GPO.10.2024 decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach - przebudowa drogi gminnej nr 137006N w miejscowości Somaniny-Wiłkajcie

Gołdap, 7 listopada 2024 r.

BURMISTRZ GOŁDAPI

PLAC ZWYCIĘSTWA 14

19-500 GOŁDAP

GPO.6220.10.2024

DECYZJA nr 15/2024

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 572) art. 71 ust. 1 i 2 pkt.2, art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 84 i 85 ust. 1 i 2 pkt. 2 ustawy z dnia      3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 z późn. zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku Gminy Gołdap oraz po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gołdapi, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Dyrektora Zarządu Zlewni w Giżycku

orzekam

  1. brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.: „Przebudowa drogi gminnej nr 137006N przebiegającej przez miejscowość Somaniny-Wiłkajcie” w gminie Gołdap, powiecie gołdapskim, woj. warmińsko-mazurskim.
  2. warunki i wymagania dotyczące planowanego przedsięwzięcia w następującym zakresie:
  • prace budowlane i czynności powodujące hałas w tym transport – należy realizować w porze dziennej, tj. w godzinach 6:00-22:00,
  • prace budowlane wykonywać przy wykorzystaniu nowoczesnych maszyn o niskiej emisji hałasu,
  • przy realizacji inwestycji użytkować sprzęt sprawny technicznie aby zapobiec przedostawaniu się zanieczyszczeń do środowiska,
  • na terenie budowy znajdować się będzie niezbędna ilość substancji służących do neutralizacji ewentualnych zanieczyszczeń podłoża terenu substancjami ropopochodnymi. W sytuacji wystąpienia wycieku związków ropopochodnych, podczas awarii sprzętu budowlanego, zanieczyszczona gleba powinna być bezzwłocznie zbierana i przekazywana uprawnionym podmiotom w celu unieszkodliwienia,
  • odpady powstające w trakcie budowy gromadzić selektywnie, w wyznaczonych miejscach, w zamykanych, szczelnych pojemnikach na odpady, wykonanych z materiałów odpornych na działanie substancji w nich zawartych oraz w sposób uniemożliwiający mieszanie się odpadów i sukcesywnie przekazywać uprawnionym podmiotom posiadającym stosowne uprawnienia,
  • gospodarowanie odpadami na wszystkich etapach inwestycji (realizacji, eksploatacji i likwidacji), prowadzić, w sposób wykluczający możliwość ich negatywnego oddziaływania na środowisko, w tym w sposób zabezpieczający środowisko gruntowo-wodne przed ewentualnymi zanieczyszczeniami, odpady gromadzić selektywnie i przekazywać w pierwszej kolejności do odzysku podmiotom posiadającym wymagane prawem zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi utrzymani porządku i czystości w gminie. Ponadto odpady należy przechowywać w miejscach zabezpieczonych przed dostępem dla osób postronnych i przed opadami atmosferycznymi, w sposób uniemożliwiający przedostanie się do gruntu i ewentualnych wycieków,
  • realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia powinna być zgodna z przepisami odrębnymi a w szczególności przepisami z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 54 z późn. zm.), Ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 757) oraz ustawy z dnia              14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1587),
  • inwestor powinien przyjąć takie rozwiązania techniczne, technologiczne i organizacyjne, które zagwarantują dotrzymanie standardów jakości środowiska poza terenem inwestycji do której Inwestor posiada tytuł prawny i jednocześnie tożsame będą z rozwiązaniami i parametrami technicznymi, technologicznymi i organizacyjnymi przedsięwzięcia zawartymi w charakterystyce przedsięwzięcia stanowiącej załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz uwzględniać będą warunki określone w pkt.II

III.        Ustalić charakterystykę planowanego przedsięwzięcia, zawartą w załączniku do niniejszej decyzji, stanowiącym jej integralną część.

UZASADNIENIE

20 września 2024 r. Gmina Gołdap, wystąpiła z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Przebudowa drogi gminnej nr 137006N przebiegającej przez miejscowość Somaniny-Wiłkajcie” w gminie Gołdap, powiecie gołdapskim, woj. warmińsko-mazurskim.

Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt. 4 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji  o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2373 z późn. zm.) stwierdzono, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Burmistrz Gołdapi.

Ustalono, że analizowane przedsięwzięcie należy do grupy przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 62, rozporządzenia Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), tym samym ww. przedsięwzięcie należało zaliczyć do grupy mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

W toku prowadzonego postępowania, na podstawie art. 64 ust. 1 i 3 ww. ustawy, Burmistrz Gołdapi wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gołdapi, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Giżycku o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu oddziaływania na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia, przekazując jednocześnie niezbędne załączniki.

Organy właściwe do zaopiniowania, wyraziły swoje stanowiska:

- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie – postanowieniem z dnia 08.10.2024 r. wyraził opinię że nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko - znak WOOŚ.4220.417.2024.SCH

- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie – opinią z dnia 10.10.2024 r. (wpływ do UM 16.10.2024r.) nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko - znak BG.ZZŚ.4901.188.2024.MK

 - Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny  - opinią z dnia 07.10.2024 r. stwierdził że nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko – znak ZNS.9022.1.26.2024,

Na podstawie złożonego wniosku, opinii instytucji uzgadniających, a w szczególności zgodnie z treścią dołączonej karty informacyjnej przedsięwzięcia, sporządzonej przez Centrum Projektu Tomasz Świtaj z siedzibą w Gołdapi, ustalono, że:

Obszar objęty wnioskiem znajduje się w strefie C Ochrony Uzdrowiskowej Uzdrowiska Gołdap;

Przedsięwzięcie polega na przebudowie drogi gminnej nr 137006 N na odcinku Somaniny – Wiłkajcie (od km 0+000 do km 1+222,27) o łącznej długości ok. 1,222 km. Przedmiotowa droga przebiega przez działki nr 145, 85, 86 obręb Wiłkajcie, gmina Gołdap. Obecnie odcinek drogi posiada nawierzchnię żwirową o szerokości 4 m - 7 m. W najbliższym sąsiedztwie planowanej inwestycji znajdują się tereny rolnicze oraz częściowo tereny zabudowane. Projekt przebudowy drogi obejmuje:

 roboty przygotowawcze w tym rozbiórkowe,

 roboty ziemne związane z wykonaniem wykopów, nasypów, korytowaniem pod nawierzchnię jezdni i jej elementów,

 korektę przebiegu trasy oraz łuków pionowych,

 wykonanie podbudowy z kruszywa łamanego,

 wykonanie warstwy wiążącej i ścieralnej z mieszanek mineralno-bitumicznych,

 wykonanie zjazdu z drogi powiatowej z mieszanek mineralno-bitumicznych,

 wykonanie zjazdów z mieszanek mineralno-bitumicznych,

 wykonanie obustronnego pobocza z kruszywa łamanego gr. 10,0 cm,

 budowę nowych przepustów drogowych oraz wymianę istniejących przepustów drogowych pod zjazdami,

 wykonanie oznakowania pionowego i poziomego.

Podstawowe parametry do projektowania drogi gminnej nr 137006 N:

 klasa techniczna ulicy – D;

 szerokość jezdni głównej – 3,50 m (2x1,75 m);

 prędkość projektowa - 50 km/h;

 obciążenie ruchem – KR1;

 łączna długość ulicy – 1222,27 m;

 szerokość pobocza gruntowego – 1,50 m na długości 600,0 m,

 szerokość pobocza gruntowego – 1,00 m na długości 607,0 m,

 spadek jezdni bitumicznej – obustronny 2% i jednostronny 2%-6%.

Droga jest w złym stanie technicznym, zdeformowana nawierzchnia, na której występują wyboje, ubytki przy krawędzi jezdni, powstają zastoiska wodne. Przebudowa drogi w głównej mierze będzie polegała na ujednoliceniu szerokości jezdni i wykonaniu nowej nawierzchni asfaltowej na istniejącej drodze i nie spowoduje istotnych zmian w istniejącym stanie zagospodarowania i wykorzystania terenu. Do wykonania wzmocnienia nawierzchni zostanie wykorzystany materiał z istniejącej konstrukcji drogi, co ograniczy do zera wywóz materiału z rozbiórki i jego ewentualny recykling. Realizacja przedmiotowej drogi nie będzie wiązała się wycinką drzew. Roboty ziemne, w otoczeniu drzew i krzewów przewidzianych do pozostawienia, należy prowadzić z zachowaniem szczególnej ostrożności, w sposób zapobiegający uszkodzeniu ich korzeni.

Drzewa, w sąsiedztwie których będą wykonywane prace budowlane, należy odpowiednio zabezpieczyć przed uszkodzeniami. Nie należy dopuścić do skracania systemu korzeniowego drzew. Prace ziemne w obrębie systemu korzeniowego powinny odbywać się ręcznie w celu ich ominięcia. Gdy zachodzi potrzeba obcięcia korzeni należy zrobić to ostrym narzędziem (pod kątem prostym), nie pozostawiając poszarpanych korzeni oraz zabezpieczać odpowiednim środkiem impregnującym, nieszkodliwym dla drzewa, posiadającym właściwości grzybobójcze. W ramach przedsięwzięcia przewiduje się także oczyszczenie rowów przydrożnych po obu stronach drogi. Przewidziane do odmulenia i oczyszczenia rowy przydrożne łącznie będą posiadały długość ok. 1,5 km (obustronne). Powierzchnię biologicznie czynną stanowią pobocza nieutwardzone, rowy i skarpy.

Zaplecze budowy i bazy materiałowo-sprzętowej należy zlokalizować poza obszarami w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej, poza obszarami zadrzewionymi oraz z dala od zbiorników i cieków wodnych. Zaplecze budowy zostanie wyposażone w sanitariaty ze szczelnymi zbiornikami bezodpływowymi, których zawartość będzie usuwana przez uprawnione podmioty. Na wypadek wystąpienia wycieku substancji szkodliwych, wykonawca robót winien posiadać odpowiednie sorbenty do strącania zanieczyszczeń, zwłaszcza ropopochodnych (np.:paliw, smarów) i syntetycznych (np.: olejów). Wszystkie odpady powstałe w trakcie realizacji inwestycji należy segregować i magazynować na terenie budowy, a następnie przekazywać

specjalistycznym firmom do odzysku lub unieszkodliwiania.

Faza realizacji planowanego przedsięwzięcia wiązać się będzie z okresowym wzrostem emisji spalin, poziomu hałasu oraz zapylenia spowodowanego pracą sprzętu budowlanego oraz ruchem pojazdów po terenie inwestycji. W celu ich zminimalizowania wszystkie roboty budowlane będą wykonywane przy pomocy sprawnych technicznie maszyn i urządzeń. Na wielkość uciążliwości akustycznej wpływ będzie mieć czas realizacji procesu inwestycyjnego i ilość pracujących maszyn i urządzeń. W związku z powyższym, prace budowlane należy wykonywać tylko w godzinach dziennych oraz w miarę możliwości urządzenia emitujące hałas o dużym natężeniu nie powinny pracować jednocześnie. Przewiduje się, że zasięg uciążliwości powodowanych w fazie realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia ograniczy się do najbliższego otoczenia, a emisja substancji zanieczyszczających oraz hałasu będzie miała charakter krótkoterminowy i ustanie wraz z zakończeniem prac budowlanych. W wyniku realizacji zadania poprawi się bezpieczeństwo uczestników ruchu, a pojazdy zachowają płynność poruszania się. Dzięki temu zmniejszeniu ulegnie emisja spalin do

środowiska, obniży się poziom hałasu oraz ograniczeniu ulegnie zapylenie wokół drogi spowodowane jej zdegradowaną nawierzchnią. Poprawa parametrów technicznych drogi wpłynie na poprawę warunków przejazdu pojazdów mechanicznych, przyczyni się do poprawy płynności ruchu, ograniczenia hałasu, obniżenia poziomu unoszących się pyłów, wpłynie na obniżenie zużycia paliwa i emisji spalin. W konsekwencji oznacza to zmniejszenie ilości wprowadzanych do środowiska substancji szkodliwych mogących negatywnie wpływać na zmiany klimatyczne.

Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane jest w obszarze dorzecza Pregoły, dla którego opracowano Plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Pregoły, przyjęty Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 29 listopada 2022 r. (Dz. Urz. z dnia 31 stycznia 2023 r., poz. 207). Podczas eksploatacji przebudowywanej drogi, wody opadowe i roztopowe będą odprowadzane do przydrożnych istniejących rowów. Wobec powyższego, inwestycja nie stwarza ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych, nie spowoduje pogorszenia jakości wód powierzchniowych i podziemnych. Inwestycja nie będzie zlokalizowana na obszarach przyrodniczo cennych, objętych ochroną w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336, z późn. zm.). Najbliżej położony obszar Natura 2000 to obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Niecka Skaliska PLH280049 oraz obszar specjalnej ochrony ptaków Lasy Skaliskie PLB280011 oddalone o ok. 10 km od terenu inwestycji. Planowana do przebudowy droga położona jest w granicach korytarzy ekologicznych o nazwie: Lasy Skaliskie KPn-6B (2012) oraz Puszcza Romincka-Warmia KPn-6A (2005). Biorąc pod uwagę zakres, wielkość i skalę przedsięwzięcia oraz fakt, że obecnie teren inwestycji jest użytkowany jako droga gminna, stwierdzić należy, iż nie jest prawdopodobne wystąpienie znacząco negatywnych oddziaływań na obszary chronione leżące w jej pobliżu, w tym również obszary Natura 2000 i ich przedmioty ochrony. Przebudowa drogi po istniejącym od wielu lat ciągu posiadającym utrwalony i utrzymywany szlak drogowy, jak również niewielki odcinek planowanej do przebudowy drogi nie przyczyni się do utraty siedlisk, ich fragmentacji oraz zaburzenia pełnionych przez siedlisko funkcji. Podczas realizacji inwestycji należy bezwzględnie przestrzegać przepisów dotyczących ochrony gatunkowej zawartych we właściwych rozporządzeniach oraz w ustawie o ochronie przyrody. Czynności zabronione w stosunku do chronionych gatunków roślin, grzybów i zwierząt określone są w ustawie o ochronie przyrody i mogą zostać podjęte wyłącznie po uzyskaniu stosownej decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie wydanej na podstawie tej ustawy. Wykonywanie ich bez zezwolenia lub wbrew jego warunkom podlega karze aresztu albo grzywny.

Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach wybrzeży, obszarach górskich, kompleksów leśnych, ani obszarach wodno-błotnych oraz innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych. Na terenie inwestycji nie występują strefy ochronny wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych. W obrębie planowanego przedsięwzięcia przewidywana jest przebudowa i rozbudowa drogi gminnej wewnętrznej na odcinku ok. 500 m. Z uwagi na niewielki zakres oraz podobny charakter inwestycji ingerencja w środowisko niewiele się zwiększy. Ponadto, planowane przedsięwzięcie nie ma powiązań z innymi przedsięwzięciami na obszarze, na który będzie oddziaływać i nie przewiduje się skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem. Charakter i skala przedsięwzięcia wskazuje na znikome ryzyko wystąpienia poważnej awarii i katastrofy budowlanej.

Po przeanalizowaniu załączonej karty informacyjnej przedsięwzięcia oraz uwzględnieniu łącznych uwarunkowań określonych w art. 63 ust. 1 ustawy ooś, a w szczególności rodzaju, charakteru, usytuowania projektowanej inwestycji oraz skali możliwego jej oddziaływania na środowisko stwierdzono, że dla planowanego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Podsumowując zebrane materiały w sprawie, a w szczególności wniosek Inwestora, kartę informacyjną przedsięwzięcia, biorąc pod uwagę uwarunkowania wymienione w art. 63. ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie(...), Burmistrz Gołdapi, po zapoznaniu się z uzyskanymi w toku postępowania, stanowiskami właściwych organów opiniujących, stwierdził, że całość zebranych dotychczas informacji, pozwala na określenie środowiskowych uwarunkowań, realizacji inwestycji, bez przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Burmistrz Gołdapi uznał, że po zrealizowaniu przez Inwestora wszystkich warunków zawartych niniejszej decyzji i charakterystyce przedsięwzięcia stanowiącej jej integralną część, planowane przedsięwzięcie będzie zgodne z wymaganiami przepisów o ochronie środowiska.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie daje podstaw do rozpoczęcia robót i realizacji inwestycji, wobec czego nie narusza praw skarżących (por. postanowienie NSA z dnia 6.07.2010r., II OZ 658/10, postanowienie NSA z dnia 14.05.2009r., II OSK 715/09, postanowienie NSA z dnia 1.02.2010r., II OZ 35/10).

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

  1. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 z późn. zm.). Złożenie wniosku powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
  2. Złożenie wniosku o którym mowa w pkt 1 lub dokonanie zgłoszenia, może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie ww. decyzji, lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali przed upływem terminu o którym mowa w pkt 1 od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia zawarte w tej decyzji lub postanowieniu o którym mowa w art. 90 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia uwzględniającego informacje na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających                z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
  3. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzje, o których mowa w art. 86. ustawy ooś.
  4. Zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, jeżeli Organ administracji architektoniczno-budowlanej uzna, że we wniosku o wydanie pozwolenia na budowę zostały dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, może stwierdzić o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i nałożyć na inwestora obowiązek sporządzenia raportu ooś, jednocześnie określając jego zakres.
  5. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
  6. Od wydanej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczegow Olsztynie za pośrednictwem organu wydającego decyzję w terminie 14 dni od daty doręczenia.

Załączniki:

- załącznik nr 1 - charakterystyka planowanego przedsięwzięcia

Otrzymują :    

  1. Wnioskodawca
  2. A/A

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gołdapi
  3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie w Giżycku
  4. Starostwo Powiatowe w Gołdapi
  5. Strony postępowania wg rozdzielnika

GPO.6220.10.2024                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

Załącznik nr 1 do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn.: „Przebudowa drogi gminnej nr 137006N przebiegającej przez miejscowość Somaniny-Wiłkajcie” w gminie Gołdap, powiecie gołdapskim, woj. warmińsko-mazurskim                                                                              

CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA

Przedsięwzięcie polega na przebudowie drogi gminnej nr 137006 N na odcinku Somaniny – Wiłkajcie (od km 0+000 do km 1+222,27) o łącznej długości ok. 1,222 km. Przedmiotowa droga przebiega przez działki nr 145, 85, 86 obręb Wiłkajcie, gmina Gołdap. Obecnie odcinek drogi posiada nawierzchnię żwirową o szerokości 4 m - 7 m. W najbliższym sąsiedztwie planowanej inwestycji znajdują się tereny rolnicze oraz częściowo tereny zabudowane. Projekt przebudowy drogi obejmuje:

 roboty przygotowawcze w tym rozbiórkowe,

 roboty ziemne związane z wykonaniem wykopów, nasypów, korytowaniem pod nawierzchnię jezdni i jej elementów,

 korektę przebiegu trasy oraz łuków pionowych,

 wykonanie podbudowy z kruszywa łamanego,

 wykonanie warstwy wiążącej i ścieralnej z mieszanek mineralno-bitumicznych,

 wykonanie zjazdu z drogi powiatowej z mieszanek mineralno-bitumicznych,

 wykonanie zjazdów z mieszanek mineralno-bitumicznych,

 wykonanie obustronnego pobocza z kruszywa łamanego gr. 10,0 cm,

 budowę nowych przepustów drogowych oraz wymianę istniejących przepustów drogowych pod zjazdami,

 wykonanie oznakowania pionowego i poziomego.

Podstawowe parametry do projektowania drogi gminnej nr 137006 N:

 klasa techniczna ulicy – D;

 szerokość jezdni głównej – 3,50 m (2x1,75 m);

 prędkość projektowa - 50 km/h;

 obciążenie ruchem – KR1;

 łączna długość ulicy – 1222,27 m;

 szerokość pobocza gruntowego – 1,50 m na długości 600,0 m,

 szerokość pobocza gruntowego – 1,00 m na długości 607,0 m,

 spadek jezdni bitumicznej – obustronny 2% i jednostronny 2%-6%.

Przebudowa drogi w głównej mierze będzie polegała na ujednoliceniu szerokości jezdni i wykonaniu nowej nawierzchni asfaltowej na istniejącej drodze i nie spowoduje istotnych zmian w istniejącym stanie zagospodarowania i wykorzystania terenu. Do wykonania wzmocnienia nawierzchni zostanie wykorzystany materiał z istniejącej konstrukcji drogi, co ograniczy do zera wywóz materiału z rozbiórki i jego ewentualny recykling.

Realizacja przedmiotowej drogi nie będzie wiązała się wycinką drzew. Roboty ziemne, w otoczeniu drzew i krzewów przewidzianych do pozostawienia, należy prowadzić z zachowaniem szczególnej ostrożności, w sposób zapobiegający uszkodzeniu ich korzeni. Drzewa, w sąsiedztwie których będą wykonywane prace budowlane, należy odpowiednio zabezpieczyć przed uszkodzeniami. Nie należy dopuścić do skracania systemu korzeniowego drzew. Prace ziemne w obrębie systemu korzeniowego powinny odbywać się ręcznie w celu ich ominięcia. Gdy zachodzi potrzeba obcięcia korzeni należy zrobić to ostrym narzędziem (pod kątem prostym), nie pozostawiając poszarpanych korzeni oraz zabezpieczać odpowiednim środkiem impregnującym, nieszkodliwym dla drzewa, posiadającym właściwości grzybobójcze. W ramach przedsięwzięcia przewiduje się także oczyszczenie rowów przydrożnych po obu stronach drogi. Przewidziane do odmulenia i oczyszczenia rowy przydrożne łącznie będą posiadały długość ok. 1,5 km (obustronne). Powierzchnię biologicznie czynną stanowią pobocza nieutwardzone, rowy i skarpy.

Zaplecze budowy i bazy materiałowo-sprzętowej należy zlokalizować poza obszarami w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej, poza obszarami zadrzewionymi oraz z dala od zbiorników i cieków wodnych. Zaplecze budowy zostanie wyposażone w sanitariaty ze szczelnymi zbiornikami bezodpływowymi, których zawartość będzie usuwana przez uprawnione podmioty. Na wypadek wystąpienia wycieku substancji szkodliwych, wykonawca robót winien posiadać odpowiednie sorbenty do strącania zanieczyszczeń, zwłaszcza ropopochodnych (np.:paliw, smarów) i syntetycznych (np.: olejów). Wszystkie odpady powstałe w trakcie realizacji inwestycji należy segregować i magazynować na terenie budowy, a następnie przekazywać specjalistycznym firmom do odzysku lub unieszkodliwiania.

Faza realizacji planowanego przedsięwzięcia wiązać się będzie z okresowym wzrostem emisji spalin, poziomu hałasu oraz zapylenia spowodowanego pracą sprzętu budowlanego oraz ruchem pojazdów po terenie inwestycji. W celu ich zminimalizowania wszystkie roboty budowlane będą wykonywane przy pomocy sprawnych technicznie maszyn i urządzeń. Na wielkość uciążliwości akustycznej wpływ będzie mieć czas realizacji procesu inwestycyjnego i ilość pracujących maszyn i urządzeń. W związku z powyższym, prace budowlane należy wykonywać tylko w godzinach dziennych oraz w miarę możliwości urządzenia emitujące hałas o dużym natężeniu nie powinny pracować jednocześnie. Przewiduje się, że zasięg uciążliwości powodowanych w fazie realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia ograniczy się do najbliższego otoczenia, a emisja substancji zanieczyszczających oraz hałasu będzie miała charakter krótkoterminowy i ustanie wraz z zakończeniem prac budowlanych. W wyniku realizacji zadania poprawi się bezpieczeństwo uczestników ruchu, a pojazdy zachowają płynność poruszania się. Dzięki temu zmniejszeniu ulegnie emisja spalin do

środowiska, obniży się poziom hałasu oraz ograniczeniu ulegnie zapylenie wokół drogi spowodowane jej zdegradowaną nawierzchnią. Poprawa parametrów technicznych drogi wpłynie na poprawę warunków przejazdu pojazdów mechanicznych, przyczyni się do poprawy płynności ruchu, ograniczenia hałasu, obniżenia poziomu unoszących się pyłów, wpłynie na obniżenie zużycia paliwa i emisji spalin. W konsekwencji oznacza to zmniejszenie ilości wprowadzanych do środowiska substancji szkodliwych mogących negatywnie wpływać na zmiany klimatyczne.

Podczas realizacji inwestycji należy bezwzględnie przestrzegać przepisów dotyczących ochrony gatunkowej zawartych we właściwych rozporządzeniach oraz w ustawie o ochronie przyrody. Czynności zabronione w stosunku do chronionych gatunków roślin, grzybów i zwierząt określone są w ustawie o ochronie przyrody i mogą zostać podjęte wyłącznie po uzyskaniu stosownej decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie wydanej na podstawie tej ustawy. Wykonywanie ich bez zezwolenia lub wbrew jego warunkom podlega karze aresztu albo grzywny.

Autor: Anita Germaniuk
Data utworzenia: 15-11-2024 8:38:32
Autor edycji: Anita Germaniuk
Data edycji: 15-11-2024 8:58:34