Gołdap 5 sierpnia 2024 r.
BURMISTRZ GOŁDAPI
PLAC ZWYCIĘSTWA 14
19-500 GOŁDAP
GPO.6220.13.2022
DECYZJA nr 10/2024
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 572 z późn. zm.) art. 71. ust. 1 i 2, art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 82 i 85 ust. 1 i 2 pkt. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2023 r. poz. 1094 ze zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt. 54 lit. a, Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2019 poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku Fotowind Sp. z o.o., w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i po przeprowadzeniu postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko
orzekam
I. określić środowiskowe uwarunkowania dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na części działki nr 131/4, obręb Kozaki, gmina Gołdap, woj. warmińsko-mazurskie w wariancie alternatywnym – inwestycyjnym:
- Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:
Planowane przedsięwzięcie realizowane będzie na działce o numerze ewidencyjnym 131/4, obręb Kozaki, gmina Gołdap, powiat gołdapski, województwo warmińsko – mazurskie. Powierzchnia ww. działki wynosi 12,3121 ha. Łączna powierzchnia terenu zajęta przez obiekty budowlane oraz pozostała powierzchnia przeznaczona do przekształcenia w celu realizacji przedsięwzięcia będzie wynosić do 7 ha. Zgodnie z wypisem z ewidencji gruntów działka inwestycyjna stanowi pastwiska trwałe PsVI – 0,7121 ha oraz grunty orne klasy: RIIIb – 2,5623 ha, RIVa – 7,6272 ha, RIVb – 0,9898 ha, (RV) – 0,4203 ha. Panele fotowoltaiczne oraz pozostała infrastruktura towarzysząca zostały zaplanowane na gruntach ornych stanowiących gleby średniej i słabej klasy (IVa, IVb i V). Na terenie działki inwestycyjnej nie występują zabudowania. W bliskiej odległości (ok. 20 m na północ) przedmiotowa działka sąsiaduje ze stacją transformatorową (GPZ Gołdap). Najbliższa zabudowa mieszkaniowa znajduje się na północny wschód od działki inwestycyjnej, w odległości ok. 132 m. Planowane przedsięwzięcie zakłada wybudowanie farmy fotowoltaicznej o mocy ok. 3 MW. Inwestycja polegać będzie na instalacji paneli fotowoltaicznych, które będą służyć do konwersji energii promieniowania słonecznego na energię elektryczną, z wprowadzaniem wytworzonej energii do sieci operatora. Ogniwa fotowoltaiczne zostaną zainstalowane na specjalnych konstrukcjach nośnych posadowionych na gruncie. W skład przedsięwzięcia wejdą:
stalowe, ocynkowane konstrukcje i elementy montażowe do instalacji paneli (tzw. stoły fotowoltaiczne);
panele fotowoltaiczne o łącznej mocy do 3 MWp w ilości do 7 500 szt.;
inwertery DC/AC w ilości do 60 szt.;
stacje transformatorowe do 2 szt.;
pośrednie rozdzielnice napięcia;
układy pomiarowo – zabezpieczające;
trasy oraz linie kablowe;
instalacje odgromowe, przepięciowe oraz przetężeniowe;
dodatkowe oprzyrządowanie pomocnicze;
ogrodzenie, monitoring.
- Warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:
Przedsięwzięcie realizowane będzie i eksploatowane zgodnie z założeniami przyjętymi w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, a w szczególności zawartymi w charakterystyce przedsięwzięcia, stanowiącej załącznik do niniejszej decyzji, przy jednoczesnym spełnieniu poniższych warunków:
- W celu ochrony przed hałasem na etapie realizacji inwestycji należy:
- wykonywanie czynności powodujących hałas, w tym transportu, prace budowlane należy realizować w porze dziennej 6:00-22:00
- prace budowlane i montażowe wykonywać przy wykorzystaniu maszyn i sprzętu o niskiej emisji hałasu
- nie dopuszczać do jednoczesnej pracy źródeł hałasu o wysokich mocach akustycznych (dotyczy w szczególności jednoczesnej pracy urządzenia do wbijania słupów podkonstrukcji i innych maszyn budowlanych);
- eliminować pracę silników na biegu jałowym oraz wyłączać silniki maszyn i pojazdów w czasie przerw w pracy;
- prowadzić systematyczną kontrolę stanu technicznego środków transportu i maszyn (np. dokręcanie elementów drgających).
- Zaplecze do postoju sprzętu i maszyn budowlanych zorganizować na terenie utwardzonym, o szczelnym podłożu; zaplecze budowy wyposażyć w środki do neutralizacji ewentualnych wycieków substancji niebezpiecznych.
- W przypadku zaistnienia zanieczyszczenia gruntu substancjami ropopochodnymi wskutek awarii należy niezwłocznie usunąć skażoną warstwę ziemi a teren przywrócić do stanu pierwotnego; zebrane materiały czasowo magazynować w zabezpieczonym miejscu i przekazywać uprawnionym podmiotom do zagospodarowania.
- Tankowanie maszyn budowlanych oraz prace konserwacyjne i poważniejsze naprawy sprzętu używanego do budowy należy prowadzić poza terenem budowy.
- Miejsca lokalizacji transformatorów należy wyposażyć w sorbent gotowy do użycia na wypadek rozszczelnienia urządzeń/awarii.
- Prace budowlane, w tym prace ziemne, należy przeprowadzić poza sezonem lęgowym ptaków (tj. poza 1 marca – 31 sierpnia). Dopuszcza się realizację ww. prac w innym terminie niż wskazany, pod nadzorem przyrodniczym, który wskaże okres przeprowadzenia prac uzależniony od występujących tam gatunków ptaków.
- Teren wąwozu z występującymi zadrzewieniami i zakrzaczeniami oraz zgrupowane zakrzaczenia występujące przy granicy przedmiotowej działki w części płd.-wsch. na etapie realizacji inwestycji należy wygrodzić, aby zapobiec ich uszkodzeniu w wyniku prowadzonych prac. Powierzchnia rozstawienia ogrodzenia powinna odpowiadać obszarowi wyznaczonemu przez rzuty koron, powiększonemu o bufor wielkości 1,0 m. Natomiast pojedyncze drzewa zabezpieczyć osłonami np. płotkami drewnianymi lub siatką w odległości 0,5-1,0 m od pnia. Nie należy stosować deskowania na pniu.
- Wykopy pod fundamenty i przewody elektroenergetyczne należy wykonywać w sposób bezpieczny dla zwierząt (szczelnie przykryć w porze nocnej lub w dniach przestoju). Brzegi wykopów powinny być ścięte pod kątem umożliwiającym wydostanie się z nich małych zwierząt. Dopuszcza się zastosowanie pochylni wykonanej np. z desek, o powierzchni szorstkiej, ułożonych pod kątem w celu ułatwienia wspinania się zwierzętom.
- Wykopy należy codziennie lustrować, zarówno przed rozpoczęciem prac budowlanych, jak i przed ich zasypaniem, celem sprawdzenia czy nie zostały uwięzione w nich zwierzęta. Dotyczy także osobników przemieszczających się po terenie inwestycji. Niezwłocznie należy przenieść je poza teren prac do właściwego dla nich siedliska.
- Wierzchnią warstwę gleby pochodzącą z wykopów należy deponować osobno, a po zasypaniu wykorzystać do odtworzenia warstwy próchnicznej. Masy ziemne powstające podczas prowadzonych prac należy wykorzystać na terenie inwestycji.
- Podczas kultywacji terenów farmy PV nie stosować środków ochrony roślin. Należy umożliwić spontaniczną sukcesję roślinności przy jednoczesnym tworzeniu optymalnych warunków siedliskowych dla entomofauny.
- Wszystkie otwory w drzwiach i ścianach pomieszczeń inwertera, sterowni i transformatora, w tym otwory wentylacyjne należy zasłonić siatką o oczkach max. 1,0 cm średnicy, aby zapobiec zajmowaniu tych obiektów przez nietoperze.
- Montaż paneli słonecznych należy wykonać na wysokości min. 0,5 m mierząc od dolnej krawędzi paneli do powierzchni ziemi w celu umożliwienia swobodnego wzrostu roślinności.
- Infrastrukturę techniczną towarzyszącą farmie PV pomalować w odcieniach szarości i zieleni, aby zmniejszyć widoczność instalacji w krajobrazie.
- Nie stosować stałego oświetlenia obiektu w porze nocnej w celu wyeliminowania ryzyka płoszenia i niepokojenia zwierząt blaskiem świateł.
- Wykonać pas zieleni izolacyjnej rodzimymi gatunkami drzew i krzewów zimozielonych wzdłuż całego terenu farmy w celu stworzenia nowych siedlisk dla fauny i ograniczenia widoczności inwestycji względem istniejącej zabudowy oraz przyszłościowej jej rozbudowy. Pas nasadzeń należy wykonać w pierwszym roku po ukończeniu inwestycji, a przez kolejne lata należy go utrzymywać, uzupełniać i pielęgnować.
- pasy zieleni izolacyjnej powinien być różnorodny gatunkowo, a jego proporcje powinny rozkładać się następująco: 10 % drzew wysokich liściastych, 10 % drzew iglastych, 80% krzewów – sadzić tak aby docelowo tworzyły zwarty szpaler;
- do nowych nasadzeń - pasów zieleni izolacyjnej, wykorzystać jedynie rodzime gatunki drzew i krzewów (bez kultywarów) oraz pozwolić na naturalny rozrost (nie formować);
- roślinność wzdłuż ogrodzenia należy wykaszać celem utrzymania wolnej przestrzeni pozwalającej na swobodne przemieszczanie się drobnych ssaków.
- Po usytuowaniu elementów inwestycji teren farmy PV w miejscach prowadzonych prac ziemnych należy obsiać mieszanką traw i roślin zielnych charakterystycznych dla obszaru inwestycji, nie używać gatunków roślin obcego pochodzenia. Wykaszanie roślinności w obrębie farmy należy rozpoczynać po 1 sierpnia od jej centralnej części w kierunku ogrodzenia. Umożliwi to ucieczkę mniejszych zwierząt i zminimalizuje ryzyko ich śmiertelności.
- Mycie paneli prowadzić wyłącznie przy użyciu czystej wody lub wody demineralizowanej, bez zastosowania żadnych dodatków w tym detergentów.
- W przypadku pojawienia się na zainwestowanym terenie gatunków inwazyjnych (w tym przede wszystkim barszczy kaukaskich), należy podjąć działania likwidacyjne, tak aby nie dopuścić do wysiewania się roślin; Należy podjąć czynności przewidziane w ustawie o gatunkach obcych (dokonać zgłoszenia, podjąć działania likwidacyjne i przekazać tut. organowi informację o przeprowadzonych działaniach zaradczych). Sposoby likwidacji IGO zostały opisane w kompendiach wiedzy, wydanych przez GDOŚ w Warszawie.
- Gospodarowanie odpadami na wszystkich etapach inwestycji (realizacji, eksploatacji i likwidacji), prowadzić, w sposób wykluczający możliwość ich negatywnego oddziaływania na środowisko, w tym w sposób zabezpieczający środowisko gruntowo-wodne przed ewentualnymi zanieczyszczeniami (na etapie realizacji m.in. poprzez zabezpieczenie placu budowy, bazy materiałowo surowcowej oraz miejsca postoju i obsługi maszyn budowlanych), odpady przekazywać w pierwszej kolejności do odzysku podmiotom posiadającym wymagane prawem zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi utrzymani porządku i czystości w gminie. Ponadto odpady należy przechowywać w miejscach zabezpieczonych przed dostępem dla osób postronnych i przed opadami atmosferycznymi, w sposób uniemożliwiający przedostanie się do gruntu i ewentualnych wycieków,
- zabrania się, w trakcie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, przekształcania istniejącej powierzchni terenu, w sposób negatywnie oddziaływający na środowisko gruntowo-wodne, powierzchnię ziemi i krajobraz w obrębie planowanej inwestycji i na terenach sąsiednich,
- Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy, a w szczególności w projekcie budowlanym:
- maksymalna wysokość ogrodzenia – 2,20 m;
- zaprojektować i wykonać nasadzenia wzdłuż południowego fragmentu ogrodzenia działki nr 137/1 oraz na odcinku ok. 100 m po jej zachodnim fragmencie, łącznie ok. 270 m (pas zieleni izolacyjnej wskazano graficznie na załączniku do decyzji kolorem zielonym)
- projekt zagospodarowania zielenią należy uzgodnić z tut. Organem
- aby zapobiec ewentualnym kolizjom ptaków z panelami fotowoltaicznymi zastosować panele wyposażone w warstwy antyrefleksyjne, które zwiększają absorbcję promieniowania słonecznego oraz zapobiegają odbijaniu światła. Dzięki temu nie wystąpi tzw. efekt olśnienia. Ponadto panele powinny posiadać jasne obramowania i paski podziału, które zminimalizują możliwość mylenia powierzchni paneli z powierzchnią wody przez zwierzęta wodne (np. przez owady związane ze środowiskiem wodnym).
- Zastosować ogrodzenie bez podmurówki, z wolną przestrzenią co najmniej 20 cm od poziomu terenu do dolnej krawędzi ogrodzenia. Dolna krawędź ogrodzenia powinna uniemożliwić kaleczenie się zwierząt.
- Zachować odstępy pomiędzy rzędami paneli celem ograniczenia tworzenia się monolitycznej powierzchni przypominającej taflę lustra wody, aby zredukować możliwość pomyłki przez ptaki paneli z taflą wody.
- Ogrodzenie farmy PV zlokalizować w odległości co najmniej 4 m od istniejącego wąwozu i zgrupowanego zakrzaczenia występującego przy granicy przedmiotowej działki w części południowo-wschodniej.
- Projekt zagospodarowania zielenią, (jego lokalizację, przebieg i ilość roślin, skład gatunkowy) należy uzgodnić z tut. Organem;
4. wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych: Nie dotyczy
- wymogi w zakresie ograniczania transgranicznego oddziaływania na środowisko: Nie dotyczy
II. Stwierdzić konieczność wykonania kompensacji przyrodniczej: Nie dotyczy
III. Stwierdzić konieczność zapobiegania, ograniczenia oraz monitorowania oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko: Nie stwierdzono
IV. Stwierdzić konieczność utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania: Nie dotyczy
V. Stwierdzić konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt. 1 , ustawy z dnia 3 października 2008r., o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko: Nie stwierdzono
VI. Stwierdzić konieczność przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt. 1 , ustawy z dnia 3 października 2008r., o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko: Nie stwierdzono
VII. Stwierdzić konieczność przeprowadzenia analizy porealizacyjnej: Nie stwierdzono
VIII. Ustalić charakterystykę planowanego przedsięwzięcia, zawartą w załączniku do niniejszej decyzji, stanowiącym jej integralną część.
UZASADNIENIE
W dniu 13.13.2022 r. wpłynął wniosek Fotowind Sp. z o.o., o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na części działki nr 131/4, obręb Kozaki, gmina Gołdap, woj. warmińsko-mazurskie.
Na podstawie złożonego wniosku, a w szczególności zgodnie z treścią karty informacyjnej przedsięwzięcia, należało stwierdzić, że wnioskowana inwestycja zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 54 lit. a, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. poz. 1839), stanowi przedsięwzięcie, mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt. 4 ustawy, stwierdzono także, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Burmistrz Miasta Gołdapi.
W związku z powyższym oraz na podstawie art. 10 Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 572 z późn. zm.), Burmistrz Gołdapi za pośrednictwem Wydziału Gospodarki Przestrzennej Ochrony Środowiska i Nieruchomości, pismem z dnia 07.11.2022 r., oraz poprzez umieszczenie na tablicy ogłoszeń, zawiadomił Strony o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wnioskowanego przedsięwzięcia, informując o możliwości zapoznania się z aktami sprawy.
W toku prowadzonego postępowania, na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy, przekazując w załączeniu wniosek o wydanie decyzji wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia, organ, wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gołdapi, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko, wnioskowanego przedsięwzięcia.
Organy opiniujące wydały opinię:
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie wydała postanowienie o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko - z dnia 28.11.2022 r., znak WOOŚ.4220.717.2022.SCH
- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie wydało opinię o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko - z dnia 28.11.2022 r. (wpływ 02.12.2022 r.) znak BI.ZZŚ.3.4360.204.2022.MK,
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny wydał opinię o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko - z dnia 14.11.2022 r., znak ZNS.9022.1.31.2022.
Biorąc powyższe pod uwagę, Burmistrz Gołdapi, postanowieniem z dnia 06.12.2022 r., określił zakres raportu, uwzględniając, stanowisko organów opiniujących oraz wymogi art. 66 cyt. ustawy ooś.
Postanowieniem z dnia 13.01.2023 r., Organ zawiesił przedmiotowe postępowanie administracyjne, do czasu przedłożenia przez Wnioskodawcę raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
W dniu 21.02.2024 r., Wnioskodawca, złożył raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, sporządzony przez zespół pod kierownictwem mgr Agnieszkę Seredę-Cząstkiewicz
22.02.2024 r. podjęto zawieszone postępowanie i działając zgodnie z art. 77 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy ooś, przekazano raport do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie.
W związku z tym, że Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej oraz Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gołdapi wyraził wcześniej opinię, że nie zachodzi potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, nie było konieczne, zgodnie z art. 77 ust. 1 pkt 4 ustawy ooś, wystąpienie do tych organów celem zajęcia stanowiska w odniesieniu do przedłożonego raportu o oddziaływaniu na środowisko.
Ostatecznie Organ właściwy w celu uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia, wydał:
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie - postanowienie z dnia 10.06.2024 r., znak WOOŚ.4221.20.2024.BG.7 uzgodnił realizację przedsięwzięcia oraz określił jego warunki;
Jednocześnie, na podstawie art. 33 ust. 1, w związku z art. 79 ust. 1 cyt. ustawy ooś, zapewniono możliwość udziału społeczeństwa w niniejszym postępowaniu, poprzez podanie informacji (na stronie internetowej organu, na tablicy ogłoszeń oraz w lokalnej prasie) o przystąpieniu do przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, o możliwości zapoznania się z treścią raportu oraz aktami sprawy, a także możliwością składania uwag w siedzibie urzędu, wyznaczając termin od dnia 11.06.2024 r. do dnia 11.07.2024 r.
Po zgromadzeniu pełnego materiału dowodowego, uzyskaniu wymaganych przepisami prawa opinii i uzgodnień, spełniając wymóg art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz.U. z 2022 r. poz. 2000 ze zm.), zawiadomieniem z dnia 15.07.2024 r. Burmistrz Miasta Gołdapi zawiadomił Strony postępowania o możliwości zapoznania się i wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów przed wydaniem decyzji.
W odniesieniu do całości zgromadzonych w toku prowadzonego postępowania materiałów oraz dokonanych przez wszystkie organy biorące udział w postępowaniu ustaleń, żadna ze stron nie wniosła dodatkowych uwag i nie zgłosiła wniosków.
Wydział Gospodarki Przestrzennej Ochrony Środowiska i Nieruchomości Urzędu Miejskiego w Gołdapi, dokonał analizy projektowanego przedsięwzięcia, uzgodnień i opinii Organów, z której wynika, że:
Teren, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia nie jest objęty ustaleniami aktualnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Planowane przedsięwzięcie realizowane będzie na działce o numerze ewidencyjnym 131/4, obręb Kozaki, gmina Gołdap, powiat gołdapski, województwo warmińsko – mazurskie. Powierzchnia ww. działki wynosi 12,3121 ha. Łączna powierzchnia terenu zajęta przez obiekty budowlane oraz pozostała powierzchnia przeznaczona do przekształcenia w celu realizacji przedsięwzięcia będzie wynosić do 7 ha. Zgodnie z wypisem z ewidencji gruntów działka inwestycyjna stanowi pastwiska trwałe PsVI – 0,7121 ha oraz grunty orne klasy: RIIIb – 2,5623 ha, RIVa – 7,6272 ha, RIVb – 0,9898 ha, (RV) – 0,4203 ha. Panele fotowoltaiczne oraz pozostała infrastruktura towarzysząca zostały zaplanowane na gruntach ornych stanowiących gleby średniej i słabej klasy (IVa, IVb i V). Na terenie działki inwestycyjnej nie występują zabudowania. Teren planowanej inwestycji jest zlokalizowany na lekko pofałdowanym wzniesieniu morenowym zlokalizowanym około 500 m na południowy wschód od granic miasta Gołdap. Dominuje tu krajobraz rolniczy z przewagą użytków zielonych z rozproszonymi, niewielkimi śródpolnymi zadrzewieniami. Zdecydowaną większość działki zajmuje uboga florystycznie, intensywnie użytkowana łąka świeża Przez środek działki w jej części północnej i środkowej, południkowo przebiega głęboki wąwóz pochodzenia antropogenicznego. W obrębie wąwozu rozproszone są skupienia zadrzewień. Teren inwestycji sąsiaduje z gruntami rolnymi. W bliskiej odległości (ok. 20 m na północ) przedmiotowa działka sąsiaduje ze stacją transformatorową (GPZ Gołdap). Najbliższa zabudowa mieszkaniowa znajduje się na północny wschód od działki inwestycyjnej, w odległości ok. 132 m. Planowane przedsięwzięcie zakłada wybudowanie farmy fotowoltaicznej o mocy ok. 3 MW. Inwestycja polegać będzie na instalacji paneli fotowoltaicznych, które będą służyć do konwersji energii promieniowania słonecznego na energię elektryczną, z wprowadzaniem wytworzonej energii do sieci operatora. Ogniwa fotowoltaiczne zostaną zainstalowane na specjalnych konstrukcjach nośnych posadowionych na gruncie. W skład przedsięwzięcia wejdą:
stalowe, ocynkowane konstrukcje i elementy montażowe do instalacji paneli (tzw. stoły fotowoltaiczne);
panele fotowoltaiczne o łącznej mocy do 3 MWp w ilości do 7 500 szt.;
inwertery DC/AC w ilości do 60 szt.;
stacje transformatorowe do 2 szt.;
pośrednie rozdzielnice napięcia;
układy pomiarowo – zabezpieczające;
trasy oraz linie kablowe;
instalacje odgromowe, przepięciowe oraz przetężeniowe;
dodatkowe oprzyrządowanie pomocnicze;
ogrodzenie, monitoring.
Panele zostaną podłączone do inwerterów o łącznej mocy do 3 MWp, zamieniających prąd stały na przemienny o parametrach dostosowanych do sieci publicznej. Urządzenia przetwarzające prąd będą umieszczone w stacjach kontenerowych usadowionych na gruncie, bądź bezpośrednio pod panelami w tzw. złączach kontrolnych. Projektuje się też zastosowanie prefabrykowanych stacji kontenerowych z zastosowaniem transformatorów napięcia nN/Sn. Kontenery będą wyposażone w osprzęt niezbędny do pracy całego obiektu tj. transformator, rozdzielnicę potrzeb własnych, układ kontroli zdalnej przez operatora sieci dystrybucyjnej, monitoringu i wentylacji. Realizacja przyłącza SN do sieci elektroenergetycznej (podziemnej linii kablowej pomiędzy stacjami kontenerowymi a miejscem przyłącza do sieci) nie jest objęta zakresem przedmiotowego przedsięwzięcia. Na terenie inwestycji planowane jest wykonanie drogi o nawierzchni żwirowo – szutrowej tylko do trafostacji. Nie przewiduje się konieczności budowy parkingu. Projektowana instalacja będzie bezobsługowa, dozorowana zdalnie przez system monitorujący. Monitoring pracy instalacji będzie odbywał się przez lokalnego dystrybutora energii elektrycznej oraz krajową dyspozytornię mocy. Ze względu na występowanie powierzchni biologicznie czynnej konieczne będzie koszenie roślinności trawiastej – maksymalnie dwa razy do roku.
Nie planuje się prowadzenia ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia w porze nocnej. Dopuszcza się jedynie działanie oświetlenia tylko i wyłączne przy słabej widoczności w trakcie wizyt na obiekcie podczas prac serwisowych. Teren inwestycji zostanie ogrodzony siatką stalową o wysokości 2,20 m. Zostanie zastosowane ogrodzenie bez podmurówki z pozostawieniem przerwy pomiędzy siatką a powierzchnią gruntu, dzięki czemu ogrodzenie będzie umożliwiało swobodne przemieszczanie się małych zwierząt. W celu zmniejszenia widoczności ogrodzenia projektowanej farmy w krajobrazie zostanie ono pomalowane w odcieniach szarości i/lub zieleni. Przewiduje się, że etap prac budowlanych planowanej inwestycji obejmie okres ok. 6 miesięcy. Eksploatacja inwestycji jest zakładana na okres 25 – 30 lat. Do realizacji przedmiotowej inwestycji konieczne będzie użycie środków transportu w celu dostawy materiałów budowlanych na miejsce realizacji inwestycji. Prace budowlane wykonywane będą przy użyciu nowoczesnych maszyn i urządzeń budowlanych oraz środków transportu. Realizacja inwestycji nie będzie wymagała usunięcia drzew i krzewów. Zdecydowanie większa część planowanej inwestycji będzie budowana z gotowych elementów, które przywiezione zostaną na teren budowy, a następnie na miejscu montowanych. Zastosowane zostaną prefabrykowane stacje kontenerowe, niepotrzebujące budowy dodatkowych fundamentów. Panele fotowoltaiczne zostaną zamontowane na stalowej wolnostojącej konstrukcji wsporczej, której elementy zostaną przytwierdzone bezpośrednio do podłoża za pomocą pionowych pali wbijanych w grunt przy pomocy kafara bez użycia betonu. Powyższe ograniczy oddziaływanie etapu realizacji inwestycji na jakość powietrza i klimat akustyczny oraz zminimalizuje ilości powstających odpadów. Przewiduje się, że oddziaływanie planowanej inwestycji na środowisko będzie niewielkie i związane przede wszystkim z etapem jej budowy. Prace ziemne wykonywane będą w sposób zapewniający ochronę gruntu, wód powierzchniowych i podziemnych przed zanieczyszczeniami. W tym celu przewidziano organizację zaplecza do postoju sprzętu i maszyn na terenie utwardzonym, o szczelnym podłożu oraz stosowanie maszyn, urządzeń i sprzętu budowlanego w dobrym stanie technicznym, sprawnych technicznie, wyposażonych w wymagane atesty. Przestrzegane będą procedury by nie dopuścić do zanieczyszczenia wody i gruntu chemikaliami, rozpuszczalnikami, olejami itp. Teren budowy zostanie wyposażony w środki umożliwiające szybkie zebranie ewentualnych wycieków substancji ropopochodnych. W przypadku powstania wycieku substancji niebezpiecznej, będzie ona w miarę możliwości zbierana przy pomocy materiału sorbującego, zabezpieczonego na placu budowy. Przewidywane jest również ograniczenie ilości jednostek sprzętowych na terenie budowy do niezbędnego minimum i tankowanie maszyn budowlanych poza terenem budowy. Prace konserwacyjne i poważniejsze naprawy sprzętu używanego do budowy prowadzone będą poza placem budowy i jego zapleczem. Na etapie realizacji inwestycji ustawione zostanie tymczasowe zaplecze socjalne wyposażone w kabiny przewoźne typu Toi-Toi, regularnie opróżniane przez specjalistyczną firmę. Masy ziemne, które zostaną wydobyte z wykopów po trasach kablowych zostaną odłożone w trakcie prac ziemnych, w taki sposób aby można je było wykorzystać w późniejszym terminie. Masy ziemne zostaną wykorzystane do przysypania przygotowanych już tras kablowych, zgodnie z wcześniejszym profilem litologicznym. Ze względu na niewielką głębokość wykopów (ok. 80 – 90 cm) nie przewiduje się zagrożenia natywnego oddziaływania na wody powierzchniowe i gruntowe obszaru inwestycji. W trakcie realizacji przedsięwzięcia będą powstawały przede wszystkim odpady inne niż niebezpieczne, związane z pracami budowlanymi (opakowania z papieru i tektury, z tworzyw sztucznych, mieszaniny metali, kable). Powstaną również niewielkie ilości odpadów niebezpiecznych. Wykonawca prac zapewni właściwe gospodarowanie odpadami, w tym m.in. minimalizowanie ich ilości, zbieranie ich selektywnie w wydzielonych i przystosowanych miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostaniem się zanieczyszczeń do środowiska. Wytworzone odpady będą przekazywane wyspecjalizowanym jednostkom do unieszkodliwiania lub odzysku. Po zakończeniu wszystkich prac budowlanych teren przedsięwzięcia zostanie uporządkowany.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że przyjęte rozwiązania techniczne i organizacyjne w zakresie gospodarki wodno-ściekowej i odpadowej zabezpieczą środowisko przed przedostawaniem się zanieczyszczeń do wód podziemnych oraz gruntu. Faza realizacji i likwidacji planowanego przedsięwzięcia wiązać się będzie z okresowym wzrostem emisji spalin i zapylenia oraz poziomu hałasu spowodowanego pracami budowlano- montażowymi oraz ruchem pojazdów po terenie inwestycji. W celu ich zminimalizowania planowane jest ograniczenie czasu trwania prac budowlanych wyłącznie do pory dnia oraz prowadzenie prac przy użyciu sprawnych technicznie maszyn i urządzeń. Prace budowlane wykonywane będą zgodnie z harmonogramem umożliwiającym optymalne wykorzystanie sprzętu i eliminację przestojów. Planowane jest ograniczanie jałowej pracy silników (dot. zwłaszcza załadunku, wyładunku), w tym wyłączania silników w czasie przerw w pracy, ograniczanie jednoczesnej pracy maszyn i urządzeń o wysokich mocach akustycznych, czy ograniczenie czasu trwania fazy realizacyjnej poprzez odpowiednie zaplanowanie prac. Na etapie budowy elektrowni zapewniona zostanie stała kontrola stanu technicznego środków transportu i urządzeń wykorzystywanych w trakcie budowy, utrzymując je w pełnej sprawności celem zminimalizowania poziomu hałasu, emisji zanieczyszczeń ropopochodnych i spalania paliw. Przewiduje się, że zasięg uciążliwości powodowanych w fazie budowy obiektów elektrowni fotowoltaicznej ograniczy się do najbliższego otoczenia, a emisja substancji zanieczyszczających oraz hałasu będzie miała charakter krótkoterminowy i ustanie wraz z zakończeniem prac budowlanych. Likwidacja inwestycji zajmie okres ok. 6 miesięcy i będzie się wiązała głównie z wytworzeniem znacznej ilości odpadów z prac rozbiórkowych. Prowadzony będzie demontaż wielu podzespołów elektrowni fotowoltaicznej, w skład których wchodzi wiele wartościowych materiałów – żelazo, krzem, miedź, stal, aluminium. Materiały te zostaną przekazane zewnętrznym, wyspecjalizowanym podmiotom, posiadającym odpowiednie zezwolenia, w celu ich dalszego zagospodarowania. Zakłada się, że oddziaływania przedsięwzięcia na tym etapie będą bardzo zbliżone do oddziaływań na etapie budowy elektrowni. W trakcie eksploatacji przedmiotowej inwestycji nie będą zachodzić żadne procesy technologiczne powodujące emisję pyłów oraz gazów do atmosfery. Jedynym źródłem zanieczyszczeń powietrza będzie ruch pojazdów w związku z okresowymi pracami nadzorującymi i konserwatorskimi, prowadzonymi 2 razy rocznie, związanymi z ruchem 1 – 2 samochodów. Ze względu na znikomą wielkość, emisja ta nie będzie miała istotnego wpływu na stan czystości powietrza atmosferycznego w rejonie lokalizacji przedsięwzięcia, mniejszy od odbywającego się obecnie ruchu samochodów i maszyn rolniczych.
Panele fotowoltaiczne nie wymagają zastosowania systemu chłodzenia, który mógłby stanowić źródło hałasu do środowiska. Źródłem hałasu na terenie inwestycji będzie praca inwerterów i transformatorów o mocach akustycznych odpowiednio 75 dB i 86 dB. Ruch samochodowy związany z jej konserwacją będzie miał marginalny wpływ na kształt klimatu akustycznego w rejonie inwestycji.
Najbliższe obszary podlegające ochronie akustycznej to zabudowa mieszkaniowa zlokalizowana w odległości ok. 132 m na północny – wschód od przewidywanej lokalizacji elektrowni. Dopuszczalny poziom hałasu dla tych terenów (przyjęto najbardziej restrykcyjne normy jak dla zabudowy jednorodzinnej) w ciągu pory dnia (w godzinach 6:00-22:00), zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U. z 2014 r., poz. 112) wynosi 50 dB, a w porze nocnej 40 dB. W raporcie ooś przedstawiono analizę oddziaływania przedsięwzięcia w zakresie hałasu, wykonaną metodą obliczeniową za pomocą oprogramowania zgodnego z metodyką określoną w normie PN ISO 9613-2 Akustyka - Tłumienie dźwięku podczas propagacji w przestrzeni otwartej. Ogólna metoda obliczania. Z przeprowadzonych obliczeń wynika, że wielkość emisji hałasu z terenu planowanego przedsięwzięcia będzie bardzo niska i nie spowoduje przekroczeń dopuszczalnych standardów dla ww. terenów wymagających ochrony akustycznej. Przedmiotowe przedsięwzięcie sąsiaduje z istniejącą stacją elektroenergetyczną 110 kV „Gołdap”. W sąsiedztwie planowana jest też realizacja farm fotowoltaicznych na działkach nr ew. 760 oraz 758/6, które potencjalnie mogą powodować kumulację oddziaływań w zakresie akustyki z pracującymi transformatorami lub innymi urządzeniami. W związku z powyższym w raporcie ooś przeanalizowano obliczeniowo również oddziaływania skumulowane z ww. źródeł w zakresie emisji hałasu. Z obliczeń tych wynika, że inwestycja nie spowoduje ryzyka przekroczenia dopuszczalnych wartości hałasu. Zamierzenie zlokalizowane jest na otwartym terenie, w pośrednim sąsiedztwie znajdują się zadrzewienia, które stanowią naturalne ekrany akustyczne. Najwyższe wartości zarówno w ciągu pory dnia, jak i w ciągu pory nocy odnotowano dla zabudowy mieszkaniowej zlokalizowanej przy ul. Suwalskiej 1 i wynoszą one 33,3 dB. Wskazane wyniki mieszczą się w granicach dopuszczalnych wartości.
W ramach przedsięwzięcia planuje się budowę zespołu paneli fotowoltaicznych wraz z infrastrukturą elektroenergetyczną, złożoną z podziemnych linii kablowych, łączących poszczególne zespoły paneli fotowoltaicznych między sobą i ze stacjami transformatorowymi – będą to kablowe linie elektroenergetyczne niskiego (do 1 kV) i średniego napięcia (do 30 kV). Przewiduje się, że urządzenia elektryczne zastosowane w projektowanej farmie fotowoltaicznej nie będą źródłem pola elektromagnetycznego o natężeniu mogącym powodować szkodliwe oddziaływanie na ludzi przebywających w jego zasięgu. Sieci kablowe niskiego i średniego napięcia generują pole elektromagnetyczne, którego poziom jest na tyle niski, iż nie zagraża w żaden sposób środowisku. W przypadku typowych linii średniego napięcia do 30 kV poziom natężenia pola elektrycznego sięga do 0,6 kV/m. Typowe natężenie pola magnetycznego nie przekracza natomiast 5 A/m. Linie te będą umieszczone pod ziemią, co dodatkowo zminimalizuje ich oddziaływanie. Wpływ farmy fotowoltaicznej i linii kablowych pozostanie na poziomie niedostrzegalnym, a w większości przypadków (w odległości kilkunastu metrów od tych elementów) nawet niemierzalnym. Należy zauważyć, że instalacje fotowoltaiczne wykorzystują do pracy światło słoneczne, w związku z czym funkcjonowanie ich urządzeń, a tym samym oddziaływania środowiskowe, ograniczone będą wyłącznie do pory dnia.
Inwestycja nie będzie powodowała dopływu zanieczyszczeń do wód podziemnych i powierzchniowych. Eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z powstawaniem ścieków bytowych, ponieważ powstała farma będzie samoobsługowa. Wody opadowe nie będą zagospodarowywane - będą odprowadzane powierzchniowo do gruntu. W związku z planowaną inwestycją nie zmieni się powierzchnia biologicznie czynna działki oraz zdolność absorpcyjna gruntu. Czyszczenie paneli odbywać się będzie najczęściej samoczynnie, bez użycia wody. Panele oczyszczane będą przede wszystkim podczas opadów atmosferycznych. W przypadku potrzeby dopuszcza się możliwość mechanicznego mycia paneli fotowoltaicznych czystą wodą, maksymalnie 1 raz do roku. Przy zastosowaniu transformatora olejowego przewidywane jest zamontowanie szczelnej misy/tacy na olej, która pomieści co najmniej 105% oleju jaki będzie zawierał transformator (tj. około 750 l) w wypadku jego uszkodzenia. Powyższe rozwiązanie uniemożliwi przedostanie się oleju do środowiska gruntowo – wodnego. Miejsca lokalizacji transformatorów powinny zostać wyposażone w sorbent gotowy do użycia na wypadek rozszczelnienia urządzeń/awarii.
Planowane przedsięwzięcie nie wiąże się z wytwarzaniem odpadów związanych z procesem technologicznym. W niewielkiej ilości będą powstawały jedynie odpady powstające w wyniku prac konserwacyjnych czy napraw. Wszystkie odpady będą zbierane i przechowywane selektywnie oraz przekazywane do unieszkodliwienia odpowiednim, specjalistycznym firmom. Powstała w wyniku koszenia biomasa będzie pozostawiana na powierzchni gruntu (w przypadku młodych, niezbyt długich źdźbeł) lub przekazywana do odzysku (kompostowanie).
Planowana instalacja fotowoltaiczna nie jest zaliczana do zakładów o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. Przyjęte do zastosowania technologie robót i wyrobów nie stwarzają ryzyka wystąpienia jakichkolwiek awarii, w szczególności poważnej awarii. Planowana inwestycja zostanie zaprojektowana, zbudowana i będzie eksploatowana z uwzględnieniem bezpieczeństwa, trwałości, możliwości utrzymania i wymagań środowiskowych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Planowane przedsięwzięcie nie stwarza ryzyka wystąpienia katastrofy budowlanej ani naturalnej. Eksploatacja farmy fotowoltaicznej nie będzie powodowała emisji gazów cieplarnianych. W związku z jej funkcjonowaniem powstawać będzie w niewielkim stopniu emisja dwutlenku węgla powstała ze spalania paliw w silnikach samochodów, w związku z prowadzonymi pracami konserwacyjnymi. Będzie to niewielki ruch pojazdów osobowych, dlatego też nie przewiduje się by eksploatacja analizowanej inwestycji mogła przyczynić się do istotnych zmian warunków klimatycznych rozpatrywanego obszaru. Ponadto produkcja energii ze źródła odnawialnego, jakim jest energia słoneczna umożliwi ograniczenie emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych, jakie zostałaby wytworzone w elektrowni konwencjonalnej (np. węglowej) o podobnej mocy. Dzięki temu inwestycja korzystnie wpłynie na klimat, przyczyniając się do zmniejszenia skali antropogenicznego efektu cieplarnianego. Zakłada się również, że przewidywane zmiany klimatu nie będą mieć istotnego wpływu na przedmiotową inwestycję. Okres eksploatacji planowanej elektrowni fotowoltaicznej wynosi 25 – 30 lat, dlatego też wszystkie elementy inwestycji zostały tak zaprojektowane i skonstruowane, by bez przeszkód wytrzymać przewidywany czas eksploatacji inwestycji w różnych możliwych warunkach pogodowych, również ekstremalnych.
Planowane przedsięwzięcie położone jest poza obszarami szczególnego zagrożenia powodzią. Planowana inwestycja jest zlokalizowana w granicach Obszaru Chronionego Krajobrazu Wzgórz Szeskich, na terenie którego obowiązują przepisy rozporządzenia Nr 39 Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Wzgórz Szeskich (Dz. Urz. Woj. Warm.-Maz. Nr 71, poz. 1365). Zgodnie z zapisem art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz.U. z 2023 r., poz. 1336 z późn. zm.) na obszarze chronionego krajobrazu dopuszcza się realizację przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów ustawy ooś, dla których przeprowadzona ocena oddziaływania na środowisko wykazała brak znacząco negatywnego
wpływu na ochronę przyrody i ochronę krajobrazu obszaru chronionego krajobrazu. Przedmiotowa inwestycja nie będzie wiązała się z łamaniem zakazów obowiązujących na Obszarze Chronionego Krajobrazu Wzgórz Szeskich, ponieważ nie będzie wymagała zabijania dziko występujących zwierząt, niszczenia ich nor, legowisk, miejsc rozrodu czy innych schronień, gdyż na terenie inwestycji nie występują. Nory lisa rudego występujące w obszarze oddziaływania nie zostaną zniszczone w związku z pracami ziemnymi związanymi z prawdopodobną trasą poprowadzenia przyłącza SN do sieci elektroenergetycznej. Przedsięwzięcie nie wiąże się z wydobywaniem zasobów naturalnych, likwidowaniem naturalnych zbiorników wodnych, starorzeczy czy obszarów wodno-błotnych. Nie nastąpi zmiana stosunków gruntowo-wodnych oraz nie będą likwidowane i niszczone zadrzewienia śródpolne i przydrożne, gdyż takowe nie stoją w kolizji z inwestycją, a występujące w sąsiedztwie zostaną zabezpieczone. Ponadto przedsięwzięcie będzie zlokalizowane poza strefą 100 m od linii brzegów rzek, jezior i innych naturalnych zbiorników wodnych.
Prace ziemne nie będą wiązały się z wykonaniem głębokich wykopów, dlatego też nie nastąpi znaczące zniekształcenie rzeźby terenu. W toku prowadzonej oceny oddziaływania na środowisko uznano, iż realizacja planowanej inwestycji nie wpłynie niekorzystnie na przyrodę i krajobraz obszaru chronionego krajobrazu. Ponadto farma fotowoltaiczna zostanie zlokalizowana w sąsiedztwie rozbudowującego się miasta Gołdap. Zamierzenie inwestycyjne spełnia odstępstwo od zakazu realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. W celu ograniczenia widoczności inwestycji i stworzenia nowych siedlisk dla bytowania fauny zaplanowano posadzenie rodzimych zimozielonych gatunków drzew i krzewów wzdłuż całego terenu farmy, a także dostosowanie kolorystyki paneli jak i ogrodzenia do lokalnego otoczenia.
Przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na cele, przedmioty ochrony oraz integralność obszarów Natura 2000. Najbliżej położony obszar Natura 2000 to Puszcza Romincka (PLH280005) położony ok. 1,4 km od terenu przedsięwzięcia. Istotny wpływ na analizowany obszar Natura 2000 nie wystąpi ze względu na:
rodzaj i charakterystykę inwestycji;
lokalizację: przedsięwzięcie zlokalizowane będzie poza obszarami Natura 2000;
rodzaj i skalę oddziaływania na gatunki zwierząt, gatunki roślin oraz siedliska przyrodnicze dla ochrony których wyznaczone zostały obszary Natura 2000.
Przedmiotowa działka nr 131/4 zlokalizowana jest na lekko pofałdowanym wzniesieniu morenowym w odl. ok. 500 m na południowy-wschód od granic miasta Gołdap. Dominuje tu krajobraz rolniczy z przewagą użytków zielonych z rozproszonymi, niewielkimi śródpolnymi zadrzewieniami. Na obszarze działki nr 131/4 nie stwierdzono stanowisk gatunków roślin i grzybów objętych ochroną prawną, jednakże w jej sąsiedztwie, ok. 50 m od jej płn.-wsch. Granicy odnotowano 2 niewielkie stanowiska kocanek piaskowych Helichrysum arenarium – gatunku objętego ochroną częściową, o łącznej liczbie ok. 30 osobników. Na omawianym terenie, zarówno na przedmiotowej działce, jak i w bezpośrednim jej sąsiedztwie nie stwierdzono siedlisk przyrodniczych z I załącznika Dyrektywy Siedliskowej. Zdecydowaną większość działki zajmuje uboga florystycznie, intensywnie użytkowana łąka świeża z rzędu Arrhetatheretalia z dominacją wysiewanych tu takich gatunków jak: koniczyna łąkowa Trifolium pratense, życica trwała Lolium perenne i życica wielokwiatowa Lolium multiflorum. Do gatunków licznie występujących na łące należą również mniszek lekarski Taraxacum officinale i kupkówka pospolita Dactylis glomerata. W domieszce występują natomiast głównie: babka lancetowata Plantago lanceolata, prosienicznik szorstki Hypochoeris radicata, bylica pospolita Artemisia vulgaris, pępawa dwuletnia Crepis biennis, a na szczytach wzniesień również jastrzębiec kosmaczek Hieracium pilosella. Przez środek działki w jej części północnej i środkowej, południkowo przebiega głęboki wąwóz pochodzenia antropogenicznego. Na wschodnich zboczach i dnie wąwozu dominuje uboga florystycznie roślinność łąkowa z dominacją rajgrasu wyniosłego Arrhenatherum elatius i domieszką takich gatunków jak: wyczyniec łąkowy Alopecurus pratensis, trybula leśna Anthriscus sylvestris, stokłosa bezostna Bromus inermis, podagrycznik pospolity Aegopodium podagraria, wiechlina łąkowa Poa pratensis, kupkówka pospolita Dactylis glomerata, przytulia biała Galium album, łubin trwały Lupinus polyphyllus, ostrożeń polny Cirsium arvense, jaskier rozłogowy Ranunculus repens, przetacznik ożankowy Veronica chamedrys. Na zachodnich zboczach wąwozu liczne są również płaty nitrofilnych ziołorośli z udziałem takich gatunków jak: nawłoć kanadyjska Solidago candensis, pokrzywa zwyczajna Urtica dioica, podagrycznik pospolity Aegopodium podagraria i przytulia czepna Galium aparine. W obrębie wąwozu rozproszone są skupienia zadrzewień. Największe z nich znajduje się w północnej części wąwozu gdzie rośnie kępa starej czeremchy zwyczajnej Padus avium otoczona podrostami dębu szypułkowego Quercus robur i klonu pospolitego. W pozostałej części wąwozu, głównie po jego stronie zachodniej, występują niewielkie kępy roślinności drzewiastej złożone z młodych okazów topoli osiki Populus tremula i brzozy brodawkowatej Betula pendula oraz krzewów: bzu czarnego Sambucus nigra, głogu jednoszyjkowego Crataegus monogyna, szakłaka pospolitego Rhamnus cathartica, czeremchy zwyczajnej Padus avium i trzmieliny pospolitej Euonymus europaeus. W obrębie wąwozu na uwagę zasługuje również liczne występowanie na jego skarpach zgrupowań niskich zarośli złożonych z róży jabłkowatej Rosa villosa. Poza wąwozem roślinność drzewiastą na przedmiotowej działce tworzy także stary okaz wierzby iwy Salix caprea, który jest zlokalizowany przy płd.-zach. granicy tej działki oraz kępa bzu czarnego Sambucus nigra pod słupem energetycznym. W bezpośrednim sąsiedztwie przedmiotowej działki, przy jego płd.-wsch. Granicy znajduje się także stosunkowo duże zgrupowanie gęstych zarośli, które tworzą krzewy wierzby szarej Salix cinerea i młode podrosty topoli osiki Populus tremula z domieszką bzu czarnego Sambucus nigra. Należy również wskazać, że od strony północno-wschodniej przedmiotowej działki biegnie rynna polodowcowa, której dno zajmuje niewielki, okresowy ciek stanowiący dopływ rzeki Gołdapy. Dno doliny na tym odcinku porasta gęsty szpaler zarośli złożony z krzewów wierzby purpurowej Salix purpurea, wierzby trójpręcikowej Salix triandra z domieszką czeremchy zwyczajnej Padus avium i podrostów olszy czarnej Alnus glutinosa.
W ocenie tutejszego organu przedmiotowa inwestycja nie doprowadzi do zniszczenia lub uszczuplenia siedlisk przyrodniczych i/lub gatunków roślin podlegających ochronie ze względu na to, iż takowe na terenie inwestycji nie występują. Teren inwestycji dalej będzie stanowił łąkę o charakterze świeżym, nie użytkowaną już intensywnie. Będzie wykaszana po 1 sierpnia, co zwiększy się bioróżnorodność terenu. Wzrośnie liczebność i różnorodność owadów, pajęczaków i ślimaków. Teren zacznie wykorzystywać większa liczebność polujących na nie kręgowców lądowych, wykształcając coraz silniejszy ekosystem z różnorodnymi przedstawicielami gatunków poszczególnych poziomów troficznych. Inwestycja nie będzie wiązała się z wycinką drzew i krzewów, ponieważ takowe na terenie inwestycji nie występują. Natomiast sąsiadujące, na etapie realizacji inwestycji zostaną zabezpieczone w związku z prowadzonymi pracami w ich pobliżu. Na badanym obszarze stwierdzono 2 gatunki bezkręgowców objętych częściową ochroną gatunkową m. in. trzmiel rudy Bombus pascuorum i ślimak winniczek Helix pomatia. Oba gatunki obserwowano w obrębie wąwozu zlokalizowanego w centralnej części analizowanej działki. Występowanie ich na terenie przedmiotowej działki nie będzie zagrożone, gdyż dalej będzie to siedlisko łąkowe. Spodziewać się należy większej różnorodności zbiorowisk roślinnych ze względu na niezbędne min. wykaszania terenu, co zwiększy bazę pokarmową dla bezkręgowców. Ponadto siedlisko wąwozu pozostanie poza ogrodzeniem farmy w niezmienionym stanie. Na terenie planowanej inwestycji nie obserwowano przedstawicieli herpetofauny. Omawiany obszar nie stanowi dogodnego miejsca rozrodu płazów ze względu na brak zbiorników wodnych. W sąsiedztwie planowanej inwestycji, w kierunku południowo–zachodnim, występuje niewielki fragment podmokłej łąki, gdzie w marcu i kwietniu 2023 roku obserwowano pojedyncze dorosłe osobniki żaby trawnej Rana temporaria i żab należących do grupy żab zielonych Pelophylax esculentus complex, objęte ochroną częściową. Jednakże było to siedlisko wyłącznie okresowe, gdyż na początku czerwca wyschło. Prace budowlane prowadzone w związku z inwestycją mogą powodować zabijanie ww. gatunków. Dlatego w przypadku uwięzienia gatunków w wykopach czy zaobserwowanej migracji, należy je wyłapać i przenieść do siedlisk nie zagrożonych zniszczeniem. Podczas eksploatacji inwestycji zapewniony zostanie swobodny dostęp do terenu inwestycji w wyniku zastosowania ogrodzenia z odstępem od gruntu.
Badania ornitologiczne wykazały na terenie działki, jak i w obszarze oddziaływania 17 gatunków ptaków lęgowych objętych ochroną ścisłą i 1 gatunek łowny. Zinwentaryzowane gatunki ptaków na terenie przedmiotowej działki to gatunki pospolite związane z terenami otwartymi, tj. skowronek, świergotek łąkowy, zadrzewieniami. tj. piecuszek i śpiewak oraz mozaiką tych środowisk - trznadel i lerka. W obszarze oddziaływania odnotowano m.in. derkacza, gąsiorka i lerkę, gatunki ujęte w załączniku I Dyrektywy Ptasiej oraz słonkę, sójkę, ziębę, piegże, kukułkę, kapturkę, dzięcioła dużego, dzięcioła średniego i cierniówkę. Działka objęta inwestycją stanowi potencjalne siedlisko lęgowe i żerowisko dla awifauny lokalnej, jak i migrującej. Występujące w obrębie inwestycji śródpolne zadrzewienia, zakrzaczenia, a także teren inwestycji będą dalej wykorzystywane jako siedliska lęgowe. Ponadto teren farmy stanowiący użytek zielony może być dalej wykorzystywany jako żerowisko przez dotychczasowe gatunki ptaków. Dodatkowo w otoczeniu inwestycji znajduje się znaczna powierzchnia podobnie użytkowanych gruntów rolnych, pełniących siedliska i żerowiska zastępcze dla ornitofauny. Ponadto Inwestor zobowiązał się do wprowadzenia dodatkowych nasadzeń rodzimych gatunków drzew i krzewów, które stworzą nowe siedliska dla ptaków. Ze względu na bardzo znaczne oddalenie działki inwestycyjnej od najbliższych stref ochronnych ptaków drapieżnych, inwestycja nie będzie oddziaływała negatywnie na siedliska lęgowe. Wyniki inwentaryzacji przyrodniczej nie wykazały osobników czatujących lub żerujących – podczas lotu na terenie planowanej inwestycji, jak i w najbliższym otoczeniu.
Na etapie prac budowlanych inwestycja może wiązać się z płoszeniem i niepokojeniem ptaków w rewirach lęgowych czy przypadkowego zabijania ptaków lęgowych, których młode (podloty) opuszczają gniazda lub gatunków żerujących nad ziemią. Dlatego prace budowlane, w tym prace ziemne, należy przeprowadzić poza sezonem lęgowym (tj. poza 1 marca – 31 sierpnia). Dopuszcza się realizację ww. prac w innym terminie niż wskazany pod nadzorem przyrodniczym, który wskaże okres przeprowadzenia prac uzależniony od występujących tam gatunków ptaków. Do uprawnień nadzoru zaliczyć należy: możliwość wstrzymania działań z uwagi na nadzorowany zasób przyrodniczy, podjęcie decyzji o konieczności przygotowania wniosków o decyzje derogacyjne, sporządzenie wniosku i nadzór nad wykonaniem decyzji derogacyjnych, sporządzenie sprawozdania z realizacji decyzji – w zakresie określonym w decyzji derogacyjnej, nadzór nad wykonaniem innych warunków z zakresu ochrony przyrody określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. O stwierdzonych nieprawidłowościach i zalecanych zmianach w zakresie prac budowlanych nadzór przyrodniczy zobowiązany jest zawiadomić Inwestora. Uzależniając realizację inwestycji od spełnienia określonych warunków, zdaniem tutejszego organu nie dojdzie do znaczącego oddziaływania na stan dalszego występowania ptaków.
W bezpośrednim sąsiedztwie analizowanej działki zinwentaryzowano 5 nor lisa rudego. Występowanie sarny europejskiej, zająca szaraka i kretowisk kreta europejskiego obserwowano zarówno na terenie planowanej inwestycji, jak również na terenach z nią sąsiadujących. Podczas inwentaryzacji przyrodniczej analizowanego terenu nie zaobserwowano tras migracyjnych dużych zwierząt. Spośród przedstawicieli nietoperzy objętych ścisłą ochroną gatunkową odnotowano dwa gatunki nietoperzy tj. borowiec wielki i mroczek posrebrzany. Przyjęte działania minimalizujące, w tym pozostawienie wolnej przestrzeni w ogrodzeniu inwestycji, nie będzie utrudniało występowania mniejszych ssaków na terenie działki. W odniesieniu do dużych ssaków, ze względu na ogrodzenie, teren inwestycji nie będzie dostępny, aczkolwiek nie stwierdzono przemieszczania się większej liczby dużych ssaków. Utrata miejsc żerowiskowych dla pojedynczych osobników zostanie zrekompensowana przez sąsiednie grunty posiadające podobne cechy siedliskowe. Bliskie sąsiedztwo rozbudowującego się miasta Gołdap i obecność ludzi nie stanowi odpowiednich szlaków do wędrówek pomiędzy ekosystemami dla dzikich zwierząt. Ponadto teren inwestycji
położony jest poza zasięgiem korytarzy ekologicznych.
Biorąc pod uwagę charakter inwestycji oraz przy zastosowaniu warunków oraz środków minimalizacji wpływu inwestycji określonych w sentencji niniejszego postanowienia, w ocenie tutejszego organu planowana inwestycja nie będzie w sposób znaczący oddziaływać na przyrodnicze elementy środowiska. Pomimo stwierdzenia braku negatywnego oddziaływania na obszary chronione oraz zidentyfikowane gatunki chronione należy mieć na uwadze, iż na podstawie:
rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej grzybów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1408),
rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej roślin (Dz. U. z 2014 r. poz. 1409),
rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz. U. z 2022 r., poz. 2380), wprowadzone zostały zakazy w stosunku do dziko występujących gatunków chronionych.
Podczas realizacji inwestycji należy bezwzględnie przestrzegać przepisów dotyczących ochrony gatunkowej zawartych w cyt. rozporządzeniach oraz w ustawie o ochronie przyrody.
Czynności zabronione w stosunku do chronionych gatunków zwierząt określone w art. 52 ust. 1 Ustawy o Ochronie Przyrody oraz § 6 Rozporządzenia Ministra Środowiska (np. umyślne zabijanie; umyślne okaleczanie lub chwytanie; umyślne niszczenie ich jaj, postaci młodocianych lub form rozwojowych; niszczenie siedlisk lub ostoi, będących ich obszarem rozrodu, wychowu młodych, odpoczynku, migracji lub żerowania; niszczenie, usuwanie lub uszkadzania gniazd, mrowisk, nor, legowisk, żeremi, tam, tarlisk, zimowisk lub innych schronień) mogą zostać podjęte wyłącznie po uzyskaniu stosownej decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie wydanej na podstawie art. 56 ust. 2 pkt 1 i pkt 2 (pod warunkiem spełnienia przesłanek określonych w art. 56 ust. 4 UoOP) na wykonywanie czynności podlegających zakazom, w stosunku do gatunków objętych ochroną ścisłą i częściową. Analogiczna sytuacja funkcjonuje w przypadku zakazów w stosunku do roślin (art. 51 UoOP oraz § 6 rozp. MŚ). Wykonywanie czynności zabronionych bez zezwolenia lub wbrew jego warunkom podlega karze aresztu albo grzywny (art. 131 pkt 14 UoOP).
W bezpośrednim sąsiedztwie terenu przedsięwzięcia planowana jest realizacja inwestycji o podobnym charakterze, na działkach sąsiadujących od strony północnej. Oddziaływania związane z budową planowanej inwestycji mogą się kumulować z innymi inwestycjami realizowanymi w jej sąsiedztwie w sytuacji, gdy ich budowa zbiegnie się w czasie. Możliwe oddziaływania, typowe dla etapu budowy, będą krótkotrwałe, ograniczone wyłącznie do czasu trwania prac budowlanych oraz odwracalne w skutkach. Na etapie eksploatacji oddziaływanie elektrowni fotowoltaicznych na środowisko i ludzi jest znikome, co wykazała analiza obliczeniowa oddziaływania akustycznego, a skumulowane z inną farmą fotowoltaiczną, oddziaływanie jako suma wszystkich oddziaływań, będzie również niewielkie. Ze względu na rodzaj przedsięwzięcia, jego lokalizację oraz przy zastosowaniu nałożonych warunków realizacji nie przewiduje się możliwości wystąpienia istotnych oddziaływań skumulowanych. Ze względu na zakres oddziaływania oraz oddalenie przedmiotowej inwestycji od granic państw sąsiednich instalacja nie będzie wymagała przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Biorąc zatem pod uwagę przeprowadzoną w toku postępowania ocenę oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko – analizę i ocenę wpływu inwestycji na środowisko, w tym na zdrowie ludzi, możliwości oraz sposobów zapobiegania i ograniczania negatywnego oddziaływania na środowisko, dokonaną w szczególności na podstawie zebranych danych i raportu oddziaływania na środowisko, jak również poprzez uzyskanie pozytywnego uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, Burmistrz Gołdapi uznał, że po zrealizowaniu przez Inwestora wszystkich warunków zawartych w przedłożonych dokumentach oraz niniejszej decyzji, planowane przedsięwzięcie będzie zgodne z wymaganiami przepisów o ochronie środowiska.
Niemniej jednak, zgodnie z art. 88 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli organ administracji architektoniczno – budowlanej uzna, że we wniosku o wydanie pozwolenia na budowę zostały dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, może stwierdzić o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i nałożyć na Inwestora obowiązek sporządzenia raportu, jednocześnie określając jego zakres.
Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.
POUCZENIE
Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 ze zm.). Złożenie wniosku powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
Złożenie wniosku o którym mowa w pkt 1 lub dokonanie zgłoszenia, może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie ww. decyzji, lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali przed upływem terminu o którym mowa w pkt 1 od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia zawarte w tej decyzji lub postanowieniu o którym mowa w art. 90 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia uwzględniającego informacje na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzje, o których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy ooś.
Zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2023r. poz. 1094 ze zm.), jeżeli Organ administracji architektoniczno-budowlanej uzna, że we wniosku o wydanie pozwolenia na budowę zostały dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, może stwierdzić o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i nałożyć na inwestora obowiązek sporządzenia raportu ooś, jednocześnie określając jego zakres.
Od wydanej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem organu wydającego decyzję w terminie 14 dni od daty doręczenia.
Zgodnie z art. 127 KPA strony mogą w trakcie biegu terminu odwoławczego – zrzec się prawa do wniesienia odwołania doręczając organowi stosowne oświadczenie. Zrzeczenie się tego prawa przez ostatnią ze stron postępowania, czyni decyzję ostateczną i prawomocną.
Załączniki:
- charakterystyka planowanego przedsięwzięcia
- załącznik graficzny przedstawiający pas zieleni izolacyjnej
Otrzymują:
- Wnioskodawca
- a/a
Do wiadomości:
- Strony postępowania wg rozdzielnika
- Starostwo Powiatowe w Gołdapi
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gołdapi
- PGW Wody Polskie w Giżycku
BURMISTRZ GOŁDAPI
PLAC ZWYCIĘSTWA 14
19-500 GOŁDAP
GPO.6220.13.2022
Załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn. budowa farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na części działki nr 131/4, obręb Kozaki, gmina Gołdap, woj. warmińsko-mazurskie
CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA
Planowane przedsięwzięcie realizowane będzie na działce o numerze ewidencyjnym 131/4, obręb Kozaki, gmina Gołdap, powiat gołdapski, województwo warmińsko – mazurskie. Powierzchnia ww. działki wynosi 12,3121 ha. Łączna powierzchnia terenu zajęta przez obiekty budowlane oraz pozostała powierzchnia przeznaczona do przekształcenia w celu realizacji przedsięwzięcia będzie wynosić do 7 ha. Zgodnie z wypisem z ewidencji gruntów działka inwestycyjna stanowi pastwiska trwałe PsVI – 0,7121 ha oraz grunty orne klasy: RIIIb – 2,5623 ha, RIVa – 7,6272 ha, RIVb – 0,9898 ha, (RV) – 0,4203 ha. Panele fotowoltaiczne oraz pozostała infrastruktura towarzysząca zostały zaplanowane na gruntach ornych stanowiących gleby średniej i słabej klasy (IVa, IVb i V). Na terenie działki inwestycyjnej nie występują zabudowania. Teren inwestycji sąsiaduje z gruntami rolnymi. W bliskiej odległości (ok. 20 m na północ) przedmiotowa działka sąsiaduje ze stacją transformatorową (GPZ Gołdap). Najbliższa zabudowa mieszkaniowa znajduje się na północny wschód od działki inwestycyjnej, w odległości ok. 132 m. Planowane przedsięwzięcie zakłada wybudowanie farmy fotowoltaicznej o mocy ok. 3 MW. Inwestycja polegać będzie na instalacji paneli fotowoltaicznych, które będą służyć do konwersji energii promieniowania słonecznego na energię elektryczną, z wprowadzaniem wytworzonej energii do sieci operatora. Ogniwa fotowoltaiczne zostaną zainstalowane na specjalnych konstrukcjach nośnych posadowionych na gruncie. W skład przedsięwzięcia wejdą:
stalowe, ocynkowane konstrukcje i elementy montażowe do instalacji paneli (tzw. stoły fotowoltaiczne);
panele fotowoltaiczne o łącznej mocy do 3 MWp w ilości do 7 500 szt.;
inwertery DC/AC w ilości do 60 szt.;
stacje transformatorowe do 2 szt.;
pośrednie rozdzielnice napięcia;
układy pomiarowo – zabezpieczające;
trasy oraz linie kablowe;
instalacje odgromowe, przepięciowe oraz przetężeniowe;
dodatkowe oprzyrządowanie pomocnicze;
ogrodzenie o wysokości max. 2,20m, monitoring.
Panele zostaną podłączone do inwerterów o łącznej mocy do 3 MWp, zamieniających prąd stały na przemienny o parametrach dostosowanych do sieci publicznej. Urządzenia przetwarzające prąd będą umieszczone w stacjach kontenerowych usadowionych na gruncie, bądź bezpośrednio pod panelami w tzw. złączach kontrolnych. Projektuje się też zastosowanie prefabrykowanych stacji kontenerowych z zastosowaniem transformatorów napięcia nN/Sn. Kontenery będą wyposażone w osprzęt niezbędny do pracy całego obiektu tj. transformator, rozdzielnicę potrzeb własnych, układ kontroli zdalnej przez operatora sieci dystrybucyjnej, monitoringu i wentylacji. Realizacja przyłącza SN do sieci elektroenergetycznej (podziemnej linii kablowej pomiędzy stacjami kontenerowymi a miejscem przyłącza do sieci) nie jest objęta zakresem przedmiotowego przedsięwzięcia. Na terenie inwestycji planowane jest wykonanie drogi o nawierzchni żwirowo – szutrowej tylko do trafostacji. Nie przewiduje się konieczności budowy parkingu. Projektowana instalacja będzie bezobsługowa, dozorowana zdalnie przez system monitorujący. Monitoring pracy instalacji będzie odbywał się przez lokalnego dystrybutora energii elektrycznej oraz krajową dyspozytornię mocy. Ze względu na występowanie powierzchni biologicznie czynnej konieczne będzie koszenie roślinności trawiastej – maksymalnie dwa razy do roku.
Nie planuje się prowadzenia ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia w porze nocnej. Dopuszcza się jedynie działanie oświetlenia tylko i wyłączne przy słabej widoczności w trakcie wizyt na obiekcie podczas prac serwisowych. Teren inwestycji zostanie ogrodzony siatką stalową o wysokości 2,20 m. Zostanie zastosowane ogrodzenie bez podmurówki z pozostawieniem przerwy pomiędzy siatką a powierzchnią gruntu, dzięki czemu ogrodzenie będzie umożliwiało swobodne przemieszczanie się małych zwierząt. W celu zmniejszenia widoczności ogrodzenia projektowanej farmy w krajobrazie zostanie ono pomalowane w odcieniach szarości i/lub zieleni. Przewiduje się, że etap prac budowlanych planowanej inwestycji obejmie okres ok. 6 miesięcy. Eksploatacja inwestycji jest zakładana na okres 25 – 30 lat. Do realizacji przedmiotowej inwestycji konieczne będzie użycie środków transportu w celu dostawy materiałów budowlanych na miejsce realizacji inwestycji. Prace budowlane wykonywane będą przy użyciu nowoczesnych maszyn i urządzeń budowlanych oraz środków transportu. Realizacja inwestycji nie będzie wymagała usunięcia drzew i krzewów. Zdecydowanie większa część planowanej inwestycji będzie budowana z gotowych elementów, które przywiezione zostaną na teren budowy, a następnie na miejscu montowanych. Zastosowane zostaną prefabrykowane stacje kontenerowe, niepotrzebujące budowy dodatkowych fundamentów. Panele fotowoltaiczne zostaną zamontowane na stalowej wolnostojącej konstrukcji wsporczej, której elementy zostaną przytwierdzone bezpośrednio do podłoża za pomocą pionowych pali wbijanych w grunt przy pomocy kafara bez użycia betonu. Prace ziemne wykonywane będą w sposób zapewniający ochronę gruntu, wód powierzchniowych i podziemnych przed zanieczyszczeniami. W tym celu przewidziano organizację zaplecza do postoju sprzętu i maszyn na terenie utwardzonym, o szczelnym podłożu oraz stosowanie maszyn, urządzeń i sprzętu budowlanego w dobrym stanie technicznym, sprawnych technicznie, wyposażonych w wymagane atesty. Przestrzegane będą procedury by nie dopuścić do zanieczyszczenia wody i gruntu chemikaliami, rozpuszczalnikami, olejami itp. Teren budowy zostanie wyposażony w środki umożliwiające szybkie zebranie ewentualnych wycieków substancji ropopochodnych. W przypadku powstania wycieku substancji niebezpiecznej, będzie ona w miarę możliwości zbierana przy pomocy materiału sorbującego, zabezpieczonego na placu budowy. Przewidywane jest również ograniczenie ilości jednostek sprzętowych na terenie budowy do niezbędnego minimum i tankowanie maszyn budowlanych poza terenem budowy. Prace konserwacyjne i poważniejsze naprawy sprzętu używanego do budowy prowadzone będą poza placem budowy i jego zapleczem. Na etapie realizacji inwestycji ustawione zostanie tymczasowe zaplecze socjalne wyposażone w kabiny przewoźne typu Toi-Toi, regularnie opróżniane przez specjalistyczną firmę. Masy ziemne, które zostaną wydobyte z wykopów po trasach kablowych zostaną odłożone w trakcie prac ziemnych, w taki sposób aby można je było wykorzystać w późniejszym terminie. Masy ziemne zostaną wykorzystane do przysypania przygotowanych już tras kablowych, zgodnie z wcześniejszym profilem litologicznym. Ze względu na niewielką głębokość wykopów (ok. 80 – 90 cm) nie przewiduje się zagrożenia natywnego oddziaływania na wody powierzchniowe i gruntowe obszaru inwestycji. Wykonawca prac zapewni właściwe gospodarowanie odpadami, w tym m.in. minimalizowanie ich ilości, zbieranie ich selektywnie w wydzielonych i przystosowanych miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostaniem się zanieczyszczeń do środowiska. Wytworzone odpady będą przekazywane wyspecjalizowanym jednostkom do unieszkodliwiania lub odzysku. Po zakończeniu wszystkich prac budowlanych teren przedsięwzięcia zostanie uporządkowany.
W celu ich zminimalizowania planowane jest ograniczenie czasu trwania prac budowlanych wyłącznie do pory dnia oraz prowadzenie prac przy użyciu sprawnych technicznie maszyn i urządzeń. Prace budowlane wykonywane będą zgodnie z harmonogramem umożliwiającym optymalne wykorzystanie sprzętu i eliminację przestojów. Planowane jest ograniczanie jałowej pracy silników (dot. zwłaszcza załadunku, wyładunku), w tym wyłączania silników w czasie przerw w pracy, ograniczanie jednoczesnej pracy maszyn i urządzeń o wysokich mocach akustycznych, czy ograniczenie czasu trwania fazy realizacyjnej poprzez odpowiednie zaplanowanie prac. Na etapie budowy elektrowni zapewniona zostanie stała kontrola stanu technicznego środków transportu i urządzeń wykorzystywanych w trakcie budowy, utrzymując je w pełnej sprawności celem zminimalizowania poziomu hałasu, emisji zanieczyszczeń ropopochodnych i spalania paliw. Przewiduje się, że zasięg uciążliwości powodowanych w fazie budowy obiektów elektrowni fotowoltaicznej ograniczy się do najbliższego otoczenia, a emisja substancji zanieczyszczających oraz hałasu będzie miała charakter krótkoterminowy i ustanie wraz z zakończeniem prac budowlanych. Likwidacja inwestycji zajmie okres ok. 6 miesięcy i będzie się wiązała głównie z wytworzeniem znacznej ilości odpadów z prac rozbiórkowych. Prowadzony będzie demontaż wielu podzespołów elektrowni fotowoltaicznej, w skład których wchodzi wiele wartościowych materiałów – żelazo, krzem, miedź, stal, aluminium. Materiały te zostaną przekazane zewnętrznym, wyspecjalizowanym podmiotom, posiadającym odpowiednie zezwolenia, w celu ich dalszego zagospodarowania. Zakłada się, że oddziaływania przedsięwzięcia na tym etapie będą bardzo zbliżone do oddziaływań na etapie budowy elektrowni.
W trakcie eksploatacji przedmiotowej inwestycji nie będą zachodzić żadne procesy technologiczne powodujące emisję pyłów oraz gazów do atmosfery. Jedynym źródłem zanieczyszczeń powietrza będzie ruch pojazdów w związku z okresowymi pracami nadzorującymi i konserwatorskimi, prowadzonymi 2 razy rocznie, związanymi z ruchem 1 – 2 samochodów. Ze względu na znikomą wielkość, emisja ta nie będzie miała istotnego wpływu na stan czystości powietrza atmosferycznego w rejonie lokalizacji przedsięwzięcia, mniejszy od odbywającego się obecnie ruchu samochodów i maszyn rolniczych.
Panele fotowoltaiczne nie wymagają zastosowania systemu chłodzenia, który mógłby stanowić źródło hałasu do środowiska. Źródłem hałasu na terenie inwestycji będzie praca inwerterów i transformatorów o mocach akustycznych odpowiednio 75 dB i 86 dB. Ruch samochodowy związany z jej konserwacją będzie miał marginalny wpływ na kształt klimatu akustycznego w rejonie inwestycji.
Najbliższe obszary podlegające ochronie akustycznej to zabudowa mieszkaniowa zlokalizowana w odległości ok. 132 m na północny – wschód od przewidywanej lokalizacji elektrowni. Dopuszczalny poziom hałasu dla tych terenów (przyjęto najbardziej restrykcyjne normy jak dla zabudowy jednorodzinnej) w ciągu pory dnia (w godzinach 6:00-22:00), zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U. z 2014 r., poz. 112) wynosi 50 dB, a w porze nocnej 40 dB.
Przedmiotowe przedsięwzięcie sąsiaduje z istniejącą stacją elektroenergetyczną 110 kV „Gołdap”. W sąsiedztwie planowana jest też realizacja farm fotowoltaicznych na działkach nr ew. 760 oraz 758/6, które potencjalnie mogą powodować kumulację oddziaływań w zakresie akustyki z pracującymi transformatorami lub innymi urządzeniami. W związku z powyższym w raporcie ooś przeanalizowano obliczeniowo również oddziaływania skumulowane z ww. źródeł w zakresie emisji hałasu. Z obliczeń tych wynika, że inwestycja nie spowoduje ryzyka przekroczenia dopuszczalnych wartości hałasu. Zamierzenie zlokalizowane jest na otwartym terenie, w pośrednim sąsiedztwie znajdują się zadrzewienia, które stanowią naturalne ekrany akustyczne. Najwyższe wartości zarówno w ciągu pory dnia, jak i w ciągu pory nocy odnotowano dla zabudowy mieszkaniowej zlokalizowanej przy ul. Suwalskiej 1 i wynoszą one 33,3 dB. Wskazane wyniki mieszczą się w granicach dopuszczalnych wartości.
W ramach przedsięwzięcia planuje się budowę zespołu paneli fotowoltaicznych wraz z infrastrukturą elektroenergetyczną, złożoną z podziemnych linii kablowych, łączących poszczególne zespoły paneli fotowoltaicznych między sobą i ze stacjami transformatorowymi – będą to kablowe linie elektroenergetyczne niskiego (do 1 kV) i średniego napięcia (do 30 kV). Przewiduje się, że urządzenia elektryczne zastosowane w projektowanej farmie fotowoltaicznej nie będą źródłem pola elektromagnetycznego o natężeniu mogącym powodować szkodliwe oddziaływanie na ludzi przebywających w jego zasięgu. Sieci kablowe niskiego i średniego napięcia generują pole elektromagnetyczne, którego poziom jest na tyle niski, iż nie zagraża w żaden sposób środowisku. Linie te będą umieszczone pod ziemią, co dodatkowo zminimalizuje ich oddziaływanie.
Eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z powstawaniem ścieków bytowych, ponieważ powstała farma będzie samoobsługowa. Wody opadowe nie będą zagospodarowywane - będą odprowadzane powierzchniowo do gruntu. W związku z planowaną inwestycją nie zmieni się powierzchnia biologicznie czynna działki oraz zdolność absorpcyjna gruntu. Czyszczenie paneli odbywać się będzie najczęściej samoczynnie, bez użycia wody. Panele oczyszczane będą przede wszystkim podczas opadów atmosferycznych. W przypadku potrzeby dopuszcza się możliwość mechanicznego mycia paneli fotowoltaicznych czystą wodą, maksymalnie 1 raz do roku. Przy zastosowaniu transformatora olejowego przewidywane jest zamontowanie szczelnej misy/tacy na olej, która pomieści co najmniej 105% oleju jaki będzie zawierał transformator (tj. około 750 l) w wypadku jego uszkodzenia. Miejsca lokalizacji transformatorów powinny zostać wyposażone w sorbent gotowy do użycia na wypadek rozszczelnienia urządzeń/awarii.
Planowane przedsięwzięcie nie wiąże się z wytwarzaniem odpadów związanych z procesem technologicznym. W niewielkiej ilości będą powstawały jedynie odpady powstające w wyniku prac konserwacyjnych czy napraw. Wszystkie odpady będą zbierane i przechowywane selektywnie oraz przekazywane do unieszkodliwienia odpowiednim, specjalistycznym firmom. Powstała w wyniku koszenia biomasa będzie pozostawiana na powierzchni gruntu (w przypadku młodych, niezbyt długich źdźbeł) lub przekazywana do odzysku (kompostowanie).
Okres eksploatacji planowanej elektrowni fotowoltaicznej wynosi 25 – 30 lat, dlatego też wszystkie elementy inwestycji zostały tak zaprojektowane i skonstruowane, by bez przeszkód wytrzymać przewidywany czas eksploatacji inwestycji w różnych możliwych warunkach pogodowych, również ekstremalnych.
Przedsięwzięcie należy zlokalizować poza strefą 100 m od linii brzegów rzek, jezior i innych naturalnych zbiorników wodnych.
Inwestor zobowiązał się do wprowadzenia dodatkowych nasadzeń rodzimych gatunków drzew i krzewów, które stworzą nowe siedliska dla ptaków.
Prace budowlane, w tym prace ziemne, należy przeprowadzić poza sezonem lęgowym (tj. poza 1 marca – 31 sierpnia). Dopuszcza się realizację ww. prac w innym terminie niż wskazany pod nadzorem przyrodniczym, który wskaże okres przeprowadzenia prac uzależniony od występujących tam gatunków ptaków. Do uprawnień nadzoru zaliczyć należy: możliwość wstrzymania działań z uwagi na nadzorowany zasób przyrodniczy, podjęcie decyzji o konieczności przygotowania wniosków o decyzje derogacyjne, sporządzenie wniosku i nadzór nad wykonaniem decyzji derogacyjnych, sporządzenie sprawozdania z realizacji decyzji – w zakresie określonym w decyzji derogacyjnej, nadzór nad wykonaniem innych warunków z zakresu ochrony przyrody określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. O stwierdzonych nieprawidłowościach i zalecanych zmianach w zakresie prac budowlanych nadzór przyrodniczy zobowiązany jest zawiadomić Inwestora. Uzależniając realizację inwestycji od spełnienia określonych warunków, zdaniem tutejszego organu nie dojdzie do znaczącego oddziaływania na stan dalszego występowania ptaków.
Pomimo stwierdzenia braku negatywnego oddziaływania na obszary chronione oraz zidentyfikowane gatunki chronione należy mieć na uwadze, iż na podstawie:
rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej grzybów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1408),
rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej roślin (Dz. U. z 2014 r. poz. 1409),
rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz. U. z 2022 r., poz. 2380), wprowadzone zostały zakazy w stosunku do dziko występujących gatunków chronionych.
Podczas realizacji inwestycji należy bezwzględnie przestrzegać przepisów dotyczących ochrony gatunkowej zawartych w cyt. rozporządzeniach oraz w ustawie o ochronie przyrody.
Czynności zabronione w stosunku do chronionych gatunków zwierząt określone w art. 52 ust. 1 Ustawy o Ochronie Przyrody oraz § 6 Rozporządzenia Ministra Środowiska (np. umyślne zabijanie; umyślne okaleczanie lub chwytanie; umyślne niszczenie ich jaj, postaci młodocianych lub form rozwojowych; niszczenie siedlisk lub ostoi, będących ich obszarem rozrodu, wychowu młodych, odpoczynku, migracji lub żerowania; niszczenie, usuwanie lub uszkadzania gniazd, mrowisk, nor, legowisk, żeremi, tam, tarlisk, zimowisk lub innych schronień) mogą zostać podjęte wyłącznie po uzyskaniu stosownej decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie wydanej na podstawie art. 56 ust. 2 pkt 1 i pkt 2 (pod warunkiem spełnienia przesłanek określonych w art. 56 ust. 4 UoOP) na wykonywanie czynności podlegających zakazom, w stosunku do gatunków objętych ochroną ścisłą i częściową. Analogiczna sytuacja funkcjonuje w przypadku zakazów w stosunku do roślin (art. 51 UoOP oraz § 6 rozp. MŚ). Wykonywanie czynności zabronionych bez zezwolenia lub wbrew jego warunkom podlega karze aresztu albo grzywny (art. 131 pkt 14 UoOP).
Zgodnie z art. 88 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli organ administracji architektoniczno – budowlanej uzna, że we wniosku o wydanie pozwolenia na budowę zostały dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, może stwierdzić o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i nałożyć na Inwestora obowiązek sporządzenia raportu, jednocześnie określając jego zakres.