Gołdap, dnia 15.06.2022 r.
Burmistrz Gołdapi
Plac Zwycięstwa 14
19-500 Gołdap
Znak sprawy: FB.310.1.2022
Interpretacja Indywidualna
Przepisów Prawa Podatkowego
Burmistrz Gołdapi działając na podstawie art. 14j oraz art. 14c ustawy z dnia
29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.)
po rozpatrzeniu wniosku z dnia 22 marca 2022 r. (data wpływu
do tutejszego Urzędu: 23 marca 2022 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie opodatkowania podatkiem od nieruchomości
postanawia:
- uznać stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku w pytaniu 3, 4 za prawidłowe
- uznać stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku w pytaniu 1, 2, 5, 6, 7
za nieprawidłowe
Uzasadnienie
W dniu 23 marca 2022 roku do Burmistrza Gołdapi wpłynął wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest właścicielem gruntu rolnego, położonego w obrębie ewidencyjnym . Grunty te użytkowane są na prowadzenie działalności rolniczej i opodatkowane podatkiem rolnym.
Część gruntu rolnego Wnioskodawca planuje przeznaczyć na inwestycję, polegającą
na budowie farmy fotowoltaicznej, którą realizować będą 2 spółki na wydzierżawionych
od Wnioskodawcy działkach.
Spółki (Inwestorzy) zamierzają rozpocząć inwestycję na nieruchomościach o nr ewid. - polegającą na budowie farmy fotowoltaicznej.
Na inwestycję składa się montaż paneli (ogniw) fotowoltaicznych na części działek
o powierzchni łącznie do 3,0 ha (teren zajęty bezpośrednio przez panele i infrastrukturę techniczną. Inwestycja będzie zajmowała część gruntu rolnego.
Planowane farmy fotowoltaiczne składać się będą z modułów wykorzystujących zjawisko fotowoltaiczne do zamiany promieniowania słonecznego na prąd elektryczny. Panele będą elementami wymiennymi nie połączonymi w sposób trwały z ramą, do której będą przymocowane. Sposób przytwierdzenia będzie umożliwiał w razie potrzeby wymontowanie ogniw, jak również ich wymianę na inne urządzenia, nie powodując przy tym uszczerbku dla całości inwestycji.
Panele zainstalowane będą na konstrukcji wsporczej, posadowionej bezpośrednio na gruncie.
Do posadowienia na gruncie konstrukcji z panelami zastosowany będzie tradycyjny system mocowania - na podporach -słupkach wkręconych (lub wbitych) w grunt na głębokość do 2,5m.
W przypadku braku możliwości zastosowania systemu tradycyjnego - zastosowany będzie system balastowy, polegający na unieruchomieniu konstrukcji poprzez umieszczenie bloczków balastowych na podstawie (ramie) konstrukcji.
Zastosowane panele współpracować będą z inwerterami (przetwornicami), umieszczonymi bezpośrednio przy panelach fotowoltaicznych lub zlokalizowanych w pomieszczeniu kontenera. Do inwerterów energia przekazywana będzie za pomocą połączeń kablowych, zlokalizowanych
na konstrukcjach wsporczych. Z inwerterów trasami kablowymi, poprowadzonych pod powierzchnią ziemi, energia przesyłana będzie do stacji transformatorowych. Inwertery, 4 stacje transformatorowo - rozdzielcze oraz 4 kontenery techniczne, stanowiące dodatkowe elementy farmy nie będą połączone w sposób stały z gruntem. Stacje transformatorowe i kontenery techniczne - prefabrykowane, parterowe, kontenerowe o wymiarach nie przekraczających szer. 5m, wys. 4m, dł. 10m - posadowione będą bezpośrednio na gruncie.
Przewiduje się pozostawienie wolnej przestrzeni wokół całej instalacji, przeznaczonej pod drogę gruntową o szerokości do 4 m, umożliwiającej dojazd do urządzeń, a także gruntowego placu
o pow. do 500 m.
Po wykonaniu instalacji, w czasie eksploatacji grunt pomiędzy rzędami paneli będzie powierzchnią czynną biologicznie, która zachowana będzie w dobrej kulturze rolnej tzn. planuje się zasianie trawy i jej koszenie.
Dodatkowo farma ma zostać ogrodzona. Grodzenie w wys. 2,5m, bez podmurówki między przęsłami, tak aby dolna część grodzenia była uniesiona co najmniej 10 cm nad powierzchnią gruntu.
W związku z koniecznością realizacji działań minimalizujących negatywny wpływ
na walory krajobrazowe Uzdrowiska Gołdap - Inwestorzy zobowiązali się do realizacji pasa zieleni izolacyjnej składającego się z 2 rzędów nasadzeń drzew i krzewów o szer. 2,5 m.
Inwestycja będzie zajmowała część gruntu rolnego. Pozostała część działki użytkowana będzie rolniczo przez Wnioskodawcę.
W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:
1. Czy panele (ogniwa) fotowoltaiczne są budowlami w rozumieniu przepisów art.la ust. l pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2019 r.,
poz. 1170 ze zm.), zwanej dalej u.p.o.l., a tym samym czy podlegają opodatkowaniem stawką podatku od wartości budowli zgodnie z art. 5 ust. l pkt 3 tej ustawy?
2. Czy panele (ogniwa) fotowoltaiczne są urządzeniami technicznymi posiadającymi części budowlane (system mocowania w postaci słupków, kotw) i czy wówczas przedmiotem opodatkowania będzie jedynie część budowlana obiektu (system mocowania paneli)?
Czy zamiennie zastosowany system balastowy, wykorzystany do posadowienia konstrukcji wsporczej na gruncie jest częścią budowlaną i czy będzie przedmiotem opodatkowania?
3. Czy stacje transformatorowe i linie kablowe oraz kontenery techniczne są budowlami
w rozumieniu przepisów o podatkach i opłatach, a tym samym czy podlegają opodatkowaniem stawką podatku od wartości budowli zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 tej ustawy?
4. Czy ogrodzenie jest budowlą w rozumieniu przepisów o podatkach i opłatach, a tym samym czy podlega opodatkowaniem stawką podatku od wartości budowli zgodnie z art. 5 ust. l pkt 3
tej ustawy?
5. Czy teren przeznaczony pod drogę gruntową o szerokości do 4 m, umożliwiającą dojazd
do urządzeń a także plac gruntowy o pow. do 500 m pozostanie opodatkowany wyłącznie podatkiem rolnym?
6. Czy pas zieleni izolacyjnej składający się z 2 rzędów nasadzeń drzew i krzewów o szer.
2,5 m, do którego realizacji zostali zobowiązani Inwestorzy - będzie opodatkowany podatkiem rolnym?
7. Czy cała działka, na której posadowiona zostanie inwestycja, sklasyfikowana jako grunty rolne, pozostanie opodatkowana wyłącznie podatkiem rolnym?
Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego:
Ad. Pytanie 1.
W ocenie Wnioskodawcy zamontowane panele (ogniwa) fotowoltaiczne nie stanowią budowli w myśl przepisów art. la ust. 1 pkt 2 u.p.o.l. i z uwagi na powyższe nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od wartości budowli zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 tej ustawy. Definicja budowli określona została w art. la ust. 1 pkt 2 u.p.o.l.. Z treści tego przepisu wynika,
że budowlą jest obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, a także urządzenie budowlane w rozumieniu prawa budowlanego związane z obiektem budowlanym, które zapewnia możliwość użytkowania obiektu zgodnie z przeznaczeniem. Ustawodawca definiując budowlę w u.p.o.l odsyła
do określonych pojęć uregulowanych w prawie budowlanym. W wyroku NSA z 18.12.2018 r.
II FSK 1275/18 stwierdzono, że "żadne z tych kryteriów nie są wspólne dla paneli
i wymienionych przykładowo obiektów budowlanych”. Dalej stwierdzono w tym wyroku,
że "ogniwa fotowoltaiczne wraz ze stołami konstrukcyjnymi oraz innymi elementami farmy tworzą całość użytkową, ale nie tworzą całości technicznej, gdyż są wykonane według innej techniki.(... ) Stoły konstrukcyjne wraz ze słupami wbijanymi w ziemię to proste konstrukcje metalowe, natomiast panele fotowoltaiczne to zaawansowane technicznie elementy półprzewodnikowe (zazwyczaj krzemowe), w których następuje przemiana (konwersja) energii promieniowania słonecznego w energię elektryczną w wyniku zjawiska fotowoltaicznego."
W świetle tych wywodów urządzenia: panele, które są elementami krzemowych płyt półprzewodnikowych zamocowane do gruntu za pomocą specjalnego systemu kotew, palowania, czy płyt betonowych, oraz funkcja jaką spełniają - zamiana energii słonecznej na elektryczną, sprawiają że brak jest podstaw do przyjęcia, że panel (ogniwo) fotowoltaiczne jest budowlą stosownie do przepisów art. la ust. 1 pkt 2 u.p.o.l., w związku z czym nie może podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.
Ad. Pytanie 2.
Zdaniem Wnioskodawcy panele fotowoltaiczne są urządzeniami technicznymi posiadającymi części budowlane w postaci słupków lub kotew do mocowania w gruncie i tylko
te części budowlane będą stanowić przedmiot opodatkowania podatkiem od wartości budowli (kotwy, słupki, fundamenty). Potwierdzeniem jest cytowany w poprzednim punkcie wyrok NSA
z 18.12.2018r., zgodnie z którym „Stoły konstrukcyjne wraz ze słupami wbijanymi w ziemię
to proste konstrukcje metalowe, natomiast panele fotowoltaiczne to zaawansowane technicznie elementy półprzewodnikowe (zazwyczaj krzemowe), w których następuje przemiana (konwersja) energii promieniowania słonecznego w energię elektryczną w wyniku zjawiska fotowoltaicznego”. Za budowlę uznać należy natomiast części budowlane paneli (ogniw) fotowoltaicznych w postaci systemów mocowania paneli w postaci słupów, kotew, fundamentów, betonowych pływ, które będą podlegać w zakresie podatku od nieruchomości opodatkowaniu stawką 2% ich wartości ustalonej stosownie do przepisów u.p.o.l. w sytuacji kiedy te części budowli są związane z działalnością gospodarczą. Z tego też tytułu zastosowany zamiennie system balastowy, wykorzystany do posadowienia konstrukcji wsporczej na gruncie nie będzie częścią budowlaną i jako taki nie stanowi przedmiotu opodatkowania podatkiem od nieruchomości. Bloczki balastowe nie są trwale związane z gruntem a jedynie położone na gruncie. Są elementami ruchomymi i mogą być w każdej chwili przeniesione, przesunięte czy zdemontowane.
Ad. Pytanie 3.
Stacje transformatorowe oraz linie kablowe są budowlami w rozumieniu przepisów
o podatkach i opłatach, a tym samym podlegają opodatkowaniem stawką podatku od wartości budowli. Zgodnie z art. 3 pkt 1 pr. bud. przez obiekt budowlany należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych. Stosownie zaś do brzmienia art. 3 pkt 3 i pkt 3a pr. bud. „budowla
to każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, (…) wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne (...)”. Stacje transformatorowe stanowią urządzenia techniczne związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, a linie kablowe stanowią obiekty liniowe, do których zalicza się linie kablowe nadziemne i umieszczone bezpośrednio w ziemi.
Kontenery techniczne nie są budowlami, stanowią one zgodnie z art. 3 pkt 5 pr. bud. tymczasowy obiekt budowlany, czyli „obiekt budowlany niepołączony trwale z gruntem, jak: strzelnice, kioski uliczne, (...) barakowozy, obiekty kontenerowe”.
Ad. Pytanie 4.
Ogrodzenie jest budowlą w rozumieniu przepisów o podatkach i opłatach, z uwagi na fakt, że jest połączone trwale z gruntem - a tym samym będzie podlegało opodatkowaniu stawką podatku od wartości budowli zgodnie z przepisami ustawy.
Ad. Pytanie 5.
Teren przeznaczony pod drogę gruntową o szerokości do 4 m, umożliwiającą dojazd
do urządzeń a także plac gruntowy o pow. do 500 m pozostanie opodatkowany wyłącznie podatkiem rolnym. Teren przeznaczony pod plac i drogę dojazdową nie będzie utwardzany i będzie nadal częścią gruntu rolnego, a w związku z tym nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem
od nieruchomości.
Ad. Pytanie 6.
Pas zieleni izolacyjnej składający się z 2 rzędów nasadzeń drzew i krzewów o szer. 2,5m, do którego realizacji zostali zobowiązani Inwestorzy decyzją organu (w związku z koniecznością realizacji działań minimalizujących negatywny wpływ na walory krajobrazowe Uzdrowiska Gołdap) - nie jest związany z działalnością gospodarczą i w całości będzie opodatkowany podatkiem rolnym.
Ad. Pytanie 7.
Cała działka, na której posadowiona zostanie inwestycja — sklasyfikowana jako grunty rolne - opodatkowana pozostanie podatkiem rolnym, jedynie powierzchnia na której posadowione zostaną stacje transformatorowe i kontenery techniczne (prefabrykowane, parterowe, kontenerowe) oraz zajęta bezpośrednio pod system balastowy czy system mocowania konstrukcji wsporczych - podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości jako grunt zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej.
Stanowisko organu podatkowego
Na wstępie wskazać należy, że w myśl art. 14j ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ) w zakresie swojej właściwości wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa, na pisemny wniosek zainteresowanego wydaje,
w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Zgodnie
z art. 14b § 2 i § 3 Ordynacji podatkowej składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna winna zawierać ocenę stanowiska Wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić
od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie (art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej). W razie negatywnej oceny stanowiska Wnioskodawcy interpretacja indywidualna zawiera wskazanie prawidłowego stanowiska wraz z uzasadnieniem prawnym (art. 14c § 2 Ordynacji podatkowej).
W orzecznictwie sądów administracyjnych ugruntowany jest pogląd, że organ wydając interpretację dokonuje jedynie oceny prawnej stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, bez możliwości jego modyfikowania, czy też prowadzenia postępowania dowodowego w trybie przepisów działu IV Ordynacji podatkowej. Wobec tego interpretacja może dotyczyć wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, gdyż organ nie prowadzi żadnego postępowania dowodowego, nie ocenia też wiarygodności danych przedstawionych
we wniosku. Obowiązkiem wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) ustawodawca obciążył Wnioskodawcę, co oznacza, iż to Wnioskodawca wskazuje elementy stanu faktycznego, jakie należy uwzględnić przy wydawaniu interpretacji.
Ad. Pytanie 1 i 2
Organ podatkowy uznaje stanowisko Wnioskodawcy jako błędne z poniżej wskazanych względów.
W ramach art. 2 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych uregulowany został zakres przedmiotowy podatku od nieruchomości, któremu podlegają grunty, budynki lub ich części oraz budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Budowla to, w myśl art. 1a ust. 1 pkt 2 u.p.o.l., obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, a także urządzenie budowlane
w rozumieniu przepisów prawa budowlanego związane z obiektem budowlanym, które zapewnia możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Stosownie do art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (Dz. U. 2021 r. poz. 2351) – dale jako „u.p.b.”,
przez "obiekt budowlany" należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury,
wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem.
Zgodnie z art. 29 ust. 4 pkt 3 lit. c u.p.b. pozwolenia na budowę nie wymaga wykonywanie robót budowlanych polegających na instalowaniu pomp ciepła, wolno stojących kolektorów słonecznych, urządzeń fotowoltaicznych o mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej
niż 50 kW z zastrzeżeniem, że do urządzeń fotowoltaicznych o mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 6,5 kW stosuje się obowiązek uzgodnienia z rzeczoznawcą do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych pod względem zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej, zwany dalej "uzgodnieniem pod względem ochrony przeciwpożarowej", projektu tych urządzeń oraz zawiadomienia organów Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa w art. 56 ust. 1a.
Jednak zgodnie z ust. 6 tego artykułu pozwolenia na budowę wymagają przedsięwzięcia, które wymagają przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, oraz przedsięwzięcia wymagające przeprowadzenia oceny oddziaływania na obszar NATURA 2000, zgodnie
z art. 59 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku
i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania
na środowisko (Dz.U. 2022, poz. 1029).
Zgodnie z art. 59 cytowanej powyżej ustawy, przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wymaga realizacja następujących planowanych przedsięwzięć, mogących oddziaływać na środowisko:
- planowanego przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko,
- planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, jeżeli obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko został stwierdzony
na podstawie art. 63 ust. 1.
Stosownie do § 3.1. pkt 52 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r.
w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 71), do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zalicza się zabudowę przemysłową, w tym zabudowę systemami fotowoltaicznymi, lub magazynową, wraz
z towarzyszącą infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż:
- 0,5 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt
1-5,8,9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy, - 1 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a)
- przy czym przez powierzchnię zabudowy rozumie się powierzchnię terenu zajętą przez obiekty budowlane oraz pozostałą powierzchnię przeznaczoną do przekształcenia w wyniku realizacji przedsięwzięcia.
Ustawodawca wprost w przepisach prawa budowlanego wskazuje na wolno stojące kolektory słoneczne i urządzenia fotowoltaiczne. To, że ich montaż nie wymaga (w niektórych przypadkach) pozwolenia na budowę nie oznacza, że nie są one obiektem budowlanym. Gdyby tak było to kwestia ta nie byłaby przedmiotem regulacji prawa budowlanego. Prawo budowlane normuje działalność obejmującą sprawy projektowania, budowy, utrzymania i rozbiórki obiektów budowlanych oraz określa zasady działania organów administracji publicznej w tych dziedzinach. Tym samym skoro prawodawca wskazuje na wolno stojące kolektory słoneczne i urządzenia fotowoltaiczne, to należy traktować je jako obiekty budowlane. Ponadto z analizowanych przepisów wynika, iż a contrario ich budowa wymaga pozwolenia na budowę, jeżeli zainstalowana moc elektryczna przekracza 50 kW. Nie bez znaczenia jest, że prawodawca posługuje się pojęciem kolektorów słonecznych, urządzeń fotowoltaicznych a nie ich części budowlanych, jak ma to miejsce w odniesieniu do elektrowni wiatrowych.
Wyraźnie trzeba stwierdzić, że w kontekście kwalifikowania danej rzeczy do jednej
z kategorii przedmiotów opodatkowania, nie ma znaczenia kwestia łatwości demontażu poszczególnych elementów farmy fotowoltaicznej czy rodzaj ich połączeń. W przeciwnym razie, rzadko który obiekt mógłby być uznany na budowlę czy też budynek na potrzeby opodatkowania.
Mając na uwadze twierdzenia zawarte we wniosku dotyczące budowy farmy na działce
o powierzchni do 3 ha organ podatkowy stwierdza, że już sama ta okoliczność przesądza,
że spełniona zostanie przesłanka zawarta w przepisie art. 29 ust. 3 u.p.b. i inwestor będzie zobowiązany do uzyskania pozwolenia na budowę obiektu budowlanego, a wcześniej decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach oraz decyzji o warunkach zabudowy.
Ze względu na złożony charakter farmy wszystkie elementy, w tym urządzenia, instalacje, elementy konstrukcyjne są ze sobą zintegrowane, stanowiąc tym samym jednolity ustrój konstrukcyjny. Nie ma przy tym znaczenia to, że urządzenia techniczne mogą być zdemontowane i przeniesione w inne miejsce. Bez stosownej konstrukcji, na której zostaną one umieszczone,
nie będą one mogły prawidłowo funkcjonować. W ocenie organu podatkowego jednak tylko
w połączeniu ze wszystkimi elementami panele fotowoltaiczne stanowią całość techniczno- użytkową i mogą spełniać swoją funkcję i stanowić źródło energii odnawialnej. Paneli nie można zatem rozdzielać na elementy budowlane i niebudowlane. Nie sposób także przyjąć, że pomiędzy elementami budowlanymi i technicznymi paneli zachodzi tylko związek użytkowy. Urządzenia techniczne nie zostały włączone do obiektu budowlanego tylko dla przemijającego użytku,
lecz do stałego użytkowania tak by farma mogła spełniać swoje funkcje.
Pokreślić należy również, że celem wzniesienia farmy jest przemysłowe wytwarzanie energii elektrycznej, która następnie ma być odsprzedawana do sieci przesyłowych. Stanowi więc ona zabudowę przeznaczoną na działalność produkcyjną polegającą na wytwarzaniu energii elektrycznej i nie jest jedynie urządzeniem technicznym, jak twierdzi Wnioskodawca. Planowana inwestycja stanowi kompleksowy obiekt produkcyjny, który służy ściśle określonemu celowi,
tj. wytwarzaniu energii elektrycznej.
Dodatkowo organ podatkowy zwraca uwagę, że z treści art. 3 pkt 3 u.p.b. nie wynika, że trwałe związanie z gruntem jest decydujące dla oceny spełniania definicji budowli. Nie ulega wątpliwości, że konstrukcja do montażu paneli, która jak wynika z wniosku ma być wbita w ziemię na głębokość około 2,5 m ma zapewnić konstrukcji stabilność i możliwość przeciwdziałania czynnikom zewnętrznym, mogącym go zniszczyć lub spowodować przesunięcie
czy przemieszczenie na inne miejsce. Brak jest zatem podstaw do przyjęcia o braku trwałego związania z gruntem paneli.
Ad. Pytanie 3
Organ podatkowy w odniesieniu do opodatkowania stacji transformatorowych oraz linii kablowych stawką podatku od wartości budowli stoi na stanowisku, iż zaprezentowana przez Wnioskodawcę w przedstawionym stanie faktycznym interpretacja prawna jest prawidłowa.
Ad. Pytanie 4
Organ podatkowy uznaje za prawidłowe stanowisko strony przedstawione we wniosku
w odniesieniu do uznania ogrodzenia za budowlę w rozumieniu przepisów o podatkach
i opłatach lokalnych, a tym samym opodatkowaniu stawką podatku od wartości budowli zgodnie
z art. 5 ust. l pkt 3 tej ustawy.
Ad. Pytanie 5, 6, 7
Organ podatkowy w odniesieniu do opodatkowania terenu przeznaczonego pod drogę gruntową, pasa zieleni izolacyjnej oraz gruntów rolnych, na których posadowiona zostanie inwestycja, stoi na stanowisku, iż zaprezentowana przez Wnioskodawcę w przedstawionym stanie faktycznym interpretacja prawna jest błędna.
Przyjęta na gruncie polskiego prawa koncepcja opodatkowania nieruchomości gruntowych jednym z trzech podatków tj. podatkiem od nieruchomości, podatkiem rolnym lub podatkiem leśnym opiera się na powiązaniu przedmiotu opodatkowania (gruntu) z jego klasyfikacją
w ewidencji gruntów i budynków. Nie ma zatem znaczenia faktyczny sposób wykorzystania gruntu. Wskazana zasada doznaje jednak wyjątku. Rzeczywiste działania podejmowane na nieruchomości gruntowej mogą prowadzić do wyłączenia z zakresu przedmiotowego danego podatku i w konsekwencji objęcia jej innym świadczeniem. Sytuacja ta występuje w przypadku użytków rolnych i lasów. Tak sklasyfikowane grunty, co do zasady, objęte są zakresem przedmiotowym odpowiednio podatku rolnego, na użytkach rolnych oraz podatku leśnego. Jeżeli jednak zostaną zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej należy je opodatkować podatkiem
od nieruchomości według stawek najwyższych wskazanych w art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy
o podatkach i opłatach lokalnych.
W odniesieniu do użytków rolnych należy wskazać, że zgodnie z art. 1 ustawy z dnia
15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, opodatkowanie podatkiem od nieruchomości
wg najwyższych stawek jest możliwe wtedy, gdy są one zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, a więc są faktycznie do tej działalności wykorzystywane (Dz.U. z 2020 r. poz. 333). Jednoznaczną podstawą opodatkowania podatkiem
od nieruchomości gruntów rolnych będzie fakt ich zajęcia na działalność gospodarczą,
czyli rzeczywiste wykonywanie na nich czynności składających się na prowadzenie działalności gospodarczej, przy czym czynności te muszą być wykonywane w sposób trwały. W tym miejscu należy również wskazać, powołując się na wyrok NSA z 21 stycznia 2021 r. (III FSK 2481/21),
iż: „Przez pojęcie gruntów „zajętych” na prowadzenie działalności gospodarczej, o czym stanowi art. 2 ust. 2 u.p.o.l., należy rozumieć faktyczne wykonywanie konkretnych czynności, działań
na gruncie, powodujących dokonanie zamierzonych celów lub osiągnięcie konkretnego rezultatu, związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą”. Zatem w momencie wejścia inwestora
na teren następuje zajęcie gruntu na działalność gospodarczą.
Jak wskazano w wyroku WSA w Szczecinie z dnia 11 września 2019 r. (I SA/Sz 239/19): „Prawidłowa wykładnia art. 2 ust. 2 u.p.o.l. prowadzi do wniosku, że grunty zajęte na system paneli fotowoltaicznych sklasyfikowane jako grunty rolne podlegają opodatkowaniu podatkiem
od nieruchomości także wówczas, gdy nie jest wyłączona możliwość prowadzenia na nich
w ograniczonym zakresie działalności rolnej. Zdefiniowane w art. 1 u.p.r. oraz w art. 1a pkt 6 u.p.o.l. pojęcie działalności rolnej jest bardzo szerokie. Jednakże nie każdy, choćby bardzo ograniczony, a nawet bagatelny, przejaw prowadzenia działalności rolnej na gruntach usytuowanych pod panelami fotowoltaicznymi może powodować skutek w postaci opodatkowania tych gruntów podatkiem rolnym. W przeciwnym przypadku sporne grunty podlegałyby opodatkowaniu różnymi podatkami. Zależałoby to jedynie od tego, czy pod panelami jest prowadzona w ograniczonym, czy nawet w jakimkolwiek zakresie gospodarka rolna, a nie od tego, czy grunty te są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej. Każde zajęcie gruntów
na prowadzenie działalności gospodarczej powoduje, iż podlegają one opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Grunty zajęte na elektrownię fotowoltaiczną niewątpliwie są zajęte
na prowadzenie działalności gospodarczej przez skarżącą, jeżeli zatem grunty te są rolnymi, objęte są one wyłączeniem przewidzianym w art. 2 ust. 2 u.p.o.l., co oznacza, że nie ma do nich zastosowania wyłączenie z opodatkowania podatkiem od nieruchomości przewidziane w art. 2 ust. 2 u.p.o.l. W konsekwencji prowadzi to do opodatkowania tych gruntów podatkiem
od nieruchomości, zgodnie z ogólną zasadą, ustanowioną w art. 2 ust. 1 u.p.o.l. - również wtedy, gdy na zajętym gruncie możliwe jest prowadzenie działalności rolnej w ograniczonym zakresie.”.
Tutejszy organ podatkowy podziela również pogląd wyrażony w prawomocnym wyroku WSA w Lublinie z dnia 13 kwietnia 2018 r. (I SA/Lu 26/18), że o zajęciu na działalność gospodarczą można mówić nie tylko w odniesieniu do gruntów bezpośrednio zajmowanych pod panele fotowoltaiczne, ale także do przestrzeni związanych z wykonywaniem wszelkich prac konserwatorskich, naprawczych czy porządkowych w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania farmy fotowoltaicznej. W wyżej wymienionym wyroku wskazano m.in.:
„Nie tylko grunt znajdujący się bezpośrednio pod panelami fotowoltaicznymi „bierze udział”
w wytwarzaniu energii, ale również odstępy pomiędzy zainstalowanymi panelami zapewniają sprawne i efektywne wykorzystywanie paneli. Także użytki rolne pomiędzy panelami a ogrodzeniem należy traktować jako „zajęte” na prowadzenie działalności gospodarczej biorąc pod uwagę zarówno możliwość jak i konieczność zabezpieczenia wolnej przestrzeni do wykonywania wszelkich prac konserwacyjnych, naprawczych czy porządkowych w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania wybudowanej farmy fotowoltaicznej”.
W ocenie organu, w rozpatrywanej sytuacji głównym i podstawowym celem wykorzystania użytku rolnego nie jest działalność rolnicza, lecz działalność gospodarcza. Celem budowy farmy fotowoltaicznej jest przemysłowe wytwarzanie energii elektrycznej, która następnie będzie odsprzedawana do sieci przesyłowych. Stanowi więc ona zabudowę przeznaczoną na działalność produkcyjną polegającą na wytwarzaniu energii elektrycznej. Działalność rolnicza, z dużymi ograniczeniami, mogłaby być wykonywana tylko przy okazji prowadzenia działalności gospodarczej. Z treści wniosku wynika, iż nieruchomość zostanie wydzierżawiona w celu wybudowania farmy fotowoltaicznej, w skład której wchodzą m.in.: panele fotowoltaiczne umieszczone na stelażach wraz z infrastrukturą towarzyszącą w postaci drogi oraz ogrodzenia. Zatem zdaniem tutejszego organu podatkowego wydzielenie obszaru gruntu pod farmę fotowoltaiczną poprzez ogrodzenie działki jak i wykorzystywanie dróg stanowi element składowy farmy. Dodatkowo należy zwrócić uwagę, iż poprzez ogrodzenie użytków rolnych, na których posadowiona zostanie farma fotowoltaiczna dojdzie do wyraźnego wyodrębnienia użytku rolnego na zajęcie na wykonywanie działalności gospodarczej. Ogrodzenia pewnej powierzchni gruntu dokonuje się celem ochrony znajdujących się w jego granicach obiektów i urządzeń, a w ten sposób dochodzi do wyraźnego wyodrębnienia użytku rolnego zajętego na wykonywanie działalności gospodarczej. Głównym celem wydzierżawienia użytków rolnych pod farmę fotowoltaiczną, jak sam Wnioskodawca wskazuje, jest jej budowa. W tym przypadku nie ma możliwości prowadzenia prawidłowej, pełnej i racjonalnej działalności rolniczej. Przestrzeń pomiędzy stołami z panelami służy efektywnemu wykorzystywaniu paneli fotowoltaicznych, tak aby panele nie zaciemniały się wzajemnie i warunkuje właściwe wykorzystywanie paneli celem wytworzenia energii elektrycznej. Powyższa ocena tyczy się nie tylko przestrzeni między panelami, ale również przestrzeni pomiędzy panelami a ogrodzeniem, gdyż użytek rolny należy traktować jako zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej biorąc pod uwagę zarówno możliwość jak i konieczność zabezpieczenia wolnej przestrzeni
do wykonywania wszelkich prac konserwatorskich, naprawczych czy porządkowych w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania farmy fotowoltaicznej. Utrzymywanie w należytym porządku przestrzeni pomiędzy obiektami farmy fotowoltaicznej jest konieczne do jej prawidłowej eksploatacji. Wykonywanie pielęgnacji polegającej na koszeniu trawy nie świadczy o rolniczym wykorzystywaniu gruntu.
W ocenie organu Wnioskodawca błędnie wskazał, iż: „cała działka, na której posadowiona zostanie inwestycja — sklasyfikowana jako grunty rolne - opodatkowana pozostanie podatkiem rolnym, jedynie powierzchnia na której posadowione zostaną stacje transformatorowe i kontenery techniczne (prefabrykowane, parterowe, kontenerowe) oraz zajęta bezpośrednio pod system balastowy czy system mocowania konstrukcji wsporczych - podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości jako grunt zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej.”
Pojęcie „zajęcie” obejmuje nie tylko całkowite wykluczenie prowadzenia działalności rolniczej, ale również jej istotne ograniczenie. Z przepisów prawa nie wynika, aby na gruntach zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej nie mogła być prowadzona inna działalność,
w tym rolnicza, o ile specyfika prowadzonej działalności gospodarczej na to pozwala. Grunt jest wyłączony z opodatkowania podatkiem rolnym nie tylko gdy jest zajęty wyłącznie na prowadzenie działalności gospodarczej i nie tylko wtedy, gdy działalność rolnicza jest tam wykluczona albo znacznie ograniczona. Nawet w sytuacji, gdy na przedmiotowym terenie są prowadzone prace rolnicze, to działalność ta nie będzie miała charakteru podstawowego, lecz uboczny.
Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem organu, w stosunku do użytków rolnych, na których usytuowana jest farma fotowoltaiczna zachodzi przesłanka zajęcia na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Tym samym cały użytek rolny, w tym pas zieleni izolacyjnej oraz teren przeznaczony pod drogę gruntową i plac, podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości według stawki, o której mowa w art. 5 ust.1 pkt1 lit. a ustawy
o podatkach i opłatach lokalnych, tj. gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków.
W tym stanie rzeczy postanowiono jak w sentencji.
Pouczenie
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, w terminie trzydziestu dni
od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r., poz. 329).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Burmistrz Gołdapi, Plac Zwycięstwa 14, 19-500 Gołdap.
BURMISTRZ GOŁDAPI
Tomasz Rafał Luto
Otrzymują:
- adresat
- a/a