KONCEPCJA PRACY
Szkoły Podstawowej nr 3
im. Tadeusza Kościuszki
w Gołdapi
Gołdap, 2014r.
Wizja
„ W wychowaniu chodzi właśnie o to,
ażeby człowiek stawał się bardziej człowiekiem
- o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał;
aby więc poprzez wszystko, co ma, co posiada,
umiał bardziej i pełniej być człowiekiem,
to znaczy, ażeby również
umiał bardziej być
nie tylko z drugim człowiekiem, ale i dla drugich”
JAN PAWEŁ II
Misja
Szkoły Podstawowej nr 3 im. Tadeusza Kościuszki w Gołdapi jest stwarzanie warunków do wszechstronnego rozwoju uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb, możliwości i zdolności, a szczególnie w zakresie informatyki, języków obcych i sprawności fizycznej, aby rozbudzić w nich ciekawość poznawczą oraz motywację do dalszej nauki.
Celem szkoły jest:
1. Przekazywanie dzieciom odpowiedniej wiedzy.
2. Kształcenie umiejętności i postawy uczniów do naturalnej w tym wieku aktywności.
3. Umożliwienie uczniom poznania złożoności Świata.
4. Inspirowanie uczniów do wyrażania własnych myśli i przeżyć.
5. Rozbudzanie ciekawości poznawczej.
6. Motywowanie do dalszej nauki.
7. Wspomaganie samodzielności uczenia się.
8. Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka.
9. Wprowadzanie dziecka w życie społeczne.
Metody pracy:
1. Gry, zabawy, konkursy
2. Dyskusja
3. Zajęcia integracyjne
4. Wystawy twórczości uczniowskiej
5. Scenki rodzajowe
6. Gry dramatyczne
7. Apele
8. Wycieczki tematyczne, turystyczno-kajoznawcze, rajdy, biwaki, obozy integracyjne
9.Metoda projektu
Formy pracy:
1. W zespołach zadaniowych
2. W grupach
3. Zbiorowa
4. Indywidualna
Nasz absolwent
Uczeń kończący klasę trzecią jest:
1. Otwarty, radosny, rozśpiewany.
2. Ciekawy świata.
3.Odporny na niepowodzenia.
4. Odważny w wygłaszaniu sądów i opinii.
5. Chętny do podejmowania działań.
6. Posiada w miarę swoich możliwości wiedzę o sobie.
7. Przejawia troskę o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych.
8. Godzi własne dobro z dobrem innych.
9. Współuczestniczy w życiu klasy, grupy, rodziny, społeczności.
10. Szanuje swoją rodzinę, miejscowość, ojczyznę.
11. Umie wypowiadać się, czytać, pisać, słuchać, liczyć.
12. Posiada wiedzę o świecie proporcjonalną do swoich możliwości intelektualnych.
13. Korzysta z różnych źródeł wiedzy.
14*. Jest dobrze przygotowany do II etapu edukacyjnego
Nasz absolwent
Uczeń kończący klasę szóstą:
1. Ma poczucie własnej godności i wartości
2. Wiedzę i umiejętności potrafi zastosować w praktyce
3. Odróżnia dobro od zła w oparciu o uniwersalne wartości
4. Rozumie innych i potrafi z nimi współpracować
5. Jest dobrze przygotowany do następnego etapu nauki
6. Szanuje wielowiekowe dziedzictwo kulturowe
7. Radzi sobie ze stresem
8. Jest otwarty na innych, szczery i życzliwy
9. Jest kulturalny i odpowiedzialny
10. Ma poczucie humoru
11. Dba o swoje zdrowie i otoczenie
12*. Jest samodzielny i odpowiedzialny, uczynny i chętnie angażuje się w pomoc innym
13**. Chętnie pomaga innym, jest wrażliwy, staje w obronie słabszych, jest samodzielny.
14*. Wie, że nauka to proces długotrwały, że ciągle trzeba się kształcić i doskonalić”
I. W zakresie kierowania działalnością dydaktyczno-wychowawczą:
1. Zapewnić prawidłową realizację podstaw programowych wszystkich przedmiotów w ramach szkolnego zestawu programów;
2. Opracować i doskonalić system oceniania;
3. Opracować i doskonalić szkolny plan wychowawczy;
4. Wprowadzić do realizacji edukację wczesnoszkolną w klasach I-III oraz w oddziałach przedszkolnych;
5. Wprowadzać niekonwencjonalne rozwiązania w pracy pedagogicznej i wychowawczej;
6. Każdego roku w klasach trzeciej, czwartej i piątej przeprowadzać badanie kompetencji uczniów;
7. Każdego roku we wrześniu i kwietniu przeprowadzać diagnozę dzieci o gotowości szkolnej;
8. Zwiększyć liczbę uczniów startujących w konkursach, olimpiadach i zawodach sportowych;
9. W ramach godzin do dyspozycji wychowawców wprowadzać nowe, atrakcyjne programy;
10. Wprowadzić zajęcia pozalekcyjne:
· koła zainteresowań,
· sekcje sportowe,
· klasy sportowe
11. Zwiększyć ilości grup świetlicowych i wydłużyć pracę świetlicy;
12. Prowadzić stronę internetową szkoły;
13. W planach pracy opiekuńczo-wychowawcze uwzględniać:
· pracę z bohaterem szkoły- Tadeuszem Kościuszko,
· poznanie najbliższej okolicy- „Moja Mała Ojczyzna”
· wychowanie patriotyczne,
· chrześcijański system wartości;
· tworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju osobowego uczniów z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych;
· ścisłą współpracę z rodziną ucznia;
· psychoedukację dzieci i rodziców w zakresie szkodliwości nikotyny, alkoholu, dopalaczy, a także nadmiernego korzystania z telewizji, komputera i internetu;
· wdrażanie uczniów do działań proekologicznych, prospołecznych i charytatywnych;
· zapobieganie przemocy i agresywnym zachowaniom
· psychoedukację uczniów w zakresie odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych;
· rozpoznawanie zagrożeń sprzyjających marginalizacji uczniów i podejmowanie działań zapobiegającym temu zjawisku
14. Prowadzić edukację ekologiczną, prozdrowotną i komunikacyjną, ujmując ich tematykę w różnych formach działalności szkoły;
15. Uczniom mającym trudności wychowawcze i kłopoty w nauce zapewnić pomoc pedagoga szkolnego i wychowawców oraz innych specjalistów;
16. Uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej zapewnić bezpłatne dożywianie oraz inną pomoc materialną;
17*. Brać udział projektach unijnych nastawionych na rozwój ucznia
18*. Wprowadzić nowatorskie metody i formy pracy
19*. Zorganizować w szkole chór
20*. Zwiększyć ilość zajęć dodatkowych plastycznych, artystycznych, muzycznych – rodzice wyrazili chęć, aby ich dzieci grali na instrumentach muzycznych
21*. Zwiększyć udział uczniów uroczystościach szkolnych (rodzice wyrazili aprobatę dla uroczystości dot. obchodów 45-lecia szkoły czy parady unijnej z wykorzystaniem strojów, rekwizytów itp. życzyliby sobie, jak najwięcej takich uroczystości)
22*. Propozycja rodziców nawiązania współpracy ze szkołą za granicą celem praktycznego wykorzystania języka angielskiego oraz poznania kultury innego kraju.
23* . Rodzice chcieliby, aby klasy sportowe były organizowane od klasy 2.
24*. Rodzice wnioskowali, aby w sklepiku szkolnym dominowała zdrowa żywność.
25**. Uczniowie chcieliby pojechać na zagraniczną wycieczkę
26**. Uczniowie wyrazili chęć udziału w dodatkowych zajęciach plastycznych, muzycznych, chcieliby grać na instrumentach muzycznych i stworzyć mini orkiestrę
27**. Chcą, aby w szkole był większa ilość zawodów, turniejów sportowych
28**. Uczniowie chcieliby częściej uczestniczyć w dłuższych wyjazdach, dłuższych wycieczkach, aby poznać inne regiony Polski, walory przyrodnicze, atrakcje turystyczne, ciekawe miejsca, zabytki, muzea itp. w naszym kraju
29**. Nasi uczniowie chcieliby wziąć udział w kilkudniowych wyjazdach całej klasy wraz z nauczycielami do miejscowości posiadających walory przyrodnicze w ramach tzw. „Zielonej Szkoły”
30**. Uczniowie klas 1-3 wyrazili chęć chodzenia na basen w trakcie zajęć wychowania fizycznego.
II. W zakresie spraw kadrowych:
· Zapewnić szkole maksymalnie wysoki poziom kadry pedagogicznej;
· Przy zatrudnianiu nowych nauczycieli uwzględniać merytoryczne przygotowanie do pracy dydaktycznej i wychowawczej, ze zwróceniem uwagi na osobiste zaangażowanie w prowadzeniu różnych form działań pozalekcyjnych;
· Młodym nauczycielom przydzielać opiekunów z dużym doświadczeniem pedagogicznym;
· Umożliwić podnoszenie kwalifikacji pedagogicznych w ramach:
· studiów wyższych
· studiów podyplomowych
· studium przedmiotowo-metodycznego
· konferencji i warsztatów przedmiotowo-metodycznych
· Wewnątrzszkolny System Doskonalenia Nauczycieli, przygotowujący do zmian w oświacie;
· Zdobywanie w ramach rad szkoleniowych nowych kwalifikacji do prowadzenia zajęć specjalistycznych
· Egzekwować od wszystkich pracowników szkoły przestrzegania:
· regulaminu pracy
· dyscypliny i czasu pracy
· Motywować nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi do dobrej i efektywnej pracy
- przyznając najlepszym ,najbardziej aktywnym i najbardziej twórczym:
· nagrody
· premie
· dodatki motywacyjne
- typując do nagród wyższego szczebla;
III. W zakresie spraw administracyjno-gospodarczych:
· Zmienić wygląd otoczenia szkoły, doprowadzając go do estetyki zbieżnej z wizerunkiem miasta;
· Przeprowadzić sukcesywnie remont całego budynku szkolnego;
· Utrzymywać czystość i estetykę szkoły;
· Systematycznie uzupełniać bazę dydaktyczną szkoły w nowoczesne pomoce naukowe i dydaktyczne;
· Systematycznie uzupełniać księgozbiór biblioteki, szczególnie w lektury szkolne;
· Wyposażyć szkołę w sprzęt sportowy oraz poczynić starania pozyskania środków na budowę boisk sportowych;
· Bieżąco modernizować szkolną pracownię komputerową;
· Wyposażyć wszystkie pracownie w tablice interaktywne;
· Unowocześniać sekretariat i księgowość w celu podniesienia efektywności i sprawności działania;
· Pozyskiwać fundusze na konto środków specjalnych;
· Pozyskać środki na budowę placu zabaw i innych obiektów, które urozmaicą uczenie się i wypoczynek
· * Rodzice zaproponowali, że pomogą w pozyskiwaniu środków na budowę nowego boiska szkolnego
· * Rodzice zaproponowali wprowadzenie dziennika elektronicznego
· **Uczniowie mieć notebooki ze szkoły do pracy w szkole i w domu.
IV. W zakresie organizacyjno-prawnym:
Uaktualniać prawo szkolne i stosować je w codziennym funkcjonowaniu szkoły, poprzez:
· Wprowadzanie na bieżąco wraz ze zmianami prawa oświatowego;
· Przystosowanie regulaminów do nowej rzeczywistości związanej ze zmianami w oświacie;
· Dostosowanie WSO i PSO do zmian w prawie i dostosowanie do nowoczesnych systemów oceniania, powodującą podnoszenie jakości nauczania i motywowania uczniów;
· Bieżące dostosowywanie prawa szkolnego do zmieniającego się prawa oświatowego;
· Dostosowywanie na bieżąco programu profilaktyki i planu wychowawczego, wspólnie z Radą Rodziców
V. W zakresie współdziałania i współpracy:
1. W celu zapewnienia prawidłowego i efektywnego funkcjonowania szkoły zapewnić prawidłowe współdziałanie i współpracę wszystkich organów szkoły:
· Dyrektora
· Rady Pedagogicznej
· Samorządu Szkolnego
· Rady Rodziców
2. Aby praca szkoły przebiegała bez zakłóceń, zadbać o ścisłą współpracę z:
· Zarządem Miasta i Gminy Gołdap,
· Radą Miejską Gołdapi i jej komisjami,
· Wydziałem Oświaty Urzędu Miasta i Gminy Gołdap,
· Urzędem Powiatowym i jego odpowiednimi wydziałami,
· Kuratorium Oświaty w Olsztynie i Delegaturą KO w Ełku,
· Domem Dziecka Świętej Faustyny „Nie lękajcie się”,
· Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Gołdapi,
· Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej w Gołdapi,
· Powiatowym Urzędem Pracy w Gołdapi,
· Oddziałem i Ogniskiem ZNP,
· MK NSZZ Solidarność, Sekcją Oświaty,
· Jednostką Wojskową 4808, strażą graniczną, strażą pożarną,
· Zakładami pracy, które mogą wspomagać szkołę,
· Radnymi z obwodu szkoły,
· Bankiem Żywności w Olsztynie,
· Polską Akcją Humanitarną,
· Zespołem Placówek Edukacyjno- Wychowawczych,
· Szkołami z terenu gminy Gołdap,
· Biblioteką Pedagogiczną,
· Biblioteką Publiczną w Gołdapi,
· Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Gołdapi,
· Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Gołdapi,
· Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie,
· Parafią Rzymsko- Katolicką i innymi wyznaniami, do których należą uczniowie i rodzice naszych uczniów
· Ośrodkiem Sportu i Rekreacji w Gołdapi
VI. Planowane cele:
W kierowaniu szkołą, wykorzystać uprawnienia i kompetencje wszystkich organów szkoły; systematycznie wprowadzać zmiany, które pozwolą uzyskać odpowiednią kulturę organizacyjną szkoły, aby była ona efektywna i przyjazna.
Efektywna szkoła, to szkoła która:
· Jako zakład pracy jest dobrze kierowana i zarządzana;
· Jest sprawna organizacyjnie;
· Uczy, jak się uczyć;
· Osiąga dobre wyniki nauczania;
· Ma wysoką sprawność kształcenia;
· Jej uczniowie odnoszą sukcesy w konkursach, olimpiadach, zawodach;
· Przekazuje określony system wartości;
· Rozwija osobowość ucznia;
· Kształtuje odporność na patologie społeczne;
· Posiada własny, ciekawy wizerunek;
· Stwarza odpowiedni klimat i atmosferę;
· Integruje społeczność szkolną;
· Spełnia oczekiwania społeczności lokalnej, rodziców i uczniów.
Koncepcja podlega modyfikacjom na wniosek uczniów, rodziców i nauczycieli oraz jest zgodna z oczekiwaniami środowiska lokalnego.
*Nowe wnioski rodziców zgłoszone do koncepcji pracy szkoły
**Nowe wnioski uczniów