„ŻYJ W ZGODZIE Z SOBĄ I INNYMI”
„Jeżeli nie zrobiła tego rodzina...
To szkoła musi
Wyposażyć dziecko w korzenie...
Aby mogło stanąć mocno i rosnąć...
Wyposażyć dziecko w skrzydła.
Aby mogło wznieść się w powietrze.
Połamane korzenie i okaleczone skrzydła
niweczą nadzieję.
A tylko nadzieja pozwala ujrzeć to, co niewidzialne,
dotknąć tego, co nieuchwytne,
dokonać tego, co niemożliwe.”
J.J. McWhirter
PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W POGORZELI
Klas 0 – 8
rok szkolny 2017/2018
Opracowany przez Radę Pedagogiczną Szkoły Podstawowej w Pogorzeli
WSTĘP
W myśl art. 26 ustawy Prawo oświatowe w roku szkolnym 2017/2018 następuje zintegrowanie treści oraz działań wychowawczych i profilaktycznych. Przedstawiony poniżej program wychowawczo-profilaktyczny Szkoły Podstawowej w Pogorzeli oparty został na założeniu, że wychowanie to wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży (art. 1 pkt 3 ustawy Prawo oświatowe). Treści przygotowano w oparciu o diagnozę potrzeb i problemów występujących w społeczności naszej szkoły z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych uczniów. Zaplanowane działania skierowane są do uczniów, nauczycieli i rodziców. Fundament realizowanego przez Szkołę Podstawową w Pogorzeli modelu wychowania stanowią wartości.
Przy konstruowaniu poniższego programu wzięto pod uwagę następujące akty prawne:
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z dnia 28 sierpnia 2015 r., poz. 1249)
SYLWETKA ABSOLWENTA SZKOŁY
Absolwent Szkoły Podstawowej w Pogorzeli
- jest dobrze przygotowany do nauki w szkole ponadpodstawowej (czteroletnim liceum ogólnokształcącym, pięcioletnim technikum, szkół branżowych I i II stopnia)
- jest odpowiedzialny za swoje czyny oraz stosunek do drugiego człowieka
- jest kulturalny – zna normy dobrego wychowania i według nich postępuje
- jest kreatywny
- rozwija zainteresowanie otaczającym go światem
- posługuje się technologią informatyczną
- jest tolerancyjny i wrażliwy na potrzeby innych
- współistnieje w grupie i rozwija dobre relacje z rówieśnikami
- szanuje siebie, innych i otaczający go świat
- dba o bezpieczeństwo swoje i nie zagraża innym
- kieruje się uczciwością i prawdą
- jest odporny na patologie społeczne
- zna swoją wartość, potrafi dokonać rzetelnej samooceny służącej lepszemu poznaniu siebie i samodoskonaleniu
- rozwija swoje uzdolnienia, pracuje nad rozwojem własnej osobowości
- jest świadomy konieczności stosowania postaw i zachowań ekologicznych w życiu
- szanuje dziedzictwo kulturowe i narodowe
- potrafi samodzielnie dokonywać świadomych wyborów, odróżnia dobro od zła, jest odpowiedzialny za swoje postępowanie
- dba o własną higienę i zdrowie
- postrzega życie jako najwyższą wartość
- jest przygotowany do odbioru różnych form kultury
- rozumie świat jako złożony i dynamicznie zmieniający się system
- włącz się w zapewnienie pokoju i bezpieczeństwa na świecie
- rozwija swoją wiedzę na temat ochrony praw człowieka, poprawy jakości życia w krajach Globalnego Południa oraz innych istotnych kwestii dotyczących Edukacji Globalnej, z którymi zapoznał się w szkole podstawowej
WIZJA SZKOŁY
- Nasza szkoła jest wspólnotą uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Nasza szkoła umożliwia uczniom wszechstronny rozwój, kształci potrzebę aktywnego spędzania wolnego czasu, stwarza warunki do nauki wszystkim, bez względu na ich możliwości psychiczne i fizyczne.
- W naszej szkole panuje życzliwa i bezpieczna atmosfera oparta na kulturze osobistej nauczycieli, uczniów i rodziców, wzajemnym szacunku, akceptacji, pomocy i współdziałaniu.
- Kadrę szkoły tworzy zespół osób nastawionych innowacyjnie wobec przyjętych założeń, chętnych do doskonalenia kwalifikacji zawodowych.
- Aktywnie włączamy się do działań na rzecz społeczność lokalnej.
- Współpracujemy z innymi szkołami.
- Uczniowie i absolwenci naszej szkoły odnoszą sukcesy w różnych dziedzinach nauki, kultury i sportu.
- Są dobrze wychowani, godnie reprezentują rodzinę, szkołę, Ojczyznę.
MISJA SZKOŁY
Jesteśmy po to, aby wyposażyć ucznia w wiedzę i umiejętności, które pozwolą mu dokonać wyboru drogi dalszego kształcenia i funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie. W swojej działalności kierujemy się dobrem ucznia i jego potrzebami.
Jesteśmy szkołą, która chce zapewnić uczniom:
- kształtowanie kompetencji kluczowych,
- wysoki poziom nauczania,
- możliwość rozwijania indywidualnych uzdolnień,
- możliwość nauki dwóch języków obcych,
- motywujący system oceniania,
- wychowanie w oparciu o uniwersalne wartości,
- poszanowanie różnorodności światopoglądowych,
- opiekę i pomoc w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych, wychowawczych i socjalnych,
- atmosferę kształtującą samodzielność, samorządność i zasady demokracji,
- rozwijanie poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości,
- umiejętność samodzielnego zdobywania informacji i krytyczną jej selekcję,
Jesteśmy szkołą, która chce zapewnić rodzicom:
- aktywne uczestniczenie w kształtowaniu edukacyjnego i wychowawczego kierunku rozwoju szkoły,
- partnerskie relacje przy podejmowaniu działań wychowawczych,
- pełną informację o osiągnięciach swoich dzieci,
- fachową pomoc psychologiczno-pedagogiczną,
Jesteśmy szkołą, która zapewni naszym nauczycielom:
- możliwość współdecydowania o edukacyjnym i wychowawczym kierunku rozwoju szkoły,
- możliwość doskonalenia i rozwoju zawodowego,
- właściwą organizację pracy szkoły, inspirującą do twórczych działań,
- odpowiednie wyposażenie warsztatu pracy.
UZYSKANE DANE Z DIAGNOZY
- Program wychowawczo-profilaktyczny Szkoły Podstawowej w Pogorzeli klas 0-8 został opracowany na podstawie diagnozy sytuacji dydaktyczno-wychowawczej w szkole z użyciem narzędzi:
- ankieta przeprowadzona w ramach ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2015/2016 i 2016/2017,
- ankieta dotycząca wartości wybranych przez uczniów i rodziców jako priorytetowe w wychowaniu w szkole,
- ankieta diagnozująca przeprowadzona wśród rodziców we wrześniu 2017r.
- badanie przeprowadzone w pod koniec roku szkolnego 2016/2017 przez Fundację „Masz szansę”
- rozmowy indywidualne, wywiady z uczniami, wychowawcami, nauczycielami i rodzicami,
- obserwacja zachowania uczniów podczas zajęć, przerw, wyjazdów,
- analiza osiągnięć szkolnych,
- analiza dokumentacji z uczestnictwa w realizowanych dotychczas programach profilaktycznych w szkole i poza nią,
- analiza dokumentacji szkolnej dotyczącej interwencji wychowawczej: kontakty z rodzicami bądź opiekunami, kontakty z kuratorami uczniów, z OPS, policją, zakładanie Niebieskiej Karty.
- Mocne strony szkoły:
Ludzkie zasoby szkoły to:
- dyrektor sprawnie zarządzający pracą szkoły, dbający o bezpieczeństwo uczniów i klimat społeczny szkoły, sprzyjający działaniom wychowawczym, edukacyjnym i profilaktycznym – zarządzanie szkołą sprzyja wykorzystywaniu aktualnej wiedzy i stosowaniu nowoczesnych technik i metod pracy, wszechstronnie wykształcona kadra prowadzi analizę mocnych i słabych stron szkoły;
- specjaliści szkolni: logopeda, socjoterapeuta, oligofrenopedagog, szkolni realizatorzy programów profilaktycznych, terapeuci,
- specjaliści spoza szkoły: Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, Zespół Placówek Szkolno-Wychowawczych (wczesne wspomaganie), Ośrodek Pomocy Społecznej, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, kuratorzy społeczni, wykwalifikowani specjaliści prowadzący warsztaty problematyczne,
- grupa rodziców będąca partnerem w działaniach wychowawczych i profilaktycznych, zainteresowana kondycją szkoły i wszechstronnym rozwojem swoich dzieci;
- wolontariusze – uczniowie, dorośli.
Materialne zasoby szkoły to:
Na podstawie zgromadzonych danych można jednoznacznie stwierdzić, że w szkole są warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiające realizowanie podstawy programowej i przyjętych programów. Podejmowane są również skuteczne działania wzbogacające warunki lokalowe i wyposażenie, dzięki czemu możliwe jest poszerzenie oferty zajęć.
Zdaniem badanych do mocnych stron szkoły należą: rozmieszczenie klas młodszych i starszych na oddzielnych piętrach, tablica interaktywna i laptop w każdej klasie, duże, przestronne pomieszczenia; funkcjonalne meble i właściwe pomoce dydaktyczne, estetyczny wygląd szkoły i jej otoczenia.
Ponadto w ostatnich latach podejmowane były i nadal będą działania wzbogacające warunki oraz wyposażenia. Szkoła realizuje skuteczne działania na rzecz poszerzania swojej oferty.
- Występujące wśród uczniów naszej szkoły czynniki ryzyka:
- indywidualne związane z tzw. trudnym temperamentem, deficyty poznawcze tj. trudności ze skupieniem uwagi czy niski poziom inteligencji,
- rodzinne czynniki ryzyka, a wśród nich wyróżniane są dwie grupy:
czynniki związane z charakterystyką i problemami występującymi w rodzinie oraz czynniki związane z realizacją ról rodzicielskich:
niski status socjoekonomiczny spowodowany ubóstwem, bezrobociem oraz niskim poziomem wykształcenia rodziców. Znaczącym czynnikiem ryzyka są uzależnienia rodziców oraz sięganie po substancje psychoaktywne przez rodzeństwo. Kolejnym, bardzo istotnym czynnikiem, jest włączanie dziecka w konflikty rodziców oraz wyrządzanie mu krzywdy poprzez stosowanie przemocy fizycznej lub psychicznej. Nieprawidłowe praktyki rodzicielskie, które wiążą się z zachowaniami ryzykownymi dzieci i młodzieży to: zaniedbywanie dziecka, trudności w porozumiewaniu czy wręcz wrogość bądź odrzucenie dziecka prowadzące do zaburzeń w budowaniu więzi pomiędzy rodzicami a dzieckiem. Istotne znacznie ma również brak spójności i konsekwencji w postępowaniu rodziców, brak jasnych norm i zasad odnośnie do zachowania dziecka oraz brak nadzoru.
- czynniki ryzyka powiązane z funkcjonowaniem dziecka w szkole:
niepowodzenia szkolne, których podłożem mogą być deficyty poznawcze;
zaniedbania ze strony rodziców
wpływy rówieśnicze,
środowisko lokalne, ubóstwo, bezrobocie oraz dezorganizacja życia społecznego, którego przejawem jest brak reakcji dorosłych na łamanie norm i zasad przez mieszkańców.
- czynnika ryzyka płynące z popkultury i mediów
Występujące wśród uczniów naszej szkoły czynniki chroniące :
indywidualne : część dzieci posiada umiejętności społeczne, motywację, aspiracje, cele życiowe, plany i pozytywny obraz siebie, cechy sprzyjające pozytywnej adaptacji,
rodzinne: część rodzin okazuje wsparcie, zainteresowanie, dobrze porozumiewa się z dzieckiem oraz angażuje się w jego sprawy, w tym w naukę. Drugim ważnym aspektem jest czuwanie nad zachowaniem i bezpieczeństwem dziecka, czemu sprzyjają ustalenie jasnych zasad i oczekiwań wobec dziecka, a także monitorowanie jego czasu wolnego.
szkoła: działania szkoły zapewniają uczniom bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne, a relacje między wszystkimi członkami społeczności szkolnej są oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu. Zasady postępowania i współżycia w szkole są uzgodnione i przestrzegane przez uczniów, pracowników szkoły i rodziców. W szkole wspólnie z uczniami i rodzicami analizuje się podejmowane działania wychowawcze, w tym mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań. Ocenia się ich skuteczność oraz modyfikuje w razie potrzeb. Uczniowie otrzymują wsparcie ze strony nauczycieli pod względem edukacyjnym , wychowawczym, rozwijania uzdolnień, Szkoła tworzy warunki sprzyjające osiąganiu sukcesów w nauce, docenianiu samodzielnego myślenia i nagradzaniu zaangażowania uczniów.
Sukcesy wychowawcze i profilaktyczne szkoły:
- pozytywne zmiany w postawach, wiedzy i zachowaniach uczniów (konstruktywne więzi rówieśnicze, przeciwstawianie się przemocy, pomoc rówieśnicza),
- angażowanie się uczniów w działania prospołeczne (czynny udział w wielu akcjach charytatywnych),
- wartościowe sposoby spędzania wolnego czasu alternatywne dla zjawisk patologicznych (włączanie się w wolontariat, rozwijanie zainteresowań w ramach zajęć pozalekcyjnych, angażowanie się do pracy w samorządzie szkolnym, przygotowania do konkursów i rywalizacji, sukcesy sportowe i przedmiotowe),
- pozytywne zmiany w funkcjonowaniu szkolnym uczniów (poprawa wyników, wysoka frekwencja, reprezentowanie szkoły w zawodach i olimpiadach),
- angażowanie się uczniów i rodziców w działania na rzecz edukacji globalnej.
Wybrane przez rodziców i uczniów wartości, które będą realizowane w wychowaniu w szkole jako priorytetowe:
(wyboru dokonano na podstawie analizy indywidualnych ankiet)
- patriotyzm
- szacunek: dla siebie i dla drugiego człowieka,
- szacunek dla zwierząt, przyrody,
- rozwój intelektualny, edukacja
- pozytywne więzi międzyludzkie, przyjaźń, koleżeństwo
- uczciwość, prawda
- bezpieczeństwo
Wnioski:
- istotnym czynnikiem ryzyka dla uczniów naszej szkoły są czynniki rodzinne
Rekomendacja:
- należy dostarczać uczniom wzorców zachowań i postaw, kształtować wartości,
- budować wiarę w siebie i konstruktywne pokonywanie trudności,
- stwarzać możliwości odnoszenia sukcesu na miarę możliwości,
- podejmować działania pedagogizujące rodziców.
- stosowane w szkole metody wychowawcze przynoszą efekty
Rekomendacja:
- nadal planować działania oparte na metodach aktywizujących,
- realizować w szkole projekty obejmujące całą społeczność szkolną i lokalną,
- tematykę przedsięwzięć realizowanych w szkole opierać na wartościach.
CELE PROGRAMU
- Przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i do pełnienia w niej ról życiowych.
- Dbanie o zdrowie i psychofizyczny rozwój.
- Rozwijanie zainteresowań. Dostrzeganie w każdym uczniu możliwości oraz zdolności i rozwijanie ich, aby uczeń był kreatywny i miał świadomość większej wartości swoich działań twórczych.
- Rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra i zła.
- Uwrażliwienie na różnice między ludźmi i akceptowanie tego.
- Kształtowanie szacunku wobec siebie i innych.
- Uczenie zachowania bezpiecznego w różnych sytuacjach.
- Propagowanie zasad kultury życia w grupie i społeczeństwie.
- Wyrabianie poczucia przydatności indywidualnego i grupowego działania na rzecz społeczności szkolnej i lokalnej.
- Rozwijanie postawy patriotycznej i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu społecznym i publicznym, kultywowanie tradycji.
- Wychowanie do wartości.
STRATEGIA WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNA
Działania wychowawczo-profilaktyczne w przedszkolu
Cele szczegółowe |
Sposób realizacji |
Przewidywane efekty |
Terminy |
Kształtowanie bezpieczeństwa w szkole i grupie rówieśniczej |
Zwiedzanie szkoły i jej pomieszczeń, rozmowy z pracownikami szkoły, wzajemne poznawanie się uczniów poprzez zabawy integracyjne;
|
Uczeń: - rozróżnia główne pomieszczenia szkolne, - swobodnie i bezpiecznie porusza się w budynku szkoły, - zwraca się do kolegów, stara się używać ich imion. |
rok szkolny |
Wyrabianie dbałości o bezpieczeństwo w czasie pobytu w szkole i poza nią |
Zapoznanie z Kodeksem Szkoły bez Przemocy, zajęcia przeprowadzane w oparciu o metody oparte na słowie oraz aktywizujące; |
Uczeń: - stosuje zasady bezpieczeństwa w czasie zajęć, przerw, w szatni, na sali gimnastycznej, w toalecie -umie się przedstawić, podaje swoje nazwisko, imię i adres zamieszkania; -wie komu można podawać takie informacje; |
rok szkolny |
Wyrabianie troski o wspólną własność, poszanowanie sprzętu, przyborów, pomocy naukowych w szkole i w klasie.
|
Wspólne dekorowanie klasy, sprzątanie sali, podejmowanie tematyki na zajęciach poprzez metody słowne
|
Uczeń: - dba o estetyczny wygląd sali lekcyjnej, utrzymuje porządek wokół siebie, - aktywnie uczestniczy w dekorowaniu sali, - troszczy się o pomoce dydaktyczne i sprzęt. |
rok szkolny |
Kształtowanie właściwego stosunku do kolegów, nauczycieli, pracowników szkoły i osób starszych. |
Zajęcia nt. form grzecznościowych oraz zasad savoir-vivre obowiązujących w relacjach z dorosłymi i rówieśnikami, organizacja spotkań z pracownikami szkoły i gośćmi specjalnymi; |
Uczeń: - kulturalnie odnosi się do kolegów, dorosłych, - stosuje zwroty grzecznościowe, - przestrzega reguł obowiązujących w świecie dorosłych (np. ustępuje osobom starszym miejsca w autobusie). |
rok szkolny |
Utrwalanie zasad życia w grupie rówieśniczej (koleżeńskość, udzielanie pomocy, uprzejmość, uczciwość, poszanowanie godności)
|
Wspólne opracowanie kontraktu klasowego, zapoznanie z prawami i obowiązkami ucznia, przeprowadzanie warsztatów interakcyjnych, zajęcia nt. ważnych wartości etycznych (równe prawa niezależne od statusu materialnego, cudza własność, prawdomówność, pomoc potrzebującym, przyjaźń itp.)
|
Uczeń: - wymienia prawa i obowiązki ucznia, respektuje je, - potrafi odróżnić, co jest dobre, a co złe w kontaktach z rówieśnikami, - przestrzega ustalonych reguł w społeczności dziecięcej, - nie dokucza dzieciom z uboższych rodzin, - pamięta o oddawaniu pożyczonych rzeczy, - stara się przeciwstawiać kłamstwu i obmowie, - niesie pomoc potrzebującym (pożycza przybory szkolne, włącza się w akcje charytatywne), - nawiązuje przyjaźnie, pielęgnuje je |
rok szkolny |
Kształtowanie prospołecznych zachowań (działania na rzecz klasy, szkoły, współorganizowanie imprez okolicznościowych)
|
Organizowanie imprez szkolnych i klasowych oraz uroczystości związanych ze świętami (np. Andrzejki, Mikołajki, klasowa wigilia, Dzień Babci i Dziadka, zabawa karnawałowa, Święto wiosny, Dzień Matki, zakończenie roku szkolnego); organizowanie akcji charytatywnych;
|
Uczeń: - aktywnie uczestniczy w przygotowaniu i przeprowadzeniu imprez, akcji szkolnych/klasowych |
rok szkolny |
Kształtowanie właściwego stosunku do świata roślin i zwierząt |
Akcja „Sprzątanie świata”, zajęcia przeprowadzane w oparciu o metody oparte na słowie oraz aktywizujące, spacery po lesie. |
Uczeń: - aktywnie uczestniczy w zbiórkach, akcjach, - jest wrażliwy na krzywdę zwierząt - szanuje świat roślin i zwierząt, - odpowiedzialnie zachowuje się wobec zwierząt i roślin, - dostrzega piękno otaczającego świata. |
rok szkolny |
Kształtowanie świadomej przynależności do rodziny |
Wykonanie drzewa genealogicznego, albumów rodzinnych, organizacja spotkań z rodzicami wykonującymi ciekawe zawody; |
Uczeń: - z szacunkiem wypowiada się nt. swojej rodziny, - identyfikuje się ze swoją rodziną, - wykonuje i prezentuje prace nt. swojej rodziny. |
rok szkolny |
Utrwalenie właściwych relacji między najbliższymi, norm współżycia w rodzinie |
Zajęcia w oparciu o metody aktywizujące |
Uczeń: - szanuje prace rodziców, - dostosowuje swoje oczekiwania do sytuacji ekonomicznej rodziny. |
rok szkolny |
Utrwalanie tradycji rodzinnych, rozwijanie wartości rodzinnych (wdzięczność, przywiązanie, gotowość do poświęceń, przyznawanie się do własnych błędów i niedociągnięć) |
Organizowanie imprez klasowych ,, Dzień Matki’’ przygotowywanie upominków, zajęcia w oparciu o metody aktywizujące. |
Uczeń: - wykazuje zainteresowanie przeszłością i tradycją rodzinną, - szanuje tradycje rodzinną, - chętnie uczestniczy w uroczystościach organizowanych dla najbliższych, - współuczestniczy aktywnie w życiu rodziny, - przestrzega wartości rodzinnych. |
rok szkolny |
Kształtowanie świadomej przynależności do społeczności lokalnej |
Wycieczki po okolicy, spacery, udział w wydarzeniach organizowanych przez lokalną społeczność, w akcji „Sprzątanie świata”; |
Uczeń: - zna najbliższą okolicę, - potrafi wymienić ważniejsze obiekty, instytucje, - uczestniczy w wydarzeniach organizowanych przez lokalną społeczność, - dba o estetykę najbliższego otoczenia |
rok szkolny |
Kształtowanie świadomej przynależności do narodu |
Zajęcia w oparciu o pracę z tekstem, mapą i metody aktywizujące; nauka hymnu narodowego; zapoznanie z sylwetkami słynnych Polaków (M. Kopernik, J. Matejko, F. Chopin, K. Wojtyła); przeglądanie zdjęć, albumów, filmów; słuchanie utworów muzycznych; opowiadanie legend z naszej przeszłości, uroczyste obchodzenie świąt, tradycji, zwyczajów narodowych. |
Uczeń: - potrafi określić swoją narodowość, - nazywa swój kraj i jego stolicę, - wymienia i opisuje symbole narodowe (barwy, godło, hymn), - wymienia ludzi szczególnie zasłużonych dla Polski, - omawia legendy, - śpiewa hymn narodowy, - kulturalnie zachowuję się w miejscach pamięci narodowej, podczas uroczystości, |
rok szkolny |
Uświadomienie konieczności dbania o własne ciało,zdrowie, sprawność fizyczną i umysłową oraz kontrolowania stanu zdrowia i stosowania się do zaleceń lekarzy |
Spotkania ze szkolną pielęgniarką, zajęcia w oparciu o metody słowne i aktywizujące fluoryzacja zębów, badania bilansowe, projekt „Dzieciństwo bez próchnicy” |
Uczeń: - dba o swoje zdrowie, - dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem, poddaje się leczeniu, - stosuje się do zaleceń lekarza, - dba o własny wygląd, - dostosowuje właściwy ubiór - właściwie korzysta z urządzeń sanitarnych. |
rok szkolny |
Kształtowanie nawyków zdrowego, aktywnego trybu życia i wypoczynku |
Gimnastyka śródlekcyjna, zabawy ruchowe, zawody sportowe, zajęcia w oparciu o metody słowne i aktywizujące; poznawanie swojego organizmu i jego potrzeb; określanie zasad biorytmu dziennego dziecka i poznanie modelu zdrowego dnia; Olimpiada Przedszkolaka |
Uczeń: - uczestniczy w zajęciach ruchowych, - aktywnie organizuje czas wolny, - zna swój organizm i jego potrzeby, - potrafi zaplanować zdrowy dzień, - wie na czym polega zdrowa rywalizacja |
rok szkolny |
Wdrażanie do dbałości o racjonalne odżywianie się i o higienę spożywania posiłków
|
Zajęcia w oparciu o metody słowne i aktywizujące, ilustracje, przygotowywanie kanapek, surówek, sałatek; zakładanie klasowych ogródków warzywnych; udział w akcji „Owoce w szkole”, „Szklanka mleka”; ,,Jem drugie śniadanie” |
Uczeń: - stosuje się do podstawowych zasad racjonalnego żywienia i higieny spożywania posiłków, - aktywnie uczestniczy w przygotowywaniu kanapek, sałatek, surówek, ogródków warzywnych, - spożywa owoce, warzywa, mleko. |
rok szkolny |
Wskazywanie ujemnych skutków nałogów (papierosy, alkohol) |
Organizowanie spotkania profilaktycznego dla uczniów i rodziców; uczestnictwo w programach profilaktycznych; |
Uczeń: - uczestniczy w programach profilaktycznych, - wymienia ujemne skutki nałogów |
rok szkolny |
Rozwijanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach. |
Filmy, zajęcia w oparciu o metody aktywizujące, pokaz udzielania pierwszej pomocy przez ratowników WOPR. |
Uczeń: - potrafi udzielić pierwszej pomocy, - zna numery alarmowe, - potrafi prosić o pomoc dorosłego. |
rok szkolny |
Wyrabianie dbałości o bezpieczeństwo na drodze |
Pogadanki, plansze, zajęcia praktyczne, spotkanie z policjantem; wystawki plastyczne; |
Uczeń: - bezpiecznie porusza się po drogach, stosuje się do przepisów ruchu drogowego, - zachowuje bezpieczeństwo podczas wycieczek, - bezpiecznie korzysta ze środków transportu, - rozróżnia niektóre znaki drogowe, - omawia zasady zachowania w sytuacji wypadku, wymienia telefony alarmowe.
|
rok szkolny |
Kształtowanie umiejętności komunikowania się z dorosłymi, unikania niebezpieczeństw związanych z kontaktowaniem się z nieznajomymi |
Zajęcia przeprowadzane w oparciu o metody aktywizujące. |
Uczeń: - potrafi odróżnić, co jest dobre, a co złe w kontaktach z dorosłymi, - potrafi wymienić zagrożenia ze strony ludzi, - potrafi opisać do kogo i w jaki sposób należy się zwrócić o pomoc w sytuacji zagrożenia. |
rok szkolny |
Wyrabianie dbałości o bezpieczeństwo w czasie zabawy
|
Pogadanki, ilustracje, prace plastyczne, drama, praca z tekstem; |
Uczeń: - potrafi samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny, - ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić. |
rok szkolny |
Kształtowanie właściwego zachowania podczas zagrożeń wynikających ze świata przyrody
|
Zajęcia przeprowadzane w oparciu o metody aktywizujące; filmy, plansze; |
- wymienia zagrożenia płynące ze świata roślin, zwierząt i unika ich, - omawia i stosuje właściwe formy zachowania w sytuacjach zagrożenia typu burza, huragan, śnieżyca, powódź |
rok szkolny |
Rozwijanie wartości rodzinnych. Obyczaje i tradycje rodzinne. Uroczystości rodzinne i święta. Genealogia mojej rodziny. Relacje między członkami rodziny. Przygotowanie do życia w rodzinie. Współpraca z rodzicami. |
Pogadanki. Przedstawienia okolicznościowe. Prace plastyczne. Uroczystości klasowe i szkolne z udziałem rodziców. Współpraca z rodzicami w organizowaniu życia szkoły. |
Uczeń: - potrafi właściwie funkcjonować w rodzinie, szanuje swoich najbliższych, - ma odpowiedni stosunek do tradycji swojej rodziny, - aktywnie współuczestniczy w życiu rodzinnym, - ma świadomość współpracy nauczyciela z rodzicem lub opiekunem prawnym. |
rok szkolny |
Rozwijanie szacunku do wspólnej własności. Dbanie o mienie szkoły i inne dobra wspólne. |
Pogadanki, prace porządkowe.
|
Uczeń: - troszczy się o pomoce dydaktyczne i sprzęt oraz szanuje cudzą własność, - dba o czystość i ład w sali i szkole. |
rok szkolny |
Poznawanie zasad korzystania z usług instytucji użyteczności publicznej: poczty, biblioteki, domu kultury itp. |
Wycieczki, pogadanki. |
Uczeń: - potrafi korzystać z usług różnych osób oraz instytucji użyteczności publicznej. |
rok szkolny |
Nasza szkoła jest bezpieczna. BHP w szkole i poza nią. Zapoznanie z zasadami regulującymi porządek w szkole. Bezpieczeństwo w naszych domach, na ulicy i wokół nas. Utrwalenie znajomości przepisów ruchu drogowego. Wychowanie komunikacyjne. |
Pogadanki. Tablice informacyjne. Plakaty. Gazetki ścienne. Apele. Dyżury nauczycielskie. Zajęcia wg szkolnego programu profilaktyki. |
Uczeń: - zna i stosuje zasady zachowania się w szkole (ruch prawostronny, bezpieczne przemieszczanie się po korytarzach, schodach, boisku i w szatni), - zna regulamin sali lekcyjnej, boiska szkolnego i stosuje się do określonych w nim zasad, - ma świadomość konieczności zgłaszania osobie dorosłej wszelkich zauważalnych zagrożeń, wypadków, doznanych urazów, - zna zasady bezpiecznego poruszania się na drodze, - zna zasady kulturalnego zachowania w miejscach publicznych i środkach komunikacji miejskiej. |
rok szkolny |
Rozwój zainteresowań kulturalno-artystycznych. |
Udział w konkursach. |
Uczeń: - rozwija swoje zainteresowania i pasje. |
rok szkolny |
Kształtowanie poczucia patriotyzmu do ojczyzny. Poznanie tradycji, historii naszego narodu, dorobku kulturowego. Przygotowanie do świadomego odbioru sztuki. Pieśni i poezja patriotyczna. Poznanie uroków ziemi ojczystej. Stolice Polski – Gniezno, Kraków, Warszawa. Sylwetki wybitnych Polaków; (K.Wojtyła, F. Chopin, M.Kopernik), Szacunek dla świąt i symboli narodowych. |
Apele okolicznościowe. Uroczystości szkolne. Pogadanki.
|
Uczeń: - zna zasługi i osiągnięcia wielkich Polaków, - rozumie znaczenie patriotyzmu, - szanuje symbole i tradycje narodowe, - aktywnie i godnie uczestniczy w obchodach świąt narodowych i państwowych, - ma poczucie przynależności do społeczności lokalnej i do narodu, -jest świadomym odbiorcą kultury. |
rok szkolny |
I ETAP EDUKACYJNY
|
Sfera: dojrzałość fizyczna zdrowie - edukacja zdrowotna
|
|||
Cele szczegółowe |
Sposób realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Przewidywane efekty |
1. Zapoznanie z podstawowymi zasadami dbałości o zdrowie własne i innych, dbanie o bezpieczeństwo w czasie pobytu w szkole i poza nią |
Zapoznanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi na terenie szkoły, podczas przerw i poza szkoła, zajęcia prowadzone przez przedstawicieli policji, dzielnicowego. |
Wychowawcy Policja |
Uczeń: - swobodnie i bezpiecznie porusza się w budynku szkoły, - stosuje zasady bezpieczeństwa w czasie zajęć, przerw, w szatni, na sali gimnastycznej, w toalecie, podczas drogi do szkoły i domu, - przestrzega zasad bezpieczeństwa, - dba o swoje bezpieczeństwo jak również kolegów, koleżanek.
|
2. Zapoznanie z zasadami zdrowego, racjonalnego odżywiania się, higieny osobistej i aktywności fizycznej.
|
Spotkania ze szkolną pielęgniarką, fluoryzacja zębów, badania bilansowe, zajęcia edukacyjne mające na celu zapoznać uczniów i wyrobić nawyki zdrowego odżywiania, udział w programie "Warzywa i owoce w szkole" oraz "Szklanka mleka", gimnastyka korekcyjna, zabawy ruchowe, zawody sportowe, przygotowywanie kanapek, surówek, sałatek, zakładanie klasowych ogródków warzywnych. |
Wychowawcy pielęgniarka szkolna |
Uczeń: - stosuje się do podstawowych zasad racjonalnego żywienia i higieny spożywania posiłków, - aktywnie uczestniczy w przygotowywaniu kanapek, sałatek, surówek, zakładaniu ogródków warzywnych, - spożywa owoce, warzywa, mleko. |
3. Kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne zdrowie.
|
Organizowanie spotkań profilaktycznych dla uczniów i rodziców mających na celu wskazanie skutków nałogów (papierosy, alkohol, narkotyki, dopalacze i inne używki), uświadomienie problemów wynikających z uzależnienia od komputera, internetu. uczestnictwo w programach profilaktycznych. |
Wychowawcy PSSE |
Uczeń: - uczestniczy w programach profilaktycznych, - zna ujemne skutki nałogów, - nie ulega nałogom, - racjonalnie korzysta z internetu i komputera. |
4. Rozwijanie umiejętności podejmowania działań na rzecz przyrody w swoim środowisku.
|
Udział w akcji "Sprzątanie świata", zbieranie surowców wtórnych, dokarmianie ptaków zimą, spotkania z leśniczym, wycieczki do lasu, pogadanki, zajęcia na temat konieczności dbania o środowisko. |
Wychowawcy leśniczy |
Uczeń: - aktywnie uczestniczy w zbiórkach, akcjach, - jest wrażliwy na krzywdę zwierząt - szanuje świat roślin i zwierząt, - dostrzega piękno otaczającego świata. |
5. Rozwijanie umiejętności stosowania w praktyce strategii radzenia sobie ze stresem.
|
Zajęcia nt. sposobów radzenia sobie ze stresem, wskazywanie różnych metod zmniejszających napięcie stresu w wyjątkowych sytuacjach, zajęcia z pielęgniarką i psychologiem nt. wpływu stresu na zdrowie. |
Wychowawcy psycholog pielęgniarka |
Uczeń: - zna różne sposoby radzenia sobie ze stresem, - poszukuje swojej metody na zmniejszanie stresu w sytuacjach wyjątkowych, - jest świadomy wpływu stresu na zdrowie. |
Sfera: dojrzałość społeczna relacje- kształtowanie postaw społecznych |
|||
1. Kształtowanie podstawowych umiejętności komunikacyjnych.
|
Zajęcia nt. form grzecznościowych oraz zasad savoir-vivre obowiązujących w relacjach z dorosłymi i rówieśnikami, organizacja spotkań z pracownikami szkoły i gośćmi specjalnymi, nauka wypowiadania swojego zdania w sposób nieobrażająca innych. |
Wszyscy nauczyciele |
Uczeń: - przestrzega ustalonych reguł w społeczności dziecięcej, - stara się przeciwstawiać kłamstwu i obmowie, - nawiązuje przyjaźnie, pielęgnuje je, - wypowiada swoje zdanie w sposób grzeczny, kulturalny, nie obrażający innych. |
2. Rozwijanie umiejętności formułowania prostych wniosków na podstawie obserwacji i własnych doświadczeń.
|
Zajęcia mające na celu naukę krytycznego myślenia, uświadamianie dzieciom, że każde zachowanie niesie za sobą konsekwencje, z którymi trzeba się liczyć, doświadczenia- jako kolejne źródło wiedzy. |
Wszyscy nauczyciele |
Uczeń: - umie krytycznie spojrzeć na niektóre zjawiska, sytuacje, - jest świadomy, że każda decyzja niesie za sobą konsekwencje, - korzysta z własnego doświadczenia przy podejmowaniu decyzji. |
3. Kształtowanie umiejętności przestrzegania obowiązujących reguł.
|
Wspólne opracowanie kontraktu klasowego, zapoznanie z prawami i obowiązkami ucznia, dyżurnego . |
Wychowawcy |
Uczeń: - wymienia prawa i obowiązki ucznia, respektuje je, - potrafi odróżnić, co jest dobre, a co złe w kontaktach z rówieśnikami, - przestrzega ustalonych reguł w społeczności dziecięcej. |
4. Kształtowanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, rozpoznawania ich potrzeb, zgodnej współpracy z innymi, z zachowaniem obowiązujących norm i reguł kultury osobistej.
|
Gry i zabawy integrujące zespół klasowy, warsztaty interakcyjnych, zajęcia nt. ważnych wartości etycznych (równe prawa niezależne od statusu materialnego, cudza własność, prawdomówność, pomoc potrzebującym, przyjaźń itp.)
|
Wychowawcy |
Uczeń: - przestrzega ustalonych reguł w społeczności dziecięcej, - nie dokucza dzieciom z uboższych rodzin, - pamięta o oddawaniu pożyczonych rzeczy, - stara się przeciwstawiać kłamstwu i obmowie, - niesie pomoc potrzebującym (np. przekazuje lekcje chorym kolegom pożycza przybory szkolne, włącza się w akcje charytatywne), - nawiązuje przyjaźnie, pielęgnuje je. |
5. Przygotowanie do sprawiedliwego i uczciwego oceniania zachowania własnego i innych ludzi.
|
Zajęcia edukacyjne mające na celu uświadomieni dzieciom, że każda decyzja wiąże się z konsekwencjami i podlega ocenie innych, nauka oceny zachowań innych w sposób kulturalny i sprawiedliwy. |
Wychowawcy
|
Uczeń: - umie dokonać oceny swojego postępowania i zachowania innych, - jest sprawiedliwy przy ocenianiu innych, - umie negatywnie ocenić swoje postępowanie i wyciągnąć wnioski. |
6. Rozwój zaangażowania w różne formy aktywności.
|
Uczęszczanie na różne koła zainteresowań, prace Rady Samorządu Uczniowskiego i jego inicjatywy, organizowanie albo pomoc w organizowaniu imprez szkolnych, wolontariat. |
Wszyscy nauczyciele |
Uczeń: - aktywnie uczęszcza na różne koła zainteresowań, - chętnie angażuje się w pomoc lub organizację imprez szkolnych, - prowadzi działania o charakterze wolontariatu, - inicjuje działania w obrębie Rady SU.
|
Strefa: dojrzałość duchowa
|
|||
Cele szczegółowe |
Sposób realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Przewidywane efekty |
kształtowanie umiejętności właściwego komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych, dbałość o język i kulturę wypowiadania się;
|
Zapoznanie ze Statutem Szkoły, z Kodeksem Szkoły bez Przemocy. Dzień szkoły bez przemocy opracowanie klasowego kodeksu warsztaty, ćwiczenia, pogadanki wspólne przedsięwzięcia klasowe: wycieczki, ogniska, apele, przedstawienia, imprezy, itp. organizacja uroczystości okolicznościowych organizowanie pomocy słabszym uczniom w nauce, pomoc koleżeńska akcje charytatywne we współpracy ze szkolnym kołem Caritas, wolontariat we współpracy z PAH-em.
|
Wychowawcy i nauczyciele kl. I -III |
Uczeń: - używa form grzecznościowych, dba o kulturę języka, - potrafi współdziałać z innymi uczniami i nauczycielami, - zna swoje prawa i obowiązki, - dostrzega rolę wspólnoty w życiu człowieka, - aktywnie uczestniczy w organizowaniu życia szkolnego ( imprezy klasowe, uroczystości, akcje), - kształtuje pozytywne cechy swojego charakteru, - zna granicę żartów, - jest wrażliwy na potrzeby kolegów, - chętnie pomaga rówieśnikom z klasy i innym potrzebującym, - wie, że może prosić o pomoc, - włącza się w akcje charytatywne. - zna zasady kulturalnego zachowania w miejscach publicznych i środkach komunikacji miejskiej.
|
kształtowanie umiejętności analizy prostych sytuacji wychowawczych, odróżniania dobra od zła;
|
zajęcia przeprowadzane w oparciu o metody aktywizujące, teatrzyki, spotkania z pracownikami policji, służb ratunkowych, PPP , KRUSU, czytanie odpowiednich tekstów literackich, nauka wierszy i piosenek, filmy, konkurs recytatorski z wykorzystaniem wierszy o dobrym i złym zachowaniu
|
Wychowawcy i nauczyciele kl. I -III |
Uczeń: - potrafi odróżnić, co jest dobre, a co złe w kontaktach z rówieśnikami, dorosłymi, z rówieśnikami, z przyrodą - potrafi dokonać samooceny swego zachowania -dokonuje oceny innych ludzi -uświadamia sobie, że dobro uszczęśliwia i jest niezbędne w życiu, - potrafi wymienić zagrożenia ze strony ludzi, zwierząt i roślin - potrafi opisać do kogo i w jaki sposób należy się zwrócić o pomoc w sytuacji zagrożenia - zna numery alarmowe
|
kształtowanie gotowości do uczestnictwa w kulturze, poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także poszanowania innych kultur i tradycji, określanie swojej przynależności kulturowej poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i tradycją w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym, uczestniczenie w życiu kulturalnym środowiska rodzinnego, szkolnego, lokalnego oraz wydarzeniach organizowanych przez najbliższą społeczność;
|
organizowanie imprez klasowych, szkolnych przygotowywanie upominków, zajęcia w oparciu o metody aktywizujące, pogadanki, wycieczki po okolicy, spacery, andrzejki, walentynki, Mikołajki, udział w wydarzeniach organizowanych przez lokalną społeczność, w akcji „Sprzątanie świata”; poznanie zabytkowych pomników historycznych i przyrodniczych, legend związanych z naszym regionem Warmii i Mazur: zdjęcia, filmy, prezentacje, piosenki, wycieczki po regionie, zapoznanie z sylwetkami zasłużonych dla Ziemi Gołdapskiej zajęcia w oparciu o pracę z tekstem, mapą i metody aktywizujące; nauka hymnu narodowego; zapoznanie z sylwetkami słynnych Polaków (M. Kopernik, J. Matejko, F. Chopin, K. Wojtyła); przeglądanie zdjęć, albumów, filmów; słuchanie utworów muzycznych; opowiadanie legend z naszej przeszłości, wspólne imprezy z rodziną i nauczycielami
|
Wychowawcy i nauczyciele kl. I -III |
Uczeń: - wykazuje zainteresowanie przeszłością i tradycją rodzinną, - szanuje tradycje rodzinną, - chętnie uczestniczy w uroczystościach organizowanych dla najbliższych, - współuczestniczy aktywnie w życiu rodziny, - przestrzega wartości rodzinnych. - zna najbliższą okolicę, - potrafi wymienić ważniejsze obiekty, instytucje, - uczestniczy w wydarzeniach organizowanych przez lokalną społeczność, - dba o estetykę najbliższego otoczenia -potrafi określić status administracyjny swojej miejscowości (wieś, gmina, powiat, województwo), -zna i opowiada historię swojego regionu, -zna i korzysta z adresów stron internetowych lokalnych organizacji i instytucji, -dostrzega piękno swojego regionu. - potrafi właściwie funkcjonować w rodzinie, szanuje swoich najbliższych, - ma odpowiedni stosunek do tradycji swojej rodziny, - ma świadomość współpracy nauczyciela z rodzicem lub opiekunem prawnym.
|
kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z dziełami literackimi i wytworami kultury, zapoznanie z wybranymi dziełami architektury i sztuk plastycznych należących do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury, wyzwalanie potrzeby kontaktu z literaturą i sztuką dla dzieci;
|
poznanie zabytkowych pomników historycznych i przyrodniczych, legend polskich i europejskich, zdjęcia, filmy, prezentacje, piosenki, wycieczki krajoznawcze, kino, teatr, muzeum, pogadanki, apele. zajęcia plastyczne, albumy , słuchanie i czytanie tekstów literackich
|
Wychowawcy i nauczyciele kl. I -III |
Uczeń: -zna i opowiada historię swojego regionu, - zna i opowiada legendy polskie i europejskie - potrafi wymienić kilka dzieł sztuki narodowej i światowej -dostrzega piękno swojego regionu - ma poczucie przynależności do społeczności lokalnej i do narodu, -jest świadomym odbiorcą kultury. - zna miejsce Polski w Unii Europejskiej, - poznaje kraje Unii Europejskiej, - wie, że każdy kraj ma inne niż nasze tradycje świąteczne, państwowe itp., - kieruje się zasadą tolerancji w stosunku do odmienności religijnej, kulturowej, narodowej, - zna kulturę i obyczaje innych narodów
|
kształtowanie postaw wyrażających szacunek dla ludzi, niezależnie od religii, statusu materialnego, wieku, wyglądu, poziomu rozwoju intelektualnego i fizycznego oraz respektowanie ich praw, podejmowanie działań w celu zapobiegania dyskryminacji;
|
Zapoznanie ze Statutem Szkoły, z Kodeksem Szkoły bez Przemocy. warsztaty, ćwiczenia gazetki ścienne, teatrzyki, zajęcia szkolnego programu profilaktyki Dzień szkoły bez przemocy pogadanki Wspólne przedsięwzięcia klasowe: wycieczki, organizacja uroczystości okolicznościowych, organizowanie pomocy słabszym uczniom w nauce, akcje charytatywne we współpracy ze szkolnym kołem Caritas, wolontariat we współpracy z PAH-em. wspólne opracowanie kontraktu klasowego, zapoznanie z prawami i obowiązkami ucznia, rozmowy nt. form grzecznościowych oraz zasad savoir-vivre obowiązujących w relacjach z dorosłymi i rówieśnikami, |
Wychowawcy i nauczyciele kl. I -III |
Uczeń: - używa form grzecznościowych, dba o kulturę języka, - potrafi współdziałać z innymi uczniami , nauczycielami i innymi pracownikami szkoły - zna swoje prawa i obowiązki, - dostrzega rolę wspólnoty w życiu człowieka, - aktywnie uczestniczy w organizowaniu życia szkolnego ( imprezy klasowe, uroczystości, akcje), - kształtuje pozytywne cechy swojego charakteru, - zna granicę żartów, - jest wrażliwy na potrzeby kolegów, - jest tolerancyjny - szanuje wszystkich ludzi - chętnie pomaga rówieśnikom z klasy i innym potrzebującym, - wie, że może prosić o pomoc, - włącza się w akcje charytatywne. - wymienia prawa i obowiązki ucznia, respektuje je, - potrafi odróżnić, co jest dobre, a co złe w kontaktach z rówieśnikami, - przestrzega ustalonych reguł w społeczności dziecięcej, - nie dokucza dzieciom z uboższych rodzin, - pamięta o oddawaniu pożyczonych rzeczy, - stara się przeciwstawiać kłamstwu i obmowie, - niesie pomoc potrzebującym (np. przekazuje lekcje chorym kolegom, pożycza przybory szkolne, włącza się w akcje charytatywne), - nawiązuje przyjaźnie, pielęgnuje je - kulturalnie odnosi się do kolegów, dorosłych, - przestrzega reguł obowiązujących w świecie dorosłych (np. ustępuje osobom starszym miejsca w autobusie). |
inspirowanie do podejmowania aktywności i inicjatyw oraz pracy zespołowej, wspomaganie działań służących kształtowaniu własnego wizerunku i otoczenia;
|
pogadanki. wycieczki krajoznawcze i przyrodnicze ( park, las, zoo, ogród botaniczny, oczyszczalnia ścieków). udział w konkursach i apelach itp. akcje np. Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi itp. dracena rzecz klasy i szkoły Uroczystości klasowe i szkolne z udziałem rodziców. Współpraca z rodzicami w organizowaniu życia szkoły
|
Wychowawcy i nauczyciele kl. I -III |
Uczeń: - wie, że należy dbać o świat natury, - zna swoje środowisko, czuje się za nie współodpowiedzialny - włącza się w działania na rzecz ochrony środowiska - włącza się w akcje charytatywne. - aktywnie uczestniczy w organizowaniu życia szkolnego ( imprezy klasowe, uroczystości, akcje), - kształtuje pozytywne cechy swojego charakteru,
|
przygotowanie do radzenie sobie w sytuacjach codziennych wymagających umiejętności praktycznych, budzenie szacunku dla pracy ludzi różnych zawodów;
|
pogadanki, prace porządkowe, gospodarcze, korzystanie ze sprzętów i narzędzi gospodarstwa domowego, słuchanie i czytanie literatury tablica informacyjna z informacjami o osobach i instytucjach pomagających dzieciom i rodzinie w trudnych sytuacjach życiowych spotkania z przedstawicielami różnych zawodów |
Wychowawcy i nauczyciele kl. I -III |
Uczeń: - potrafi korzystać z usług różnych osób oraz instytucji użyteczności publicznej - wie gdzie szukać pomocy, - umie poradzić sobie w podstawowych sytuacjach codziennych - szanuje pracę innych ludzi - jest świadomy potrzeby wykonywania różnych zawodów dla dobra ogółu
|
przygotowanie do podejmowania działań mających na celu identyfikowanie i rozwijanie własnych zainteresowań;
|
udział w zawodach sportowych pozaszkolnych i innych konkursach szkolnych i pozaszkolnych udział w zajęciach kół przedmiotowych i zainteresowań aktywne uczestnictwo w wycieczkach, imprezach szkolnych |
Wychowawcy i nauczyciele kl. I -III |
- uczestniczy w zajęciach ruchowych, plastycznych , muzycznych, informatycznych - rozwija umiejętność bezpiecznego, czynnego wypoczynku, - aktywnie organizuje swój czas wolny, - rozwija swoje zainteresowania i pasje -uczestniczy w zawodach i konkursach |
wstępne kształtowanie postaw wyrażających szacunek do symboli i tradycji narodowych oraz tradycji związanych z rodziną, szkołą i społecznością lokalną;
|
poznanie zabytkowych pomników historycznych i przyrodniczych, legend związanych z naszym regionem Warmii i Mazur oraz Polski, zdjęcia, filmy, prezentacje, piosenki, wycieczki krajoznawcze i edukacyjne, zapoznanie z sylwetkami zasłużonych dla Ziemi Gołdapskiej. kino, teatr, muzeum obrzędy/ andrzejki, walentynki, pogadanki, apele, udział w uroczystościach Zajęcia w oparciu o pracę z tekstem, mapą i metody aktywizujące; nauka hymnu narodowego; zapoznanie z sylwetkami słynnych Polaków (M. Kopernik, J. Matejko, F. Chopin, K. Wojtyła); przeglądanie zdjęć, albumów, filmów; słuchanie utworów muzycznych; opowiadanie legend z naszej przeszłości, |
Wychowawcy i nauczyciele kl. I -III |
-potrafi określić status administracyjny swojej miejscowości (wieś, gmina, powiat, województwo), -zna i opowiada historię swojego regionu, -zna i korzysta z adresów stron internetowych lokalnych organizacji i instytucji, -dostrzega piękno swojego regionu. - utożsamia się ze szkołą, - rozumie potrzebę kultywowania tradycji - rozumie znaczenie patriotyzmu, - szanuje symbole i tradycje narodowe, - aktywnie i godnie uczestniczy w obchodach świąt narodowych i państwowych, - wysłuchuje i śpiewa hymn w pozycji na baczność, - ma poczucie przynależności do społeczności lokalnej i do narodu, -jest świadomym odbiorcą kultury. potrafi określić swoją narodowość, - nazywa swój kraj i jego stolicę, - wymienia i opisuje symbole narodowe (barwy, godło, hymn), - wymienia najważniejsze wydarzenia historyczne, - wymienia ludzi szczególnie zasłużonych dla Polski, - omawia legendy, - śpiewa hymn narodowy, - kulturalnie zachowuję się w miejscach pamięci narodowej, podczas uroczystości, - rozpoznaje flagę i hymn UE, - wie, że Polska należy do UE i wszyscy ludzie mają równe prawa.
|
kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji w różnych formach ekspresji;
|
Wspólne dekorowanie klasy, korytarza szkolnego, sprzątanie sali, podejmowanie tematyki na zajęciach poprzez metody słowne , wyrażanie swoich opinii i propozycji, wyrażanie swoich uczuć w formie plastycznej, ruchowej, muzycznej, Konkursy szkolne i pozaszkolne
|
Wychowawcy i nauczyciele kl. I -III |
Uczeń: - dba o estetyczny wygląd sali lekcyjnej, utrzymuje porządek wokół siebie, - aktywnie uczestniczy w dekorowaniu sali, korytarza szkolnego, - troszczy się o pomoce dydaktyczne i sprzęt - wyraża i nazywa swoje uczucia |
kształtowanie poczucia własnej wartości dziecka, podtrzymywanie ciekawości poznawczej, rozwijanie kreatywności i przedsiębiorczości oraz brania odpowiedzialności za swoje decyzje i działania;
|
pogadanki, prace porządkowe, dekoracyjne wycieczki, doświadczenia, prace praktyczne, metoda projektu, metody aktywizujące, organizacja uroczystości okolicznościowych, działalność samorządu klasowego i szkolnego organizowanie pomocy słabszym uczniom w nauce. akcje charytatywne we współpracy ze szkolnym kołem Caritas, wolontariat we współpracy z PAH-em |
Wychowawcy i nauczyciele kl. I -III |
Uczeń: - troszczy się o pomoce dydaktyczne i sprzęt oraz szanuje cudzą własność, - dba o czystość i ład w klasie i szkole. -potrafi współdziałać z innymi uczniami i nauczycielami, - aktywnie uczestniczy w organizowaniu życia szkolnego ( imprezy klasowe, uroczystości, akcje), - kształtuje pozytywne cechy swojego charakteru, - jest wrażliwy na potrzeby kolegów, - chętnie pomaga rówieśnikom z klasy i innym potrzebującym, - wie, że może prosić o pomoc, - włącza się w akcje charytatywne -jest kreatywny, -szanuje siebie ,innych i otaczający świat -rozumie potrzebę rozwoju intelektualnego
|
kształtowanie świadomości odmienności osób niepełnosprawnych, innej narodowości, wyznania, tradycji kulturowej oraz ich praw.
|
organizowanie pomocy koleżeńskiej akcje charytatywne we współpracy ze szkolnym kołem Caritas, wolontariat we współpracy z PAH-em. warsztaty, pogadanki, udział w koncertach i przedstawieniach organizowanych przez osoby niepełnosprawne |
Wychowawcy i nauczyciele kl. I -III |
- kieruje się zasadą tolerancji w stosunku do odmienności religijnej, kulturowej, narodowej, - zna kulturę i obyczaje innych narodów - nie poniża osób niepełnosprawnych - toleruje osoby niepełnosprawne i ma świadomość ich odmienności i problemów
|
Strefa psychiczna (emocjonalna i intelektualna) sfera rozwoju ucznia. Cel główny: bezpieczeństwo- profilaktyka zachowań ryzykownych i problemowych. |
|||
Cele szczegółowe |
Sposób realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Przewidywane efekty |
1.Zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w szkole, poza szkołą i na drodze oraz w kontaktach z nieznajomymi. |
W -zwiedzanie szkoły i jej pomieszczeń, rozmowy z pracownikami szkoły, -udział uczniów w ogólnopolskim programie „Akademia Bezpiecznego Puchatka”, -udział w konkursie plastycznym „Mamo, tato, a pan dzielnicowy powiedział...”, -pogadanki na temat bezpieczeństwa w drodze do szkoły, spędzania czasu wolnego, pobytu w domu pod nieobecność rodziców, -spotkania z przedstawicielami służb, -zajęcia w oparciu o metody słowne i aktywizujące,
|
wychowawcy
wychowawca kl.I
wychowawcy
policjant,strażak, ratownik medyczny wychowawcy
|
|
2.Kształtowanie właściwego zachowania się w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia oraz sytuacjach nadzwyczajnych. |
-zajęcia dotyczące udzielania pierwszej pomocy,
-ćwiczenia dotyczące próbnej ewakuacji szkoły,
|
wychowawcy ratownik medyczny
dyrektor Komenda Straży Pożarnej |
Uczeń: -w razie potrzeby udziela pierwszej pomocy, zachowując własne bezpieczeństwo, -zna numery alarmowe i w razie potrzeby wykorzystuje je, Uczeń: -prawidłowo zachowuje się podczas ewakuacji szkoły, zna sygnał alarmowy. |
K 3.Kształtowanie właściwego zachowania podczas zagrożeń wynikających ze świata przyrody. |
|
wychowawcy |
Uczeń: -jest świadomy zagrożeń ze strony świata roślin, zwierząt i unika ich, -omawia i stosuje właściwe formy zachowania w sytuacjach zagrożenia typu burza, huragan, śnieżyca, powódź itp. |
4.Kształtowanie umiejętności właściwego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych. |
-zapoznanie z regulaminem pracowni komputerowej, -zajęcia dotyczące: a) kształtowania świadomości negatywnego wpływu pracy przy komputerze na zdrowie, b)niebezpieczeństw wynikających z kontaktów społecznych w sieci, c)respektowania ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, internetu i multimediów, -zapoznanie uczniów ze stronami internetowym odpowiednimi do wieku dziecka, np.sieciaki.pl, -działania edukacyjne w Dniu Bezpiecznego Internetu, spektakle tematyczne, filmy, plansze, -doskonalenie nauczycieli w zakresie TIK,
-pogadanki dla rodziców nt. bezpieczeństwa dzieci w sieci, |
wychowawcy
wychowawcy
informatyk dyrektor dyrektor, nauczyciele wychowawcy |
Uczeń: -przestrzega zasad korzystania z pracowni komputerowej, -stosuje ograniczenia w korzystaniu z komputera zważając na zdrowie, -nie ujawnia swoich danych w sieci, nie nawiązuje kontaktów z nieznajomymi, -wie, co oznaczają prawa autorskie, licencje, -korzysta ze stron przeznaczonych dla dzieci, -aktywnie uczestniczy w działaniach organizowanych na terenie szkoły.
Nauczyciele: -doskonalą się w zakresie wykorzystywania TIK. Rodzice: -świadomie współpracują z wychowawcami, w celu wyeliminowania zagrożeń, wynikających z korzystania z Internetu przez dzieci. |
5.Przygotowanie do korzystania z urządzeń i narzędzi technicznych w miejscach publicznych; bezpiecznego organizowania zajęć ruchowych. |
-zapoznanie z regulaminem korzystania z placu zabaw, -pogadanki tematyczne, ilustracje, prace plastyczne, drama, czytanie literatury dziecięcej, -wspólne zabawy na szkolnym placu zabaw/ miejskim placu zabaw podczas wycieczek,
|
wychowawcy
|
Uczeń: -stosuje się do określonych zasad, -dba o bezpieczeństwo własne i innych podczas zabaw i korzystania z urządzeń technicznych zamontowanych na placach zabaw, -zachowuje się kulturalnie i odpowiedzialnie, -potrafi samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny, -ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić. |
6.Przygotowanie do bezpiecznego korzystania ze środków komunikacji. |
-pogadanki tematyczne, ilustracje, prace plastyczne, drama, czytanie literatury dziecięcej, -wspólne wyjazdy na wycieczki |
|
|
7.Zapobieganie i przeciwdziałanie sytuacjom problemowym: |
|
||
a) eliminowanie napięć psychicznych w związku z niepowodzeniami szkolnymi oraz trudnościami w kontaktach z rówieśnikami, |
-zajęcia specjalistyczne: dydaktyczno- wyrównawcze, korekcyjno- kompensacyjne, logopedyczne, socjoterapeutyczne, -indywidualne rozmowy z uczniami, rodzicami, wspólne z rówieśnikami, -współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Gołdapi, |
dyrektor, wychowawcy
|
Uczeń: -otrzymuje wsparcie psychologiczno- pedagogiczne, dzięki czemu potrafi radzić sobie z trudnościami w nauce, -rozwiązuje sytuacje problemowe w grupie rówieśniczej poprzez rozmowę i kompromis. |
b)pomoc rodzicom, nauczycielom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych |
-przekazywanie informacji rodzicom, opiekunom na temat możliwości uzyskiwania pomocy w prowadzeniu działań wychowawczych u specjalistów, -podejmowanie wspólnych inicjatyw wychowawczych, -indywidualne spotkania i rozmowy z rodzicami i uczniami, |
dyrektor, wychowawcy
|
Rodzice: -wspierają rozwój dziecka, -świadomie wychowują dzieci, -angażują się w życie szkoły, -zwracają się o pomoc w sytuacjach kryzysowych. |
8.Kształtowanie umiejętności utrzymywania ładu i porządku wokół siebie, w miejscu nauki i zabawy. |
|
wychowawcy
|
Uczeń: - dba o estetyczny wygląd sali lekcyjnej, -utrzymuje porządek wokół siebie, w miejscu nauki i zabawy, sprząta po sobie, - aktywnie uczestniczy w dekorowaniu sali, troszczy się o pomoce i sprzęt. |
II ETAP EDUKACYJNY
Obszary |
Cele szczegółowe |
Sposób realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Przewidywane efekty |
|
Strefa: dojrzałość fizyczna |
|||||
Zdrowie – edukacja zdrowotna |
1. Uświadomienie konieczności dbania o własne ciało, zdrowie, sprawność fizyczną i umysłową oraz kontrolowania stanu zdrowia i stosowania się do zaleceń lekarzy.
2. Likwidacja deficytów rozwojowych, w szczególności u dzieci ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi.
3. Kształtowanie nawyków zdrowego, aktywnego trybu życia i wypoczynku.
4. Wdrażanie do dbałości o racjonalne odżywianie się i o higienę spożywania posiłków.
5. Wskazywanie ujemnych skutków nałogów (papierosy, alkohol, narkotyki, dopalacze i inne używki).
6. Rozwijanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.
7. Kształtowanie umiejętności wyznaczania sobie celów krótko- i długoterminowych. |
Spotkania ze szkolną pielęgniarką, zajęcia w oparciu o metody słowne i aktywizujące fluoryzacja zębów, badania bilansowe, projekt „Dzieciństwo bez próchnicy”;
Organizacja zajęć dydaktyczno-wychowawczych, zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, rewalidacji, współpraca z PP-P, indywidualne rozmowy z wychowawcą
Gimnastyka śródlekcyjna, zabawy ruchowe, zawody sportowe, zajęcia w oparciu o metody słowne i aktywizujące; poznawanie swojego organizmu i jego potrzeb; określanie zasad biorytmu dziennego dziecka i poznanie modelu zdrowego dnia;
Pogadanki, spotkania ze szkolną pielęgniarką, przygotowywanie zdrowych posiłków na zajęciach, zakładanie klasowych ogródków klasowych, udział w akcji „Owoce w szkole”, „Szklanka mleka”.
Pogadanki, spotkania ze szkolną pielęgniarką, policjantem, psychologiem z PP-P, konkursy. Spotkania psychologa z rodzicami. Gazetki ścienne.
Szkolenie dla uczniów i nauczycieli z udzielania pierwszej pomocy, pogadanki z policjantem i pielęgniarką szkolną
Pogadanki na zajęciach z wychowawcą |
nauczyciele, wychowawcy, pielęgniarka,
terapeuci
nauczyciele, wychowawcy
nauczyciele, wychowawcy, pielęgniarka,
wychowawcy pielęgniarka, pracownicy PP-P, policja
Nauczyciel wychowania fizycznego, techniki, ratownicy medyczni
wychowawcy |
Uczeń: - dba o swoje zdrowie, - dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem, poddaje się leczeniu, - stosuje się do zaleceń lekarza, - dba o własny wygląd, - dostosowuje właściwy ubiór do warunków atmosferycznych
Uczeń: - korzysta z zajęć wyrównujących braki, deficyty rozwojowe - pracuje nad wyrównaniem szans
Uczeń: - uczestniczy w zajęciach ruchowych, - aktywnie organizuje czas wolny, - zna swój organizm i jego potrzeby, - potrafi zaplanować zdrowy dzień.
Uczeń: - zna i stosuje zasady higienicznego trybu życia, - zna swój organizm i jego potrzeby, - zna i rozumie rolę właściwego odżywiania się.
Uczeń: - uczestniczy w programach profilaktycznych, - jest świadomy zgubnego wpływu nałogów, - nie ulega nałogom i kształci umiejętność odmawiania.
Uczeń: - potrafi udzielić pierwszej pomocy - wie jak się zachować w sytuacjach zagrażających zdrowiu i życiu - zna numery telefonów alarmowych i potrafi z nich skorzystać
Uczeń: - planuje działania i wyznacza sobie cele.
|
|
Strefa: dojrzałość społeczna |
|||||
Relacje – kształtowanie postaw społecznych |
1. Kształtowanie bezpieczeństwa w grupie rówieśniczej w szkole i poza nią
3. Kształtowanie właściwego stosunku do kolegów, nauczycieli, pracowników szkoły i osób starszych.
4. Utrwalanie zasad życia w grupie rówieśniczej (koleżeńskość, udzielanie pomocy, uprzejmość, uczciwość, poszanowanie godności)
5. Kształtowanie prospołecznych zachowań (działania na rzecz klasy, szkoły, współorganizowanie imprez okolicznościowych).
6. Kształtowanie umiejętności właściwej komunikacji, stanowiącej podstawę współdziałania.
7. Rozwijanie potrzeby ciągłego doskonalenia siebie jako jednostki, członka rodziny i społeczeństwa.
8. Nabywanie wiedzy koniecznej do odnalezienia w przyszłości własnego miejsca w społeczeństwie.
9. Uczenie odpowiedzialności za swoje słowa i postępowanie.
10. Kształtowanie krytycznego myślenia i zmiana postaw.
11. Ukazywanie wpływu jednostki na globalne procesy i wpływu globalnych procesów na jednostkę.
12. Rozumienie świata jako złożonego i dynamicznie zmieniającego się systemu.
13. Nabywanie wiedzy i stosowanie jej w praktyce o prawach człowieka i prawach dziecka.
14. Pomoc materialna dzieciom z rodzin o niskim statusie materialnym.
|
Zapoznanie uczniów z dokumentami szkoły (regulaminy, procedury), kodeksem Szkoły bez Przemocy, zajęcia przeprowadzane w oparciu o metody aktywizujące
Zajęcia nt. form grzecznościowych oraz zasad savoir-vivre obowiązujących w relacjach z dorosłymi i rówieśnikami, organizacja spotkań z pracownikami szkoły i gośćmi specjalnymi;
Zapoznanie z prawami i obowiązkami ucznia, przeprowadzanie warsztatów interakcyjnych, zajęcia nt. ważnych wartości etycznych (równe prawa niezależne od statusu materialnego, cudza własność, prawdomówność, pomoc potrzebującym, przyjaźń itp.)
Organizowanie imprez szkolnych i klasowych oraz uroczystości związanych ze świętami narodowymi
Używanie zwrotów grzecznościowych przez uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników obsługi.
Przedstawienia, warsztaty, spotkania z właściwymi ludźmi oraz z rówieśnikami z innych szkół.
Zajęcia z doradztwa zawodowego, wycieczki do zakładów pracy
Umowa między wychowawcą a klasą
Działania w ramach edukacji globalnej.
Działania w ramach edukacji globalnej.
Działania w ramach edukacji globalnej.
warsztaty dla rodziców, spektakl dla uczniów, edukacja globalna
Współpraca z OPS w Gołdapi, pozyskiwanie sponsorów, współpraca z parafią i Caritas, współpraca z STO z Warszawy |
wszyscy nauczyciele, policja, ratownicy WOPR
wszyscy nauczyciele
wszyscy nauczyciele
wychowawcy
Wszyscy nauczyciele
Wychowawcy
Nauczyciel prowadzący zajęcia doradztwa zawodowego
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Dyrektor, pracownicy OPS, ksiądz, wolontariusze
|
Uczeń: - zna i stosuje zasady zachowania się podczas przerw międzylekcyjnych (ruch prawostronny, bezpieczne przemieszczanie się po korytarzach, schodach, boisku i w szatni), - zna regulamin sali lekcyjnej, boiska szkolnego i stosuje się do określonych w nim zasad, - ma świadomość konieczności zgłaszania osobie dorosłej wszelkich zauważalnych zagrożeń, wypadków, doznanych urazów, - zna zasady bezpiecznego poruszania się na drodze, - zna zasady kulturalnego zachowania w miejscach publicznych i środkach komunikacji miejskiej.
Uczeń: - stosuje zwroty grzecznościowe i zasady savoir-vivre .
Uczeń: - zna zasady funkcjonowania w grupie i przestrzega ich, - kieruje się życzliwością i szacunkiem wobec innych
Uczeń: - bierze czynny udział w życiu klasy i szkoły, -reprezentuje szkołę
Pracownicy szkoły i rodzice znają i stosują zasady służące właściwej komunikacji opartej na szacunku i kulturze
Uczeń: - doskonali charakter, pracuje nad wadami
Uczeń: - posiada wiedzę, która pozwoli mu w przyszłości wykonywać zawód zgodnie ze swoimi umiejętnościami, predyspozycjami oraz zgodnie z zapotrzebowaniem środowiska
Uczeń: - jest odpowiedzialny za swoje słowa i czyny
Uczeń: - dostrzega problemy rozwoju współczesnego świata - rozumie globalne współzależności - skłonny jest do refleksji nad własnym stylem życia - angażuje się w walkę z ubóstwem na świecie - włącza się w proces budowania globalnego społeczeństwa opartego na solidarności, równości i współpracy
Uczeń: - stosuje zasadę akceptacji i poszanowania zarówno wobec siebie jak i innych ludzi
Uczeń: - zna prawa człowieka i dziecka oraz rozumie ich idee - wie, gdzie może szukać pomocy i wsparcia w sytuacjach zagrożenia godności osobistej - opieka dzieci z rodzin o niskim statusie materialnym(dożywianie, paczki świąteczne) - rozumie potrzebę niesienia pomocy innym,
|
|
Strefa: dojrzałość duchowa |
|||||
Kultura- wartości, normy i wzory zachowań |
1. Rozwijanie zainteresowań uczniów, aspiracji życiowych.
2.Popularyzowanie wiedzy o różnicach kulturowych oraz rozwijanie umiejętności korzystania z niej w kontakcie z przedstawicielami innych narodowości, wyznań.
3. Kształtowanie potrzeby uczestnictwa w kulturze.
4. Kierowanie się uczciwością i prawdą.
5. Kształtowanie tożsamości narodowej, rozwijanie szacunku dla kultury i dorobku narodowego.
6. Kształtowanie właściwego stosunku do świata roślin i zwierząt. |
Organizacja kół zainteresowań, konkursów szkolnych
Działania z edukacji globalnej
Obcowanie z dziełami kultury, wyjazdy do muzeum, teatru, kina
Respektowanie kierowania się tymi wartościami codziennie.
Udział w uroczystościach szkolnych o charakterze patriotycznym. Zorganizowanie przedsięwzięcia kształtującego tożsamość narodową odmiennego w każdym roku szkolnym.
Akcja „Sprzątanie świata”, zajęcia z leśnikiem, zajęcia w terenie, udział w konkursach o tematyce ekologiczno-przyrodniczym.
|
nauczyciele
wszyscy nauczyciele
wszyscy nauczyciele
wszyscy nauczyciele
Nauczyciel przyrody i biologii, wychowawcy klas, leśnik |
Uczeń - rozwija swoje zainteresowania i pasje, -organizuje swój czas wolny
Uczeń - jest tolerancyjny i akceptuje inne kultury
Uczeń: - zna zasługi i osiągnięcia wielkich Polaków, - rozumie znaczenie patriotyzmu, - szanuje symbole i tradycje narodowe, - aktywnie i godnie uczestniczy w obchodach świąt narodowych i państwowych, -jest świadomym odbiorcą kultury.
Uczeń jest uczciwy i prawy
Uczeń: - ma poczucie przynależności do społeczności lokalnej i do narodu, - jest świadomym odbiorcą kultury narodowej
Uczeń: - wie, że należy dbać o świat natury, - zna swoje środowisko, czuje się za nie współodpowiedzialny - włącza się w działania na rzecz ochrony środowiska.
|
|
Sfera: dojrzałość psychiczna (intelektualno – emocjonalna) |
|||||
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych) |
1. Wyrabianie dbałości o bezpieczeństwo w szkole, w domu, na drodze i w czasie zabaw.
2. Uświadamianie zagrożeń wynikających z korzystania z nowoczesnych technologii informacyjnych.
3. Kształtowanie umiejętności komunikowania się z dorosłymi, unikania niebezpieczeństw związanych z kontaktowaniem się z nieznajomymi.
4. Rozwijanie umiejętności asertywnego wyrażania własnych potrzeb oraz radzenia sobie z negatywnym wpływem rówieśników.
5. Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z napięciem emocjonalnym i niepowodzeniami. |
Pogadanki, plansze, zajęcia praktyczne, spotkanie z policjantem; wystawki plastyczne;
Zajęcia przeprowadzane w oparciu o metody aktywizujące; filmy, plansze; realizacja programów profilaktycznych; „Sieciaki”, Dzień Bezpiecznego Internetu; Spotkania z pracownikami policji, filmy, drama
Spektakle i warsztaty profilaktyczne, filmy, scenki, współpraca z pracownikami PP-P w Gołdapi
Warsztaty dla uczniów i rodziców, zajęcia z pracownikami PP-P w Gołdapi
Warsztaty dla uczniów i rodziców, zajęcia z pracownikami PP-P w Gołdapi
|
policja, nauczyciele, ratownicy
wszyscy nauczyciele
Wychowawcy, policja
Dyrektor, nauczyciele, pracownicy Teatru Kurtyna, pracownicy PP-P
Dyrektor, nauczyciele, pracownicy Teatru Kurtyna, pracownicy PP-P
|
Uczeń: - zachowuje bezpieczeństwo podczas wycieczek, - rozróżnia niektóre znaki drogowe, - wymienia telefony alarmowe.
Uczeń: wymienia zagrożenia płynące z korzystania z komputera, Internetu i multimediów, - stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, Internetu i multimediów.
Uczeń: - potrafi porozumiewać się z osobami dorosłymi, - zdobywa bogatsze słownictwo, -unika kontaktów z nieznajomymi
Uczeń: - nabędzie umiejętność mówienia „nie”, -podnosi własna samoocenę -nauczy się rozróżniania sytuacji, w których występuje presja grupy
Uczeń: -identyfikuje problemy, - podejmuje próby rozwiązywania problemów - rozumie emocje i uczucia,
|
|
CEREMONIAŁ I TRADYCJE SZKOŁY
Ceremoniał i tradycje szkolne |
Święto/uroczystość |
Data |
Możliwość wykorzystania w aspekcie wychowawczym |
Historyczne
|
Rocznica wybuchu II wojny światowej, Święto Niepodległości Święto Flagi Święto Konstytucji 3 Maja Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych” |
1 września
11 listopada 2 maja 3 maja |
|
Kalendarzowe
|
Rozpoczęcie roku szkolnego, Dzień Edukacji Narodowej, Obchody Święta Drzewa, Walentynki Pierwszy Dzień Wiosny Dzień Św. Patryka Święto Ziemi Zakończenie roku szkolnego
|
wrzesień
październik
październik
luty marzec marzec kwiecień czerwiec |
|
Religijne
|
Dni Papieskie, Szlachetna Paczka Jasełka, Choinka Nadziei, Rekolekcje Wielkopostne |
październik grudzień marzec-kwiecień |
|
Rodzinne
|
Ślubowanie klasy I Wigilia, Jasełka Choinka Dni Rodziny , Dzień Dziecka |
Październik Grudzień Styczeń Czerwiec |
|
Lokalne/ regionalne
|
Ogólnopolska akcja „Sprzątanie Świata”, Wiosenne Sprzątanie Warmii i Mazur
|
Wrzesień kwiecień |
|
EWALUACJA PROGRAMU
Program wychowawczo-profilaktyczny poddany zostanie ewaluacji na zakończenie roku szkolnego 2017/2018. Założenia badania:
- określenia stopnia realizacji zamierzonych celów
- przyjęty wskaźnik ewaluacyjny: zachowania, postawy
- źródła informacji ewaluacyjnej: osoby związane z działaniami wychowawczymi i profilaktycznymi w szkole
Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej w Pogorzeli przyjęto do realizacji: 26.09.2017r.
Rada Rodziców:
Samorząd Uczniowski: