PROGRAM PROFILAKTYKI ,,OPTYMISTA ZDROWIEM TRYSKA” |
PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO NR 1 W GOŁDAPI |
na lata 2014/15 i 2015/2016 |
Główne cele programu:
1. Stworzenie bezpiecznych i przyjaznych warunków do zabawy i nauki dla wszystkich przedszkolaków.
2. Promocja zdrowego stylu życia.
3. Tworzenie warunków do właściwej współpracy nauczycieli, rodziców, wychowanków.
Założenia Programu:
Profilaktyka, to chronienie człowieka w rozwoju przed zagrożeniem oraz reagowanie na pojawiające się zagrożenia. Celem profilaktyki jest ochrona dzieci, wychowanków przed zakłóceniami rozwojowymi, czyli przed podejmowaniem zachowań hamujących lub niszczących rozwój, określanych w literaturze przedmiotu jako zachowania ryzykowne. Głównym założeniem programu jest przygotowanie dziecka do tego, by potrafiło współżyć z innymi, poznało zasady dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo w różnych sytuacjach.
Realizatorami programu są wszyscy pracownicy przedszkola, a w szczególności nauczyciele i dyrektor przedszkola. Zakładamy również współpracę z rodzicami, osobami i instytucjami zajmującymi się profilaktyką i wychowaniem.
Cele ogólne Programu:
1. Promocja zdrowego stylu życia.
2. Stworzenie bezpiecznych i przyjaznych warunków do zabawy i nauki dla wszystkich przedszkolaków.
3. Tworzenie warunków do właściwej współpracy nauczycieli, rodziców, wychowanków.
4. Kontynuacja współpracy z Policją, Strażą Pożarną i Strażą Graniczną.
5. Rozwijanie umiejętności poprawnego komunikowania się i zachowań na co dzień.
6. Stosowanie zasad bezpieczeństwa, poruszania się w przedszkolu i poza nim.
7. Kształtowanie umiejętności analizy i oceny przedstawionej sytuacji.
8. Kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju.
Cele szczegółowe Programu:
1. Kształtowanie u dzieci w wieku przedszkolnym świadomej i czynnej postawy w dążeniu do zachowania zdrowia.
2. Nabywanie przez dzieci właściwych nawyków higienicznych, żywieniowych.
3. Rozwijanie aktywności ruchowej z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
4. Przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się w grupie, w trakcie wycieczek, spacerów.
5. Świadome unikanie niebezpiecznych sytuacji i zagrożeń.
6. Wzmacnianie poczucia wartości i budowa pozytywnego obrazu siebie.
7. Wskazywanie właściwych rozwiązań w różnych sytuacjach życiowych.
8. Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów z rówieśnikami.
Metody realizacji Programu:
1. Metody podające:
1) pogadanka,
2) opowiadanie,
3) opis,
4) objaśnienie (wyjaśnienie).
2. Metody problemowe:
1) klasyczna metoda problemowa,
2) aktywizujące (gry dydaktyczne, inscenizacje, dyskusja dydaktyczna, metoda sytuacyjna)
3. Metody praktyczne:
1) pokaz,
2) ćwiczenia,
3) trening.
Formy realizacji Programu:
Do realizacji treści zawartych w programie należy wykorzystać każdą sprzyjającą sytuację dydaktyczno-wychowawczą.
Do form organizacyjnych służących realizacji programu należą:
1. Zabawy zaspokajające psychiczne, społeczne i fizyczne potrzeby dziecka (z uwzględnieniem zabaw twórczych):
1) zabawy konstrukcyjne,
2) zabawy manipulacyjne,
3) zabawy tematyczne – zabawy w role
4) zabawy ruchowe.
2. Gry i zabawy dydaktyczne.
3. Zajęcia planowo-organizacyjne.
4. Prace dzieci.
5. Pantomima, drama.
6. Wycieczki i spacery.
7. Uroczystości przedszkolne.
8. Kontakty indywidualne.
Współpraca z Rodzicami:
1. Wspólne podejmowanie decyzji dotyczących niektórych aspektów życia przedszkolnego.
2. Włączanie rodziców do wspólnego udziału w życiu Przedszkola, w tym w uroczystościach, imprezach, piknikach, spotkaniach przedszkolnych.
3. Pedagogizacja rodziców w ramach spotkań z nauczycielami i specjalistami: policją, psychologiem, pedagogiem.
Efekty wdrażania Programu:
1. Wspólne podejmowanie z rodzicami dzieci decyzji dotyczących niektórych aspektów życia przedszkolnego.
2. Modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań dzieci.
3. Wyposażenie dzieci i rodziców w wachlarz właściwych nawyków higienicznych i żywieniowych i konsekwentne realizowanie ich w domu i w przedszkolu.
4. Umiejętne rozwiązywanie przez dzieci problemów i konfliktów.
5. Zbudowanie klimatu zaufania między nauczycielem - rodzicem - dzieckiem mającym problemy.
Ewaluacja:
Program ma charakter otwarty, jego treści mogą być rozszerzone w zależności od zainteresowań dzieci, inwencji nauczyciela oraz warunków i środków dydaktycznych, jakimi dysponuje przedszkole.
Treści z zakresu programu profilaktyki nie będą stanowić odrębnego bloku tematycznego do realizacji. Okazją do ich wprowadzenia będą zajęcia i zabawy poświęcone różnorodnej tematyce i kształtujące wszechstronne umiejętności dziecka.
Członkowie Rady Pedagogicznej podejmować będą dyskusje, wymieniać poglądy i opinie w ramach spotkań Rady Pedagogicznej.
Szczegółowa realizacja Programu:
Cele i zadania
|
Formy realizacji
|
Osoby odpow. |
Uświadomienie dzieciom potrzeby dbania o własne zdrowie. |
|
|
|
|
|
|
|
- nauczycielki wszystkich oddziałów - intendent
|
- systematyczne wdrażanie dzieci do stosowania zabiegów higienicznych, mycia rąk przed posiłkami i po wyjściu z toalety - szczotkowania i mycia zębów ( m.in. w związku z udziałem w ,,Akademii Aquafresh”. |
- rodzice |
|
Kształtowanie podstawowych wartości społecznych : |
- prowadzenie zajęć w formie pogadanki, inscenizacje (pedagogika zabawy) - uświadomienie dziecku jego praw do nietykalności osobistej i naruszania godności
|
- cały personel przedszkola - dyrektor - rodzice - nauczyciele |
Kształtowanie odpowiedniej postawy oraz wdrażanie dzieci do kulturalnego zachowania się w relacji z innymi ludźmi (z osobami dorosłymi i rówieśnikami). |
- dawanie przykładu osobistego przez nauczycielki i pozostały personel
|
- cały personel przedszkola - nauczycielki - psycholog z Poradni P-P |
Zapobieganie i zaspokajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci mających trudności w nauce i inne deficyty rozwojowe.
|
- zajęcia wyrównawcze - terapia logopedyczna - zajęcia wyrównawczo-dydaktyczne - spotkania ze specjalistami psychologiem, logopedą - rozmowy z rodzicami |
- nauczycielki - logopeda - specjaliści - rodzice - dyrektor |
Stwarzanie warunków do prawidłowego rozwoju dzieciom uzdolnionym, praca z dzieckiem zdolnym. Pomoc dzieciom sprawiającym kłopoty wychowawcze.
|
- prowadzenie zajęć indywidualnych w ranku i w trzeciej części dnia - kontynuacja współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. - Prowadzenie kół zainteresowań dla dzieci uzdolnionych w różnych sferach
|
- dyrektor - specjaliści - rodzice |
Wdrażanie dzieci do ,,świata bez dymu’’ |
- realizacja programu ,,Czyste powietrze wokół nas” |
|
Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych. |
Kontynuacja współpracy z Policją i Strażą Pożarną: - dziecko wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić; - orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu; - zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich; - próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu; ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie.
|
- dyrektor - rodzice - Straż Pożarna - Policja - Straż Graniczna |
Polepszenie bezpieczeństwa w przedszkolu |
- rada szkoleniowa dla nauczycieli na temat ,,Bezpieczeństwa w przedszkolu”
|