GPO.6220.18.2021 decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

DECYZJA nr 11/2023

 

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm.) art. 71. ust. 1 i 2, art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 82 i 85 ust. 1 i 2 pkt. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2022 r. poz. 1029 ze zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt. 54 lit. a, Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2019 poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku M............... K............ reprezentowanego przez Panią M................P........... w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i po przeprowadzeniu postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko

orzekam

I. określić środowiskowe uwarunkowania dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy 1 MW, „MŁYNIKI A” projektowanej na działce o nr ew. 126/1 obręb 0023 Pogorzel, gmina Gołdap, powiat gołdapski, województwo warmińsko-mazurskie, w wariancie alternatywnym – inwestycyjnym:

  1. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:

Planowane przedsięwzięcie polegające na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy 1 MW „Młyniki A” zlokalizowane zostanie na działce o nr 126/1 obręb 0023 Pogorzel, gmina Gołdap, powiat gołdapski, województwo warmińsko-mazurskie. Powierzchnia przedmiotowej farmy zajmie maksymalnie 2 ha.

W ramach planowej inwestycji nie przewiduje się wycinki drzew i krzewów, jak również ingerencji w istniejący rów odwadniający, czy roślinność go okalającą.

Najbliższe sąsiedztwo stanowią:

· od północy użytki rolne, pastwisko, dalej grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, lasy olsowe,

· od południa droga powiatowa, dalej użytki rolne: pastwiska, lasy olsowe i dębowe oraz rzeka Dzięgielka, która położona jest w odległości ok. 240 cm od terenu inwestycji,

· od wschodu: użytki rolne: pastwiska i łąki, nieużytki i zarośla, lasy olsowe oraz w odległości ok. 500 m od terenu inwestycji rzeka Dzięgielka (Górny Potok),

· od zachodu: użytki rolne: pastwiska i łąki, nieużytki, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, nasyp kolejowy, grunty orne, dale droga krajowa. W ramach przedsięwzięcia zaplanowano budowę farmy fotowoltaicznej, której celem będzie produkcja energii elektrycznej. Szacowana wydajność systemu fotowoltaicznego w ciągu roku to ok. 1 MW. Inwestor planuje przyłączyć przedmiotową farmę do napowietrznej linii średniego napięcia lokalnego operatora energetycznego, zlokalizowanej na zachód od działki przeznaczonej pod inwestycję.

Farmę będą tworzyć następujące główne elementy:

- stałe konstrukcje wsporcze do montażu paneli fotowoltaicznych, wbijane bezpośrednio w ziemię, z możliwością dodatkowego kotwienia;

- ogniwa fotowoltaiczne;

- string-box’y – urządzenia energetyczne, które sumują energię elektryczną i przesyłają ją dalej
już jednym przewodem;

- inwertery centralne lub rozproszone;

- stacja transformatorowa;

- przewody elektryczne;

- budynki/kontenery do montażu inwerterów i transformatorów, budynek/kontener techniczny do

montażu aparatury sterującej oraz liczników prądowych z możliwością integracji wszystkich

obiektów w jednym budynku technicznym;

- droga wewnętrzna, plac manewrowy;

- system monitoringu;

- ogrodzenie.

Ogniwa fotowoltaiczne zamontowane zostaną na skręcanym szkielecie stalowym bądź aluminiowym. Szkielet zostanie wsparty na pionowych profilach aluminiowych lub stalowych wbitych bezpośrednio w grunt. Wbijanie profili w grunt macierzysty prowadzi się za pomocą małego samojezdnego kafara. W szczególnych sytuacjach, w zależności od właściwości gruntu, dopuszcza się również dodatkowe kotwienie profili nośnych w gruncie. Pozostała część szkieletu, a także montaż samych paneli, wykonywane są (skręcane) ręcznie, za pomocą standardowych narzędzi. Jedynymi elementami farmy fotowoltaicznej wymagającymi fundamentowania są obiekty techniczny z inwerterem i transformatorem. Dopuszcza się wykonanie fundamentu jako lanego lub prefabrykowanego, w postaci płyty betonowej. Budynek techniczny o funkcji inwertera, i trafostacji zostanie złożony z prefabrykowanych elementów, bądź prefabrykowany w całości. Przewody elektryczne wewnątrz farmy zostaną ułożone w wiązkach bezpośrednio w płytkim wykopie i przykryte gruntem rodzimym. Brzegi wykopów pod linie kablowe ścinać należy w sposób umożliwiający wydostanie się z nich małych zwierząt (w tym płazów). Unikać pozostawienia niezasypanych wykopów, w przeciwnym razie należy zabezpieczyć je przed wpadaniem do nich drobnych zwierząt (np. za pomocą wygrodzeń). Przed ich zasypaniem należy zlustrować je w celu uwolnienia i przeniesione poza teren przedsięwzięcia małych kręgowców i bezkręgowców, które mogły się do nich dostać. Jeżeli wykopy funkcjonowały będą przez dłuższy czas, lustracje należy prowadzić codziennie.

Dojazd do planowanej inwestycji zostanie zapewniony po istniejących drogach publicznych. Na terenie farmy wykonana będzie droga technologiczna z kruszywa łamanego o szerokości ok. 3 - 4 m. Droga wykorzystywana będzie podczas budowy do dowiezienia elementów farmy. Dodatkowo przed budynkiem technicznym zostanie wykonany plac manewrowy. Ww. powierzchnie będę częściowo przepuszczalne i nie będą wymagały odwodnienia. Teren farmy zostanie ogrodzony siatką stalową mocowaną na wbijanych w grunt stalowych słupach. Siatka zostanie zamontowana w taki sposób, że pozostanie ok. 20 cm przestrzeni od gruntu, co umożliwi przedostanie się na teren inwestycji małych zwierząt. Maksymalna wysokości ogrodzenia wyniesie 2,5 m. Teren farmy będzie monitorowany za pomocą kamer oraz czajników ruchu.

Inwestor planuje montaż transformatorów olejowych lub suchych żywicznych. W przypadku montażu transformatora olejowego stacja transformatorowa zostanie wyposażona w szczelną tacę, mogącą pomieścić 100 % oleju transformatorowego oraz wodę z akcji gaśniczej.

Panele, stacja transformatorowa oraz ogrodzenie nie będą zlokalizowane w odległości 100 m od linii brzegów rzek, jezior i innych zbiorników wodnych.

Panele powinny posiadać jasne obramowania i paski podziału, które zminimalizują możliwość mylenia powierzchni paneli z powierzchnią wody przez zwierzęta wodne (np. przez owady związane ze środowiskiem wodnym). Postrzeganie wnioskowanego zamierzenia w przestrzeni (krajobrazie) zostanie dodatkowo ograniczone poprzez zastosowanie działań minimalizujących, np. zastosowanie niskich konstrukcji montażowych, wykonanie ogrodzenia ze stalowej siatki, pozbawionego masywnych elementów, wszystkie budynki farmy zostaną pomalowane w odcieniach szarości i zieleni, dzięki czemu dobrze wkomponowują się w otoczenie, zastosowanie paneli fotowoltaicznych wyposażonych w powłokę antyrefleksyjną celem wyeliminowania nieprzyjemnego (oślepiającego) odbijania światła słonecznego.

  1. Warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:

Przedsięwzięcie realizowane będzie i eksploatowane zgodnie z założeniami przyjętymi w raporcie  o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, a w szczególności zawartymi w charakterystyce przedsięwzięcia, stanowiącej załącznik do niniejszej decyzji, przy jednoczesnym spełnieniu poniższych warunków:

  1. W celu ochrony przed hałasem na etapie realizacji inwestycji należy:

- wykonywanie czynności powodujących hałas, w tym transportu, należy realizować w porze dziennej 6:00-22:00

- nie dopuszczać do jednoczesnej pracy źródeł hałasu o wysokich mocach akustycznych (dotyczy w szczególności jednoczesnej pracy urządzenia do wbijania słupów podkonstrukcji i innych maszyn budowlanych);

- stosować maszyny sprawne technicznie, charakteryzujące się niską emisją spalin oraz cichą pracą;

- eliminować pracę silników na biegu jałowym;

- prowadzić systematyczną kontrolę stanu technicznego środków transportu i maszyn (np. dokręcanie elementów drgających);

  1. Nie wycinać drzew ze względu na potrzebę realizacji inwestycji;
  2. Prace budowlane rozpocząć poza okresem lęgowym ptaków, kluczowym okresem rozrodu innych gatunków dziko występujących zwierząt oraz okresem wiosennych migracji płazów. Odpowiednim terminem na prowadzenie prac będzie okres od połowy października do 01 marca. Dopuszcza się również rozpoczęcie prac w sezonie lęgowym, po 01 lipca, kiedy większość ptaków wyprowadzi lęgi. W tym czasie prace prowadzić pod nadzorem przyrodniczym. W wypadku stwierdzenia rozrodu, miejsce z gniazdem/rozrodem powinno być zabezpieczone przed zniszczeniem. Prace można przeprowadzić po zakończeniu lęgów/rozrodu i opuszczeniem terenu przez młode i uzyskaniu decyzji derogacyjnej;
  3. Brzegi wykopów pod linie kablowe ścinać należy w sposób umożliwiający wydostanie się z nich małych zwierząt (w tym płazów). Unikać pozostawienia niezasypanych wykopów, w przeciwnym razie należy zabezpieczyć je przed wpadaniem do nich drobnych zwierząt (np. za pomocą wygrodzeń). Przed ich zasypaniem należy zlustrować je w celu uwolnienia i przeniesione poza teren przedsięwzięcia małych kręgowców i bezkręgowców, które mogły się do nich dostać. Jeżeli wykopy funkcjonowały będą przez dłuższy czas, lustracje należy prowadzić codziennie;
  4. Zabezpieczyć wszelkie otwory w drzwiach i ścianach stacji kontenerowych oraz innych obiektów kubaturowych przed dostępem ptaków i nietoperzy, np. poprzez zasłonięcie siatką o oczkach o średnicy maksymalnie 1 cm;
  5. Wszystkie obiekty kubaturowe farmy PV pomalować w odcieniach szarości i zieleni, aby zmniejszyć widoczność instalacji w krajobrazie;
  6. Południową granicę inwestycji obsadzić niskimi krzewami, które będą stanowić miejsce
    żerowania ptaków podczas migracji oraz będą wykorzystywane przez owady podczas ich kwitnięcia. Do nasadzeń wybrać rodzime gatunki krzewów;
  7. Zastosować działania minimalizujące negatywny wpływ farmy na krajobraz. Należy zastosować pasy nasadzeń maskujących na całym odcinku wnioskowanej działki graniczącym z drogą; nasadzenia krzewów powinny nawiązywać do lokalnego krajobrazu; do nasadzeń należy wybrać rodzaj i gatunek krzewów (wyłącznie rodzime) np.: głóg, róża dzika, śliwa wiśniowa, śliwa tarnina, rokitnik, bez czarny, jaśminowiec wonny. Nie obsadzać ogrodzenia pnączem maskującym, tj. winobluszcz pięciolistkowy, czy innym ekspansywnym pnączem.
  8. grunty w obrębie inwestycji pozostawić do naturalnej sukcesji. Dopuszczalne jest podsianie mieszanką traw i roślin zielnych. Na części powierzchni biologicznie czynnej założyć płaty łąk kwietnych, składających się z mieszanki różnych roślin kwietnych, miododajnych gatunków rodzimych;
  9. wykaszanie roślinności w obrębie elektrowni PV należy rozpocząć od jej centralnej części w kierunku ogrodzenia; umożliwi to ucieczkę mniejszych zwierząt i zminimalizuje ryzyko ich śmiertelności;
  10. do kultywacji terenów farmy nie używać środków ochrony roślin, ani sztucznych nawozów.
  1. W przypadku konieczności prowadzenia prac w bezpośrednim sąsiedztwie drzewostanu przeznaczonego do pozostawienia należy zabezpieczyć drzewa przed ewentualnymi uszkodzeniami;
  2. W celu zabezpieczenia przed wtórnym pyleniem na etapie realizacji inwestycji należy prowadzić regularne usuwanie piasku lub błota z dojazdowych dróg publicznych innych niż gruntowe.
  3. W celu minimalizacji oddziaływania na środowisko gruntowo-wodne w fazie realizacji inwestycji należy:

- składowanie materiałów budowlanych prowadzić na powierzchniach szczelnych, poza obniżeniami terenowymi, w sposób uniemożliwiający ich wypłukiwanie przez wody opadowe oraz rozwiewanie;

- parkowanie maszyn i sprzętu budowlanego realizować na szczelnym podłożu;

- do czyszczenia paneli nie stosować detergentów ani środków szkodliwych dla środowiska gruntowo – wodnego

- tankowanie pojazdów prowadzić poza terenem robót, natomiast tankowanie maszyn budowlanych w obrębie budowy prowadzić z zachowaniem szczególnej ostrożności, na terenie o szczelnym podłożu, zabezpieczonym w sorbenty;

- zaplecze sanitarne budowy wyposażyć w przewoźne toalety, z zapewnieniem regularnego ich opróżniania przez specjalistyczne firmy; 

- miejsca lokalizacji transformatorów należy wyposażyć w sorbent gotowy do użycia na wypadek rozszczelnienia urządzeń/awarii;

- systematycznie kontrolować stan techniczny pojazdów i urządzeń pod kątem wycieków substancji ropopochodnych;

- dokonywać okresowych konserwacji elementów elektrowni celem zapewnienia prawidłowego działania instalacji oraz zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego;

- zapewnić dostępność sorbentów na terenie budowy, właściwych w zakresie ilości i rodzaju potencjalnego zagrożenia, mogącego wystąpić w następstwie sytuacji awaryjnych; w sytuacji wystąpienia wycieku związków ropopochodnych zużyty sorbent bądź zanieczyszczony grunt bezzwłocznie zebrać i przekazać uprawnionemu odbiorcy odpadów;

- teren budowy regularnie sprzątać.

  1. W przypadku realizacji oświetlenia, ograniczyć liczbę elementów oświetleniowych do niezbędnego minimum; zastosować czujniki ruchu przy oświetleniu tradycyjnym lub kamery na podczerwień; w przypadku zastosowania oświetlenia tradycyjnego (energooszczędnego), użyć opraw świecących do dołu, o ciepłym świetle, nie emitujących lub o niskim udziale UV; zastosować lampy szczelne, zapobiegające więźnięciu owadów;
  2. Zastosować system czyszczenia paneli na sucho, eliminujący zużycie wody (w przypadku konieczności mycia paneli przy użyciu wody – używać czystej wody lub wody demineralizowanej, bez zastosowania żadnych dodatków, w tym detergentów).
  3. Odpady wytwarzane w związku z serwisowaniem i naprawami instalacji fotowoltaicznej przekazywać do odzysku lub unieszkodliwienia uprawnionym podmiotom, bez magazynowania ich na terenie przedsięwzięcia;
  4. Gospodarowanie odpadami na wszystkich etapach inwestycji (realizacji, eksploatacji i likwidacji), prowadzić, w sposób wykluczający możliwość ich negatywnego oddziaływania na środowisko, w tym w sposób zabezpieczający środowisko gruntowo-wodne przed ewentualnymi zanieczyszczeniami (na etapie realizacji m.in. poprzez zabezpieczenie placu budowy, bazy materiałowo surowcowej oraz miejsca postoju i obsługi maszyn budowlanych), odpady przekazywać w pierwszej kolejności do odzysku podmiotom posiadającym wymagane prawem zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi utrzymani porządku i czystości w gminie. Ponadto odpady należy przechowywać w miejscach zabezpieczonych przed dostępem dla osób postronnych i przed opadami atmosferycznymi, w sposób uniemożliwiający przedostanie się do gruntu i ewentualnych wycieków,
  5. Zabrania się, w trakcie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, przekształcania istniejącej powierzchni terenu, w sposób negatywnie oddziaływający na środowisko gruntowo-wodne, powierzchnię ziemi i krajobraz w obrębie planowanej inwestycji i na terenach sąsiednich,
  6. W przypadku pojawienia się na zainwestowanym terenie gatunków roślin inwazyjnych (IGO) w tym barszczy kaukaskich, należy podjąć działania zaradcze. Działania te mają być uzgodnione z tut. organem w celu wyznaczenia metody likwidacji barszczy oraz określenia terminów ich likwidacji.
  7. Realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia powinna być zgodna z przepisami odrębnymi.
  8. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy, a w szczególności w projekcie budowlanym:

- Zastosować wbijane konstrukcje montażowe pod stoły fotowoltaiczne celem ograniczenia
przekształcenia powierzchni terenu;

- Zastosować panele wyposażone w warstwy antyrefleksyjne, które zwiększają absorbcję
promieniowania słonecznego oraz zapobiegają odbijaniu światła. Ponadto panele powinny
posiadać jasne obramowania i paski podziału, które zminimalizują możliwość mylenia
powierzchni paneli z powierzchnią wody przez zwierzęta wodne (np. przez owady związane ze środowiskiem wodnym);

- W przypadku montażu transformatorów olejowych zabezpieczyć je przed wyciekiem poprzez zamontowanie szczelnych mis olejowych, będących w stanie pomieścić całą objętość oleju w przypadku awarii, w celu dodatkowego zabezpieczenia środowiska gruntowego na wypadek ewentualnych wycieków;

- Ogrodzenie należy zaplanować w taki sposób aby zachować odstęp od gruntu co najmniej
20 cm w celu umożliwienia swobodnej wędrówki płazów, gadów i mniejszych ssaków.

4.    wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych: Nie dotyczy

  1. wymogi w zakresie ograniczania transgranicznego oddziaływania na środowisko: Nie dotyczy

II.         Stwierdzić konieczność wykonania kompensacji przyrodniczej: Nie dotyczy

III.        Stwierdzić konieczność zapobiegania, ograniczenia oraz monitorowania oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko: Nie stwierdzono

IV.        Stwierdzić konieczność utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania:  Nie dotyczy

V.          Stwierdzić konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt. 1 , ustawy           z dnia 3 października 2008r., o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko:  Nie stwierdzono

VI.        Stwierdzić konieczność przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt. 1 , ustawy z dnia 3 października 2008r., o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko: Nie stwierdzono

VII.       Stwierdzić konieczność przeprowadzenia analizy porealizacyjnej: Nie stwierdzono

VIII.     Ustalić charakterystykę planowanego przedsięwzięcia, zawartą w załączniku do niniejszej decyzji, stanowiącym jej integralną część.

UZASADNIENIE

W dniu 02.06.2021 r. wpłynął wniosek BAK Sp. z o.o. działającej w imieniu M......K......... o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy 1 MW, „MŁYNIKI A” projektowanej na działce o nr ew. 126/1 obręb 0023 Pogorzel, gmina Gołdap, powiat gołdapski, województwo warmińsko-mazurskie.

Na podstawie złożonego wniosku, a w szczególności zgodnie z treścią karty informacyjnej przedsięwzięcia, należało stwierdzić, że wnioskowana inwestycja zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 54 lit. a, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. poz. 1839), stanowi przedsięwzięcie, mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt. 4 ustawy, stwierdzono także, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Burmistrz Miasta Gołdapi.

W związku z powyższym, Burmistrz Gołdapi za pośrednictwem Wydziału Gospodarki Przestrzennej Ochrony Środowiska i Nieruchomości, pismem z dnia 07.06.2021 r., zawiadomił Strony o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wnioskowanego przedsięwzięcia, informując o możliwości zapoznania się z aktami sprawy.

W toku prowadzonego postępowania, na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy, przekazując w załączeniu wniosek o wydanie decyzji wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia, organ, wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gołdapi, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko, wnioskowanego przedsięwzięcia.

Organy opiniujące wydały opinię:

- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie wydał postanowienie o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko - z dnia 18.06.2021 r., znak WOOŚ.4220.362.2021.AD.1

- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie wydało opinię o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko - z dnia 25.06.2021 r. (wpływ 30.06.2021 r.), znak BI.ZZŚ.3.4360.137.2021.AS,

 - Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny wydał opinię o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko - z dnia 21.06.2021 r., znak ZNS.9022.1.21.2021.

Pismem z dnia 16.07.2021r. Wnioskodawca przedłożył dodatkowy materiał dowodowy, inwentaryzację przyrodniczą z prośbą o ponowne rozpatrzenie wniosku. W związku z powyższym, poproszono instytucje o ponowną analizę i zmianę bądź podtrzymanie ustaleń w wydanych już opiniach i postanowieniach.

Wszystkie Instytucje podtrzymały ustalenia w wydanych już opiniach i postanowieniu.

Biorąc powyższe pod uwagę, Burmistrz Gołdapi, postanowieniem z dnia 06.08.2021 r., określił zakres raportu, uwzględniając, stanowisko organów opiniujących oraz wymogi art. 66 cyt. ustawy ooś.

Postanowieniem z dnia 08.09.2021 r., Organ zawiesił przedmiotowe postępowanie administracyjne, do czasu przedłożenia przez Wnioskodawcę raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

W dniu 05.10.2022 r., Wnioskodawca, złożył raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, sporządzony przez BAK Sp. z o.o. przez zespół autorów: mgr inż..... i mgr .......

Podjęto zawieszone postępowanie i działając zgodnie z art. 77 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy ooś, przekazano raport do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie.

W związku z tym, że Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej oraz Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gołdapi  wyraził wcześniej opinię, że nie zachodzi potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, nie było konieczne, zgodnie z art. 77 ust. 1 pkt 4 ustawy ooś, wystąpienie do tych organów celem zajęcia stanowiska w odniesieniu do przedłożonego raportu o oddziaływaniu na środowisko.

Ostatecznie po wielokrotnym uzupełnianiu materiału, Organ właściwy w celu uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia, wydały postanowienie:

- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie - postanowienie z dnia 19.05.2023 r., znak WOOŚ.4221.99.2022.AZ.5 uzgodnił realizację przedsięwzięcia oraz określił jego warunki;

Jednocześnie, na podstawie art. 33 ust. 1, w związku z art. 79 ust. 1 cyt. ustawy ooś, zapewniono możliwość udziału społeczeństwa w niniejszym postępowaniu, poprzez podanie informacji (na stronie internetowej organu, na tablicy ogłoszeń oraz w lokalnej prasie) o przystąpieniu do przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, o możliwości zapoznania się z treścią raportu oraz aktami sprawy, a także możliwością składania uwag w siedzibie urzędu, wyznaczając termin od dnia 02.06.2023 r. do dnia 02.07.2023 r.

Po zgromadzeniu pełnego materiału dowodowego, uzyskaniu wymaganych przepisami prawa opinii  i uzgodnień, spełniając wymóg art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz.U. z 2022 r. poz. 2000 ze zm.), zawiadomieniem z dnia 23.03.2023 r. Burmistrz Miasta Gołdapi zawiadomił Strony postępowania o możliwości zapoznania się i wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów przed wydaniem decyzji.

W odniesieniu do całości zgromadzonych w toku prowadzonego postępowania materiałów oraz dokonanych przez wszystkie organy biorące udział w postępowaniu ustaleń, żadna ze stron nie wniosła dodatkowych uwag i nie zgłosiła wniosków.

 

Wydział Gospodarki Przestrzennej Ochrony Środowiska i Nieruchomości Urzędu Miejskiego w Gołdapi, dokonał analizy projektowanego przedsięwzięcia, uzgodnień i opinii Organów, z której wynika, że:

 

Planowane przedsięwzięcie polegające na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy 1 MW „Młyniki A” zlokalizowane zostanie na działce o nr 126/1 obręb 0023 Pogorzel, gmina Gołdap, powiat gołdapski, województwo warmińsko-mazurskie. Całkowita powierzchnia działki wynosi 12,5363 ha i stanowi grunty zadrzewione i zakrzewione, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty pod rowami, grunty orne oraz nieużytki. Powierzchnia przedmiotowej farmy zajmie maksymalnie 2 ha.

Teren działki jest niezabudowany i nieogrodzony. Z raportu ooś wynika, że przedmiotowy teren tworzą grunty orne i grunty pod rowami, występują nieliczne zakrzaczenia wierzbowe oraz pojedyncze olchy czarne wzdłuż
istniejącego rowu melioracyjnego. W ramach planowej inwestycji nie przewiduje się wycinki drzew i krzewów, jak również ingerencji w istniejący rów odwadniający, czy roślinność go okalającą. Najbliższe sąsiedztwo stanowią:
· od północy użytki rolne, pastwisko, dalej grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, lasy olsowe,

· od południa droga powiatowa, dalej użytki rolne: pastwiska, lasy olsowe i dębowe oraz rzeka Dzięgielka, która położona jest w odległości ok. 240 cm od terenu inwestycji,

· od wschodu: użytki rolne: pastwiska i łąki, nieużytki i zarośla, lasy olsowe oraz w odległości ok. 500 m od terenu inwestycji rzeka Dzięgielka (Górny Potok),

· od zachodu: użytki rolne: pastwiska i łąki, nieużytki, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, nasyp kolejowy, grunty orne, dale droga krajowa. W ramach przedsięwzięcia zaplanowano budowę farmy fotowoltaicznej, której celem będzie produkcja energii elektrycznej. Szacowana wydajność systemu fotowoltaicznego w ciągu roku to ok. 1 MW. Inwestor planuje przyłączyć przedmiotową farmę do napowietrznej linii średniego napięcia lokalnego operatora energetycznego, zlokalizowanej na zachód od działki przeznaczonej pod inwestycję.

Farmę będą tworzyć następujące główne elementy:

- stałe konstrukcje wsporcze do montażu paneli fotowoltaicznych, wbijane bezpośrednio w ziemię, z możliwością dodatkowego kotwienia;

- ogniwa fotowoltaiczne;

- string-box’y – urządzenia energetyczne, które sumują energię elektryczną i przesyłają ją dalej
już jednym przewodem;

- inwertery centralne lub rozproszone;

- stacja transformatorowa;

- przewody elektryczne;

- budynki/kontenery do montażu inwerterów i transformatorów, budynek/kontener techniczny do

montażu aparatury sterującej oraz liczników prądowych z możliwością integracji wszystkich

obiektów w jednym budynku technicznym;

- droga wewnętrzna, plac manewrowy;

- system monitoringu;

- ogrodzenie.

Ogniwa fotowoltaiczne zamontowane zostaną na skręcanym szkielecie stalowym bądź aluminiowym. Szkielet zostanie wsparty na pionowych profilach aluminiowych lub stalowych wbitych bezpośrednio w grunt. Wbijanie profili w grunt macierzysty prowadzi się za pomocą małego samojezdnego kafara. W szczególnych sytuacjach, w zależności od właściwości gruntu, dopuszcza się również dodatkowe kotwienie profili nośnych w gruncie. Pozostała część szkieletu, a także montaż samych paneli, wykonywane są (skręcane) ręcznie, za pomocą standardowych narzędzi. Jedynymi elementami farmy fotowoltaicznej wymagającymi fundamentowania są obiekty techniczny z inwerterem i transformatorem. Dopuszcza się wykonanie fundamentu jako lanego lub prefabrykowanego, w postaci płyty betonowej. Budynek techniczny o funkcji inwertera, i trafostacji zostanie złożony z prefabrykowanych elementów, bądź prefabrykowany w całości. Przewody elektryczne wewnątrz farmy zostaną ułożone w wiązkach bezpośrednio w płytkim wykopie i przykryte gruntem rodzimym. Brzegi wykopów pod linie kablowe ścinać należy w sposób umożliwiający wydostanie się z nich małych zwierząt (w tym płazów). Unikać pozostawienia niezasypanych wykopów, w przeciwnym razie należy zabezpieczyć je przed wpadaniem do nich drobnych zwierząt (np. za pomocą wygrodzeń). Przed ich zasypaniem należy zlustrować je w celu uwolnienia i przeniesione poza teren przedsięwzięcia małych kręgowców i bezkręgowców, które mogły się do nich dostać. Jeżeli wykopy funkcjonowały będą przez dłuższy czas, lustracje należy prowadzić codziennie. Dojazd do planowanej inwestycji zostanie zapewniony po istniejących drogach publicznych. Na terenie farmy wykonana będzie droga technologiczna z kruszywa łamanego o szerokości ok. 3 - 4 m. Droga wykorzystywana będzie podczas budowy do dowiezienia elementów farmy. Dodatkowo przed budynkiem technicznym zostanie wykonany plac manewrowy. Ww. powierzchnie będę częściowo przepuszczalne i nie będą wymagały
odwodnienia. Teren farmy zostanie ogrodzony siatką stalową mocowaną na wbijanych w grunt
stalowych słupach. Siatka zostanie zamontowana w taki sposób, że pozostanie ok. 20 cm przestrzeni od gruntu, co umożliwi przedostanie się na teren inwestycji małych zwierząt. Maksymalna wysokości ogrodzenia wyniesie 2,5 m. Teren farmy będzie monitorowany za pomocą kamer oraz czajników ruchu. Czas realizacji budowy farmy, w zależności od mocy, trwa od 2 do 6 miesięcy. W trakcie realizacji inwestycji będą prowadzone prace budowlane polegające głównie na: wbijaniu profili konstrukcyjnych z opcjonalnym kotwieniem, otwieraniu wykopów pod kable oraz płyty fundamentowe, ustawieniu na płytach fundamentowych obiektów inwertera, transformatora i sterowni, montażu ogrodzenia, ręcznym skręceniu i montażu szkieletu konstrukcji nośnej modułów fotowoltaicznych, ułożeniu kabli w wykopach i wykonaniu wszystkich instalacji elektrycznych, zasypaniu wykopów. W trakcie prac budowlanych zostaną wykorzystane takie materiały jak: kruszywo, cement, beton, stal konstrukcyjna, profile aluminiowe, szereg elementów instalacyjnych (łączniki, kable, elementy montażowe paneli itp.) oraz urządzeń (panele fotowoltaiczne, aparatura elektroenergetyczna itp.). Faza realizacji i likwidacji planowanego przedsięwzięcia wiązać się będzie z okresowym wzrostem emisji spalin i zapylenia oraz poziomu hałasu spowodowanego pracami budowlano- montażowymi czy też ruchem pojazdów po terenie inwestycji. W celu ich zminimalizowania planowane jest ograniczenie czasu trwania prac budowlanych wyłącznie do pory dnia oraz prowadzenie prac przy użyciu sprawnych technicznie maszyn i urządzeń. Silniki urządzeń niepracujących w danej chwili powinny być wyłączane. Przewiduje się, że zasięg uciążliwości powodowanych w fazie budowy obiektów elektrowni fotowoltaicznej ograniczy się do najbliższego otoczenia, a emisja substancji zanieczyszczających oraz hałasu będzie miała charakter krótkoterminowy i ustanie wraz z zakończeniem prac budowlanych. W celu zminimalizowania negatywnych oddziaływań na wody powierzchniowe i podziemne podczas budowy instalacji należy chronić wody powierzchniowe oraz powierzchnię gruntu przed spływami zanieczyszczeń. Dlatego też sprzęt wykorzystywany przy budowie będzie nowoczesny i sprawny technicznie. Plac budowy powinien być wyposażony w sorbenty do strącania zanieczyszczeń ropopochodnych (np. smarów i paliw) oraz syntetycznych (np. olejów). Na etapie realizacji inwestycji nie będą wytwarzane ścieki technologiczne, a powstające ścieki bytowe należy gromadzić w zamkniętych zbiornikach przenośnych toalet, które powinny być regularnie opróżniane przez specjalistyczną firmę. Zaplecza budowy nie najeży lokalizować w pobliżu cieków oraz zbiorników wodnych. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że zaproponowane rozwiązania techniczne i organizacyjne w zakresie gospodarki wodno-ściekowej zabezpieczą środowisko przed przedostawaniem się zanieczyszczeń do wód podziemnych oraz gruntu. Wszystkie odpady wytworzone na etapie budowy elektrowni fotowoltaicznej będą gromadzone selektywnie w szczelnych i zamykanych pojemnikach lub kontenerach w wyznaczonym i oznakowanym odpowiednio miejscu. Inwestor zobowiązuje się przekazać do dalszego zagospodarowania wytworzone odpady zewnętrznym wyspecjalizowanym podmiotom, posiadającym odpowiednie zezwolenia Eksploatacja przedsięwzięcia w niewielkim stopniu będzie wymagała wykorzystania surowców w przypadku prac konserwacyjnych urządzeń technicznych. W niewielkim stopniu zużywana będzie woda do mycia paneli. Funkcjonowanie instalacji nie będzie wiązało się z powodowaniem znaczących emisji zanieczyszczeń do środowiska, zarówno w zakresie emisji gazów i pyłów do powietrza, emisji hałasu czy też ścieków. Praca ogniw fotowoltaicznych nie jest związana z emisją substancji do powietrza ani hałasem. Okresowe oddziaływania mogą być związane z prowadzonymi pracami porządkowymi i konserwacyjnymi, jednak będą one ograniczone do niewielkiej strefy wokół instalacji, a ich wielkość będzie pomijalnie mała. Obiektami, które mogą powodować emisję hałasu będą inwerter i transformator. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa (zabudowa zagrodowa) znajduje się w odległości ok. 0,92 km od miejsca realizacji inwestycji. Transformatory umieszcza się w niewielkich prefabrykowanych betonowych budynkach lub stalowych kontenerach. Obiekty te są zlokalizowane w bezpośredniej bliskości inwerterów, alternatywnie mogą być zamontowane w jednym obiekcie (kontenerze). Kompleks inwerter-trafo lokalizuje się w centralnym miejscu sektora farmy, która jest przez nie obsługiwana. Obiekt zostanie usytuowany na prefabrykowanej lub wylewanej na miejscu płycie fundamentowej, umieszczonej na zagęszczonej podsypce. Dopuszcza się integrację obiektu transformatora w jednym obiekcie z budynkiem technicznym. W takim przypadku, na potrzeby transformatora wydziela się jedno pomieszczenie. Transformatory będą wymagały instalacji systemu aktywnego chłodzenia. Na rynku są dostępne dwa rodzaje systemów chłodzących – suche i mokre. Obydwa systemy wyposażone są w wentylatory montowane wewnątrz budynku. W rozpatrywanym przypadku planuje się montaż suchego układu chłodzenia – transformatory będą chłodzone bezpośrednio przez opływ powietrza wymuszony pracą wentylatorów. Wentylatory będą uruchamiać się automatycznie – jedynie w przypadku znacznego wzrostu temperatury i możliwości przegrzania transformatora. Przeprowadzona analiza emisji hałasu wykazała, że wielkość emisji hałasu z terenu planowanego przedsięwzięcia będzie bardzo niska i nie spowoduje przekroczeń dopuszczalnych standardów dla terenów wymagających ochrony akustycznej, zarówno w porze dnia jak i w nocy, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie
dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U. 2014 poz. 112). Elektrownia fotowoltaiczna stanowi odnawialne źródło energii, ponieważ do produkcji prądu wykorzystuje energię promieniowania słonecznego. Eksploatacja przedmiotowej instalacji wpłynie korzystnie na klimat poprzez zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych ze źródeł konwencjonalnych. Elementem stanowiącym źródło promieniowania elektromagnetycznego będzie projektowany transformator, system paneli wraz z okablowaniem przesyłowym, sieć elektroenergetyczna. W przypadku transformatora elementy bezpośrednio emitujące pole
elektromagnetyczne zostaną umieszczone w kontenerowej stacji transformatorowej, która zapewnia dostęp do urządzenia jedynie służbom serwisowym i stanowi dodatkową barierę dla pola elektromagnetycznego. Kable energetyczne łączące ze sobą poszczególne panele będę układane w wykopach zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie normami, co powoduje, iż nie będą one stanowić źródła jakiegokolwiek promieniowania elektromagnetycznego. Mając na uwadze charakter i rodzaj planowanej inwestycji można twierdzić, iż nie będzie ona stanowiła źródła ponadnormatywnego promieniowania elektromagnetycznego w trakcie jej użytkowania. Panele zasadniczo działają bezobsługowo i nie wymagają konserwacji. Projektowane panele fotowoltaiczne z racji tego, że stanowią instalację ulegającą zabrudzeniu w czasie ich
eksploatacji (osady pyłu, kurzu, ptasie odchody itp.) podlegają okresowemu czyszczeniu. Zakłada się mycie mechaniczne paneli raz w roku, przy użyciu wody demineralizowanej. Woda wykorzystana do mycia instalacji nie posiada żadnych detergentów oraz substancji myjących w związku z tym, może ona swobodnie spływać z mytej powierzchni oraz wsiąknąć w grunt otaczający rzędy paneli fotowoltaicznych. Taki sposób czyszczenia nie spowoduje negatywnego oddziaływania na środowisko oraz nie zanieczyści gruntu substancjami niebezpiecznymi. Inwestor planuje montaż transformatorów olejowych lub suchych żywicznych. W przypadku montażu transformatora olejowego stacja transformatorowa zostanie wyposażona w szczelną tacę, mogącą pomieścić 100 % oleju transformatorowego oraz wodę z akcji gaśniczej. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że przyjęte rozwiązania techniczne i organizacyjne w zakresie gospodarki wodno-ściekowej zabezpieczą środowisko przed przedostawaniem się zanieczyszczeń do wód podziemnych oraz gruntu. Eksploatacja elektrowni fotowoltaicznej związana będzie z powstawaniem niewielkiej ilości odpadów, związanych z utrzymaniem farmy, a głównie usuwaniem usterek urządzeń elektronicznych i elektrycznych. Odpady te niezwłocznie po wytworzeniu będą przekazywane do dalszego zagospodarowania firmom posiadającym stosowne zezwolenia z zakresu gospodarki odpadami. Nie przewiduje się możliwości uprzedniego gromadzenia na terenie farmy wytworzonych odpadów. Oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia na etapie likwidacji będzie zbliżone do jego wpływu na środowisko na etapie realizacji i związane będzie głównie z wytwarzaniem odpadów, transportem pracowników, pracami demontażowymi i wywozem elementów elektrowni. Przewiduje się, że eksploatacja paneli trwa ponad 25 lat. W przypadku rezygnacji z dalszego użytkowania farmy, teren przedsięwzięcia będzie doprowadzony do stanu pierwotnego. Inwestor nie przewiduje w najbliższym czasie likwidacji przedsięwzięcia, jednak w przypadku wystąpienia takiej ewentualności: obiekty budowlane zostaną rozebrane i zutylizowane zgodnie z obowiązującym prawem, urządzenia i wyposażenie wchodzące w skład instalacji zostaną zdemontowane i przekazane innym podmiotom, albo celem ich dalszego użytkowania albo utylizacji czy zezłomowania, wszystkie wytworzone odpady zostaną przekazane odpowiedniej firmie posiadającej stosowne zezwolenia celem unieszkodliwienia lub odzysku, teren przedsięwzięcia zostanie uprzątnięty.

 

Planowana inwestycja realizowana będzie w granicach Obszaru Chronionego Krajobrazu
Doliny Błędzianki, na terenie którego obowiązują przepisy Rozporządzenia nr 22 Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 23 kwietnia 20208 r. w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Doliny Błędzianki (Dz. U. Woj. Warm.-Maz. nr 70, poz. 1338). Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 916, z poźn.zm.), na terenie obszaru chronionego krajobrazu wprowadza się zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Zgodnie z art. 24 ust. 3 ww. ustawy zakaz ten nie dotyczy realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których przeprowadzona ocena oddziaływania na środowisko wykazała brak negatywnego wpływu na ochronę przyrody i ochronę krajobrazu obszaru chronionego krajobrazu. Zgodnie z § 4 ww. rozporządzenia, na terenie obszaru chronionego krajobrazu wprowadzono szereg zakazów, m.in. zabijania dziko występujących zwierząt, niszczenia ich nor, legowisk, innych schronień i miejsc rozrodu oraz tarlisk i złożonej ikry; likwidowania i niszczenia zadrzewień śródpolnych, przydrożnych i nadwodnych; wykonywania prac ziemnych trwale zniekształcających rzeźbę terenu, likwidowania naturalnych zbiorników wodnych, starorzeczy i obszarów wodno-błotnych, lokalizowania obiektów budowlanych w pasie szerokości 100 m od linii brzegów rzek, jezior i innych zbiorników wodnych, z wyjątkiem urządzeń wodnych oraz obiektów służących prowadzeniu racjonalnej gospodarki rolnej, leśnej lub rybackiej. Panele, stacja transformatorowa oraz ogrodzenie nie będą zlokalizowane w odległości 100 m od linii brzegów rzek, jezior i innych zbiorników wodnych. Ponadto w ramach przedmiotowego przedsięwzięci nie będą wycinane drzewa i krzewy. W ocenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie, jak i tutejszego organu, zamierzenie inwestycyjne nie stoi w sprzeczności z zakazami obowiązującymi w Obszarze Chronionego Krajobrazu Wzgórz Doliny
Błędzinki. Najbliżej zlokalizowany obszar Natura 2000 to obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Puszcza Romincka PLH280005 oddalony ok. 7,8 km od analizowanego terenu. Oceniono, że zamierzenie nie wpłynie negatywnie na cele, przedmioty ochrony i integralność tego obszaru oraz spójność sieci Natura 2000. Rozpatrywany obszar leży poza granicami korytarzy ekologicznych. W związku z powyższym realizacja inwestycji nie spowoduje przerwania ciągłości korytarzy ekologicznych a co za tym idzie nie będzie oddziaływać na ich sieć. Zapewniona zostanie możliwość migracji zwierząt. Ze względu na sposób ogrodzenia inwestycja nie będzie blokowała możliwości migracji zwierząt zarówno lokalnie, jak i ponadlokalnie. Ogrodzenie całej farmy fotowoltaicznej będzie miało wolną przestrzeń do wysokości ok. 20 cm nad gruntem aby umożliwić przemieszczanie się drobnym kręgowcom, takim jak płazy gady i ssaki. Aby zapobiec ewentualnym kolizjom ptaków z panelami fotowoltaicznymi zastosowane będą panele wyposażone w warstwy antyrefleksyjne, które zwiększają absorbcję promieniowania słonecznego oraz zapobiegają odbijaniu światła. Dzięki temu nie wystąpi tzw. efektu olśnienia. Ponadto panele powinny posiadać jasne obramowania i paski podziału, które zminimalizują możliwość mylenia powierzchni paneli z powierzchnią wody przez zwierzęta wodne (np. przez owady związane ze środowiskiem wodnym). Postrzeganie wnioskowanego zamierzenia w przestrzeni (krajobrazie) zostanie dodatkowo ograniczone poprzez zastosowanie działań minimalizujących, np. zastosowanie niskich konstrukcji montażowych, wykonanie ogrodzenia ze stalowej siatki, pozbawionego masywnych elementów, wszystkie budynki farmy zostaną pomalowane w odcieniach szarości i zieleni, dzięki czemu dobrze wkomponowują się w otoczenie, zastosowanie paneli fotowoltaicznych wyposażonych w powłokę antyrefleksyjną celem wyeliminowania nieprzyjemnego (oślepiającego) odbijania światła słonecznego. Od północy obszar inwestycji osłonięty jest licznymi zadrzewieniami i lasem. Naturalne ukształtowanie terenu sprawia, że farma będzie widoczna jedynie z niewielkiego odcinka drogi powiatowej, tj. z ok. 300 m trasy biegnącej w kierunku zachód – wschód, graniczącej bezpośrednio z działką, na której ma być zbudowana farma. Planowana do realizacji inwestycja ma powstać na obszarze wykorzystywanym obecnie rolniczo, tj. na terenie gruntów ornych (uprawa zbóż). W obrębie terenu wydzielonego pod farmę przebiega rów melioracji szczegółowej, którego brzegi porastają nieliczne olsze i wierzby. W ramach planowanego przedsięwzięcia nie przewiduje się wycinki istniejących zadrzewień i zakrzaczeń. W obszarze wyznaczonego oddziaływania przedsięwzięcia zinwentaryzowano zbiorowiska ruderalne roślin wieloletnich, które porastają tereny wzdłuż drogi oraz brzegi istniejących rowów melioracji szczegółowej. Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie stwierdzono występowania roślin gatunkowo chronionych. Realizacja inwestycji będzie wiązać się z wyłączeniem obszaru z użytkowania rolnego, natomiast nie są to tereny wysoce cenne przyrodniczo. Zaobserwowana roślinność jest pospolita i nie objęta ochroną, dodatkowo na potrzeby realizacji inwestycji nie planuje się wycinki drzew lub krzewów. W ramach przeprowadzonej inwentaryzacji przyrodniczej zaobserwowano występowanie gatunków chronionych bezkręgowców objętych ochroną częściową. Teren inwestycji i siedliska przylegające do planowanej inwestycji są penetrowane przez osobniki należące do objętych ochroną częściową gatunków trzmieli: parkowego, kamiennika, gajowego, rudego, ziemnego, szarego. W pobliżu są położone odpowiednie siedliska w których znajdują się miejsca gniazdowe trzmieli. Ze względu na zmniejszenie intensywności wpływu zabiegów agrarnych zmiana zagospodarowania terenu nie pogorszy sytuacji zapylaczy. Działania minimalizujące (nasadzenia kwitnących krzewów i siew kwiatowych roślin zielnych) pozwolą na utrzymanie lokalnych populacji trzmieli w niepogorszonym stanie. Na terenie objętym badaniami zinwentaryzowano  miejsc będących miejscem rozrodu płazów. Są to w większości obniżenia terenu wypełnione wodą w obrębie śródpolnych zadrzewień oraz niewielki rów melioracyjny wypełniony wodą. Gatunkami stwierdzonymi podczas badań terenowych były: kumak nizinny, ropucha zielona, żaby zielone, żaba trawna, żaba moczarowa, rzekotka drzewna. W miejscu planowanej inwestycji nie stwierdzono miejsc rozrodu płazów. Podczas prowadzenia prac terenowych nie odnotowano tras migracji herpetofauny. Przedsięwzięcia nie zakładają ingerencji w obiekty będące miejscem rozrodu płazów, w związku z czym siedlisko pozostanie w stanie niezmienionym. Zaprzestanie wykorzystania obszaru inwestycyjnego, jako grunty orne, zmniejszy spływ substancji do wód, a tym samym ograniczy zarastanie oraz zamulanie zbiorników wodnych. Charakter inwestycji, lokalizacja poza najcenniejszymi siedliskami oraz zastosowane działania minimalizujące sprawią, iż nie dojdzie do znacząco negatywnego wpływu inwestycji na tą grupę zwierząt. Wśród gatunków jakie wykryto dominują ptaki pospolite związane z lasami, terenami otwartymi i z ekotonem pomiędzy tymi siedliskami. Gatunki takie jak samotnik, kszyk, trzcinniczek czy krzyżówka zasiedlały podmokłe fragmenty terenu. Skowronek, lerka i świergotek łąkowy były stwierdzane na otwartych obszarach. Przedstawicielami stref ekotonu są np. gąsiorek, strumieniówka czy trznadel. Nie wykryto gatunków uznawanych za szczególnie cenne. Na badanym terenie obserwowano żerowanie błotniaka stawowego oraz żurawi. Podczas jesiennej migracji odnotowano ponad 40 gatunków związanych z powierzchnią inwestycji oraz terenem przylegającym do niej. W okresie migracji, koczowania i zimowania obszar planowanych inwestycji i tereny przyległe mogą stanowić miejsce koncentracji/żerowania niewielkich grup i stad ptaków wróblowych. Prawie wszystkie wyżej wymienione gatunki ptaków odnotowane na obszarze planowanej inwestycji należą do gatunków licznych i pospolitych, zarówno w okolicy, jak i w skali województwa czy całego kraju, a zajęcie obszaru i potencjalnych siedlisk pod planowaną instalację nie zagrozi miejscowym populacjom. Stwierdzone podczas migracji osobniki nie są istotnie związane z obszarem planowanej inwestycji, a w większości obserwacje dotyczyły ptaków migrujących lub nawet przelatujących nad terenem inwestycji. Zajęcie potencjalnych powierzchni żerowiskowych pod panele fotowoltaiczne nie będzie miało znaczenia dla lokalnych i migrującej populacji. Gatunki awifauny migrującej bez problemu znajdą dogodne rozległe biotopy do żerowania i odpoczynku w najbliższym sąsiedztwie, a planowana inwestycja nie przyczyni się do zmniejszenia ich populacji. Prace budowlane należy rozpocząć poza okresem lęgowym ptaków, kluczowym okresem rozrodu innych gatunków dziko występujących zwierząt oraz okresem wiosennych migracji płazów. Odpowiednim terminem na prowadzenie prac będzie okres od połowy października do 01 marca. Dopuszcza się również rozpoczęcie prac w sezonie lęgowym, po 01 lipca, kiedy większość ptaków wyprowadzi lęgi. W tym czasie prace prowadzić pod nadzorem przyrodniczym. W wypadku stwierdzenia rozrodu, miejsce z gniazdem/rozrodem powinno być zabezpieczone przed zniszczeniem. Prace można przeprowadzić po zakończeniu lęgów/rozrodu i opuszczeniem terenu przez młode i uzyskaniu decyzji derogacyjnej. W celu zniwelowania skutków planowanej inwestycji południową granicę inwestycji obsadzić niskimi krzewami, które będą stanowić miejsce żerowania ptaków podczas migracji oraz będą wykorzystywane przez owady podczas ich kwitnięcia. Do nasadzeń wybrać rodzime gatunki krzewów. Przy zastosowaniu odpowiednich działań m.in. takich jak dostosowanie terminu prac budowlanych, wykaszania traw oraz zastosowanie powłok antyrefleksyjnych, nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanej inwestycji na awifaunę. Spośród ssaków na analizowanym terenie zaobserwowano: sarnę europejską, zająca szaraka, ślady borsuka europejskiego, kretowiska kreta, drewno spałowane przez jelenia szlachetnego, łosia euroazjatyckiego, ślady oraz miejsce żerowania dzika, lisa rudego, tamę bobra europejskiego. Na obszarze objętym inwentaryzacją odnotowano dwa gatunki ssaków objętych częściową: kreta oraz bobra europejskiego. Ze względu na charakter inwestycji oraz działania minimalizujące nie wpłyną one na stan zachowania lokalnych populacji stwierdzonych chronionych gatunków ssaków naziemnych. Planowana inwestycja ze względu na lokalizację i skalę nie będzie mieć wpływu na zachowanie ciągłości korytarzy ekologicznych. Nie wystąpi znacząco negatywny wpływ na migrację drobnych ssaków - przejdą one przez ogrodzenie oraz pod stołami fotowoltaicznymi. Dodatkowo wokół planowanych instalacji pozostawiony zostanie grunt w dalszym ciągu użytkowany rolniczo, co umożliwi bezproblemowe omijanie terenu zajętego przez instalacje fotowoltaiczne przez większe zwierzęta. W związku z powyższym, powstanie planowanych instalacji nie przyczyni się do powstania bariery migracyjnej. W wyniku przeprowadzonych badań na obszarze inwestycji oraz w jej bezpośrednim sąsiedztwie odnotowano występowanie 6 gatunków nietoperzy: borowiec wielki, borowiaczek, gacek brunatny, mroczek późny, karlik większy, karlik malutki oraz osobniki z rodzaju nocek. W większości należą do najpospolitszych i nie zagrożonych gatunków występujących w północno- wschodniej części Polski. Podczas przeprowadzonych prac terenowych wykluczono możliwość istnienia w obrębie posadowienia paneli fotowoltaicznych jakichkolwiek miejsc rozrodu nietoperzy. Nie ma tu dziuplastych drzew, jakichkolwiek atrakcyjnych budynków ani tym bardziej jakichkolwiek innych obiektów w których mogły by przystąpić do rozrodu te ssaki. podczas kontroli nie odnotowano nietoperzy hibernujących w studniach wykonanych z kręgów (najprawdopodobniej rewizje drenaży). Stwierdzono istotne żerowisko nietoperzy na naturalnym cieku wodnym Dzięgielka oraz wzdłuż drogi asfaltowej, która przylega od południa granicy działek nr 126/1 i 126/4. Wszelkie otwory w drzwiach i ścianach stacji kontenerowych oraz innych obiektów kubaturowych należy zabezpieczyć przed dostępem ptaków i nietoperzy, np. poprzez zasłonięcie siatką o oczkach o średnicy maksymalnie 1 cm. Przy zachowaniu działań łagodzących ryzyko negatywnego wpływu inwestycji, powierzchnia żerowiskowa nietoperzy nie tylko nie zubożeje o obszar planowanej inwestycji, ale ze względu na zwiększenie różnorodności bezkręgowców zostanie zwiększona baza pokarmowa dla tych owadożernych ssaków zarówno rozmnażających się w okolicy, jak i migrujących. Gatunki zinwentaryzowane podczas prac terenowych są typowe dla obszarów rolniczych i występują powszechnie na terenie całego kraju. Planowana inwestycja nie będzie miała znaczącego wypływu na siedliska oraz stan populacji tych gatunków. Inwestycja zaplanowana została na terenie przekształconym przez człowieka (dotychczas użytkowanym rolniczo – grunty orne). Ich powierzchnia będzie stosunkowo niewielka. W związku z powyższym planowana farma fotowoltaiczna nie spowoduje ograniczenia różnorodności biologicznej oraz utraty lub fragmentacji siedlisk. Przeważająca część terenu, pozostanie powierzchnią biologicznie czynną. W ramach planowanego przedsięwzięcia nie przewiduje się wycinki istniejących zadrzewień i zakrzaczeń. Grunty w obrębie inwestycji pozostawione będą do naturalnej sukcesji. Dopuszczalne jest podsianie mieszanką traw i roślin zielnych. Na części powierzchni biologicznie czynnej założyć należy płaty łąk kwietnych, składających się z mieszanki różnych roślin kwietnych, miododajnych gatunków rodzimych. Nie planuje się wykorzystania środków chemicznych mających na celu ograniczenie wzrostu roślinności, a jedynie koszenie w okresach największego wzrostu, tak aby roślinność nie zasłaniała powierzchni paneli fotowoltaicznych. Wykaszania terenu farmy prowadzone będzie w zależności od intensywności wegetacji, 1-2 razy w ciągu roku. Koszenie odbywało się będzie po 1 sierpnia, po okresie lęgowym ptaków, będzie prowadzone od centralnej części terenu inwestycji w kierunku jej brzegów, w celu umożliwienia ucieczki zwierząt i ograniczenia ich śmiertelności.
Należy jednak wskazać, że brak negatywnego oddziaływania stwierdzono przy założeniu, że inwestycja będzie realizowana zgodnie z założeniami ustawy o ochronie przyrody, która określa zakazy obowiązujące w stosunku do roślin, zwierząt oraz grzybów objętych ochroną gatunkową oraz jasno wskazuje, że wszelkie odstępstwa od wprowadzonych zakazów są możliwe jedynie po uzyskaniu zgody regionalnego dyrektora ochrony środowiska na podstawie:

· rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 09 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej grzybów (Dz. U. z 2014 r., poz. 1408),

· rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 09 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej roślin (Dz. U. z 2014 r., poz. 1409),

· rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz. U. z 2022 r., poz. 2380). W związku z powyższym przed wykonaniem jakichkolwiek prac, które będą się wiązały z niszczeniem siedlisk przyrodniczych, miejsc rozrodu i regularnego przebywania zwierząt, umyślnym zabijaniem osobników, wycinką drzew, zgodnie z art. 56 ustawy o ochronie przyrody należy każdorazowo wystąpić do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie z odpowiednim wnioskiem o wydanie stosownego zezwolenia na wykonanie czynności zabronionych.

 

Na przedmiotowej działce Inwestor planuje budowę drugiej farmy fotowoltaicznej o mocy do 1 MW. Oddziaływanie instalacji fotowoltaicznej będzie ograniczało się jedynie do terenu inwestycji. W trakcie realizacji inwestycji wystąpią oddziaływania akustyczne związane z wykonywaniem prac montażowych, pracą sprzętu budowlanego oraz transportem materiałów i surowców. Hałas powstający na etapie budowy inwestycji jest hałasem zmiennym w czasie, okresowym, krótkotrwałym i ustąpi po zakończeniu robót Uciążliwość oraz zasięg oddziaływania hałasu związanego z robotami budowlanymi zależeć będzie od typu i liczby równocześnie pracujących maszyn oraz czasu ich pracy. Eksploatacja elektrowni fotowoltaicznych nie wiąże się z emisją zanieczyszczeń do środowiska, a oddziaływanie poszczególnych inwestycji mieści się w granicach działek ewidencyjnych, na których zostaną wybudowane. Z uwagi na fakt ograniczenia oddziaływania przedsięwzięcia do działki inwestycyjnej nie przewiduje się efektu skumulowanego w wyniku realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia.

 

Przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wybrzeży, obszarach górskich, obszarach leśnych, innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliskach łęgowych oraz ujściach rzek, obszarach przylegających do jezior, strefach ochronnych ujęć wód oraz obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. Nie przewiduje się możliwości wystąpienia poważnej awarii lub katastrofy naturalnej, czy budowlanej. Dla wszystkich urządzeń, przez które przepływa prąd elektryczny, zostanie wykonana izolacja okablowania, w celu zmniejszenia ryzyka porażenia prądem. Jedynym elementem na terenie farmy fotowoltaicznej, który może ulec spaleniu będzie transformator. Będzie się on jednak znajdował w betonowym obiekcie budowlanym, co gwarantuje brak możliwości dalszego przeniesienia ognia. Farma fotowoltaiczna została zaprojektowana z uwzględnieniem obserwowanych obecnie możliwości wystąpienia gwałtownych zjawisk atmosferycznych oraz przewidywanych w przyszłości zmian klimatu. Planowane przedsięwzięcie jest zaprojektowane w sposób gwarantujący odporność na gwałtowne porywy wiatru towarzyszące burzom lub huraganom. Planowane przedsięwzięcie jest odporne na wystąpienie ulewnych deszczy (brak całkowitego uszczelnienia gruntu). Wystąpienie oblodzenia nie będzie miało wpływu na prace instalacji. Instalacja została zaprojektowana z uwzględnieniem możliwości wystąpienia intensywnych opadów śniegu oraz gradu.

 

Ze względu na zakres oddziaływania oraz oddalenie przedmiotowej inwestycji od granic państw sąsiednich instalacja nie będzie wymagała przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko. Z uwagi na zakres oddziaływań planowanej inwestycji nie przewiduje się możliwości kumulowania negatywnych oddziaływań. Ponadto przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach wybrzeży, obszarach górskich, obszarach leśnych, wodno-błotnych, innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliskach łęgowych oraz ujściach rzek, obszarach przylegających do jezior, w strefach ochronnych ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone, obszarach archeologicznych, uzdrowiskach oraz obszarach ochrony uzdrowiskowej.

 

Z uwagi na fakt, że posiadane na tym etapie informacje na temat przedsięwzięcia pozwalają wystarczająco ocenić jego wpływ na środowisko, realizacja inwestycji nie spowoduje negatywnych skutków dla obszarów Natura 2000 i innych form ochrony przyrody, Organ prowadzący postępowanie, po przeanalizowaniu kryteriów określonych w art. 77 ust. 5 ustawy ooś stwierdził, że realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie wymaga ponownego przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Niemniej jednak, zgodnie z art. 88 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli organ administracji architektoniczno – budowlanej uzna, że we wniosku o wydanie pozwolenia na budowę zostały dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, może stwierdzić o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i nałożyć na inwestora obowiązek sporządzenia raportu, jednocześnie określając jego zakres.

 

Biorąc zatem pod uwagę przeprowadzoną w toku postępowania ocenę oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko – analizę i ocenę wpływu inwestycji na środowisko, w tym na zdrowie ludzi, możliwości oraz sposobów zapobiegania i ograniczania negatywnego oddziaływania na środowisko, dokonaną w szczególności na podstawie zebranych danych i raportu oddziaływania na środowisko, jak również poprzez uzyskanie pozytywnego uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, oraz opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Burmistrz Gołdapi uznał, że po zrealizowaniu przez Inwestora wszystkich warunków zawartych w przedłożonych dokumentach oraz niniejszej decyzji, planowane przedsięwzięcie będzie zgodne z wymaganiami przepisów o ochronie środowiska.

 

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.

 

POUCZENIE

 

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 ze zm.). Złożenie wniosku powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Złożenie wniosku o którym mowa w pkt 1 lub dokonanie zgłoszenia, może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie ww. decyzji, lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali przed upływem terminu o którym mowa w pkt 1 od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia zawarte w tej decyzji lub postanowieniu o którym mowa w art. 90 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia uwzględniającego informacje na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzje, o których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy ooś.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2022r. poz. 1029 ze zm.), jeżeli Organ administracji architektoniczno-budowlanej uzna, że we wniosku o wydanie pozwolenia na budowę zostały dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, może stwierdzić o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i nałożyć na inwestora obowiązek sporządzenia raportu ooś, jednocześnie określając jego zakres.

 

Od wydanej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem organu wydającego decyzję w terminie 14 dni od daty doręczenia.

 

Zgodnie z art. 127 KPA strony mogą w trakcie biegu terminu odwoławczego – zrzec się prawa do wniesienia odwołania doręczając organowi stosowne oświadczenie. Zrzeczenie się tego prawa przez ostatnią ze stron postępowania, czyni decyzję ostateczną i prawomocną.

 

Załączniki:

- charakterystyka planowanego przedsięwzięcia

 

 

 

 

 

 

Otrzymują:

  1. Wnioskodawca
  2. a/a

Sprawę prowadzi A.Germaniuk, pok. 25, tel. 87 6156023

 

Do wiadomości:

  1. Strony postępowania wg rozdzielnika
  2. Starostwo Powiatowe w Gołdapi
  3. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie
  4. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gołdapi
  5. PGW Wody Polskie w Giżycku

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

Załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia polegającego na  budowie farmy fotowoltaicznej o mocy 1 MW, „MŁYNIKI A” projektowanej na działce o nr ew. 126/1 obręb 0023 Pogorzel, gmina Gołdap, powiat gołdapski, województwo warmińsko-mazurskie   

                                                                                                       

CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

Planowane przedsięwzięcie polegające na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy 1 MW „Młyniki A” zlokalizowane zostanie na działce o nr 126/1 obręb 0023 Pogorzel, gmina Gołdap, powiat gołdapski, województwo warmińsko-mazurskie. Powierzchnia przedmiotowej farmy zajmie maksymalnie 2 ha.

Teren działki jest niezabudowany i nieogrodzony. Z raportu ooś wynika, że przedmiotowy teren tworzą grunty orne i grunty pod rowami, występują nieliczne zakrzaczenia wierzbowe oraz pojedyncze olchy czarne wzdłuż
istniejącego rowu melioracyjnego. W ramach planowej inwestycji nie przewiduje się wycinki drzew i krzewów, jak również ingerencji w istniejący rów odwadniający, czy roślinność go okalającą.

 

Najbliższe sąsiedztwo stanowią:

· od północy użytki rolne, pastwisko, dalej grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, lasy olsowe,

· od południa droga powiatowa, dalej użytki rolne: pastwiska, lasy olsowe i dębowe oraz rzeka Dzięgielka, która położona jest w odległości ok. 240 cm od terenu inwestycji,

· od wschodu: użytki rolne: pastwiska i łąki, nieużytki i zarośla, lasy olsowe oraz w odległości ok. 500 m od terenu inwestycji rzeka Dzięgielka (Górny Potok),

· od zachodu: użytki rolne: pastwiska i łąki, nieużytki, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, nasyp kolejowy, grunty orne, dale droga krajowa. W ramach przedsięwzięcia zaplanowano budowę farmy fotowoltaicznej, której celem będzie produkcja energii elektrycznej. Szacowana wydajność systemu fotowoltaicznego w ciągu roku to ok. 1 MW. Inwestor planuje przyłączyć przedmiotową farmę do napowietrznej linii średniego napięcia lokalnego operatora energetycznego, zlokalizowanej na zachód od działki przeznaczonej pod inwestycję.

 

Farmę będą tworzyć następujące główne elementy:

- stałe konstrukcje wsporcze do montażu paneli fotowoltaicznych, wbijane bezpośrednio w ziemię, z możliwością dodatkowego kotwienia;

- ogniwa fotowoltaiczne;

- string-box’y – urządzenia energetyczne, które sumują energię elektryczną i przesyłają ją dalej
już jednym przewodem;

- inwertery centralne lub rozproszone;

- stacja transformatorowa;

- przewody elektryczne;

- budynki/kontenery do montażu inwerterów i transformatorów, budynek/kontener techniczny do

montażu aparatury sterującej oraz liczników prądowych z możliwością integracji wszystkich

obiektów w jednym budynku technicznym;

- droga wewnętrzna, plac manewrowy;

- system monitoringu;

- ogrodzenie.

 

Ogniwa fotowoltaiczne zamontowane zostaną na skręcanym szkielecie stalowym bądź aluminiowym. Szkielet zostanie wsparty na pionowych profilach aluminiowych lub stalowych wbitych bezpośrednio w grunt. Wbijanie profili w grunt macierzysty prowadzi się za pomocą małego samojezdnego kafara. W szczególnych sytuacjach, w zależności od właściwości gruntu, dopuszcza się również dodatkowe kotwienie profili nośnych w gruncie. Pozostała część szkieletu, a także montaż samych paneli, wykonywane są (skręcane) ręcznie, za pomocą standardowych narzędzi. Jedynymi elementami farmy fotowoltaicznej wymagającymi fundamentowania są obiekty techniczny z inwerterem i transformatorem. Dopuszcza się wykonanie fundamentu jako lanego lub prefabrykowanego, w postaci płyty betonowej. Budynek techniczny o funkcji inwertera, i trafostacji zostanie złożony z prefabrykowanych elementów, bądź prefabrykowany w całości. Przewody elektryczne wewnątrz farmy zostaną ułożone w wiązkach bezpośrednio w płytkim wykopie i przykryte gruntem rodzimym. Brzegi wykopów pod linie kablowe ścinać należy w sposób umożliwiający wydostanie się z nich małych zwierząt (w tym płazów). Unikać pozostawienia niezasypanych wykopów, w przeciwnym razie należy zabezpieczyć je przed wpadaniem do nich drobnych zwierząt (np. za pomocą wygrodzeń). Przed ich zasypaniem należy zlustrować je w celu uwolnienia i przeniesione poza teren przedsięwzięcia małych kręgowców i bezkręgowców, które mogły się do nich dostać. Jeżeli wykopy funkcjonowały będą przez dłuższy czas, lustracje należy prowadzić codziennie.

 

Dojazd do planowanej inwestycji zostanie zapewniony po istniejących drogach publicznych. Na terenie farmy wykonana będzie droga technologiczna z kruszywa łamanego o szerokości ok. 3 - 4 m. Droga wykorzystywana będzie podczas budowy do dowiezienia elementów farmy. Dodatkowo przed budynkiem technicznym zostanie wykonany plac manewrowy. Ww. powierzchnie będę częściowo przepuszczalne i nie będą wymagały odwodnienia. Teren farmy zostanie ogrodzony siatką stalową mocowaną na wbijanych w grunt stalowych słupach. Siatka zostanie zamontowana w taki sposób, że pozostanie ok. 20 cm przestrzeni od gruntu, co umożliwi przedostanie się na teren inwestycji małych zwierząt. Maksymalna wysokości ogrodzenia wyniesie 2,5 m. Teren farmy będzie monitorowany za pomocą kamer oraz czajników ruchu. Czas realizacji budowy farmy, w zależności od mocy, trwa od 2 do 6 miesięcy.

 

W trakcie realizacji inwestycji będą prowadzone prace budowlane polegające głównie na: wbijaniu profili konstrukcyjnych z opcjonalnym kotwieniem, otwieraniu wykopów pod kable oraz płyty fundamentowe, ustawieniu na płytach fundamentowych obiektów inwertera, transformatora i sterowni, montażu ogrodzenia, ręcznym skręceniu i montażu szkieletu konstrukcji nośnej modułów fotowoltaicznych, ułożeniu kabli w wykopach i wykonaniu wszystkich instalacji elektrycznych, zasypaniu wykopów. W trakcie prac budowlanych zostaną wykorzystane takie materiały jak: kruszywo, cement, beton, stal konstrukcyjna, profile aluminiowe, szereg elementów instalacyjnych (łączniki, kable, elementy montażowe paneli itp.) oraz urządzeń (panele fotowoltaiczne, aparatura elektroenergetyczna itp.). Faza realizacji i likwidacji planowanego przedsięwzięcia wiązać się będzie z okresowym wzrostem emisji spalin i zapylenia oraz poziomu hałasu spowodowanego pracami budowlano- montażowymi czy też ruchem pojazdów po terenie inwestycji. W celu ich zminimalizowania planowane jest ograniczenie czasu trwania prac budowlanych wyłącznie do pory dnia oraz prowadzenie prac przy użyciu sprawnych technicznie maszyn i urządzeń. Silniki urządzeń niepracujących w danej chwili powinny być wyłączane. Przewiduje się, że zasięg uciążliwości powodowanych w fazie budowy obiektów elektrowni fotowoltaicznej ograniczy się do najbliższego otoczenia, a emisja substancji zanieczyszczających oraz hałasu będzie miała charakter krótkoterminowy i ustanie wraz z zakończeniem prac budowlanych. W celu zminimalizowania negatywnych oddziaływań na wody powierzchniowe i podziemne podczas budowy instalacji należy chronić wody powierzchniowe oraz powierzchnię gruntu przed spływami zanieczyszczeń. Dlatego też sprzęt wykorzystywany przy budowie będzie nowoczesny i sprawny technicznie. Plac budowy powinien być wyposażony w sorbenty do strącania zanieczyszczeń ropopochodnych (np. smarów i paliw) oraz syntetycznych (np. olejów). Na etapie realizacji inwestycji nie będą wytwarzane ścieki technologiczne, a powstające ścieki bytowe należy gromadzić w zamkniętych zbiornikach przenośnych toalet, które powinny być regularnie opróżniane przez specjalistyczną firmę. Zaplecza budowy nie najeży lokalizować w pobliżu cieków oraz zbiorników wodnych. Wszystkie odpady wytworzone na etapie budowy elektrowni fotowoltaicznej będą gromadzone selektywnie w szczelnych i zamykanych pojemnikach lub kontenerach w wyznaczonym i oznakowanym odpowiednio miejscu. Inwestor zobowiązuje się przekazać do dalszego zagospodarowania wytworzone odpady zewnętrznym wyspecjalizowanym podmiotom, posiadającym odpowiednie zezwolenia Eksploatacja przedsięwzięcia w niewielkim stopniu będzie wymagała wykorzystania surowców w przypadku prac konserwacyjnych urządzeń technicznych. W niewielkim stopniu zużywana będzie woda do mycia paneli.

 

Najbliższa zabudowa mieszkaniowa (zabudowa zagrodowa) znajduje się w odległości ok. 0,92 km od miejsca realizacji inwestycji. Transformatory umieszcza się w niewielkich prefabrykowanych betonowych budynkach lub stalowych kontenerach. Obiekty te są zlokalizowane w bezpośredniej bliskości inwerterów, alternatywnie mogą być zamontowane w jednym obiekcie (kontenerze). Kompleks inwerter-trafo lokalizuje się w centralnym miejscu sektora farmy, która jest przez nie obsługiwana. Obiekt zostanie usytuowany na prefabrykowanej lub wylewanej na miejscu płycie fundamentowej, umieszczonej na zagęszczonej podsypce. Dopuszcza się integrację obiektu transformatora w jednym obiekcie z budynkiem technicznym. W takim przypadku, na potrzeby transformatora wydziela się jedno pomieszczenie. Transformatory będą wymagały instalacji systemu aktywnego chłodzenia.

 

Elementem stanowiącym źródło promieniowania elektromagnetycznego będzie projektowany transformator, system paneli wraz z okablowaniem przesyłowym, sieć elektroenergetyczna. W przypadku transformatora elementy bezpośrednio emitujące pole elektromagnetyczne zostaną umieszczone w kontenerowej stacji transformatorowej, która zapewnia dostęp do urządzenia jedynie służbom serwisowym i stanowi dodatkową barierę dla pola elektromagnetycznego. Kable energetyczne łączące ze sobą poszczególne panele będę układane w wykopach zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie normami, co powoduje, iż nie będą one stanowić źródła jakiegokolwiek promieniowania elektromagnetycznego. Panele zasadniczo działają bezobsługowo i nie wymagają konserwacji. Projektowane panele fotowoltaiczne z racji tego, że stanowią instalację ulegającą zabrudzeniu w czasie ich eksploatacji (osady pyłu, kurzu, ptasie odchody itp.) podlegają okresowemu czyszczeniu. Zakłada się mycie mechaniczne paneli raz w roku, przy użyciu wody demineralizowanej. Woda wykorzystana do mycia instalacji nie posiada żadnych detergentów oraz substancji myjących w związku z tym, może ona swobodnie spływać z mytej powierzchni oraz wsiąknąć w grunt otaczający rzędy paneli fotowoltaicznych.

 

Inwestor planuje montaż transformatorów olejowych lub suchych żywicznych. W przypadku montażu transformatora olejowego stacja transformatorowa zostanie wyposażona w szczelną tacę, mogącą pomieścić 100 % oleju transformatorowego oraz wodę z akcji gaśniczej. Eksploatacja elektrowni fotowoltaicznej związana będzie z powstawaniem niewielkiej ilości odpadów, związanych z utrzymaniem farmy, a głównie usuwaniem usterek urządzeń elektronicznych i elektrycznych. Odpady te niezwłocznie po wytworzeniu będą przekazywane do dalszego zagospodarowania firmom posiadającym stosowne zezwolenia z zakresu gospodarki odpadami. Nie przewiduje się możliwości uprzedniego gromadzenia na terenie farmy wytworzonych odpadów. Oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia na etapie likwidacji będzie zbliżone do jego wpływu na środowisko na etapie realizacji i związane będzie głównie z wytwarzaniem odpadów, transportem pracowników, pracami demontażowymi i wywozem elementów elektrowni.

 

Przewiduje się, że eksploatacja paneli trwa ponad 25 lat. W przypadku rezygnacji z dalszego użytkowania farmy, teren przedsięwzięcia będzie doprowadzony do stanu pierwotnego. Inwestor nie przewiduje w najbliższym czasie likwidacji przedsięwzięcia, jednak w przypadku wystąpienia takiej ewentualności: obiekty budowlane zostaną rozebrane i zutylizowane zgodnie z obowiązującym prawem, urządzenia i wyposażenie wchodzące w skład instalacji zostaną zdemontowane i przekazane innym podmiotom, albo celem ich dalszego użytkowania albo utylizacji czy zezłomowania, wszystkie wytworzone odpady zostaną przekazane odpowiedniej firmie posiadającej stosowne zezwolenia celem unieszkodliwienia lub odzysku, teren przedsięwzięcia zostanie uprzątnięty.

 

Panele, stacja transformatorowa oraz ogrodzenie nie będą zlokalizowane w odległości 100 m od linii brzegów rzek, jezior i innych zbiorników wodnych. Ponadto w ramach przedmiotowego przedsięwzięci nie będą wycinane drzewa i krzewy.

 

Ze względu na sposób ogrodzenia inwestycja nie będzie blokowała możliwości migracji zwierząt zarówno lokalnie, jak i ponadlokalnie. Ogrodzenie całej farmy fotowoltaicznej będzie miało wolną przestrzeń do wysokości ok. 20 cm nad gruntem aby umożliwić przemieszczanie się drobnym kręgowcom, takim jak płazy gady i ssaki. Aby zapobiec ewentualnym kolizjom ptaków z panelami fotowoltaicznymi zastosowane będą panele wyposażone w warstwy antyrefleksyjne, które zwiększają absorbcję promieniowania słonecznego oraz zapobiegają odbijaniu światła. Ponadto panele powinny posiadać jasne obramowania i paski podziału, które zminimalizują możliwość mylenia powierzchni paneli z powierzchnią wody przez zwierzęta wodne (np. przez owady związane ze środowiskiem wodnym). Postrzeganie wnioskowanego zamierzenia w przestrzeni (krajobrazie) zostanie dodatkowo ograniczone poprzez zastosowanie działań minimalizujących, np. zastosowanie niskich konstrukcji montażowych, wykonanie ogrodzenia ze stalowej siatki, pozbawionego masywnych elementów, wszystkie budynki farmy zostaną pomalowane w odcieniach szarości i zieleni, dzięki czemu dobrze wkomponowują się w otoczenie, zastosowanie paneli fotowoltaicznych wyposażonych w powłokę antyrefleksyjną celem wyeliminowania nieprzyjemnego (oślepiającego) odbijania światła słonecznego.

 

Prace budowlane należy rozpocząć poza okresem lęgowym ptaków, kluczowym okresem rozrodu innych gatunków dziko występujących zwierząt oraz okresem wiosennych migracji płazów. Odpowiednim terminem na prowadzenie prac będzie okres od połowy października do 01 marca. Dopuszcza się również rozpoczęcie prac w sezonie lęgowym, po 01 lipca, kiedy większość ptaków wyprowadzi lęgi. W tym czasie prace prowadzić pod nadzorem przyrodniczym. W wypadku stwierdzenia rozrodu, miejsce z gniazdem/rozrodem powinno być zabezpieczone przed zniszczeniem. Prace można przeprowadzić po zakończeniu lęgów/rozrodu i opuszczeniem terenu przez młode i uzyskaniu decyzji derogacyjnej. W celu zniwelowania skutków planowanej inwestycji południową granicę inwestycji obsadzić niskimi krzewami, które będą stanowić miejsce żerowania ptaków podczas migracji oraz będą wykorzystywane przez owady podczas ich kwitnięcia. Do nasadzeń wybrać rodzime gatunki krzewów.

 

Nie wystąpi znacząco negatywny wpływ na migrację drobnych ssaków - przejdą one przez ogrodzenie oraz pod stołami fotowoltaicznymi. Dodatkowo wokół planowanych instalacji pozostawiony zostanie grunt w dalszym ciągu użytkowany rolniczo, co umożliwi bezproblemowe omijanie terenu zajętego przez instalacje fotowoltaiczne przez większe zwierzęta. W związku z powyższym, powstanie planowanych instalacji nie przyczyni się do powstania bariery migracyjnej.

 

Wszelkie otwory w drzwiach i ścianach stacji kontenerowych oraz innych obiektów kubaturowych należy zabezpieczyć przed dostępem ptaków i nietoperzy, np. poprzez zasłonięcie siatką o oczkach o średnicy maksymalnie 1 cm.

 

Grunty w obrębie inwestycji pozostawione będą do naturalnej sukcesji. Dopuszczalne jest podsianie mieszanką traw i roślin zielnych. Na części powierzchni biologicznie czynnej założyć należy płaty łąk kwietnych, składających się z mieszanki różnych roślin kwietnych, miododajnych gatunków rodzimych. Wykaszania terenu farmy prowadzone będzie w zależności od intensywności wegetacji, 1-2 razy w ciągu roku. Koszenie odbywało się będzie po 1 sierpnia, po okresie lęgowym ptaków, będzie prowadzone od centralnej części terenu inwestycji w kierunku jej brzegów, w celu umożliwienia ucieczki zwierząt i ograniczenia ich śmiertelności.

 

Brak negatywnego oddziaływania stwierdzono przy założeniu, że inwestycja będzie realizowana zgodnie z założeniami ustawy o ochronie przyrody, która określa zakazy obowiązujące w stosunku do roślin, zwierząt oraz grzybów objętych ochroną gatunkową oraz jasno wskazuje, że wszelkie odstępstwa od wprowadzonych zakazów są możliwe jedynie po uzyskaniu zgody regionalnego dyrektora ochrony środowiska na podstawie:

- rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 09 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej grzybów (Dz. U. z 2014 r., poz. 1408),

- rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 09 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej roślin (Dz. U. z 2014 r., poz. 1409),

- rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz. U. z 2022 r., poz. 2380).

W związku z powyższym przed wykonaniem jakichkolwiek prac, które będą się wiązały z niszczeniem siedlisk przyrodniczych, miejsc rozrodu i regularnego przebywania zwierząt, umyślnym zabijaniem osobników, wycinką drzew, zgodnie z art. 56 ustawy o ochronie przyrody należy każdorazowo wystąpić do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie z odpowiednim wnioskiem o wydanie stosownego zezwolenia na wykonanie czynności zabronionych.

 

 

 

 

Autor: Renata Sojkowska
Data utworzenia: 08-08-2023 13:32:58
Autor edycji: Piotr Mietliński
Data edycji: 29-08-2024 8:17:12