Będzie to dotyczyło jedynie większych zwierząt, gdyż pomiędzy dolną krawędzią ogrodzenia a gruntem pozostawiona zostanie ok. 15 cm przerwa, umożliwiająca przedostawanie się małym i średnim zwierzętom na teren zajęty pod instalację fotowoltaiczną. W sezonie wegetacyjnym 2021 oraz 2022 roku dokonano rozpoznania flory i roślinności na terenie inwestycji. Zidentyfikowano 11 gatunków. Nie zaobserwowano roślin objętych ochroną gatunkową, ani gatunków rzadkich. Największy udział wśród roślinności mają: życica trwała, rajgras wyniosły czy mniszek pospolity. W wyniku przeprowadzonej inwentaryzacji nie stwierdzono stanowisk gatunków grzybów wolno żyjących, jak i gatunków grzybów zlichenizowanych (porostów). W granicach obszaru inwestycji na którym planuje się budowę polegającej na budowie Elektrowni Słonecznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą nie stwierdzono obecności płazów.

Teren objęty zamierzeniem inwestycyjnym nie ma istotnego znaczenia dla lokalnych populacji gadów i płazów.

Na obszarze projektowanej inwestycji oraz w sąsiedztwie, w strefie jej potencjalnego oddziaływania stwierdzono 6 gatunków ptaków (bocian biały, czajka, gołąb miejski, kwiczoł, myszołów i żuraw), jednak nie stwierdzono gatunków lęgowych na obszarze planowanej inwestycji. 6 gatunków zakwalifikowano jako zalatujące w okresie lęgowym, jednak gniazdujące tylko w sąsiedztwie projektowanego terenu inwestycji.

Na przedmiotowym terenie nie odnotowano występowania nietoperzy. W związku z powyższym nie przewiduje się, by w wyniku realizacji inwestycji doszło do istotnie negatywnych oddziaływań na lokalne populacje nietoperzy. Niemniej jednak wskazuje się działanie minimalizujące związane z ewentualnością pojawienia się nietoperzy poprzez zastosowanie siatki w otworach wybudowanych obiektów. Z przedstawicieli ssaków na przedmiotowym terenie stwierdzono występowanie jedynie reprezentanta fauny polnej tj.: myszy polnej, kreta, dzika, sarny oraz lisa. Nie przewiduje się by w wyniku realizacji inwestycji doszło do istotnie negatywnych oddziaływań na lokalne populacje ssaków. Inwestycja nie wymaga naruszenia i przekształcania siedlisk naturalnych, bądź półnaturalnych, usunięcia drzew i krzewów, czy zajęcia siedlisk wrażliwych będących potencjalnym miejscem występowania gatunków chronionych. Realizacja przedsięwzięcia, w tym prace ziemne i budowlane zostaną rozpoczęte poza kluczowym okresem gatunków dziko występujących, w tym poza okresem lęgowym ptaków tj. poza okresem od 1 marca do 31 sierpnia lub w dowolnym terminie, po potwierdzeniu przez specjalistę przyrodnika, maksymalnie na 2 dni przed zajęciem terenu, braku rozrodu dziko występujących zwierząt, w tym braku aktywnych lęgów ptaków.

W ramach zabezpieczenia terenu prowadzonych prac przewiduje się ewentualne wykopy i miejsca prac ziemnych na czas realizacji inwestycji ogrodzić siatką o oczkach nie większych niż 0,5 cm i wysoką, na co najmniej 50 cm, która będzie wkopana w ziemię. Wszystkie drobne kręgowce bytujące w ogrodzonej strefie zostaną przeniesione w bezpieczne miejsce o zbliżonej charakterystyce. W celu ochrony płazów i innych drobnych zwierząt, podczas układania poziemnej kablowej linii energetycznej, planuje się codzienne kontrole wykopów przed podjęciem prac oraz dodatków przed ich zasypaniem. Nie przewiduje się oświetlenia elektrowni w porze nocnej. Inwestor planuje wykonać oświetlenie bramy wjazdowej i placu przed stacją farmy fotowoltaicznej, na czujnik ruchu. Oświetlenie zostanie zrealizowane na bazie opraw ze źródłem światła typu LED. Koszenie wykonywać w okresie roku po 1 sierpnia, tak aby porastające przedmiotowy teren rośliny mogły wydać nasiona co zwiększy bazę pokarmową dla owadów oraz niektórych grup ptaków odżywiających się nasionami, a co za tym idzie również dla innych gatunków ptaków i małych ssaków odżywających się owadami. Koszenie powinno odbywać się w dni suche i słoneczne, od centrum w kierunku granic farmy fotowoltaicznej co umożliwi ucieczkę zwierzętom. Alternatywnie Inwestor dopuszcza wypas na terenie fermy zwierząt hodowlanych, głównie owiec. Nie przewiduje się używania środków ochrony roślin oraz sztucznych nawozów. Dodatkowo zostanie zastosowana powłoka antyrefleksyjna pokrywająca panele fotowoltaiczne która zwiększa absorbcję energii promieniowania słonecznego oraz zapobiega niepożądanemu efektowi odbicia światła od powierzchni paneli.

 

Biorąc powyższe pod uwagę przewiduje się, że przy zachowaniu warunków prowadzenia prac oraz zaleceń dotyczących eksploatacji przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie znacząco negatywnie wpływać na środowisko przyrodnicze. Ze względu na swój charakter oraz zastosowanie działań minimalizujących przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na siedliska przyrodnicze oraz gatunki zwierząt i roślin. Wskazane w sentencji niniejszego postanowienia warunki realizacji przedsięwzięcia pozwolą na zminimalizowanie potencjalnego oddziaływania inwestycji w fazie realizacji i eksploatacji inwestycji na przyrodnicze elementy środowiska. Ponadto przyczynią się do utrzymania różnorodności biologicznej na przedmiotowym terenie.

 

Należy jednak wskazać, że brak negatywnego oddziaływania stwierdzono przy założeniu, że inwestycja będzie realizowana zgodnie z założeniami ustawy o ochronie przyrody, która określa zakazy obowiązujące w stosunku do roślin, zwierząt oraz grzybów objętych ochroną gatunkową oraz jasno wskazuje, że wszelkie odstępstwa od wprowadzonych zakazów są możliwe jedynie po uzyskaniu zgody regionalnego dyrektora ochrony środowiska na podstawie:

- rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 09 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej grzybów (Dz. U. z 2014 r., poz. 1408),

- rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 09 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej roślin (Dz. U. z 2014 r., poz. 1409),

- rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz. U. z 2022 r., poz. 2380).

W związku z powyższym przed wykonaniem jakichkolwiek prac, które będą się wiązały z niszczeniem siedlisk przyrodniczych, miejsc rozrodu i regularnego przebywania zwierząt, umyślnym zabijaniem osobników, wycinką drzew, zgodnie z art. 56 ustawy o ochronie przyrody należy każdorazowo wystąpić do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie z odpowiednim wnioskiem o wydanie stosownego zezwolenia na wykonanie czynności zabronionych.

 

W sąsiedztwie inwestycji planowane są inne elektrownie fotowoltaiczne. Skumulowane oddziaływanie emisji hałasu dla wszystkich inwestycji nie będzie mieć miejsca, ponieważ hałas generowany z transformatorów oraz inwerterów poza teren działki nie będzie słyszalny i będzie pokrywał się z tłem akustycznym. W przypadku realizacji inwestycji o identycznym charakterze w bezpośrednim sąsiedztwie dojdzie do skumulowania oddziaływania na krajobraz. Skumulowanie na krajobraz będzie się opierać na zasięgu widoczności instalacji. W tym przypadku zwiększy się powierzchnia inwestycji i tym samym będzie widoczna z większej liczby punktów widokowych umieszczonych głównie na drogach publicznych. Liczne przesłony krajobrazowe powodują, że zmiany w krajobrazie po realizacji wszystkich instalacji, będą odczuwalne lokalnie. Jednakże zwraca się uwagę na intensywność i powierzchnię planowanych do realizacji w sąsiedztwie farm, co nie pozostanie bez wpływu na krajobraz w miejscowości Kolniszki, dlatego też nałożono na inwestora obowiązek wykonania nasadzeń od strony komunikacji, gdzie będzie najbardziej widoczna. Zieleń przydrożna, komponowana i zadrzewienia występujące w otoczeniu inwestycji, wraz z wykonanymi nasadzeniami, ograniczą kumulowanie się oddziaływania. Będą stanowić barierę naturalną przysłaniającą farmy i uniemożliwiającą dokonywanie wglądów w dalekiej perspektywie. Inwestycja w opisanym krajobrazie będzie stanowić nowy element. Dodatkowo w celu minimalizacji odziaływania na krajobraz zakłada się dobór kolorystyki elementów instalacji spójny z otoczeniem – naturalne kolory, umożliwiające wtopienie się instalacji w tło.

 

Ze względu na zakres oddziaływania oraz oddalenie przedmiotowej inwestycji od granic państw sąsiednich instalacja nie będzie wymagała przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko. Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach wybrzeży, obszarach górskich i leśnych, wodno-błotnych oraz innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych oraz w strefach ochronnych ujęć wód i obszarach ochrony zbiorników wód śródlądowych. W rejonie planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. Przedmiotowa inwestycja w całości zlokalizowana jest w strefie „C” ochrony uzdrowiskowej uzdrowiska Gołdap.

 

Przewiduje się, że realizacja planowanej inwestycji nie będzie w sposób negatywny oddziaływała na klimat. Planowana instalacja nie jest związana z emisją gazów cieplarnianych (poza krótkotrwałą fazą realizacji), nie będzie wymagała również wycinki drzew i krzewów, która mogłaby prowadzić pośrednio do zwiększenia emisji tych gazów. Ponadto przedsięwzięcie będzie związane z wytwarzaniem energii elektrycznej, przyczyniając się do zmniejszenia skali antropogenicznego efektu cieplarnianego. Zastosowana konstrukcja w opisywanej elektrowni fotowoltaicznej jest wytrzymała i odporna na warunki atmosferyczne min. takie jak: grad lub śnieg.

 

Ze względu na zakres oddziaływania oraz oddalenie przedmiotowej inwestycji od granic państw sąsiednich instalacja nie będzie wymagała przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko. Z uwagi na zakres oddziaływań planowanej inwestycji nie przewiduje się możliwości kumulowania negatywnych oddziaływań. Ponadto przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach wybrzeży, obszarach górskich, obszarach leśnych, wodno-błotnych, innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliskach łęgowych oraz ujściach rzek, obszarach przylegających do jezior, w strefach ochronnych ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone, obszarach archeologicznych, uzdrowiskach oraz obszarach ochrony uzdrowiskowej.

 

Z uwagi na fakt, że posiadane na tym etapie informacje na temat przedsięwzięcia pozwalają wystarczająco ocenić jego wpływ na środowisko, realizacja inwestycji nie spowoduje negatywnych skutków dla obszarów Natura 2000 i innych form ochrony przyrody, Organ prowadzący postępowanie, po przeanalizowaniu kryteriów określonych w art. 77 ust. 5 ustawy ooś stwierdził, że realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie wymaga ponownego przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Niemniej jednak, zgodnie z art. 88 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli organ administracji architektoniczno – budowlanej uzna, że we wniosku o wydanie pozwolenia na budowę zostały dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, może stwierdzić o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i nałożyć na inwestora obowiązek sporządzenia raportu, jednocześnie określając jego zakres.

 

Biorąc zatem pod uwagę przeprowadzoną w toku postępowania ocenę oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko – analizę i ocenę wpływu inwestycji na środowisko, w tym na zdrowie ludzi, możliwości oraz sposobów zapobiegania i ograniczania negatywnego oddziaływania na środowisko, dokonaną w szczególności na podstawie zebranych danych i raportu oddziaływania na środowisko, jak również poprzez uzyskanie pozytywnego uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, oraz opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Burmistrz Gołdapi uznał, że po zrealizowaniu przez Inwestora wszystkich warunków zawartych w przedłożonych dokumentach oraz niniejszej decyzji, planowane przedsięwzięcie będzie zgodne z wymaganiami przepisów o ochronie środowiska.

 

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.

 

POUCZENIE

 

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 ze zm.). Złożenie wniosku powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Złożenie wniosku o którym mowa w pkt 1 lub dokonanie zgłoszenia, może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie ww. decyzji, lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali przed upływem terminu o którym mowa w pkt 1 od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia zawarte w tej decyzji lub postanowieniu o którym mowa w art. 90 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia uwzględniającego informacje na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających                  z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzje, o których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy ooś.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2022r. poz. 1029 ze zm.), jeżeli Organ administracji architektoniczno-budowlanej uzna, że we wniosku o wydanie pozwolenia na budowę zostały dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji                      o środowiskowych uwarunkowaniach, może stwierdzić o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i nałożyć na inwestora obowiązek sporządzenia raportu ooś, jednocześnie określając jego zakres.

 

Od wydanej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem organu wydającego decyzję w terminie 14 dni od daty doręczenia.

 

Zgodnie z art. 127 KPA strony mogą w trakcie biegu terminu odwoławczego – zrzec się prawa do wniesienia odwołania doręczając organowi stosowne oświadczenie. Zrzeczenie się tego prawa przez ostatnią ze stron postępowania, czyni decyzję ostateczną i prawomocną.

 

Załączniki:

- charakterystyka planowanego przedsięwzięcia

- załącznik graficzny do decyzji

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

Załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn. BUDOWA ELEKTROWNI SŁONECZNEJ WRAZ Z INFRASTRUKTURĄ TOWARZYSZĄCĄ NA DZIAŁCE O NR EW. 178/36, OBRĘB 0017 KOZAKI GMINA GOŁDAP, POWIAT GOŁDAPSKI, WOJEWÓDZTWO WARMIŃSKO MAZURSKIE

                                                                                                            

CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

Planowane przedsięwzięcie, polegające na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 1 MW, realizowane będzie na działce nr 178/36, obręb 0017 Kozaki, w gminie Gołdap, w województwie warmińsko-mazurskim. Powierzchnia faktycznie zajęta przez inwestycję będzie wynosiła do 2,1069 ha. Od południa sąsiaduje z zabudową miejscowości Kolniszki i mniejszymi zbiornikami wodnymi. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa zlokalizowana jest na działce nr 178/21 obręb Kozaki, w odległości ok. 80 m od działki inwestycyjnej oraz na działce nr 178/20, obręb Kozaki, w odległość ok. 140 m od działki inwestycyjnej.

 

Projektowana instalacja fotowoltaiczna będzie składała się z następujących elementów:

- panele fotowoltaiczne - do 4 000 sztuk, moc jednostkowa paneli będzie wynosić do 1 kW;

- inwertery (falowniki) – do 10 sztuk, moc inwerterów będzie umożliwiać zainstalowanie mocy do 1 MW (jeden centralny), przy zastosowaniu rozproszonego systemu moc jednostkowa do 1kW;

- konstrukcje wsporcze – stalowa konstrukcja do montowania paneli o wysokości do 6 m, rozstawione w rzędach w rozstawie do 10 m;

- stacja transformatorowa – jeden kontener, jeden transformator, wielkość nie przekroczy standardowych gabarytów (powierzchnia do 200 m2, wysokość do 5 m);

- kontener techniczny (opcjonalnie) – ilość od 1 do 2 sztuk, wielkość pojedynczego kontenera nie przekroczy standardowych gabarytów (powierzchnia do 200 m2, wysokość do 5 m);

- okablowanie nN, SN, WN – rodzaj zastosowanego napięcia uzależniony od uzyskanych warunków przyłączenia z lokalnym dystrybutorem energii;

- magazyny energii (opcjonalnie);

- drogi dojazdowe i wewnętrzne – drogi gruntowe o szerokości do 4 m;

- plac manewrowy - o wielkości nie przekraczającej 900 mkw., na którym posadowione zostaną stacja transformatorowa i kontener techniczny (opcjonalnie);

- ogrodzenie o wysokości do 3 m (bez podmurówki);

- inne urządzenia elektroenergetyczne - niezbędne do prawidłowego funkcjonowania instalacji (rodzaj zostanie wskazany na etapie uzyskania pozwolenia na budowę, obejmujące m. in. złącza, rozdzielnie, stację meteorologiczną itp.).

 

Panele zostaną umieszczone w rzędach, między którymi pozostawiony zostanie odstęp do 10 m. Przestrzeń pomiędzy rzędami paneli nie będzie przekształcana i pozostanie biologicznie czynna. W ramach jednego rzędu, panele zostaną połączone za pomocą stalowych konstrukcji i posadowione na podporach – słupkach wkręconych (lub wbitych) w grunt. Wysokość panelu w rzucie bocznym wraz ze słupkiem nie przekroczy 6 m. Dopuszcza się montaż paneli w systemie nadążnym (na tzw. trackerach) bądź paneli dwustronnych. Energia wytworzona w szeregu połączonych modułów przez okablowanie DC zostanie przekierowana do rozdzielnic DC i dalej do falowników. Falownik przekształci napięcie DC z modułów na napięcie AC w standardzie dostosowanym do sieci dystrybucyjnej. Falowniki zostaną podłączone do stacji transformatorowej. Wielkość kontenera nie przekroczy standardowych gabarytów (pow. do 200 m2, wysokość do 5 m). Transformator umieszczony będzie w kontenerze, który składał się będzie z komory obsługi, komory transformatora nN/SN, rozdzielnicy niskiego napięcia oraz rozdzielnicy średniego napięcia. Planuje się wykonanie ogrodzenia całej powierzchni inwestycji o wysokości do 3,00 m. Zaprojektowano ogrodzenie wykonane z siatki ocynkowanej na słupkach stalowych, bez podmurówki, z dolną krawędzią ogrodzenia. Ponadto przewiduje się pozostawienie wolnej przestrzeni wokół całej instalacji, przeznaczonej pod drogę gruntową o szerokości do 4 m umożliwiającą dojazd do urządzeń, a także gruntowego placu o powierzchni do 900 m2, na którym umieszczony zostanie kontener stacji transformatorowej i kontener techniczny oraz realizację innych urządzeń elektroenergetyczne niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania instalacji.

 

Wszystkie elementy farmy zostaną dowiezione na miejsce przez standardowe samochody ciężarowe. W trakcie realizacji ruch pojazdów będzie ograniczony i będzie polegać jedynie na jednorazowym transporcie elementów instalacji do terenu inwestycji i powrocie. Elementy lekkie (moduły fotowoltaiczne, elementy składowe szkieletów konstrukcji nośnej paneli, przewody itp.) zostaną wyładowane i przemieszczane na terenie farmy za pomocą widłowego wózka terenowego lub ładowarki kołowej wyposażonej w widły. Stacja transformatorowa zostanie wyładowana i ustawiona za pomocą urządzenia dźwigowego. Zaplecze budowy należy zlokalizować w oddaleniu od zabudowy podlegającej ochronie akustycznej.

 

Organizacja placu budowy zakłada wskazanie miejsc do magazynowania/przechowywania materiałów budowlanych, zaplecza socjalno-administracyjnego  wykonawcy robót. Ścieki bytowe, które będą powstawać w związku z pracą ludzi, gromadzone będą w szczelnych zbiornikach przenośnych toalet. Wywóz ścieków będzie zlecony firmie posiadającej stosowne zezwolenia w tym zakresie. Właściwa organizacja placu budowy, w tym zaplecza technicznego, pozwoli w znaczny sposób wyeliminować ryzyko zanieczyszczenia. W trakcie prac wykorzystywany będzie sprzęt i środki transportu sprawne technicznie oraz dokonywane będą okresowe kontrole ich stanu, w celu natychmiastowego wykrycia ewentualnych nieszczelności oraz szybkiego ich usunięcia. Na wypadek wystąpienia wycieku substancji szkodliwych, wykonawca robót winien posiadać odpowiednie sorbenty do strącania zanieczyszczeń, zwłaszcza ropopochodnych (np.: paliw, smarów) i syntetycznych (np.: olejów). W trakcie realizacji przedsięwzięcia będą powstawały odpady typowe dla prac budowlanych (odpady grupy 17), a także odpady opakowaniowe i ubrania ochronne (odpady grupy 15) oraz odpady komunalne (odpady grupy 20). Wytworzone odpady będą zbierane selektywnie i gromadzone w szczelnych pojemnikach bądź w wyznaczonych miejscach zaplecza budowlanego, o ograniczonym dostępie osób postronnych. Po zakończeniu robót budowlanych i montażowych odpady te zostaną przekazane uprawnionym podmiotom do dalszego zagospodarowania. Nie będą wykonywane roboty ziemne powodujące wytworzenie nadwyżek mas ziemnych do zagospodarowania poza terenem robót. Powstające masy ziemne zostaną w całości wykorzystane na terenie przedsięwzięcia m.in. do zasypania kabli energetycznych po ich ułożeniu w wykopach (na wierzchu zostanie rozplantowana odłożona wcześniej gleba). Po zakończeniu wszystkich prac budowlanych teren przedsięwzięcia powinien zostać uporządkowany. Faza realizacji planowanego przedsięwzięcia wiązać się będzie z okresowym wzrostem emisji spalin, poziomu hałasu oraz zapylenia spowodowanego pracą sprzętu budowlanego oraz ruchem pojazdów po terenie inwestycji. W celu zminimalizowania uciążliwości akustycznej czas pracy sprzętu mechanicznego należy ograniczyć wyłącznie do pory dnia (tj. od 6:00 do 22:00).

 

Potencjalna likwidacja farmy fotowoltaicznej polegać będzie na demontażu paneli słonecznych wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz rekultywacji terenu zajmowanego stalową konstrukcję pod farmę fotowoltaiczną. Rekultywacja będzie miała na celu przywrócenie środowiska glebowego do stanu przed realizacyjnego, uzupełnieniu ewentualnych ubytków mas ziemnych powstałych w wyniku prowadzenia wykopów. Wszelkie odpady powstałe na etapie likwidacji będą przekazane zewnętrznym, wyspecjalizowanym podmiotom, posiadającym odpowiednie zezwolenia.

 

Na etapie eksploatacji instalacja nie wymaga stałego zużycia surowców i materiałów. Przewiduje się, że zapotrzebowanie na moc elektryczną dla inwestycji będzie wynosiło do 20 kW poprzez projektowane przyłącze energetyczne. Energia cieplna będzie jedynie potrzebna do ogrzewania w okresie zimowym. Ciepło będzie pozyskiwane za pomocą urządzeń elektrycznych do ogrzewania w kontenerze. W fazie eksploatacji planowana farma fotowoltaiczna nie będzie źródłem emisji substancji do powietrza, za wyjątkiem prowadzonych okresowo prac serwisowych i konserwacyjnych. Ze względu na znikomą wielkość, emisja ta nie będzie miała żadnego wpływu na stan czystości powietrza atmosferycznego w rejonie lokalizacji przedsięwzięcia. Emisja hałasu w fazie użytkowania instalacji będzie niewielka i związana głównie z pracą transformatorów nn/SN o mocy akustycznej wynoszącej maksymalnie 70 dB oraz inwerterami. Inwestor przewiduje użycie do 10 sztuk inwerterów do 60 dB każdy.

 

Najbliższe tereny objęte ochroną akustyczną zlokalizowane są w odległości ok. 80 m oraz 140 m i stanowią one zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, dla której obowiązujące normy dopuszczalnego poziomu hałasu, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U. 2014 r., poz. 112), wynoszą 50 dB w ciągu pory dnia i 40 dB w porze nocy.

 

Transformatory będą umieszczone w stacjach transformatorowych co skutecznie ograniczy oddziaływanie pól elektromagnetycznych. Czyszczenie paneli będzie odbywać się sporadycznie, w miarę wystąpienia takich potrzeb. Inwestor zakłada, że mycie paneli odbywać się będzie 1 – 2 razy w roku. Do mycia paneli wykorzystuje się szczotki na wysięgniku oraz wodę zdemineralizowaną, bez dodatkowych substancji czyszczących.

 

Posadzka w komorze transformatorowej będzie posiadać otwór, przez który w razie wycieku, olej z transformatora spływać będzie do szczelnej misy olejowej stanowiącej wydzieloną część kablowni. Pojemność misy olejowej powinna być tak dostosowana, aby w przypadku ewentualnej awarii przejąć 100% oleju z transformatora. Dodatkowo, transformator wraz z misą olejową umieszczony zostanie w kontenerowej stacji transformatorowej. Miejsca lokalizacji transformatorów powinny zostać wyposażone w sorbent gotowy do użycia na wypadek rozszczelnienia urządzeń/awarii.

 

Podczas eksploatacji farmy zużyte lub uszkodzone panele zostaną przekazane specjalistycznej firmie i poddane recyklingowi. Eksploatacja elektrowni fotowoltaicznej związana będzie z powstawaniem niewielkiej ilości odpadów, związanych z utrzymaniem farmy, a głównie usuwaniem usterek urządzeń elektronicznych i elektrycznych. Odpady te niezwłocznie po wytworzeniu będą przekazywane do dalszego gospodarowania firmom posiadającym stosowne zezwolenia z zakresu gospodarki odpadami. Nie przewiduje się gromadzenia na terenie farmy wytworzonych odpadów.

 

Realizując planowane przedsięwzięcie należy przestrzegać zakazów obowiązujące na Obszarze Chronionego Krajobrazu Wzgórz Szeskich. Z uwag na fakt, że na terenie ww. obszaru chronionego krajobrazu istnieje zakaz lokalizowania obiektów budowlanych w pasie szerokości 100 m od linii brzegów rzek, jezior i innych zbiorników wodnych, z wyjątkiem urządzeń wodnych oraz obiektów służących prowadzeniu racjonalnej gospodarki rolnej, leśnej lub rybackiej oraz fakt, że na zdjęciach umieszczonych w raporcie ooś i inwentaryzacji przyrodniczej widoczne są tereny podmokle, a także wskazano, że działka sąsiaduje z mniejszymi zbiornikami wodnymi, tutejszy organ w swoim wezwaniu z dnia 10 lutego 2023 r. poprosił m.in. o scharakteryzowanie ww. terenów podmokłych i wskazanie odległości inwestycji od zbiorników wodnych. W odpowiedzi na powyższe Inwestor wskazał, ze dokonano zmiany rozmieszczenia inwestycji z zachowanie odległości min. 100 m od zbiornika wodnego i przedstawiono załącznik obrazujący położenie inwestycji względem cieków i zbiornika wodnego.

 

Realizacja przedsięwzięcia, w tym prace ziemne i budowlane zostaną rozpoczęte poza kluczowym okresem gatunków dziko występujących, w tym poza okresem lęgowym ptaków tj. poza okresem od 1 marca do 31 sierpnia lub w dowolnym terminie, po potwierdzeniu przez specjalistę przyrodnika, maksymalnie na 2 dni przed zajęciem terenu, braku rozrodu dziko występujących zwierząt, w tym braku aktywnych lęgów ptaków.

 

W ramach zabezpieczenia terenu prowadzonych prac przewiduje się wykopy i miejsca prac ziemnych na czas realizacji inwestycji ogrodzić siatką o oczkach nie większych niż 0,5 cm i wysoką, na co najmniej 50 cm, która będzie wkopana w ziemię. Wszystkie drobne kręgowce bytujące w ogrodzonej strefie zostaną przeniesione w bezpieczne miejsce o zbliżonej charakterystyce. W celu ochrony płazów i innych drobnych zwierząt, podczas układania poziemnej kablowej linii energetycznej, planuje się codzienne kontrole wykopów przed podjęciem prac oraz dodatków przed ich zasypaniem.

 

Nie przewiduje się oświetlenia elektrowni w porze nocnej. Inwestor planuje wykonać oświetlenie bramy wjazdowej i placu przed stacją farmy fotowoltaicznej, na czujnik ruchu. Oświetlenie zostanie zrealizowane na bazie opraw ze źródłem światła typu LED.

 

Koszenie wykonywać w okresie roku po 1 sierpnia, tak aby porastające przedmiotowy teren rośliny mogły wydać nasiona co zwiększy bazę pokarmową dla owadów oraz niektórych grup ptaków odżywiających się nasionami, a co za tym idzie również dla innych gatunków ptaków i małych ssaków odżywających się owadami. Koszenie powinno odbywać się w dni suche i słoneczne, od centrum w kierunku granic farmy fotowoltaicznej co umożliwi ucieczkę zwierzętom. Alternatywnie Inwestor dopuszcza wypas na terenie fermy zwierząt hodowlanych, głównie owiec. Nie przewiduje się używania środków ochrony roślin oraz sztucznych nawozów. Dodatkowo zostanie zastosowana powłoka antyrefleksyjna pokrywająca panele fotowoltaiczne która zwiększa absorbcję energii promieniowania słonecznego oraz zapobiega niepożądanemu efektowi odbicia światła od powierzchni paneli.

 

Brak negatywnego oddziaływania stwierdzono przy założeniu, że inwestycja będzie realizowana zgodnie z założeniami ustawy o ochronie przyrody, która określa zakazy obowiązujące w stosunku do roślin, zwierząt oraz grzybów objętych ochroną gatunkową oraz jasno wskazuje, że wszelkie odstępstwa od wprowadzonych zakazów są możliwe jedynie po uzyskaniu zgody regionalnego dyrektora ochrony środowiska na podstawie:

- rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 09 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej grzybów (Dz. U. z 2014 r., poz. 1408),

- rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 09 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej roślin (Dz. U. z 2014 r., poz. 1409),

- rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz. U. z 2022 r., poz. 2380).

W związku z powyższym przed wykonaniem jakichkolwiek prac, które będą się wiązały z niszczeniem siedlisk przyrodniczych, miejsc rozrodu i regularnego przebywania zwierząt, umyślnym zabijaniem osobników, wycinką drzew, zgodnie z art. 56 ustawy o ochronie przyrody należy każdorazowo wystąpić do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie z odpowiednim wnioskiem o wydanie stosownego

Autor: Anita Germaniuk
Data utworzenia: 03-08-2023 11:03:28
Autor edycji: Piotr Mietliński
Data edycji: 29-08-2024 8:20:30