PROCEDURY ROZSTRZYGANIA
SPORÓW I KONFLIKTÓW
W PRZEDSZKOLU SAMORZĄDOWYM NR 1
W GOŁDAPI
GOŁDAP 1.09.2005
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r.,nr98, poz.1071)
2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2002r., nr5, poz. 46)
Niniejszy dokument zawiera:
I. Rozdział 1 – Przyjmowanie i rejestrowanie skarg i wniosków
Rozdział 2 – Kwalifikowanie skarg i wniosków
Rozdział 3 – Rozpatrywanie skarg i wniosków
Rozdział 4 – Terminy rozpatrywania skarg i wniosków
II. Postępowanie przy rozpatrywaniu skarg i wniosków
III. Załączniki:
Załącznik nr 1 – Protokół przyjęcia skargi ustnej (wzór 1)
Załącznik nr 2 – Protokół przyjęcia skargi ustnej (wzór 2)
Załącznik nr 3 – Notatka służbowa (wzór 3)
Załącznik nr 4 – Rejestr skarg i wniosków
Załącznik nr 5 – Imienny wykaz osób uprawnionych do
Rozpatrywania skarg i wniosków
Rozdział 1
Przyjmowanie i rejestrowanie skarg i wniosków
1. W Przedszkolu Samorządowym Nr 1 w Gołdapi wnoszący skargi i wnioski przyjmowani są przez dyrektora placówki.
2. Dyrektor Przedszkola przyjmuje skargi i wnioski codziennie w godz. 8 – 15.
3. Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie za pomocą poczty, poczty elektronicznej a także ustnie do protokołu.
4. Pracownik przedszkola, który otrzymał skargę dotyczącą jego działalności obowiązany jest przekazać ją niezwłocznie dyrektorowi placówki.
5. Wzór protokołu o którym mowa w pkt. 3 stanowi załącznik nr 1 i 2 do niniejszej procedury.
6. Dyrektor przedszkola prowadzi rejestr skarg i wniosków.
7. Skargi i wnioski przekazywane przez media (prasa, telewizja, organizacje społeczne) podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu w takim samym trybie, jak skargi i wnioski osób fizycznych i prawnych.
8. Do rejestru wpisuje się również skargi i wnioski, które nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego-anonimy.
9. Rejestr skarg uwzględnia następujące działy:
a) Liczba porządkowa;
b) Data wpływu skargi (wniosku);
c) Data rejestrowania skargi lub wniosku;
d) Adres osoby lub instytucji wnoszącej skargę (wniosek);
e) Informacja na temat, czego dotyczy skarga (wniosek);
f) Termin załatwienia skargi, wniosku;
g) Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za załatwienie sprawy.
10. Do rejestru nie wpisuje się pism skierowanych do wiadomości przedszkola.
Rozdział 2
Kwalifikowanie skarg i wniosków.
1. Kwalifikowanie spraw jako skargi lub wniosku dokonuje dyrektor przedszkola.
2. Każda sprawa zakwalifikowana przez dyrektora jako skarga lub wniosek wpisywana jest do rejestru skarg i wniosków.
3. Jeśli z treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, dyrektor wzywa wnoszącego skargę lub wniosek o wyjaśnienie lub uzupełnienie, z pouczeniem, że nie usunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
4. Skargi lub wnioski, które nie należą do kompetencji przedszkola należy zarejestrować a następnie pismem przewodnim przesłać zgodnie z właściwością, zawiadamiając o tym jednocześnie wnoszącego albo zwrócić mu uwagę wskazując właściwy organ, kopię pisma zostawić w dokumentacji przedszkola.
5. Skargi (wnioski), które dotyczą spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, należy zarejestrować, następnie pismem przewodnim przesłać odpisy właściwym organom, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego, a kopie zostawić w dokumentacji przedszkola.
6. Skargi i wnioski anonimowe po dokonaniu rejestracji pozostają bez rozpatrywania.
7. Dyrektor przedszkola może informacje zawarte w anonimowej skardze wniosku wykorzystać w ramach pełnionego nadzoru pedagogicznego.
Rozdział 3
Rozpatrywanie skarg i wniosków
1. Skargi lub wnioski rozpatruje dyrektor przedszkola (w
wyjątkowych sytuacjach osoba upoważniona).
2. Z wyjaśnienia skargi lub wniosku sporządza się następujące
dokumenty:
- oryginał skargi lub wniosku;
- notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi lub wniosku;
- materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśnienia skargi lub wniosku;
- odpowiedź do wnoszącego, w której został poinformowany o sposobie rozstrzygnięcia sprawy wraz z urzędowo potwierdzonym jej wysłaniem;
- inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga.
3. Odpowiedź do wnoszącego winna zawierać:
- oznaczenie organu, od którego pochodzi;
- wyczerpującą informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem się do wszystkich zarzutów (wniosków) zawartych w skardze (wniosku).
- faktyczne i prawne uzasadnienie, jeżeli skarga (wniosek) została załatwiona odmownie;
- imię i nazwisko osoby rozpatrującej skargę (podczas nieobecności dyrektora osoba upoważniona).
4. Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywana
jest w sekretariacie przedszkola.
Rozdział 4
Terminy rozpatrywania skarg i wniosków
1. Skargę (wniosek) rozpatruje się bez zbędnej zwłoki.
2. Skargę (wniosek) rozpatruje się:
- do czternastu dni, gdy skargę wnosi Senator, Poseł, Radny
Miasta;
- do miesiąca, gdy wszczyna się postępowanie wyjaśniające;
- do dwóch miesięcy, gdy skarga, wniosek jest szczególnie skomplikowana
3. Do siedmiu dni należy:
- przesłać skargę, wniosek do właściwego organu z
powiadomieniem wnoszącego lub zwrócić ją wnoszącemu ze wskazaniem właściwego organu;
- przesłać skargę, wniosek do wnoszącego z odpowiednim
wyjaśnieniem, jeżeli trudno jest ustalić właściwy organ lub gdy właściwy jest organ wymiaru sprawiedliwości;
- przesłać odpisy skargi (wniosku) do właściwych organów z
powiadomieniem wnoszącego, jeżeli sprawy w nich
poruszane dotyczą różnych organów;
- przesłać informację do wnoszącego o przesłanie
dodatkowych informacji dotyczących skargi wniosku;
- zwrócić się z prośbą do osoby wnoszącej skargę o przesłanie
dodatkowych informacji dotyczącej skargi;
- udzielić odpowiedzi w przypadku ponowienia skargi,
wniosku, w której brak jest wskazania nowych okoliczności
sprawy.
II Postępowanie przy rozpatrywaniu skarg i wniosków
1. Przyjęcie, kwalifikowanie i rejestrowanie skarg i wniosków.
2. Analiza treści skargi i wniosku, wyłonienie i wyszczególnienie zarzutów.
3. Jeśli z treści skargi lub wniosku nie można ustalić jej przedmiotu należy wezwać wnoszącego do złożenia wyjaśnienia lub uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia otrzymania skargi (wniosku) z jednoczesnym pouczeniem, że nie usunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
4. Analiza zarzutów przedstawionych w skardze w aspekcie aktów prawnych.
5. Zaplanowanie czynności postępowania wyjaśniającego:
- ustalenie źródeł informacji, trybu i form ich zbierania;
- ustalenie harmonogramu przewidzianych działań;
- przygotowanie narzędzi wspomagających wyjaśnienie sprawy, np. kwestionariusz wywiadu, ankiety, scenariusze spotkań, arkusze diagnostyczne.
6. Przeprowadzenie zaplanowanych działań.
7. Analiza zebranych materiałów, ustalenie stanu faktycznego, odniesienie do stanu prawnego i zasadności zarzutów.
8. Redagowanie uwag, wniosków oraz określenie przyczyny zaistniałej w przedszkolu sytuacji.
9. Sporządzenie notatki służbowej.
10. Opracowanie i przesłanie odpowiedzi do wnoszącego skargę,
wniosek.
11. Sformułowanie wniosków do dalszej pracy.
Załącznik nr1
Protokół przyjęcia skargi ustnej
w dniu............. Pan(i) ………………………. zam………………………………………
....................................................................................................................................................
Tel................................
Złożył(a) skargę dotyczącą ........................................................................................................
.....................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
Do skargi dołączono następujące dokumenty:
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
.........................................................
podpis wnoszącego skargę
Załącznik nr 2
Protokół przyjęcia skargi ustnej
W Przedszkolu Samorządowym Nr 1 w Gołdapi
...............................................................................................................................................
nazwisko i imię oraz stanowisko pracownika przyjmującego skargę
...............................................................................................................................................
nazwisko i imię oraz adres osoby wnoszącej skargę
Wyszczególnienie zarzutów, podanie argumentów, przytoczenie faktów, wskazanie źródła mogącego potwierdzić zarzuty:
Zarzut / Argumenty / Źródła informacji
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
………………………………………………………………………………………………………….
Wykaz dokumentów dołączonych do skargi:
1. ...........................................
2. ...........................................
3. ...........................................
Podpis przyjmującego skargę
...............................................
Załącznik Nr 3
Notatka służbowa
Z postępowania wyjaśniającego przeprowadzonego
przez........................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
W sprawie skargi nr.....................złożonej przez.....................................................................
A dotyczącej (zarzuty):
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
W trakcie postępowania wyjaśniającego podjęto następujące czynności:
1..............................................................................................................................................
2..............................................................................................................................................
3..............................................................................................................................................
4..............................................................................................................................................
5..............................................................................................................................................
Na podstawie przeprowadzonych czynności ustalono:
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………….
W czasie sprawy poczyniono następujące spostrzeżenia:
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
Wobec powyższego należy:
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
podpis, stanowisko służbowe
…………………………………………………
Załącznik Nr 4
Rejestr skarg i wniosków
Lp.
|
data wpływu
skargi
|
data rejestrowania
skargi
|
adres podmiotu
wnoszącego skargę
|
czego dotyczy skarga
|
termin
załatwienia
|
osoba
odpowiedz.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|